iPon Cikkek

Tomb Raider: Nini, kincs!

Dátum | 2013. 03. 10.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Hát ezt is megértük: szexista szilikonbabából valódi személyiséggel megáldott karakterré fejlődött Lara Croft, és ehhez nem volt szükség többre egy jó sztorinál és négy év fejlesztésénél. Szinte belegondolni is félelmetes, hogy a Tomb Raider saga kincsvadász hősnője 1996 óta ejti rabul a kockaszíveket, de eddig azon kívül, hogy nagyon szexi és nagyon gazdag, semmit sem tudtunk meg róla. Ezt elégelte meg a sorozatért a Legend óta felelős Crystal Dynamics, és ezért döntöttek a reboot elkészítése mellett, mely elfelejti a korábbi, túlzásokba esett kalandokat, és egy teljesen reális fekvésű történet elmesélésébe kezd, melyben Lara még csak egy tapasztalatlan, 21 éves lány, aki bármire kapható, olyan kis naiv… mármint ami a régészetet illeti, nehogy félreérthetők legyünk. Ezért is megy bele archeológus professzora eszelős tervébe, melynek célja, hogy egy régész reality finanszírozásában megkeressenek egy letűnt kultúrát egy elveszett szigeten. A hajótörés persze nem része a forgatókönyvnek, mint ahogy egy őrültekkel teli szekta áldozati rituáléja sem, de nyilván nem válna Larából az a megveszekedett, keményvonalas akcióhős, akinek megismertük ezer éve, ha nem szélsőséges helyzetben kellene helytállnia.

Azért a helyszínek többsége visszaidézi a régi részeket
Kincs, ami nincs

A sztoriról a fent leírt pár soron túl kár lenne bármi mást is ellőni. Legyen elég annyi, hogy egy Japán közelében fekvő, feltérképezetlen szigetre kerülünk a hajó legénységével együtt, Larának pedig mindent meg kell tenni saját és barátai túlélése érdekében. Ez egyben azt is jelenti, hogy bár a játékban egyedül Croft kisasszonyt irányíthatjuk, a Tomb Raider nem lesz egy magányos élmény. Több nem játékos karakterrel is találkozunk a 10-12 óra hosszú végigjátszás során, akik bár elég archetipikusak (van itt mentor, öreg róka, kétbalkezes okostojás, girl next door, stb.), jól beilleszkednek a miliőbe, s mivel nem kapnak túl erős rivaldafényt, végig érezhető, hogy Lara áll a középpontban.

Az új, mindössze 21 esztendős, korábban burokban nevelt Croft-lány a szerethető hősnők koronázatlan hercegnője. Nem nyavalyog, mégis elesettnek hat, ugyanakkor kiáll magáért és hitelesen válik ártatlan gyerekből véreskezű harcossá. A Crystalnál sok energiát fektettek a narratívába, hogy a személyiségfejlődés életszerű legyen, és bár vannak apró kilengések, illetve a történet közepén kicsit leül a sztori, összességében egy kidolgozott és reális átalakulás szemtanúi leszünk. Ebben pedig sokat segít, hogy a Tomb Raider nagyon erősen indít. Egyedül a játék befejezése miatt fájhat a fejünk – na, nem azért, mert rossz, csupán el leszünk keseredve, hogy nincs tovább, és ki tudja hány évet kell kibírnunk folytatás nélkül.

A harc a játék központi elemévé vált
Lara’s Deception

A Tomb Raider-játékok mindig a kissé nehezen behatárolható „akció-kaland” műfajba tartoztak, azaz lövöldözni kellett bennünk, miközben bonyolult, már-már point ’n’ click-jellegű logikai feladványok állták utunkat minden nagyobb teremben. Ez a fajta játékmenet azonban manapság fájdalmasan elavultnak hat – nem csalás, nem ámítás, jómagam is elővettem az első két részt még januárban, hogy ráhangolódjak a rebootra, és meg kell mondanom, hogy igencsak nehezemre esett nem kidobni az ablakon a gépem, olyan idegesítőek voltak a puzzle-részek és a borzalmas PC-s irányítás. Érthető tehát, hogy a Crystalnál már nem akartak visszatérni a 2008-ban is régimódinak ható Underworld játékmenetéhez, hanem valami frissebbre, aktuálisabbra szerettek volna váltani. Így aztán Lara újgenerációs kalandja sokat tanult a PlayStationös Uncharted-sorozattól, miközben átvett néhány játékelemet a korábbi felvonásokból is.

Sajnos tény, hogy a modernizálás a TPS-sé válást is magával vonta, azaz, akárcsak a már említett PS3-as játékokban, a Tomb Raiderben is rengeteg ellenféllel nézünk farkasszemet, akik a tér minden irányából törnek Lara életére. Sőt, kapunk fedezékrendszert is, de szerencsére nem kell hozzá külön gombokat nyomogatnunk, elég odahúzódni valamilyen felülethez és Lara automatikusan leguggol. Bár vannak szakaszok, ahol elkerülhető a konfrontáció, az esetek többségében tűzharc alakul ki, ami egyébként taktikai lehetőségek egész sorával kecsegtet. Eszköztárunk olyan klasszikusokat számlál, mint a géppisztoly, a sima pisztoly (hogy lesz-e dupla, az a játékból derül ki), a shotgun vagy az íj, melybe lángoló, robbanó és sima nyílvesszőt is tehetünk. A fegyverek fejleszthetők, különböző alkatrészeket lehet találni hozzájuk a pályákon, illetve az ócskavasnak nevezett, mindenféle ládákból kinyerhető, csavaranya-ikonnal jelképzett holmikkal szerelhetjük össze őket.

Az akció a pályák kiváló felépítésének köszönhetően nemcsak dinamikus, de igényel némi stratégiát is. Az ellenség szinte mindig túlerőben van, így érdemes a környezet adottságait kihasználva megválasztani a legjobb céleszközt. Mivel ellenfeleink az esetek többségében emberek más-más viselkedési formákkal (van, aki ránk ront, van, aki a távolból nyilaz vagy lő, és persze a klasszikus nehézfegyveres-páncélos rosszfiú is megjelenik), ezért mindegyiknek van valamilyen gyengéje, amit kihasználhatunk. Szó mi szó, a tervezők fantáziája kicsit tágabb térben is mozoghatott volna, mert a Tomb Raiderben minden méteren találunk egy robbanó hordót, de ez még elnézhető hiba, mely pár óra után már fel sem tűnik. Érdemes egyébként kitérni az íjra, mely Lara alapfegyvere, s mely, mint fent írtuk, többféle nyílvesszővel is használható. Nemcsak arra jó azonban, hogy harcoljunk, hanem vadászni is lehet vele, sőt, kell is. Lara egyedül maradt a dzsungelben, a vadászat segíti a fejlődését és a gyomrát is megtölti némi ízletes őzhússal.

A tábortüzek a játék fejlődési és mentési pontjai
És ha már fejlődés: minden akciónk tapasztalati pontokkal ajándékoz meg, melyek egy idő után képességpontokká tevődnek össze. Ezeket a mentési és fegyverfejlesztő helyként is funkcionáló tábortűznél költhetjük el háromféle skillcsoporban: egy a túlélésért és a vadászatért, egy a közelharcért és az állóképességért, egy pedig a lőfegyverekért felel, és bár egyes képességek elsőre nem tűnnek hasznosnak, szerencsére nem áll fenn a Far Cry 3-betegség, azaz mindegyik skill jól jöhet néha.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az új Tomb Raider egy agyatlan akciójáték. Igaz ugyan, hogy kevesebb puzzle-lel találkozunk majd, de a játék tele van rejtett sírokkal, melyek könnyűtől a közepesen nehézig terjedő opcionális kihívást kínálnak. Persze, egyiken sem fogunk annyira megizzadni, főleg, hogy az ösztön-rendszert aktiválva bármikor megnézhetjük, mely objektumokkal lehet interakcióra lépni. De azért így is kellemes élmény felfedezni a gyönyörű, titkokkal teli helyszíneket, melyek mindig egy rakás XP-vel gazdagítják a játékost. Mondjuk elviseltük volna, ha látjuk, hogy Lara mit vág zsebre a kinyitott ládikákból, de annyi baj legyen, hisz a szigeten így is gyűjthetünk naplóbejegyzéseket, mindenféle kincseket, vagy a már említett fegyver-kiegészítőket.

S hogy a főszálnak mennyire része a régimódi platformugrálás-logikázás? Változó: kúszni-mászni sokat fogunk, de Lara nehezen hal meg zuhanás következtében, szóval olyan nagy tétje nem sokszor lesz a dolognak. Gondolkodni viszont keveset kell, ám hogy ez jó-e, az már nagyon szubjektív. Én személy szerint élveztem, hogy nem voltak órahosszú üresjáratok, amik alatt csak azon agyaltam volna, hogyan juthatok tovább. Megjelentek továbbá a God of War-sorozat sikere óra játékfejlesztői általános iskolás anyagnak betudható QTE-k, megijedni azonban nem kell: az első két órában sok lesz, de utána majdnem semennyi, szóval nem kell attól félni, hogy a Tomb Raider is egy unalmas „nyomd az X-et vagy meghalsz”-játékká avanzsált.

A multiplayernek semmi keresnivalója a játékban
Lost: Kincskeresők


A szigetről még egy árva sort sem írtunk, pedig fontos eleme a játéknak, a Tomb Raider ugyanis so-so sandbox jelleggel bír. A bejárható területen nincsenek töltőképernyők, de szabadon közlekedni csak korlátozottan, a tábortüzek gyorsutazás funkciója segítségével tudunk. A sziget tehát, mondhatjuk, hogy kisebb-nagyobb kerületekből áll, melyek között nincs két egyforma, és bár könnyen hihetnénk, hogy egy újabb Crysist kapunk trópusi környezettel, a játék világa olyan változatos, hogy azt minden rokon stílusú program megirigyelheti. Sőt, kijelenthetjük, hogy ilyen sokrétű játéktérrel idén még nem is találkoztunk. Ráadásul a sziget sok felfedezhető extrát nyújt, és minden egyes kerületnek saját százalékszáma mutatja, hogy mennyi rejtett apróságot kutattunk fel eddig. A 10-12 órás végigjátszás tehát tulajdonképpen egy rohanás, melynek eredményeképp egy terület sem lesz 60% felett. Ha ki akarjuk maxolni a Tomb Raidert, nagyon komoly feladatnak nézünk elébe, mely játékórában és tartalomban a már emlegetett Far Cry 3-mal szerepel egy lapon. 10 ezer forint körüli összegért ennél nagyobb, kiterjedtebb és élvezetesebb szórakozást nem nagyon kapunk, és akkor a multiplayert még nem is említettük.

Rablóbanda

Persze nem ok nélkül: sajnos a Tomb Raider multiplayere olyan gyenge és értelmetlen, hogy a legtöbb játékos fél óra után hagyja majd a fenébe. Nekem is nehezemre esett tesztelni, mert nemcsak felesleges, de rosszul megtervezett is. A választható négyféle játékmód közül kettő majdnem ugyanaz, az akció pedig, ami szólóban oly gördülékeny és látványos, multiban nehézkes és lassú – ebből is látszik, hogy ez egy külön tudomány. A sima DM és TDM a kutyát sem köti le, a különböző célokat kitűző, csapatalpú móka pedig elmegy ugyan, de más játékokban ezerszer jobb kivitelezéssel találkozunk. A kötelező fejlődés pedig azért nem ér semmit, mert nincs kihatással az egyjátékos élményre. Ismét csak a Far Cry 3-mal tudok példálózni, ott ezt sikerült jól megoldani, holott a multi annak a játéknak sem volt nagy erőssége. Összefoglalva tehát, a Tomb Raider többjátékos komponensét jobb nem komolyan venni, legfeljebb az achievementek kedvéért éri meg elindítani.

A PC-s Tomb Raider AMD-féle TressFX hajeffektje csak így, képeken szép
Lara és a mellplasztika

A Tomb Raider egész egyszerűen gyönyörű. Bár szívem szerint ennyivel elintézném a témát, talán nem árt kitérni rá, hogy Lara elsősorban konzolokra készült kalandja mennyit profitál a PC-k erejéből. Nos, technikai téren a Tomb Raider nem egy Crysis 3, bár a DirectX 11-es beállítások és a tűéles, a konzolváltozatokénál sokkal magasabb felbontásban tündöklő textúrák azért nem egyszer segítenek ledöbbenteni még a legelhivatottabb shader-őrülteket is. A csúcsot viszont mindenképp a fantasztikus pályatervezés, a dramaturgiai szempontból tökéletes sorrendben egymás után pakolt helyszínek, na meg a kiváló karaktermodellek és a példaértékű animációk képviselik. Az egész játék úgy néz ki, ahogy ma, 2013-ban elvárjuk egy AAA-címtől, és nemcsak PC-n, de konzolon is csodálatosan fest – a játékot egy Xbox 360-on teszteltük, és végül konstatáltuk, hogy Halo 4 ide, Crysis 3 oda, ez a gép eddigi legjobban kinéző játéka. A hang és a zene szintén tökéletes, Camilla Luddington az eddigi legjobb Lara a sorozat történetében.

Az X jelöli a helyet

A Tomb Raider nem csak az év eddigi legjobb játéka, de egyben bizonyíték rá, hogy egy neves, nagy múlttal rendelkező szériát igenis fel lehet támasztani a sokat szidott rebootolással. Persze a Crystal Dynamics leánygyermeke sem szeplőtelenül fogant: a multiplayert kár volt beletenni, a robbanó hordók sokasága miatt is lesz, aki morog, és persze biztos, hogy a régi részek rajongói között lesznek, akik nem értik, mire a nagy öröm, mert ez a Tomb Raider már nem az a Tomb Raider. Csakhogy itt van a kutya elásva: nem is kell, hogy az legyen, sőt, jó, hogy más lett a sorozat, és nagyon reméljük, hogy a már emlegetett folytatás mihamarabb elkészül.


Platformok: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

44. Seraph6
2013.03.10. 08:57
A régi Tomb raider részek soha nem tudtak megfogni, de ez egy remek játék, csak ajánlani tudom!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. tom101
2013.03.10. 09:14
Nekem is nagyon tetszik a megújított játék Biztos hogy rengeteg időm fog rámenni, mániám a rejtett kincsek keresgélése. A survival instinct használatát senkinek nem ajánlom aki nem akarja tönkretenni az élményt. Első dolgom volt elállítani a gombját és elfelejteni. QTE... gyűlölöm, de ha később tényleg kevés lesz egye fene. Csak túlélem valahogy az elején
Egyszeri idegesítés: a telepítő. Nem tudom hogy én fogtam-e ki rossz lemezt vagy direkt ilyen, de több mint 3 óra volt! A lemezről 1 óra körül meg még a steam töltögetése utána 2 óra körül. Horror annak aki alig várta hogy kezébe kapja a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. thspo
2013.03.10. 09:15
az előzőek engem sem igazán győztek meg (na jó gyerek fejjel a legelsőket még imádtam), de ez igazán tartalmas és szórakoztató lett, ámbár jellegében nem igazán Tomb Raider, viszont baromi jó!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Tyrel
2013.03.10. 10:27
Én is végig játszottam már, és tényleg egy kimagaslóan jó játék, minden részletében igényes és kellően kidolgozott. Lara karaktere egyszerűen gyönyörű, nem is csak attól ahogy kinéz, hanem a karakter-animációi igen jók lettek. Néha csak megáll az ember, megfordítja a kamerát és nézi mit csinál szegény csaj... Nézelődik, vacog, a sebeit tapogatja, vagy épp próbál nem vízbe fulladni - nagyon emberien lettek kidolgozva a mozgásai és reakciói. Persze mindez csak "eyecandy", de igen is szükséges ahhoz hogy szeretni tudjuk a főhősnőt és szurkoljunk a túléléséért.
Ha élettelennek tűnne ez az egész nem működne. Nagyon jól ráéreztek a fejlesztők hogy erre bizony figyelni kell.

Technikai szempontból is nagyon rendben van a játék, a pálya design pedig szintén kitűnő. A sztori szerintem jól hozza a Tomb Raider hangulatot, még ha nem is felejthetetlen, sőt szerintem elég kiszámítható is... de a helyzetből kihozták a maximumot, és nem unatkozik az ember egy percig sem.

Ami viszont nagyon nagy negatívum nekem, hogy Larából egy tömeggyilkost csináltak... Ezt miért kellett??? Előző részekben is volt harc, de ott mindig valamilyen szörnyeket kellett ölni... Itt egyrészt aránylag sokkal több harc van és kevesebb gondolkodós rész, másrészt a harc 80+ százalékában embereket kell ölni, méghozzá magas tömött halmokba hányva.
Odaérsz egy sarokhoz, a túloldalon két ellenséges csávó épp arról beszél hogy elegük van már ebből és haza akarnak menni, erre te kinézel a sarkon és fejbe lövöd őket. Ez nem Lara, ő soha nem volt ilyen kegyetlen karakter. Nem egy istenverte akcióhős, hanem egy kincskereső/rejtély megoldó/tomb raider... volt eredetileg szegényem... De most már G.I. Jane.
Mire a játék végére érsz egy kisebb város lakosságát lemészárolod, persze szomorú ártatlan kis pofikával. Nagyon nem áll így össze a kép.

Amúgy elég brutális is lett a játék, főleg Lara halál-jelenetei elég durvák.

Alapvetően (ugyan még csak március van) az év egyik legjobb játéka lett, ez teljesen nyilvánvaló, de Lara emberségét elvenni és leredukálni egy egyszerű kommandóssá nagy hiba volt. Aki öldökölni akar annak van 1001 másik játék rá, olyan főhősökkel akik eredetileg is arra teremtettek...

Szerk.: Jah amúgy aki még most áll neki / még játszik vele és ATi kártyája van, annak szólok hogy a 13.2 beta driverekkel fagy a játék mint az Északi Sark, a 13.1 (legfrissebb stabil verzió) viszont tökéletesen megy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. Siq123
2013.03.10. 11:58
Konkrétan az irányítással van egy pár apró gond... ezért egyenesen 80%-ra száműzöm az egészet..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Tyrel
2013.03.10. 12:59
Csináld úgy mint én: először játszd végig az új Devil May Cry-t, utána a Tomb Raider irányítása egy álomnak fog tűnni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. NKing
2013.03.10. 13:19
Siq123: Kétféle embert tudok elképzelni, akinek ezzel az irányítással baja lehet - aki elmúlt 50 éves és akinek nem való a 100 méteres környezetébe se PC, se más humán interfésszel ellátott eszköz D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. _DiEGO_
2013.03.10. 13:38
+++++

Naggyon szupi lett nagyon jól megy Full AMD konfigon 1080p -ben HD6790 kari és Ph II X3 720BE alapórajelen ( 2800MHz)
csak pozitív eddig !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. redneck
2013.03.10. 14:44
Jó játék lett, de túl sok az akció egy régebbi részhez képest. Lara karaktere tényleg nem ennyire agresszív. A grafika szép, a helyszíneket eltalálták.
DMC után ennek azért jóval könnyebb az irányítása Tyrel. Teljesen másról szól a a két játék. Mindkettő nagyon jó, érdemes megvenni őket!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. EPG
2013.03.10. 15:00
"ez a Tomb Raider már nem az a Tomb Raider. Csakhogy itt van a kutya elásva: nem is kell, hogy az legyen, sőt, jó, hogy más lett a sorozat"

Ettől mindig falnak megyek, ha szerintük az eredeti nem jó és javítani kell és a hangsúlyokat átrakni, tegyék, DE változtassanak nevet... Vagy annyira nem bíznak már benne és kellenek a régi fanok?

Kb. egy szinten van a videókártya átnevezésekkel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Heroes27
2013.03.10. 15:59
"Sőt, kijelenthetjük, hogy ilyen sokrétű játéktérrel idén még nem is találkoztunk." - csak h k*csög legyek, és nem bírom ki. 2 hónap alatt baszod nem csodálom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. gbrgraphix
2013.03.10. 17:35
Keményvonalas Tomb raider rajongóként szinte az összes résszel játszottam. Be kell valljam az elején főleg sok QTE miatt volt némi instant törlés késztetésem. Aztán kialakult a játék hangulata. Egyébként nem ez az első Lara 'Rambo' Croft rész. A legendben is halomra kellett lőni a gonosz ügynököket. Érdekes mód, azt megelőző részben komplett story arch épült arra hogy Lara nem akar embert ölni.


Az egész biztos hogy ezután vissza fog kerülni az underworld, vagy anniversary hogy némi kihívás is legyen, mert ebben a részben az sajnos nulla.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. LechooEdy
2013.03.10. 18:15
Engem két dolog zavar a játékban amúgy nagyon jó game!
Az egyik a hülye quock time eventes részek, a másik a bugok, de ezt patch javítja is. Amiért a hangra nem tudok maxot adni az, hogy a gépkarabélynak rettenet béna hangja van.

Viszont jól optimalizált, jól irányítható, TressFX, DX11, bár nem olyan húde sok, hosszú, Lara csinos, és végre normálisan véres és néha már-már szadista a kivégzős jelenetekkel. Még annyi fanyalgás hozzá jöhetne, hogy a hard fokozat után lehetne egy Veteran szint, mert elég könnyű így is, sokszor meghal az ember nem azért, de könnyebb mint gondoltam. Remekül működik az automata minimalista fedezékrendszer.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. kivagyoken
2013.03.10. 18:27
Lara nem öl annyit az előző részekben mint most, én amolyan Tomb Raider "Unleashed"-nek fogom fel, mert ettől függetlenül egy nagyon jó játék.
Előtte a legend kötött le ennyire a többi számomra felejthető rész

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Siq123
2013.03.10. 19:38
NKing: Hidd el most ahol járok az irányitás miatt nem tudok egyhamar tovább jutni (valami rohadtul de nem jó), és most tényleg ne legyen a környékemen egy klaviatúra sem mert igényesen beleoperálom a monitorba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. gyuszi02
2013.03.10. 19:48
Az irányítással semmi gond nincs, maximum user error.

"...változtassanak nevet..."

És mi legyen a címe? Hamupipőke bosszúja? No comment.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Gyurkov
2013.03.10. 22:48
Nem akarom elhinni hogy a C3-mat vagy Halo 4-et a lemossa grafikailag XBOX-on, főleg az utóbbit ami szerintem korszakalkotóan szép volt (konzolon). Most komolyan...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. mtrx220
2013.03.11. 09:35
ajánlom a kontrollert az irányításhoz, lehet könnyebb lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. acezozo
2013.03.11. 09:40
Nekem is nagyon tetszik a játék,én is a Lara Croft and the Guardian of Light kivételével mindet végigjátszottam még anno PSX-en kezdve...
Remek a hangulata,fülessel játszva a hangok nekem kiválóak lettek bár olvasva fegyver hangokkal van valakinek problémája én ezeket észre sem vettem... elvitt a játék hangulata és kicsikre nem adok..
Nekem 9/10 és csak azért nem 10/10 mert nem tudom teljes szépségében játszani a régi konfig. miatt (de ez nem a játék problémája - csak nekem..)

ui: így 44 körül még rendesen érdekel a játék és benne is vagyok rendesen
nagy segítség lenne ha valaki segítene a játékhoz kapott kóddal - DLC-ket hogyan ill. honnan tudom beszerezni..a Steam-en nem találom...)
kösz a segítséget ..előre is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. mtrx220
2013.03.11. 10:13
Tyrel
nem értem ezt amit írsz. hasonló helyzetben szerintem bárkiből kihozhatja az állatot a szitu. biztos láttad a Descent című filmet, na kb azt képzelheted.
ez egy túlélő-játék, nem kalandozgatás meg lötyögés. mondtad hogy végigjátszottad. mondja is egy ember, hogy itt csak túlélők vannak, nincsenek hősök. ez igaz is.
szerintem teljesen jót tett a sorozatnak ez az irány. akik azon vinnyognak, hogy nem olyan mint a korábbi részek. hát gondolkozzatok el: ez az irány jobb, vagy a süllyesztő?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. dragon83
2013.03.11. 13:38
@mtrx220 - akik azon vinnyognak, hogy nem olyan mint a korábbi részek. hát gondolkozzatok el: ez az irány jobb, vagy a süllyesztő?

Nem játszottam a játékkal, szóval nem tudom mennyire jó vagy rossz, de azért én egy harmadik lehetőséget is beszúrtam volna a te választási lehetőségeid közé: ez az irány jobb, vagy a süllyesztő, vagy olyan, mint a korábbi részek (Legend, Anniversary irányvonal).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. mtrx220
2013.03.11. 14:45
igen. az a süllyesztő.
nem vinnék, hidd el hogy nem vinnék. manapság nem. a keményvonalas rajongók megveszik, akik édeskevés létszámban vannak. ergo bukta lesz a cím, mert a közönség nagy részét nem fogja meg.
talán nem tetszik, nekem sem tetszik. de ezek mennek a játékiparban. buktak már meg nagy címek ezen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. dragon83
2013.03.11. 15:31
Attól függ mit értünk azon, hogy "nem vinnék". Anniversary-ből kb 2,5 millió fogyott, pedig az csak egy remake volt. Legendből is elment 1,5 millió. Az igaz (és ez a baj), hogy manapság ezt már kevésnek találja egy nagy kiadó, ezért aztán mindent akciósítanak, hátha többen veszik. Ez persze nem mindig jön be, lásd Dead Space 3, amibe beleöltek egy rakás pénzt, aztán fogyott belőle 1 millió. Az EA lehet el is kaszálja a sorozatot. Meglátjuk hogyan szerepel a kasszáknál ez az új Tomb Raider.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Attila85
2013.03.11. 15:32
Pedig az első kalandja Lara Croft-nak az 5. ben a Chronicles-ben volt. Ott még copfos kislányként kellett szaladgálni.. de jó is volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. mtrx220
2013.03.12. 08:26
ja, ki tudja mi a jó.
mindenesetre szerintem jobb hogy ezt bejátszották, mint még egy keményvonalas részt kiadni - megkockáztatva hogy bukó lesz.
az emberek reakcióit nézve 90% el van tőle ájulva, 10% emlegeti fel komolyabban a régi érzés hiányát. szerintem bejött a fejlesztőknek. jobb mint ha az arány fordított lenne. én is bírom Larát - nagyon is szívem csücske, kár lenne ha a pénz áldozatává válna ez a remek sorozat is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. coolpet
2013.03.12. 12:10
Mik azok a QTE-k, en meg nem talalkoztam veluk, bar meg csak most alltam neki.
Ott avgyok ahol a medvecsapda osszecsapja a labam es jonnek a farkasok.

Mikor lesznek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Th3Ac3
2013.03.12. 15:02
Csatlakozok azok táborához akik szerint jót tett a sorozatnak a vérfrissítés ez a rész jobban leköt, szinte letehetetlen. Egy izgalmas világot alkottak tele veszteséggel és fájdalommal. HD 7770 Catalyst 13.2 Beta 7-el sokkal jobban fut mint előtte, sosem fagyott még ki, szóval javaslom a telepítését az első patch mellé, akkor szépen fut.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Asagrim Th3Ac...
2013.03.12. 15:23
Vérfrissítés? Oké
Vérontás? Nagyon nem oké. Ez egy Assassin's Creed lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. mikej95
2013.03.12. 18:28
coolpet: A QTE az amikor össze-vissza kell gombokat nyomkodnod, lenyomva tartanod amik felvillannak a képernyőn. Ha még mindig nem érted, vagy tetszik a dolog próbáld ki az Indigo Prophecy-t aka. Fahrenheit-et. Na ott van QTE rendesen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. pisztoly
2013.03.12. 21:57
mit meg hogyan kell nyomni még az eleje felé mikor lara elbújik valami résbe és a tag meg kirángatja... nyomtam már mindent mindenhol, de már nagyon flbsz! nekem ez a qte meg videók már nagyon filmesre viszik a gémet nem szeretem ha a szabadságot ilyenekkel elveszik. lassan olyan lesz egy játék, hogy szívesebben néznéd csak mint egy filmet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Asagrim piszt...
2013.03.12. 22:52
Ez nálam is problémás volt. Mikor a kör zsugorodik akkor F, és csak egyszer kell megnyomni, mikor a fix körön belülre ért. Ha felkiáltójel van (mint például mikor az orosz faszi pisztolyt fog rád) akkor meg általában E-t kell darálni de rendesen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pisztoly
2013.03.13. 07:47
ehemm...thx, rápróbázok majd!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Ch00ler
2013.03.13. 09:36
Ez a fajta játékmenet azonban manapság fájdalmasan elavultnak hat – nem csalás, nem ámítás, jómagam is elővettem az első két részt még januárban, hogy ráhangolódjak a rebootra, és meg kell mondanom, hogy igencsak nehezemre esett nem kidobni az ablakon a gépem, olyan idegesítőek voltak a puzzle-részek és a borzalmas PC-s irányítás.

Érdekes, én pontosan így vagyok a mai játékokkal: idegesítő, hogy mennyire nem kell gondolkodni bennük, és még idegesítőbb a borzalmas konzolos irányítás.

Anno, szerintem a Tomb Raider 1-2 pontosan azért volt annyira jó játék, mivel a puzzle-ökön volt a hangsúly, plusz még kapott az ember egy kis adrenalint az esetlegesen felbukkanó és megölendő ellenfelektől. Az egyik legnagyobb katarzist az adta, amikor egy pálya teljesítése után végre átláttad, hogy pontosan mi hol van, hogy mennyire zseniálisan tervezték meg a pályát a készítők.
Azt hiszem a Portal sorozat éppen ebből a régi Tomb Raider-es feeling-ből merített és lett annyira sikeres az elmúlt években.
Ettől még ez a játék is lehet kiváló, csak hát a Tomb Raider-es címke valahogy nem illik a doboz elejére...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. zseko
2013.03.13. 17:12
Van egy pár hülyeség a cikkben összeírkálva, de korrekt lett.

PC-n gamepaddal játszva jobb az irányítás mint billentyűzettel, elviselhetőbb a qte is és nincs benne hiba, hogy nem tudni mit kell nyomni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Maxcube
2013.03.13. 17:31
Soha nem játszottam TR-t de ez a rész rohadtul megtetszett,nem gondoltam hogy ilyen jó gém
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tibaimp
2013.03.13. 21:49
Bejövős
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Chocho
2013.03.13. 22:07
"Van egy pár hülyeség a cikkben összeírkálva, de korrekt lett."

Van pár hülyeség a kommentedben, de korrekt lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.03.14. 00:12
Látom Te sem bírod a kritikát

Ám Mea culpa, nem találom mire gondoltam, lehet elkevertem másik oldallal hsz-írás közben

A fentiektől függetlenül viszont ezt nem értem: és a gyomrát is megtölti némi ízletes őzhússal.
mivel erre semmi utalást nem találtam a játékban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Chocho
2013.03.14. 09:09
Ezt hívják humornak; nem konkrétan arra gondoltam, hogy Lara elmajszolja a lenyúzott állatot, de "eltesz" belőle egy darabot, és az egyik korai videóban látjuk is, ahogy süti a húst.

Egyébként de, bírom a kritikát, csak legyen konstruktív és nem ilyen "vannak benne hülyeségek"-jellegű semmi kis köpködés. Mert ennek nincs értelme.

Egyébként olvasva a kommenteket nekem az jött le, hogy akiknek nem tetszik a játék, az emlékeik alapján ítélik meg jónak a régi részeket. Nekik javaslom, hogy járjanak el úgy, mint én, azaz vegyék meg GoG-on a trilógiát és essenek neki! Nagyon hamar rájönnek, hogy ez csak tizeniksz éve volt igazán élvezetes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.03.14. 11:52
Pedig nem nálad olvastam először ezt a szarvasos humort lehet akkor régen még így tervezték. Még szerencse hogy nem csinálták meg.

Akkor lehet én kivételek egyike vagyok, nekem mai napig a legelső rész az etalon, A JÁTÉK így nagybetűvel, és bármikor szívesen játszom vele, még mindig ugyanúgy élvezem mint anno mikor megjelent Karácsonykor meg is vettem Steamen az összeset.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Chocho
2013.03.14. 19:26
Heroes27:

Két hónap? Még jó, hogy március van, azaz eltelt az első negyedév. Arról már nem is beszélve, hogy megjelent a Crysis 3, az Aliens, a Dead Space 3, az Impire, a PC-s Brütal Legend... és ezt most így fejből soroltam fel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. hsim
2013.04.04. 09:39
Pc-n kontrollerrel hatalmas élmény a játék, nálam az év eddigi legjobbja. gyönyörű, kegyetlenül játszható, rendkívül igényes cucc. 3D-ben meg egy kész csoda.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. j.panzer
2013.04.14. 18:29
Ez egy tök jó cikk lett, eléggé jól fedi a valóságot. Íme, ahogy én láttam ezt a jétékot:

Ez egy nagyon-nagyon-nagyon jó játék lett. Szinte már zseniális. Az egész biztos, hogy eleddig az év játéka. És mondom ezt úgy, hogy nem igazán rajongok a műfajért. 2-3 TombRaidernek már nekifeküdtem régebben, de azok pár óra játék után unalomba fulladtak, vagy egyszerűen meguntam, hogy x milliomodszor zuhantam le valahonnan.

Ez a játék, minden, csak nem unalmas. Mikor már épp kezdene kicsit uncsi lenni, bejön egy videó, egy jó narratíva, stb. Szóval pörgős, hangulatos, LÁTVÁNYOS. A grafika tényleg nagyon szép, ha itt megállna a grafikai fejlődés, nem sírnám el magam.
Egyedül ez a TresserFX haj nem igazán életképes. Igazából gyönyörű... lenne, ha működne. De ha bekapcsoljuk, Lara haja néha a tüdejében köt ki, vagy eltűnik a ruházatában, stb. A legrosszabb, mikor kompletten eltűnik, és Lara haja helyén egy fekete sapka szerű képződmény villan fel. Nah az szánalmas. Úgyhogy 1 óra után kikapcsoltam ezt az effektet. A normál haj elég butácska, de legalább a fején marad...
A karakterek, és a táj kidolgozottsága is frankó, és végre van értelmes történet. Ami ráadásul egy kerek egészet alkot, van eleje, közepe és vége. Az nekem a régebbi játékokból nagyon hiányzott.

A fegyverek jók, és bár én alapvetően egy lőfegyveres beállítottságú játékos vagyok, az esetek nagy részében az íjjal nyomtam. Igazi kis svájci bicska az a cucc, és miután kifejleszti az ember a megfelelő képességet, még az áldozatokba pumpált nyilat is vissza lehet szerezni. Tképpen végtelen lőszer.

A történet tényleg nagyon jó, és halad előre. Ha az ember nem akar minden vacakot összeszedni, akkor kb. 15 óra alatt végig lehet tolni. Nekem ennyi idő kellett hozzá, és 70%-os lettem.

Amit még külön kiemelnék, az az irányítás. Nagyon jó lett, ami az általam ismert korábbi részekről nem mondható el. Igen ritkán fordult elő, hogy Lara nem az csinálta, amit akartam, és emiatt szakadékba estem, vagy hasonló módon elhaláloztam.
Ilyenkor jön jól a játék másik nagy előnye, hogy nagyon jól el vannak találva a chackpointok. Ha meg is halunk 1 percnél többet soha nem bukunk el.
Ez viszont picit hátrány is, mert mentés mint olyan nincs, ha valamin túljutottunk, nem lehet visszatölteni. Ez kár.

Én speciel a harcot is élveztem, simán tarkón nyilaztam az ellenségek nagy részét, a nagy rohamoknál meg nyíllal osztottam a headshoot-okat. Ritkán kényszerültem rá komolyabb tűzerő bevetésére. Inkább a bossfight-oknál, és a játék vége felé. Sztem a robbanó hordókkal sem volt gond. Náha lőttem rájuk, néha nam. Sztem tök okés volt minden.

A játék egyetlen apró hibája (számomra), hogy az elején, mire rájöttem, hogy az interaktív harcoknál mit kell csinálni, megőszültem. Az első (5 másodperces) fightot vagy 50-szer csináltam meg, és fél órám ment rá, és még így sem jöttem rá, hogy mi a gyíkot kell csinálni, mivel a rohadt játék nem azt írja ám ki, hogy nyomd meg xy gombot, hanem mindenféle ikonokat villant fel, amiből még csak véletlenül sem jössz rá, hogy mit kell csinálni. És hiába volt bekapcsolva a "Key Hints" az sem mindig írta ki, hogy WTF-et kell csinálni.
No ekkor elolvastam egy magyar végigjátszást, természetes, hogy a srác szépen leírja, hogy mit kell csinálni, csak az utolsó gombon nem íjra le. Hát a ************ az ilyen kreténnek.
Végül valami youtube videón lett meg a megoldás, ami egyébiránt elég triviális. Szóval az irányításra rá kell jönni, de ha rájöttél, akkor már sima ügy. Élvezhető, nem bosszantó.
De azért üzenném, annak, aki ezeket a piktogramokat kitalálta, hogy menjen el utcasöprőnek. Abban talán jobb lesz, mint a szakmájában.

Persze lehet, hogy csak nekem sikerült ilyen nehezen rájönnöm pár alap dologra, de ez a rész rendesen felverte az agyam. Szerencsére egy óra játék után az ember belerázódik, és onnantól a játékmenet folyamatos, nem szakítja meg több órás agyalás. 1-2 szitu volt, amikor azért nem elsőre jöttem rá a megoldásra, és mikor rájöttem, vertem a fejem a falba, hogy ez de vacak, de nem ez a jellemző a játékra.

Összességében én azt mondanám, hogy amint túljutottam az első animált figtht-on, már egész simán ment a játék, nagyon élvezetes volt.

Az első TR, ami képes volt lekötni, és amit végig is játszottam. Mint mondtam, eddig tényleg az év játéka nekem, és én simán rávágnék egy 97%-ot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. j.panzer
2013.04.14. 19:27
No még annyit, hogy így végigolvasva a kommenteket, látom, hogy a QTE nem csak nálam verte ki a biztosítékot.
Máris jobban érzem magam. Az irányításra visszatérve, szerintem a világon semmi baj nincs vele. Tényleg pár alkalom volt, hogy Lara nem azt csinálta, amit akartam. Alapvetően azért jól játszható.

Egérrel, billentyűzettel toltam végig, és nem volt gondom vele.

zseko - 2013-03-14 00:12:22
Gondolom arra utalt a cikk írója, hogy a játék elején kellett vadászni, mert Lara éhes volt. Én egy őzikét lőttem le, és bár nagyon sajnálta őt Lara lány, azért egy "Sorry" kíséretében csak kivágott belőle egy jó adag husit, és a tábortűzhöz visszatérve meg is hamizta.
Ha ez nálad nem jött le, akkor nálad van a hiba (esetleg madarat, vagy nyulat lőttél vacsorára).
Plusz utána van olyan Skill, hogy a lelőtt állatokból is kapsz Salvage pontokat.

A grafikára visszatérve, szerintem baromi jó lett, én ultra beállításokkal toltam (minden maxon), és tényleg elképesztően jól néz ki Full-HD-ban. Egy rossz szavunk nem lehet. Minden gyönyörű.
Lara is nagyon jól ki van dolgozva (külön imádtam, hogy nem csak vérzett, de sebek is jelentek meg a bőrén, meg szakadt a ruhája, stb. Rögtön szükségét is éreztem ráadni egy bomber dzsekit, mielőtt még egy életre elcsúfítanánk kedvenc hősnőnket).
Ezen kívül tényleg nagyon jól kidolgozták az arcát, a mimikát, szinte már "él" a karakter.
Hasonlóan igényes a környezet is. Néhol lélegzetelállító, egy-egy zuhanásba bele is borzongtam.
PC-n nem sok minden fogja meg ezt a grafikát.

Ami a modernizált játékmenetet illeti. Alapvetően szerintem az van, hogy manapság iszonyatosan magasak a játékok fejlesztési költségei. Van amire már dollárban is száz milla fölött költenek. Ezek a költségek nem jönnek vissza, ha 1-2 millió vevő lesz a játékra.
Azt pedig látni kell, hogy az emberek nagy részét nem köti le, hogy 4 óráig próbál egy feladatot megoldani, úgy hogy közben semmi nem történi, vagy ami még rosszabb, 647ezredszer tölti vissza, mert mindig meghal.
Nyilván van egy réteg, akinek ez kell, de azok vannak kisebbségben. A nagyobb eladásokhoz pörgős játékmenet kell (tehát olyan, ami nem fullad unalomba).
Nagyon sajnálom azokat, akik a régi játékmenet hívei, és elvették tőlük a kedvenc címüket, de pl én sosem ültem volna végig egy réig stílusú TR-t, ezt meg egyenesen imádom.
Tudom milyen rossz az, mikor a játékfejlesztők egy új iránnyal "elcseszik" a régi jó játékokat, de ezzel jár, mikor egy eredetileg rétegjátéknak induló cím a saját sikerének áldozatául esik, és tömegjátékká növi ki magát. Én például a Hitman 4 után egy borzalmas csalódásnak éltem meg a Hitman 5-t. Szánalmasan borzalmas lett, mégis egész jó eladásokat produkált. Én meg hánytam tőle.

No vissza a TR-re. Sokan írtátok, hogy sérelmezitek, hogy Lara elég sok hullát gyártott ebben a játékban, és hogy embereket gyilkol.
Hááááát... azért kérlek emlékezzetek arra, hogy ezek az úgy nevezett "emberek" milyen szadista módon fogadják az újonnan a szigetre kerülőket, és hogy milyen lazán gyilkolásznak, csak úgy "hobbiból". Elég a díszletet nézni, és rájöttök, hogy ezek az "ember" nevet meg sem érdemlik. Barbár állatok ezek, soha egyetlen percig nem okozott lelkiismeret furdalást, hogy tarkón nyilazzam őket. Szóval a sztori szerinte teljesen érthető Lara reakciója. Személy szerint talán azt hiányoltam, hogy az első pár kill nem igazán viselte meg Larát. Szívesen láttam volna egy álmot, egy víziót, vagy egy sírós jelenetet, mintegy az "ártatlanság, naivitás" elvesztése végett, de végülis így sem volt rossz.
A mellékszereplők meg is jegyzik. "Lara is a real badass"...

Végezetül még egyszer, EZ EGY NAGYON-NAGYON-NAAAAAGYON JÓ JÁTÉK LETT.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!