iPon Cikkek

SOMA – Merengés az emberségről és az emberiségről

Dátum | 2015. 10. 21.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A Frictional Games korábbi játékai elég jól begyömöszölhetők egy skatulyába. Túlélő horror játékok, melyekben nem tudunk védekezni a hátborzongató és ocsmány ellenfelekkel szemben, pusztán elbújni vagy elmenekülni előlük, mégis nagy szerepet kap a játékosinterakció: kiélezett helyzetben kell gondolkodnunk és egyszerűbb (nyomás alatt persze nehezebbnek tűnik minden) fejtörőket megoldanunk, hogy továbbjussunk. Mindeközben kibontakozik egy hajmeresztő és egyben rejtélyes történet. Ez utóbbiról nem igazán volt mondható, hogy mélyen szántó lenne vagy törekedett volna arra, hogy elgondolkodtasson. Tökéletesen kiszolgálta a játékmenetet, megadta az alaphangulatot és kész. Röviden összefoglalva a Frictional eddig színvonalas horrorjátékokat készített. Jó hír a rajongóiknak, hogy mindez elmondható a SOMA-val kapcsolatban is. Ám az új játék ennél sokkal többet is nyújt.
A legutóbbi alkotásuk, az Amnesia: The Dark Descent folytatását rábízták a The Chinese Roomra. Ők azok, akik mindenek elé helyezik a mondanivalót, az üzenetet, és hogy elgondolkodtassák az embert. A legmélyebb érzelmeket és legfennköltebb témákat kedvelik, a szülői szeretettől az általános közönyig, az emberiség fantasztikus vívmányaitól a társadalom legkiábrándítóbb és elszomorítóbb visszáságaiig és a háborúig minden ott van a palettán, csak oda kell figyelni. Az Amnesia folytatása a maga nemében egy mestermű lett, hiszen elérte a célját abban, hogy hasson a történetével, remény és totális letargia érzését egyaránt előcsalva a nyitott szemmel járó játékosból. A kíséretül szolgáló játékmenet oltárán persze kellett ezért áldozni, de én úgy hiszem, hogy megérte és kiegyeztem egy ilyen cserében. Nos, a SOMA mindkét világ legjobbját képes volt átemelni magába és úgy elegyíteni, hogy egyszerűen nem találom azt a bizonyos „de” szócskát, amivel beleköthetnék az egészbe. Egyszerűen zseniális. Őszintén szólva szívesebben diskurálnék a játék tartalmáról, jelentéséről és a címben említett két fogalomról, minthogy most körbeugráljam spoilerek nélkül a játékot (már ha lehet egy ilyen komoly művészi alkotást játéknak hívni… elkélne már egy új szó a műfaji besorolásra). Éppen ezért nem is fogom sokáig csűrni róla a szavakat, igyekszem inkább egy kis hangulat alapozót adni hozzá! (De ha hisztek nekem, már itt abbahagyjátok az olvasást és mentek játszani, aztán ha végeztetek gyertek vissza nosztalgiázni velem!) Elkerülhetetlen, így a cikk második oldala, amely a történettel és a környezettel foglalkozik, apróbb spoilereket tartalmaz. Tényleg csak apróbbakat, mintha azt mondanám így a Game of Thrones hatodik évada előtt egy vonakodónak, aki csak most fog belevágni, hogy Bran Stark lesántul, vagy hogy Kisujjban nem szabad bízni.
A SOMA a jelenben kezdődik, egy halálos autóbaleset túlélőjének bőrében indítunk. Szerencsétlen hősünk, Simon Jarrett elvesztette a barátját és ő maga is csak félig élte túl a dolgot, mert súlyos agykárosodást szenvedett és koponyaűri vérzést mutattak ki nála. A fiatal férfi ezért minden halovány ígéretre ugrott, ami egy kis reményt adott neki a túlélésre. Elment hát egy viszonylag lepukkant klinikára, ahol kísérleti jellegű agyszkennelést hajtottak rajta végre… Simon lehunyta a szemét, a következő pillanatban pedig már a PATHOS-2 Upsilonon ébredt, meglepetten és tanácstalanul.
Ki vagyok én? Egy torontói srác. Korábban nem tudtam, ez mennyire sokat mond rólam...
Mi ez az egész? Nagyon hamar kiderül, hogy bizony nem Torontóban vagyunk már, még csak nem is Kanadában, hanem 100 évvel később a jövőben egy víz alatti kutatóbázison. Hogy mi történt 100 év alatt, hova jutott az emberiség? Érdekes kérdések, de ennek felfedezése helyett egy szomorkásabb szcenárión kell most végigmennünk. A Föld felszínébe becsapódott egy meteor, kiirtva ezzel csaknem az egész fajunkat. A „szerencsés” túlélők a korábban említett víz alatti kutatóbázis tudósai, de mintha ők is nyomtalanul eltűntek volna. Simon magányosan ébred, kiszakítva a közegből, ami azzá tette őt, aki.
Mi a fenét keresek itt?
Hogyan lehet egy ilyen szituációból jól kijönni? Sehogy. Innen nincs menekvés, nem igazán van kilátásban pozitív végkimenetel. Így hát Simon teszi, amit lehet. Felméri a környezetét és megpróbál segítség után nézni, de sajnos nem ő az, akinek a leginkább szüksége van erre, így a helyzet megfordul és ő lesz, aki segítséget nyújt, miközben lassan próbálja feldolgozni a létezésének jelenlegi formáját és mikéntjét. Idővel felfogja, hogy az emberiség végnapjainak lehet tanúja, de talán van még valami, amit tehet értünk. Mindannyiunkért. Érdekes módon a SOMA sokszor emlékeztetett egy kifordított Mass Effectre. Egy sci-fi, amelyben szintén meg kell mentenünk az emberiséget, csak egészen más értelemben, mint a BioWare űreposzában. Itt is előveszik a mesterséges intelligencia gondolatkörének kérdéseit, de melléraknak valamit, ami ha lehet, még ennél is érdekesebb, és amivel pont most foglalkozott egy a SOMA-nál sokkal kevésbé félelmetes indie alkotás, a Cradle. Sőt, igazából egyáltalán nem félelmetes, mert egy nyugis felfedezős játékról van szó, de nem ez a lényeg, hanem hogy azt feszegették benne, hogy ember marad-e még valaki, ha a tudatát átültetik egy robot testbe. Mi van akkor, ha a tudatából több másolatot is létrehoznak? Van ezeknek létjogosultsága? Catherine még Catherine akkor is, hacsak egy gépben létezik? Mi van, ha megtaláljuk az eredeti, hús-vér Catherinet? Akkor lekapcsolhatjuk a gépben létezőt? Az gyilkosság vagy nem? Kínzásnak számít „bekapcsolni”, aztán lekapcsolni egy ilyen gépben létező tudatot? Catherine egy tudós a bázisról, aki végigkísér minket a játékon, beleköltözik az omnitoolba (még egy kis ME utóérzés), amit magunkkal cipelünk mindenhova… már csak egy kis gél kéne és… na jó, inkább nem mondok semmit, mielőtt valami durva spoiler bukik ki belőlem. Ennyiből már nagyjából érthető, hogy mi a SOMA lényege. Térjünk is inkább rá arra, hogy mennyire sikerült ennek a komor és nyomasztó világnak az életre hívása, mennyire klappolnak a játékmechanikák és a többi.
A Frictional korábbi játékaival ellentétben a SOMA nincs úgy elmaradva megjelenés szempontjából, sőt, meglehetősen jól néz ki. A környezet és a helyszínek szépen kidolgozottak, a gépek dizájnja egészen figyelemre méltó. A játék zenéjét ismét Mikko Tarmia szerezte a csapatnak, aki nagyon megtalálta a játék vérfagyasztó sci-fi tónusát, remekül fokozta a hangulatot és azt is tudta, hogy mikor kell elcsendesülni. A játékmechanikák nem nagyon hoztak újat a nap alá, de jól el voltak helyezve, mindenhol találtunk valami olyat, amivel korábban nem találkoztunk. A SOMA ilyen szempontból egy pillanatra sem vált repetitívvé. Az én ízlésemnek viszont kicsit túl sok volt az ijesztgetős, „bújjunk el a csúnya izé elől” rész, de ez szubjektív. Azt nem mondom, hogy túltolták a dolgot, mert nem így van, ráadásul változatosak voltak a rémségek is. Amiből viszont tényleg több volt egy picit a kelleténél, az a búvárkodás az óceánfenéken. Viszont ez sem lógott ki a narratívából és meg kell hagyni, még ha nem is fenyegetett a veszélye annak, hogy megfulladjak odakint, az elveszettség érzése a nyílt óceánban úgy rám tudott nehezedni, mint a több tonnányi víz a fejem felett. De ezek teljesen mellékes dolgok, a lényeg az, hogy aki egy Fricitional horrorra vágyott, annak érzésem szerint nem kell most csalódnia.
Aki pedig szívesen elmereng a korábban említett filozofikusabb témákról és a távoli jövőről, nos, annak egy igazi csemege lesz ez a darab. A történet egyébként nem túl hosszú, nagyjából 10-12 óra alatt végig lehet rajta menni. Ebben nincs multiplayer, és több mint valószínű, hogy DLC-k sem fognak jönni hozzá, de nem hiszem, hogy a mostani végigjátszás után örökre félre fogom dobni ezt a darabot. Mint egy jó könyvet, előveszem majd pár év múlva, biztos felfigyelek majd valamire benne, ami fölött korábban elsiklottam…
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. Shinjiii
2015.10.21. 08:17
A csalódást keltő megjelenést megelőző gameplay-ek után a cikknek köszönhetően mégis adok neki egy esélyt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. predike07
2015.10.21. 08:38
Kipróbáltam a játékot mikor megjelent és szerintem kicsit sok ez a 94%.
Látom a kedves tesztíró a műfaj kedvelője de ez akkor is túlzás.
Szép a képi világa de azért annyira nem, jók a hangok meg úgy az egész játék mondhatni rendben van jól optimalizált,de azért nekem kicsit unalmas volt a játékmenet és akármennyire akartam félni nem tudtam.Lehet annyira beharangozták,hogy nagyok voltak az elvárásaim.A lényeg az,hogy nem volt meg számomra az amit elvártam tőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Vazul267
2015.10.21. 12:00
Azért a szörnyeknek az AI-ja nem volt valami hude jó.
pl.: Amikor a liftet kell megjavitani és ott van az a csontkollekció.
Bementem a sarokba, mondom megnézem mi van itt erre ott maradtam kb 10 percre, mert folyamat visszajött (nem is csináltam semmit).
Azt mondom ebből elég volt, kifutottam egyből azután, hogy eltünt a sarkon és puff elteleportált. (Az összes ellenfél hajlamos volt teleportálni)

De azért amikor a liftel kellett lemenni az Abyss-ba az nagyon erős volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Meteoreso
2015.10.21. 12:05
Én végig játszottam.
A történet csillagos ötös, a befejezés szintúgy.
A játékról.
50% a bázisokon játszódik, 30% át azzal töltöd hogy el vagy tévedve egy víz alatti világban. és 20% át alig látod mert a sérüléstől vagy a félelemtől mint egy drogos szét van csúszva a képernyő főleg a színek !!! ez a része erősen idegesítő.
Ha ezt elnézed neki a feladatok nagyon érdekesek és tud nyomasztó hangulatot csinálni.
Epilepsziára hajlamos emberek be ne kapcsolják!!!
mert garantált a roham , de fejfájás másnál is okozhat a sok vibrálás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Vazul267 Meteo...
2015.10.21. 12:22
Én 1-szer haltam meg és kb 2-szer sérültem meg az egész játék során. Szóval ez nekem nem volt nagy baj
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. gabest
2015.10.21. 12:58
A diszkólabdás fejűnél pihentettem a játékot kicsit. De addig jó volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mikej95 Vazul...
2015.10.21. 16:19
A legtöbb ellenség despawn timer-en van, némi üresjárat után elténfereg és megszűnik létezni. Már az első Amnesia alatt is így volt, az Alien is így működött (ha messze kerültél tőle, a közeledbe teleportálta).

gabest: Diszkófej tényleg nagyon durva, de miután rájössz a gyengéjére nevetségesen egyszerűvé válik az egész. Ez viszont elmondható az ellenségek 70%-ára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Vazul267
2015.10.21. 21:21
Még az votl a játék legegyszerűbb része.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Flegeton
2015.10.22. 09:42
Szerintem a történet 100% és jó élményt nyújt, de játéknak nem nevezném. Inkább interaktív film!
Mielőtt valaki felháborodna, gondolkozzon el kicsit a következő mondatokon. A tetrisz játék alapú játék. Maga a játék miatt játszod. A SOMAT is a játék miatt játszod?!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. YellowFlas...
2015.10.22. 17:07
94%?

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. lestyanrob... Flege...
2015.10.22. 18:26
Én inkább úgy vagyok vele, hogy ez egy IGAZI játék, ha olyan, mint a Penumbra, meg az Amnesia (Videók alapján úgy tűnt) Minden úgy van kialakítva, hogy beleélhesd magad: mindent magadnak kell kinyitogatnod egérhúzással, sok dolgot nem olyan könnyű megtalálni és érdemes mindenhova benézni még ládák mögé is, gyakran agyalni kell hogy most hol is tartasz és hová tartasz, mi működik eddig és mi nem működik. És ha nem is kifejezetten nehéz, azért az NPC-kkel eléggé óvatosnak kell lenni, úgy szerintem nem könnyű, hogy egyszer se halj meg, én mindig erre törekszem. Számomra ez messze van az interaktív filmtől (és azt nem is szoktam szeretni).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zoe01
2015.10.22. 20:17
Ne olvasd a kommenteket... mindig megfogadtam, de most valamiért mégis megtettem. Bár ne tettem volna...

"Ez nem játék" - akkor mégis mi a lótúró? Mert nem kell halálra gyilkolni benne mindenkit? Mert nem fadeszka egyszerűségű története van? Mert mondjuk van esetleg filozófiai mondanivalója is? MERT NEM GTA5???

Tényleg mennyetek inkább tetriszezni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Flegeton Zoe01
2015.10.23. 09:22
Amit keresel az szövegértelmezés, szövegértés, értő olvasás! Ilyen képességek nélkül nehéz elveszni az internet világában. Ne olvass és ne is kommentálj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Joga73 Flege...
2015.10.24. 09:23
Interaktív film pl. a Heavy Rain és a Beyond: Two Souls, vagy az Until Dawn. A SOMA (tényleg rendkívül jó) története a játékmenetet elég csőszerűvé teszi, de ettől független (szerintem) ez egy remek horror-kalandjáték.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Shinjiii Flege...
2015.10.26. 08:14
Talán a Machine of Pigs-re rá lehetett fogni, ebben merőben több a játékmenet. Valahol határt kell húzni a játék és az interaktív film között, maradjunk annyiban, hogy ez jóval az előbbi felé hajlik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. svas
2015.10.28. 04:28
Egyik legjobb jatek maivel valaha volt szerencsem jatszani.

Kell hozza turelem, ez nem idegbeteg, rangatozos Halo vagy egyeb shooter.
Ettol fuggetlenul megis sikerult egy fel vodor adrenalint letermelnie a hasnyalmirigyemnek mire a vegere ertem a jateknak
Amnesia az talan kicsivel felelmetesebb volt ugyan, de ennek van az elszalltabb. immerzivebb story-ja.

Egy jotanacs Nvidia videokari hasznaloknak:
:
1. jatek opciokban vertical sync kikapcsol azaz OFF-ra tesz.
2. driver vsync-et adaptive -ra, es NEM kell triple buffering.
3. prerender frames-et alapbeallitason hagyni erdemes.

Sajnos vannak a jateknak gondjai a vsync-el es ettol bitang modon tud akadozni, rocogni bizonyos helyeken. A fennti setting-ekkel ez minimalizalhato. Nekem mukodik, proba cseresznye.

Bocs az ekezetek miatt (angol keyboard).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. svas
2015.10.28. 04:51
Igen, mellekvese. Mielott valaki belekotne.
Inzulinnal kevertem sry. A lenyeg hogy nem structure gel, jejeje.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. nephiros
2015.11.17. 10:30
Jo lenne, ha a spoilereket eltuntetnetek a cikkbol. Az, hogy "ember marad-e még valaki, ha a tudatát átültetik egy robot testbe" szerintem a legdurvabb spoiler amit megtehettel. Gyakorlatilag lelotted a poenokat a jatekban es a cikk olvasoi elveszitik a felfedezes izgalmat. Ezt nagyon surgosen javitsd ki!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Magrathea nephi...
2015.12.02. 04:19
//SPOILER

Nem írtam, hogy kire vonatkozik. Te feltételezem rögtön arra gondoltál, hogy a főszereplőre célzok, de már a játék legelején találkozunk magukat embernek hívő robotokkal és Catherine-nel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!