iPon Cikkek

The Walking Dead: Survival Instinct - Csak zombik részére

Dátum | 2013. 04. 02.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Hihetetlen, de a Walking Dead széria elérte azt, amire csak a legritkább esetben van példa. Képregény, illetve TV sorozat mivolta ellenére egy olyan videójáték átirat készült hozzá, amiért nem csak a kritikusok, hanem a játékosok is odáig voltak. A Telltale Games által készített program ugyanis nem egy agyatlan akciójáték volt, amire alig fél év fejlesztési időt adott a kiadó, ahogy a legtöbb esetben lenni fogott. Éppen ellenkezőleg, egy nagy gonddal kidolgozott, izgalmas és érzelemdús sztorival felvértezett kalandjátékot hoztak össze a Telltale-nél, amely nem egy év játéka díjat is bezsebelt az elmúlt évben. Persze nem lenne világ a világ, ha valakik nem próbálnának meg még pár rókabőrt lehúzni erről a népszerű szériáról, így annyira nem is lepődtünk meg, amikor az Activision bejelentette, hogy egy first person shooteren dolgozik, mely a Walking Dead univerzumban játszódik. Már előre vizionáltuk magunk előtt, ahogy egy összecsapott Left 4 Dead koppintást tesztelünk, mely alaposan meggyalázza a forrásanyagot. Az egyetlen reményünk a fejlesztésért felelőst Terminal Reality volt, akik amellett, hogy a gyalázatos Star Wars Kinectet készítették, tettek már le több kellemes programot is az asztalra, gondoljunk csak a 2009-es Szellemírtókra, illetve a 2002-es Bloodrayne-re és annak folytatására.
A mindenki számára ellenszenves Merle
Nem voltak tehát teljesen baljósak az előjelek, a lelkünk mélyén azt reméltük, hátha ismét csoda történik, és kapunk egy újabb nagyszerű Walking Dead játékot. Csalódnunk kellett. Pedig akadnak pozitívumai a játéknak, a főszereplő például a sorozatból ismert Daryl Dixon. Ez a visszafogott, nyers, de kemény karakter sokak kedvence, és szerencsére hangját is ugyanaz a színész adja, aki a TV sorozatban is játszik. Találkozni fogunk Merle-el, az ő testvérével is, aki hozza azt az utálatos, tahó hozzáállást, amit már megszokhattak tőle. Ami a történetet illeti, az tulajdonképpen egy előzmény, mely nem igazán kapcsolódik a TV-ben látott sztorihoz. Kicsit csalódottak is voltunk, ugyanis sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle. Nincsenek emlékezetes szereplők, se figyelemreméltó események, ami miatt az egész játék hamar unalomba fullad, nincs semmi, ami hajtana előre. Természetesen a jól összerakott játékmenet még megmenthetné a süllyesztőtől a programot, de amint látni fogjátok, hiába vannak jó ötletek benne, azok nem álltak össze egységes egésszé.
A Survival Instinct egyik legnagyobb erénye, hogy a sorozat (képregény) szellemiségéhez híven nem egy olyan akciójáték, ahol folyamatosan szitává kell lőnünk a zombikat. A hangsúly a lopakodáson, a túlélésen és a felszerelésekkel történő takarékoskodáson van. Kezdetben nincs is egyéb fegyverünk, mint egy kés, illetve egy pisztoly, pár darab tölténnyel. Utóbbit azonban nem érdemes használni, mert a lövések zaja a nyakunkra hozza a közelben bóklászó élőhalottakat. Egy példány persze nem okoz nagy fejtörést, de egy csapat már bizony alaposan elláthatja a bajunkat. Ez tulajdonképpen az egész játékra igaz, ha lehet, akkor inkább kerüljük a lőfegyvereket, mert csak a magunk dolgát nehezítjük meg vele. Ajánlott inkább a kézifegyverekkel ellátni az ellenfelek baját, melyek sokkal csendesebben teszik a dolgukat. Persze ehhez a zombik közelébe kell mennünk, ám amíg csak egyedül vannak, addig nincs mitől félnünk. Elég csak őrülten kattintgatni, három-négy suhintás a machetével, vagy egy csődarabbal, és bármelyik ellenfél végleg hullává válik. Az első pár alkalommal az ember még élvezi a közelharcot ezekkel a lényekkel, de számunkra nagyon hamar monotonná vált.
Baltával a kezünkben nem kell félni a zombiktól
Hogy miért? Mert faék egyszerűségű az egész, odarohanunk egy zombihoz, pépesre verjük, és már jöhet is a következő áldozat. Ha szerencsénk van, és meg tudjuk hátulról közelíteni, akkor lehetőségünk van kivitelezni egy azonnali ölést, ami megkönnyíti a dolgunkat. Bár rizikós dologról van szó, még akkor sincs feltétlenül baj, amikor egyszerre többen ugranak ránk, ugyanis sok esetben ilyenkor egy zombi magához ragad és elkezd dulakodni velünk. Ilyenkor egy minijáték következik, ami során egy „célkeresztet” a lény fejére kell vinnünk, és akkor beleszúrnunk a kést. Ha egy zombi meghalt, az „tovább ad” minket a társának, aki szintén elkezd dulakodni velünk, ismét jön a minijáték, majd a következő és a következő. Nagyon vicces, amikor egy tucat élőhalott tombol a hősünk körül, ő pedig csak nyugodtan öldösi őket egyesével, mert ilyenkor mindig csak egy ellenfél támad. Megtehetjük, hogy a harc helyett inkább megpróbálunk lopakodni a pályákon, de ez a játékelem nagyon kidolgozatlan lett. Le tudunk guggolni a karakterünkkel, hogy így ne lássanak meg olyan könnyen az ellenfelek, de ez hol működik, hol nem. Néha sikerült elosonnunk egy csapat zombi mellett, néha probléma nélkül észrevettek minket, amelyet követően jöhetett a mészárlás.
A harcrendszer tehát meglehetősen szürkére sikerült, de ez nem jelenti az, hogy ne lennének jó ötletek a programban. A túlélésre vonatkozó részek például egész érdekesek. Felszerelésből nagyon keveset találunk a pályákon, pár töltény, néhány életerő csomag, egy-egy kalapács hever itt-ott a földön, melyek minden darabját meg kell becsülnünk. Folyamatosan keresnünk kell a benzineskannákat is, ugyanis a járművek létfontosságúak ebben a játékban. Ezzel utazunk egyik helyről a másikra, bár sajnos nem vezethetjük őket, csak a töltőképernyőn láthatjuk, ahogy éppen haladunk valahova. Ezzel kapcsolatos egy másik jó ötlet, ugyanis amikor végeztünk egy pályával, akkor eldönthetjük, hogy a következő helyszínre a mellékutakon, a főúton vagy az autópályán haladunk. Ez befolyásolja, hogy mennyi benzint fogyasztunk, hogy mekkora eséllyel robbanunk le, illetve hogy hányszor tudunk megállni utánpótlást keresni. Ha lerobbannánk, vagy megállunk valahol, akkor teljesítenünk kell egy mellékküldetést (keressünk benzint, autóalkatrészt, felszerelést). Tetszett az az elgondolás is, hogy minden pályán találunk túlélőket, akik kisebb nagyobb feladatokkal bíznak meg bennünket. Ha ezeket megcsináljuk, akkor az illető csatlakozik hozzánk, feltéve, ha van elég hely mindenki számára az autóban. Ezért van nagy szerepe annak, hogy milyen autóval utazunk (ugyanis időnként újakat is találhatunk). Minél több üléses a járgány, annál több utas fér el benne. Ezeknek az útitársaknak aztán minden pálya elején adhatunk valamilyen feladatot (szerezz ételt, töltényt, benzint), és még különféle fegyverekkel is elláthatjuk őket, hogy növeljük az esélyeiket. Menedzselnünk kell tehát a csapatunkat, ilyet nem sok FPS-ben láthattunk eddig.
Bizonyos szögből elfogadhatóan néz ki a játék
Ám mint annyi minden mást, a fenti jó ötleteket is sikerült valamiképpen elszúrni a fejlesztőknek. Hiába van a hangsúly a túlélési technikákon, amikor egy machetével végig lehet darálni az egész pályát, és csak nagyritkán van szükségünk egy-egy életerőt adó italra. Pár küldetés után már tele leszünk fegyverekkel és töltényekkel, mert sosem használjuk őket. Amikor az autós utazásnál az útvonalakról kell döntenünk, akkor pedig igencsak kiszámíthatatlanul viselkedik a játék. Hiába írja azt a leírás, hogy egy adott úton gyakoriak lesznek a megállók, előfordul, hogy csak egy-egy akad belőlük. Máskor viszont épp az ellenkezője történik. Ráadásul a megállóknál kapott pályák elég hamar elkezdenek ismétlődni, így egy idő után ugyanazokon a helyszíneken kell tevékenykednünk. A csapatunk menedzselését illetően pedig az a probléma, hogy teljesen felesleges vele vesződni. A sérüléseiket a mi életerőcsomagjainkkal kell kezelnünk, cserébe ők alig gyűjtenek össze pár dolgot a túráik során. Pár töltényt, vagy kis adag benzint kapunk tőlük, amire nincs igazán szükségünk, mert mi magunk is találunk annyit, amennyi kell. Ha esetleg magunkkal vihetnénk őket a küldetések során, akkor hasznosabbak lennének, de így nem láttuk értelmét a csapatnak. Sajnos ez csak a gondok eleje. Az egyik legfájóbb, és legnyilvánvalóbb negatívum, hogy a Walking Dead rendkívül lineáris. Olyannyira, hogy szinte folyamatosan folyosókba vagyunk kényszerítve. Derékig érő kerítések, utunkat álló autóroncsok vagy rosszabb esetben láthatatlan falak akadályoznak meg bennünket a pályák teljes felderítésében. Pedig egy ilyen programhoz jól illene a szabad játékmenet, ahol tényleg nagy területeket kellene átkutatnunk a készletekért. Emellé erősen scriptelt is a játékmenet. Akadnak küldetések, amikor egy adott ponton a program gondol egyet, és egy halom zombit zúdít ránk, így adva tudtunkra, hogy most itt az ideje menekülni. Az pedig egyenesen frusztráló, amikor egyszercsak mögöttünk terem (szó szerint) egy élőhalott, és megragadja hősünket. Ezt nem egyszer játsszák el velünk a fejlesztők. Nem érdemel dicséretet a zombikat irányító mesterséges intelligencia sem. Nem értjük, hogy miként lehet egy gondolkodni képtelen lény AI-ját elszúrni, de a játékban nem egyszer fordult elő, hogy ellenségeink az előttünk lévő nyitott ajtót csépelték, mikor ott álltunk tőlük pár méterre.
A grafika és a hangzás esetében sem fogtunk padlót a játéktól. Utóbbival még nincs is nagy gond, bár a Dixon testvérek „valódi” színészei nem erőltették meg magukat túlságosan. Ezzel együtt, a hangok és a zenék szódával elmennek. A grafika viszont sok éves lemaradásban van a mai színvonalhoz képest. Alacsony poligonszám, mosott textúrák egyforma zombimodellek várnak ránk a Walking Deadben. Mindehhez párosul a folyamatosan leeső framerate, ami mind a PS3-as, mind a PC-s verzióban megfigyelhető. A konzolos változatnál viszonylag hosszú töltési idők is jellemzőek a pályák betöltésekor, bizony optimalizálni kellett volna még ezt a motort.
Pont itt kellett lerobbannia az autónknak...
Megfordult már egy pár olyan játék a kezeink között, amik filmek alapján készültek, és a minőségük még a közepes színvonalat sem érte el. Legtöbbször nem fáj értük a szívünk túlságosan, hiszen már a kezdetektől fogva látni, hogy egy fantáziátlan kódhalmazról van csak szó. A Walking Deadben viszont annyi jó ötlet van, amennyi bőven elvinne egy AAA kategóriás programot is a hátán (emiatt kapott viszonylag „magas” pontszámot). Ám ezek mindegyike rosszul, vagy hiányosan került megvalósításra a játékban, és emiatt egyszerűen nem élvezetes játszani vele. Ha több idő állt volna a fejlesztők részére, akkor valószínűleg sokkal jobban sikerült volna az alkotásuk, ám így csak egy hatalmas bukásként fog megmaradni az emberek emlékezetében.

Platformok: PC, Xbox 360, PlayStation 3 Tesztelt platform: PlayStation 3
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

24. Asagrim
2013.04.02. 14:50
Nekem ott akadt ki a bullshitmérőm hogy randomgenerált zombik vannak egyes küldetésfázisokban, tehát teljesen mindegy hányat nyírsz ki, mindig jön több, olyan épületből is özönlenek amit előtte kipucoltál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Skorbut
2013.04.02. 16:10
Egy ideig néznem kellett az utolsó oldalon a screenshotot mire rájöttem, hogy folyó van a híd alatt, annyira ocsmányra sikeredett szegénykém
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Terror
2013.04.02. 16:26
Nem irigylem Dragont, tíz perc után egyszerűen letöröltem a játékot. Azért ahhoz nem semmi kitartás kell, hogy valaki ezzel a szeméttel annyit játszodjon, hogy cikket tudjon róla írni.

Tipikus kínai szemétként jellemezném a cuccot, ráírták, hogy Walking Dead, belül meg valami tízéves motorra épülő, játékmechanikában szintén ilyen idős, B-kategóriás vackot rejt a doboz, ami még azt az időt sem éri meg, amíg felinstallálod.

Azt az értékelést kicsit túlzásnak érzem, ez tipikusan az az átbaszás, amire simán repülhet az 1-es, 2-es osztályzat.

Amúgy számomra Merle kimondottan szimpatikus karakter. Volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Heroes27
2013.04.02. 16:31
Jó nagy rakás szemét lett. És teljes áras játék, és ilyenkor kérdőjelezi meg valaki a torrent fogalmát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. nedcoleman
2013.04.02. 16:58
Bocs, hogy ezt mondom, de a kiadást megelőző gameplayek alapján sem lehetett sokat várni tőle. Ott is látszott, hogy valami nem klappol, sántít a dolog. Szánom azokat akik ezt elmerték adni játék címén. Nyugodtan odatehetjük ezt a gyöngyszemet(et) a Colonial Marines mellé...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Brian_GT
2013.04.02. 17:12
Nedcoleman: Hátha kap az Alienektől egy tojást és vmi jobb kell ki belőle?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. xXdoki88Xx
2013.04.02. 18:22
40%? Ne pontozzátok túl, jó lesz az 20%-nak is ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. gunclub
2013.04.02. 18:33
mintha a city interactive csinálta volna....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. nedcoleman Brian...
2013.04.02. 18:47
igaz,,, egy zombi alien az jól mutatna
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dragon83
2013.04.02. 19:35
Amint írtam, azért kapott viszonylag magasabb pontszámot, mert tényleg jó ötletek vannak benne. Meglepetés is volt, mert a szar videók után nem vártam, hogy lesznek értelmes dolgok benne. Csak a kivitelezés kritikán aluli.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Balint
2013.04.02. 19:43
Nekem a program folyamatosan kilép a 2. pályán (amint a rendőrörs) van. Mi lehet az oka? GTX 650 Ti VGA-m van, legújabb driverrel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Andos
2013.04.02. 20:01
Én a sorozatért se rajongtam sose. irracionális a zombik fizikája. Hiába jók a színészek, a zenei aláfestések, vagy hogy nem sajnálják a pénzt kellékekre, ruhákra, attól még a lényeg el van baszva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. slecht Skorb...
2013.04.02. 20:03
Jézusom, az tényleg egy folyó lenne!?!

Én az első két perc után töröltem ezt a szutykot. Kár volt róla cikket írni, bár legalább tudatja mindenkivel, hogy egy nagy szutyok az egész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dragon83
2013.04.02. 20:04
Andos, milyen egy zombi fizikája?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. LechooEdy
2013.04.02. 22:33
Az ötletek zseniálisak, lopakodás meg a többi, de annyira trágya a kivitelezés, hogy minősíthetetlen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Andos
2013.04.03. 12:15
akármelyik zombis filmet játékot vesszük, de talán legjobb példa a legenda vagyok!
Hasonlítsátok össze a kettőt. Egy nagymami tempójával egy zombi odaér a szereplőhöz, és megvárja míg fejbe lövik??? Meg már szét van rohadva a zombik agya, de ha belefúródik egy golyó azonnal meghalnak...
Nálam ezekkel a nevetséges, gagyi jelenetekkel elvágta magát a sorozat is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dragon83
2013.04.03. 12:44
Hát mivel zombik nem léteznek, számomra a lassú zombik ugyanolyan "reálisan" mozognak, mint a futók.

Mondjuk egy halott lénynél, zombinál, aminek az izomzata vagy szét van rohadva, vagy le van merevedve, inkább reális a lassú vánszorgás, mint a rohanás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nightmare1...
2013.04.03. 13:10
Legyünk tudományosak!

Lehet lassú és gyors zombi is. Előbbi dragon83 által leírt szituáció: halottak feltámadnak, stb.

Második hogy valami vírus, fertőzés, stb. az agyra hatva vagy mutációkat kiváltva változtat élőlényeket ilyen valamikké. Na, ők lehetnek gyorsak.

Nyugodtan egészítsetek ki, de így legalább mindenkinek igaza van, és fennállhat az egyetemes béke zombi fronton!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gyuszi02
2013.04.03. 17:17
" talán legjobb példa a legenda vagyok"
Igazi műfajteremtő, veterán film... Ráadásul azok azombik inkább mutánsok, és jobban hasonlítanak egy vámpírra, mint egy zombira. A klasszikus zombi pedig pont ez a komótosan mozgó típus... a walking dead meg nem egy trancsírozós vacak, ez egy drámasorozat, a sztori szempontjából édesmindegy mi ellen küzdenek, simán lehetne óriásnyúl invázió is.


A játék valóban kritikán aluli, az első 2-3 óra élvezhető, a hangulat nem rossz, csak elképesztően sekélyes az egész. Én leginkább tomb raider és/vagy far cry 3 szerű túlélős, felfedezgetős játékot vártam, helyette meg kapjuk ezt sajnos. A hangulat nem rossz, de a béna játékmenetet az sem menti meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Shinjiii
2013.04.03. 20:00
Balint - 2013-04-02 19:43:23

Vedd meg, és ne crack-elt szar miatt sírj! : D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. btomi1980
2013.04.05. 13:56
Meghótak azt kóricálnak!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. carraroxt
2013.04.08. 15:48
Egyébként volt valaha is olyan filmen alapuló játék, vagy játékon alapuló film ami jó volt? Vagy Hollywood és a játékstúdiók tényleg ennyire utálják egymást? Röhej!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95
2013.04.08. 19:07
Huh, ha nem olvasom el a kommenteket talán soha nem jövök rá, hogy az egy FOLYÓ!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. lord3r
2013.05.01. 20:08
olvastam a kommenteket, és először nem tudtam miért emlegetitek a folyót egy bizonyos cikkben szereplő képen, aztán megnéztem azt is. és először azt hittem 2 út van és valahol máshol van a víz majd rájöttem hogy tényleg elég ocsmány a 2. "út"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!