iPon Cikkek

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat - A pokol

Dátum | 2010. 02. 14.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Nem sok olyan játék van, ami már a megjelenése előtt rajongótábort szerez, s melynek világa annyira izgatja az embereket, hogy bár még kész sincs, máris novellaíró pályázatot hirdetnek meg a témája alapján. Egyike ezen keveseknek a hányatott sorsú S.T.A.L.K.E.R.-széria (a továbbiakban eltekintek a pontoktól), melynek első részére nagyon hosszú ideig vártunk, s mely végül egy remek, ámbár félkész játék lett. A tavalyelőtt kiadott, Clear Sky című előzmény sokakat ábrándított ki, mígnem a sorozat fejlesztéséért felelős GSC Game World bejelentette a Call of Pripyatot, s megígérték, hogy minden korábbi hibát kijavítanak, a legjobb Stalkert mutatva így be. Sikerült nekik? Annyi év után végre tényleg maradéktalanul révbe ért ez az egyedi univerzum?

Hát igen, a C-tudat sokak életét tette tönkre
A Zóna titka

Történetünk ezúttal a Shadow of Chernobyl (az első játék) közvetlen folytatása, ami annak tükrében, hogy a végigjátszás után mik derültek ki, elég meglepő fordulat. Miután Strelok feloldotta az Agyperzselőnek nevezett szerkezetet, megnyílt az út a Zóna közepe felé, és ezáltal a szellemváros Pripjaty mellett maga az erőmű is elérhetővé vált. A sztalkerek elindultak az addig még ismeretlen területek felé, a hadsereg pedig elérkezettnek látta az időt, hogy minden eddiginél komolyabb erőkkel avatkozzon be. Öt helikoptert küldtek a Zónába teljes felszereltséggel és legénységgel a Fairway hadműveletben, ám a gépekkel rövidesen minden kommunikáció megszakadt, és az a hír járta róluk a Zónában, hogy lezuhantak. Itt kapcsolódunk be a történetbe, mint Alex Degtyarev, a kormány különleges ügynöke, aki nem mellesleg egykor maga is sztalker volt. A feladatunk, hogy megtaláljuk a helikoptereket, tudjuk meg, vannak-e túlélők, és ha már úgyis ott járunk, azt sem ártana kideríteni, hogy mitől zuhant le öt egymástól független vasmadár szinte egyazon pillanatban.

A magány a sztalkerek egyetlen útitársa
A sztori a játék elején meglepően a háttérbe szorul. Tudjuk, hogy kik vagyunk, és azt is, hogy miért vagyunk a Zónában, ám ahhoz, hogy az ottani közösség titkait kifürkészhessük, be kell épülnünk közéjük, és úgy viselkedni, mint a normális sztalkerek. Ahogy haladunk előre a játékban, úgy jövünk rá az események közti különös összefüggésekre, és persze mint a korábbi részekben, itt is kijut az összeesküvésekből bőséggel. Külön öröm, hogy mivel a SoC után járunk, több szereplő is visszaköszön onnét, igaz, az örökké morcos Szidoroviccsal és a C-tudat képviselőivel nem találkozhatunk. A forgatókönyv egyébként kellemes, tisztességes iparos munka, ami bár lehetne jobb, a kissé lagymatag végkifejlet kivételével nem igen hagy maga után kívánnivalókat. Egyedül a tálalás sikerült bénán, a nevetséges in-game átvezetőket megoldhatták volna jobban is, főleg ha már a renderelt moziktól búcsút kell vennünk.

A Zónában nincs helye a gyengéknek

A játékmenet első látásra nem sokban különbözik a megszokottól. Most is egyedül vágunk neki a Zónának, és akárcsak régen, ismét a PDA-nk a legjobb barátunk. Ez azonban csak a látszat. A Call of Pripyat ugyanis nem fogja úgy a kezünket, ahogy a Clear Sky vagy a Shadow of Chernobyl, hanem ad egy irányt a tevékenységünknek, és onnantól kezdve mi döntjük el, hogy mennyire vesszük azt komolyan. Sőt, eleinte még a puszta fennmaradásért is elég fárasztó küzdeni, nem hogy a történetre figyelni. A Zónában csak az éli túl, akinek megfelelő felszerelése és elég pénze van, ehhez pedig sokszor nyalizni kell, biz nem is mindig a legillatosabb altest tulajdonosainak. Itt minden korábbinál nagyobb szerepet kapott a pénz, szóval ha nincs munka, nincs lóvé, és bizony nincs lőszer sem. A milliónyi mellékküldetés és a sok, néha homlokegyenest eltérő elveket valló frakció kellő változatosságot biztosít a kenyérkereséshez, de ha nem félünk kimerészkedni az ismeretlenbe, akkor a sztalkereket a Zónába vonzó rejtélyes tárgyak után is kutathatunk, mert itt bizony súlyos ezreseket tesznek értük az asztalra. Igen, a korábbi Stalkerekben a leleteket nem övezte kellő tisztelet, itt viszont irtó kevés van, keresgélni pedig időigényes és veszélyes elfoglaltság. Mindenesetre erősen ajánlott előkapni a detektort és elsompolyogni a legközelebbi anomáliáig, mert egy-egy egész napos túrának többszázezer Rubel lehet a gyümölcse.

A játék egyik legfélelmetesebb és legdurvább része - út Pripjatyba
Ha már az anomáliáknál tartunk, azokból sincs olyan sok, ám ami van, az mozog, így nem biztos, hogy másnap kilátogatva egy helyszínre ismét szerencsével járunk. Akinek erről a különböző Stalkerhez készült modok jutnak az eszébe (az egyik legnagyobbról, az Oblivion Lostról mi is beszámoltunk az iPonon), nem jár messze az igazságtól, mert a GSC nem titkoltan rengeteget merített a modderek kreativitásából. Itt is kell aludnunk (azaz nem kell türelmetlenül várakoznunk a nappalra) és rendesen ennünk, a mutánsok pedig normális élőhelyeket kaptak, ahol kellő sűrűséggel fordulnak elő. Bekerült a programba a régi, még Oblivion Lost alatt bemutatott irányító nevű törpe, aki zombikká változtatja a közeli sztalkereket, de lesznek itt vérszívók, manipulátorok, kimérák, és sok-sok egyéb rémségek is szép számmal. Sőt, olyannyira rágyúrtak a készítők a mutánstémára, hogy ezúttal még vadásznak is beállhatunk, hogy magunknak kereshessük a bajt. Nagyon dicséretes a sok lény, mert tényleg félelmetes tud lenni egy-egy bunker felderítése, hiszen sosem tudhatjuk, mi vár ránk a becsukott ajtók mögött.

Az X-8 laboratórium legalább olyan félelmetes, mint a 16-os és a 18-as volt
A sztalkerek legnagyobb kincse a fegyverük, és itt kellő tisztelettel adózhatunk nekik. Nem csak hogy fejleszthetjük őket, de végre meg is javíttathatjuk, ezáltal olyan mesés arzenált halmozva fel, mellyel nincs az a hadsereg, ami eséllyel szállhatna szembe. Mivel azonban a pénzkeresés meglehetősen nehézkes, ne csüggedjünk, ha a történet végén még mindig csak egy közepes erősségű páncélban szaladgálunk. Itt már nem ér véget a játék a főszál befejezésével, úgyhogy marad időnk tápolni bőven. Ha már a felszereléseknél tartunk, érdemes kiemelni, hogy az első részben még létfontosságú leletek mennyire háttérbe szorultak, ha funkcionális felhasználásukról beszélünk. Az ember miután nagy nehezen felkutatja őket, keserűen veszi tudomásul, hogy az övére csatolva többet árt a drága kütyü, mint használ, így akár mennyire fáj is érte a szíve, a relikvia a legközelebbi kereskedőnél köt ki. Persze az is lehet, hogy várni kell néhány javítást a dolgok kiegyensúlyozása érdekében, mert szakasztott így volt ez a Shadow of Chernobyl első verzióinál is azzal a különbséggel, hogy ott meg nem lehetett meglenni nélkülük.

A Zóna árnyékában nincs min meglepődni

A történet folytatás, így az első rész végének epikus eseményei kihatással voltak a Zónára, melyeket ezúttal mi is megismerhetünk. A sztalkerek egyedül már kevesebbet mászkálnak, így minden kihaltabb, elhagyatottabb lett, és a tűzharcok is ritkultak az előző részek óta. Ez úgy összességében igaz a játékra, meg fogunk lepődni, hogy a Call of Pripyat mennyire nem az emberek közti küzdelemre fekteti a hangsúlyt. Persze kijut abból is, de itt az atmoszféra és a magányosság mardosó érzése az igazi ellenfelünk. Sajnos ezúttal a Zóna más régióiban járunk, így például az erőműig nem juthatunk el, de ezek az eddig még nem látott, lápos területek nyomasztóbbak az összes korábbi helyszínnél. A hangulat magával ragadó és elemésztő, így kifejezetten ajánlom, hogy mindenki egyedül próbálja ki a játékot egy sötét szobában. Itt viszont megjegyezném, hogy jobb, ha tényleg csak felnőttek játsszák a Call of Pripyatot. Nem azért, mert olyan véres, és nem is mert annyira ijesztő, hanem azért, mert a komor hangulat könnyen átragadhat a játékosra, olyan szorongást váltva ki belőle, mint amilyet a műfajtól teljesen idegen Silent Hillekben vagy Penumbrakban tapasztalhattunk. Ez az igazi horror, nem a trancsírozás.

Közeleg a végkifejlet...
Ugyan kevesebbszer törnek majd emberi lények az életünkre (illetve saját akaratukból kevesebbszer, hogy pontos legyek), amikor tűzharcba keveredünk, megmutatkozik a Stalker egyik legerősebb oldala, a mesterséges intelligencia. Az ellenfelek normál (Stalker) fokozaton is pontosan lőnek, de komolyabbra véve (Veteran) már tényleg úgy harcolnak, mint a tapasztalt katonák. Egyik fedezékből vetődnek a másikba, miközben figyelnek egymásra, sőt, megpróbálnak kiugrasztani minket egy-egy ügyes gránátos manőverrel. Súlyosabb felszereléssel ellátott ellenfelek és nehezebb fokozat esetén egy tűzharc eléggé elhúzódhat, jól prezentálva, hogy milyen pszichikai hatásai is lehetnek egy ilyen ütközetnek a valóságban. Fokozza a fenyegetettség érzését, hogy egy fejlövés szinte azonnal megölhet, és hogy ha nem kötözzük a sebeinket, simán elvérezhetünk. A környezetért felelős külön MI, az A-Life itt is szerepet kapott, ám annyira nem jelentős, kimerül a véletlenszerű kiolvadások és a vadállatok irányításában. Az NPC-k ezzel szemben nagyon látványos életet élnek, azaz vadásznak, harcolnak, barátkoznak és táboroznak, tőlünk abszolút függetlenül. Nem nehéz elhinni róluk, hogy valódi személyiségek, és ezért ha látunk valakit, akin nem piros a célkereszt, valóban megkönnyebbülést érzünk, és felsóhajtunk, hogy "Végre valaki...".

Az AI nagyon ott van a szeren, társunk épp elbújik az ellenség orvlövészei elől
A Zóna méretei nagyobbak, mint voltak, de még mindig nem járhatjuk be az egészet. Három hatalmas területre bomlik, melyek között ezúttal még csak nem is ingyen lehet közlekedni, hanem fizetni kell érte az útkereső sztalkereknek. Öröm az ürömben, hogy a területek viszont elég méretesek és nagyon sok felfedeznivalót rejtenek, annyi tartalommal, hogy az amúgy viszonylag rövid kampány játékideje (kb. 8 óra volt) mellett heteket ölhetünk a játék opcionális végigjátszásába. Sőt, ezúttal vannak achievementek is, amik többségét tényleg nagyon nehéz teljesíteni, és persze megmaradt a többjátékos mód is, olyan gyengének, amilyen mindig is volt.

A Zóna sötét titkai

Ugyan eddig jobbára csak pozitívumokat mondtam a játékkal kapcsolatban, azért a sztalkerek élete sem csak játék és mese. Először is a fegyverek túl gyakran romlanak el. Ha a valóságban is ennyire megbízhatatlan lenne Kalacsnyikov elvtárs remek találmánya, az AK-47, nem a legelterjedtebb típusú fegyver volna a világon. Hasonlóan bosszantó, hogy bár a játék eleinte felajánlja, hogy orosz hanggal és angol felirattal is telepíthető, utóbbi nem jelenik meg az átvezető videók alatt, csak a beszélgető ablakokban, ezáltal kifejezetten rontva a teljes értékű élményen. Ugyan az európai és amerikai változat késésének köszönhetően mi a legfrissebb patch-csel telepíthetjük a Stalkert (ez most az 1.6.0.0.2-es verziót jelenti), kisebb bugok így is előfordulnak. Nekem az egyik csapos ragadt be pont egy vele kapcsolatos főküldetés alatt, így pusztán a szerencsémnek köszönhettem, hogy nem kellett újrakezdenem a játékot.

Igen... ez Ő...
Már fentebb említettem, de nem tudom kifejezni csalódottságom amiatt, hogy most nem juthatunk el a reaktorig. Különösen azért fáj a dolog, mert ha a játék végén azt a lehetőséget választjuk, hogy a Zónában maradunk, úgy lenne teljes a boldogság, ha a Monolit maradványait is meglátogathatnánk. Olyan nagy munka lett volna átmenteni a pályákat a Clear Skyból, vagy csak simán írni oda egy opcionális mellékküldetést? Na meg azért a C-tudat szitává lőtt tudósait is megnéztem volna.

Jé, mit keres a játékban a Merényi kórház?
Bár az NPC-k élik az életüket, kommunikálni velük igen ósdi módon tudunk csak. Odaállunk, nyomunk egy F-et, és megjelenik egy régimódi dialógusablak, ahol hang nélkül kattintgatunk, miközben partnerünk úgy bámul ránk, mint hal a szatyorban. Az olyan kivételesen hangulatos beszélgetések után, mint amilyenek Mass Effect 2-ben vannak, az ember akaratlanul is húzza a száját, és bár a Stalker nem RPG, nagyon sokat merít a műfajból. Nem volt erre már keret? Vagy csak idő és kedv? Mindenesetre kár, sokat dobott volna az összképen.

A Zóna szép hely?

Technológiai szemmel nézve az új Stalker vegyes képet mutat. Először is még mindig az X-Ray motor hajtja a játékot, melynek 1.6-os verziója már DirecX11 támogatással kecsegtet. Emiatt aztán az engine legfájóbb pontjai (magas gépigény, gyenge arcanimációk, közepes fizika, satöbbi...) megmaradtak, de az erősségei is visszaköszönnek, ezáltal olyan élethű hellyé varázsolva a Zónát, amilyenné egy monitoron csak lehetséges. A terep megjelenítése, az időjárási viszonyok és a leamortizált laboratóriumok grafikája olyan látványos és realisztikus, hogy szabályosan elveszünk benne. Egyedül az ormótlan, baltával faragott karakterek zavarják picit az összképet, mert ugyan most szebb arcuk van, azért az alap modelljeik változatlanok maradtak 2007 (vagy inkább 2004...) óta. A gépigény most is magas, főleg, ha valaki a legszebb grafikára kíváncsi. A tesztgépen (AMD Athlon II X2 @ 3,4 GHz, HD3870, 6 giga RAM) DX9 módban igen jól futott a Call of Pripyat 720p-ben, maximális beállítások mellett (az élsimítást azért el kellett felejtenem). A látvány így is megkapó (érdemes a képeket közelebbről is szemügyre venni), a néha vicces karaktermodellekért pedig kárpótol a sok változatos helyszín (Igen... lesz új X-laboratórium...).

Ez a design azért még mindig üt
Hangok és zene tekintetében a sorozat mindig élen járt, főleg ha az atmoszféra megteremtéséről volt szó. Mint fentebb írtam, angol mellett eredeti orosz szinkronnal is játszható a Stalker, ami nagyot dob a realitásérzeten, és a színészek kegyetlenül őszinte, szovjetkori filmekből ismerős beszédstílusa mindennél keményebb, szárazabb hangulatot teremt. A zene gyönyörű, épp akkor csendül fel amikor szükség van rá, a credits-lista alatt szóló orosz rockszámot pedig órákig tudnám hallgatni. A koronát azonban kétségkívül a fegyverek teszik fel az audióért felelős főmunkatárs fejére. Mindegyik flinta máshogy szól, a moddolás pedig alaposan megmásíthatja gyilkos muzsikájukat. Fegyverbolondoknak a Stalker még mindig kötelező vétel.

Kicsinek még oké, hogy féltem az oviban, na de ma?
Most, hogy túl vagyunk a cikken, talán megválaszolhatjuk a kérdést, hogy jobb lett-e a Call of Pripyat, mint elődei. Nos, mindenképpen. Nem csak hogy érdekesebb a játék, de hangulatosabb, "szomorúbb" is, és a változatos küldetéseknek köszönhetően a korábban oly sokat kritizált "menj A-ból B-be" rendszer is oldódott. Sok dologról nem tettem említést, mert úgy gondolom, ez a játék megéri a felfedezés örömét, és bár teljes értékű folytatásnak nem lehet nevezni, kellően felhúzza a sztalkerstílust az új évtized színvonalára. Egyébként a fejlesztők már többször mondták, hogy készül a valódi Stalker 2, új motorral meg minden, ám hogy az mikor jelenik meg, az hétpecsétes titok. Mindenesetre elég sokat agyaltak az előző részek Xbox 360-as kiadásán, így nem csodálkoznánk, ha legközelebb multiplatform Stalkerrel jelentkeznének.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

40. axe
2010.02.14. 17:57
Jó teszt! Én holnap fogom kipróbálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. dimiona
2010.02.14. 18:18
Chocho, itt az 5.oldalon odaírtad az első képre, hogy "Ez a grafika azért még mindig üt".
Lehet, hogy nekem nagyok az elvárásaim, de 2010-be egy ilyen árnyék nélküli, noiseshadow elég tré munka. Az írásodból mondjuk nem derült ki az, hogy az árnyékok milyen beállításon vannak, de lehetnének szebbek is.
Mint kívűlálló mondom ezt, nem játszottam a játékkal, csak még réges régen mikor volt egy ilyen pre-alpha vagy beta demo az első részből.
De máris utána nézek ennek, hogy high-end grafon milyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Chocho
2010.02.14. 18:49
dimonia:

Félreértettél. Én nem a részletességről beszéltem, hanem a hangulatról, amit teremt a design. De átírom, hogy egyértelműbb legyen.

Mellesleg a játék DX11-en brillírozik igazán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. ByrDer
2010.02.14. 19:14
Nekem nagyon bejön a játék összességében.
Először, mikor lerakott a semmi közepén, meg a legótvarabb felszerelésekkel kellett az életemért küzdeni elég gáznak tűnt a játék, a mosottas grafika sem volt valami szimpi (bár ha jó idő van és térképen jelölt helyeken vagyunk akkor egészen valósághű.), de ahogy egyre jobb és érdekesebb kütyüket, meg felszereléseket találtam, érdekes helyekre és mellékküldetésekre bukkantam, úgy lett egyre szórakoztatóbb.

A mellékküldetések tényleg SOKKAL jobbak mint eddig, meg érdemes is őket csinálni mert a fő küldihez is hasznos cuccokat meg tapasztalatokat szerzünk alattuk. Az egyetlen gond hogy cserébe elég kevés van belőlük.. kevesebb mint szeretném.
A pénzszerzés legjobb módja az artifact vadászat, ami egy elég szórakoztató és veszélyes mini-játék, de a jobb detektorok, meg védőfelszerelések nagyban megkönnyítik a dolgot.

Kicsit sajnálom mondjuk hogy már nincsenek a terepen randomra elszórt anomáliák, úgyhogy annyira nem kell figyelni, hová lép az ember, cserébe viszont van pár koncentrált, és naggyon fura 'anomália komplexum'. Az artifactok közt vannak elég hasznosak, csak sugárzáselnyelő artifactokkal együtt kell őket használni. (Utóbbiak általában gravitációs vagy kémiai anomáliákban "teremnek".)

Jó hogy nagyobbak és nyitottabbak a pályák, mint eddig, de azért az igazi az lenne ha egy nagy terep lenne mint a fallout 3.. és monjuk egy roncs-buggy sem ártana a könnyebb közlekedéshez. (szintén az eredeti tervben volt.)

Az egyik legnagyobb gond a játékkal szerintem (meg úgy általában a sorozattal) hogy mire igazán überbrutálnak érzi magát a játékos és a harcok, a felfedezés, meg az anomália-túrák már inkább csak szórakoztatóak mint félelmetesek.. akkor a játéknak egyszercsak vége van egy kardcsapással. Semmi epikus konklúzió / csata a reaktorban, vagy valami nagy leleplezés.. nem. Egyszerűen csak evakuálnak a zónából azt szevasz.

A játék végig hype-olja pripyat-ot hogy milyen misztikus, meg hatalmas, meg félelmetes, aztán mire oda értem, már szinte nincs is mit csinálni. Van egy pár kisebb fő küldetés, 0 mellékküldetés, meg az x8-as labor és ennyi. Mondjuk az oda vezető küldetés az alagútrendszerben az zseniális és félelmetes.

Apropó félelmetes.. a telepatikus / telekinetikus mutánsok rendszeresen a lehető legrosszabbkor a legváratlanabb helyeken bukkannak fel minden előzmény vagy nesz nélkül. Garantált szívroham, és ráadásul elég kemények is
De úgy általában a mutánsok nagyon jók, mind teljesen egyedi és más taktikával / fegyverekkel lehet ellenük küzdeni. Ráadásul szórakoztató nézni őket távolról amint egymást, vagy a stalkereket hajkurásszák
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. MassKilla
2010.02.14. 19:23
hááát figyeljetek én most kapásból megnéztem 10 hd videót a youtube-on erről a játékról,. és meg kell mondanom, a grafikája és a fizikája az égvilágon semmit nem fejlődött az első részhez képest... az npc-k mozgása olyan, mintha nem lennének beolajozva az izületeik...

én nem a hangulatáról beszélek, az a grafikától függetlenül lehet jó (lsd. half life 1), de ennek szerintem elég gyenge a grafója és ahoz képest szinte bármilyen gépen képes beakadni... én látomezt csak furának, mikor csúcskategóriás kártyákkal tesztelik a gamet?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Svindler
2010.02.14. 19:28
Azért egy 3870 már messze nem csúcskártya. Chocho DX9-ben tolta, Dimiona felhozta az árnyékokat, azok DX10.1-től kezdenek igazán villantani, DX11 alatt pedig a karakterek is részletesebbek lesznek kicsit. Ettől függetlenül a mozgásuk sajnos marad olyan, amilyen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. ByrDer
2010.02.14. 19:48
Hát a stalker grafikája egy elég érdekes kérdés.. képeken meg videókon nem mutat valami jól (különösen ha borús időben készültek) de mégis tud olyan trükköket amit csak nagyon kevés másik játék tud. Directx10-ben és afölött napfelkeltekor olyan szépen látszanak a napsugarak/ árnyékok mint a crysis-ban vagy a far cry 2-ben. És a full dynamic lighting / shadowing sem vicc, tényleg minden mindenre valós időben árnyékot vet és a nap valódi fényforrás, meg az össze fényforrás dinamikus és árnyékokat is kelt. Ilyeneket tényleg csak a crysis tud a stalkeren kívül.

Ami visszafogja a grafikát az az alacsony felbontású részletszegény talajtextúrák a "senki földjén".. meg hogy elég gyakran borús az idő, és olyankor nem látni árnyékokat meg fény effekteket (mondjuk konkrétan az eső elég ütős directx 10-el.. a dynamic wet surface effekt olyat tud hogy pl van egy matrac a földön félig takarásban és az esős fele szemmel láthatóan vizesnek tűnik, míg a letakart fele száraznak.. függőleges felületeken meg automatikusan csorog a víz. -ilyet csak a stalker tud.)

Nomeg a látótávolság nem végtelen, (nem LOD-al oldották meg) hanem rusnya szürke system fog-al takarják ki a távoli dolgokat.. ez persze csak a teljesen nyitott terepen látszik de akkoris ronda.
De a szépséghibákat hamar figyelmen kívül hagyja az ember ha kezd elveszni a játék világában.

Egy másik durva képessége az xray engine-nek elég primitív de semmihez sem fogható.. a hatalmas nyitott terepeken rendkívül komplex, és nagy belső terek is vannak és minden áttöltés nélkül szabadon ki-be lehet járni.
Pl egy nagy háznak bejárható az össze emelete és végig kilátni a külső világra... teljesen kézenfekvő és egyszerű dolognak tűnik, mégis egy másik játékot se tudok mondani ahol ugyanez elmondható. Iszonyatos mennyiségű polygont képes egyszerre megjeleníteni az x-ray engine és ki is használják rendesen ezért kell hozzá kemény vas.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. dimiona
2010.02.14. 19:53
@MassKilla @Svindler:
a cikk olvasása után rákattantam a youtube-ra és találtam is egy vidit, amibe dx10.1en, élsimítással hdba játszotta a feltöltő, DE SZTEM u olyan volt az árnyék is..
szal plö a fák kaptak volumetrikus árnyékot, az emberkék is, de azok a fűcsomók vagy mik, azok plö nem. Továbbá a videóban (max grafikán állítólag..) néztem a fákat is, és ez a lapokból összetett LOWMAP-es textúra se elég meggyőző számomra. szóval ezt ne erőltessük már 2010ben.
Vmint MassKilla is említette az npc-k mozgását. Hát én konkrétan fetrengtem a röhögéstől mikor az egyik videóba láttam az npc-t futni. Már bocsánat "tőlük", de kb egy 8éves debil gyerek futását utánozták le.

Mindezektől eltekintve LEHET jó játék, biztos az is -anno engem is érdekelt-, mert a helyszín sokakat érdekelhet és a történet sem volt rossz.
Szóval ne vegyétek "szídásnak" a fentebb- és korábban leírtakat ;]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Ver_Pistik...
2010.02.14. 20:11
Nagyon ígéretes.Én most tolom az 1. részt itt figyel a második is a számítógépasztalon.Remélem kicsit lemegy az ára mire kiveséztem a másik kettőt Ezt is jó lenne 3 ezer alatt beszerezni.Szerintem a fíling kárpótol a grafika miatt bár szerintem az 1.-nek is nagyon jó volt a grafikája.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. silentfrog
2010.02.14. 22:08
ByrDer egy kicsit tévedsz,rengeteg helyen találam az ut közben relikviákat,igaz,hogy azokat amelyek nem sokat értek...
Egy valami zavart és mérges is lettem, a játék vége.
Ahogy előttem is lerták egyszer csak kimentettek a zonábol,elmaradt a nagy bumm.
****SPOILER*****
A kimentés előtt két percel még lázasan gyüjtögettem a löszereket és két perc és már vége is volt.
Meghát én egy kicsit rövidnek is tartottam,pedig a mellékküldetéseket is végig vittem.
Onnan tudom ,hogy a you tubon lévő irdatlan videoanyagban nem láttam egy,számomra ismeretlen pályarészt sem.
Ha más szerint ugyanolyan hosszu mint az előző részei akkor meg nagyon belemerülhettem ,mert számomra rövid volt.
Jo volt ,tetszett a game.
Még egy dolog feltünt.
A Tiszta égboltban talán szebbek voltak a nap-árnyékok,jobban is fogta a gépet,mint ez a része.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. tomson
2010.02.14. 22:47
Köszönöm a tesztet! Fanatikusan imádom a stalker sorozatot, az atmoszféra az ami megragadott benne, egyszerűen nem tudok rá unni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Tacticalba...
2010.02.15. 00:59
ByrDer hihetetlen gyorsan felejts el a Far-Cry 2-t, meg főleg a Crysis-t.... mintha egy rozsdás szöget hasonlítanál egy űrrepülőhöz...
Meg majd a Bioshock 2 értékelésre kíváncsi leszek, mert ha ez 90%, akkor az 9001 minimum...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. ayr
2010.02.15. 09:17
Én nagyjából egyet értek a cikkel. A végkifejlet valóban kissé butácska lett. A grafika dx 10.1-ben,minden fullra tolva azért elég kellemes,bár a hangulatos szó talán helytállóbb,az atmoszféra pedig újra magába szippantott de úgy,hogy jó pár napig nem is érdekelt más. Én a Pripyat pályában csalódtam egy kicsit,nagyobbat vártam (azért az óriáskerék kellett volna),kicsit több küldetés se ártott volna oda. Viszont az SoC x-laboros pályáinak paraszintjétől azért az itteni szerintem távol áll. Ami viszont nagyon tetszett ,hogy ha netán az embert a zónában érte az éjszaka az tényleg ilyesztő tudott lenni,leginkább akkor ha csak fejlámpám volt,éjjellátóval azért már más tészta. Lényeg,hogy it tényleg semmit nem látni sötétben,egy kis villámlós égi áldással megspékelve,némi távoli mutánshörgéssel igazán "kellemes" rettegés lett úrrá rajtam néha. A burer nevű kertitörpe szerintem egész egyszerűen röhejes de kétségtelenül kemény ellenfél. Csodálkozom ,hogy a kimérára eddig a részig kellett várni,ha jól emlékszem a clear sky-ban már lehetett látni a trófeáját. Sajna a nehézségi szinttel akadt némi problémám. Legnehezebb fokozaton toltam végig de annyi lovét szedtem össze,hogy gyakorlatilag a játék felétől már azt vettem amit akartam,kb. három különböző ruhát fejlesztettem fullra, ugyanezt megtettem szinte az összes említésre méltó fegyverrel. Ezáltal az egyébként kőkemény tűzharcokat is játszi könnyedséggel abszolváltam. Aki a korábbi részekben keveredett olyan helyzetbe,hogy kötszer és elsősegély csomag nélkül kellett leszednie 3-4 monolitost az tudja miről beszélek. 80-100 db kötszerrel,30-40 elsősegélycsomaggal,kimaxolt szervoruhával,és agyig húzott dragunovval vagy vintarral sajna itt ilyesmivel nem találkoztam. Biztos bennem van a hiba és túl sokat gyűjtögetek de veterán fokozaton ez nem kóser szerintem((: Gauss-puskát szándékosan nem is használtam,már a korábbi részekben sem voltam vele kibékülve, nekem valahogy nem jön össze a stalker-feelinggel.
Hirtelen ennyi jutott eszembe. Ezek ellenére imádtam a játékot,teljesen magáévá tett((: Biztos előkerül még.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. JamesBond
2010.02.15. 12:53
Azért 1680x1050 Dx 10.1 Minden fullon 4x fsaa mellett, nem kicsit, ha nem nagyon jól néz ki

Tényleg jó játék volt, minden percét élveztem, az anomália keresés, szerszám keresésen át a mellékküldetésekig...

Jut eszembe, nem tudja valaki, hogy a hídon található gázos ládának a B az az a második kulcsa hol található?

Mert így úgy lett vége a játéknak, hogy a szörnyek elfoglalták a hajót, ezen meg szívesen változtatnék, sok helyen kerestem, lehet, hogy pont elsiklottam felette véletlenül...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. ayr
2010.02.15. 14:21
JamesBond:
Ha nem tévedek a katonai konvoj végén lévő terepjáróban találtad meg az "A" kulcsot. Ha emlékezetem nem csal a másik kulcs a konvoj elején lesz,annyi különbséggel,hogy az autó le van esve a híd alá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. JamesBond
2010.02.15. 15:29
Okay, teszem is vissza

Köszönöm szépen a segítséget

Az utolsó szerszámok helyét nem tudod véletlenül, a LvL 3 as fegyver fejlesztéshet ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Blade0012
2010.02.15. 15:47
"Mellesleg a játék DX11-en brillírozik igazán."

Szerintem meg dx11-ben sem szép, sőt a különbségek is alig láthatóak...
A fegyverhangok dícséretén meg csodálkozom, sose hallottam még élőben de nem hinném hogy egy pisztolynak pattogatott kukorica hangjára kellene emlékeztetnie, vagy a géppityuk mint a gólyakelepelés...szerintem nem a Stalkernél kezdődik a valósághűség a fegyóhangok terén, de még csak nem is közepes...am minden másban egész ütős lett, Clear Skynál legalábbis messze jobb...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Gigabyte
2010.02.15. 16:53
Kipróbáltam én is a játékot. A grafikát még hagyjad is, ahhoz képest hogy 2007-es motor, van még benne kraft, de azért enyhén túl lett pontozva. Na de a BUGok mennyisége a játékba, első pályán az ingoványba úgy bebugoltam hogy csak visszatöltés segített, ha játszol vele 5 percenként érdemes menteni, és ezt utálom egy játékban.
Szavatosság... höh no komment, már az első kieg is szörnyen bugos volt, olyan szinten hogy játékra alkalmatlan volt.
Az első rész is, hát komolyam mondom, egy Fallout paródia volt annak idején. Kiakasztottam, de ha belegondolok hogy most játszak-e vele, egyszerűen kiráz a hideg.

Annak idején nagy hype volt ez a STALKER, vártam én is, de nagyon elszomorított a játék, ahhoz képest hogy mennyi mindent ígértek a fejlesztők.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. ayr
2010.02.15. 17:57
James:
Az hármas szintű szerszámok pripyatban vannak. Kettőt is lehet belőlük találni,de sajna nem emlékszem pontosan,az egyik talán a nyugdíjas otthonban van,legjobb ha átfésülöd az összes épületet amit kiemelten jelöl a térkép.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. JamesBond
2010.02.15. 18:51
Gigabyte

Talán ezzel volt a bajj, hogy túl nagy igényeket támasztottál vele szemben...
Bugosnak tényleg bugos volt, a 3. vagy 4. patchig nem is volt játszható az első rész számomra.
Viszont ha mind ezektől elvonatkoztatunk, akkor bizony magával ragad a Zóna, és nagyon hangulatos, én nem tudtam abba hagyni, szerintem az atmoszférája magával ragadó, és egyedi.

ayr

Köszönöm ismét
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. nullify
2010.02.15. 19:16

Én is kipróbáltam, DX11, 4x AA, 16x AF, 1280x1024-ben és minden max-on. Hát mit mondjak, nem szédített el a grafikája. A hangulatról annyit, hogy azt egy meggyőzőbb grafika jobban segítené. A fák és a bokrok kidolgozása lassan már nevetséges. Ugyanez elmondható a különböző tereptárgyak is, ezek se nagyon fogtak meg. Ahhoz képest, hogy elvileg dx11-es a játék nem nagyon dolgozták át a motorját. A fény+árnyék effektusok, oké rendben, na de hol a többi... Nekem félórát volt fenn a gépen, aztán töröltem. Föleg azért mert Kb: 10perc játék után beregadtam egy bokorba... amin csak az újra inditás segített!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Gorky
2010.02.15. 19:51
Én végigvittem a történetet DX10-ben 1920*1080-ban maxon tényleg nem nagy durranás ha nincs más el lehet lenni vele de kb ennyi is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Gigabyte
2010.02.15. 20:56
JamesBond : A Fallout 3 után inkább nem próbálom ki, túl magasra tette a mércét számomra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. ayr
2010.02.15. 21:56
Én pont a napokban fejeztem be a Fallout 3-at,így igazán friss az élmény. És csodák csodájára én továbbra is jobban szeretem a stalkereket,ez persze nem jelenti azt ,hogy fallout nem jó,sőt,fantasztikus,de ,hogy a stalker ennek paródiája lenne hát leginkább röhejes. Szóval véleményes a dolog. Mellesleg ha már a grafikáról vitatkozunk a Fallout 3 remek példa,ugyanis még annyira sincs jó grafikája mint a mi kis stalkerünknek, ha őszinték akarunk lenni akkor bizony csúnyácska,de mint már sokszor kiderült nem ezen áll vagy bukik egy játék. Ott van a crysis ami kétségtelenül gyönyörű de lássuk be átlag grafikával még az átlag fps-ek között se állná meg a helyét,vagy a másik példa ami itt elhangzott a Far Cry 2 ami állejtős grafika ide, fotorealisztikus környezet oda ,tömény unalom. A stalker jogosan felsorolt hibái ellenére az atmoszféra megteremtésében bizony a legtöbb mai produkciót is kenterbe veri(számomra még a Fallout 3-ét is).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. DEKA25
2010.02.15. 21:59
ByrDer nevű hozzászoló nagyon jól látja a dolgokat!!!!
Tud azért az a grafika....de ebben a játékban nem is az a lényeg,hanem a történet,hangulat,na és a(z)(általánosban megutáltatott orosz nyelv),ruszki dumák itt pozitiv hatása ,fegyverek,ruhák sokrétüsége fejleszthetősége, nálam legalább is.
Hát ha valakinek ez nem tetszik......az játszon az idióta darálos játékokkal.....
Bármennyire próbálják fikázni, a S.T.A.L.K.E.R. sorozat egyedi és új játékelemeivel sok-sok pluszt adott a játékosok számára.
CSAK AJÁNLANI TUDOM MINDENKINEK!
NÁLAM EZ A JÁTÉK A NUMBER 1 !!!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Hc Toxic
2010.02.16. 07:20
Jól beszél a srác
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. cerka4
2010.02.16. 07:39
szerintem két fajta játékos van.a rosszabbik az kinek a grafika,csillogás és mindig a legújabb játék a király,és van az igazi gamer,akinek a story dönti el egy játék értékelését.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Amacs
2010.02.16. 10:04
meg a harmadik fajta, amelyiknek mind a kettő kell egy játékba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. krisztianb...
2010.02.16. 15:22
meg a negyedik fajta, akinek nem elég sem a jó grafika, sem a jó story, hanem legyen minden más is tökéletes

viccet félretéve, ezt ha jól értem lehet telepiteni orosz nyelvvel? az jó móka, akkor lehet én is teszek vele 1 próbát, szerencsére nekem nem kell hozzá felirat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Caboose
2010.02.16. 16:51
Tacticalbacon: A Crysis szerintem se egy maradandó alkotás, a földönkívülis rész meg egyenesen röhejesen szar volt, szerintem. A grafikája tényleg üt (és nem csak úgy mondom mert high-on megy a gépemen) de maga a játék felejtős. A STALKER hangulata otthagyja a Crysis-ét az viszont tény, hogy a grafikája valami borzalom, full látótávolság mellett se lehet látni a messzebb lévő tárgyakat stb. pedig szerintem a Clear Sky grafikája nem volt rossz (gondolom a nagyobb bejárható részek miatt vettek vissza belőle...) De hangsúlyozom ez az ÉN véleményem! Ja és milyen jogon hülyézed le azokat akiknek más a véleményük? Ők ugyan ezt mondhatnák Rólad!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. ayr
2010.02.16. 17:22
A hozzászólásod enyhén szólva nevetséges kedves Tacticalbacon , ha nem vetted volna észre csupán a véleményemet közöltem,ahogy ezt rajtam kívül még jó páran,tudod a fórumok már csak ilyenek((: Amúgy valóban úgy gondolom,hogy a Crysis játékélményben nem nyújt többet az átlagnál,én már csak így látom ezt, a nanoruha nyújtotta lehetőségek meg bizony nem új keletűek a játékvilágban szóval ez se a spanyolviasz kategória.Sajnos az általad istenített játékról lerí,hogy a grafikus motor mellé találtak ki egy sztorit és egy játékmenetet. A Warhead azért már egész jópofa volt. Amúgy vitathatalan,hogy crysis sokkal szebb mint a stalker,de ha téged látvánnyal megvesznek kilóra hát lelked rajta((: Végigtoltam a Crysis mindkét részét (csak megjegyzem,hogy elég erős konfigon,ultraközeli beállításokkal) és nem éreztem semmiféle extázist, a sztori meg leginkább egy b-kategóriás,videótékás michael dudikoff filmére emlékeztet. Szóval lényeg,hogy többre tartom a stalkereket, gyengécske grafikájuk és hibáik ellenére is. Szimpatikusabb ha egy előre kigondolt koncepcióra építenek egy játékot mint egy vitathatatlanul csodás grafikus motor mellé tákolnak valami középszerűt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dimiona
2010.02.16. 19:03
Jó néha olvasgatni, hogy milyen emberek vannak
Ezt így lájv-ba megnézném, sztem szét is kapnátok itt egymást DD
A lényeg mindig is az volt a játékoknál -meg sztem a filmeknél is-,
hogy legyen egy jó története, amit mondjuk úgy, hogy feldolgoz.
Én is azt mondtam a stalkerre, hogy grafikája már vicces ahhoz képest,
hogy dx 11et is alkalmaz, de valószínűleg a történet az ami megfogott
itt sok embert. És itt a sok IQ-Casino, akik próbálják fikázni, és megértetni
azokkal azt, hogy ez bóvli, akik ezt a játékot szeretik, nem fog menni.
Mert sokan nem a látvány miatt játszanak!
Felhozhatnám példának a WoW-ot, ami mittomén ~6éve u azzal a grafikával
van megáldva, vagy vegyük a Counter-strike-ot, azt sem a grafikája miatt
játszák még sokan.

Én inkább megvárom a stalker2-t. Abba már valószínűleg részben ki fogják használni a dx11-et.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. EarL 007
2010.02.16. 19:36
Call Of Pripyathoz trükkök és a térképek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. lackoo1111
2010.02.16. 19:55
*off*
Számomra a Crysis nem más,mint egy hangulat nélküli tech demo + lapos történet + nanovacak ( láthatatlanság ) .
Bár a STALKER grafikája gyengébb,de megvan a sajátos hangulata + a mutánsok hada.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Tacticalba...
2010.02.16. 23:26
Aki törölte amit írtam az meleg, és lengyel!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Ver_Pistik...
2010.02.17. 08:18
ÖÖÖizé... a STALKER játékokban nem AK-74-es van, ami a 47-es felújított változata?
Nekem úgy rémlik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dimiona
2010.02.17. 20:36
#Tacticalbacon:
"Aki törölte amit írtam az meleg, és lengyel!"

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. dimiona
2010.02.17. 20:37
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. paga
2010.03.19. 20:59
dx 11 ben már lehet látni a külömbéséget az elözö játékhoz képest.szerintem jó game
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. paga
2010.03.19. 21:00
dx 11 ben már lehet látni a külömbéséget az elözö játékhoz képest.szerintem jó game
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!