iPon Cikkek

Trine – Egy igazán mesés játék

Dátum | 2009. 07. 18.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Aki volt olyan szerencsés, hogy kipróbálhatta a Playstation 3-ra megjelent LittleBigPlanet című, számtalan díjat megnyert platformjátékot, talán szerette volna megismételni az élményt a jó öreg számítógépen. Nos, még ha a LBP nem is érkezett meg PC-re, egy ahhoz hasonló játékot mostantól mi is felrakhatunk a polcra, hiszen megjelent a finn Frozenbyte által fejlesztett Trine című akció-platform játék. A program már az előzetesen kiadott videók alapján levett a lábamról, így meglehetősen magasak voltak az elvárásaim vele szemben.

Newton és az alma esete ismét visszaköszön

Nem véletlenül mondtam, hogy bizonyos elemeiben hasonlít a Trine az említett PS3-as csodához, hiszen ahhoz hasonlóan ebben a programban is központi szerepet játszik a fizikára épülő, az ügyességünket alaposan igénybevevő játékmenet. Hogy még izgalmasabb legyen a program, hozzáadtak még egy kis akciót is, nehogy monotonnak vagy unalmasnak találjuk a játékmenetet. Azt már a főmenüből láthatjuk, hogy nem egy véresen komoly, „csak felnőtteknek” típusú játékot kaptunk a kezeink közé, az andalító zene és a színekben gazdag háttér inkább egy nyugodt, meseszerű élményt vetít előre.

Valami zavarja a kristálygömböm adását
Új játékot indítva elsőként 3 rövid tanítómódban fogunk részt venni, melyek során megismerkedünk a Trine alaptörténetével és persze annak kezelésével. Rögtön látni fogjuk, hogy a játékban három irányítható karakter kapott helyet: egy kétbalkezes mágus, egy mohó tolvaj és egy nagyszájú lovag, akik természetesen más-más képességekkel rendelkeznek, és ezáltal különböző feladatokra használhatóak. Az említett varázsló, aki bár a tűzlabda dobálásban nem áll a helyzet magaslatán, képes tárgyakat idézni, ráadásul tudja ezeket, és a pályákon található tereptárgyak egy részét mozgatni a levegőben. Tolvajnőnk ezzel szemben egy cseppet agresszívabb alkat, hiszen egy remekbeszabott íjjal van felszerelve, melyet használva távolról ritkíthatjuk meg az életünkre törő lényeket. Ami ennél is fontosabb, hogy a három szereplő közül ő a legakrobatikusabb, így ha ugrálós részre kerül a sor, akkor ő lesz a mi emberünk, ráadásul rendelkezik egy csáklyával is, amit bármilyen fa felületre kilőhetünk, hogy úgy lengjünk egyik pontból a másikba, mint Pókember. Végül nézzük a csapat kidobó emberét, aki a nyers erőt képviseli a játékban. Ő a már említett lovag, aki bár jó nagy pocakkal rendelkezik és szövege alapján az intelligenciája is csak szeretne három számjegyű lenni, de páncéljának, valamint pajzsának és kardjának hála őt fogjuk a legtöbbször használni, amikor nagy számban törnek ránk az ellenfelek. Cserébe ez a karakter a leglassabb, kisebbeket tudunk ugrani vele, mint társaival, ráadásul a súlya is nagyobb, bár ez utóbbi lehet előny és hátrány is, attól függően, hogy milyen feladatot kell megoldanunk.

Útnak indul a három hős...

Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban…

No, ha nem is galaxisban, de egy messzi fantasy királyságban játszódik a Trine, melynek története meglehetősen egyszerű, ám a célnak, azaz a hangulat megteremtésének tökéletesen megfelel. Ahogy a játék elején láthatjuk, a három hős az egyik nap furcsa késztetést érez, hogy meglátogasson egy titokzatos kincstárat, ahol egy rejtélyes varázstárgyat találnak, melyet aztán egymás után meg is érintenek. A Trine (mivel így nevezik a nagy erejű tárgyat) mágiájának köszönhetően a három karakter lelke összekapcsolódik, így kénytelenek együtt elindulni életük nagy kalandjára, mely során megpróbálják megtörni az őket összekötő „átkot”, és ha már amúgy is járják a világot, közben megmentik a királyságot az azt ellepő csontvázhordától. Ahogy haladunk előre a játékban, hőseink újabbnál újabb helyekre látogatnak el, ennek során bejárunk több varázslatos erdőt, elhagyatott kastélyt és nyomasztó katakombát is. Az egyes pályák között a narrátor, mint egy igazi mesemondó meséli el nekünk a 15 helyszínen átívelő történetet.

Menjünk még egy kört!
A körítés után térjünk is rá a játékmenetre, hiszen ez az, ami mindent visz a Trine-ban. Adott tehát a három főhős, melyek közül bármelyiket használhatjuk a játékban, ám nem kell a pályák elején választanunk közülük, hiszen egy gombnyomás segítségével bármikor a nekünk tetszőt irányíthatjuk. Le kell nyomni egy gombot a fal túloldalán? Semmi gond, idézzünk egy fémkockát a mágussal, és mozgassuk oda a varázserőnket használva. Ha ugra-bugrálós rész jön, ajánlatos a tolvajt használni, ha azonban hirtelen a nyakunkba szakad egy temetőnyi csontváz, váltsunk a lovagra, és vágjunk rendet közöttük.  Harcosunk arra is képes, hogy a pajzsával bármelyik irányban védekezzen, ami olyankor is jól fog jönni, amikor éppen ránk zuhanna egy nagyobb szikladarab, vagy egy tűzgolyó tart felénk. A harcok mellett a játékidő legnagyobb hányadát az ügyességi részek fogják kitenni, melyek bár nem vértizzasztó típusú feladványok, nem is fogunk gyorsan végigrohanni rajtuk. Ezek változatosságára abszolút nem lehet panaszunk, hiszen megtalálhatók rajtuk a szokásos platformról platformra ugrálós mókák, emellett pedig olyan rejtvényekbe is bele fogunk futni, melyekben a fizikát kell valamilyen módon alkalmaznunk. Jómagam leginkább a mágussal történő építgetést élveztem, amikor a köveket, kockákat és egyéb tárgyakat felhasználva magam hoztam létre a továbbjutáshoz szükséges építményt. Persze sokszor lett volna egyszerűbb módja feladat elvégzésének, de épp az adja a játék szépségét, hogy többféleképpen is eljuthatunk a pálya végéig.

Ez az építmény csak saját felelősségre használható!

 

Egy csipetnyi szerepjátszás

Igazából természetesen szó sincs arról, hogy a Trine egy kicsit is szerepjáték lenne, de a mai divatnak megfelelően az egyes karakterek ebben a programban is továbbfejleszthetők. A pálya egyes (sokszor rejtett) részein, illetve a csontvázak holtteste mellett (bocsánat az enyhe képzavarért) ugyanis piros, kék és zöld lötyit tartalmazó üvegcsékre lelhetünk. Előbbi kettővel az életerőnket és manapontjainkat tölthetjük fel, minket azonban jobban izgat a zöld folyadék, melyekkel tapasztalati pontokat szívhatunk magunkba. Ha ezekből összegyűjtöttünk ötvenet, akkor minden karakter szintet lép, amit követően fejleszthetjük a képességeiket. A mágus például egyre többfajta tárgyat idézhet, a tolvaj képes lesz lángoló íjat lőni, a harcos pedig egy idő után felkaphatja a tereptárgyakat, és nekivághatja azt a csontvázaknak. Ezek kritikus fontosságúak a továbbjutáshoz, így ne legyetek restek a pályák minden zugát átkutatni, zöld üvegek után kutatva. Még egy apró RPG elem található a Trine-ban, hiszen számos helyen találhattok ládákat a pályákon, melyekben különféle mágikus eszközök találhatóak, ezekből sem árt minél többet összegyűjteni.

A három hős, a képességek, és a varázstárgyak
Egy olyan játékban, melyben a három főszereplő nagyon jól tud egymással együttműködni, szinte adja magát a kooperatív játékmenet, és szerencsére (más fejlesztőkkel ellentétben) a Frozenbyte gárdája is jól tudta ezt. A játék bármelyik pályáját játszhatjuk úgy, hogy egy, netán két barátunk is ott van velünk a játékban, persze ebben az esetben a billentyűzet mellett szükség lesz két extra kontrollerre is. Nagyon nagy móka ily módon játszani a Trine-t, ráadásul sokkal könnyebben megoldhatók úgy az egyes feladatok, ha minden hőst egy-egy ember irányít. Sajnos van egy kicsi, ám annál kellemetlenebb hibája ennek a többjátékos módnak, méghozzá a karakterek közötti váltás problémája. Az első játékos bármelyik hősre átválthat, akár arra is, amit épp egy barátunk használ. Ilyenkor ő megkapja az első játékos karakterét, ez pedig felettébb kellemetlen akkor, ha mondjuk ő a lovagjával épp egy csata sűrűjében van. Amit igazán hiányoltam még, az az internetes játék lehetősége, hiszen nem mindig vannak kéznél a haverok, az online játszótéren viszont szinte mindig találni társat.

Megröptettem a tolvajlányt

A stílus győzelme a realizmus felett

Azt hiszem a képekből egyértelműen látszik, hogy a Trine grafikája egyszerűen döbbenetes. Nem törekedtek fotórealisztikus megjelenítésre a fejlesztők, még véletlenül sem akartak konkurenciát állítani a ma legszebbnek mondott, dollármilliós játékoknak. Ők csak egy hihetetlenül stílusos, színekben gazdag és részletesen kidolgozott világot akartak elénk tárni  játékukban, és ez kétségtelenül sikerült számukra. Bár a játék természetesen 3D-s, de az oldalsó kameranézet miatt olyan, mintha egy 2D-s platformerrel játszanánk, és így csak még jobban megfogja az embert a látvány. A háttérben mágikus erdők, kastélyok, falvak látszanak. A lávafolyamok és a vízesések megjelenítése szintén csillagos ötöst érdemel, egyedül a csontvázak animációjába lehet belekötni, amik néha belesüllyednek egy pillanatra a talajba, vagy két platformelem között lebegnek, ám ez csak nagyritkán fordul elő. Nem csúsztak el a fejlesztők a zenei részen sem, a néha kizárólag zongorával vagy fuvolával előadott számok még teljesebbé teszik a program egésze által sugallt mesés hangulatot. A szereplők hangjai közül nekem leginkább a lovagé tetszett, a kissé lassú gondolkodású harcos igazán szerethető karakterré vált, bár társai biztos nem így gondolják. A gépigénytől senkinek nem kell félnie, hiszen a középkategóriától felfelé minden konfiguráció megfelel neki, az én AMD X2 6000+ processzorral, 4 GB memóriával és ATI HD4830-as videókártyával hajtott gépemen maximális részletességen, 1680x1050-es felbontáson villámgyorsan futott a program.

Jó, jó, de mire való az a nagy fogaskerék?
Manapság igazán rájár a rúd arra, aki számítógépen minőségi platformjátékkal akar játszani, hiszen nem ez a legdivatosabb stílus a számítógépes játékok piacán. Éppen ezért igazi kincsként kell tekinteni a Trine-ra, mely pár apró hibát leszámítva egy kiváló játék lett. Bár az online multi és a letölthető tartalmak hiányában biztosan nem lesz olyan népszerű, mint a LittleBigPlanet, ám ennek ellenére a körülbelül hét órás játékidő minden percét megéri.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. Merwenus
2009.07.18. 01:44
VISSZA A CIKKHEZ

PRO még a co-op mivolta! Mert nagyon jó bnőddel egy hosszú műszak után leülni, és játszani ezzel ^^
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. MassKilla
2009.07.18. 01:54
hát én a helyedben egy hosszű műszak után a barátnőmmel csinálnék esti műszakot, nem gépeznék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Tirexi
2009.07.18. 03:10
HD gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=2OTJFsI6xyo
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. gomba001
2009.07.18. 09:52
érdekes kis játék!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83
2009.07.18. 10:46
Gomba001, általában nem pontos átlagot számolunk a végső értékeléskor, plusz minusz pár százalék eltérés szokott lenni a végső százalék esetében.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Multitask
2009.07.18. 15:42
Magyarul hasra ütésre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Svindler
2009.07.18. 20:39
Nem, azért nem hasraütés. Maximum 5% plusz-minusszal térünk el az átlagtól, attól függően, hogy mennyire tartjuk jónak vagy rossznak, mert nem tudunk pl 8.4 pontot adni. (extrém esetben a max eltérés 7.5%)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Konkii
2009.07.18. 20:43
Meg hát gondolom ha például a játék nagyon élvezhető volt és például csak a grafikája volt hiányos, akkor inkább felülpontozzák.

Amúgy meg igazán jól néz ki a játék, majd lehet hogy kipróbálom valamikor, biztosan jól el lehet vele szöszmötölni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. xabyka
2009.07.19. 19:52
tegnap reggel megvettem és már kijátszottam easy-n (nem röhög igy is szívatot) most kezdtem el very hardon szerintem nagyn jó kis game lett)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Nurba
2009.07.20. 12:40
Nekem is hasonló vasam van mint a teszternek csak 5400+ procival (ami itt -sem- nem számít)...1680x1050-ben 28-40fps között volt játék közben, ami azért nem villámgyorrs, de egy platform vagy autóversenyzős játékhoz bőven elég (ok fps gémek végigjátszásához sem rossz, de netes shooterhez már kevés).
Végülis nem volt rossz a gém, de az utolsó pálya (Tower of Sarek) nagyon szivatós, idegbaj kerülgetett, mire megcsináltam. Ha Én értékelném, akkor kb 75%-t adnék rá. A játékmenet inkább ügyességi, ha logaikaira vagyik valaki, annak a Braid-et ajánlanám
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. vagabor
2009.07.20. 22:57
sziasztok, szerintem remek játék lett. Aki munka után kikapcsolódásra vágyik annak tökéletes. És talán gyerekeknek is megfelelő. Sok ilyen progit..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. kbence
2009.07.21. 00:11
gyerekeknek? ez? utolsó néhány pálya tök nehéz, nyomorult kölyök megáll a növekedésben, olyan idegroncs lesz tőle.
Nekem tetszett, az elmúlt pár év egyik leghangulatosabb játéka. Majdnem olyan jó, mint a Jazzrabbit
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Blade0012
2009.07.21. 10:46
Egy "nyomorult kölyök" könnyen meglehet előbb a végére ér mint te
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!