iPon Cikkek

Stronghold Crusader 2 - Visszatérés a Szentföldre

Dátum | 2014. 10. 15.
Szerző | farkas.balazs
Csoport | JÁTÉK

Elég felszínes volt a kapcsolatom a Stronghold: Crusader első részével, amit mostanra egy kicsit sajnálok is. Úgy sejtettem, andalító zenéje és mosolyogtató magyar szinkronja csakis egy békés, senkinek ártani nem szándékozó játékot takar, na de Ön nem olyan bölcs, Nagyuram! Fordult a sors, és ím, egyike lett a legsikeresebb stratégiai játékoknak, ékkő a kastély-szimulátorok között, és a Stronghold-sorozaton belül is a legnagyobbra tartott darab.
Én viszont annak idején, mit sem sejtve, kényelmesen építgettem a májusfákat és a magtárakat, mindaddig, amíg fel nem tűnt, hogy igazából ellenség is létezik. Ekkor én angolosan kiléptem a játékból, a keresztény lovagok becsületére mondom, nem ontunk vért a Szentföldön, még ha a mindenható fejlesztő akaratáról is legyen szó. Ennek persze nem spirituális, hanem jóval pragmatikusabb magyarázata volt: építkezni jó volt ebben a játékban, csatázni meg… hát nem. Amikor észrevettem, hogy megjött a második rész, összezavarodtam. Nem volt ennek már vagy harminc része azóta? Gyorsan végigböngésztem a Firefly Studios kínálatát, és nem túlzok, címeik 70%-a valamilyen Stronghold-játék, vagy azok újrakiadása a HD jegyében. Viszont mint kiderült, a Crusader tényleg szépen el lett felejtve. Még ilyet. Pont gondolkodtam, hogy jó lenne valami echte középkori építkezés ide a laptopomra, és hát lőn. Immár nem egy izometrikus festményként, hanem teljes, háromdimenziós panorámaként.
Délceg pallosomra támaszkodván rimánkodtam, hogy telepítése ne legyen hiábavaló. Csillámlatos gúnyája alatt ne roskadjon meg satnya masinériám. Szálljon, akár a szél, a szó, a szív. Márpedig ez megtörtént: a játék elindult, nem túl előkelő felbontásban, de szépen csúszott, mosolyra fakasztott, hogy még mindig ott a narrátor, aki alázatosabb minden egyéb szoftvernél. A mosoly viszont gyorsan az arcomra fagyott, mert a gyakorlópálya az első percben elakadt a móka. Egérgörgőt követelt tőlem. A galád. Nyomkodtam Ctrl-t, nyilakat, Alt-ot, Shift-et, de nem akart engedni. Nyomtam volna hát Alt-Tabot, hogy utánanézzek, most tényleg elrohanjak-e a kofához egeret venni csak ezért, de vissza már nem jutottam a játékba. Ez a játék nem szereti a laptopomat, nyugtáztam. Megolajoztam hát páncélzatom nyekergő ízületeit, és megkezdtem zarándoklatomat Nyugatra, ahol Asztali Gépem oltára várt. Őt már szerette a játék.
A Stronghold-sorozat, ha valaki még nem ismerné, a klasszikus középkori RTS-alapokat ötvözi az inkább 4X-re (Civilization) jellemző erőforrás- és diplomáciarendszerrel, végső soron pedig kitűnő alapot biztosít online mérkőzésekre – jól kiegyensúlyozott, sokféle építenivalóval és csúszkával bíbelődhetünk a kívánt hatás (a virágzó birodalom) elérése érdekében. Persze a Crusader esetében a birodalomépítés kifejezés némiképp túlzás, de olyasmi. És jelezném, mindezt jól is valósítja meg az új epizód, de amikor a játék tényleges mélységeit és erényeit próbáltam kigyűjteni, észre kellett vennem, hogy nem találok szinte semmit.
Ugye, adva vannak az alapok, ezeket gyorsan el lehet sajátítani, de hosszú hetek gyakorlásával lehet csak igazán tökélyre fejleszteni tudásunkat. Itt egy jó stratégiai játék, amelynek a központi mechanikáját évtizedek óta tökéletesítik, módosítgatják, de alapvetően el lehet mondani, hogy a Firefly tudja, mit csinál. Tehát el kellett jönnie az időnek, hogy magát a játékot felülemeljék saját játékszerűségén és egy erős történetet, jó kampányt, esetleg kitűnő átvezetőket is adjanak neki, hogy mondjuk az Age of Empires óta tátongó hiányosságot valami végre kitöltse. De ahogy Arábiai Lawrence mondta visszatérve a sivatagból: „semmi nincs megírva”. A sovány történeti módban a gyakorlópályák és az előkészületek után Oroszlánszívű Richárd és Szaladin szemszögéből is levezethetjük a hadjáratot, és bár elmesélget a narrátor közben, nem bírtam lerázni magamról az érzést, hogy újra és újra egy kicsit módosított skirmish-pályát nyomok le, ugyanazokat a köröket futva. Raktár, nyersanyag, parasztok boldogsága, hadsereg, ismétlés.
Ez, azt hiszem, nem egy nagy gond, ha a rendszer van olyan kifinomult, mint mondjuk a StarCraft történetisége, vagy a Civilization összetettsége esetében, de itt igazából nem egy kielégítő dolog végigmenni a játékon. Hogy narratív játék legyen, nincs benne elég energia, változatosság, sem dráma, sem igazi ív, igazi céllal, egyedi karakterekkel. Hogy újra és újra játszható finomhangolt játék legyen, ahhoz pedig nincs igazán összetettsége. Ezért is fura ez a hibrid műfaj, mert egyébként nagyon jó játszani, leülni egy-egy pályára, végigcsinálni… de valamiért nem tartja bent az embert. Tizen-akárhány évvel az első rész után pedig igencsak furcsa, hogy (a 3D-s inflációval számolva) mennyire nem is lett nagyobb a „produkciós értéke” sem.
Grafikailag tulajdonképpen nincs vele túl sok baj, leszámítva, hogy az engine valamiért össze van veszve a műfajjal. Nagyon rossz minőségű mélységélesség-effektusokat láthatunk, ha szintkülönbségek vannak a pályarészeken, itt-ott vibráló textúra-részek vannak, de egyébként madártávlatból igencsak korrekt, szinte szép látványt nyújt a játék. Nem karakteres, nem gazdag, nem igazán korszerű, de megteszi még a mai felhozatalban is (ha-ha). A csaták valamivel elevenebbek, mint az első részben, de még mindig elég semmilyen, nincs megrázó háborús érzése az embernek.
Átvezető videókról sem igazán beszélhetünk. Kicsit megilletődtem a kezdő filmecskén, hogy nahát, valami eposzi dolog készülődik a lihegő lovaggal, de a dolog négy másodperc múlva véget is ért. Az ablakocskákban megjelenő játékbeli üzenetek animációi még a negyedik Civilizationtól is elmaradnak, pedig az is már bőven egy tegnapelőtti játék. A zene elvan a háttérben a maga kliséivel, a szerény szinkronhangszövegek is rendben vannak, de semmi emlékezetes. Történelmi, írásos anyagok, érdekességek, gyűjthető dolgok? Ezek se fértek bele. Átnézve a custom térképeket, a finomhangolási lehetőségeket, ott is éppen elég dolgot lehet találni, de nem meggyőzően sokat. Szóval néhány óra elteltével ülök a gép előtt, próbálok összekaparni valamit ennek a (magában egyébként tök jó) játéknak a védelmében, de nem tudok előhozakodni túl sok dologgal. Egy nagyon szerény költségvetés csapdájában vergődő, sok lehetőséggel kecsegtető címről van szó, nagy folytatásról, és annyira-annyira sajnálom, hogy mégsincs igazi nagysága. Nincs elsöprő, marasztaló ereje. Az ember elépítkezik, elcsatázgat, jól szórakozik, de mégis… kevés ez ahhoz, hogy beverjem az ellenőrzőjébe a csillagos ötöst.
Azt sem akarom mondani, hogy kerülje el mindenki, mert kemény kritikát sem érdemel: a Stronghold-sorozatnak biztosan megvan a maga célközönsége, akik minden részt értő figyelemmel várnak, észreveszik a legfinomabb újításokat is, és ez egy korrekt cím, szerethető, jó játék. De aki így kauzále hébe-hóba bele akar tenyerelni valami jó kis stratégiába, nem itt fogja megtalálni azt, amiért beleszeret a műfajba. Aki magabiztosan rajongónak mondja magát, nyugodtan megvehetni, nem csináltak belőle borzalmas torzszülöttet, és még mindig kevesebb Stronghold-rész van, mint Assassin’s Creed, szóval ne szégyelljük hűségünket. Minden érintőlegesen érdeklődőnek viszont azt tanácsolom, várjon egy jó leárazást. Értékelés: 7/10 Platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. Zotya21
2014.10.15. 10:35
hát én még mnidig a stronghold 1 et tartom a legjobbnak

de igazából egy anno+stronghold+settlers mix kellene mindenből a legjobb
mert az összesből hiányzik valami ami a másikban megvan
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Leon121
2014.10.15. 11:30
Nemrég próbáltam ki a Stronghold 1-et (HD), még valamelyik csomagból volt meg egy csomó Stronghold-rész, és kedvem támadt építgetni. Viszont mai ésszel már kicsit körülményes, nehéz volt rájönni, hogy éppen mi baj van, mi nem tetszik a parasztoknak.

A Crusader 1 is megvan, ha jól emlékszem, lehet érdemes lenne akkor annak is adni egy próbát? A 2D-s grafika általában úgyis jobban néz ki, mint egy kevésbé jól sikerült 3D...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Shinjiii
2014.10.15. 14:37
Szerintem, ha másért nem is, a Crusader 1 magyar szinkronjáért mindenképp megéri az a próba. Én nagyon szerettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Asagrim
2014.10.15. 17:05
Ez egy lelkétől megfosztott Stronghold Crusader (1).

Az égvilágon semmi újat nem tud felmutatni egy minimalistább UI és pár harci egységen kívül, de legalább kivették belőle az olyan dolgokat, mint a lakóházakat járó embereket, gyerekeket, vagy dajkákat, de azért van benne némi easy mode is, negyed akkorák a farmok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kissjf
2014.10.15. 17:10
Nagyon szeretnék újra valamilyen stratégiai játékkal játszani. Kedvencem az Age of Empires 2 és 3 volt. Ez a Stronghold is hasonló? Tudtok ajánlani olyan stratégiai játékot, ami hasonlít az Age of Empire-höz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Avisto
2014.10.15. 17:14
A második oldal első képének a linkje rossz, van egy fölös "_730" benne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Shinjiii kissj...
2014.10.15. 19:01
Talán az Empire Earth-öket tudnám ajánlani. Nem nagyon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pcmagic
2014.10.16. 10:01
Ez valami iszonyat béna game...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. enisherpa
2014.10.16. 18:37
Játszok tovább a Heroes of Might and Magic 3-mal..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Resike kissj...
2014.10.17. 21:21
Age of Mythology, meg a kiegészítője.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. simkotec kissj...
2014.10.20. 19:26
próbáld ki spellforce valamelyikét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sandor555
2014.10.21. 02:31
Az első része (stronghold crusader) a mai napig fent van a gépemen, imádom még a mai napig is. Egyébként Asagrimmal értek egyet, sajna kevés újítás, illetve még jó pár remek dolgot kivettek belőle.
Ajánlanám az első részét, akár haverokkal lanban (kicsit körülményes).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!