iPon Cikkek

Trine 2 – Visszatérés a mesék világába

Dátum | 2011. 12. 15.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Két esztendővel ezelőtt a Frozenbyte nevű finn fejlesztőcsapat piacra dobta az év egyik legegyedibb látványvilágával megáldott platformjátékát, a Trine-t, mely 400 ezres eladásával eléggé jól teljesített ahhoz, hogy a készítők nekiálljanak a következő rész fejlesztésének is. Aki esetleg nem lenne képben a játékkal kapcsolatban, a program egy rendkívül színgazdag, meseszerű látványvilággal megáldott oldalnézetes platformjáték volt, melyben három különböző karaktert irányítva kellett különféle logikai és ügyességi feladatokat megoldanunk. A főhősök, Amadeus a varázsló, Zoya a tolvaj és Pontius a harcos mind eltérő képességekkel rendelkeztek, amelyek mindegyikét alkalmaznunk is kellett, ha tovább akartunk jutni a játék által elénk gördített akadályokon. Az idősebb játékosok gyakran a The Lost Vikings nevű Blizzard klasszikushoz hasonlították a programot, és nem véletlenül, hiszen az alapok többé-kevésbé hasonlóak voltak. A játékon nem volt egyszerű fogást találni, igazából csak a többjátékos mód hiányosságait rótták fel a kritikusok a fejlesztőknek, így azok meg is fogadták, hogy a második részben nagyobb energiát fektetnek a multiba. Miután az elmúlt héten elérhetővé vált a Trine 2, végre megtudhattuk, hogy sikerült-e betartani ezt az ígéretet.

Pontius nem retten meg a goblinoktól sem
Az első részben a Trine kalandorai legyőzték a birodalmat veszélyeztető csontvázak seregét, ám hőseink nem sokáig sütkérezhetnek a dicsőség fényében, mivel újabb gonosz fenyegeti a királyságot. A történet kezdetén Amadeus, a varázsló éppen otthonában piheni ki a kalandozás fáradalmait, amikor megjelenik előtte a Trine nevű varázstárgy, amely csak egy dolgot jelenthet: ismét szükség van a három hős szolgálataira. Amadeus engedelmeskedve a Trine hívásának, útnak indul, és hamarosan összetalálkozik bajtársaival, Zoyával és Pontiusszal, akik szintén a varázstárgy útmutatásait követték. Hamar kiderül, hogy ezúttal egy goblinhorda fenyegeti a birodalmat, amelyet természetesen csak hőseink állíthatnak meg. Az első részhez hasonlóan a folytatásra is igaz, hogy a történet csak egyfajta keretet ad a játékmenetnek, és egyáltalán nem tölt be központi szerepet a Trine 2-ben (valljuk be, komoly sztori nincs is). Megmaradt továbbá a szereplők közti humoros interakció is, így helyszínről helyszínre járva hallhatjuk, ahogy egyik hősünk csípős, vagy épp gúnyos megjegyzést tesz a másikra. A játék tehát megőrizte kissé komolytalan, mesés, de rendkívül szórakoztató hangulatát, így semmi sem akadályozhat meg bennünket, hogy elmerüljünk a Trine 2 csodás világában.

A játékmenet alapjai is azok közé az elemek közé tartoznak, amiket szinte egy az egyben átvettek a fejlesztők az előző részből. Ezúttal is logikai és ügyességi feladatokat kell megoldanunk, melyekhez igénybe kell vennünk hőseink különféle képességeit. Minden szereplő egyedi, más-más feladat megoldására „specializálódott”. A kisebb távolságok áthidalására a varázsló által idézett fém kockák és padlók segítségével van lehetőség, illetve egyedül ez a karakter képes arra, hogy megragadja a pályán lévő tárgyakat, és mágiájával mozgassa őket a levegőben. A tolvaj leghasznosabb eszköze továbbra is a csáklya, amivel bármilyen fa felületen meg tudunk kapaszkodni, ily módon át tudunk lengeni nagyobb szakadékok, csapdák felett. De természetesen a logikai feladványok esetében is szükség lehet rá, hogy a csáklyával lehúzzuk egy padlót, vagy állványt a magasból. Ha harcra kerül a sor, akkor íjunkkal tudjuk megritkítani a ránk törő goblinok és egyéb szörnyek számát. Ám az igazán húzós helyzeteket érdemes inkább a harcosra bízni, aki pajzsával és kardjával bármit képes felaprítani egy pillanat alatt. Az első részhez hasonlóan megszerezhetjük számára a harci kalapácsot is, amivel még nagyobb pusztítást lehet végezni. Bár a harcos a csatákban képes igazán villogni, azért nem érdemes hanyagolni a fejtörők megoldása során sem, hiszen pajzsa nagyon jó szolgálatot tud tenni, amikor valamilyen lövedékkel szemben kell megvédeni a csapat testi épségét. No meg, ha utunkat állja egy kőomlás, akkor is érdemes inkább a kalapáccsal nekiesni, mintsem például a tolvaj íjával lődözni. Egy szó, mint száz, minden karakternek megvan a szerepe, nem érdemes senkit sem hanyagolni a játékban.

Tolvajunk ismét túlvállalta magát
Nem maradtak természetesen új képességek nélkül a hősök, ugyanakkor néhány régebbi darabtól megszabadultak a fejlesztők. A varázslóval például már nem változtathatjuk át a lebegő kockáinkat robbanóképes tárgyakká, és nem kell külön fejlesztenünk a harcos kardsebzését sem. A mágussal viszont képesek vagyunk arra, hogy megragadjuk és a levegőbe emeljük a szörnyeket is. Nincs annál nagyszerűbb érzés, mint amikor egy goblint belehajítunk egy hegyes karókkal teli verembe, vagy élő céltábla gyanánt felemeljük a tolvaj számára. Utóbbi karakter megkapta a lopakodás képességét, amivel pár másodperc erejéig láthatatlanok tudunk maradni minden ellenfél számára. Ezt a rövid időt felhasználhatjuk arra, hogy biztonságos helyre meneküljünk (amíg a harcos elintézi a szörnyeket), vagy arra, hogy lesből megtámadjunk valamit. Karakterünk ezúttal már nem csak tüzes nyilakat képes kilőni, hanem jeges támadással is rendelkezik, amivel megfagyaszthatjuk a ránk támadók goblinokat. Egy lövés még csak lelassítja őket, ám a második már jégkockává változtatja a szerencsétleneket. A harcos legfontosabb új képessége, hogy most már el is tudja hajítani a kalapácsot, ami a csatákban és néhány logikai feladvány esetében is jól jöhet.

De nem csak a képességek esetében találkozhatunk újdonságokkal, hanem a dolgunkat megnehezítő feladatok, fejtörők esetében is bekerült pár új ötlet a játékba. A feladványokat színesítik például a portáltükrök, amik megfelelő mozgatásával gyorsan el tudunk jutni egyik helyről a másikra, illetve akadnak olyan újfajta fejtörők is, amikor csövekkel kell egy tűzcsóvát, vagy a levegőáramlást egy adott irányba terelni. Bár a játék nem újítja meg az első részt, és nagyon sok olyan feladat van, amelyek felépítése hasonló a Trine 1-ben látottakhoz, egy pillanatra sem tűnik csak egy újabb rókabőrnek az egész. Minden feladat több módon is megoldható, tulajdonképpen csak a játékos fantáziája szab határt a megoldásoknak. Különösen multiban érdemes megfigyelni, hogy mindenki mást és mást talál célravezetőnek. Lehet, hogy valaki kisebb tornyot épít a varázslóval, hogy áthidaljon egy szakadékot, míg egy másik játékos inkább a tolvaj akrobatikus képességeit használja ki. De az is előfordulhat, hogy a pályán lévő tárgyakat használják fel a továbbjutás érdekében, netán összefognak, és a mágus egy padlón emeli át társait a túloldalra. Mint mondtam, csak a képzeletünk, no meg hőseink képességei szabnak határt a játéknak.

Alkotás közben
A 13 pályát tartalmazó sztorimód körülbelül 7-9 játékórát biztosít, attól függően, hogy mennyire vagyunk maximalisták. Vannak olyan eldugott helyek a játékban, ahol extra tapasztalati pontokra tehetünk szert, illetve megnyitható rajzokat, verseket találhatunk. Ezekre viszont nem mindig egyszerű rátalálni, így ezek felkutatása mindenképpen növeli a játékidőt. De akkor sincs vége a játéknak, ha végére értünk a történetnek, sőt, akkor kezdődik csak az igazi móka, a kooperatív mód. Mint azt a bevezetőben említettem, az első résznek egy igazán komoly hibája volt, mégpedig az igencsak fapados többjátékos szekció. Csak helyi multit tartalmazott a játék, ráadásul ott is voltak problémák, főleg a karakterek váltogatásánál. Jó hír, hogy a Trine 2 már nem csak lokális, hanem online többjátékos móddal is rendelkezik, így már akkor is belevethetjük magunkat a kooperatív részbe, ha épp nincs otthon senki más, akivel együtt játszhatnánk.

A sztori mód mind a 13 pályája elérhető a multiban, melyet egyszerre hárman is játszhatunk. Érdekes újdonság, hogy dönthetünk, hogy mindenki egy külön karaktert irányítson a játék során, vagy minden játékos azzal legyen, amivel akar. Utóbbi esetében akár az is előfordulhat, hogy három tolvaj szerepel egyszerre a játékban. A kooperatív játékmenet egyszerre jelent kisebb, és nagyobb kihívást is, mint az egyjátékos mód. Vannak például olyan helyek a pályákon, amiket könnyebb elérni, ha van egy társunk, aki segít (például a mágus felemel minket, míg mi egy dobozon állunk). Nehezíti viszont a játékot, hogy ha többen vagyunk, akkor nem elég, ha egy karakter továbbjut egy pályarészen, a társainkra is gondolnunk kell. Míg egy szakadék feletti átkelés nem jelent problémát a csáklyával rendelkező tolvajnak, a harcos már nem tud olyan simán átsuhanni a mélység felett. Össze kell fogni a karaktereknek, és segíteniük kell egymást, hogy túltegyék magukat az akadályokon. Az online komponens megjelenésével megszűnt a Trine egyetlen komolyabb hibája, mindössze az zavaró, hogy a multiban mindig a szervert indító játékos (host) mentése alapján kerülnek kiosztásra a képességek. Hiába játszottuk ki mi már az egyjátékos módot, kimaxolva minden karakterünket, ha egy kezdő játékos mellé csatlakozunk be, akkor sok képességünk hiányozni fog. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy szintlépéskor csak a host oszthatja el a tapasztalati pontokat, így előfordulhat, hogy nem nekünk, hanem inkább a saját karakterének kedvez a fejlesztéskor.

A lényeg a csapatmunka
A Trine 2 technológiai megvalósítása olyannyira hasonló az első részhez, hogy akár egy az egyben bemásolhatnám a korábbi teszt ide vonatkozó bekezdését. Az elmúlt két esztendő azonban semmit sem fogott a grafikus motoron, köszönhetően annak, hogy a Trine sosem a poligonok számával, vagy a DirectX 11-es megjelenítéssel hódított, hanem a gyönyörűen „megrajzolt”, stílusos hátterekkel, amiken szinte nem fogott az idő. A színgazdag, mesés környezet láttán időnként biztos meg-megállunk majd megcsodálni a Trine 2 világát, hiszen ilyen egyedi látványvilággal nem gyakran találkozunk videójátékokban. Az egyetlen hiba, amit fel lehet róni a játéknak, hogy multiban néha előfordulnak animációs hibák, amikor a karakterünk csak siklik a levegőben, miközben nem is mozgatja a végtagjait. Az audio részleg sem hoz szégyent a játékra, hiszen visszatértek az első részre is jellemző nyugodt, andalító dallamok, illetve az elődben már megismert szinkronszínészek, akik ismét jó munkát végeztek.

Bár a Trine 2 nem egy karácsonyi témájú program, ha játékot kellene ajánlanunk, ami tökéletes szórakozást nyújt erre az ünnepre, az biztosan ez az alkotás lenne. Mesés hangulata szinte azonnal magával ragadja az embert, így semmi akadálya nem lehet annak, hogy családtagjainkkal, barátainkkal leüljünk a Trine 2 elé, és a három hős sorsát a kezünkbe véve ismét megmentsük a királyságot.


Platformok: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: PC
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

22. pietro84
2011.12.15. 09:03
Számomra az év legjobb játéka! Jöhetne még jópár ilyesmi játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. jocek
2011.12.15. 13:37
Nagyon jó lett, az optimalizálás is jó lett amit az első részben kicsit elrontottak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. myckie2
2011.12.15. 16:11
Nem értem miért nem tudnak játékokat csinálni ilyen szintű színekkel?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Pocynet
2011.12.15. 17:11
Ezekből a játékokból kellene elárasztani a piacot, nem pedig az idióta codos hentelős fosokból. Fantasztikus egy játék, főleg coopban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. tompika74
2011.12.15. 18:48
"Az idősebb játékosok gyakran a The Lost Vikings nevű Blizzard klasszikushoz hasonlították a programot"

Ilyen szépen még soha senki nem szólított, hogy idősebb játékos úr
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. DogTheDog
2011.12.15. 18:57
jocek:

ezt kifejtened kicsit bovebben?
Szerintem sem az elso sem a masodik nem igazan mozgatta meg a csajom laptopjat,amiben valami gagyi intel csip van,meg egy core 2 duo meg 2 GB ram,termeszetesen az is valami szutyok.Neked valami szuper egzotikus konfigod lehet,ha ebben optimalizalatlansagot veltel felfedezni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. strar
2011.12.15. 19:06
Hosszú idő óta ez az első játék, amit nem csak elkezdtem, hanem végig is vittem. Napi 1-2 órás adagokban, kényelmes kikapcsolódás gyanánt. Tényleg lehetne több ilyen játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. tompika74
2011.12.15. 19:46
Eszembe jutott, hogy a The Lost Vikings előtt is volt ilyen típusú játék, a Gobliiins. (meg a Gobliins 2 )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. KaiotEch
2011.12.15. 20:22
Jó a game, csak hiányolom az 1-ből a varázslónak a rampa varázslatát
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Whysper
2011.12.16. 00:48
Nem tudom nem fogok vele játszani ,de nagyon szép azt be kell valljam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. FreeHand
2011.12.16. 02:58
@KaioeCh most is van, csak ki kell tanulnod..

Emellett, coop társat keresek eredetihez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Cukrosbacs...
2011.12.16. 10:18
Én is toltam az 1-et és tényleg magával ragadott habár volt 2 rész ahol kiakasztott de ez így volt jó. Jó volt az egy most kipróbáljuk a 2-t is.
-3-
Azon én is elgondolkodtam hogy csinálhatnának egyes játékoknak hasonló vagy szebb grafikát is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Cukrosbacs...
2011.12.16. 10:21
DogTheDog
Igaza van van némi optimalizációs gyengesége az egybe AMD konfigoknál észrevehető nálam is van csak a hardver elég erős úgyis hogy elvigye, de igen van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Nandesz
2011.12.16. 12:07
tompika74

A Goblins sorozat inkább egy lassú tempójú kalandjáték volt, a 3 játszható figura egy dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. jocek
2011.12.16. 13:42
DogTheDog

Az első részben ahol egyszerre több mozgó tárgy volt néha belassult a játék. ugyan azzal a konfiggal játszom mint anno és ez meg se reccen. Nincs erőművem csak elég régóta játszom és könnyebben észreveszem a frame esést mint az átlag csajom laptopján "gamerek".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. DogTheDog
2011.12.16. 18:02
"esést mint az átlag csajom laptopján "gamerek"."

Ez minek kellett sasszem,ha csak az elejet irtad volna le,akkor is megertem,de gondolom ugy nem lehettel volna elegge bunko.Ugy latszik ez a szuperatomgamerek sajatos specifikacioja,egy atlag mezei csajomgepenjaccomgamer sosem lesz erre kepes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. zoleeno1
2011.12.16. 22:09
Tudtam lesz vki, aki elkezdi fikázni a COD-ot és társait (lásd: pocynet) Ennyi erővel én is írhatnám, hogy te meg maradj az ilyen melegeknek való játékoknál, én meg hentelek tovább a cod-ban, multiban/lanban, haverokkal, jó hangulatban. De nem teszem
Egyébként a game télleg oda-oda vág grafikailag
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. gooof82
2011.12.16. 22:58
Csak tudnám hogy jönnek ide a melegek....primitív, de mindegy. Ha már ilyen szavakkal dobálózol, akkor rossz hírem van: A COD-al sokkal több meleg játszik, mint ezzel a játékkal. Már csak a nagy számok törvénye miatt is. Félre ne érts, én is cod-ozok, de a MW3 single-t már nem vittem végig, se BF3-at. Ezekből a játékokból már tényleg kicsit elég. Túl sok jön ki belőlük.
Ellenben ezt a játékot élvezettel játszottam végig, szinte siettem haza melóból, hogy minél hamarabb nyomhassam. Na ezt az érzést már egy tucat lövöldözős játék nem hozza ki, mert nem tud lenyűgözni. Ennyire nehéz lenne egyedit alkotni? Pedig lehetséges, itt az élő példa.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. danidobos
2011.12.17. 21:11
Én a bátyámmal játszottam végig co-opban de hogy a p2 t ki lehetett kapcsolni így a játék csak 2h-ig tartott. Varázsló csinál egy dobozt, a másik rááll, átviszi az akadályokon majd a varázsló kikapcsolja magát és a következő szobában visszakapcsol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. FreeHand
2011.12.18. 21:55
Dani, és innen hol az élvezet?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. AlienApoll...
2011.12.19. 22:19
kár ,hogy több bill/egér -es multinál nem sikerült összehozni ,h a 3. billentyűzetet lássa.

amúgy sztem a Jazz Jackrabbit 2 volt az utolsó platform játék amit co - op-ban játszottam ,és örömmel konstatáltam ,h nem tűntek még el a hasonló játékélményt nyújtó alkotások.


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kullo1
2011.12.20. 16:28
Nem kezdek el áradozni a játékról mert az lenne vagy fél oldal,varázslatos, csodaszép, mesevilág egyszerűen nem lehet letenni 10/10 röviden ennyi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!