iPon Cikkek

Skyrim Special Edition - Generációváltás

Dátum | 2016. 11. 21.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Skyrim idén lett öt éves és bár jó ideig úgy tűnt, megússza a felújítási versenyt, a Bethesda végül mégis úgy döntött, hogy ideje lenne egy jelen generációs kiadásnak. Valószínűleg ebben szerepe volt annak is, hogy a következő nagy Elder Scrolls szerepjáték ki tudja mikor érkezik, és jó lenne a köztudatban tartani a franchise-t, mert az Elder Scrolls Online sajnos nem tudott megfogni milliókat, az egyébként jól sikerült Elder Scrolls: Legends-nek pedig olyan konkurencián kell átverekednie magát, mint a Magic vagy a HearthStone. A legtöbb újrakiadásra manapság csak legyint egyet sok játékos, de a Skyrim megérdemli, hogy foglalkozzunk vele, két dolog miatt: a PC-s rajongók, ha megvolt nekik az alapjáték és a három DLC, akkor ingyen hozzájutnak, ha pedig már nem kerül semmibe, érdemes tenni vele egy próbát, a konzolosok pedig… végre azzal a TESV-tel játszhatnak, amelyikkel mindig is akartak.
A Bethesda fejlesztőcsapata sosem a programozóiról volt híres. Az általuk összekalapált motorok külcsínre általában hozták, amit kell, de kevés AAA játék szenved annyi bugtól, mint amennyit ők képesek összehozni. A PC-s változatot anno még úgy ahogy kikupálták (bár egy-egy DLC érkezése általában mindig megkavarta a dolgokat), és a közösségtől is sok segítséget kaptak (a rajongók nem hivatalos patchekkel elvégezték a Bethesda munkáját), a konzolos változatok azonban siralmasak voltak, főleg a PS3-as. A fejlesztők nem tudtak mit kezdeni a kevés memóriával, és hiába tekerték le a beállításokat, biztos sokan emlékeztek még a seggel előrefelé haladó sárkányra és egyéb bugokra. Aztán PS3-on ahogy nőtt a mentés mérete, úgy kezdett el belassulni a játék, míg a végén szinte használhatatlan lett. Minden tiszteletem azoké, akik elég kitartással rendelkeztek ahhoz, hogy így is végigvigyék, de a többség valószínűleg feladta a próbálkozást egy idő után és belátta, ez a játék PC-re való, és ott még modok is vannak, amikkel a rajongók évekig ellehettek. Ilyen előzmények után nem csoda, hogy a Bethesda meglátta a lehetőséget egy újrakiadásban, már csak a konzolos változatok miatt megérte volna az egész. Ettől függetlenül a PC-sek is kaptak egy kis szeretetet, mindjárt végig is futunk azon, hogy mi változott. Magát a Skyrimet nem fogjuk újra bemutatni, mert anno Magrathea elég alaposan körbejárta a témát, még a három DLC-vel is foglalkozott, és az a helyzet, hogy amit akkor leírt, még most is igaz (eegen, a bugok egy kis része is).
Újítások a Special Editionben Kezdjük azzal, hogy 64 bites lett a kód, ami PC-n azt jelenti, hogy egyrészt 32 bites rendszeren nem indul el többé a játék, másrészt viszont sokkal több memóriához képes hozzáférni! Ez elsőre talán nem hangzik nagy dolognak, de voltak modok, amik nagyon szenvedtek PC-n is a limitált memória mennyiségtől, és bár voltak kerülőutak, általában csak instabillá tették a játékot.
A kinézet is változott egy kicsit, de nem mindenhol előnyére. A szép MSAA helyét átvette egy temporális élsimítás, ami kisebb felbontáson sokat vesz el a kép élességéből. Az árnyékok viszont valószerűbbek lettek és új shaderek is érkeztek, amik főleg a havat és a vizet teszik szebbé. Ami még nagyon észrevehető, egyből a nyitójelenetben, az a volumetrikus világítás (a nap szépen átsüt a fák lombjain) és a mélységélesség finom használata. Elvileg a textúrákat is átdolgozták, de ebből igazából nem sok látszik, a modder közösség egy része szerint csak a régieket skálázták fel és használtak rájuk néhány szűrőt, ők pedig ezt már megtették évekkel ezelőtt.
Az aljnövényzet is változott egy kicsit
Elsőre nehezebben észrevehető, de a látótávolság is nőtt: a kavicsok, aljnövényzet messzebb is kirajzolódik, nem tűnik olyan kopárnak minden, ami távol van tőlünk. A PC-seknek jó hír, hogy a régi mentések használhatóak, de a Bethesda azt javasolja, hogy ha lehet mod használat nélküli mentést hozzunk át. Modokat egyébként most már többféleképpen is telepíthetünk, a szokásos módokon felül immár a Bethesda Creation Kit honlapján is nézelődhetünk. Mivel egy öt éves játékhoz nyúltak hozzá, és mint a fentiekből is látszik, azért túlzásba nem vitték a dolgot, a gépigény is elég baráti lett. Egy mostani középkategóriás grafikus vezérlővel simán hozható a 60fps Full HD-s felbontás mellett, Ultra beállításon.
És mit kapnak a konzolosok? Mind az Xbox One-os, mind a PS4-es játékosok 1080p-s felbontást és körülbelül a PC-s Ultra beállítást láthatják viszont a nagy képernyőn, csak éppen lezárt 30 fps-es sebesség mellett. Ezt legalább képesek is tartani a vasak, csak néha maradnak el 1-2 képkockával. Hogy az Xbox One változat használ-e dinamikus méretű frame buffert azt még nem tudjuk, de valószínűleg a gépnek nem okoz problémát a felbontás tartása. Azért gondoljuk ezt, mert a PS4 Pro képes natív 4K-s felbontáson futtatni a játékot. Nincs semmi trükközés, checkerboard rendelés vagy akármi, 3840*2160 pixelt renderel a Sony új gépe. Mivel sehogy sem jön ki a matek a 4x annyi pixel vs. 2,3x erősebb grafikus mag esetében (még ha valójában nem is kell 4x annyi kraft), ezért csak két dolog állhat fent: vagy a sima PS4-es változat nem használja ki a gép összes erőforrását, vagy hihetetlenül jól optimalizált a kód. Mwhaha. A Bethesdáról beszélünk, szóval valószínűleg előbbi.
4K-ban azért elég jól néz ki
Mivel nem volt nagyon hová tekerni a beállításokat, ezért ha Full HD-s TV-re van kötve a PS4 Pro, akkor is 4K-ban renderel, és azt skálázza vissza 1080p-re. A 4K-s képen is le van futtatva a temporális élsimítás, ezért a különbség képminőségben nem túl szignifikáns, kvázi felesleges csúcsra járatni a gépet, főleg, hogy a mérések szerint 1-2 fps-sel rosszabbul is teljesít így. Valószínűleg a többség jobban örült volna egy 60fps-es módnak inkább, de egyelőre be kell érni ezzel, nem hallottunk hírt arról, hogy később hoznának be új megjelenítési módot a fejlesztők, elég munka nekik a bugok javítása (van amit egyenesen az eredeti változatból „portoltak” a felújítottba :) ). Voltak még olyan apróságok is, minthogy az audió fájlok rosszabb minőségűek voltak Xbox One-on és PC-n, mint az eredeti Skyrimé, de azóta ezt rendbehozták, csak egy kicsit értetlenül állunk az előtt, hogy ezt miért kellett meglépni. Spórolni kellett a sávszéllel 2016-ban? Azoknak, akik szeretnének minden pixelt kielemezni, ajánljuk a Digital Foundry cikkét, amiben mindhárom változatot egymásnak eresztették (még a 4K-sra is ránéztek, amire nekünk nem volt lehetőségünk a megfelelő hardver hiányában).
Modok vs. konzolok A Skyrim egyik legnagyobb erőssége a mögötte álló közösség, ami kismillió modot készített az elmúlt öt évben a sima grafikai turbózástól kezdve a komoly küldetéssorozatokon át az extra karakterfejlesztésig van itt minden. Az MxR mods YouTube csatornáján több mint 200 epizód foglalkozik csak a Skyrim modokkal, és a felújított változatnak hála van egy olyan érzésünk, hogy a következő pár évben sem fognak unatkozni a rajongók.
Az új shaderek minden platformon megvannak
Konzolokon viszont egy kicsit fura a helyzet. Az Xbox One változat maximum 5GB-nyi moddal terhelhető, amikben lehetnek olyan elemek is, amiket alapból nem tartalmaz a játék kódja (például új textúrák vagy modellek). Ezzel szemben a PS4-es változat csak 1GB-nyi modot használhat, amik csak a játékkal szállított grafikai elemeket használhatják. Ez egy óriási különbség és ennek köszönhetően már most többször annyi mod van Xbox One-ra, mint PS4-re. Előbbire elérhető például az Unofficial Patch is, ami vicces, sosem gondoltam volna, hogy konzolra is lesz. Egyelőre mondjuk senkit nem buzdítanék a telepítésére, mert amilyen iramban adja ki a tapaszokat a Bethesda, valamelyikkel biztos össze fog akadni, érdemes megvárni, míg véget ér a patch áradat. A PS4 esetében a Bethesda a Sony-ra mutogat, de igazából a ködös nyilatkozatok alapján nehéz kitalálni, hogy mi is a valós probléma. A lényeg viszont az, hogy egyelőre ez a helyzet, és nem tudjuk, hogy ez változik-e a jövőben, tehát a modokra vágyó játékosok jobban járnak az Xbox One-os változattal. Legalábbis ha konzolon Skyrimeznének, mert PC-n ugye nincs semmi limitáció, ott addig terhelhetjük a játékot, amíg a gépünk fel nem adja.
A Skyrim Special Edition a kezdeti nehézségei (bugjai) ellenére egy nagyon jó játék. Ha valakinek kimaradt az eredeti, ez most elég jó idő a pótlásra, bár PC-n ha nem rendelkezünk az eredetivel akkor azzal kell szembesüljünk, hogy elég vastagon fogott a ceruza a Bethesdánál egy öt éves játékhoz képest (sajnos a Legendary Edition megvásárlása már nem nyitja ki a felújítottat a megjelenés óta). Konzolon akiknek megvolt az előző generációs változat, de esetleg feladták félúton a hibái miatt, azok egy kicsit csalódottak lehetnek, de sajnos érthető, hogy a lemezes változatokkal nem lehet mit kezdeni, újra be kell ruházni a játékba. Mindenki döntse el maga, hogy ad-e neki egy második esélyt, véleményem szerint megéri, mert nincsenek olyan idegesítő bugok, a játék sokkal szebb, és vannak modok is! Bár ez főleg az Xbox One-on jó igazán, a PS4-es modkínálat eléggé limitált egyelőre.
Akiknek pedig kimaradt, de ki vannak éhezve egy jó RPG-re, megvan, hogy mivel tölthetik el a karácsonyi szünetet/szabadságot, de vigyázat! Magrathea is ottragadt előtte többszáz órára anno, ha elkezdünk a modokkal is szórakozni a Skyrim nagyon veszélyessé válik a szabadidőnkre. ;)
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. Meteoreso
2016.11.21. 10:14
Én kijátszuottam most ezzel újra.
A dolgot az mentette meg hogy immár van hozzá magyarítás, innen is köszönet mindenkinek aki érintett volt benne mert megérdemlik !
Az volt csak a gond hogy odaálltam egy kódos forgató szobor elé és beugrottak a kódok )))
A grafika néhol jobb , víz effektek általában a külső füves részek városok de a föld alatti területek maradtak a régi elnagyolt homályos textúrák.
Állítólag az eredeti MODOKKAL ettől szebbre lehet felvinni a grafikát (ezen nem müködnek a régi MODok sajnos.
Próbálj ki valamit ülj le egy fogadóba és kezd el nézni first personba az asztalt !
Nem fogod elhinni olyan elmosott a textura hogy ledöbbentem.
Tehát összességénem a grafikáért nem éri meg újrajátszani.
Azért éri meg mert NINCS más 3D-s RPG. A magyar felirattal meg aki még nem játszotta a DLCket már megérheti, én 35 óra alatt kipörgettem a főküldit.
A Risen 3nál is kijött annó egy új motorral a játék mikor kidobták könzolkora, tehát ez a "ha megvannak a DLCid ingyenes" dolog nem annyira újdonság.
A Bethesda jobban tenné ha nem az ONLINE-t és a Dishornedet erőltetné hanem visszatérne a gyökereihez... nagyon rámentek a divatjátékokra.
De hát pénz beszél én meg vau vau...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.11.21. 10:38
Ez remek hír hogy ehez a változathoz is lehet már magyarítást használni.
Kérlek dobnál róla egy linket. Előre is köszönöm!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. xcomman
2016.11.21. 11:18
Karácsonykor tuti megveszem. Tudom, hogy nem lesz benne sok újdonság, de akkor is egy nagyon jó játék Kevesebb buggal pedig csak jobb lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Meteoreso
2016.11.21. 11:22
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Terror
2016.11.21. 11:26
Őszinte részvétem azoknak, akik így játszanak. Légiessé válás. Meg rettenetes zombi. A fordító nem hallott még összetett szavakról (két osztállyal nehéz is). Úristen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Svindler
2016.11.21. 11:43
Erre emlékszik még valaki?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Kerub88 Meteo...
2016.11.21. 11:45
Köszi az összefoglalót. Én ugyan nem próbáltam de képek/videók alapján grafikailag ez lepkefing ahhoz képest amit jó 4 évvel ezelőt kihoztam belőle modokkal.

A Dishonoreddel kapcsolatos megjegyzésedre meg csak annyit írnék, hogy ahhoz az égvilágon semmi köze a Bethesda fejlesztőinek. Azt egy teljesen különálló studió csinállja (Arcane Studio) amit a Bethesda felvásárolt, de meghagyta egy külön csapatnak. Szóval a Bethesda ott csak mint kiadó, nem pedig mint fejlesztő van jelen. Úgy rémlik az MMO-nál is hasonló a helyzet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. wedgeantil... Meteo...
2016.11.21. 11:49
Ami azt illeti a Dishonoredet nem kell erőltetni az egy kib@szott jó játék, a 2 is. Ellenben ez sose tudott megfogni, míg a Fallout vagy a Wicher szériát letenni nem bírom, de biztos velem van a baj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. xcomman Svind...
2016.11.21. 11:58
Azért ez sem volt rossz DD

Link
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Heroes27
2016.11.21. 12:15
Én is a kijátszottam újra ezzel a verzióval. Magyaritást feltettem hozzá, igy mind a két kieget is magyarul vittem végig. Igazából nem lett volna rá szükség, a story is annyira Zs, hogy a hülye is felfogja, mit történik benne és mit miért csinálsz és egy alap angol tudással is végig lehet menni rajta, de magyarul más na. Más a feeling.

A grafika az semmi. Ez nem fejlődés. Bármilyen grafikai mod sokkal szebbé teszi. A vanilla UI egy borzalom. Az egész kezelőfelület egy fapad szar. Akkor üres az egész, annyira sivár minden, annyira nincsen mozgás, meg kihalt minden. Mintha csak én lennék ebbe a k*rva játékban. Az az érzése van az embernek, mint én lennék az egyetlen, akit szopat az ég itt Skyrimben. Sose volt az, hogy npc közlekednek az utakon, vagy egyáltalán lenne élet. (tudom, párszor visznek egy rabot a birodalmiak, meg megy hébe hóba egy zsoldos)

5 éve jó volt, ma már sajnos nagyon kevés, de a Vanilla! 100 moddal viszont már egész más a helyzet. Úgy már top game még mindig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tibaimp
2016.11.21. 14:19
Szerintem a legjobb játék az Imperium Galaktika 1. rész óta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. thestock Meteo...
2016.11.21. 16:15
Egy cikknél röviden én is leírtam hogy sajnos nem hozza azt a szintet mint amit a videóban mutat. Ettől függetlenül nekiláttam még egyszer végigjátszani
Sajnos találkoztam elég zavaró buggal. Volt hogy beragadt a boss,és tétlenül végignézte a saját halálát, de volt hogy a küldihez szükséges NPC buggolt be (némi utánanézéssel kóddal lett befejezve a quest)...
Amit még el tudtam volna viselni hogy ha kicsit élettelibb a világ. Vannak helyek ahol kevésnek tartom az NPC-t.
Még1 apróság: nálam ez a kezelőfelület egy kicsit tétovázik. Pl ha belenézek egy ládába akkor 1-2 másodpercre megáll a kép. Együtt lehet ezzel élni, de mivel sokat lootol az ember egy idő után mégiscsak zavaró... az okára nem jöttem rá, mivel ultrán fut így kétlem hogy bármi is elfogyna. Másnál is van ilyen jelenség?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. VikMorroHu...
2016.11.21. 18:26
Engem leginkább az zavar benne, hogy se modokat nem tudok használni (összeomlik a játék, ha belépek a menübe), se elkészült modokat nem tudok feltölteni a Bethesda.netre. Összeomlik a Creation Kit, ha megpróbálom. De legalább következetes.
Szerencsére a Skyrim SE Nexusról minden további nélkül lehet modokat használni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. EPG
2016.11.21. 20:45
"M3 Nem kedvenc"




Anyám borogass...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Lazahunter Terro...
2016.11.21. 23:26
Ahhoz viszont egy osztály is elég lenne, hogy felfogd, ez egy lehetőség, egy esély, amiben rengeteg munka van, pláne ingyen ... és egyáltalán nem kötelező használni.

Szóval van még hova fejlődnöd hozzájuk képest
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Terror Lazah...
2016.11.21. 23:40
Próbálok rájönni, hogy hol állítottam ennek az ellenkezőjét, egyelőre sikertelenül. De igyekszem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. AxoPy
2016.11.22. 00:45
a legolcsobb ar, amit talalta eddig az 8.6 angol font, ami jelenlegi kozeparfolyam szerint kb 2400 magyar forint...azaz par pofa sor
ennyit szerintem BOVEN meger ez a jatek, mivel gondolom a cikket olvasok nagyresze tudja h ez az egyik legjobb rpg ami valaha keszult a modern korban
ezek alapjan mindenkinek ajanlom hogy vegye meg es elvezze! tobb szaz orat bel lehet tenni teljesen eszrevetlenul
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. AxoPy AxoPy
2016.11.22. 01:53
kozben talaltam 7 fontert ~ 1800 forint, ennyiert tenyleg ajandek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Sadenal
2016.11.22. 23:39
Kicsit komolyabb ráncfelvarrást vártam. Azért a mod-oknak köszönhetően bőven volt adatbázis, amiből belerakhattak volna ezt-azt a Special Edition-ba. A bug-ok számát jelentősen le kellett volna redukálni + a jobb textúrák is lazán elfértek volna. No mindegy. Ők tudják.....de ahogy látom ez kb. sok hűhó semmiért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!