iPon Cikkek

Steep - A lejtő alján

Dátum | 2016. 12. 11.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Sosem szerettem sportolni. Nem szeretek többet mozogni a szükségesnél, nem szeretem az edzőket, nem szeretem az edzéseket, és utálom ezt az egész "feszegesd a tested határait" dolgot. Ki nem állhatom, amikor valaki különböző alkalmazásokkal rögzíti, hogy éppen mennyit futott, majd felrakja a Facebookra, és azt sem akarom látni, amikor Instagramon közli az izzadt-sáros-ronda fotóját azután, hogy éppen teljesített valami "Spartan" versenyt. Nem érdekel az sem, hogy körbe tudod biciklizni a Balatont, meg az sem, hogy hány kilométert túráztál a hétvégén. Valójában egész életemben egyetlen sportot szerettem és szeretek a mai napig, az pedig a síelés, mégpedig azért, mert szinte minden dolog együtt áll ahhoz, hogy tökéletes legyen. Felmenni a felvonóval egy csodálatos, hóval borított hegy tetejére, körbenézni a fenyőfák végtelenjén, belátni egy "fél országot", beszippantani a legfrissebb levegőt, amit csak ember be tud vinni a tüdejébe. A hegyen mindenki barátságos, mindenki egyenlő. Aztán persze ott van a sebesség, a koncentráció, a csípős szél az arcodon. A síelésnek van értelme, mert nem csak egy sport, hanem egy olyan tevékenység, ami egy másik világba tesz át. Igazi flow élményt ad.
A Ubisoft a téli sportok rajongóinak ígér valószerű élményt a Steep megjelentetésével. Egy olyan nyitott világot, ahol szabadon átélhetjük mindazt, amit az ember, hó és hegy kapcsolata jelent. Nos, azt rögtön meg tudom mondani, hogy ez nem igaz. A Steepben senki nem gurít le egy pálinkát a nap első (és aztán a sokadik) csúszása előtt, senki nem szerencsétlenkedik a csákányos felvonó elkapásával, hogy aztán ne sikerüljön, kiessen belőle, és letarolja a mögötte jövő cseheket, és senki nem szaunázik este a szállodában, hogy aztán onnan kirohanva beleugorjon a fagyott tóba, amibe a beteg osztrákok vágtak egy kétszer kettes lyukat. A Steep tehát nem igazán tudja visszaadni a téli sportok valós miliőjét, úgyhogy nézzük akkor, hogy mi az, amit tud. Nos, ahogy már fentebb említettem, kapunk egy hatalmas nyitott világot (a fejlesztők szerint nagyjából 250 négyzetkilométerről van szó), amit a francia Alpok alapján készítettek el, és nyilvánvalóan le kellene tőle esnie a kollektív állunknak, de valahogy nálam ez elmaradt. Egész egyszerűen semmi impresszívet nem találok abban, hogy egy játékban nézek egy teljesen egyhangú fehér tájat. Ami a valóságban a világ legszebb dolga lehet, az videojátékra átültetve sokszor csak "meh", mert egész egyszerűen nem lehet virtuálisan megfogni a lényegét - illetve egy részét talán meg lehetne az Oculus Rifttel és ennél sokkal, de sokkal jobb grafikával. Ezzel együtt azt nem lehet elvitatni a játéktól, hogy a pálya részletei elég jól kidolgozottak, találni néhány olyan szűk, kanyonos, sziklás helyet, ahol tényleg kihívás végigsíelni. Ebben a nyitott világban bármerre bolyonghatunk, és csak rajtunk múlik, hogy a játék által felkínált eszközök közül melyiket használjuk. A bal vállgomb lenyomásával ugyanis (álló helyzetben és versenyen kívül) bármikor kiválaszthatjuk, hogy sétálni, snowboardozni, síelni, szárnyasruhával repülni, vagy siklóernyőzni szeretnénk. Nyilván az utóbbi kettőt megfelelő magasságból érdemes elindítani, a síelést és a snowboardozást pedig hegynek lefelé ajánlott megejteni.
Az alapvető irányítás egyébként egészen jó, sőt, megkockáztatom hogy ez a legjobban vezérelhető sielős / snowboardozós játék. A két analóg karral tökéletesen tudjuk kontrollálni emberünk mozgását, és csak néha zavarnak be olyan apróságok, minthogy valamiért beleragad a hóba, és hogy nem akar arrafelé elindulni, amerre mi gondoljuk. Ehhez hasonlóan a szárnyasruhával sincs gond, mondjuk azt nehéz is lett volna elrontani, hiszen gyakorlatilag úgy vezetjük, mint egy repülőgépet: az egyik analóg karral kanyarodunk, a másikkal meg szabályozzuk a magasságunkat. Ha pedig nem szeretnénk csak úgy véletlenszerűen síelgetni a világban, akkor nekiállhatunk teljesíteni a különböző eseményeket, amiket a Ubisoft jó szokásához híven egy felülnézeti térképen, ikonok formájában találunk meg. Csak éppen ezúttal ez a felülnézet egy feleslegesen túlbonyolított 3D-s terep formájában nyilvánul meg, ahol nagyon nehéz követni, hogy merre jártunk már és merre nem, és mit kéne teljesítenünk. Maguk a versenyek viszonylag kiszámítható módon jellemzően két dologra épülnek: vagy minél gyorsabban teljesítenünk kell egy szakaszt, vagy minél több pontot kell elérnünk trükkök bemutatásával.
Igazából mindkettőnek megvan a maga problémája. A gyorsasági versenyeken nagyon szűk és elég gyakran elhelyezett ellenőrzőpontokon kell átmennünk, ami kiveszi a játékból a nyitott világ által nyújtott szabadságot, hogy megpróbáljunk saját útvonalat kikísérletezni. Szerencsére akadnak olyan események is, amik hosszú táv teljesítésére és a felfedezésre épülnek - ilyenkor még többféle sportot is kombinálnunk kell, és valójában a Steep az ilyen futamoknál a legélvezetesebb. És akkor még nem beszéltem a siklóernyős vagy wingsuitos menetekről. Az előbbi egészen egyszerűen csak rettenetesen unalmas, hiszen a lassú ernyővel kell átrepülnünk pontokon, ráadásul az irányítás sem intuitív. Az utóbbi pedig ugyan látványos, hiszen marha nagy sebességgel repülünk lefelé szárnyasruhával, de úgy tudunk sok pontot szerezni, ha minél közelebb maradunk a talajhoz... ami azt jelenti, hogy be kell lőni egy magasságot, aztán csak azt korrigálgatni, és ez vagy remek eredménnyel, vagy földbe állással fog végződni. Aztán pedig rátérhetünk arra, amikor snowboardon vagy sílécen trükköket kell csinálni a minél magasabb pontszám megszerzése érdekében. Az irányítás itt hullik szét teljesen: először is nyomva kell tartanunk a jobb ravaszt, mielőtt megérkezünk egy rámpához (sziklához, magaslathoz, akármihez amiről elugorhatunk), és jóval előbb el kell engednünk azt az ugráshoz, mint ahogy egyébként érzésre jónak gondolnánk. De előtte azért nyomnunk kell a bal analóg kart is előre a gyorsuláshoz, amit viszont az ugrás pillanatában szintén el kell engednünk, hiszen a levegőben már a két analóg kar használata másfajta forgásokat eredményez. Továbbá a levegőben újra rá kell tapadnunk a ravaszokra, hogy emberünk megfogja a deszkáját, és így látványosabb trükköket tudjunk csinálni. Érzésre olyan az egész, mintha a Skate szisztémáját próbálták volna átvenni, csak éppen feleslegesen túlbonyolítva. Ha kitapasztaljuk, akkor igazából nem vészes a dolog, de a játék nem segít sokat: tutorial igazából nincs, kapunk egymás után néhány előre felvett videót, és annyi.
De nem csak a megfelelő bevezetés hiányzik a játékból, hanem igazából valamiféle összetartó erő is, ami arra késztetne, hogy haladjunk előre... mert az események egymás utáni teljesítése azért egy bizonyos ideig érdekes csak. Történetről gyakorlatilag nem beszélhetünk, ami narratívát kapunk, az is rendkívül kínos: a különböző hegycsúcsokon elindíthatunk egy-egy olyan eseményt, amiben az adott hegy egyfajta misztikus karakterként nyilvánul meg, és elkezd beszélni magáról. "Én vagyok a hegy. Fedezd fel a zugaimat"... brrrrrrrrr... még a hideg is kiráz tőle, mert nem csak nagyon kellemetlen, hanem egyáltalán nem is illik az amúgy teljes realisztikusságra törekvő játékba. Ami a közösségi lehetőségeket illeti, azok kimerülnek annyiban, hogy néha a világban belefutunk más játékosokba (körülbelül hasonló módon, mint a Destinyben), akikkel csapatokat alkothatunk, és együtt indulhatunk a lankáknak. Sok értelme nincsen. Az viszont ötletes, hogy a legutóbbi csúszásunk útvonalát elmenti a Steep, és ebből készíthetünk egy új kihívást, amit megoszthatunk másokkal.
Természetesen a játék nem teljes, ha nem tudnánk ezerféleképpen testreszabni karakterünket mindenféle megvehető ruhával, deszkával, kiegészítővel - tulajdonképpen emberünk felcicomázása jelenti az egyetlen értékelhető előrehaladást a játékban, még ha játékmechanikai szempontból ezeknek nincs is jelentősége. A Steeppel az a legnagyobb baj, hogy egyszerűen keveset nyújt. Túl üres. Túl semmilyen. Jelenlegi formájában úgy érzem, mintha egy early access játék lenne (csak éppen technológiailag kiforrott), amit majd a következő hónapok során még kitömnek tartalommal. Az alapok ugyanis nagyjából rendben vannak, tényleg van egy hangulata a szabadon bebarangolható hegyeknek, és a két alapvető sportág is többnyire jól működik. Csak az a probléma, hogy ezért 19 ezer forintot kérnek el, amennyit legfeljebb akkor érne, ha minden létező téli sport benne lenne. Oké, ne minden létező, de mondjuk háromszor ennyi. Ráadásul már most tudjuk, hogy jönnek majd a DLC-k, amik nem csak olyan fantasztikus dolgokat hoznak majd, mint új ruhák és díszítő elemek, hanem új sportokat is, például a szánkózást. Pedig mintha a Ubisoft éppen az elmúlt hetekben nyilatkozta volna, hogy nem akar kiegészítőkkel elzárni játékosokat az új tartalmaktól...
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. SoulEater7...
2016.12.11. 11:46
Nem értem, hogy miért kell egy ilyen játékot AAA-s áron adni. Sokkal többet érdeklődtek volna felé, ha max. 20 euró körül vesztegetnék. Sajna a Ubi kicsit megint mellélőtt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. axe
2016.12.11. 11:57
kb 1 hónapja kipróbáltam, nincs élet, kevés a hegy
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Busterftw
2016.12.12. 01:39
"Pedig mintha a Ubisoft éppen az elmúlt hetekben nyilatkozta volna, hogy nem akar kiegészítőkkel elzárni játékosokat az új tartalmaktól.."

Ez majd csak azokra a jatekokra fog vonatkkozni amiken a kijelentes utan kezdtek dolgozni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. kihaennem
2016.12.12. 08:52
Ez max 4990 Forintos játék.
Mit lehet benne csinálni? Snowboardozni.
ennyi ssx is borzalmas játék volt. ez ugyanaz csak felhuzott grafikával

Bezzeg Streets Football játékot nem hoznak ki mostani konzolokra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Leeroy
2016.12.12. 15:53
Ugorgyunk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. bl4st4h
2016.12.13. 13:30
A nyílt béta első hétvégéjén játszottam vele pár órát, annyi elég is volt nekem ebből a játékból. A második nyílt hétvégén már hozzá se nyúltam.

Vártam a játékot amikor bejelentették, de kicsit többre számítottam, na meg persze sokkal kedvezőbb árra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. benkom
2016.12.14. 12:58
Eljátszottam vele bétában csak kevés a tartalom.Ezt jeleztem is, de nem hatotta meg őket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. macman507 kihae...
2016.12.14. 19:11
Az SSX ezerszer élvezetesebb volt ennél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!