iPon Cikkek

The Last of Us Remastered

Dátum | 2014. 08. 22.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

Bő egy éve már annak, hogy a Naughty Dog a nyári uborkaszezon közepén óriásit robbantott utolsó PlayStation 3-as címével, a The Last of Us-szal. A Sony nagyon sok támogatást adott a stúdiónak, a marketing gépezet is dübörgött, úgyhogy az elvárások az egekben voltak, de a játék még így is felülteljesítette őket. A poszt-apokaliptikus világ hangulata beszippantotta a játékosokat, köztük a kritikusokat is, akik „Év játéka” díjakkal bombázták Joel és Ellie történetét. A The Last of Us-on látszott, hogy benne van a Naughty Dog minden tudása. Az, hogy a technológia rendben lesz, egy pillanatig sem volt kérdéses, elvégre egy olyan fejlesztőcégről beszélünk, amely a LoU előtt már lerakott nekünk az asztalra egy Uncharted trilógiát. Azonban míg Drake kalandjai könnyedek voltak, mint egy jó Indiana Jones film, addig a szomorú jövőképet lefestő The Last of Us inkább brutális és melankolikus volt, nagyon szép, néha szíven ütő jelenetekkel. Mielőtt itt mindenki felkapná a fejét, szerencsére nem estek át a ló túloldalára az írók, nem egy 20 órás hatásvadász hollywoodi produkció lett a játékból, a karakterfejlődés íve szinte tökéletes. Nem ismételnénk meg azonban mindazt, amit egy éve írtunk, mert a mai cikk tárgya egy felújított változat, így főleg a különbségekre fogunk vadászni. Aki esetleg egy odúban, a civilizációtól elzárva élte le az utóbbi egy évet, annak javaslom Dragon kolléga tavalyi írását a játékról, abban minden benne van, amit tudni érdemes róla.
A PlayStation 3 elég különleges vas, a top fejlesztők pedig teljesen hozzáidomultak az évek során, hogy a legtöbbet hozhassák ki belőle, és ez meglátszott a kódon is. Tavaly aztán érkezett az új generáció, ami teljesen más architektúrára épül, így amikor belekezdtek a portolásba, a legrosszabbra számítottak. Ahogy Neil Druckman, a játék írója és rendezője mondta: „Azt vártuk, hogy pokoli lesz, és az is volt. Már csak az rengeteg időt emésztett fel, hogy kirakjunk egy képet, amin még az árnyékok sem működtek rendesen, a világítás rosszalkodott, és 30 másodpercenként kifagyott az egész.”
Egy ilyen nyilatkozat után azért megijed az ember, hogy esetleg stabilitási problémák lennének a végleges játékban, de ilyenről szó sincs, a végleges mű betonstabil és képi hibáktól mentes, viszont az idő szűke miatt látszik rajta, hogy a cél egy jól működő port létrehozása volt, és nem az, hogy mindent kicsavarjanak a PS4-ből. A The Last of Us Remasterednek ezért tényleg „felújított változat” kinézete van, de még így is gyönyörű, sok játék megirigyelhetné azt, amit ez az előző generációs cím kipofozva nyújtani képes. Kezdjük is a jó dolgokkal: 1080p és 60 fps. Ez több mint kétszer annyi pixel megjelenítését jelenti, mint az eredetiben, és sajnos a „több mint kétszer” jelző az FPS számra is igaz. A The Last of Us PS3-as változata ugyanis főleg a stabil képkocka frissítéssel szenvedett a legjobban, egyszerűen túl sok mindent akartak nekünk megmutatni a készítők, így az akciódúsabb jeleneteknél 20 fps környékére is leeshetett a sebesség. Ezzel szemben a PlayStation 4-es változat az idő 90%-ban 60fps-sel megy, csak ritkán néz be egy kicsit az ötvenesekhez. Nekünk nincsenek meg a megfelelő eszközeink az FPS méréshez konzolon, de a DigitalFoundry tesztje alapján a minimum fps 46 volt, de az már extrém terhelés mellett (egyszer futottak bele).
Természetesen a magas felbontás mit sem ér, ha nem támogatja meg rendes művészi háttér, de szerencsére itt sincs gond. A textúrák mérete a négyszeresére nőtt, és a látótávolság is nagyobb lett, ami miatt néhány helyen még lélegzetállítóbb a környezet, mint eddig. A textúráknál érdemes még megjegyezni, hogy mivel nagyon sokkal dolgozik a játék, ezért PS3-on streamelni kellett őket folyamatosan a Blu-ray lemezről és a háttértárról, ami itt-ott fennakadásokat okozhatott, vagy ideiglenesen, pár pillanatra kisebb felbontású textúrákat a felületeken. Szerencsére ennek itt nyoma sincs, a PS4-ben nem spóroltak a RAM-mal, úgyhogy nem tekergeti állandóan a meghajtókat a gép. Az árnyékok kicsit felemásra sikerültek, ott nem látszik akkora előrelépés, mint az eddig említett területeken, viszont ha hajlandóak vagyunk használni az opcionális 30fps-es módot, akkor szebbek lesznek (bár itt-ott egy picit bugosak cserébe, de nem zavaróan). Érdekesség egyébként, ha már megint az fps-nél tartunk, hogy az átvezető filmeket teljesen újrarenderelték, így azok is 60fps-sel futnak, mint a játék.
Ami viszont szinte változatlannak tűnik, az az élsimítás (itt is egy post-process eljárás fut) és a geometria. Utóbbiba valószínűleg nagyon sok munkát kellett volna ölni, hogy az egész játékot megváltoztassák, így viszont sok helyen tűnhetnek fel az előző generációs idomok. Néha amikor körülnézünk, egyből látjuk, hogy egy cső nem henger formájú, hanem inkább olyan, mint egy sokszög. Hiába feszülnek rajta magasabb felbontású textúrák, ezt nem tudják elrejteni. A főszereplők sem a karaktermodellek megemelt részletessége miatt lettek szebbek, legalábbis nem játék közben. Van azonban egy extra mód, ami csak a felújított verzióban érhető el. Ha lenyomjuk az L3-at, akkor belépünk a fotó üzemmódba. Ilyenkor befagy a világ, mi pedig mozgathatjuk a kamerát, állítgathatunk a színektől és a mélységélességtől kezdve mindenfélét, még keretet is adhatunk a képünknek, ha nagyon akarunk. Nem túl meglepő módon ilyenkor mutatja a legjobb arcát a játék, mindenből a legnagyobb részletességű modellt kapjuk a legjobb textúrákkal, úgyhogy impozáns képeket lehet készíteni, némelyik még háttérnek sem lenne utolsó. Apró exkluzív plusz még a fotó mód mellett, hogy van audio-kommentár videókhoz és komolyabb hangbeállításokat is kapunk a felújított változattal.
Az AI sajnos változatlan, ami azt jelenti, hogy néhány lopakodós jelenetnél Ellie még mindig a szívrohamot fogja ránk hozni, azzal, hogy ő nyugodtan császkál, de az ellenfelek nem törődnek vele. Ez volt egyébként számomra az eredeti játék egyetlen komoly negatívuma anno, mert csak ez volt képes itt-ott megtörni a varázst. Szerencsére azért nem olyan sűrűn tesz ilyet Ellie, de egy kis finomhangolás jó lett volna. Trófevadászoknak jó hír, hogy a Remastered új játékként kerül fel a fiókunkra, úgyhogy lesz megint mit gyűjtögetni (mentéseket természetesen nem lehet áthozni). DLC-k tekintetében nem nagyon fogunk vásárlásra szorulni, a Remastered lemezen alapból ott van a Left Behind sztori DLC, valamint az Abandoned Territories és Reclaimed Territories térkép pakk a multihoz. Extra kinézetekért, vagy némi erősítésért persze még meglátogathatjuk a PlayStation Store-t, de ki nem maradunk semmiből. Főleg, hogy a Naughty Dog ígérete szerint a következő térkép pakk ingyenes lesz, bocsánatkérésképpen a multis matchmaking hibáiért, amit folyamatosan javítgatnak (bár nekünk szerencsére nem volt problémánk vele). Szerintem nagyjából mindenen átfutottunk, amit a felújított változatról tudni érdemes, igazából már csak egy kérdés maradt megválaszolatlanul: venni vagy nem venni? Nos, attól függ. A PlayStation 4 nagyon népszerű, sokan szavaztak neki bizalmat azok közül is, akik az előző generációt nem a Sony-val játszották végig. Még az Xbox alsógatyás, Halo pizsamás munkatársunk is vett egyet. Nem, nem mondom el ki ő, de nem nehéz kitalálni. Mindenesetre a lényeg, amire ki akartam lyukadni, hogy sok PS4 tulaj nem találkozott a The Last of Us eredetijével. Nekik véleményem szerint szinte kötelező darab, megkockáztatom a jelenlegi kínálat talán legjobb játéka, még úgy is, hogy csak egy felújításról van szó (olcsóbb is az átlag játéknál). Azoknak viszont, akik már végigvitték PS3-on, nem sok újdonságot tartogat. Persze szebb, de az élmény nagyrészt ugyanaz, úgyhogy ha még frissek az emlékeink, nem feltétlenül érdemes beruházni. 1-2 év múlva azonban, miután már néhány leárazáson túlesett a játék, lehet érdemes lesz beszerezni a gyűjteménybe egy újbóli végigjátszásra, ez a játék megérdemli. A többi PS4 tulaj esetében pedig kb. azt érdemli meg, hogy instant bekerüljön a gyűjteménybe. Platform: PS4
Képek a játékból
Photo móddal készült képek
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. langward
2014.08.22. 09:55
Ennyi erővel már PC-re is jöhetne, ha már a PS4 alapjába véve egy PC
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. SnowCat langw...
2014.08.22. 10:10
Elég nagy húzó cím, nem hiszem hogy megcsinálnák PC-re emiatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. LechooEdy
2014.08.22. 12:17
Ez az egy ok, amiért vennék konzolt.
Na jó, még a Heavy Rain, Beyond, Uncharted miatt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. zakacs
2014.08.22. 12:24
Én most vettem meg ps4-re, nem játszottam vele korábban. Látszik rajta hogy nem erre a generációra készült, de igazából nem számít. Mikor játszottam vele ugyan azt éreztem mint az uncharted második részénél, de talán ez még annál is jobb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. sensorprim...
2014.08.22. 16:29
nem ismerem a storyt az a fickó a lánynak az apja vagy csak pedobear?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. abel0317 senso...
2014.08.22. 17:27
Szerintem a story-t nem itt kéne kitárgyalni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. KisDre senso...
2014.08.23. 14:42
Jó a sztori, s ha tudod akkor játszd végig, megéri, ha nem akkor nézz végigjátszást ahogy én tettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Szegecs69
2014.08.23. 18:54
Jó lenne PC re :T
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Gerg_19 abel0...
2014.08.24. 13:35
Akkor hol kéne neki a játékról kérdeznie és a storyt kitárgyalnia?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. hympyke
2014.08.25. 09:11
Hát én az unchartedért egy drahmát nem adnék de ezért a játékért folyamatosan fáj a szívem, 1 hónappal a release előtt adtam el a PS3at.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sanyix langw...
2014.09.01. 14:00
Ennyi erővel az összes x360 játékot is kiadhatnák a pc-re, mert az még közelebb áll egy átlagpc-hez...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!