iPon Cikkek

The Settlers 7 - Visszatérés?

Dátum | 2010. 05. 10.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Sok olyan sorozat van a játéktörténelemben, melyek fennmaradására a maguk idején nem sokat tett volna a világ. Amikor megjelent, botrányosan véres volt a Doom, és nem sokan hitték, hogy 2010-ben is tűkön ülve várjuk majd a 4. részt. A Deer Hunter sokakat késztetett alvásra a billentyűzeten, mégis annyi folytatása lett, hogy ha akarnám sem tudnám összeszámolni - a követőkről már nem is beszélve. S persze ott volt a The Settlers. Egy kis német csapat próbálkozása a nagy RTS özön előtt, ami vér és brutalitás helyett tündéri grafika és stílusos, majdnem erőszakmentes játékmenet kíséretében kívánt hódítani. Most pedig itt a hetedik rész, több mint 15 évvel az első epizód után. Kell mondanom bármit is?

Zoe hercegnő nem ismer tréfát
Persze, hogy kell, hisz csak azért, mert a sorozat még él, nem biztos, hogy elégedettek is lehetünk vele. Az igen közepes ötödik és hatodik részek után a szériáért felelős BlueByte úgy döntött, hogy visszatér a gyökerekhez, és a rajongók óhajait meghallgatva készíti el a nagy durranásnak ígérő The Settlers 7-et. Sokat várunk rá, de most itt van, mi pedig kissé felemás mosollyal ülünk a gépek előtt, mert sajnos az, ami jó ötletnek tűnik elsőre, nem biztos, hogy megvalósítás után is tetszeni fog. Az első probléma a The Settlers 7-tel, hogy annak ellenére, hogy a múltba tekint, szeretne a jelenben is érvényesülni, és ez eléggé kettős eredményt szül. Van például egy történetorientált egyjátékos mód, melyben Zoe hercegnő segítségével kell felépítenünk birodalmunkat. A karakterek nem valami jók, elég archetipikusak, és a történet úgy összességében komolytalan. Persze ez érthető, hisz csak azért van, hogy legyen apropója a különböző pályáknak, de egy picit azért lehetett volna kreatívabb a BlueByte.

A telepesek érdeme

A játékmenet nem sokat változott az idők folyamán. Adott egy terület, ahol az a feladatunk, hogy a lehető leghatékonyabb gazdasági láncolatot építsük ki. Ha ügyesek vagyunk, terjeszkedhetünk, és minél több terület a miénk, annál gyengébbek az ellenfeleink, akik szintén egy uradalmat vezetnek a pálya egy távoli szegletén. Az, hogy milyen módon érjük el a hódításhoz szükséges fejlettséget, már rajtunk múlik, és ez az a pont, ahol a The Settlers 7 címe belép a képbe. A játék azért Paths to a Kingdom, mert lényegében több módszert is kínál az ellenség legyőzésére.

A történetmesélés nem erőssége a The Settlers 7-nek
Hamar rájövünk azonban, hogy a legjobb a militarista megoldás. Nagyon könnyű szétzúzni az épp senkihez sem tartozó területek helyőrségeit, és ahogy fejlesztjük az újabbnál újabb technológiákat, úgy lesz egyre több nehézfegyver a tarsolyunkban, melyekkel odaérve már nincs ellenfél, aki gondot jelentene. A többi, békésebb politika nagyrészt a birodalom fejlesztésén és a kitűzött célok elérésén múlik, ami azonban a már így is túl bonyolult és nehéz játékmenet miatt nem hangzik kellemes opciónak. Ezért aztán a játékos marad a hódítók útján, ami valahol még így is élvezetes, és a játékban a tökéletes egyensúly elérése önmagában is kellő kihívást jelent.

Egy birodalom hajnala
Az, hogy mennyire működik olajozottan egy királyság, a nyersanyagok kitermelésének sebességén múlik leginkább. Amíg nincs arany, addig nem verethetünk pénzt, így egy csomó dolgot nem gyárthatunk le. Ha viszont van pénz, az önmagában még nem jelent vasat is, márpedig anélkül nincs kard, és még sorolhatnám a példákat véget nem érően. Itt minden egymásra épül és mindennek megvan a szerepe, ezáltal sok órát adva a kísérletezni vágyó játékos kezébe. Egyedül azt sajnáltam, hogy a népek eltűntet a sorozatból. Most mindenki egyforma telepesekkel nyomul, és bár a városi forgatag a sok, különböző célt szolgáló épület miatt kellően látványos, izgalmas lehetőségek rejlettek az alternatív népcsoportok technológiáiban. Ki tudja, talán legközelebb.

Telepesek egymás között

A The Settlers 7 egyjátékos küldetései és skirmish módja nem kevés órát emészt majd fel, és az esetek többségében fair kihívás elé állít. Mindig van azonban egy pont, amikor az ember ráun az AI-ra, hisz nincs olyan játék, ahol ne lenne kiismerhető egy idő után. Ekkor lép a képbe a multiplayer mód, ami az új Settlersben kifejezetten jól szerepel. A játékszabályok ugyanazok, mint egyszemélyes módban, és a népek hiánya talán itt a legfájóbb, de az élő játékosok remekül ki tudják aknázni a pályák előnyeit, és olyan módszerekkel is meg tudnak lepni, amire nem is gondolnánk a kampány ledarálása után. Sajnos azonban a játékmenet itt is nagyon hosszú, így egy-egy meccs 4-5 órát is tarthat. Ezért erősen ajánlott ismerősökkel játszani, akár többen összeülve is, hisz nincs annál kellemetlenebb, mikor az online játszótér egyik zöldfülű tagja se szó, se beszéd, otthagy a mérkőzés közepén.

A pályákat nem könnyű megkülönböztetni egymástól
A pályákról még nem esett szó, pedig a The Settlers 7 e téren próbál kitenni magáért. A nyersanyagok és a fejlesztésekhez szükséges, elfoglalandó pontok általában több, taktikusabb irányból is megközelíthetőek, és bár nincs sok helyszín, mindenki találhat magának egy kedvenc területet, barátságosnak mondható kiindulóponttal. Sajnos viszont a pályák designja már nem ilyen szívet melengető. Első ránézésre teljesen egyformák, és a változatosság hiánya könnyen elveszi az ember kedvét egy visszavágótól. Sebaj, legalább Facebook megosztó feature-re futotta...

A jóképű telepesek

A játék grafikai megvalósításával nincs semmi probléma, sőt, a The Settlers 7 kifejezetten szép. Az viszont, hogy a pályák nem elég sokszínűek, itt is átka a programnak. Minden helyszínen van egy zöldellő terület, egy hegyorom és pár havas csúcs, hogy a kis tavacskákról már ne is beszéljünk. Technológiailag minden megvan benne, hogy szeressük, a textúrák például kifejezetten szépek, de a látványon sokat dobott volna egy-egy sivatagos vagy időjárás sújtotta térkép is. A gépigénnyel szerencsére nincs baj, egy középkategóriás PC-n (AMD Athlon II X2@ 3.4 GHz, ATI HD3870, 6 GB RAM) meg se kottyan neki a maximális beállítás, 1920x1080-as felbontás mellett. Egyedül a játék DRM védelme okozott kellemetlen pillanatokat a teszt alatt. Egy nap volt, hogy kétszer sem engedett be, csak fél óra szünetekkel, ami többekkel előfordult. Reméljük, a rendszer lassan kiforr.

"Jaj ne, az asszony megtudta, hogy settlerseztem meló helyett!"
A program audio-része rengeteg zeneszámot és effektet tartalmaz, a váltást viszont nem nagyon fogjuk köztük észrevenni. A hangulatért felelős melódiák ugyanis eléggé összefolynak a játék alatt, és bár nem zavaróak vagy rosszak, nincsenek jelen eléggé, hogy külön is értékelhetővé váljanak. A szinkron pedig... hát, gyenge. Zoe francia akcentusa a legidegesítőbb, de a többieket se fogjuk szeretni. Nem tudom, hogy a The Whispered Worldhöz hasonlóan itt is csak az angol színészek végeztek-e rossz munkát, de el tudom képzelni, szóval aki tudja, nézze meg a német változatot is, hátha.

Na ezt már szeretem!
Summarum

A The Settlers 7 egy szerethető program, de sajnos sok dolog van, ami a régi részekből visszahozva nem tesz jót neki. Lehetne változatosabb, lehetne szabadabb, kicsit megengedőbb és okosabb - de ez van, a műfaj mostoha jelenében ezt kell szeretni. Biztos vagyok benne, hogy eléri a közönségét, és a stratégiai játékok szerelmesei is kipróbálhatják, ha valami másra vágynak. A vaktában való vásárlástól viszont óva intenék mindenkit (van demó).



Platformok: PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. nagyjojo
2010.05.11. 09:18
Hát, azzal, hogy nincs semmi probléma a játék gépigényével, nem igazán értek egyet.
A legfőbb probléma az optimalizálással ott lesz sztem, hogy a minimum és maximum beállítások, nem elég nagy skálán mutatkoznak gépigény szempontjából. Sőt a minimum beállítás túl magasan van. Elég nehéz volt úgy beállítanom, hogy élvezhető legyen a grafika ugy hogy ne szaggasson szét. de lehet hogy csak a laptopos vonalon van ez igy, talán majd egy patch megoldja. De azért hogy i3as procival meg igbes videókártyával szórakozni kelljen, hogy valahogy ki is nézzen.... kicsit soknak találtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Zotya84 nagyj...
2010.05.11. 09:49
A gépigényes résszel én sem egészen értek egyet...
Phenom II 955-el, 8G rammal meg 2db 3870-el 1024-be nem tudom játszhatóvá tenni maxon, meg a távoli fák folyamatosan villognak ami elég idegesítő, de ezt többektől hallottam...
Na meg az, hogy még mindig csak egy szálon dolgozik, amikor ez kivételesen egy jól párhuzamosítható játék lenne...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. bdfhz
2010.05.11. 09:59
A játék dobozán (és szinte minden játék dobozán) ez olvasható:

"Az említett kártyák laptop verziói nem feltétlenül támogatottak. Csak az említett chipsetek futtatják a játékot."

Aki modern játékokkal jó minőségben akar játszani, annak az alábbiak valamelyikét javaslom:
1. Megfelelő teljesítményű asztali számítógép.
2. Játékgép (Playstation, Xbox, stb.)
3. Notebook erős grafikus vezérlővel (a tesztekből kiderül, hogy mi számít erősnek).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. xmessor
2010.05.11. 10:04
Sziasztok.

Nos ez nem egy FPS, mindenféle dinamikusan renderelt tartalommal... és nem érzem át, miért kellene izmos vas egy olyan "stratégiához", amiben nem 5-10ezres seregek esnek egymásnak. Nem beszélve arról, hogy gyakran az átvezető filmecskék is beszaggatnak...
Míg a Final Fantasy mag röccenés nélkül megy... és az kicsit másfajta látványvilág...

Másrészt rókabőrnek érzem, ráadásul nagyon elvásottnak, hol van itt az újdonság... miért nem sikerült se a sztorit, se a játékmenetet igazán feldobni? Nekem unalmas volt...

De ott szakadt el a cérna, amikor a továbblépést valaminek a termeléséhez kötötte a játék, de időközben elköltöttem az aranyat, és egy óra játék után ott állok letolt gatyával, hogy nincs előre... Mert ugye ha 15 katona helyett csak 14 van, akkor már lehet is újrakezdeni? Ha ilyen apróságon fennakadunk akkor bele se merek gondolni, hogy mi mindenre nem ügyeltek még a fejlesztők...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Chocho
2010.05.11. 10:54
Zotya84:

Triviális kérdés: eredeti a játék?

"ezt többektől hallottam..."

Ööö... ahha...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. csab959 xmess...
2010.05.11. 10:57
Majdnem mindenhol van, piac, vagy kikötő, vagy akármi, szerintem nem lehet belebukni a termelésbe. Minél hamarabb kell megcsinálni, azt a Trading Post-ot vagy mit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Banzin
2010.05.11. 11:21
Lehet én nem tudok olvasni, de a játékmenetről nem sokat értekezik a cikk. Settlersből már annyiféle játékmenet lett kitalálva, szinte minden játékban más. Ez melyikre hasonlít? A klasszikus S2-es kijelölök, út, jön a paraszt hordani a cuccot, vagy a 6-osban debütált új hullámos megy minden a maga módján megoldással?
Erre mondjon valaki valamit, mert ezen dől el, hogy kipróbálom-é.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. BeZol
2010.05.11. 11:58
Én mikor még megjelent a játék, rá is kattantam. Nekem 2 hétig bírta a játék. 3 nap volt a campaign, a többit pedig empire módban toltam, így 18. helyezésen is állhattam.
Néha előveszem a Settlers 2őt, olykor pedig még a felújított változatát is, viszont a Settlers 5-6-tal nem játszottam.
Ebben úgy zajlik, hogy lerakod az épületet, amire ha rezidencia, akkor 3 épületet tudsz körbe rakni, és ezt a fő épületet kell úttal összekötni a fő csomópontra. Ahhoz hogy jól menjenek a cuccok, érdemes szinte minden sarokra raktárakat rakni.
Aki türelmetlen fajta, annak nem ajánlom, mert rá kell érezni, hogy melyik pályán mit hova érdemes építeni, és hogy melyik taktika az épp legmegfelelőbb, de tény, hogy a katonáskodással lehet a legegyszerűbben győzni, a többi dolog főleg csak akkor kell, ha patthelyzet alakulna ki, ilyenkor jön jól a kereskedelem és a tudomány is.
Nekem tetszett a játék, élveztem az együtt töltött 2 hetet, lesz folytatása is a campaignból ítélve, ugyanakkor ezzel is úgy vagyok, mint a régi S2-vel is, hogy mikor épp kedvem szottyan felrakom, és megint elvagyok vele 1-2 hétig, aztán megint elrakom egy időre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Stormrage
2010.05.11. 12:14
szerintem nem rossz, bár rövid a kampány mód, de nekem tetszett az alapvetően mesésre vett történet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Zotya84 Choch...
2010.05.11. 13:23
Bármily meglepő, megvett gold edition...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Szaby59
2010.05.11. 13:24
Szerintem meg k**** rosszul van optimalizálva.
Ahhoz, hogy magas beállításokkal menjen szerintem erősebb gép kell neki mint egy Crysis-nek és azért a kettő kinézete... hát a Crysis "kicsit" szebb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. csab959
2010.05.11. 13:29
Szerintem semmi gond, nincs az optimalizációval, kis felbontáson 1024x768-ban gond nélkül megy max. grafikán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83
2010.05.11. 13:37
Szerintem nem szebb ennél a Crysis. Mit jelent az, hogy szebb? A Crysis realisztikusabb, ez stílusosabb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Szaby59
2010.05.11. 15:43
Technológiailag nem érdekes, hogy "stílusosabb" a realisztikus grafikát nehezebb megvalósítani és jobban is terheli a rendszert.
A Ubisoft játékok legtöbbje sajnos ilyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2010.05.11. 16:23
Persze, nem is azt mondtam. Arra gondoltam csak, hogy relatív, mi a szebb. Kétségtelenül a Crysis technológiailag többet követel a géptől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. doe2
2010.05.11. 20:38
hello!
ezen a konfigon menne fullon?
(notebook)
Intel Arrandale Core i5-430M processzor 2.26Ghz
4GB DDR3 memória
Ati Mobility™ Radeon® HD5470 1GB GDDR3 VRAM VGA kártya
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Warpath
2010.05.11. 21:34
Üdv!
Valaki egész véletlenül nem találkozott ezzel az "Error Code 1." hiba üzenettel a SETTLERS 7 indításakor?. A legutóbbi patch telepítődése óta van. DRM
rendszernél meg nem igazán lehet mellőzni a patcheket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. legyes
2010.05.14. 08:27
A Settlers sorozatnál nekem van a Settlers 2 és a Settlers 2 10th. Az 1,3,4,5,6 számomra nem ugyanez a játék. A 7 pedig valahol a két kategória között van. Én szívesen látnék egy Settlers 2 11th-t, modernizált grafikával/hangokkal/több pályával/több néppel. Rápróbáltam a 7-re is, de nem ragadott meg. A 2 mindkét változatát többször előveszem és a mai napig szeretem.
Milyen menő volt régen a Settlers 1, osztott képernyőn, 2db soros portos egérrel Vagy a 2 1024x768-as - elképzelhetetlenül magas - felbontásban...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. legyes
2010.05.14. 08:31
A villogás, akadás nekem nem jött elő, igaz nem fullHD-ban próbáltam: Athlon 64 X2 5200+, 2G, HD4670, 1366x768 (ennyi bír a TV max )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Cooley
2010.05.15. 00:01
Az én gépemmel(az aláírásban szerepel) 1080p-ben közepes graffal 30-35fps körül megy, szóval nekem is túlzásnak tűnik a dolog. Egyébként dx11-es a játék, szóval legyen az a 3870 inkább 5850, úgy már tényleg maxon lenne, és hihetőbb lenne a dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. eteke
2010.05.17. 19:18
Nagyon szomorú ez a folyamat ami a Settlers-el történik. Az 1-2-3-4 nagyon jó volt, nekem az, hogy az útépítés eltűnt nem volt nagy baj, mert a 4-re teljesen logikus és kiforrott gazdasági szimulációt kaptunk minden részletében aprólékosan kidolgozva. Vagyis, volt jelentősége mit hova rak az ember, mit hogy szervez, mert mindenki a legközelebbi forrásból beszerezte ami kellet neki, a pékségből csak a malomig mentek a szabad hordárok stb., ha ott elfogyott, akkor a dedikált raktárakba amibe szabályozható volt mi legyen. Ezt a központi elemet ami köré a sorozat épült a S5 teljes vakvágánya után (egy buta AOE klón volt) egy huszárvágással megölte a S6, mindenki ész nélkül ment az egyetlen raktárba, még hordás se volt, más baja nem volt, de ez önmagában lenullázta a cuccot. Ezután itt a S7 ami meg egy nagy katyvasz, tervezgetni nem kell, kb. ki kell rakni amit kell, elrontani gazán nem lehet, az emberek ész nélkül mennek a legközelebbi raktárba, amiből már lehet minden sarkon egy, de minek könyörgöm ? A játék minden elemében könnyítve lett, de lehet szépítgetni a várunk, meg facebook-olni, hát nagyszerű. Aki igazan jót szeretne és nem ismeri mindenképp próbálja ki a S4-et.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!