iPon Cikkek

Stealth Inc: A Clone in the Dark - Lopakodó klónok kalandja

Dátum | 2013. 07. 30.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Miként kell játszani egy lopakodós játékot? Száz emberből kilencvenkilenc erre valószínűleg azt vágja rá, hogy lassan, megfontoltam, minden lépést ezerszer megrágva. A Curve nevű stúdió fejlesztői viszont nem osztják ezt a nézetet, ezért legújabb játékukkal próbáltak egy kicsit csavarni a jól megszokott formulán. Az eredmény az igencsak érdekes nevű Stealth Bastard Deluxe: Tactical Espionage Arsehole című program volt, melyet a készítők a Metal Gear Solid és a Super Meat Boy szerelemgyerekeként jellemeztek. A 2011 novemberében kiadott hibrid egy oldalnézetes platformer volt, amiben a brutálisan nehéz és gyors tempójú platformrészek teljesítése során biztonsági kamerák, robotok és lézernyalábok elől kellett bujkálnunk. Az eredetileg kizárólag PC-re kiadott program az idő múlásával Android alapú platformokra is megjelent, most pedig PlayStaton 3-n és PS Vitán is tiszteletét tette, kissé átdolgozott irányítással és Stealth Inc: A Clone in the Dark néven. Mi a kézikonzolos verziót vettük kezelésbe, ami háromezer forintért szerezhető be a Sony digitális rendszeréből, és mivel crossbuy címről van szó, kapjuk vele a PS3-as változatot is.

A Stealth Inc. azon játékok közé tartozik, ami 100%-ig a játékmenetre koncentrál, nincsenek felesleges átvezető videók, nincs említésre méltó történet, a főszereplő pedig csak egy név nélküli klón. Mindössze annyit tudunk meg a háttérsztoriról, hogy létezik egy különleges laboratórium, amelyben az említett klónoknak kell különféle feladatokat megoldaniuk. Ezzel kapcsolatban nekünk kicsit olyan érzetünk támadt, mintha a fejlesztők a Metal Gear Solid és a Super Meat Boy mellett a Portal hangulatát is meg akarták volna ragadni, ugyanis a Stealth Inc-ben is folyamatosan kommunikál velünk egy ismeretlen szereplő, aki időnként tanácsokat ad, kommentálja a tevékenységünket, és galád módon sokszor még ki is gúnyol bennünket. A kis piszok gyakran leli örömét abban, hogy egy látszólag könnyű feladatnál bátorít bennünket, és elmondja, hogy biztosan pillanatok alatt megoldjuk az előttünk álló feladatot, majd hirtelen bekövetkező halálunknál lekezelően nyilatkozik teljesítményünkről. Sajnos szinkron nincs a játékban, így az imént elmondottakat nem hallhatjuk, csak a falakra írt szövegek révén képes kommunikálni velünk a GlaDOS imitátor.
De mi a helyzet az előttünk álló feladatokkal? Nos, összesen nyolc szint, azokon belül pedig 10-10 pálya vár ránk, amelyek alaposan próbára fogják tenni ügyességünket. Mivel a Stealth Inc. egy lopakodós platformjáték, természetesen mindkét stílus jellemzői képviseltetik magukat a játékban. A pályák tele vannak kamerákkal, amelyek látóterét érdemes mindig elkerülni, ha nem akarunk csapdába esni, vagy rosszabb esetben pillanatok alatt ropogósra sülni a hirtelen bekapcsoló lézerektől. Ahogy egyre nehezednek a feladatok, egyre több akadályt gördít elénk a játék, feltűnnek a biztonsági robotok, a mozgásérzékelős gépágyúk, és a gyors halált ígérő csapdák. Ahhoz, hogy észrevétlenek maradjunk, igyekeznünk kell a fények által kevésbé megvilágított részeken mozogni. Ezt gyakran csak úgy tudjuk megtenni, hogy a pályán lévő dobozokat ide-oda tologatjuk, hogy árnyékot csináljunk magunknak egy adott helyre. A pályákon találhatók kapcsolók és terminálok is, amelyeket szintén használnunk kell ahhoz, hogy mozgassunk a falakat és a platformokat, előkészítve ezáltal a terepet az előrehaladáshoz. Mindez még nem is lenne annyira nehéz, ám a gyors, hajszálpontos mozgást igénylő ügyességi részek alaposan meg tudják izzasztani az embert. Itt gyakorlatilag nem lehet hibázni, ha rossz tempóban végzünk el egy ugrást, vagy nem tudunk megkapaszkodni valahol, akkor értékes időt veszítünk, vagy rosszabb esetben el is patkolunk. Szerencsére a fejlesztők tudták, hogy egy ilyen típusú játékhoz tökéletes irányítás szükségeltetik, ezért a játék ezen a téren nem hagy kívánnivalót maga után.

Különösen akkor fogjuk gyakran tépdesni a hajunkat, ha jó értékelést kívánunk elérni egy-egy pályán. Utóbbi attól függ, hogy milyen gyorsan teljesítjük az adott szakaszt, hányszor halunk meg, és hány alkalommal vesznek észre bennünket a kamerák. A legmagasabb (S) szintű értékeléshez villámgyorsan kell mozognunk, és olyan láthatatlanul, mint egy szellem. Érdemes egyébként a maximális értékelésre hajtani, ugyanis egy-egy szakaszon alapból csak az első nyolc pálya van megnyitva, a kilencedik eléréséhez ezek mindegyikét S szintre kell hoznunk. És ha még ezt is kevesellné valakit, akkor ajánlott összegyűjteni a pályákon lévő (ám nagyon jól elrejtett) bónusz tárgyakat, ami következtében minden szakaszon megnyitható egy tízedik, rejtett pálya is. Annyit érdemes még megemlíteni, hogy ha az első nyolc feladatot megcsináltuk (mindegy milyen eredménnyel), akkor elérhetővé válnak különféle bónusz klónok, melyek különféle speciális képességgel rendelkeznek. Akad közöttük olyan, amelyik képes egy időre láthatatlanná válni, a másik teleportálós eszközökkel rendelkezik, vagy épp képes egy hologrammal elterelni az ellenfelek figyelmét. Kicsit felemás módon működik ez a játékelem, mert bár ezekkel az új klónokkal élvezetes játszani, hiszen egy-egy pályához új stratégiákat tudunk kidolgozni a segítségükkel, az így elért eredményeket a játék mégsem ismeri el hivatalosként, és nem tudjuk velük megjavítani korábbi értékelésünket. Így igazából csak akkor érdemes használni őket, ha az online eredménylistán szeretnénk magunkat feljebb tornázni, ugyanis az elért időeredményt ott közzéteszi a program.
Ha a rengeteg ugrabugrálás és izzadás mellett szeretnénk valami nyugodtabb dologgal foglalkozni, és szorult belénk némi kreativitás, akkor kipróbálhatjuk a beépített pályaszerkesztőt, amivel nagyon könnyen össze lehet hozni saját pályákat is, melyeket aztán saját szórakoztatásunkra kipróbálhatunk. Komoly hiányosság viszont, hogy például a Little Big Planettől eltérően ezeket nem tudjuk megosztani másokkal, pedig a közösség által készített tartalmak alaposan kitolnák a játék szavatosságát. Végül érdemes pár szót ejteni a látványvilágról, valamint a zenékről is, ugyanis mindkettő meglehetősen jól sikerült, legalábbis egy kisebb költségvetésű játékhoz képest. Különösen utóbbi nyerte el a tetszésünket, az elektronikus stílusú háttérzenék sosem váltak unalmassá, és nagyszerűen passzoltak a játék kissé sötétebb, fekete humorú hangulatához. Amint már említettük, szinkron nincs a játékban, és a hangeffektek is elég minimálisak, legtöbbször csak a kamerák, lézerek működésének zaját, no meg persze klónunk testének széttrancsírozást fogjuk hallani. Ami a grafikát illeti, a helyszínek stílusa elég hasonló, hiszen mindegyik egy tesztlaborban található, de monotonnak nem neveznénk a látványvilágot, köszönhetően a pályák változatos felépítésének. A technikai részt illetően annyit érdemes még tudni a Stealth Inc-ről, hogy annak cross-buy jellegéből adódóan, aki akár PS3-ra, akár Vitára megveszi a játékot, az a másik platformra ingyen letöltheti, és játszhat vele, a két verzió ugyanis teljesen megegyezik egymással. Felhő alapú mentés viszont nincs a programban, így a mentett állásokat nem tudjuk átküldeni egyik konzolról a másikra.

Néhány apró hiányosságot leszámítva egy nagyon jól összerakott platformjáték lett a Curve stúdió alkotása, így a stílus rajongóinak csak ajánlani tudjuk. A gyengébb idegzetű játékosok viszont óvatosan közelítsenek hozzá, ugyanis a jó eredmény eléréséhez nagyon ügyesnek kell lenni, a Stealth Inc. pedig nem rest brutális akadályokat áldozatainak útjába görgetni. Platformok: PlayStation 3, PlayStation Vita, PC (Stealth Bastard Deluxe néven) Tesztelt platform: PlayStation Vita
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. gabesz7630
2013.07.30. 20:02
Azert vaolt mar egy ket lopakodos jatek.
A stealt bastard inkabb ugyessegi, platform, ugrabugra, mint igazi lopakodos.
De ott a Mark of the ninja ami az utobbi idok legjobb jateka az osszes stilust figyelmbe veve.
Vagy a gunpoint ami meg nem csak lopakodos de logikai es igazi pixelfoci is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Smooth44
2013.08.06. 10:37
Nincs valami hasonló esetleg iPadre is? Ez elég tetszős, biztos szórakoztató és könnyebben el lehet vele ütni az időt, mint a legtöbb, grafikára gyúró, 0 játékélmény marhasággal, amit le lehet ezekre szedni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!