iPon Cikkek

Strike Suit Zero – Kelet és nyugat találkozása

Dátum | 2013. 02. 04.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Az űrhajós játékok, illetve az űrszimulátorok stílusa csak egy azon műfajok közül, melyek tulajdonképpen eltűntek a süllyesztőben az elmúlt 10 esztendőben. Gondoljunk csak bele, míg a PC-s játékok aranykorában szinte évente születtek olyan klasszikusok, mint az X-Wing, a Wing Commander és a Freespace, addig manapság nem igazán készül értékelhető alkotás ebben a stílusban. Ezért is örültem nagyon a Born Ready Games nevű angol stúdió 2012 végén elindított Kickstarteres projektjének, melyben egy akciódús, arcade „űrlövölde” befejezésére kértek pénz a rajongóktól. Ekkor a játék már jó ideje fejlesztés alatt állt, így a játékmenetről és a látványvilágról is láthattunk videókat, amik alapján bizony volt okunk a bizakodásra. A Strike Suit Zero névre hallgató program ugyanis pörgős űrharcokat, egyedi látványvilágot és többnyire csak japán játékokban látott mechás összecsapásokat ígért. A kívánt összeg szerencsére hamar összejött a projektre, így semmi akadálya nem volt annak, hogy elkészüljön az alkotás. A fejlesztők tartották magukat a kitűzött határidőhöz, így egy héttel ezelőtt kezünkbe is vehettük a letöltésre jogosító kódot, és megláthattuk, tényleg olyan jó lett-e a program, mint ahogy azt vártuk, vagy csalódnunk kellett ebben a Kickstarteres próbálkozásban.
Ez aztán az információáradat!
A Strike Suit Zero történetébe 2229-ben kapcsolódunk be, amikor az univerzumot ekkorra már feltérképező Föld és az attól elszakadni kívánó kolóniák vívják élet-halál harcukat. Mi egy Adams névre hallgató, balhés múlttal rendelkező vadászpilóta bőrébe bújhatunk bele, aki a földiek oldalán harcol. A történet, bár meglehetősen minimalista, mindig tartogat valamiféle csavart, vagy érdekességet, amivel fenntartja a játékos érdeklődését. Ráadásul bizonyos mértékben mi is beleszólhatunk az események alakulásába, a másodlagos feladatok teljesítése vagy elbukása ugyanis befolyásolja a sztori végkimenetelét. Ami a különféle feladatokat illeti, bár van belőlük néhány fajta, kissé mégis csalódást okoztak. Túlságosan sok közöttük az olyan küldetés, amikor másik hajókra kell vigyáznunk, és meg kell védenünk őket az ellenfelek tömegétől. Mivel az SSZ meglehetősen nehéz (helyenként brutálisan), ezek a védelmezős feladatok hamar frusztrálóvá váltak. Külön kiemelnénk az ötödik küldetést, amelynél hosszú órákig le voltunk ragadva, mivel nem tudtuk megvédeni a bombázóinkat a hihetetlen túlerőtől. Ami a feladatok változatosságát illeti, az meg sem közelíti például a Freespace sorozat misszióit, amelyben a harcok mellett felderítés, kémkedés, és különféle speciális feladatok is nagy szerepet kaptak. Itt is több részből állnak a küldetések, de általában a lőj le mindenkit és a védj meg egy adott hajót típus váltakozik. Bár hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy a harcok ne lennének izgalmasak, de sajnos tény, hogy egy idő után monotonná válik az egész. Ráadásul a hangulat terén is van egy kis hiányérzetünk, ami a nem túl acélos szinkronszínészi teljesítménynek köszönhető. A küldetések közben hallható rádióbeszélgetések, eligazítások meglehetősen semmitmondóak, nem teremtenek olyan hangulatot, mintha tényleg egy hatalmas űrharcban lennénk.
Az űrhajók irányítása, bár nem olyan részletes, mint néhány korábbi klasszikusban, azért kíván némi odafigyelést. Szemmel kell tartani például az energiafelhasználást, ugyanis vannak olyan fegyverek, melyek folyamatosan fogyasztják a naftát, míg mások adott számú tölténnyel működnek. A csúzlik terén nem volt hiányérzetünk, elsődleges és másodlagos típusból is több darab fog a birtokunkba kerülni, ahogy haladunk előre a történetben. A hajtóműnél az utánégető energiájára kell figyelnünk, ugyanis nagy szükségünk lesz az általa biztosított extra sebességre, viszont csak egy korlátozott ideig áll rendelkezésre. A célzórendszer kissé fapados, mi legalább Freespace vagy X-Wing szintű kidolgozottságra számítottunk, ahol szinte mindenre külön lehetett célozni (legközelebbi ellenség, minket támadó, egy adott gépet támadó ellenfél, stb.), itt viszont csak a küldetés tárgyát és a közvetlenül előttünk lévő gépet lehet befogni, ami a harc hevében gyakran kevésnek bizonyul. Használható űrhajóból négy szerepel a programban, ezek a vadász, az elfogóvadász, a bombázó és az úgynevezett Strike Suit. Ezek közül különösen az utolsó érdemel említést. Ez teszi igazán egyedivé a játékot, hiszen egy olyan gépről van szó, ami egy gombnyomással robottá tud átalakulni. Ilyenkor teljesen megváltozik a hajó működése, és nem tud olyan gyorsan előrehaladni, mint korábban, viszont fel, le, jobbra, balra és hátrafelé is tud mozogni. Ráadásul a Strike Suit átváltozva brutális fegyverzettel rendelkezik, egyszerre akár több gépet is meg tud támadni, ráadásul hatalmas erővel. Ezen alak működéséhez viszont Flux energiát kell gyűjteni, amit mások lelövése révén tudunk megtenni. Sajnos a gépnek van egy kis hiányossága, ugyanis elég rövid hatótávolságúak a fegyverei, ami miatt elég közel kell menni a célpontokhoz, ami egyben azt is jelenti, hogy a védelmi lövegek hatótávolságába kerülünk. Ebben a formában nagyon le is lassulunk, így könnyen szétszedhetnek minket a körülöttünk röpködő ellenséges gépek. Nem egyszerű tehát használni a Strike Suitot, amíg nem ismerjük ki rendesen, addig lehet, hogy inkább szenvedés lesz a használata, mint öröm.
Mintha csak a Homeworldöt látnánk
Érdekesség, hogy e gép modelljét Junji Okubo tervezte, akinek neve talán nem sokat mond az olvasók számára, ám Japánban a legelismertebb mecha tervezők között tartják számon. Számos anime és animációs filmben dolgozott már, munkájának jellegzetessége pedig az, hogy megpróbálja a lehető legrealisztikusabban megtervezni a robotokat. Nála nincsenek Transformers módra „varázslatosan” átalakuló robotok, itt minden alkatrésznek megvan a helye, és onnan mozdul el az alakváltáskor. Ez megfigyelhető ebben a játékban is. Nagy kár, hogy Strike Suitból csak egy szerepel a programban, örültünk volna, ha több, más-más jellemzőkkel bíró típus is helyet kap a játékban. Végül pár szót érdemes szólni a fejlesztésekről is. Minden gép esetében lehetőségünk van rá, hogy feljavítsuk azok fegyverzetét, páncélzatát, pajzsát, teljesítményét, ám hogy ezt megtehessük, minden küldetésben teljesítenünk kell egy igencsak nehéz feladatot. Tapasztalataink azt mutatják, hogy bizony többször is újra kell játszani egy-egy missziót, ha mindent meg akarunk szerezni. Ezt szinte kötelezővé is teszi a játék, ugyanis a 13 küldetésből álló sztorimód második harmadától olyannyira bekeményít a program, hogy szinte nélkülözhetetlenek a felfejlesztett harci gépek. Még azt sem tehetjük meg, hogy levesszük a nehézségi fokozatot, ugyanis olyan nincs a Strike Suit Zeróban, bizony meg kell szereznünk a jobb felszerelést (vagy ördögien ügyesnek kell lennünk).
A látványvilág sem mindennapi a játékban, köszönhetően a Homeworld című klasszikus RTS-ből vett inspirációnak. Az űr itt korántsem sötét és üres, tele van színes anomáliákkal, az űrhajók pedig hosszú színes kondenzcsíkot húznak, ahogy anno az említett stratégiai játékban is. Ennek köszönhetően a csata hevében is pontosan látni, hogy ki barát és ki ellenség, és persze látványnak sem utolsó a dolog. Ha ehhez hozzávesszük a viszonylag részletes modelleket, akkor elmondhatjuk, hogy grafika szempontjából abszolút nincs szégyenkeznivalója a játéknak. Azt persze ne felejtsük el, hogy egy kis költségvetésű alkotásról van szó. A Homeworld azonban nem csak a látványvilágnál játszott inspirációt, hanem az audió szekciónál is. A Strike Suit Zero zeneszerzője ugyanis nem más, mint az említett RTS muzsikáját is komponáló Paul Ruskay. A hasonlóságot le sem lehetne tagadni a zenék között. Nem állítjuk, hogy mindenkinek tetszeni fog ez a stílus, ugyanis elég szokatlan motívumokkal dolgozott Ruskay, de kétségtelenül egyedi hangzást adott a programnak. Ami a szinkront illeti, amint már említettük, sajnos az nem lett valami nagy szám, és ez rányomja a bélyegét a hangulatra. Kár érte.
A Strike Suit mód újfajta játékélményt kínál
A Strike Suit Zero sokak által az egyik legjobban várt Kickstarteres játék volt, és összességében annyit elmondhatunk róla, hogy egy korrekt alkotást tettek le a fejlesztők az asztalra. A játékmenet alapjai többnyire jól átgondoltak, de az tagadhatatlan, hogy vannak problémái a programnak. Itt elsősorban az időnként monotonná és frusztrálóan nehézzé váló küldetésekre gondolunk, de dolgozhattak volna még kicsit az irányításon is. Reméljük ezeket a hibákat amennyire tudják, kijavítják majd a fejlesztők, mert jelen állapotában csak a keményvonalas űrszimulátor rajongóknak tudjuk ajánlani a játékot.

Platformok: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. Zelbacsi
2013.02.04. 10:24
"csak a keményvonalas űrszimulátor rajongóknak tudjuk ajánlani a játékot"
Mármint nekünk, akik az X-Wing Alliance óta várunk a messisásra?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. kullo1
2013.02.04. 11:34
Zelbácsi talán majd Star Citizen lesz a megváltó.Ez meg egy HAWX az űrben ,semmi extra ,de el lehet vele szórakozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Zelbacsi
2013.02.04. 13:06
kullo1: Azt várom én is, kíváncsi leszek, hogy mennyire sikerült beváltania a hozzá fűzött reményeket. Kicsit talán túlzók is az elvárások vele szemben, mert abban reméli mindenki megtalálni a nagy "navégre!" érzést. Reménykedni persze szabad, én is azt teszem. ^^"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. s_erno
2013.02.04. 14:03
Sajnos lemaradtam a kickstarteres befizetésről, valaki megmondaná mennyiért árulják ezt mostanság?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2013.02.04. 17:03
@s-erno - a Steamen 19 euróért árulják, a GoG-on valamivel kevesebbért.

@Zelbácsi - hát igen, pont a keményvonalas rajongók vannak annyira kiéhezve egy jó kis űrhajós játékra, hogy még ezt a nem teljesen tökéletes játékot is szívesen kipróbálnák.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. meglivorn
2013.02.04. 18:35
Mindig, mindenki az X-Wingeket hozza fel. Én is szerettem őket, de inkább egy Freespace 3-at szeretnék. Nagyon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Trevize198...
2013.02.04. 18:49
Én személy szerint egy Freelancer 2-t
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.02.04. 19:19
Abszolúte egyet értek!
Mondjuk képek alapján simán arra tippeltem volna, hogy az
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Zelbacsi
2013.02.05. 08:10
dragon83: Hát kérlek, amint megjelent GoG-on, azonnal le is csaptam rá. ^^" (Ettől függetlenül várom a Star Citizent). Aztán kiderült, hogy "win7 only", nekem meg XPm van, mert egy rakás másik régi GoG-os játék meg csak XPn biztos, hogy fut...

meglivorn: Nekem a freespace-ekről sikerült lemaradnom, pedig mondták többen, hogy kár volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. croix
2013.02.11. 08:43
FreeLancer 2-t a népnek!!!
Nemrég még a Shattered Words War Torn moddal játszottam neten, feltúrbózott graffal és tonnányi úgy vadásszal, bombázóval, kereskedővel, csatahajóval.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. croix croix
2013.02.11. 09:30
Előzőről lemaradtak a videós linkek:
http://www.youtube.com/watch?v=ipe7rWuKvo8
http://www.youtube.com/watch?v=3GQIUZh8wPc

sajna a szerver már nem üzemel az érdeklődés hiánya miatt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!