iPon Cikkek

Syndicate: Visszatérés húsz év után

Dátum | 2012. 03. 08.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Bár eleinte úgy terveztem, hogy hosszas bevezetővel indítok, melyben kitérek az első, mára legendássá vált Syndicate-re, meggondoltam magam és mégsem teszek így. Ugyanis, bár oldalakon át sorolhatnánk a Bullfrog remekművének érdemeit, az EA új játéka teljesen figyelmen kívül hagyja a mítoszt, s mint ilyen, megérdemli, hogy annak gyökereitől függetlenül vegyük górcső alá. Először is, az új Syndicate egy FPS, ami megnehezíti az összehasonlítást. Másodszor, a játékmenetet mellőzve sincs sok értelme összevetni a két címet, mert előbbinek súlya alatt valószínűleg még az előtt összeroppanna a Starbreeze idei munkája, hogy egyáltalán feltelepítenénk. Így a cím iránti lelkesedést és elvárásokat hagyjuk a küszöbön. Higgyétek el, így is lesz éppen elég bajunk.

Túl rideg jövő

A Syndicate egy sci-fi FPS, mely szerint a jövőt hatalmas megacégek uralják. Ezek a vállalatok fegyvereket és bionikus implantátumokat gyártanak, mivel pedig a piaci verseny erőszakos ütemet diktál, valóságos háborúkat vívnak egymással. A tápláléklánc csúcsán a szindikátusok ügynökei állnak, akik élő gyilkológépekként funkcionálnak: megkapják a parancsot és végre is hajtják, mindegy, hány ártatlan emberrel kell végezniük útközben. Főhősünk, Miles Kilo is egy ilyen ügynököt alakít, aki durvábbnál durvább küldetéseket tud le, hogy kiderítse származását és beültetett chipje különlegességének okát.

A sztori elég együgyű és a várható nagy fordulatokat is előre megjósolhatjuk, az egyedüli tehát, ami kiemelhetné a Syndicate történetét a középszerből, az igényes karaktertervezés. Szomorú, de ennek nyomát sem látjuk a játékban. A szereplők elmennek szódával (Merrit mindenképp megér egy misét), de sajnos legjobb esetben is csak az igényes szinkronnak köszönhető, hogy nem alszunk el a lagymatag dialógusokon. Kilo pedig, annak ellenére, hogy a Starbreeze eddigi FPS-eiben minden főhős (Riddick, Jackie) saját személyiséggel bírt, egy arctalan és néma báb, az elavultság érzetét keltve. Mikor értik már meg a fejlesztők, hogy a személytelen főszereplők csak nevetségessé teszik a magukat komolyan venni akaró forgatókönyveket?

A karakterek átlagosak, a sztori unalmas és kiszámítható
A Syndicate egyjátékos kampánya durván 8-10 óra hosszú, ami megfelel a minimális elvárásoknak. Más játékok esetén előfordul, hogy úgy érezzük, kérnénk még, itt viszont a stáblista felér egy megváltással. Az üres és semmitmondó sztorin csak ront, hogy a játék világát túl rideggé és undokká tették. Érthető a lépés, a Starbreeze minden bizonnyal érzékeltetni akarta, hogy milyen embertelen világban is élnek a szereplők. Azt viszont nem vette számításba a csapat, hogy ez a fajta hozzáállás a játékosokra is átragad. Ha nem teszik vonzóvá az univerzumot, akkor a gyenge sztorival együtt semmi sem marad, ami rávenne minket a végigjátszásra. Vagy mégis?

Chipet csapat

Itt jön képbe a játékélmény, ami a Syndicate esetében érdekes felütéssel indít: mi lenne, ha volna a fejünkben egy chip, aminek segítségével befolyásolhatnánk a többi implanttal rendelkező ember gondolatait? Mivel a Syndicate-ben mindenkinek van egy chip a koponyájában, ez elméletileg korlátlan hatalmat adna a kezünkbe. A gyakorlat azonban sajnos nem jár kéz a kézben az elmélettel. Az időlassítást itt Dark Vision-nek hívják, és a megannyi egyéb skill mellett ez az egyetlen, amit tényleg rendszeresen használni fogunk. Bemegyünk egy szobába, kinyírunk pár ellenfelet, elsütjük a feltöltött Dark Vision-t, majd kezdjük elölről az egészet a következő teremben. A többi skill, mint az öngyilkos hajlamot ébresztő képesség, vagy a barátokat ellenségekké változtató agyi sokk, szintén jól működik, de ahhoz, hogy kivitelezzük őket, ugyanúgy fel kell tölteni a chip energiasávját. A felsorolt skillek helyett pedig inkább megéri a Dark Vision használata, mert gyorsabb és hatékonyabb - igaz, ezzel ellehetetlenítjük az ötletes megoldásokat. Persze, újrajátszva a pályákat felfedezhetünk új utakat, de sajnos a sztori semmilyensége valószínűtlenné teszi, hogy valaha is újra elővegyük a játékot.

A hangulat itt-ott felfedezhető... de csak azért, hogy tíz perc múlva sikeresen megöljék
Az elméleti változatosság nem kizárólag a játékélményt, hanem a pályákat is érinti. Bár elvileg megannyi helyszínt bejárunk, tulajdonképpen minden ugyanolyannak fog tűnni. Teljesen mindegy, hogy a koszos New York-i utcákat rójuk, vagy épp betörünk egy titkos laboratóriumba, mert a dizájn száraz és üres, alárendelve a minimalista, technokrata jövőképnek. Ráadásul a Syndicate egyedüli, tényleg élményt közvetítő része a lövöldözés. Ha épp nem a tök egyforma katonákat szórjuk ólommal, unalmas platformrászeken küzdünk keresztül, vagy frusztráló bossokkal küzdünk, akik legtöbbször a konkurens ügynökök közül kerülnek ki. Ugyan mutatnak pár látványos trükköt, kis idő után rájövünk, hogy mindig ugyanazt a cselekvést ismételgetik. A kulcs a sikeres időzítésben és a szerencsében keresendő. Pusztán tapasztalatból esélytelenek leszünk ellenük.

Az egyjátékos módot letudva marad a kooperatív mód, ami négy fő esetén kielégítő lehet, de igazi újdonságokkal nem szolgál. A kilenc küldetés egyedüli előnye, hogy új fegyvereket is kipróbálhatunk, illetve hogy feloldhatunk perkeket, amikkel testre szabhatjuk ügynökünk képességeit.

A Syndicate grafikai megvalósítása szintén csorbát szenved a technokrata kivitel miatt. A textúrák átlagosak, a karaktermodellek már két éve is csak egy elégedett biccentést érdemeltek volna, az unalmas, lineáris pályák és a túl élesre vett fények pedig épp, hogy súrolják a kettes alát. Az EA persze tudja, mivel kell reklámozni a Syndicate-et: vérrel, hű, jaj, hát itt aztán lesz vér! És tényleg, a Syndicate brutális, de a közepes grafika miatt ebből nem jön sok át.

A grafika átlagos, legnagyobb baja, hogy egy pillanatra sem tud eredeti lenni
A sebességgel nincs nagy gond, átlagos gépeken is viszonylag jól fut a játék, de csodát senki se várjon: maximum a nagyon magas felbontás és a látványjavítók teszik szimpatikussá a kopár grafikát. Nem az a baj, hogy ilyen steril az univerzum, mert például a Mirror's Edge is változatos tudott lenni, holott a dizájn ott is hasonló. Sokkal inkább a lelketlenség sugárzik a játékból. Egyedül a zene és a hangok lettek kifogástalanok. Előbbi ízlés dolga, mert hard technóról van szó, de tény, hogy a játék világához ez illik. Utóbbi pedig remek munka, hisz elfeledteti velünk a sok unalmas blablát. Kár, hogy a színészek tehetségét ilyen átlagos és együgyű forgatókönyvre pazarolta az EA.

A szindikátus fogságában

A Syndicate nem jó játék, hanem átlagos termék, amiről lerí, hogy kellemetlen feladat volt a csapatnak. A Starbreeze eddigi összes játéka hangulatos és magával ragadó élmény volt, melyekből sütött a szeretet és a beleölt energia. Itt semmi ilyesminek nincs nyoma. Kapunk egy unalmas shootert, tele ígéretes játékötletekkel (chip skillek, bossok, háttérvilág), amiket megöl a gameplay kiegyensúlyozatlan volta. Mindennek tetejébe pedig átlagos tálalással szúrják ki a szemünket, holott idén már láttunk lenyűgözően jól kinéző játékokat. Még jó, hogy a cikk elején magunk mögött hagytuk a régi Syndicate-et. Annak ismeretében biztos, hogy már a második oldalon anyázva álltunk volna fel.


Platformok: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. silentfrog
2012.03.08. 08:47
Még túl is értékeltétek a 66%-al.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. dragon83
2012.03.08. 09:08
Chocho tökéletesen megfogalmazta, hogy ez a játék csak egy termék, amit a nevével próbálnak eladni. Remélem belebuknak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. tomchee
2012.03.08. 10:17
Dragon83
Ez sajnos ma rengeteg játéknál így van. Még felsorolni is nehéz h mennyi régi nagy nevet csesztek mostanában tönkre ilyen "újgenerációs" változatokkal.
Hagyták volna ezeket békében nyugodni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. kullo1
2012.03.08. 12:31
A cikk jó lett pontosan megfogalmazza a syndicate gyengéit,iszonyatosan steril és rideg.Az a 8-10 óra játék idő nem tudom hogy jött ki,inkább 5 max 6 óra aminek a bő negyede átvezető film.

"Egyedül a zene és a hangok lettek kifogástalanok. Előbbi ízlés dolga, mert hard technóról van szó..."
Khm..ha nem értünk hozzá inkább ne írjunk semmit,a játék zenéjének kb annyi köze van a HC Technóhoz mint Bódi Gusztinak a klasszikus zenéhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Heroes27
2012.03.08. 13:26
Végre egy értékelés. (és most ne gyere dragon azzal, hogy mert nálad pont pont pont) Szerintem is pont ennyit ér, sőt még sokat is kapott. Az egész játék alatt semmi mást nem csinál az ember, mint időlassítás és ennyi. lelősz mindenkit és kész. Ez nulla. És a vicc, ezzel a motion blur effectes grafikával akarják eladni, amit nem értek, semmi tűéles grafika semmi. Ez a mosódott szar van. Biztos azt hitték, ez majd menő lesz. Nem lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Skorbut
2012.03.08. 15:15
Hősiesen 2. boss-ig bírtam idegekkel, ahol persze breach-elj rakétákat slowmo-ban, hát hogyne ****+, mi ez a csökött agymenés már?? Hihetetlenül siralmas.
... és tényleg igaz amit más honlapokon is írnak; a fényeffektek fizikailag interferálnaka játékmenettel. Közép-fényes környezetek után beszúrnak egy világító falat, ami a képernyőm felét kimaxolja ízzó fehérré... Fizikai fájdalom a szemnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Hispan07
2012.03.08. 15:56
Dart az a Dark Vision, de nem para
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. lackoo1111 drago...
2012.03.08. 16:07
Mint például The Elder Scrolls V: Skyrim .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mikej95
2012.03.08. 18:56
Hiába van 20 éves elődje, ahhoz semmi köze ennek.
Első videókon már látszott, hogy egy klónozott Deus Ex/Max Payne hibrid lesz eredeti ötletekkel(ilyen alapokkal még baj sem történhetne, de: ) és CoD(vagy BF) színvonalú nagyon-nagyon eredeti kiszámíthatatlan történettel!

Hogy ronthatták el így?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. SShadow82
2012.03.08. 22:27
Tisztán emléxem az eredtetire a 90es évekből,(bár még csak 29 vagyok!!!)
színes SVGA monitoron játszottunk vele.
Valami hihetetlen élmény volt annyira magával ragadott a játékmenet hogy hajnalig játszottam
Ez volt az első találkozásom a Cyberpunk kultúrával
Minden tökéletes volt egyszerűen csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni:
Sandbox hatás nagy bejárható terep rombolható tereptárgyak(mindig a kocsikat lőttem rommá)) az akció és a stratégia játék tökéletes keresztezése SZÁMOMRA!
És a ZENE ha meghallom azt a sunnyogós dallamot a mai napig libabőrös leszek!!!!

Szánalmas hogy mára úgy próbálnak eladni egy játékot hogy keresnek egy NEVET és csinálnak belőle valami teljesen más dolgot.
Szerintük egy játék akkor jó ha tele van BA**VA effektekkel Blur meg időlassítás,stb meg adunk a grafikának is egy kis HYPE-ot mer jól kell ám kinéznie.
Javasolnám a játékgyártóknak hogy többet játszanak a 80-90es évek játékaival hogy végre eljusson a tudatukig hogy nem minden a grafika meg a spec effektek a lényeg a magával ragadó hangulat és a lebilincselő játékmenet.

Azt hiszem ki sem fogom próbálni mert csak a nagy öreget minősítené le!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Andos
2012.03.08. 22:52
Engem az előzetesek nagyon felcsigáztak mert pörgősnek, színesnek, és egy csomó extra képességgel felszerelt szuper ügynök szemszögéből mutatták be, ehhez még párosult a jó zene. Én mindig is úgy gondoltam hogy egy fps-nek pörögnie kell ha akcióra kerül a sor, hogy fel turbózza a játékosokat egy kis adrenalinnal. Nem úgy mint a Gears of War-ban hogy elalszom a nagy harc közepette. Szóval még nem volt időm kipróbálni, hiszek a tesztnek de ezek szerint amit a trailerekben láttunk arról szó sincs? mert akkor feleslegesen nem pazarolom rá az időm
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. maláj
2012.03.09. 11:43
hát ez nem az lett amire sokan számítottak ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. ndever
2012.03.09. 13:05
Külön kiemelném a teljesen felesleges erőszakot. Doomon, Tarantino filmeken, Carmageddonon nevelkedett veteránként nem is felháborodva, inkább értetlenkedve álltam a jelenet előtt, melyben társunk hidegvérrel kiírt egy egész vonatnyi civilt. Ennek tényleg semmi értelme nem volt. A hírhedt MW2 mészárlás illik a sztoriba, az emlegetett Carmageddon komolyan vehetetlen morbid humor, máshol morális rendszer alapján gonosszá válik ártatlanokat gyilkoló főhősünk. De itt? Az sem világos, hogy miért kell folyton civilek között harcolnunk.. Egyszerűen nem lesz nagyobb súlya a cselekménynek ezáltal, mert semennyire nem kötődünk hozzájuk. A játék grafikájára pedig tökéletesen találó a parasztvakítás kifejezés.. Nagy csalódás volt a játék, pedig jó kis cyberpunk shooter lehetett volna belőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. MassKilla
2012.03.10. 05:34
nemtom mi a >mod< kell ennyire lehúzni, szerintem egy abszolút korrekt játék, és a fényeffektek nagyon ott vannak a szeren például....az most hogy hasonlít a deus ex3-ra istenem.....attól még két különböző játék, nekem mindkettő tetszik, az egyik a lopakodás meg a sok gadget miatt, ez meg az akció miatt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gyuszi02
2012.03.10. 19:00
A cikkben le van írva, hogy miért. A deus ex fényévekkel jobb, még a 2. résznél is, pedig a 3 közül az a leggyengébb... A fényeffektek meg leginkább annak tetszik, aki szeret napszemüvegben játszani, annyira el van túlozva a ragyogás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gyigyo
2012.03.13. 10:40
Ez a cikk NAGY SZAR ez a játék bőven megér 78-80%-ot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. gyigyo
2012.03.13. 12:06
"Kilo egy arctalan és néma báb, az elavultság érzetét keltve. Mikor értik már meg a fejlesztők, hogy a személytelen főszereplők csak nevetségessé teszik a magukat komolyan venni akaró forgatókönyveket?"

Ahhoz képest hogy a crysis2-ben néma bábbal kellet menni zero-storyval agyónra volt sztárolva a játék. Még a külsejét sem lehetett látni de kilo-nak igen a játék végén. Még mindég több story-ja van mint a crysis-nak....
a half-life 2 ről nem is beszélve szintén néma báb... ennyi erővel az is zero-story csak lövölde...

Attól mert neked choco, neked nevetségessé teszik a játékot mert némával kell menni az nem jelenti azt hogy mindenkinek rossz.
persze, kivétel a crysis2 igaz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. rastawicc gyusz...
2012.03.13. 12:17
A deus ex egy vacak. Bár nekem ez se nagyon tetszett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. xilence
2012.03.13. 20:36
"gyigyo - 2012-03-13 10:40:5716
Ez a cikk NAGY SZAR ez a játék bőven megér 78-80%-ot"

Ez a játék NAGY SZAR bőven nem ér meg se időt se pénzt Inkább haladj battlefieldezni !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Mandris90
2012.03.16. 12:47
5 orás játékidöre én még 10% ot sem adnék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. MassKilla
2012.03.17. 01:57
a játékidőről annyit, hogy a Wanted-Weapons of Fate 2 és fél óra alatt végigvihető volt, kb olyan volt mint a film, de izmos grafika volt benne, alacsony gépigénnyel, és olyan renderelt CGI átvezető videók, hogy magad alá élvezel, és a 2 és fél órán végig intenzív pörgős, brutális játék, úgyhogy nem feltétlen rossz, ha rövid a játék, vannak olyan sztorik, amik rövid idő alatt is kibontakoznak és nem is érdemes húzni, mert akkor már tényleg gagyi érzetet kelt, nem tudom mi a francért kell vernetek magatokat a játékidőn, az számít, hogy mi a játékidő tartalma -.-, ez most olyan, hogy elmész moziba megnézni egy fasza pörgős filmet, vagy nézed a sorozat+ -on a világ leghosszabb sorozatát, ami már 50 évadon túl van, és már a 40-edik évadnál már fingod sincs, hogy 3 évaddal ezelőtt mi történt, te baromira mindegy is, mert folyton csak ugyanaz megy végetelítve, csak a szereplőket cserélik ki, a szövegek árnyalatnyit másak, de a történet egy az egyben mindig ugyanaz...akárcsak a Barátok közt...nem mintha fan lennék, csak EMBEREK, ne legyetek már agyhalottak, és néha gondolkozzatok is, mielőtt dől belőletek a hülyeség...csak magatokat teszitek nevetségessé....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!