iPon Cikkek

The Sims Medieval - Vidám középkor

Dátum | 2011. 04. 17.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

A Sims-sorozat megkerülhetetlen fogalom a PC-s játékok terén, mely a forradalmi első rész után folytatásról folytatásra tudott jelentős újításokat hozni (jó, most a kiegészítőkről hallgassunk szelíden). A második részben simjeink elkezdtek öregedni, és úgy általában megnőtt az IDŐ, mint fogalom jelentősége, majd pedig a harmadikban kitágult a TÉR, és végre szabadon bejárhattuk azt a szomszédságot, amit korábban láthatatlan falak választottak el tőlünk. Bevallom, nem tudom, milyen hasonlóan jelentős lépéseket lehetne tenni még a sorozatban, de gyanítom egy esetleges következő, negyedik Sims részre már inkább csak a finomítások, átgondolások nemes, de nem túl látványos feladata juthat, radikális változásokra nem sok esélyt látok az alapkoncepció megőrzése mellett. Talán a The Sims Studio fejlesztői (akik a Maxistól vették át a sorozatot) is hasonlóan gondolkoztak, ugyanis a Medieval, ez a különc oldalág/folytatás/kitérő szakítva a megszokottal, szakítva a hétköznapokkal egy más korba, a sötét középkorba repít minket, ami simes szemmel szemlélve nem is annyira sötét.

A Sims-sorozattal kapcsolatban a kívülállók által leggyakrabban felhozott kritika (a tucatnyinál is több kiegészítőkön, “cuccokon” túl) pont a játék magját érte: a simek túlzott mikromenedzselését (“nekem kell pisiltetnem”), a hétköznapi körítést (“minek csináljam azt, amit a valóságban is megtehetek?”) és magát a szabad játékmenetet, ami nélkülözte a kifejezetten elénk rakott célt, és ezáltal a mai sztoriorientált, látványorientált, filmszerű játékiparban sokak gyomrát megfeküdte. Nos, nekik is érdemes tovább olvasni a cikket, hisz a Medieval pont ezeken a bevált szokásokon változtatott, ezzel egy radikálisan más, mégis kellően „simses” élményt nyújtva. A Sims Medieval egyszerre egyszerűsödött, változatlan maradt, és kibővült.

Isten hozott a középkorban!

Kezdjük az egyszerűsödéssel: a korábbi 6-8 jól megszokott szükségletet egy tollvonással kettőre redukálták: simünk éhségét és alvásigényét kell csak kielégítenünk. Nincs tehát szociális igény, nem kell (bár továbbra is lehet) WC-re menni, és a kornak megfelelően a tisztaság hiánya sem zavar különösebben senkit, még az uralkodó osztályt sem. A korábbi hangulatmérőt is átnevezték „Fókuszmérőre”, ami azt mutatja, simünk mennyire tud odafigyelni arra, amire kell, és úgy általában mennyire érzi magát sikeresnek. Ezt a fókuszmérőt számos tevékenységgel lehet befolyásolnunk: egy jó étel, egy könyv elolvasása, vagy sikeres munkavégzés például jó kedvre derít, míg ha mondjuk rosszul aludtunk, megbántottak minket, csatában megsérültünk, vagy lebetegedtünk, akkor ez lefelé módosul. A fókuszunk jelentősége a küldetések értékelésénél jön a képbe (amikre persze még visszatérek), illetve bizonyos tevékenységeket csak magas értékkel lehet megoldanunk. De befolyásolja még a magas fókuszálás a harcok, és egyéb kihívások sikerességét is, sőt arra is akad példa, hogy direkt rossz hangulatban, alacsony fókusszal kell valamit megcsinálni.

Egyszerűsödött még az építés, lakberendezés része is a játéknak. Építkezni, falakat felhúzni, ajtókat-ablakokat lerakni már egyáltalán nem lehet, előre gyártott épületekkel fogunk találkozni, melyeket ráadásul még nem is tudunk teljesen körbejárni. A berendezések szerepe is sokat csökkent, és bár most is van elég sok tárgyunk, azokkal szöszölni igazából fölösleges, a játékmenetet minimálisan befolyásolják csak. Aki tehát arra vágyik, hogy saját maga majd összerak egy jó kis középkori házacskát, és minden vágya lenne saját kezűleg lerakni a kandalló elé a medvebundát, ő bizony csalódni fog, ez nem „babaház-építős” Sims lett.

Simjeink öregedése, a családalapítás, költözés, és úgy általában, az ilyen szociális jellegű dolgok is meg lettek nyirbálva kissé. Lehet persze romantikázni, „woo-hoo”-zni más simekkel, sőt a házasodás és a gyerek sem kizárt, de a szappanopera-jelleg visszább szorult, a több generáción át való együttélés nem lehetséges. Nem csökkent ugyanakkor a más simekkel való interakciók száma (legalábbis érzésre). Továbbra is lehetünk kedvesek, mókásak, gonoszak, beszélgethetünk általános témákról, romantikázhatunk, játszhatunk, sőt hivatásunktól függő parancsokat is adhatunk. Szintén a hivatásunktól, foglalkozásunktól függ a napi feladatok rendszere: mivel simjeink a kerettörténet szerint egy birodalom hősei, ezért felelősségük is van annak népe iránt. Ez napi két feladatot jelent, melyet teljesítve a jól végzett munka öröme töltheti el őket (értsd: pozitív fókuszpont), elmulasztása pedig hanyagságérzetet hagy maga után (negatív fókuszpont). Hogy mik a napi feladatok, az véletlenszerűen kerül kiválasztásra, és a simünk foglalkozásától függ. Az uralkodó meghallgathatja a nép panaszait, szavazásokat kezdeményezhet, békeszerződéseket újíthat, stb., míg a dalnok például verseket írhat, színdarabokat játszhat, inspirációt gyűjthet, szórakoztathat.

Nem fog fájni!

Ha már többször említettem, akkor ejtsünk szót a foglalkozások, hivatások rendszeréről. Simjeink összesen tízféle hivatást végezhetnek, ezek: dalnok, kovács, kétféle pap (az egyik inkább keresztény-jellegű, míg a másik amolyan szerzetes-féle), lovag, kereskedő, uralkodó, gyógyító, kém, varázsló. Minden hivatással egyéni interakciók járnak, méghozzá igen sokféle, amiknek a végigpróbálgatása is hosszú-hosszú időre le tudja kötni az embert. A dalnok (ha úgy tetszik: bárd) például ihletet gyűjthet a világban sétálva, vagy más karakterektől, ami aztán a tárgylistába kerül, hogy utána ezek felhasználásával írjunk verseket, amit később előadhatunk másoknak. De írhatunk színdarabot is, amihez társszínészt bérelve előadhatjuk azt a kocsma színpadán. Gyakorolhatunk a lantunkon (aminek időnként le kell cserélni az elszakadt húrjait), vagy dalokkal szórakoztathatjuk a közönséget. A gyógyítónkkal (orvosnak kissé túlzás lenne nevezni) főzhetünk főzeteket, amihez a növényeket magunknak kell gyűjteni, adhatunk elsősegélyt, kivizsgálhatjuk a többieket, kezdetleges műtét-féleséget is végezhetünk, amihez piócát kell szednünk a folyókból, és így tovább, minden szakmánál érdekes, jópofa lehetőségek állnak előttünk. Egy-egy szakmához tartozó simet viszont csak akkor tudunk irányítani, ha lerakjuk a hozzá szükséges épületet, és olyan küldetést vállalunk, amiben ő is részt vehet.

Kerülgetem a játékmenet boncolását, mint macska a forró kását, de az előző mondatban három olyan elemet is sikerült felsorolni, ami láttán egy harcedzett simsező is felvonhatja szemöldökét. De ahhoz, hogy bemutathassam a Sims Medieval különleges játékmenetét, a legelején kell kezdeni.

A legelején, ami egyúttal a legteteje is: Mi vagyunk az Őrzők, akik a történet szerint úgy döntöttek, hogy a káoszba hanyatló emberiséget (simséget?) meg kell menteni, amihez bizony a legjobb módszer a Hősök bevetése. Ezek a hősök azonban nem alsónadrágjukat kívül hordó, modern héroszok, hanem hétköznapi simek, akiket bizony tudunk irányítani. Ezek közül az első, akinek megkapjuk az irányítását, maga az Uralkodó, az első foglalkozás. Őt Simsekhez méltóan összetett karakteralkotóban hozhatjuk létre, ahol eszméletlenül aprólékosan testre szabhatjuk kinézetét, kezdve a testalkattól, a szemöldökökön és az orr formáján át a ruházat és a haj színének részletes beállításáig. Ezután választhatunk két jellemzőt, és egy személyiséghibát számára – ezek szintén ismerősek lehetnek a korábbi részekből, és a simünk jellemét, viselkedését befolyásolják: mennyire bánunk jól az emberekkel, mennyire szeretünk például a természetben lenni, milyen interakciókat preferálunk, stb.

Szőke herceg? Miféle szőke herceg?

Ezután királyunkat irányítva egy meglehetősen hosszú oktatómód keretében ismerjük meg a működés alapjait. A korábban már említett napi feladatokon túl a fő motivációnk a küldetések teljesítése lesz. Ezeket a tutorial végigjátszása után saját magunk választhatjuk ki egy listából, egyszerre mindig csak egyet. Sok küldetésnél választhatunk a megoldások közül, amik eltérő jutalommal járnak. Egy példa: az egyik küldetésben feltűnik, hogy a parasztok könyveket égetnek, ami ugye nem szép dolog (szégyen, hogy még ma is előfordul…). Ekkor választhatunk: arra hajtunk, hogy megtanítsuk olvasni őket, és ezáltal értékeljék a könyvek birodalmát, vagy babonás megfélemlítéssel hitessük el velük, hogy a könyvek bizony nem szeretik, ha elégetik őket? Én az előbbi lehetőséget választottam, ami után újabb válaszút elé állítottak: ki, melyik simünk végezze el ezt a nemes feladatot? Persze ez csak akkor lesz valódi választás, ha már több simünk is van az adott küldetéshez választható karakterosztályok közül. Jelen könyvégetős esetben a bárdommal vettem magamra a feladatot, aki először megismerte a probléma gyökerét (elbeszélgetett a parasztokkal), majd fejébe vette az olvasni tanítás nemes feladatát, amihez aztán a királytól kért engedélyt és erőforrásokat. A király ezt megadta, de az oktatás feladatát a bárdra bízta, aki ezután elsétált könyvet venni a faluba, majd hosszas próbálkozások után, végül a dalszövegek és a zene erejét is bevetve megtanította az egyik parasztot az olvasás nemes tudományára. Az igazi boldog befejezés még kicsit odébb volt, a paraszt ugyanis, miután megtanította a többieket is, fejébe vette, hogy írjanak egy könyvet a könyvégetés ellen, és ehhez felkérte a bárdot a bevezető megírására. A végeredmény pedig egy boldog, tanultabb népesség lett, amely többé nem égetett könyvet.

Könyvmentő akció indul!

A kicsit hosszúra nyúlt beszámolóval szerettem volna érzékeltetni, milyen jellegű küldetésekre is lehet számítani. Mindegyik hasonlóan jópofa, tipikusan simses, aranyos sztorit mesél el. Némelyik küldetés ráadásul „legendás” szintű, ami annyit tesz, hogy akár több simnek is együtt kell dolgoznia, akiknek ilyenkor egyszerre megkapjuk az irányítását. Ilyen például a sárkány kérdése, amit az én esetemben a király és a gyógyító oldott meg, az agresszív, sárkányölő megközelítést választva: utóbbi a dolog mágikus részét kezelve főzettel biztosította a védelmet, és a szükséges bájolást a fegyverre, míg a király gyakorolt, felfedezett - és közben egy kicsit meg is égett a rosszul sikerült tűzvédelmi ital miatt. A végeredmény azonban megérte: uralkodónk lecserélhette a meglévő jellemhibáját egy legendás, pozitív tulajdonságra, a birodalomra tett hatásról nem is beszélve.
 

Igen, a birodalomra tett hatást írtam az imént. A küldetések ugyanis sokféle jutalmat adnak: pénzt, tapasztalati pontot, hírnevet, erőforrásokat, és birodalmi befolyást. Haladjunk szépen sorban: a pénzből lehet vásárolni a távoli faluban, és persze némelyik interakcióhoz is szükség van rá (borivás a kocsmában, például). A tapasztalati ponttal a simjeink fejlődhetnek, összesen tíz szinten keresztül. A fejlődéssel újabb lehetőségek nyílnak meg előttük, új recepteket, dalokat tanulhatnak, eredményesebbek lehetnek a harcban, és ehhez hasonló, a hivatásukhoz kapcsolódó pozitív hatásai vannak a szintlépésnek. Igazából viszont olyan szembeötlő változást nem látni egy első szintű, meg egy tizedik szintű kaszt között, és egy kicsit sutának éreztem ezt az opciót.

A hírnév a birodalom számára nyit meg lehetőségeket: magasabb hírnévvel több szomszédos királysággal vehetjük fel a kapcsolatot. A szomszédos királyságokkal először kereskedelmi szövetséget köthetünk, később egy küldetés teljesítésével azonban akár magunkhoz is csatolhatjuk őket, ezzel birodalmanként változó előnyöket szerezve (alacsonyabb építési költség, több idő a küldetésekre…).

Az erőforrások a birodalom fejlesztésére szolgálnak, ezzel lehet a királyi kastély mellett újabb épületeket venni, és ezáltal újabb simeket nyitni meg. A vásárolt épületek helye és kinézete fix, de a beléjük rakott simet természetesen a megszokott részletességgel testre szabhatjuk.

A birodalmunknak négy jellemzője van: jólét, védelem, kultúra és tudás. Ezeket befolyásolják a küldetések, általában pozitív, de néha negatív irányban. Az imént említett könyvégetés küldetés például jótékony hatással volt a kultúrára és a tudásra, hiszen a lakók végre megtanultak olvasni. Az egyes jellemzők maximális értékét a felhúzott épületek határozzák meg, de hogy ezen belül mire szeretnénk inkább gyúrni, az már a küldetések kiválasztásától és eredményétől függ. Minden jellemzőnek megvan a maga pozitív hatása magas érték esetén, és természetesen a hátránya, ha elhanyagoljuk.

Kicsiny birodalmunk

A jutalmak nagyságát jelentősen befolyásolja a küldetés sikerességét mérő mérce, ami pedig simünk (vagy simjeink) fókuszától töltődik fokozatosan, vagy éppen merül lefelé, ha rossz a hangulat. Így aztán folyamatosan figyelni kell az egyensúlyra: a simek legyenek jókedélyűek, ezért végezzük el a napi feladatokat, meg próbáljuk jó passzban tartani őket, de azért a küldetést se hanyagoljuk sokáig, mert akkor meg amiatt csökken a teljesítményünk. Ha túl gyorsan végzünk egy feladattal, akkor általában nincs ideje feltöltődni maximumra a teljesítménymérőnek, ha meg túl sokáig szöszölünk a sim hangulatával, akkor amiatt csökken az eredmény. Ráadásul a feladatokat akár el is ronthatjuk, sőt szélsőséges esetben még meg is halhat a simünk, aki után aztán lehet utánpótlást gyártani.

A küldetések adják a játékmenet fő gerincét, és tényleg nagyon jól sikerült, változatos, szórakoztató mindegyikük. Egy fontos jellegzetességük van azonban: a körítésük. Nincsen ugyanis semmilyen átvezető videó, se játékmotorral készült bejátszás, sőt sok esetben még a konkrét cselekményeket sem látjuk. Helyette sokszor szöveges beszámolót kapunk, amit időnként néhány szép rajzzal színesítenek. Így aztán nem látjuk, mikor sárkányt ölünk, nem látjuk, mikor erdőben vadászunk, nem látjuk, mikor a faluban patkányokat irtunk. A játékélmény így a filmszerűségtől eltávolodva inkább „könyvszerű” lett, és erőteljesen épít a fantáziánkra. Ez sokaknál döntő szempont lehet, bár én nagyon élveztem ezt a fajta megközelítést is. Itt kell megemlítenem, magyar felirat nélkül, angolul került a boltok polcaira a játék, ami sajnos sok potenciális vásárlót kizár.

Képzelőerő ajánlott

Visszatérve a küldetésekhez: ezeket nem csinálhatjuk a végtelenségig, ugyanis megszabott számú küldetés-ponttal rendelkezünk, amit minden elvállalt feladat szépen fogyaszt lefelé. Ha elfogytak, akkor bizony megáll a fejlődés: nincs több küldetés, nincs több tapasztalati pont. Kapunk egy értékelést, ami mutatja, hogy az adott játékszakaszra kitűzött célokat mennyire sikerült teljesítenünk. Ezeket a célokat nevezi a program „ambícióknak”, ami legelső induláskor abban merül ki, hogy építsünk fel minél több épületet. Ha jól csináljuk, és sikerül elég sokat felépítenünk, akkor teljesítjük az adott ambíciót, és újak nyílhatnak meg helyettük: fejlesszük ki a simjeinket minél magasabb szintre, legyen minél jobb állapotú a gazdaság, csináljunk minél több küldetést platina fokozatúra, stb, stb. Ezzel az egész játék kap egy kis Pirates!-szerű érzést. Bár egy játék viszonylag rövid, az újrajátszási faktor elég magas, mindig lehet újabb és újabb célokat hajszolni. Miután végigérünk egy játékkal (ami elsőre cirka 8-10 órát jelenthet), maradhatunk szabad módban is, amikor nincsenek napi feladatok, se küldetések, se fejlődés, a simek kötetlenül élhetik mindennapjaikat, és szabadon váltogathatunk közöttük.

Ha még ez sem lenne elég, akkor bizony gyűjthetünk még achievementeket is, ezzel is kinyújtva a játékidőt az erre fogékonyak számára. Ezek lehetnek simfüggőek, vagy az egész birodalomra vonatkozóak, és a legnagyobb poén, hogy még akkor is gyűlhetnek, ha éppen nem is azt a simet irányítjuk, aki az adott achievementet beszedheti.
 
Egy ambíció kipipálva. Jöhet a többi?

Jól látható, hogy a Medieval egy igen sokrétegű játék. Uralkodóval kezdünk, majd küldetéseket megoldva újabb épületeket húzunk fel, és újabb simeket nyitunk meg. Az újabb küldetésekhez már őket is felhasználhatjuk, miközben fejlődnek, mi pedig hajtunk a magasabb értékelésekre, és a birodalmunk fejlesztésére. Gazdálkodunk a rendelkezésre álló pontokkal, miközben az újabb szakmákat ismerjük meg, napi feladatokat végzünk, achievementeket szedünk, vagy csak egy kicsit elvagyunk a világban. Aztán miután véget ért a játék, megnézzük, milyen eredményeink lettek, majd új ambíciókat választunk, esetleg a meglévőt próbáljuk meg jobban teljesíteni. Az új birodalomban ezután kezdünk mindent elölről, de most megpróbálhatjuk ugyanazt a küldetést máshogy, vagy mással megoldani.

Mindezt tipikusan simses körítéssel: a játék grafikája nem tartozik a legszebbek közé (saját kategóriáján belül sem). A látvány messziről nézve még elfogadható, a környezet sokkal változatosabbra, részletgazdagabbra sikerült, mint amit a modern belvárosban hozott a Sims 3. Sokkal több a szintkülönbség is, és az se semmi élmény, amint az újabb és újabb épületekkel feltöltődik a kezdetben igen sivár környezet. Közelebbről nézve azonban már kicsit mosott, néhol kopár, és baltával faragott a látvány. Ugyanakkor a tipikusan simses, mókás hangulat továbbra is adott, a humoros animációk, karakterek közti interakciók továbbra is képesek vidám mosolyt csalni az arra fogékonyak arcára.

Hangok terén már nincs lehetőség szőrösszívű kritikust játszani: a simek természetesen továbbra is az imádnivaló/bosszantó simlish nyelven halandzsáznak, a környezeti zajok is hozzák az elvárhatót (érdemes a szörnyverem közelébe zoomolni egyszer), amik viszont mindenképp tökéletesen hozzák a hangulatot, azok a fantasztikus zenék. Jó érzékkel sikerült eltalálni a középkorú hangszerek, és a fogós, fülbemászó melódiák elegyét, és csinálni egy olyan zenét, amit önmagában is szívesen hallgat az ember.

A dögös vörös boszi kegyeiért még párbajozni is érdemes

Első egy-két alkalommal tehát nagyon változatos és szórakoztató a Sims Medieval, a számos lehetőség felfedezése órákig leköti az embert, a küldetések pedig még tovább. Komolyan, sok szerepjáték tanulhatna a fejlesztőktől, hogyan kell tényleg többféleképpen megoldható feladatokat írni, ráadásul sok küldetésnél még menet közben is kell döntéseket hoznunk. Azonban már pár óra játék után is lassan zavaró lesz, hogy gyakorlatilag ugyanazon a területen zajlik minden esemény. Birodalmunk minden végigjátszás alatt ugyanúgy néz ki, ugyanaz a viszonylag nagy, de fix kinézetű terület fogad minket. Jó lett volna, ha valamilyen módon több terület közül is választhattunk volna, mert azért érdekes küldetések ide vagy oda, ugyanazt a területet bámulni órákig, ráadásul úgy, hogy semmit nem tudunk rajta módosítani, az kicsit unalmas lehet, pláne ha már sokadjára kezdjük újra, más-más ambíciókkal. Hiányzik kicsit a normális szabadjáték is. Oké, hogy egy végigjátszás után maradhatunk, de ilyenkor már se építkezni nem lehet, se a simjeinken fejleszteni, meg úgy általában, szinte semmi érdemlegeset nem lehet már csinálni, így aztán inkább több értelme van az új játéknak. Félre ne értsetek, így is sokkal hosszabb játékidőt lehet kifacsarni a játékból, mint egy átlag egyhétvégés akciójátékból, de a „sima” Sims-részek gyakorlatilag végtelen játékidejével szemben itt érezhetők a korlátok.

Kritika érheti még a kamerakezelést, ami főleg az épületekbe ki-bejárkálva okozta sokszor a kevésbé nyomdafesték-tűrő szókincsem felelevenítését. Ha az épületből kijön a sim, akkor a falak nem lesznek átláthatók, amíg újra vissza nem megy, de közben még a görgetés-forgatás, és a szintek közti váltogatás is bosszantóvá válik, ráadásul időnként szerettem volna távolabbra kizoomolni, de nem lehetett eléggé.

Ezzel együtt is, a Medieval a legjobb dolog, ami hosszú-hosszú ideje a Sims-sorozattal történt. Friss, újító, sokrétegű játékmenet, érdekes küldetések jellemzik, miközben a tipikus simses könnyedség és humor is megmaradt. Ezúttal azonban sokkal célorientáltabb a játék, amely jobban kézenfogja a játékost, és nem hagyja elveszni a homokozóban, emiatt aztán sokaknak jobban bejöhet, mint a hagyományos változatok. Remélhetőleg sikere lesz a programnak, ami jelzés lehet az EA-nak, hogy jó úton jár, ha a megszokott receptekkel hagyja kicsit kísérletezni a fejlesztőit.

Most már kíváncsian várhatjuk, hogy lesznek-e kiegészítők...


Platformok: PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

29. Sri
2011.04.17. 17:31
a sima sims sorozat nem az én világom, de anno a Hajótöröttek vmiért megfogott. a cikkek után felemás reményekkel vágtam bele ebbe, de ez csalódás volt, és - milyen meglepő - olyan íz maradt a számban, hogy ez egy szándékosan szétszabdalt játék, amit a 10. kiegészítője után lehet majd normálisan játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. haly
2011.04.17. 17:52
,,simes szemmel szemlélve'' micsoda alliteráció
Amúgy nekem a sims3 egy kicsit megfogott, de én mindig csak az építést élveztem. Az a baj, hogy túl időigényes, és mire ,,élni'' akar az ember a simjeivel, addigra megunja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. dragon83
2011.04.17. 19:27
A cikk elolvasása után először érzem azt egy Sims játékkal kapcsolatban, hogy bizony ez érdekel engem, és szívesen kipróbálnám. Nagyon ötletesnek tűnik a játékmenet, és sokkal érdekesebb, mint a sima Simsek. Ehhez tényleg jó lenne néhány minőségi kiegészítő, amik bővítik a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Gatee
2011.04.17. 19:47
A Sims engem mostanában nem mozgat, az egyel és kettővel rengeteget játszottam de a 3 már nem nagyon jött be, ennek ellenére kipróbáltam a Medievalt. Igazából ez 1 jó játék de nagyon elrontották, hogy a Sims alapjaira tervezték, persze valahol ez adja a játék alap hangulatát de jobban el kellett volna rugaszkodni a sims alapjaitól, hogy 1 komolyabb játék legyen belőle szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. maxpapa
2011.04.18. 08:52
Jó lenne,ha magyar szöveggel is kiadták volna. Én rengeteg pénz költöttem az elmúlt éveben honosított játékokra. De az EA hozzáállását elnézve idén spórolok a játékokon.Marad a virágbót version.

Biztos nem lehet rossz ez a kieg. ,de nekem az EA hozzáállása miatt kimarad.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Leon121
2011.04.18. 09:58
maxpapa: Nem kieg, önállóan is futtatható. De egyébként igen kár a honosításért, pláne egy ilyen, széles rétegeknek szóló játék esetében. Pláne, hogy a Sims-honosítások a jobbak közé tartoztak szerintem, mókásan sikerül lefordítaniuk sokszor az eredeti angol szóvicceket a lakberendezési tárgyaknál. Angol eredetiben ez annyira nem jön át, ha nem beszéli anyanyelvi szinten az ember, véleményem szerint.

Az is kérdéses, hogy most a további Sims 3-kiegészítőket (az igazi kiegeket) sem fogják vajon fordítani? És akkor hogy passzol majd össze a magyar nyelvű alapjátékkal?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. TheElf
2011.04.18. 16:27
A cikk szerint téves kiindulásból vont le szükségszerűen téves következtetést. Nem véletlen, hogy a játékosok között igen sok a csalódott ember, és igen kevés aki vérfrissítést látna a játékban.

Amikor a Sim City mögött álló csapat ki akarta adni a Sims-et az EA kezdte el babaháznak, értelmetlennek tartani, ellenben a Sims minden várakozás ellenére sikeres lett. Ha valaki igyekszik megérteni a "miért"-et akkor hamar kiderül, hogy a Sims sokféle játékost tudott megszólítani.

Részben a Sim City - Sim Tower - Sim Farm sorozat szellemi utódaként felmerült az, hogy immár "kicsitben építkezünk", de a pénztre, az óvatos terjeszkedésre, időbosztásra, stb. oda kellett figyelni.

Részben a "Sandbox játékmenet" a kreativitás, a machinima készítés szerelmesei voltak érdekeltek a Sims sorozatban.

Ha nem tudod "miért" volt jó a Sims, miért lepte meg az EAt a siker, miért ütőképes ma is, akkor nem könnyű felismerni, hogy átvette-e a sikert hozó lényeget a Sims Medieval. Márpedig a Sims sikeréhez hozzá tartozó koncepciók közül 3 hiányzik...

Innen marad a babázás, csakhogy a nyílt végű játék itt is hiányzik.

Az eredmény? Csalódott játékosok mindenfelé.

A hangulat, a felfedezés tart 3-4 óráig, utána a játék baromi gyorsan unalmassá tud vállni, sok helyről próbált meríteni de sehonnan sem a lényeget. Semmilyen. Az embernek lépten nyomon hiányzérzete támad. Van aki azt érzi talán kiegészítőkre tartalékoltak, van aki észreveszi: Ez a játék nem támogat kiegészítőket, butaságból csonkolták csupán.

Olyan vezető hozott döntést arról mi lehet benne, aki még mindig nem értette meg mitől sikeres a sims mit akarnak az alkotók.

Egy eltolt, sok stílus hibáit egyesítő csak pár óráig érdekes hibrid játék születet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. gillz
2011.04.19. 08:59
a Sims2-őt nagyon szerettem, a Sims3-al időnként szívesen játszom - a Sims Medievallal viszont a tutorialt is csak azért szenvedtem végig, mert még reménykedtem, h utána unlockolódik a szabad játékmenet. Hát nem. A tutorial marha unalmas volt, klikkelgetni kellett mindig a következő questre, més, ha véletlenül valamit hamarabbb megcsináltam, akkor nem is tudtam folytatni.

A középkori feeling érdekes, egy ország irányítása érdekes, egy sims-civilization kombót még élvezni is tudnék. Vagy sims-rpg kombinációt. De ez nem tudom micsoda. A legjobb a karakteralkotás volt az elején, meg az, h a fülhegyességet lehetett állítani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. False
2011.04.19. 12:13
A sims sorozat a legnagyobb lehúzás a dlc-k mellett, el nem tudok képzelni hogy ki az a retardált barom,akit miután jól átvertek az elsővel és annak milliónyi kiegjével,aminek az alapban lett volna a helye,még megveszi a 2ik, majd a 3ik majd ezt a szar részt,ami messziről bűzlik,hogy csak parasztvakítás, lehúzás......esküszöm nem értem az embereke, vagy ha ennyi a baromkállat mért nem haltak még éhen, mert gondolom aki software-t nem tud vásárrolni /nincs agya hozzá hogy felmérje mire érdemes pénzt kiadni és mire nem/, az kajából is csak a mérgező szarokat veheti, tehát rövid úton meg kéne hogy dögöljön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. hympyke
2011.04.19. 13:06
Én azt nem értem hogy miért nem a 4chan-ra írkálsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. False
2011.04.19. 13:14
sűrűn hallom hogy emlegetik, de mire jó az az oldal?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Heroes27 False
2011.04.19. 13:50
az internet pöcegödre, azaz a világ legnagyobb troll tanyája magyarul
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. False
2011.04.19. 13:55
jah, tehát a realitásérzék egyenlő a trollsággal? jó tudni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. False
2011.04.19. 13:55
mellesleg azt hittem az a napiszar
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dragon83
2011.04.19. 13:57
Kedves False, a kommented ezen része: "esküszöm nem értem az embereke, vagy ha ennyi a baromkállat mért nem haltak még éhen, mert gondolom aki software-t nem tud vásárrolni /nincs agya hozzá hogy felmérje mire érdemes pénzt kiadni és mire nem/, az kajából is csak a mérgező szarokat veheti, tehát rövid úton meg kéne hogy dögöljön. "

simán feljogosít, hogy inkább a 4chanra irkálj. Az hasonló színvonal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Leon121
2011.04.19. 14:21
False, abban nincs semmi realitásérzék, ha leszólod mások szórakozását, csak mert te abban nem látsz semmi jót. Bizonyára megvan a Sims-sorozatnak is a maga varázsa, csakúgy, mint ennek a Medieval-résznek, amit ha te nem tudsz értékelni, még nem jelenti azt, hogy nincs, és mindenki autamtikusan gyökér agymosott barom, aki mégis meglátja benne. Sőt, rád nézve nyújt szegénységi bizonyítványt, ha ennyire intoleráns, sőt tapló módon tudod csak kifejezni, hogy neked ez nem tetszik.

A Sims-sorozat sandbox/homokozó jellegű játék, ami nem köti meg a kezed, hanem odaad neked egy halom eszközt, amivel aztán azt csinálsz, amit akarsz, amit a fantáziád enged. Már az alapjátékban is számos tennivaló volt, amit aztán minden kiegészítő érdemben bővítgetett. A folytatások meg legalább annyira megreformálták a sorozatot, mint amennyire a Half-life az FPS-t, a C&C az RTS-t, stb. Most pedig a Medieval megint másképp közelítette meg a témát, ami sokaknak pont emiatt nem jön be, másoknak meg pont emiatt tetszik nagyon.

Bár nem tudom, érdemes-e próbálkozni értelmesen szólni hozzád, más játékok alatt se nagyon mutattál még kultúrát, alapvető intelligenciát, netán toleranciát mások iránt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. False
2011.04.19. 15:49
Leon121 : olvasd el még1xer a postom,most figyelmesen látni fogod hogy rosszul ítélted meg a tartalmát.De tudod mit segítek.Nem kimondottan a játékot, és annak felhasználóit szóltam meg /mert húgaim is játszanak vele/, csak azt a réteget akik megvették, és mint a birkák adják a kiadó alá a lovat, hogy adjon ki még úgy programokat, hogy nulla, zero ,nyista, nuku tartalom 10.000 forintért, majd 2havonta plusz 5000ekért még olyan kiegészítőket vetetnek a butákkal, ami esetleg tartalmaz valamit a simset ismerve 2 bútort meg 2 új ruhát, ha nagyon sokat dolgoztak 1 új helyszínt,és azok akik meg minőségi játékokat várnának, baszhatják pont emiatt.Aki letölti a sims bármeik részét, és úgy szórakozik vele, még meg is dicsérem.

Ha ezután vmeik okos jön azzal,hogy a warez rossz értem?, akkor annak meg ajánlom menjen el kísérleti egérnek valami gyógyszer vagy fegyverprogramba és kísérletezzenek rajta bátran, és még fizessen is érte, mert ma a software fronton ezt csinálják velünk,ugye se gari nincs, se semmien szervezet ami a vásárlókat védené a szarral szemben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. False
2011.04.19. 15:49
Leon121 : olvasd el még1xer a postom,most figyelmesen látni fogod hogy rosszul ítélted meg a tartalmát.De tudod mit segítek.Nem kimondottan a játékot, és annak felhasználóit szóltam meg /mert húgaim is játszanak vele/, csak azt a réteget akik megvették, és mint a birkák adják a kiadó alá a lovat, hogy adjon ki még úgy programokat, hogy nulla, zero ,nyista, nuku tartalom 10.000 forintért, majd 2havonta plusz 5000ekért még olyan kiegészítőket vetetnek a butákkal, ami esetleg tartalmaz valamit a simset ismerve 2 bútort meg 2 új ruhát, ha nagyon sokat dolgoztak 1 új helyszínt,és azok akik meg minőségi játékokat várnának, baszhatják pont emiatt.Aki letölti a sims bármeik részét, és úgy szórakozik vele, még meg is dicsérem.

Ha ezután vmeik okos jön azzal,hogy a warez rossz értem?, akkor annak meg ajánlom menjen el kísérleti egérnek valami gyógyszer vagy fegyverprogramba és kísérletezzenek rajta bátran, és még fizessen is érte, mert ma a software fronton ezt csinálják velünk,ugye se gari nincs, se semmien szervezet ami a vásárlókat védené a szarral szemben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. TheElf False
2011.04.19. 16:25
False: Tudod aki birkának, hülyének tart olyat aki rosszul méri fel, hogy mennyi érték van egy programban, de közben önmaga mérte fel rosszul a tartalom értékét, az saját magát hülyézte le. Ha ezt még 4chanra illő stílusban is teszi, akkor arról is beszámol, milyen neveltetést hozott otthonról. Nem az esetleg kiprovkált anyázás alapján lehet elképzelni az "otthoni körülményeket", hanem a stílus alapján.

Ha ezek mellett még erőszakos, és közben büszke arra, hogy más munkáját elveszi, azt kisemmizi, mert ő ugye azért sem fizet amivel eltölti az idejét, mert kell a pénz a buliban beállni... Nos azzal újabb érdekes információkat árul el önmagáról, neveltetéséről, családjáról. Őszintén mondom: Az ilyesmi szerintem sem ide való. Ha az ilyen hátrányos helyzetedet akarod kiteregetni, arra tényleg ott van a 4chan ahol sokan szívesen üdvözölnek.

Számos FPS és más játék úgy áll össze, hogy vettek egy enginet, készült pár pálya, pár fegyver, de ingyenes szerkesztővel magyarok is csinálnak hasonló pályát. Kérdés, hogy ott mennyire éri meg az árat a program. De elfogadom: nem kevés óra munka, support, grafika, zene...

A gond ott van, hogy a Sims minden *kiegészítője* (EP) tartalmaz a játékmenetet érintő újdonságot, az engine módosítását is. Olyan dolgot, amit sajnos / szerencsére a modder nem tud hozzá tenni. Ezek mellett van természetesen új város, számos új épület (ezek ugye áthelyezhetőek), új tárgyak, ruhák... S a kód nem csak a játékmenet kapcsán módosul, hanem az építkezési eszköztárnál is.

De még az eleve 3000 forint körüli áron is elérhető Stuff Packok (ezek nem kiegészítők a klasszikus értelemben) is tartalmaznak általában "bőven tartalmat", így a tartalom / érték arányuk jó.

De feledjük a tartalom / ár és a belölt munka / ár arányt egy pillanatra. Nagyon kevés olyan játékot látok, ami single player (vonaton is játszhatod) és fél évre leköt. A Sims 3 és a "fél évente kijövő kiegészítő újdonságai" pedig ilyenek. Ezt az érdeklődés fennmaradása is mutatja. Ennél csak rosszabb ajánlat van.


Emlegetted a DLCket: Sok olyan DLC van ami keveset ad, de tudod azzal i kell ám számolni, hogy jelentős részük viszont tényleg ad új játékidőt. Én elhiszem, hogy te a moziban is lógsz, azért nem utazol mert a repülőn nem sikerült a bliccelés, de az emberek döntő többsége a szórakozásért töltött időért fizet.

Igaz ez koncertre, filmre, DLCre. Ha az ár / érték arány jó, akkor megéri fizetni. És sok játéknál van ugye "demo", hogy ki tudd próbálni, és tudj utána vásárolni. Nem kell sem rögtön kockáztatnod (olvashatsz is amúgy a játékokról), sem élősködni.

Te tudatosan vagy élősködő. Tudatosan voltál bunkó és mutattad meg, hogy nem neveltek meg. És tudatosan voltál "vak és süket" minden tényre, hogy utána hülyét csinálj magadból, és bemutasd milyen emberré nevelkedtél. Gratulálok, sikerült.

El tudlak képzelni, ahogy azért pattogsz pl. hogy "miért nem a cigányt ellenőrzik" a buszon, amikor nincs se jegyed, se bérleted, de az el sem jut az agyadig, hogy talán azért nem őt ellenőrzik, mert ő nem szokott "okosan leszállni" az ellenőr elől, mert "nem ezért minek fizessek alapon" utazik, és a hónapban 25* felesleges lenne ellenőrizni a bérletét.

Sajnos a "zsidó kiadókat", nem ellenőrzött cigányokat, stb. is szidó primitív gárdabirkából, aki nem tanult meg viselkedni sok van az országban. Ez még hagyján, a sok rongálás és má stikli után még mindig szabadlábon vannak, és ez a nagyobb baj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. False
2011.04.19. 16:29
azért mert te belekevered a mi kis sajátos politikai felhangunkat még nem lesz igazad, még ha 3xor is mondod el ugyanazt

én nem politizáltam,nem szidtam egyik etnikumot se, erre te jössz ezzel, most akkor ki is a lelki szegény?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. TheElf False
2011.04.19. 16:36
False, nem. Te csak a saját hülyeségedet erőltetted, és a kiadókat (tetszés szerint: multik, oligarchák, stb) szidtál, mert az egész világ rossz csak te vagy a helikopter. Látom be is talált a hasonlat

Amúgy itt nyilván nem politizálsz. Ugye az előbb próbál leszállni, utána mutogat mindenkire felállásra itt is a sunyítás jellemző.

Hogy értsd: A "gárdabirka" sem rasszista többnyire, csak amikor a saját hülyeségét magyarázza, akkor találjaki, hogy a kiadótól, a bankon és a kormányon át, a más bőrszínű emberig mindenki hülye, csak neki van igaza. (Pl. amikor olyan hitelt vett fel amiről mindenki megmondta neki, hogy nem fogja tudni fizetni, pl. amikor lóg és elkapják). Na ők is pont olyan módon köpködnek, és olyan alamuszi, sunyi módon kommunikálnak mint te. Innen a hasonlat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Leon121
2011.04.20. 08:34
TheElf: Politikát semmilyen módon nem kéne idekeverni.

False: Ha már ilyen "olvasd el mégegyszer" játékot játszunk, akkor te is olvasd el az első válaszomat. Az alapjáték és a kiegek is bőven meg voltak pakolva tartalommal, nem hiába vannak sokan olyanok, akik tényleg akár hónapokat, éveket is eljátszanak csak a Simsekkel. Téged ezek hidegen hagynak, tiszta sor, nincs is ezzel baj, de attól még tény, hogy bőven van benne "játszanivaló", és a kiegek is újító játékelemeket hoztak. Ezt kellene elfogadni, és nem támadni azokat, akik pedig látják benne a lehetőségeket. (Más kérdés, hogy a Cuccok már érdemben tényleg nem adtak hozzá, közel sem annyira, mint a kiegek. Viszont olcsóbbak is voltak.)

A folytatások esetében a második részben elkezdtek öregedni a Simek, ennek kábé akkora jelentősége volt, mint mikor megjelent az FPS-ekben a történet úgy a Half-life környékén. A harmadik részben meg kitágult a város, szabadon bejárhatóvá vált, ami meg kábé annyi, mint a zártpályás játékok után egy Operation Flashpoint, vagy akár Far Cry. És akkor a többi újításról még nem is beszéltem. Szóval bár látszólag ugyanazt a "semmit" kapod harmadjára, azért jóval többról van szó.

De még ha el is tekintünk a hozzászólásaid tartalmától: mindezt a véleményt kultúrált, kevésbé tapló módon is meg lehetne ám fogalmazni, és nem rögtön kihalásra ítélni mindenkit, aki másképp gondolkozik nálad.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. False
2011.04.20. 10:04
Te elf : én vagyok az alamuszi,mikor te próbálod mindenáron politikai hátszéllel bizonyítani igazadat?szerintem ezzel a hozzáállással te vagy a gerinctelen

Leon121: tény hogy én csak az egyel bajlódtam, a többiről csak elbeszélő költeményekből tudok egyet s mást,de ezeket olyanoktól hallottam, akik szerették a korábbi részeket, és ők mondták hogy minimális a fejlődés
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. TheElf False
2011.04.20. 15:17
Nem sok köze van a politikának ahhoz, hogy téged kihez hasonlítalak... (A politikát ugyanis nem az határozza meg, hányféle birka van, és melyik hova áll, hanem az, hogy az adott oldalnak mik az elképzelései, erről meg nem volt szó) Tudod ha birka vagy, akkor nem árt ha azt is tudod milyen A politikai hátszél meg mást jelent. Látsz mögöttem egy Orbán Viktor-t? Nem. Akkor, hol a hátszél?

Tudom, hogy "fáj", hogy anyuci szeme fénye, most nem másokat szól le a szokott stílusban, szokott "alapossággal", ahogy otthon tanulta, hanem most azon túl, hogy birka vagy azt is hallod, milyen, de inkább azon kellene gondolkodni, hogy vívtad ki ezt a véleményt.

Leon121 által említett "apróságok" mellett gondolom az sem tűnt fel, hogy a Sims 1 még izometrikus, a Sims 2 esetében jelent meg a 3D, ami nem kevés új lehetőséget hozott. Ez a játékmenetet kb annyira alakítja csak át, mint a shooterek között az első FPS megjelenése.

Ha belegondolsz akkor a 3. rész kapcsán a "create a style" már nem tűnik ekkora újdonságnak, meg az sem, hogy a Simek modelljei már "torzíthatóak" így változnak sokszor a játék közben is, és Sim alkotásnál.

A "cuccok" kapcsán ugye fontos kérdés, hogy a tárgyak mellett sokszor új karakter animáció is szükségszerűen megjelent, nem is véletlenül. Ergo azokban is volt némi tartalom, komoly munka, de mivel kevesebbet adnak a játékhoz, olcsóbbak is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. False
2011.04.21. 11:59
Birka volt a te felmenőd az a 4lábú, bégető, akolban nevelkedett, csökött háziállat az.

Érdekes, hogy az izometriksurol a 3d-re váltás, semmien látványbeli javulást nem hozott, csak annyit hogy kevésbé recések a objectek, de az se a motor érdeme, hanem az AA-é.Szal csak erőforrásigényesebb lett, de se szebb, se újító , se látványjavító.Azt hogy te belemagyarázod, meg szépnek akarod látni, az a te bajod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. bomba650
2011.04.23. 15:18
A legegyszerűbb megoldás egy sima banhammer lenne, szerintem senki nem kíváncsi a False színvonalú emberek véleményére és stílusára (beleértve engem is ofc).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lackoo1111 False
2011.04.23. 20:33
Szerintem False barátunk eredetileg ezt írhatta volna .

A sok FPS játék miatt az agykapacitásom már annyira lecsökkent,hogy már csak idióta hozzászólásokra futja a szókincsemből .




 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. False
2011.04.26. 12:38
legyetek boldog igénytelenek, hajrá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. False
2011.04.27. 08:17
esetleg a nyelvetek ennyire fent van az ipon meg az ea seggében hogy védenetek kell minden szart ingyé? vagy csak szimplán sokat lógtatok apátok tökén tejet szivogatva?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!