iPon Cikkek

Total War: Shogun 2 - A becsület oltárán

Dátum | 2011. 04. 07.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Total War-sorozat a legutóbbi két húzásával nem talált telibe (az Empire-nek megvoltak a maga hiányosságai, a Napoleon pedig a rövid fejlesztési idő miatt nem tudta pótolni őket), így a viszonylag jó anyagi siker ellenére is úgy döntött a Sega, hogy visszatereli a szériát a kísérletezés útjáról a klasszikus mederbe. Így történt, hogy az egész Total War-jelenséget (és mondhatni a "wargame stílust") megteremtő Shogun kapott folytatást, egyszerre adózva a múltnak, s jelezve, hogy akárcsak anno, most is lehetséges forradalmat csinálni, ha a Creative Assembly igazán akarja. Az persze már kérdéses, hogy igazuk lett-e, ahelyett viszont, hogy a cikk végéig csigáznánk az olvasót, már most eláruljuk, hogy a válasz egyértelmű nem: a játék remek, tényleg műfajának királya, de a forradalmitól most is mérföldek választják el.

Ami nem romlott el...

Ahogy azt a Total War-sorozat hagyományai diktálják, ezúttal is két részre oszlik a játékmenet. Míg a világtérképen körökre osztott módban kell tevékenykednünk (ezúttal négy kör van évente), addig a csatákat valósidőben vívjuk, külön erre kialakított pályákon. A játékélmény így aztán mindenkit kielégíthet, főleg, hogy a játékmenet alaposan épít a körökre osztott diplomáciára. A Shogun 2 persze attól különleges, hogy az egész receptet átültette a középkori Japánra, ahol is különböző kampányokon keresztül harcolhatunk az uralomért. Az első - és legrövidebb -  szál 1545 és 1575 között játszódik, a többi pedig 1600-ig kíséri a történelmet a Total Wartól megszokott félrealista megoldásokkal. Komolyabb történetre épp ezért nem is szabad számítani, az egész játék arról szól, hogyan küzdjük el magunkat Kiotó birtoklásáig.

Ismerős terep, újabb dimenzióban
A kezdet kezdetén persze választanunk kell egyet a kilenc megszemélyesíthető klánból, melyek más és más tulajdonságokkal bírnak. Bár mindegyikük ad egy-egy különleges extrát (pl. erősebb egységek, jobb morál, gyorsabb fejlődés, satöbbi), a legjelentősebb különbség az, hogy honnan indul a játék, hisz ha teszem azt egy tengerparti klánt választunk, sokkal jobbak lehetnek az esélyeink a kereskedelemben, mint azoknak, akik Japán szívében állomásoznak, csupa-csupa ellenséggel körülvéve. Igen ám, ők viszont jóval hamarabb megedződnek és rá vannak kényszerítve a korai hódításokra, míg a partokról bonyolultabb lehet egy katonai hatalmat menedzselni, így a tengeri klánoknak ajánlatos áthelyezni a központot egy másik provinciára. Bár elsőre könnyűnek tűnik a választás, az igazság az, hogy ez inkább szándék kérdése. Aki komolyabb kihívásra vágyik, az kezdjen egy körbezárt klánnal, mint a Hattori vagy a Takeda, aki pedig még csak ismerkedne a játékkal (azaz először akarja végigjátszani), inkább az Odaval próbálkozzon, ami szerintem a legerősebb klán, hála az ashigaru egységeknek tett engedményeknek. Attól persze nem kell félni, hogy ne lennének meg a győzelmi esélyek, ha teszem azt elsőre sikerül belenyúlnunk a szószba. Akár hiszi az olvasó, akár nem, a Shogun 2-ben még a legvészesebb helyzetből is ki lehet mászni a megfelelő stratégiával, és ez az a pont, ahol a sorozat igazán brillírozik.

... ne javítsd meg!

Mindez persze a csatatereken is érvényesül, csakúgy, ahogy a legtöbb Total War esetében. Mivel most japánban vagyunk, a harcmodor és a taktika módosult. A lőfegyverek még ritkábbak, ergo az Empire-ben és a Napoleonban látott felosztást el lehet felejteni, helyette vissza kell térni az íjászok és közelharci egységek elméletéhez, azaz a hadmozdulatok ezúttal nagyobb súllyal bírnak, és sokkal nehezebb az utólagos korrekció. Ez elsőre visszalépésnek tűnhet, és nehezíti is a csatákat, de pár óra játék után rájövünk, hogy nem eszik ezt olyan forrón, és igenis könnyen össze lehet hozni a győzelmet, ha jól használjuk a terep nyújtotta adottságokat. Ebben segít bennünket, hogy a csaták elején kiválaszthatjuk azt a felállást, ami szerintük a legideálisabb. Minden sereghez más és más kezdőpozíció való, de a velük való kísérletezés néha egészen perverz eredményekkel szolgálhat. A mesterséges intelligencia egyébként elég jól alkalmazkodik a játékstílusunkhoz, főleg nehezebb fokozatokon. Bár könnyűn és közepesen elég kiszámítható, a Hardtól kezdve az egész játékélmény átalakul. Az egységek irányítása sebészien pontos, főleg a lövészektől kell tartanunk, a diplomácia pedig minden, csak nem megengedő. Érthető tehát, hogy ugyanazzal a taktikával nem fogunk örökre boldogulni, úgyhogy tessék megjegyezni, hogy a Shogun 2-ben a végigjátszás kulcsa az arany középút megtalálásában rejlik: ismételni is kell magunkat meg nem is.

A hadmozdulatok kulcsfontosságúak
Ez egyébkén az egész játékra igaz, gondoljunk csak a fejlődési fák viszonyára. A Chi és a Bushido ágak ez esetben a civil és a katonai fejlesztéseket jelentik, melyek viszonya legalább annyira ellentétes, mint amennyire összefüggő. Ha ugyanis nincs meg a kellő civil támogatás, képtelenek vagyunk erős hadsereget toborozni, egy militarista berendezkedésben viszont el kell nyomni a lakosságot, ezzel rombolva a nép harci kedvét. Viszont ha nincs elég erős seregünk, a térkép többi játékosa, melyeket a fent már kitárgyalt, igen okos AI irányít, simán lezúz bennünket egy összetett támadássorozattal. Hogy mi a megoldás? Nos, egyik klánnál ez, másiknál az, igazából nincs univerzális gyógyszer -- s pont ettől lesz olyan élvezetes a Shogun 2-vel játszani. Minden egyes lépés és döntés befolyásolja a játékmenetet, ezért aztán nincs két egyforma csata vagy végigjátszás. Ez kérem szépen a stratégák mennyországa, ahol nagyon hosszú ideig el lehet szórakozni, s ahol az egyjátékos mód is 100 órákban mérhető mennyiségű szórakozást (agymunkát) ígér.

Visszatértek a történelmi csaták is
A Shogun 2-ben visszatérnek a tengeri csaták, a szervezésük viszont tovább egyszerűsödött, csakúgy, mint az irányítás is, noha utóbbival már a Napoleonban sem volt semmi baj. Részletesen kitérni az új egységekre nem érdemes, mert rengeteg van, így inkább két különleges karaktert emelnénk ki, a gésát és a nindzsát. Utóbbi elég egyértelmű feladatokra jó: menj oda és öld meg XY-t. Bizonyos helyzetekben a nindzsa egész háborúkat előzhet meg vagy zárhat le, sőt, a Subterfuge és Assassination skilljeivel komplett seregeket béníthat meg a térképen. Használata pedig multiban kifejezetten veszélyes (erről később). A gésa... nagyjából ugyanez, csak épp ahelyett, hogy beszivárogna, szépen besétál, és tehetségét bevetve likvidálja áldozatait. Ráadásul mostantól az egységek gyűjtenek tapasztalati pontokat, úgyhogy minél több bevetést él túl a sereg, annál ütőképesebbé válik. Érdemes még kiemelni a tüzérséget, melyet sokan alulértékelnek, holott a játék legfontosabb egységei sorolhatóak ide. Megfelelő használatukkal magasan tartható a harci morál, és a nagyobb seregek is könnyedén legyengíthetőek. Kár, hogy sok játékos nem ért a használatukhoz, s emiatt hamar elvérzik egy-egy durrogtatós multi mérkőzés alatt.

A szamurájok becsülete

Ebben a pillanatban pedig el is érkeztünk a játék legjobb pontjához, a multiplayerhez. Bár a Napoleon is kínált online kooperatív módot, illetve órákig tartó kompetitív játékot a térképen, ennyire addiktív és kiforrott megoldást álmodni sem mertünk. Bár a kooperatív kampány is nagy buli lehet (főleg, ha egy hozzáértő baráttal tolja az ember), a Shogun 2 szíve az Avatar Conquest mód, mely a következőképpen működik: a játék elején létre kell hoznunk saját avatarunkat, aki folyamatosan fejlődni fog, kezdetnek pedig el kell indulni a szóló módban már látott, hódító úton. Ahogy provinciáról provinciára lépünk, úgy nyerünk XP-t, feloldva a fejlesztéseket és a drágább egységeket. A tapasztalati pontokkal egyébként különböző extrák és butítások is bejönnek a képbe, előbbiek mi, utóbbiak értelemszerűen az ellenfél részére. Az igazi öröm viszont, hogy a játék minden egyes csatát olyan játékosokkal hoz össze, akik szintben pont megfelelnek nekünk, így kerülve el az esélytelenségből adódó kellemetlenségeket és a várakozást.

A tengeren is megvívhatunk egymással
Az Avatar Conquestben persze nincs tényleges körökre osztott játékmenet. Az egész inkább csak afféle átmenet a sok online csata között, melyeket eddig külön-külön vívhattunk, random játékosokkal. Így azonban az egész intenzívebb, jobb lett, és arra sarkallja az embert, hogy nyerjen, megmutatva ezzel a világnak, milyen eredményesen tudja használni a program seregeit. Bár a Creative Assembly minden eddiginél kiegyensúlyozottabb többjátékos megoldásokat tett az asztalra, azt azért nem árt megjegyezni, hogy a multi így is csak a profiknak kedvez. Könnyen elvernek minket a kampányt többször lejátszott, a játék minden apró trükkjét ismerő profik, szóval mielőtt belekezdenénk, ajánlott legalább egyszer, de inkább kétszer is végigvinni a Shogun 2-t.

Maga a netkód igen stabil, hála a Steam közbenjárásának. Mivel a Valve online játszótere szinte az összes közösségi opciót leveszi a fejlesztők válláról, a klánok is külön Steamen át szerveződnek, és a velük való kommunikáció is pofonegyszerű. Szintén a Steamnek köszönhető a remek achievement-támogatás. A Shogun 2 a medálgyűjtők igazi Mekkája, kismillió feloldható dologgal, melyek jó része a többjátékos módhoz köthető.

Tálalás, miegymás

A Shogun 2 a PC-s játékvilág erődemonstrációja. Pont. Lehetne vitatkozni, részletezni, magyarázni és összevetni, de ez esetben nem lenne értelme, olyan szinten letaglóz a játék. Na jó, azért ezt-azt érdemes megjegyezni. Az általános értelemben vett részletgazdagság bombasztikus minőségben tárul fel, ahogy a különböző speciális effektek is, de az animációk még mindig lehetnének kicsit jobbak, főleg maximális zoom esetén, de ez persze már csak kukacoskodás. Az egyetlen dolog, ami miatt keseregni lehet, az, hogy ennek ára is van. A tesztgépen (Athlon II X2@3.4GHz, Radeon HD5770, 6GB memória) 1920x1080-ban maximális közeli beállításokon (nem volt pl. élsimítás és HDR) jól futott ugyan, de nagyobb összecsapásoknál 15-re is leesett a framerate. Szerencsére ez nem megy a játékélmény és a játszhatóság rovására, de azért ajánlott itt-ott visszavenni a grafikát ha nincs egy erőművünk, főleg online játék alatt.

Hát igen. Gyönyörű.
A zene és a hang csodálatos, kiváló, tökéletes, lenyűgöző... és úgy jó, ahogy van. Az egységek hangja, a japán akcentus, a könnyfakasztóan szomorkás keleti melódiák, mind-mind olyan összhangot alkotnak, amilyenbe képtelen vagyok negatívumot találni. Ez persze nem csoda, a fejlesztők nagyon profik ebben, a korábbi játékaik is kiválóak voltak audió szempontjából (különösen a Rome-ra igaz ez... máig libabőrös vagyok azoktól a lelkesítő beszédektől).

Összességében tehát...

... a Shogun 2 egy zseniálisan összerakott stratégiai játék, mely bár forradalmat nem igazán hozott, a régi receptet úgy tálalja, hogy simán megéri kiadni érte tízezer forintot. A többjátékos móddal a szavatosság gyakorlatilag végtelen, a tálalás elsőrangú, a játékélmény pedig mind egyjátékos, mind multi terén a legtöbbet hozza ki a Total Warból. Egyedül azt sajnálhatjuk, hogy a Sega szeret biztonságos talajon mozogni, és nem kísérletezik. Pedig biztos vagyok benne, hogy egy első világháborús Total Warra mindenki vevő lenne, mint ahogy az is elég valószínű, hogy a körökre osztott elemek kicsit gyorsabb tempója dobna a játékélményen. Bízzunk benne, hogy az eladások megütik majd azt a mércét, hogy a fejlesztők és a kiadó ismét előálljanak valami döbbenetes ötlettel, de ha nem teszik, akkor sem valószínű, hogy szomorkodunk majd. Mégpedig azért, mert ilyen az, amikor tényleges rajongók csinálnak játékot a többi rajongónak.

Chocho


Platformok: PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. gezu1025
2011.04.07. 14:57
Nem olyan rossz ez a cucc. A bajom csak az vele, hogy nem tudja a figyelmem felkeletni eléggé, ugyanis nem érdekel, hogy a kawasakhihkai klán hogyan harcol a budahaskaixiasi-val, és hogyan hódítják meg egymást...

De már várom az ezt a grafikai motort használtó rome total wart.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. dragon83
2011.04.07. 14:58
Pffff, hát tisztára eladtátok magatokat öregem, egy nagy reklám az egész. Az Iponon mindent tök magasra értékeltek, mennyit fizetnek nektek ezért?

/sarcasm

Na, ezzel le is tudtuk a kötelezőt.

Amúgy bitang jó játék, kár hogy nincs túl sok időm rá. Bár Total War-okban nem nagyon vagyok otthon, de a japán téma miatt mindig a Shogun tetszett a legjobban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. nedcoleman
2011.04.07. 15:01
Hasznos és korrekt cikk ez Chocho, Köszönöm!
Ismételten egy komoly Total War stratégia

(Töprengtem eleget, hogy beruházzak-e, de feltetted helyettem a pontot az i-re...)

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. janamo
2011.04.07. 15:12
teljesen jó cikk, sőt: tökéletes teszt és szinte tökéletes játék.
technikailag tényleg brutális és összességébe a játékélmény is remek a 94% reális sztem
grat és le a kalappal a fejlesztők előtt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. myckie2
2011.04.07. 15:17
Én csak a demoval játszottam de alig tudtam mozdulni én ehhez hülye vagyok, de biztos jó játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. False
2011.04.07. 16:24
erről valahogy látatlanban elhiszem hogy jó, ellenben az agyonmagasztalt, foskonzol bulletstormal... ami szintén 90% kapott....ez meg 94et pedig mennyivel jobb....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. insanity22...
2011.04.07. 16:28
Ha ez 94%-os, akkor a Rome 188?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Zelbacsi
2011.04.07. 16:31
@False:
Sírjál már légy szíves!
Csak előtte nézd meg, hogy a bulletstorm cikket ki írta, meg utána azt, hogy ezt a cikket ki írta. Köszi!

Miért várja el mindenki, hogy a 4-5 iPonos játékcikkíró mind ugyanúgy értékeljen mindent, amikor nem robotok, hanem emberek, különböző véleményekkel?

Hihetetlenek vagytok, komolyan!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Chabe
2011.04.07. 17:14
Az igazi öröm viszont, hogy a játék minden egyes csatát olyan játékosokkal hoz össze, akik szintben pont megfelelnek nekünk, így kerülve el az esélytelenségből adódó kellemetlenségeket és a várakozást.

Ezzel azért én nem értek egyet.Mikor én 5. szintű voltam pl egy 12. szintűvel dobott össze vagy egy másik példa mikor én 5. szintű és egy 1. vagy 2. szintűvvel dobott össze. Am a játék télleg jó lett nekem az Empire meg a Napoleon nagy csalódás volt szóval külön öröm volt a számomra mikor megtudtam hogy a Shogun 2 lesz a következő rész, de ízlések és pofonok kinek mi tetszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Chocho
2011.04.07. 17:39
Chabe:

Ez fura, én ilyesmit nem tapasztaltam. Persze bug lehet, egy-egy hibába én is belefutottam...

False:

Itt is kezded? Értsd már meg, hogy nem egyedül írom a cikkeket, és hogy különböző stílusú játékoknál más szempontok alapján osztjuk a százalékokat!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nedcoleman
2011.04.07. 17:49
False:
Kérlek áruld el, hogy egy stratégiai játékot hogyan is tudsz összehasonlítani egy FPS-el?!

Illevte azt, hogy miért nem tudsz emberhez méltóan úgy kommentelni, hogy azzal nem gyaláznál semmit és senkit sem?!
Elnézést kérek Tőled ha túlságosan magasak lennének az elvárásaim ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. partymania...
2011.04.07. 19:02
Hali!
Én végigjátszottam és nekem is nagyon tetszik sztem reális az értékelés! Ha vki ismeri a szériát akkor tudja, hogy mindig jó anyagot kapunk! Szal nem tudom, hogy mit kell cryolni a 94%-on???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. qwertzzui
2011.04.08. 05:47
Rome után gondoltam kipróbálom a napoleont...mondanom se kell, 2.- 3. körben már gyaláztak az AI-k Valahogy nem jött be, viszont ez a Shogun 2.....uhhh rendesen rome feelingem volt amitől mindjárt kedvet kaptam a 3-4 órás játékra. Mondjuk míg a napoleonban nem volt időm ki spekulálni hogy most mi van, hol, addig ebben a játékban volt időm rá , bár én is megnéznék egy 1. VH-s feelingben "pompázó" Total Wart .

Szerk: 94% valóban reális!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. hympyke
2011.04.08. 08:49
Negatívumként valóban csak a kevés újdonság hozható fel.
Egy FPSre nem is nagyon értem miért lehetne akár csak 90%ot is adni.
Talán a "kategóriájában x%" lenne a megfelelő kifejezés.
Nyilván az ír cikket egy játékról aki az adott tipusúban otthon van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. False
2011.04.08. 11:18
nedcoleman : nagyon egyszerű, a minőségi szempontokat veszem figyelembe, és magát a technikai megvalósítást, a stilusspecifikus dolgokat nem,és a reklámokat meg parasztvakítást is figyelmen kívül hagyom

a másodikra : én kérek elnézést azért, mert a [mod] dolgokat merem gyalázni....de ha egyszer [mod] valami,akkor nem dicséretet érdemel, bár tudom hogy ebben az országban TI szeretitek ezt csinálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Cooley
2011.04.08. 18:08
Na ha most DX9-cel 10-es a látvány, mennyi lesz a DX11 pakkal?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. hympyke
2011.04.08. 20:21
Mikor lesz az a pack..?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Chabe
2011.04.09. 17:58
Április 12-re talán lesz, de lehet csúszni fog nem tudni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. rootshaper
2011.04.10. 11:46
"Talán a "kategóriájában x%" lenne a megfelelő kifejezés."

jajj de zsenialis vagy, hogy [mod] a spanyolviaszt
minden cikkhez minden ertekeles a KATEGORIAJARA vonatkozik, nem pedig egyetemlegesen. miert? te ossze tudsz hasonlitani egy FPS-t egy RTS-el? mindketto roviditese S-re vegzodik szoval biztos ossze lehet! - facepalm.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Horusz
2011.04.10. 20:57
ez a játék nálam a 100%

újrajátszhatósága a végtelenhez konvergál, ami egyetlen más játékról nem mondható el.

ez az a játék, ami minden rá költött fillérért megdolgozik.

letehetetlen!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. hympyke
2011.04.12. 08:51

A hang az hang, a játékélmény az játékélmény minden kiadott játékban.
Az egyetlen jelentős külömbség a szavatosság.
A grafika a stílusból fakadóan nem hasonlítható össze azonos szempontok alapján - viszont pont amiatt nem fog senki 10x végigtolni egy játékot.
Esetemben még egyszer sem, lásd Crysis 2.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!