iPon Cikkek

Starbound – Játszóterünk az univerzum

Dátum | 2016. 08. 18.
Szerző | Nephin
Csoport | JÁTÉK

Az űr – a legvégső határ. Különös, új világokat fedeznél fel? Eddig nem látott életformákat és civilizációkat kutatnál? Félelmet nem ismerve eljutnál oda, ahová még senki nem merészkedett? Mindezt két dimenzióban? Ha igen, akkor a Starboundot pont neked találták ki! Mi is lehetne jobb egy sci-fi-akció-felfedezős-túlélős-többjátékos-építgetős turmixnál, a Terrariához hasonló vizualitással és játékmenettel? A játék – meglehetősen hosszúra nyúlt - korai hozzáférési szakaszában is játszók közül sokan elmondták, hogy rettentően élvezték a Starboundot, míg egy ponton - 30-40-50 óra elteltével, tehát azért nem kevés időről van szó – kezdték kicsit megunni. A küldetések ismétlődőnek és ismerősnek tűntek, a szörnyek mintha mind egymás testvérei lettek volna és nagyjából minden tárgyat megszereztek már, amit csak lehetett. Szerencsére a – cuki, kuncogó, narancssárga gömbhalas logóval rendelkező – Chucklefish Games átdolgozta kicsit a sztorit, még több felszerelést rakott a játékba, a bolygók megváltoztak, többféle szörny lett és kiadták a Starbound 1.0-t. Nyilván ez nem a végleges verzió, tovább dolgoznak a játékon, de vajon érdemes beruházni rá?
Az 1.0-val érkezett a felfejlesztett steames támogatás is, most már közvetlenül csatlakozhatunk a futó játékokhoz, nem kell mindenféle varázsmutatványokat végezni ahhoz, hogy játszhassunk barátainkkal. Technikailag is előrelépett a Starbound a korábbiakhoz képest, csökkent az összeomlások előfordulása és javult a játék általános működése. Ha nem játszottál eddig a Starbounddal, de a már említett Terrariaval igen, sok dolog ismerős lesz. A fejlődés váza itt is a craftolós munkaállomás és az új alapanyagokhoz való hozzáférés, ezekkel aztán megnöveljük felszerelésünk hatékonyságát, hogy végül még a főellenfeleket is legyőzhessük, mindezt pedig egy teljesen átalakítható és elemeiben felhasználható, begyűjthető világban tesszük. Van azonban néhány jelentős különbség a Terraria és a Starbound között. A Starboundban gyakorlatilag végtelen számú csillagrendszer áll rendelkezésünkre, melyek véletlenszerűen generálódnak, mindegyikben több bolygó, hold és egyéb csillagászati objektum található. Ezek különböző nehézségi fokokkal rendelkeznek, eltérő szintű felszerelés kell ahhoz, hogy hozzájuk férjünk. Az óceánnal borított bolygókhoz például feltétlenül kell a légzőkészülék megléte, hogy meglátogathassuk a víz alatti világot, elérjük annak kincseit, találkozzunk lakóival.
A Starboundban sokkal nagyobb szerepe jut a felfedezésnek: nem vagyunk a történet küldetéssorozatához és annak helyszíneihez kötve, saját magunk is elindulhatunk a galaxis bármely tája felé. Az egyes bolygókon már létező vagy korábban létezett civilizációkat találhatunk, vannak köztük barátiak és ellenségesek is, de minden planéta tele van olyan érdekességekkel, melyek arra ösztönöznek, hogy az egész területüket felderítsük és kolonizáljuk őket. Minden bolygónak saját, meghatározott élővilága van, a hozzá illő NPC-kel és egyedi ellenfelekkel, olyanok, mint például a nemes alpacák, a röhejes, zöld nadrágos, rózsaszín rémnyúlnak tűnő izék, vagy a húskutyák, melyek ketté tudnak osztódni. Jellemzőek a bolygónkénti témák is, mint az erdős, a lávával borított, a jeges, esetleg földalatti környezetet nyújtó, vagy sivatagos planéták, de ezeket szerencsére nem unalmasan, egysíkúan hozták létre, feldobják őket a speciális zónák, ahol eltérő körülmények uralkodnak, például a havas vidékek vagy az általánostól különböző időjárási elemek. Mindezek garantálják a kellő változatosságot az adott bolygón való kalandozások során. Felfedezéseink, az összegyűjtött könyvek, iratok mind a codexbe kerülnek, érdemes böngészgetni, lore-hegyekkel kényeztetnek minket a fejlesztők.
Létezik az egyfajta közösségi zónaként funkcionáló, űrállomás-szerű Outpost, ahol mindenféle faj egyedei gyűlnek össze és kereskedhetünk, küldetéseket vehetünk fel. Innen nagyjából mindenhez hozzáférésünk van, tehát elég sokszor fogjuk felkeresni. Saját űrhajónk van a játékban, ez egyrészt főhadiszállásként szolgál, miután kalandjaink elején rendbehoztuk, másrészt feltérképezi a bolygókat, hiperűrutazással ide-oda mászkál köztük, majd teleportberendezésével a felszínre juttat minket. Később majd vehetünk saját teleportokat, hogy bázisokat hozzunk létre az egyes bolygókon és ezzel néhány állandó pontot adjunk az univerzumhoz. Ezekre a bázisokra bármikor elugorhatunk a teleporterrel, bárhol is kalandozunk épp.
Ahogy említettem, teljesen átdolgozták a történetet, a küldetéseket, nagyjából mindent. Új karakter indításakor a Földön kezdünk most, védelmezők vagyunk, akik épp elvégezték az iskolát és a „diplomaosztóra” készülnek. Karakterünk megalkotásához jónéhány faj (ember, növény, madár, robot és így tovább) áll rendelkezésünkre, mindegyik saját kultúrával, építési stílussal és jellemzőkkel bír, bizonyos keretek között a külsőnket is alakíthatjuk, ez főleg a hajunk, ruhánk színét takarja, de itt sincs túl sok választási lehetőség, alapszíneket képzeljetek el. A sztori főszálának jellege kicsit zeldás, artifactokat gyűjtögetünk különböző kazamatákban, kapukat nyitogatunk, új felszereléseket szerzünk a segítségével. A különböző küldetésekben eltérő szörnyekkel és környezettel találkozunk, NPC-kel beszélgetünk. A feladatok helyszínéül szolgáló bolygókat nem alakíthatjuk a szokásos módon, inkább egyfajta platform-lövöldéhez hasonlítanak. A főellenfelek sajnos általában kis szobákban tanyáznak és legtöbbször nincsen túl sok egyedi húzás a tarsolyukban, persze vannak kivételek, például a második küldetés végén, ahol a boss elég kemény kihívást nyújt és eltartott egy kis ideig, míg kiismertem a támadásmintáit és sikerült legyőzni.
Győzelmeink eléréséhez természetesen főleg fegyvereink segítségére támaszkodhatunk. A variációs lehetőségek száma több millióra rúg, hiszen ezeket is procedurálisan generálja a játék, mindig találhatunk olyat, ami még nincs meg. A korai hozzáféréstől eltérően a legtöbbnek másodlagos támadási formája is van, meglehetősen szórakoztató a használatuk (például a karddal a levegőbe dobhatjuk az ellenfeleket). Vannak teljesen egyedi fegyverek , mint például a csáp-puska, aminek a megszerzése is elég vicces, de ezt inkább nem spoilerezem el. :) Grandiózus taktikai harcokat ne várjunk, sok lesz az ismétlődő csépelés, de ide nem is nagyon kell más, azt hiszem. Ellenfeleink pajzsokat is használhatnak, különböző trükköket alkalmazhatnak, de sajnos még mindig előfordul, hogy eltérő világokon máshol már látott szörnyekbe botlunk, igaz, kevesebbszer, mint a korai hozzáférésben.
Az építgetős rész a felfedezés melletti második legfontosabb, egyben az egyik legjobb eleme a játéknak. Elhalmoznak minket lehetőségekkel, a választható stílusokkal, a dekorációk fajtáinak változatosságával. Rengeteg időt fogunk eltölteni bázisaink és járműveink megépítésével, bútoraink kiválasztásával, a földműveléssel, az ételreceptek gyűjtögetésével, a bázisok díszítgetésével - még fosszíliákat is használhatunk erre a célra. Legjobb barátunk az anyagmanipulátor lesz, ezzel bányászunk, ezzel építünk. A játék során lehetőségünk lesz fejleszteni, különböző modulokat csatolhatunk hozzá, melyekkel folyadékokat gyűjthetünk, festhetünk, még akár írhatunk is, vagy megnövelhetjük a hatókörét és lőtávolságát. Az NPC-ket felvehetjük a hajónkra legénységként, vagy meghívhatjuk őket a bolygókon épített apartmanjainkba. A felhasznált bútorok határozzák meg, milyen típusú kolonista lesz elérhető. Akár bérleti díjat is fizethetnek nekünk, a fejlettebb bázisok, építmények magukhoz vonzzák a fizetőképesebb lakókat, érdemes tehát kreatívnak lenni.
Ami nem tetszett, az a kezelőfelület. Nehézkes, a menüben navigálni egy rémálom, de még az olyan egyszerű dolgok, mint a tárgyak karakterünk kezébe adása is feleslegesen túlbonyolított. Ha ezt összeillesztjük a tutorial csaknem teljes hiányával (kezdőknek ezzel akár komoly problémáik is támadhatnak, egyáltalán nem bánnak velük kesztyűs kézzel) és a gyakran meglehetősen ködös küldetésleírásokkal, megkapjuk a Starbound egyik, ha nem legnagyobb jelenlegi gyenge pontját. A halálok kezelése lehet sokaknál a másik ilyen faktor. A legelején beállíthatjuk a nehézségi fokot, az igazán bátrak akár a permadeath lebegő pallosával a fejük felett is játszhatnak, de alacsonyabb fokozaton is elveszítjük a nálunk lévő erőforrásokat és tárgyakat, amiket aztán szépen sorban visszaszerezhetünk ugyan egy kis bányászattal és craftolással, vagy megkereshetjük halálunk helyszínét, ahol eldobtuk őket, de elég bosszantó tud lenni és csak megakasztja a játékélményt. Persze kivédhetjük az egészet, ha a legalacsonyabb nehézségi fokozatot választjuk, de akkor elmaradnak a túlélőjátékos elemek és az ezzel járó izgalmak is. Talán a 2.0-ban megoldódik ez a kis probléma, de nem biztos, hiszen biztosan vannak rajongói a jelenlegi felállásnak.
Amint azt az eddigi képernyőmentéseken is láthattátok, retro, pixeles grafikára kell számítani, de ezek igazán csinos, elbűvölően bájos pixelek, rengeteg apró kis animáció visz életet a Starbound világába, a hátterek pedig gyönyörűek. A zene tökéletesen eltalált, felfedezés közben inspiráló, nyugtató, a földalatti helyszíneken sötét, feszültséget keltő, harc közben gyors és pattogó, ritkán látni olyat, hogy a hangzás ennyire lefedi a hozzá tartozó játékot, szinte összenő vele.
A Starbound hosszú utat tett meg a korai hozzáférés elindulása óta. Akkor a legtöbb vélemény szerint csak kőkemény rajongóknak lehetett volna ajánlani, most azonban, azt hiszem, bárkinek, akinek egy fikarcnyi érdeklődése is van a felfedezős-építgetős, Terraria-stílus irányába. Hosszú-hosszú, remek szórakozással teli időtöltést nyújthat, mely folyamán annyira elhalmoznak minket lehetőségekkel, hogy sokszor csak a fantáziánk szabhat határt az átélt kalandoknak. A Starbound fogta mindazt, ami jó volt a Terrariában, hozzátett néhány újítást és egy fogyasztásra csábító turmixot hozott létre. Hab a tortán, hogy az ára is meglehetősen baráti, főleg a nyújtott tartalomhoz mérten. Van tér a fejlődésre, különösen a kezelőfelülettel kapcsolatban, mindig vevők vagyunk az új ötletekre, a 2.0-nak is lesz létjogosultsága, ha egyszer elkészül, de a Starbound 1.0 minden hibája ellenére igazán remek munka. Próbáljátok ki Ti is!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. Leeroy
2016.08.18. 12:22
Nagyon faja időtöltés ez a játék. Egy korai verzióját néztem, és már akkor tetszett, ez az átdolgozott kiadás még jobb lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Dom013
2016.08.18. 16:22
Akik ilyen játékot csinálnak azokat tudom maximálisan tisztelni. Rengeteg munka lehet benne és folyamatosan fejlesztik tovább. Meg is fogom venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Stormrage
2016.08.18. 18:29
az alapotlet meg tetszene is, de en nemtudok megbaratkozni ezzel a grafikaval
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Nephin Storm...
2016.08.18. 19:41
Pedig játék közben max. 5 percig figyelnél rá, aztán fel sem tűnne. Nagyon szépen megcsinálták.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. 19milan97 Storm...
2016.08.18. 22:59
Terraria esetében ugyan ezt mondtam a haveromnak és teljesen beszippant mikor játszol vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Meteoreso
2016.08.18. 23:24
Ez a No man sky grafika nélkül, és +90% játék tartalommal.
Na most a tartalom fontosabb mint az AAA grafika erre gyorsan rájön az ember.
Én azzal a Nájtos kieggel játszottam , ez hasonló amúgy a craft the wordhöz is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. degradator
2016.08.19. 10:44
Zsír! Ezt a címet megjegyzem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Benny
2016.08.19. 15:43
nagyon érdekesnek tűnik ez a játék. Már én is megbarátkoztam a pixelgrafikával az enter the gungeon által ami sztem a legjobb a műfajában. Ez a játék is remek példa rá, h nem minden a grafika.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. RCAy1ZSpT5
2016.08.19. 23:23
Először nekem is fura volt, pedig jó sok órát öltem Terraria-ba. Úgy voltam vele sokáig, hogy "hát igen ez abban is benne volt." Aztán végül átvergődtem magam az első bolgyón, ami lényegében egy tutorial.

Volt ám "oh!". Mindenkinek ajánlom aki szereti a Terraria jellegű játékokat. Nagyon fun, hatalmas univerzum, rengeteg lehetőség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!