iPon Cikkek

Spintires - vöröscsillagos vasak a terepen

Dátum | 2014. 07. 25.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Azt a rendkívül szűk piacot, amit régen az alacsony költségvetésű, jellemzően mindenféle marketing és egyéb csinnadratta nélkül megjelenő, a Tesco alsó polcán is megtalálható budget játékok fedtek le, ma lefedik az indie-fejlesztők. A helyzet azonban megváltozott: a közösségi médiának, a Steamnek, és a Kickstarternek hála ezek a címek jóval nagyobb közönséget érhetnek el, jóval hamarabb, és jóval kevesebb kockázattal - hiszen jellemzően a sikeres Kickstarterből származó pénz fedezi a fejlesztést. Ráadásul, mint kiderült, nincs olyan szűk piac, vagy szűk igény, amire az indie-k ne tudnának megoldást nyújtani. Régen csak nevettünk a Favágó Szimulátoron, vagy Londoni Buszsofőr Szimulátoron, ma pedig olyan játékok készülhetnek el, mint a Szikla Szimulátor.
Hasonlóan szűk rétegeket bevonzó alműfajok akadnak az autós szimulátorok piacán belül is. A legnépszerűbb kategória egyértelműen a pályaverseny, majd ezt követik a ralis játékok, akit pedig egyik sem érdekel, azokat lekötik az őrült tempójú, sokszor fegyverekkel és egyéb finomságokkal megspékelt árkád autóversenyek, sci-fi köntösben, vagy akár Nintendo-karakterekkel. De mi van akkor, ha nem vagy normális? Ha nem tudsz elmenni egy ablak mellett úgy, hogy ne törjön rád a mindent elnyomó késztetés arra, hogy megnyalogasd? Ha minden vágyad az volt, hogy régi szovjet teherautókkal kelljen a másfél méter mély sárban fát szállítanod egyik pontból a másikba? Sosem készült még olyan autós játék, ami neked való lenne, egészen mostanáig! A Spintires ugyanis pontosan ezt nyújtja. A kisebb, mobilisabb terepjárótól a nagyobb, katonai jellegű szovjet járművekig jó néhány kőkemény vas felett vehetjük át az irányítást, hogy megküzdjünk a teljesen nyílt pálya zord adottságaival. A Spintires egy keményvonalas off-road szimulátor, ahol minden egyes megtett centiért vért fogunk izzadni. Egy tőlünk 500 méterre lévő cél elérése olyan nehéz és embert próbáló feladat, amilyennel ritkán találkozunk egy videojátékban. Ez a sár, a folyamatos elakadások és a monoton, akaraterőt próbáló küzdelem játszótere. A precizitásé és a türelemé, ahol a győzelem nem azt jelenti, hogy elsőként jutsz át a célvonalon, hanem hogy egyáltalán eljutsz valahova.
Mitől is lesz egyedi a Spintires? Nos, attól, hogy a készítők egy olyan technológiát tettek alá, ami korábban soha nem látott módon képes visszaadni egy nehéz jármű és a talaj kapcsolatát. Ez azt jelenti, hogy amikor a több tonnás vasszörnyeinkkel rámegyünk a murvás, vagy inkább a sáros talajra, elkezdünk elsüllyedni és beragadunk. Ha gázd adunk, akkor járgányunk csak méginkább beásssa magát, miközben a forgó kerekek literszámra dobálják ki maguk mögött a sarat. És mindez nem csak amolyan tessék-lássék módon van megvalósítva, hanem rendesen. A talaj deformálódik alattunk, széles kerekeink nyomvonalakat vájnak a puha és vizes földbe, az egyenetlenségeken elcsúszik az autó. A kerekek kormányzásánál láthatóan tolják odébb a matériát, megpróbálva ezzel valahogy kievickélni a menthetetlennek tűnő helyzetből. Soha, egyetlen autós játék sem szimulálta még ennyira valósághűen a talaj viselkedését és jellemzőit.
Ráadásul nem csak a talajról van szó, hanem az egész környezetről. A sekély, majd egyre mélyülő víz is teljesen realisztikus hatással van járművünkre. Az apróbb fákon, cserjéken gond nélkül gázolhatunk át, megmutatva az élővilágnak a szovjet ipar hideg, fémes, és legfőképpen nehéz felsőbbrendűségét. A nagyobb fákkal azonban vigyázni kell, mint ahogy a nagyobb sziklákkal is. A kisebb köveken még különösebb gond nélkül átmehetünk, legfeljebb kicsit eldobják egyik-másik kereket, a méretesebbek azonban már alulról megsérthetik az autót. A sérülés pedig komoly dolog: egy csíkon követhetjük, mennyire van rossz állapotban járművünk, és csak reménykedhetünk, hogy eljutunk egy javítópontig, mielőtt teljesen leamortizáljuk. Mert könnyen lehet, hogy már azelőtt leragadunk egy rettenetesen mély sártengerben, és az egyetlen lehetőségünk, hogy autót váltunk, elmormolunk néhány imát és megpróbálunk bejutni a célterületre, hogy csörlővel kirángassuk valahogy szerencsétlen teherautónkat. Persze eszközeink azért vannak, hogy nagyobb eséllyel küzdjünk meg a rendkívül ellenséges környezettel. Az összkerékhajtást manuálisan kapcsolhatjuk, és szintén manuálisan zárhatjuk a differenciálművet, már amelyik járgány rendelkezik ilyen opcióval. Ezen kívül van egy kézifékünk, és persze, ha elég biztosak vagyunk képességeinkben, akkor a váltót is magunk kezeljük. Sőt, ha igazán kemények vagyunk, akkor kénytelenek is leszünk, ugyanis a játék induláskor két opciót ajánl fel: egyet a casualoknak - aminek a célközönsége valószínűleg én vagyok, mert egyszer úgy sikerült elakadni apám BMW-jével egy 3x3 méteres tócsában, hogy két óráig nem tudtunk kijönni -, és egyet a hardcore rétegnek.
A két választási lehetőség több dologra is hatással lesz, de a legfontosabb ezek közül, hogy hardcore módban a differenciálművet nem zárhatjuk, ha automata váltót használunk, illetve nagyobb a járgányok fogyasztása. Mert természetesen a Spintires a fogyasztást is méri, és ha zárjuk a difit, és bekapcsoljuk az összkerékhajtást, akkor még több dízel csúszik le szovjet gépcsodáink torkán. Nekiindulunk egy teli tank gázolajjal, és miközben felvesszük a harcot a talajjal, még arra is figyelnünk kell, hogy azért ne száradjunk ki, mielőtt elérünk a célunkhoz, vagy éppen egy olyan állomáshoz, ahol után tudunk tölteni. És persze minél többet próbálkozunk, minél többet forgatjuk egy helyben a motort, és minél mélyebbre ássuk magunkat a sár elleni reménytelen küzdelemben, annál több gázolajat pöfögtünk a légkörbe teljesen feleslegesen. Éppen ezért érdemes gyakran használni a járműváltás lehetőségét, felderíteni a jobb, járhatóbb utakat, bejárni az ismeretlen terepet, jelentősen megnövelve ezzel esélyeinket.
Ráadásul mivel nem gyors tempójú anyagról van szó, tökéletesen játszható nem csak kontrollerrel, de billentyűzettel is, a kormány - a legtöbb autószimulátorral ellentétben - egyáltalán nem alapkövetelmény. A Spintires tehát terepszimulációnak tökéletes. Játéknak azonban nem. Annak ellenére, hogy végleges termékként árulják 29,99 euróért, összesen 5 pályát tartalmaz, és ezeken a pályákon mindig ugyanaz a célunk: felderíteni a környéket, eljutni egyik pontból a másikba, majd ebből a pontból átszállítani egy adag fát a következő pontba. Kicsit olyan, mintha az egész még mindig egy technológiai demó lenne, vagy még az early access fázisában tartana. De ezen kívül is akadnak problémák: nincs belső nézet, pedig úgy lenne ám igazán kemény a játék, az elérhető kameranézet pedig kicsit furcsán, amolyan Resident Evil 4 módra a “váll” fölül mutatja autónkat. Persze az egérrel forgathatjuk a kamerát, de valahogy akkor sem igazi az egész. A Spintiresről a Shark Tank egyik epizódja jut eszembe. Ebben a tévéműsorban ott ül öt kőkemény amerikai üzletember és befektető, a különböző vállalkozók pedig bejönnek, elmondják, hogy mit csinál a vállalkozásuk, és hogy mennyi pénzt szeretnének kapni, hogy ezt el tudják juttatni a következő szintre. Az egyik részben bejött egy srác és elmondta, hogy kitalált egy mechanizmust, amivel össze lehet csukni egy gitárt a nyakánál fogva, és tetemes mennyiségű pénzt szeretne kérni, hogy elkezdhessen ilyen gitárokat gyártani. A “zsűri” reakciója egyértelmű volt: marhaság elkezdeni a semmiből gitárokat gyártani, sokkal jobban járna mindenki, ha elmenne a Fenderhez, és licencelné nekik a módszert. A Spintires alatt futó technológia fantasztikus, de azt kívánom, bárcsak betennék ezt egy igazi játékba. Mondjuk a Bugbear-féle Next Car Game-be, vagy a World of Tanks egy következő részébe, ahol ténylegesen játék lehetne belőle. Értékelés: 6/10
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. Fratello
2014.07.25. 11:22
Óóóó, ez jónak tűnik... Ez jutott róla eszembe, meg a régi szép idők végtelen autós marhulásai...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. SeaQR
2014.07.25. 11:59
A multiplayerről nem esett szó, pedig a 4 fős coop felejthetetlen benne Elindul a konvoj a sártengeren át, az első 3 jármű akkora csapát csinál hogy az utolsó már nem bír eljönni. Mi a garázsnál fordultunk meg annyiszor, hogy a bejárat előtt már egy szélvédőig érő dagonyát tapostunk ki.

Egyébként egyet kell értenem, az 5 pálya kevés, hamar kifullad a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Phantomstr...
2014.07.25. 14:24
Az ára 24,99€, nem 29,99.

Már egy ideje szemezgetek a játékkal, mert nagyon kevés az igazán jó offroad szimulátor. Talán ha akciós lesz, be is szerzem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Butchy Phant...
2014.07.25. 15:01
Esetleg nézz körül a "g2a" oldalon mert ott 15€ környékén van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. topix710
2014.07.26. 15:07
Nekem tetszett.A járművek nagyon szépek és átadja a "dagonyázás" érzést, a fizika is nagyjából a helyén van. Csak kicsit unalmassá tud válni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. csabi02
2014.07.26. 15:18
az a kék csak nem Zil 130???
muszáj lesz kipróbálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Pales
2014.07.28. 23:13
A játékmenetet úgy kéne megcsinálni, mint anno a screamer 4x4-ben, kapuk között lavírozni időre. Az lenne az igazi off-road verseny.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Zotya21
2014.07.29. 10:56
nekem is megvan de tényleg van 5 map és már nagyon unalmas amikor mindig ugyan onnét indulsz és mindig ugyanazt csinálod
pedig tényleg jó lenne

a másik meg a kamera borzalmasan irányítható
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Freeware
2014.07.29. 12:36
Az előző része is jó volt, ez is jó! Plusz mivel minden xml fájlban van, lehet szabadon tuningolni is. A nagy 8 kerekű simán elhúzza a ponyvás kamiont is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sanyix
2014.07.31. 13:30
remélem a zil-nél megcsinálták az X kerekűséget is, mert az olyan elmaradhatatlan kellék, mint egy IFA-nál a féloldalra dőlés!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!