iPon Cikkek

Tom Clancy’s HAWX 2 – Sétarepülés

Dátum | 2010. 12. 27.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Kevés olyan író él a Földön, aki amellett, hogy folyamatosan bestseller regényekkel kényezteti rajongóit, még saját játékfejlesztő stúdiót is alapított, amely aztán nagyszerű programokkal árasztotta el a piacot. Tom Clancy-ről van szó, aki 1996-ban hozta létre Doug Littlejohns-szal azt a Red Storm Entertainmentet, aminek a taktikai FPS-ek krémjének tekinthető Rainbow Six és Ghost Recon játékokat köszönhetjük. Az író nevével fémjelezve kerülnek kiadásra a Splinter Cell és a HAWX sorozat tagjai is, de azokat nem a Red Storm, hanem az Ubisoft más stúdiói készítik, utóbbit például az Ubisoft Romania. Ráadásul a Tom Clancys játékok közül a HAWX lóg ki leginkább, hiszen a többivel ellentétben ez nem egy FPS, illetve TPS, hanem egy repülőgépes akciójáték. A program első része, bár nem döntögetett eladási rekordokat, egy korrekt próbálkozás volt, mellyel egy darabig jól elszórakozhattak a repülés iránt érdeklődő játékosok.

Célpontban gazdag környezet
UFO-k az égen

Egy dolgot már ajánlott az elején leszögezni: a HAWX 2 az első részhez hasonlóan egy arcade játék, a szó legszorosabb értelmében. Vadászgép szimulátornak még véletlenül sem nevezhető, hiszen a valósággal való egyetlen kapcsolata az, hogy a benne szereplő gépek többsége tényleg létezik. Az irányítás alapján inkább a Star Wars játékok, vagy az űrszimulátorok közé lehetne sorolni, a gépeknek nincs tömege, nem hat rájuk a fizika, ennélfogva meglehetősen könnyű irányítani őket. Az egyes típusok között sem lehet túl nagy különbséget felfedezni, annyira hasonló a kezelhetőségük. Pedig gépből ismét van dögivel, hiszen az első részhez hasonlóan ezúttal is több tucat madárral repülhetünk. Valószínű, hogy az Ubisoft nem is akart ebből a játékból szimulátort csinálni, ami nagy kár, mert amint a közelmúltban megjelent Apache: Air Assaultban is láthattuk, ha sikerül megtalálni az arany középutat a realizmus és az arcade játékmenet között, az nagyot dobhat az élvezeti faktoron. Természetesen, aki csak őrült, „ereszd el a hajam” módjára zajló légiharcokra vágyik, annak tökéletesen kielégítheti ilyen irányú igényeit a HAWX 2.

 

Mivel egy Tom Clancy játékról van szó, az egyszemélyes játékmód története nem meglepő módon egy nemzetközi konfliktuson alapul, melyben ezúttal Oroszország és a nyugat csap össze. Bár a történet alapvetően élvezhetőre sikerült, sajnos érezhető, hogy Clancy-nek semmi köze nem volt a játékhoz azon túl, hogy a nevét adta hozzá (nyílt titok, hogy már régóta nem ő írja a játékok sztoriját). A játék első kétharmadával nincs is igazán gond, van itt cselszövés, árulás, katonai taktikázás, minden, amit elvárunk egy ilyen programtól, ám az utolsó pár küldetésben már olyan jeleneteknek lehetünk szemtanúi, melyek nagyon erőltetettek. Érezhető, hogy a fejlesztők egy pörgős végjátékot szerettek volna összehozni, de kicsit átestek a ló túloldalára a műholdas lézersortűzzel és az alagútban történő repüléssel.

A küldetések között vannak nagyon jól összerakott darabok is
A játékmenetet illetően nem történt túl sok változás az első részhez képest, egyedül a küldetések változatosságában fedezhető fel némi előrelépés. A hagyományos harcokat felvonultató missziók mellett ugyanis megjelentek olyan feladatok, amikor robotrepülőgépeket irányítva kell kémkednünk az ellenség után, vagy épp célpontokat megsemmisítenünk. Az egyik ilyen küldetésben például egy autóval haladó fegyverkereskedőt kell nyomon követni, és lehallgatni a telefonját, miközben tartani kell a kapcsolatot egy beépített ügynökkel is, aki folyamatosan utasításokkal lát el minket. Egy másik izgalmas küldetésben pedig egy AC-130-as repülőgép lövészével kell fedeznünk a terepen akciózó Ghost Recon csapatot (kis átfedés a másik Tom Clancy szériával). Ezeknél a részeknél az ember szinte el is felejti, hogy egy repülős játékkal játszik, és őszintén szólva ezek a feladatok élvezetesebbek voltak, mint a HAWX2 légiharcai. Utóbbiak ugyanis hamar monotonná válnak, köszönhetően egysíkú, erősen scriptelt mivoltuknak. A legtöbb ilyen misszió felépítése ugyanis kimerül abban, hogy egyik pontról a másikra haladunk, miközben tucatjával jelennek meg a semmiből a lelövésre váró repülőgépek, illetve tankok. A feladatok monotonitását egyedül a fel- és leszállások, illetve a néha-néha beköszönő légitankolások törik meg, melyek a HAWX 2 újdonságai közé tartoznak, de ennyi sajnos nem elég az üdvösséghez.
 

A jövő technológiája

Nagy kihívást nem jelentenek a játékban lévő missziók, főleg ha megtanuljuk használni az első részben már megismert Assistance funkciót. Ez alapesetben be van kapcsolva repülés közben, ha azonban kikapcsoljuk, akkor repülőgépünk még a szokásosnál is őrültebb manővereket tud végrehajtani, sutba vágva az aerodinamika minden törvényét. Ilyenkor például könnyedén lerázhatjuk a ránk kilőtt rakétákat, és ellenfelünk mögé kerülhetünk. Az egyjátékos módban még nem létszükséglet az Assistance kikapcsolása, mivel a HAWX 2 nem különösebben nehéz, de multiban, a többi hús-vér játékos ellen már elkél a használata, különben könnyen hátrányba kerülhetünk egy-egy összecsapás során. Az egyetlen negatívum ezzel a funkcióval, hogy eléggé szokni kell a használatát, ugyanis annak során egy felülnézeti, távoli kameraállásra vált a játék, ami bizony megzavarja az ember orientációját. Az első részhez képest viszont sokat javult ez a játékelem, hiszen abban sokkal inkább nyűgöt jelentett, mint hasznot.

Légitankolásra készülve
A körülbelül 7 órás játékidőt nyújtó hadjárat mellett az egyjátékos módban helyet kapott egy „Arcade” nevű lehetőség is, amely extra kihívást biztosít azoknak, akik nagyon profinak érzik magukat. Ezt elindítva különleges feltételek mellett kell teljesítenünk a sztorimód misszióit: például egyes küldetésekben csak egy adott fegyvert használhatunk, vagy megadott idő alatt kell legyőznünk az ellenséget, de olyan is akad köztük, amikor folyamatosan egy lézerrel támadó műhold vadászik ránk. Ami a többjátékos módot illeti, a HAWX 2 ezen a fronton nem tartalmaz túl sok újdonságot az első részhez képest. A multi legjobb része továbbra is a kooperatív mód, melynek keretében három barátunk társaságában végigjátszhatjuk az egész hadjáratot. Emellett vannak külön koop küldetések (függetlenül a sztoritól), illetve a deathmatch HAWX-béli megfelelője sem maradt ki a játékból. Sajnos, ha nincs egy összeszokott társaságunk, akkor nem egyszerű szervert találni a játékban, pedig még csak alig pár hét telt el a megjelenés óta. Igaz mi csak a PS3-as verziót próbáltuk, de nem valószínű, hogy a PC-s és Xbox 360-as változatnál könnyebb lenne játszótársra bukkanni.
 

Technológiailag a program nagyjából az első rész szintjén mozog. Itt-ott javítottak a textúrákon, picivel részletesebbek lettek a gépek, de a konzolos verziókban semmi olyat nem látunk, ami miatt az állunkat keresgélnénk. A PC-s változat már egy fokkal jobban néz ki, minden textúra sokkal élesebb, így a számítógépes verziónál tessék a grafika pontszámához plusz egyet hozzáadni. Az alattunk suhanó táj kinézete ugyanakkor minden platformon elég impozánsra sikeredett, ami nagyban köszönhetően a fejlesztésben közreműködő GeoEye cégnek, és az általuk készített nagyfelbontású műhold képeknek, melyek utat találtak a játékba. Ennek köszönhetően a magasból igencsak realisztikusnak tűnik a látvány. Érdekes módon az átvezető videóknál gyakran tapasztalható volt egy kis akadás, ami azért is furcsa, mert a küldetések közben nem találkoztunk ezzel a problémával. Hangzás terén a HAWX 2 nem nyújt maradandó élményt, no nem azért, mert annyira rossz lenne, lévén a hangulat megteremtéséhez tökéletesen megfelelnek a zenék, és a szinkron, de nem igazán fogunk emlékezni rájuk, miután egyszer befejeztük a játékot.

A grafika helyenként igencsak tetszetősen néz ki
Az Ubisoft nagy bátorságról tesz tanúbizonyságot azzal, hogy manapság repülős játékokat dob piacra, hiszen távolról sem ez a játékpiac legjövedelmezőbb szegmense. Sajnos a HAWX 2 nem lett telitalálat, és bár a program kijavította az első rész pár hibáját, így is csak egy helyenként élvezetes, de összességében felejthető alkotás lett belőle. Azért a repülés iránt érdeklődők tegyenek vele egy próbát, elvégre a piac nem igazán tobzódik az ilyen stílusú programokban, minden próbálkozást meg kell becsülni.

 Platformok: PC, Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Playstation 3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. Jhonny06
2010.12.28. 00:31
Tényleg nagyon arcade a cucc. Nem értem, hogy egy erre kihegyezett játékban miért nem tudják élethűbben szimulálni az irányítást. Ez kb. oké egy FPS-ben, ahol egy mellékküldetésben irányítasz valamit (pl. Black Ops - helikopteres rész), de ebben igencsak gáz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. BillGetz
2010.12.28. 09:59
2. oldal:
"Utóbbiak ugyanis hamar monotonná vállnak, ..."
Sok az "l".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. CsabaZz
2010.12.28. 10:12
Az első rész király volt, cooperatívan végigjátszva. Ezt egyelőre még nem próbáltam ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. nattila77
2010.12.28. 10:30
az első részt a felénél meguntam, ebből már a demo sem érdekel

az ace combat következő részét viszont nagyon várom, az előző is zseniális volt az árkád repkedős kategóriában!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dragon83
2010.12.28. 10:44
BillGetz, köszi az észrevételt. Javítottam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. gabf
2010.12.28. 12:44
Black Ops-ban jó volt a helikopteres rész? Hát én irányíthatatlannak láttam... ha már be akarok ülni valami járműbe akkor BF2-s helikopter...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Melkor
2010.12.28. 13:19
Jhonny06 ez egy arcade játék, mint ahogy az első része is, szóval nem kell meglepődni, hogy nagyon arcade
Ennek köze nincs a szimulátorhoz de a H.A.W.X-tól nem is azt várja az ember.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Heroes27
2010.12.28. 14:03
dick ennyire le lett pontozva? dragon hol vannak a 90%-ok?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2010.12.28. 14:11
Heroes, azt a Hawx 3-ra tartogatom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. maláj
2010.12.28. 16:09
mi az a dick ???
beszélni picit magyar ???
hmmm
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. jozsefm Heroe...
2010.12.28. 16:25
hát beja asszony enyite montá
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Kange
2010.12.29. 09:30
Beja asszony maximum annyit mond, hogy dikk...
a "dick" az a férfi lába között van...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tokyofej
2010.12.29. 12:28
A tűz-effektel még mindig hadilábon áll az ubi? A hawx 1-ben siralmas volt. Ahogy a far cry 2-ben is. Amúgy nem rossz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Heroes27 maláj
2010.12.30. 22:05
maláj ha azt nem értetted akkor nagyon tudlak sajnálni. De Kange kifejtette

dragon oké De még arra várnunk kell egy kicsit még... és ne is kiabáljuk el azt a 90%-ot a háromra még, azt mondom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. ThePoweR
2011.01.07. 19:06
Hát a Black Cock-ban a helikopter.... hát az wtf volt... Amikor le kellett lőni 3 helit kb 5 percig szenvedtem. Nem haltam meg me kb halhatatlan voltam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!