iPon Cikkek

Sphere III: Enchanted World - elmarad a varázs

Dátum | 2016. 01. 20.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

Ha új MMO-ba fog az ember, mindig ott az újdonság varázsa, sosem látott tájakon barangolhatunk, érdekes, új játékmechanikákkal, ötletekkel találkozhatunk. Az első pár szint jutalomjáték, elhalmoznak minket ajándékokkal, élvezhetjük a gyors fejlődést, érezzük, ahogy a karakterünk szinte percről percre erősebb lesz. A Sphere III: Enchanted Worldből mindez hiányzik. Még sohasem menekültem ilyen gyorsan MMO-ból - azaz csak menekültem volna, mert kénytelen voltam maradni. Az 1991-ben alapított Nikita Online az egyik legrégebbi orosz játékfejlesztő és kiadó cég, olyan címekkel, melyek nálunk többnyire ismeretlenek. A Sphere, amit saját csapatuk, a Studio 61 fejlesztett, volt az első kliens alapú orosz MMO. A 2003-ban megjelent játéknak az évek során több változata és folytatása is született: a 2007-es Sphere: Reborn volt a F2P verzió, a 2008-as Sphere 2: Arena pedig egy PvP-orientált változat.
A Sphere ősi, mágikus világában játszódik legújabb darabjuk, a Sphere III: Enchanted World is, amelyben szintén nagy szerep jutott a PvP-nek, ám emellett még helyet kapott egy klasszikus fantasy történet is, több mint 1000 PvE küldetéssel, miknek végigjátszása az alkotók szerint több mint 600 óra játékot ígér. Mindez jól hangzik - a rossz hír csupán az, hogy az idő nagy részét gyaloglással fogjuk tölteni. A rövid, vázlatos, mindössze állóképekkel illusztrált általános bevezető szerint már évezredek óta dúl egy nagy háború emberek és démonok között. Az ellentét valódi okát viszont senki sem ismeri. Innen aztán választott oldalunk alapján kettéválik a történet, és kapunk egy kis animációt is. Az emberi frakció tagjaként egy hatalmas csata után sebesültként kerülünk egy kis faluba, ahol helyrepofoznak minket. Az összecsapás során csuda dolgokat tettünk, amiket senki sem értett, és sikeresen megfordítottuk a csata kimenetelét. Sajnos ebből nem sokra emlékszünk. Démon oldalon is kiválasztottak vagyunk, itt születésünk körülményei voltak különlegesek. Zöldfülűként érkezünk a kiképzőtáborba, ahol bizonyítanunk kell.
Jelenleg csak két játszható faj közül választhatunk, az egyik az szokásos ember, a másik a kékbőrű, kecskeszarvú démon, amely erősen a WoW-os Draeneire hajaz. Az elfek és a törpök egyelőre készülőben vannak, a törpök az emberi oldalhoz, az elfek pedig a démonihoz fognak tartozni. Kasztból már jóval nagyobb választék áll rendelkezésünkre, mint fajból, összesen 9: Barbarian, Paladin, Warrior, Ranger, Monk, Assassin, Sorcerer, Priest és Necromancer. Választásunk mindkét oldalon nemhez kötött, az emberek közül a Ranger, a Monk és az Assassin csak férfi lehet, míg a többiek csak nők, démon oldalon pedig fordított a helyzet. A komolyabb bevezető filmek és animációk hiánya, illetve a nemhez kötött kasztok is arról árulkodnak, hogy itt bizony spóroltak az alkotók. Nézzük, hogy mi a helyzet a játék többi részével!
Egy MMO-nál sok áll vagy bukik az első benyomásokon, a figurák kinézetén és mozgásán, és persze a tájakon. A Sphere 3 már itt elkezdi a bukdácsolást. A karaktereket szépnek nem mondhatjuk, és bár viszonylag sok opció áll rendelkezésünkre, nem könnyű igazán tetszetős külsejű avatárt létrehozni. Az animációk kifejezetten bénák, rossz nézni, ahogy karakterünk alsó- és felső teste időnként külön életet él. A pályákon akadnak szép részek, bár a látvány helyenként a 10 évvel ezelőtti játékokat idézi. A kísérőzene kellemes, de a harci zene hamar unalmassá válik, és sajnos nem lehet külön kikapcsolni.
Egy MMO másik alapköve a harc. Akár grindelős egy darab, akár nem, nagyon nagy részét fogjuk gyilkolászással tölteni. Itt az alkotók a Tabbal való kijelölés helyett a Tera célzás alapú rendszerét választották, legalábbis szeretnek így hivatkozni rá, amellett, hogy a hardcore szót is előszeretettel emlegetik ezzel kapcsolatban. Ebből azonban csak annyi igaz, hogy nincs Tabos kijelölés. Semmi sem működik igazán: a közelharci karakterek sokszor nem oda fordulnak, ahová céloznak, a velük szemben lévő mobot félig oldalra fordulva ütik. Nincs ütközés érzékelés, gyakran előfordul, hogy benne állunk egy szörnyben, úgy csépeljük, miközben mindketten ugyanabba az irányba fordulunk. A távolsági karaktereknél már a legelső gyakorlóbábus küldetésnél látszik, hogy valami nincs rendben, amikor a bal oldali bábura célzunk, ők meg időnként a jobb oldalira lőnek. A vizuális effektek bután néznek ki, nem kapunk rendes visszajelzést a találatokról, harcolni olyan érzés, mintha a levegőt csépelnénk, ráadásul minderre még rájátszik a lag is. A hangeffektek szintén nevetségesek, a harcos egyik fegyveres ütése pl. állati morgásra emlékeztet (sokáig azt hittem, hogy a szörnyek adják ezt az idétlen hangot).
Varázslónk mintha kissé kancsal lenne...
A képességek rendszerét nem bonyolították túl, talentfa nincs, a skilleket szintünktől függően kapjuk meg, és a szintek növekedésével kapott pontokból erősíthetjük. Időnként még választási lehetőséget is kapunk azzal kapcsolatban, hogy milyen irányban fejlesszük az egyes képességeket (a harcosnál pl. választhatunk, hogy egy adott ütésünk erősebb legyen-e, vagy inkább több ellenfélre hasson). A karakterosztályok (legalábbis azok, amelyeket kipróbáltam) a WoW-éira hajaznak: a warrior pl. rage-et épít és abból használja erősebb képességeit, a rugó energiával gazdálkodik, ami 100-ról indul, még a karakterportrékon látható csíkok színe is egy az egyben megegyezik a népszerű MMO-ban lévőkkel. A Sphere mégis olyan, mintha még a WoW előtti időkben készült volna, rengeteg hiányossága van: nincs barátlista, ignore lista. Az aukciós házban nincsenek kategóriák, minden ömlesztve van, a keresési feltételek között csak szintet és árat lehet megadni, vagy a tárgy nevére lehet keresni. Sok helyen alkalmaznak technológiailag elavult megoldásokat: az általam látottak közül a csúcs eddig a mágus energiapajzsa volt, amit egy Tesco gazdaságos, múlt századi játékokat idéző 2D-s sprite-tal oldottak meg. A pályákon az objektumokat mintha baltával szabták volna, beleakadunk minden kőbe, tereptárgyba, sokszor még a térdig érő kerítéseken sem lehet átugrani. A pályadizájn még tovább fokozza frusztrációinkat, nagy ívben kerülgetni kell mindent, a különböző területeket hegyek, szerpentinek, nehezen megtalálható átjárók választják el egymástól. A küldetéseket adó npc-ket gyakran olyan helyeken találjuk meg, amelyekhez indokolatlanul hosszú út vezet. Az npc-k ráadásul előszeretettel ping-pongoznak a karakterünkkel, a pálya bal felén kapott küldetéseket a jobb felén kell megcsinálnunk, és fordítva, illetve az is előfordult nem egyszer, hogy két pálya között küldözgettek oda-vissza. Nem lehet kellemes tempóban haladni, minden az időhúzásról szól. Mindezt tetézi, hogy a pályák nagyok, karakterünk mozgása pedig idegesítően lassú. Kalandozásunk kezdetén kapunk egy hátast, amely azonban csak pár napig használható. A pályákon vannak ugyan teleportkapuk, de ezekkel együtt is baromi sokat kell kutyagolnunk. Szenvedésünk addig tart, amíg be nem kerülünk egy jobb klánba, amely elég erős ahhoz, hogy el tudja foglalni a pályákon található várakat, amelyek megkönnyítik a közlekedést. Saját klánunk várai között szabadon teleportálhatunk, és a vár boltjában vehetünk magunknak permanensen megmaradó hátast is, amely azonban nem olcsó, és nem is használható, ha épp nem a miénk az adott vár, ahol vettük. Várainkba bárhonnan beteleportálhatunk, ami azért fontos, mert egyébként nem kapunk olyan tárgyat, vagy képességet, amelynek segítségével egy általunk megadott pontra bárhonnan hazaehetnénk. Ha nincs erős klánunk, vagy várunk, csak az egymástól fájdalmasan messze lerakott alap teleportkapukat vehetjük igénybe. A borzalmas közlekedés tehát már önmagában sok kezdő játékost elriaszthat (vagy az online bolt felé terelgethet, ahol lehet újabb ideiglenes hátast venni).
Ebben a játékban sok dolgot úgy alakítottak, hogy az online bolt felé terelje a játékosokat, de nem azért kel fizetnünk, hogy kozmetikai tárgyakat, vagy mondjuk raid/instance belépőt vegyük az end gameben, hanem már azért is, hogy a játék egyáltalán alapszinten játszhatóvá váljon. Kezdőként is szeretnénk normális tempóban közlekedni? Vegyünk hátast. Kényelmetlen kivárni, míg a megölt szörnyek felett megjelenik a loot ikon? Vegyünk petet, ami rögtön, automatikusan felszedi nekünk a zsákmányt. Meghaltunk, és szeretnénk helyben feltámadni, xp vesztés nélkül? Vegyünk tekercset a boltban. Ez utóbbi választási lehetőséget ráadásul halálunk után mindig az arcunkba nyomja a játék, ami igen kiábrándító tud lenni. Természetes, hogy a F2P játékok készítőinek is élnie kell valamiből, a Sphere 3 esetében sem alapvetően a bolt jelenlétével van a baj, hanem azzal, hogy a játék akkor sem lesz élvezhető, ha felvásároljuk a teljes kínálatot. A szintezés felér egy rémálommal, már a legelején is lassú, ehhez jön még az xp vesztés, ha meghalunk. Ha játékos öl meg, még nehezen megkeresett pénzünk egy részét is elveszítjük - PvP szerveren ráadásul még a saját oldalunk tagjai is megtámadhatnak.
Az igazi troll nem az, amelyik megölt.
A szokásos küldizés mellett 8. szinttől bemehetünk az arénába, de ez sem ad elég xp-t a gyorsabb fejlődéshez, ahogy a szörnyek grindelése sem. A küldetések, és a végtelenül unalmas mászkálás sajnos kikerülhetetlen, a grindelés pedig rettentő unalmas, mivel a harcon kívüli mana és hp regeneráció csigalassú. Az aréna elnevezés kissé megtévesztő, magam is PvP csatára számítottam, de nem erről volt szó. Egy kör alakú terem közepén kellett ellenállni a hullámokban érkező, egyre magasabb szintű szörnyek hadának. A jutalmak itt sem voltak összhangban az erőfeszítésünkkel, ahogy a küldetéseknél sem. Volt olyan küldi, ami ugyanazt a páncéldarabot adta, mint egy korábbi, és hiába csináltunk meg mindent egy adott pályán, a végén mégsem jött össze egy teljes páncél szett, a hiányzó részeket az npc-ktől kellett megvásárolnunk. Itt megint előnyt élveznek az erősebb klánok, a jobb páncélokat ugyanis csak a kastélyokban található árusoktól lehet megvásárolni. A felszereléssel kapcsolatban fellelhető még néhány érdekes anomália: páncélunk javítása többe kerül, mintha újat vennénk. Az 1125 aranyba kerülő, 15-ös szintű, sima, npc-től vett testpáncél helyreállítása, ha tartóssága 75/135-re esett, potom 1386 aranyba fáj. Alacsony szinten ezen csak felhúzza az ember a szemöldökét, és javítás helyett vesz egy ugyanolyan új vértet, de magasabb szinten már nem lehet kikerülni ezt a ronda pénznyelőt, ugyanis ha már kiraktuk kövekkel és elbájoltuk a páncélunkat, akkor valószínűleg nem akarunk vadi újat venni és mindent elölről kezdeni vele. A billentyűzetkiosztásnál is akadnak furcsaságok: sok gombot nem fogad el vagy nem ismer fel a játék például az Alt-ot, vagy a numerikus billentyűzetet. A PgUp és PgDn mindenféleképp fel-le scrollozza a chatablak szövegeit, függetlenül attól, hogy a kurzor épp fölötte van-e, és az sem zavarja, ha más funkciót rendelünk ehhez a két gombhoz. A játék chatelés közben bizonyos betűkre gyakran úgy reagál, mintha shortcutokat nyomtunk volna meg. A csúcs az, hogy az egérgörgős nagyítás fordítva működik, mint bármely más játékban: előre tekerve a görgőt a kamera eltávolodik a karakterünktől, hátra tekerve közelít, és ezt nem lehet átállítani.
A kőbezárt lélek.
A célzás alapú harcrendszer miatt a kezelőfelületnek két üzemmódja van, egy FPS és egy másik, amelyben a kurzorral el tudjuk érni a különböző menüpontokat, de a váltás a kettő között nem mindig zökkenőmentes. Közlekedni FPS módban kényelmes, de ha futás közben behozzuk a térképet, az átvált a másik módra. Az autorun félbeszakad, ha ugrunk, vagy nem az egérrel kanyarodunk. A kezelőfelületet nem lehet eltüntetni. A tervezési hibák mellett számos bug is akad, sajnos olyanok is, melyeknek egy tisztességes alfa, vagy bétateszt után már nem lenne helye egy játékban: például miután hátasról beszélünk egy npc-vel, a karakterünk következetesen mindig láthatatlanná válik. A szörnyek benne állnak a tereptárgyakban. Az angolra fordított küldetés szövegekben feltűnően sok az elírás, és a benne maradt szemét. A kastélyok listája sokszor üresen jön be, és csak a relog segít rajta. A játék sokszor már indításkor kifagy.
A nyugaton augusztusban indult darabnak mindössze két szervere van, és bár az ünnepek alatt volt még rajtuk némi élet, mostanra nem sok nyoma maradt. A PvP szerver egyik legnagyobb klánja is mindössze 25 főt számlált. Az igazi élet - már ha van egy ilyen ebben a játékban - 20. szint után kezdődne csak, ekkor mehetünk be ugyanis az első instánkba, és innentől használhatjuk a dungeon findert, illetve beléphetünk az Olannor battlefield nevű instance-olt csatatérre. World PvP téren a kastélyok ostroma a fő attrakció, ez jelenleg még működik, de a fogyó népesség miatt lassú halálra van ítélve. A maximális szint jelenleg 45, de erős a gyanúnk, hogy idáig csak nagyon kevés játékos jut el (nekünk 35 óra játékidő alatt 16. szintig sikerült). Várhatón a játék angol nyelvű verziója ugyanarra a sorsra jut majd, mint a Sphere-é annak idején: bezárják. Ez a darab olyan, mintha egy a 90-es évek végén hibernált és most kiolvasztott, de már akkor is kezdőnek számító csapat készítette volna. Megtalálható benne az MMO-k összes olyan gyerekbetegsége, amelyből a legtöbb mai darab szerencsére már kinőtt. Ha nagyon unatkoztok, akkor se vesztegessétek rá az időtöket, sok ennél szebb, jobb és játszhatóbb F2P darab létezik ma már.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

16. iponpeter
2016.01.20. 10:45
Egy laza GW 2 és TQ ötvözés, csak az a baj hogy a rossz dolgokat hagyták meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Leon121
2016.01.20. 11:10
Óóó, január, mikor még a fű se nő, és szegény tesztelőnek ilyen szeméttel kell foglalkoznia. Részvétem, és kösz a figyelmeztetést - nem mintha ki akartam volna próbálni, de így már biztosan nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. croix
2016.01.20. 13:07
Én a Blade and Soul-t próbáltam ki tegnap, de 2 óra után uninstall. Használhatatlan és átláthatatlan skilltree, undorító Lyn faj, és egy fantasy játék teletömve kínai témával. Egy fantasy játék maradjon fantasy és nem ilyen meg olyan kultúrával témásítva.

Hogy a cikk-hez is szóljak: képekről nekem egyből a Fiesta jutott eszembe, amit aztán a cash shop-os rész is megerősített, csak míg a Fiesta-ban kb lvl60-tól kezdődik részben a p2w, és 92től a hardcore p2w, itt már a kezdetektől.

Ha Bluehole Studios nem azt csinálná a Tera-val amit, akkor az lenne még mindig a legnépszerűbb akció orientált (értsd: freetarget) mmorpg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Rimagras
2016.01.20. 13:38
Van olyan akármilyen fantasy - rpg, amiben nincs óriás hangya vagy pók?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Leon121 Rimag...
2016.01.20. 13:47
Koreai MMORPG-k között biztosan találnál, náluk már a legalapabb lények is sokkal aberráltabbak, mint egy mezei pók vagy hangya.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. croix Leon1...
2016.01.20. 13:56
Najah... T.E.R.A.-ban is van Arachnoid, de az inkább egy steroid-os óriás rákpáncélos pók, a kisebbik verziója meg mintha egy imádkozó sáskával lenne keresztezve.
De ha már aberrált és undorító lény, akkor is sztem TERA vezet egy mostanra már kivett instával, viszont az egyik boss belőle még mindig megvan: Krakatox
De ha rondaság, akkor az előtte levő sztem viszi a prímet: Thalweg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. BReal croix
2016.01.20. 14:07
Best: Persze nem az undorító versenyben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. croix BReal
2016.01.20. 14:10
Nekem az már inkább a szokásos fantasy orc kategória, főleg azzal a bamba második cyclops fejjel
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. BReal croix
2016.01.20. 14:15
Az aberrált-undorító kategóriában WoW-ban raid bossok közül valószínű a befutó nálam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Lazahunter
2016.01.20. 14:42
De 4 oldal egy szar játékról? Értem és, mindig arról lehet a legtöbbet beszélni, de gondolhattatok volna a kedves olvasókra is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. croix BReal
2016.01.20. 15:19
Nemrossz, de sztem mikor Nightmare Thalweg csápszerűen kinyújtott szemeivel körbeméregetné, akkor sírva rohanna el előle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Dante73
2016.01.22. 04:52
Tud valaki ajánlani egy jó, lehetőleg Magyar nyelvű F2P MMORPG-t?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.01.22. 08:12
Szerintem max a Meetin 2-nek van magyarra fordított szervere és kliense. Ha minden igaz akkor még a Tauri WoW sem magyar, de lehet hogy tévedek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. KatonaKM croix
2016.01.25. 17:22
Mindig felmerül bennem a kérdés: ezek a lények hogyan borotválkoznak és miként élnek társasági életet?

Csöcsben viszont követik a nemzetközi trendeket a fejlesztők.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Gorder
2016.01.26. 04:42
A karakter mozgás esetlensége, az animációs kiforratlanság, a megjelenés leírása, az irányítás problémáinak vázolásánál, és a harc közben felmerülő problémáknál azt hittem a Star Trek Online -ról olvasok. Ott is rohamosan csökken a látogatók száma mostanában, azt hittem elírtad a címet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Bromlar
2016.01.27. 16:25
Maximum respect, hogy 35 órát tudtál "játszani" ezzel a hulladékkal!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!