iPon Cikkek

Torchlight – Kóros Diablo-hiányban szenvedőknek

Dátum | 2009. 11. 15.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Torchlightot készítő Runic Games nem akármilyen alapító tagokkal rendelkezik: Travis Baldree felelős többek között a Fate című játékért (aminek nem volt akkora hírverése nálunk), míg Max és Erich Schaefer a Blizzard North társalapítói voltak. Igen, azé a Blizzard North-é, ami eddig két Diablo-t és egy kiegészítőt is lerakott az asztalra. Ha mindez nem lenne elég, akkor a feloszló Flagship Studios (ugyancsak egy rakás ex-Blizzardos) teljes Seatlle-i részlege is csatlakozott a bagázshoz, ők pedig a Hellgate London után épp a Mythoson dolgoztak. Ilyen emberekkel a cégben nem is igazán volt kérdéses, hogy milyen stílusú játékra számíthatunk tőlük, és az E3 óta várható is volt, hogy nem kell csalódnunk.

Vanquisherem alig várja, hogy még 5000 ellenfélnek golyót küldjön az arcába
A játék ha akarná sem tudná letagadni az őseit, de ez nem is baj, és legalább nem akar többnek látszani, mint ami (Max szerint sem valami grandiózus volt a cél, azt majd megcsinálják a Blizzesek Diablo 3 néven a jövő évezredben. Talán…). A főmenü egyszerű, indíthatunk új karaktert, betölthetünk egy másikat, piszkálhatjuk a beállításokat, vagy kiléphetünk. Új karakter esetén három féle kaszt közül válogathatunk, a nemek fixek: Destroyer (férfi), Vanquisher (nő), Alchemist (férfi). Ha túllépünk az elnevezéseken, akár azt is mondhatnánk, hogy Warrior, Rogue, Sorcerer mint a Diablo 1-ben. Azért közben eltelt jónéhány év és vannak új ötletek, így kapunk egy állatot is magunk mellé, ami lehet kutya vagy macska, ízlésünk szerint (most azért senki se egy kiscicára gondoljon). A kedvencek nagyon fontosak a játékban, mert rengeteget segítenek nekünk: saját hátizsákjuk van, amibe pakolhatunk cuccokat, és attól függően mire vágyunk, akár keményen osztják is az ellent. A viselkedésüket mi döntjük el.

A választék
Ha kész a karakterünk, egyből Tristramben Torchlightban kötünk ki vele, ahol még nem igazán akar szóba állni velünk senki, így bele is foghatunk kalandjainkba. A kameranézet fix, maximum ráközelíthetünk emberünkre a görgővel. Az irányítás nagyon egyszerű, a fejlesztők összeszedték a legismertebb és legjobb megoldásokat, amit e műfaj kínálhat, így nagyrészt egerünkre fogunk hagyatkozni, rengeteg gyorsgombbal kiegészítve.

Leszámítva a városban való ténykedésünket, végig a föld alatt fogjuk pusztítani a ránk támadó több ezer ellenfelet, de a környezet néhány pályánként megváltozik majd. Mivel egyre mélyebbre vezet utunk, ezért nem lesz több lejárat a városból, ezek helyett egy portálon keresztül tudunk majd közlekedni a szokásos town portal varázslat mellett. A történet elég sablonosra sikerült, az alapja a már unalomig ismert "derítsd ki mi van és öld meg a nagy gonoszt".

Előbb-utóbb mindenre lesz elég pontunk
A fejlődés a szokásos XP alapú. Ha elég összegyűlt, akkor szintet lépünk és kapunk öt pontot, amit az alaptulajdonságaink között oszthatunk le, és egy képességpontot, amiből új tulajdonságokra tehetünk szert. Mindössze négy féle alaptulajdonságunk van (erő, ügyesség, mágia és védelem), és mindegyik csak kifejezetten egy dolog erősítésére jó. Nincsenek átfedések, így akármilyen kasztot is választottunk, maximum kettőt fogunk ezekből növelni, és ez már-már túlzottan egyszerűvé teszi a döntéseket szintlépésnél. Képességeink szerencsére már egy fokkal bonyolultabbak, minden karakternek három fülön helyezkednek el a lehetséges passzív és aktív tanulnivalói, melyek különböző stílusokat képviselnek. Éppen ezért ha például Vanquisherrel megyünk és úgy döntöttünk, hogy nekünk távolsági fegyver való a kezünkbe, akkor az ezzel foglalkozó ág mellett a másik kettő szinte feleslegessé válik, tehát aggódnunk nem kell, minden fontos képességünk eléri a maximális szintet a játék végére. Ebben segít az is, hogy a tapasztalati pontok mellett hírnévre is szert tehetünk, ahogy nevesebb ellenfeleket küldünk át a másvilágra. Ha elég pont összegyűlt, akkor hírnevünk is szintet lép, és kapunk plusz egy képességpontot. Sajnos az elnevezéseknél nem voltak túl kreatívok a srácok, néha érthetetlen miért így követi egymást néhány rang.

Tájkép csata után. Lehet felkapkodni a cuccokat a földről
Természetesen mint minden Hack and Slashben, a fejlődésünk másik, igen fontos alappillére a loot. Zsákmányban nem lesz hiány, az ellenfelek csak úgy szórják a különböző fegyvereket és páncélokat, amiknek persze a 99%-a használhatatlan. A különleges tárgyak négy csoportba vannak sorolva: a zöldeken már van valami mágia, a kékek már ritkák és erősebbek, a sárgák egyedi, névvel ellátott dolgok, míg a lilák egy-egy szett tartozékai. Az esetek többségében persze, ha kapunk valami izmos cuccot, akkor pont a mi kasztunknak nem lesz jó. Erre találták ki a városban a közös ládát, amibe bármit pakolunk, a többi karakterünk is látni fogja, így ha például többen játszunk egy gépen, vagy csak nekünk van több harcosunk, akkor tudunk csereberélni köztük. A legtöbb ilyen játékban ha megtelik a hátizsákunk, akkor town portal, mindent elad, vissza a dungeon-be. Mivel a felvehető tárgyak között rengeteg az ipari hulladék, ezt sokszor kéne megcsinálni, a Torchlightban azonban ha megpakoljuk házi kedvencünket, akkor elküldhetjük, hogy eladjon mindent ami nála van. Ilyenkor megjelenik egy visszaszámláló, ami ha lejár, akkor megjön társunk egy teljesen üres hátizsákkal, és némi zsebpénzzel. Ez nagyon hasznos újítás.

A felszerelésünkkel nagyon sok mindent csinálhatunk, az eladáson kívül, például gyűjtögethetünk különböző drágaköveket, amiket a megfelelő (socketes) tárgyakba pakolva tovább erősíthetjük őket. Szinte mindent megtehetünk, amit akarunk, de a legérdekesebb talán az a mágus NPC, aki némi eséllyel tovább erősíti egy kiválasztott felszerelésünket. Rizikós a dolog, mert előfordulhat, hogy eltörik, amit nekiadtunk (minden egyes bűbáj után egyre nagyobb eséllyel) és arra is van esély, hogy elveszíti minden tulajdonságát, de ha szerzünk egy nagyon erős tárgyat, és beadjuk párszor neki, akkor lehet, hogy valami brutális lesz a végeredmény.

Az utolsó pályák a leghangulatosabbak
A magunkra aggatható cuccok mennyiségét tekintve szerencsére nem lőttek túl a célon, mert nem húzhatunk minden ujjunkra hat gyűrűt, csak annyi felszerelést vehetünk fel amennyi még egészséges (de társunkra is ráadhatunk egy nyakláncot és két gyűrűt). A szokásos zsákmányokon kívül még szerezhetünk különböző varázslatokat és halakat. Utóbbiakat pecázással, néhány térképen vannak kijelölt helyek ahol addig horgászhatunk, amíg meg nem unjuk. A halakkal kutyánkat/macskánkat etethetjük, aki ennek hatására átváltozik egy meghatározott időre, vagy örökre (amíg másik halat nem adunk neki). A lehetőségek tárháza elég nagy, sokféle ellenfél alakja felvehető, de ha út közben rájöttünk, hogy pl. kutya helyett mégis a macskaféléket kedveljük, akkor szerezhetünk majd olyan halat is, ami megoldja a problémánkat (ez speciel vehető).

Szegény Spot már előre fél, hogy mit sikerül kifognom
Küldetésekből csak háromféle van: öld meg ezt, hozd el azt, csináld a főszálat. Ennél azért kicsit több kreativitás is szorulhatott volna a fejlesztőkbe. A fő szál egyébként 35 véletlenszerűen generált szintből áll (kb. 10-15 óra játékidő, de sajnos van, hogy nagyon hasonló pályákat kapunk), és ha végigverekedtük magunkat rajta akkor megjelenik egy új emberke a városban, akinél nyugdíjba mehetünk. Ez nem kötelező, mert ilyenkor még elmehetünk a kriptákba kalandozni, de ha úgy döntünk, hogy ideje távoznunk, akkor utódunknak kiválaszthatunk egyet tárgyaink közül. Ennek majd csökkenti a követelményeit (hogy mikor vehetjük fel) a játék, miközben erősít a tulajdonságain egy kicsit. Ha egy feltápolt tárgyat így továbbadunk párszor, akkor a legerősebb felszereléseket tudjuk létrehozni, a kérdés csak az, hogy minek.

A végére maradt egy kis fekete leves, és egy örömhír. Kezdjük előbbivel: a játék rémesen könnyű. Easy fokozaton épphogy csak nem rak ki egy gombot, hogy "katt ide, végigviszem helyetted a játékot", míg normálon csak szimplán nagyon könnyű. Ezért a stílus rajongóinak azt ajánlom, hogy legalább nehéz fokozaton indítsanak, különben nagyon hamar unalomba fullad az egész klikkelő-bajnokság. Bátrabbak akár permanens halált is választhatnak. Sajnos előnyökhöz nem juttat, csak a feszültség van meg miatta, hogy ha meghalunk, akkor annyi, volt karakter, nincs karakter.

Na mit hagyjak az utódomra? Talán ezt
Technikai oldaláról nézve a játék elég közepesen teljesít: a hangok átlagosak, beszéd nem sok van, és ott se éppen díjnyertes szinkronszínészeket hallgathatunk, de cserébe kapunk pár nagyon jó zenét. A grafikának van egy stílusa, ami egész tetszetős, egy ilyen kis projekttől senki sem vár Sacred 2-es kinézetet. A töltési idők szerintem irracionálisan hosszúak, DE! A Torchlight szinte bármin elfut, és ezt tessék komolyan venni. A beállítások között még egy „netbook mode” is van, amit használva integrált grafikával is csak úgy repeszt a játék (mi egy HD3200-ason próbáltuk ki, ha valakinek van például GMA950-es tapasztalata, az megoszthatná velünk).

Összefoglalva a véleményünket a Torchlightról egy kicsit Diablo+WoW utóérzetünk van (nem véletlen, hogy MMO is lesz belőle). Az alapjait tekintve minden megvan benne, ami egy jó Hack and Slash-hez kell, de könnyűsége, egyszerűsége,  és nem túl változatos küldetései miatt könnyen unalmassá válhat. Nehezebb fokozatokon már képes feszültséget okozni, és a hosszára sem lehet panasz. Rengeteg pályán verekedhetjük át magunkat (igaz kinézetet csak 6-7 féle van), ráadásul sok aprósággal igyekeztek feldobni a játékot. Ígéretéhez híven a Runic már kiadta TorchED néven a pályaszerkesztőt, és közeledik a következő patch is. A hivatalos honlapon a Torchlight 20 dollárért megvehető, és van demo is. Külön piros pont jár a fejlesztőknek, hogy kirakták a róluk készült képregényeket is az oldalra, pedig van bennük vicces kritika is. Bár csak nemrég jelent meg a játék, máris van magyar rajongói oldala, ami mutatja, hogy azért nem egy rossz alkotással van dolgunk: Diablo 3 pótléknak tökéletes lesz, akik pedig grafika függők, azok inkább térjenek vissza a Sacred 2-höz, úgyis most jött ki egy kiegészítő hozzá.


Platformok: PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. StevyXIX
2009.11.15. 12:39
"Éppen ezért ha például Vanquisherrel megyünk és úgy döntöttünk, hogy nekünk íj való a kezünkbe, akkor az ezzel foglalkozó ág mellett a másik kettő szinte feleslegessé válik"
Én ilyet nem vettem észre, puskával megyek és használom az és nincsenek is külön fegyver skillek, csak távolsági, közelharci és mágikus (botok), Explosive Shotot is tudom lőfegyverrel használni, szóval nincs ilyen kikötés. Skillek/fák szabadon kombinálhatóak, nem épülnek egymásra, ezért sincs követelmény egyiknél se.
Halat nem csak pet ehet, van olyan hal amit a karakter fogyaszthat el, lehet találni olyat ami gyógyít és manát ad egyszerre (mint diablo Rejavution potion), van olyan ami növeli a kapott xp-t egy ideig vagy olyan is ami növeli a mágikus tárgyak találati esélyét és a kieső pénzt, poénból még néha mágikus bakancsot is lehet fogni. Pet más formában a tulajdonságai is megváltozhatnak nőhet a hp-ja igen csak nagy mértékben, szóval aki pettel is aktívan hadakozik annak jól jöhet.
Spellekről nem írtatok (csak említettétek), pedig petnek is lehet adni (igaz nagyon bután használja) vannak gyógyító, sőt azonosító (amivel tárgyakat be lehet azonosítani) és town portal spellek is, meg még lehetne sorolni tényleg sok van, van szintjük is (nem mindnek) és szinttel erősebb lesz a spell is.
Nem láttam, hogy írtatok a mapokról, lehet árusnál venni térképet ami megnyit egy portalt és be lehet járni egy véletlenszerű (ill szint függő) helyet, ez nagyon jó ötlet, Mythosba is tetszett már, főleg, hogy ott direkt voltak több emberre tervezett térképek is (írták is, 5 fős vagy nagyobb csapatnak szánt térkép is volt), persze itt ilyen nincs, de azért nem rossz dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Svindler
2009.11.15. 14:05
Mert nem könyvet írtunk, így is elég dolog ki lett fejtve, ha minden apróságot leírtam volna, kétszer ekkora lenne

Ha pedig erős akarsz lenni, és Vanquisherrel lövöldözöl, akkor tartom, hogy a másik két "fában" (szerintem nem az, mert nincsenek előkövetlmények a szinten kívül) nagyon nagyon kevés hasznos dolog van. Én pl. mivel két pisztollyal mentem végül még adogattam a Dual-wieldes plusz sebzésre és a pet erősítésre, de ennyi. A ranged sebzés növelés, plusz crit, stb. sokkal hasznosabb minden másnál. Nem sokat tudtam volna kezdeni pl a közelharci fegyverek sebzésének a növelésével és a csapdák is feleslegesen vették volna el a pontokat mástól.

Nem csak halak vannak amik növelik ideiglenesen a dolgokat, legalábbis én találtam ilyen kavics szerűségeket is, igaz elég ritkán, de miután kipecáztam vagy 100 halat és ilyet nem fogtam, max találtam, ezért nem akartam a pecázáshoz húzni. Mondjuk ha neked sikerült XP növeli halat fogni, akkor csak én vagyok atom peches (pedig mindenhol horgásztam, mert vannak halak amiket csak bizonyos dungeonokban lehet fogni).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Multitask
2009.11.15. 14:34
Elég jó játéknak tűnik, egyszer lehet majd ki lesz próbálva.
Végigolvastam, egész jó kis leírás lett, egy-két dologtól eltekintve. Én pl. utálom az ilyen mondatokat: "Természetesen mint minden Hack and Slashben, a fejlődésünk másik, igen fontos alappillére a loot. " Tudom, hogy a következő mondatban le van írva (miután megnéztem szótárban, rájöttem, hogy mit jelent), de miért nem lehet magyarul leírni? :S
Aztán dolgot régen meg akartam már még kérdezni: amikor azt írjátok h anyniról szól h öld meg ezt hozd el azt, akkor ha annyira gyérnek tűnik, akkor sztetek mi lenne a jó?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. StevyXIX
2009.11.15. 14:57
Sv:
Pedig a csapdák elég erősek, Devouring trap elég hatásos, persze nem tudom 60+ szinten is hatásos-e, de jelenleg elég erős, Armor Expertise-t gondolom nem kell ecsetelni mennyire hasznos, egy wind of justice még esetleg megér egy pontot a melegebb helyzetekre. Treasure hunter is jó persze ez nem támadó skill, szóval ilyen szempontból nem is említhető. Charm spell mastery is talán megfontolás tárgya lehet, vannak jó spellek. Amúgy igen, jobb támadó skillek Marksmanba vannak, viszont még mindig nem értem ezt:
"Éppen ezért ha például Vanquisherrel megyünk és úgy döntöttünk, hogy nekünk íj való a kezünkbe, akkor az ezzel foglalkozó ág mellett a másik kettő szinte feleslegessé válik"
Itt az íj meghatározás félreérthető, át kell írni távolsági fegyverre, mivel van íj és puska/pisztoly is a játékba, ezt így félre lehet értelmezni kicsit, lehet kötekedésnek tartod, de szerintem jogos, íj-ba nem értjük bele a puskákat és pisztolyokat.

Multitask:
Ilyen jellegű játékba nem is kell több, Sacred 2 a jó ellenpélda mikor van egy halom küldetés amibe más feladatok is vannak, de érdektelenek és feleslegesek, mivel elüt a játék lényegétől, érdektelenek lesznek (főleg olyan mennyiségben, mint ami Sacred 2-be is jelen van), küldetésekkel szerintem nem lőttek mellé, van benne néhány persze egyszerűek és szinte biztos, hogy meg is csinálod őket, mert beleakadsz, nem kell ennél több.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Svindler
2009.11.15. 15:31
Hát kicsit szőrszálhasogató, ami egy ilyen játéknál fura, de attól még igaz.

Multitask: Akármit. Például mentőküldetés, mondjuk találsz lent egy bányászt és vidd ki, vagy védelmezz valakit amíg ezt és azt megcsinálja. Vagy szedj össze tekercseket amiket összerakva rájöhetsz egy-két extrára, esetleg döntened kelljen A és B között valahol, ami tovább növelni az újrajátszhatóságot. Itt-ott lehetne egy két mellék story motívum ami feldobja a dolgokat (példának ott vannak a Diablo 1-ből a könyvek és a különböző helyek. Chamber of Bones, Halls of the Blind, vagy Valor páncélja) Én itt nagyon hiányolom a kreativitást, amik vannak küldetések, azok szinte jobb ha nem is lennének (legalábbis szerintem elég kevés fame-t és XP-t adnak, és azt hiszem mindössze egy tárgyat használtam fel a kapott jutalmakból).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Blade0012
2009.11.15. 16:31
Demó alapján nem rossz játék, majd ha lejjebb megy az ára meggondolom. A cikk meg ütős, Svindler bácsi írhatna gyakrabban is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Multitask
2009.11.15. 20:35
Stevy: én is úgy gondolom, hogy nem kell annál több egy ilyen játékba. Én az ilyenekben úgyis a gyűjtögetést, meg a cuccok nyálazását szeretem. Az olyan küldetéseket meg mindig is utáltam, amik időre mennek. Jobban szeretem a saját tempómban csinálni a küldetéseket, legyen az gyorsabb, vagy lassabb az előírtnál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. MartonRoby
2009.11.15. 21:41
Nem rossz játék! Most próbáltam ki és eddig nagyon bejött. Egy végigjátszást bizonyosan megér. De azért egyelőre nem kell félteni a Diablo 2 trónját, ugyanis sztori szempontjából közelébe sem ér. Viszont az jó, hogy egyáltalán nem is akar. Látszik rajta, hogy magasról szarik arra, hogy versengjen a diablóval, itt nincsenek HD videók a pályák között, nincs olyan komolyság. Alapvetően sokkal vidámabb játékról van szó, és ez az amivel könnyen meg tudja szerettetni magát. És szerencsére pont jókor jött. A diabló második részét már mindenki agyonjátszotta, a harmadik részre még sokat kell várni, tökéletesen kitölti az űrt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tasiii
2009.11.16. 14:04
AMD ql-60-as proci 1,9ghz, 2gb ram, HD3200-on szépen szalad a következő beállításokkal:

http://w3.jaisz.hu/~t04atp/tl.jpg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. felziusz
2009.11.22. 19:00
Diablo & WoW de erős Dungeon Siege is van benne. Az hogy egy út van amin mászol, és különböző szinteket is látsz... (Legends of Aranna kieg. főként)
Jó kis hack&slash; tetszik kár hogy nem FLOSS... sokat profitálhatnának belőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!