iPon Cikkek

Tudomány és cenzúra

Dátum | 2011. 12. 30.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A terroristáktól való félelmében az Amerikai Egyesült Államok kormányának tanácsadó testülete arra kért két vezető tudományos lapot, hogy ne közöljenek részletes információkat egy bizonyos biológiai kísérletről, mivel ezek segítséget nyújthatnak az Államok ellenségeinek halálos vírusok létrehozásában és járványok elterjesztésében, írja a New York Times.

Az ominózus kísérlet során amerikai és holland kutatók a madárinfluenza egy emberről emberre is terjedő, halálos variánsát hozták létre. A H5N1 eredeti formájában ritkán fertőz meg embereket, de amikor megteszi, nagyon nagy halálozási aránnyal dolgozik. 1997-es első észlelése óta 600-an fertőződtek meg általa, csaknem mindannyian madaraktól kapták el, és a betegek több mint fele bele is halt az influenzába. A kutatók aggódva követték a vírus fejlődését, attól tartva, hogy ha az úgy mutálódik, hogy emberről emberre is képes lesz terjedni, minden idők egyik leghalálosabb járványát robbanthatja ki. A halálos vírustörzset azért hozták létre, hogy közelebbről vizsgálhassák, milyen genetikai markerek segítik a vírus terjedését, és így megállapíthassák, hogy milyen jelekre kell figyelni a globális járvány elkerülése érdekében, illetve potenciális gyógymódokat is kerestek az új törzs vizsgálatával.

Igazság vagy következmények?
Az Egyesült Államok biológiai biztonsággal foglalkozó tudományos tanácsadó testülete (National Science Advisory Board for Biosecurity, NSABB) a Science és a Nature című tudományos lapokat kérte meg arra, hogy a madárinfluenza-kutatás bizonyos eredményeit ne publikálják. A végkövetkeztetések megjelenhetnek, de a részletek nem, mivel ezek alapján meg lehetne ismételni a kísérleteket.

„Nem nevezném a kérést cenzúrának” ‒ mondja Bruce Alberts, a Science főszerkesztője, aki kijelentette, hogy a felvetést komoly megfontolás alá veszik. Inkább a cenzúra bevezetésének elkerülésére irányul a kezdeményezés, és a harsány tiltakozás hiánya Alberts szerint nem más, mint a tudományos közösség felelősségvállalása az ügyben. Összességében megalapozottnak tartja a kormány félelmeit, az eredmények rossz kezekbe kerülve valóban veszélyesek lehetnek, mivel egy viszonylag egyszerű módszerrel nagyon fertőzőképes vírusokat lehet általuk létrehozni. 2011. szeptember 11. óta fokozódnak azok a félelmek, hogy a tudomány és a technológia eredményei fegyverként fordíthatók az azt megalkotók ellen. „Ez egy példaértékű pillanat, és nagyon óvatosnak kell lennünk, hogy miféle precedenst teremtünk” ‒ mondja Alberts.

A tudomány és a titoktartás kéz a kézben járnak évszázadok óta, leggyakrabban éppen háborús szituációkban, amikor fontos az ellenség elől eltitkolni a legújabb hadászati fejlesztéseket. Az NSABB által a folyóiratoktól kért öncenzúra sem újdonság: ahogy Francis Bacon, 17. századi angol filozófus Új Atlantisz című művében a korabeli tudománypolitikáról írja: „Az is szokás nálunk, hogy pontosan meghatározzuk, hogy mit lehet közölni találmányainkból és kísérleteinkből, és mit nem. Sőt, mindnyájan esküvel is kötelezzük magunkat, hogy titokban tartjuk azt, aminek titokban tartását elhatároztuk; ha egyes dolgokat ezek közül fel is tárunk a királynak vagy a szenátusnak, az ilyesmik a maguk egészében mégis a mi körünkön belül maradnak.”

A kormányok régóta próbálják titokban tartani a különféle tudományterületek eredményeit a matematikától kezdve a kriptográfián át a nukleáris fizikáig. Most napjaink egyik leggyorsabban fejlődő területére, a virológiára került a sor. Mindez tehát vissza-visszatérő motívuma történetünknek, mely azon a szintén baconi szemléleten alapul, hogy a tudás hatalom, és mint ilyen pusztító hatású lehet, mondja Steven Afterwood, aki az Amerikai Tudósok Szövetségénél az államtitok megtartásáért felelős igazgatói posztot tölti be.


A tudomány cenzúrázása gyakran lehetetlen, mivel a kutatók természetüknél fogva nyitottak és pletykásak, folytatja Afterwood, különösen manapság, amikor olyan könnyű nagy távolságokban is kommunikálni. Archaikus szemléletűnek tartja továbbá azt a feltételezést, hogy a vezető tudományos lapokban megjelenő publikációk szabályozásával lehetne megfogni a kényes információk terjedését. A vezető lapoknak soha nem volt még ilyen kis szerepük az információáramlásban, mint manapság.

Kérdéses az is, hogy gátat szabhat-e az információk napvilágra kerülésének az a tervezett megoldás, hogy a kísérletek részletes leírásához csak egy előre meghatározott, és megbízhatónak kikiáltott kör férhet hozzá. Ez a lista az érintett tanulmányok esetében több mint száz szervezetet és legalább ezer szakértőt tartalmaz, és mindannyian tudjuk, hogy ennyi beavatott emberrel képtelenség bármiféle titok megtartása.


A történelem talán leghíresebb tudományos cenzori befolyásolását a római katolikus egyház vitte véghez Galileo Galilei ellen, amikor 1633-ban arra kényszerítették a tudóst, hogy megtagadja felfedezését, miszerint a Föld a Nap körül kering.

1943-ban az atombomba fejlesztésének előrehaladtával hasonló jelentőségű „titkosítási” kampány kezdődött az Egyesült Államokban: emberek milliói és dollármilliárdok segítségével próbálták biztosítani, hogy az új fegyver tervei ne kerülhessenek ellenséges kezekbe. A széfek és szögesdrótok világa volt ez, amely féltékenyen és elszántan őrizte titkait: az 1953-ban koncepciós perbe fogott és később kivégzett Julius és Ethel Rosenberget azzal vádolták, hogy átadták az atombomba titkát Moszkvának. A látványos elrettentés sem állította meg az információ terjedését: ma kilenc nemzet rendelkezik nukleáris fegyverrel, és további több tucat állítja, hogy birtokában van az atombomba készítéséhez szükséges információknak, technikai tudásnak és alapanyagoknak.

"Megígértettem a kínaiakkal, hogy visszaszolgáltatják a tőlünk ellopott nukleáris rakétatechnológiát."
A hetvenes évek közepén a kriptográfia került a figyelem középpontjába, a kódfejtéssel kapcsolatos publikációk nemkívánatosak lettek, mivel a tudományterület eredményeinek ismertté válása megnehezítette a kódokat használó ügynökségek dolgát. A Nemzetbiztonsági Hivatal (NSA, ahogy a korban tréfásan emlegették: No Such Agency, Nincs Ilyen Hivatal) ügynökei látogatást tettek Martin Hellman villamosmérnöknél is a Stanfordon. „Azt mondták, ha továbbra is beszélek ezekről a dolgokról, nagy veszélynek teszem ki a nemzet biztonságát.” Az ügynökségek végül feladták a próbálkozást, nem tudván lépést tartani az információk áramlásával.

A hidegháború utolsó szakaszában 1982-ben a Reagen-kormány száz tudományos tanulmány közzétételét próbálta megakadályozni egy nemzetközi optikai konferencián. A tiltakozások hatására végül meghátráltak.

A 2001-es terrortámadások után új lendületet kaptak az ilyen jellegű törekvések. A Bush-kormány regnálása alatt szabadalmak, tanulmányok és dokumentumok ezreit titkosította.

2003-ban a Science, a Nature és a PNAS (az Amerikai Tudományos Akadémia folyóirata) is csatlakozott a Tudományos publikáció és a biztonság című állásfoglaláshoz (Statement on Scientific Publication and Security), amely a szeptember 11-i eseményekre hivatkozva kifejti, hogy „alkalmanként a szerkesztő dönthet úgy, hogy egy publikáció lehetséges kára felülmúlja a potenciális társadalmi előnyeit. Ilyen körülmények közt a cikket módosítani kell vagy nem szabad megjelentetni.” 


A biológiai biztonsággal foglalkozó NSABB-ot 2004-ben hozták létre, szigorúan tanácsadói jogkörrel. Eddig állításuk szerint mindössze 3-4 esetben merült fel egy publikáció részbeni vagy egészbeni visszatartásának igénye. Ezek egyike az 1918-as spanyolnátha-járványért felelős H1N1 vírus genetikai kódjával foglalkozott, amely az emberiség leghalálosabb járványaként több mint 100 millió ember halálát okozta. Ez a kutatás végül változtatások nélkül javasolták megjelenésre, így az említett tudományos folyóiratokhoz november végén eljuttatott kérés példa nélküli a testület történetében, de ‒ mint az láthattuk ‒ nem az emberiség történetében.

A University of Wisconsin-Madison és a hollandiai Erasmus Medical Center érintett tanulmányait egyelőre nem jelentetik meg, amíg a szerzők és a szerkesztők döntésre nem jutnak. Bruce Alberts, a Science főszerkesztője szerint a felelősség innentől a kormányé is, a publikációk megnyirbálása esetén az ő feladatuk lesz egy olyan rendszer létrehozása, melyen keresztül a téma legitim kutatói hozzáférhetnek a szenzitív információkhoz, hiszen ha egy ilyen rendszer felállítása nem lehetséges, akkor a kutatások részleteinek eltitkolása végső esetben a tudományos fejlődés megrekedését vonhatja maga után.


Forrás:

http://www.nytimes.com/2011/12/21/health/fearing-terrorism-us-asks-journals-to-censor-articles-on-virus.html?pagewanted=2

http://www.nytimes.com/2011/12/27/science/science-and-censorship-a-duel-lasting-centuries.html?_r=1&ref=science
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

43. Humbuk
2011.12.30. 08:59
Az a baj, hogy ameddig egy vírusnak nincsen ellenszere, addig félnek tőle. Ha viszont lesz, akkor fegyvert is készíthetnek belőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. CyberPunk6...
2011.12.30. 09:18
Ez nem új dolog. Nem az az új, hogy egy-egy ilyen dolog részleteit nem engedik leközölni, hanem, hogy magáról a dologról írnak. Ez eddig annyiban ment másképp, hogy az eset is titkos volt, nem csak a folyamat.

Kíváncsi vagyok ember-ember terjedéseket, hogyan vizsgálnak biztosan emberek nélkül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. sensejke
2011.12.30. 10:01
Ne félj tőle. Ha egészséges felnőtt ember vagy akkor nem halálos. Csak immunszupresszív emberekben, öregekben vagy gyerekekben okoz halálos szövődményt.

CyberPunk666, állatkísérletekkel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. Simba
2011.12.30. 10:18
Szégyen hová süllyedünk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Balucsek sense...
2011.12.30. 10:19
Hááát azért nem vagyok biztos benne, hogy a SZÍJJÁJÉ nem e probálja ki néhány kisebb elzárt 3. világbeli falun, aztán meg jönnek a hírek, hogy rejtéjes vírus végzett egy falu lakosságával.
Ha jól rémlik az 1960-as évek körül voltak olyan terveik, hogy több száz ausztrál (szövetséges) katonán teszteltek volna vegyi fegyvert és annak ellenszerét, de ha minden igaz ez nem lett megvalósítva. De elég csak a vietnámi háborúra gondolni vagy a második világháborúban a japánokon végzett atom kísérleteikre... Az amcsiknak vannak piszkos dolgaik csak ez nem fér bele a jóságos a szabadság földje image-be...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. sniperjoce...
2011.12.30. 10:29
Hát én nem bánnám ha nem írnák le hogy kell a vírust elkészíteni azt tartsák meg maguknak van az emberiségnek így is elég gondja valahogy nem hiányzik nekem hogy egyesek elkezdjenek vírusokat gyártani pl terroristák vagy esetleg É. Korea stb.
Nekem bőven elég hogy közlik az eredményt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Vendég-Ven...
2011.12.30. 10:35
Balucsek: Az amerikaiak a saját katonáikon is végeztek olyan kísérleteket, amelyekkel az atomrobbantás hatásait, a sugárfertőzés mértékét vizsgálták. A katonák természetesen nem tudták, mi történik velük, milyen veszélynek vannak kitéve. Civileken is végeztek kísérleteket, amelyekben ekltitkolták előttük, mi történik velük:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_radiation_experiments_in_the_United_States#Fallout_research

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_radiation_experiments_in_the_United_States#Irradiation_experiments
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Vendég-Ven...
2011.12.30. 10:37
"állatkísérletekkel."

Azon belül is valószínűleg leginkább majomkísérletekkel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. sensejke Baluc...
2011.12.30. 10:45
Persze nem mondom, hogy nem tehették meg. Én csak a laboros, szabályos részét látom át, mert laboros leszek. Husszein is megtette az amcsik se különbek....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Jools
2011.12.30. 12:23
Valamiféle rágcsálókon tesztelték, most hirtelen nem találom, hogy pontosan miken, de mintha nem patkány lett volna, ha meglesz, akkor beírom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Krigg
2011.12.30. 12:31
Latom magam elott a 6 es fel osztalyt vegzett terroristat egy afganisztani barlangban ahogy all egy asztalnal mindenfele kemiai felszerelessel es probalja kisilabizalni a Science magazinbol hogyan pusztitsa el gonosz nyugatot...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. CyberPunk6... Krigg
2011.12.30. 12:43
Még szerencse, hogy a legtöbben nem általánosítanak ennyire buta módon, mint te, mert akkor rég nem élnénk. Nem csak afganisztánban vannak terroristák, ráadásul igen komoly egyetemet végzett emberek vannak köztük, akik magasabban képzettek talán még nálad is.
Valamint, nem csak a terrorista tudja ezt előállítani, hanem mondjuk egy olyan már létező labor, ahonnan ők tudnak vásárolni, tudod a gépfegyvereket, a vállról indítható rakétát sem a 6 és fél osztályt végzett terrorista önti ki, a barlangban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Micromatic
2011.12.30. 13:03
Majd a wikileaks közzéteszi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Zotya snipe...
2011.12.30. 14:52
Nemtom feltünt-e de pont az amcsik fejlesztették ki ezt a vírust. Bár ha azt vesszük, ők a legnagyobb terroristák most, szóval már most rossz kezekben van.
Eleve elgondolkodtató mi a célja egy ilyen vírus előállításának, biztos csak a jó szándék vezérli őket megint.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Imre94
2011.12.30. 15:16
Zotya: Azért, mert majd kifejlesztik ennek az ellenszerét, és amikor "véletlen" feltűnik ez a vírus valahol, jó pénzt kérhessenek az ellenszerért...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Phantomstr...
2011.12.30. 18:01
Évi 17 millió ember hal meg szív és érrendszeri megbetegedések következtében, 9 millióan rákban, 5 millióan dohányzás következtében, 3 millióan az alkohol miatt 1 millióan maláriában, és kevesebb, mint kétezren a terrorizmus következtében.

Amíg többen halnak meg, mert megfulladnak a tulajdon vacsorájukban, amint ahány emberrel terrortámadás végez, szerintem ne a tudományos cikkek cenzúrázásával foglalkozzanak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. CyberPunk6... Phant...
2011.12.30. 18:15
Azoknak is kutatják az ellenszerét, sok sok pénzt kereshetnének vele (sokkal többet, mint most), a terrorizmusban pedig csak addig halnak meg kevesen, ameddig biztosítják, hogy ne legyen atombombájuk és biológiai fegyverük.

Ha mondjuk egy ilyen vírussal vagy atombombával megtámadnának egy 10 milliós várost, akkor pillanatok alatt többszörösen felülmúlnának minden mást. Megelőzés. ez a kulcs, nem akkor kell küzdeni, amikor 10 milliót már megöltek.

Azt pedig nyugodtan hidd el, hogy lenne olyan a világon, aki ha megtehetné, hogy kiirtson 10 millió embert, akkor meg is tenné.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. kiskoller
2011.12.30. 18:47
Ez az ötlet nagy baromság:

Nem a Science-t olvasva gonolja ki Pinky és Brain a terveiket, így irreveláns hogy megjelenik-e az adott dolog a Science-ben.

Amerika a legnagyobb terrorista perpill és ők fejlesztették ki. Tehát nem mindegy hogy megjelenik a cikk vagy sem?

Egy tudós úgy sem tud jól titkot tartani. Amikor háborús nyomás van akkor esetleg igen, de a tudóstársadalom alapja a tudás egymás közti megosztása. Sok tudós reggel-este a haverjaival dumálgat miközben az elméletét agyalja ki, vagy ahogy egy elfogadható eredményre jut egyből hívja a kollégáját meg még 5 másik embert és büszkélkedik vele.

Ha valami elpusztíthatja az emberiséget azt a fegyver nem használja egyik fél sem, ha meg nem pusztítja el az emberiség egészét (például találnak ellenszert rá) akkor ugyanolyan szuperfegyver lesz mint az atombomba.

Censored Science = Ain't gonna happen

Phantomstrangerrel meg teljesen egyetértek. Teljesen abszurd hogy akkora hűhót csaptak egy (mellesleg megrendezett) repülős terrortámadás miatt, ahol max 5000 ember halt meg, s eme párezer ember miatt költ USA meg a seggnyaló országok dollármilliárdokat miközben az egészségügy romokban hever és emiatt többszázszoros a haláleset. (csak az U.S.S. George Washington Bush hajó 4-6 billion (=milliárd) dollárba került)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. kiskoller Cyber...
2011.12.30. 18:59
csak azt elfelejted hogy hülye lenne Irán, É. Korea Kína vagy akármelyik ország atomtámadást vagy biológiai támadást intézni mondjuk egy amerikai vagy egy NATO-s ország ellen. Mert ők is tudják, hogy egyből lerohanná őket az összes többi ország. Ahogy az én első atombombám (vagy vírusom) célt ér már figyelhetem is ahogy 10 másik rakéta indul meg felém. Csak az megy háborúba, aki biztosra látja a győzelmét.

Az atombomba (és méginkább a termonukleáris bomba) óta értelmetlenné váltak az igazi nagy háborúk, amiket a TVben látsz azoknál nem a háború megnyerése hanem a háború fenntartása a cél, lásd Vietnám Afganisztán, Irak, stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. CyberPunk6... kisko...
2011.12.30. 19:07
A megrendezettséget nem cáfolom, mert azt csak ők tudják, de azt senki nem hitte eddig sem, hogy amiatt az amúgy "csak" 3 és nem 5 ezer ember miatt robbant ki a háború. Az amerikai gazdaságot a háború tartja életben, hiszen a GDP 1/3 részét a hadseregre fordítják, mert nincs fontosabb, mint a legerősebb hadsereggel rendelkezni, mert ha ezt fenntartod, akkor teljesen mindegy mi van a gazdaságodban, hol mi történik, akár kipusztulhat az egész földed, ha tied a legerősebb hadsereg, ameddig van valami valahol a földön, addig azt te el tudod venni (Ha holnaptól csak Magyarországon lenne víz a földön, már holnap itt lenne az amerikai hadsereg, ha pedig csak Amerikának lenne vize, akkor megdöglenénk). Ennek a fenntartása a lényeg, ők ebből élnek, és a háború amit állandóan vívnak valakivel, az több tízmillió amerikainak ad munkát. Ezeknek a "szuper-fegyvereknek" a birtoklása több pénzt hoz, mint bármi más a gazdaságuknak. Márpedig Kína keményen megy a nyakukra, csak a hülye nem látja, hogy Kína és az USA fegyverkezési versenybe kezdett. Márpedig a hatalmas kína ellen egy atomfegyver nem sokat érne, viszont egy szupervírus, a nagy zsúfolt kínában...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. CyberPunk6... kisko...
2011.12.30. 19:11
Azt a posztomat arra írtam, hogy van olyan aki, ha meg tudná tenni, akkor megtenné, és sok terrorszervezet mögött állnak országok, ezeket nem nyíltan csinálják, biztos vagyok benne, hogy lenne olyan aki bevállalná egy vírus bevetését, mondjuk a zsúfolt Londonban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. COR72Z
2011.12.30. 20:11
Eloszor is sry, de angol billentyuzetrol irok.

Erdekes cikk, es persze jo is a tema. Errol lehetne megint vitatkozni akar evekig is. En spec a szemelyes velemenyemet kozlom es mit erdekessegkent irok.

Ez a H1N1 dolog is erdekes volt, mindenki nagyon odavolt, h jujj most mi lesz, meg nyomas beoltatni magad blabla. (persze igen az elejen meg szo sem volt oltasrol csak magarol a virusrol) Ez velemenyem szerint megint csak a parasztvakitas resze volt, mint a jolnevelt birkacsorda megy a joember a tobbi utan. Itt jon a kis storym. En akkor kinn eltem Amerikaban, es egy gyerektaborban dolgoztam, tisztan emlekszem, hogy par gyerek a szezon kozepen megbetegedett es haza kellett menniuk, majd meg paran kovettek, szoval volt felelem, meg h jajj most aztan mi lesz. Nem kaptam el semmit, de meg csak kohogni sem kohogtem vagy ilyesmi, pedig pont abban az idoszakban estem at egy eleg csunya fertozesen (megcsipett egy pok es elfertozodott a seb, ment is szepen a voros csik a szivem fele a labamrol) szoval nem voltam immunisan a toppon... Hazaertem MO-ra es javaban tombolt az oltsd be magad laz. Hat en mar csak azert sem... Kerdem en logikusan, milyen oltas az amiben higany is van, ami koztudottan (avagy megsem?) nem bomlik le a szervezetben... es ott is marad... erdekelne... Persze lehet h paranoia, de akar lehet ez az elso lepes a nagyobb durranas elott. En csak azt mondom kis emberek vagyunk mi ehhez. Es legyetek kepesek sajat donteseket hozni, nem pedig a csordat kovetni, es reg nem tartanank itt. Hisz ezt barki megmondhatja, meg mindig maguk az emberek a gazdasag alapja, es nem pedig egy csodafegyver vagy vedooltas...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. COR72Z
2011.12.30. 20:17
CyberPunk-nak meg igazat adok, ez mind "szep es jo". De meg egy erdekesseg: Einstein mondta meg anno: "Nemtudom a harmadik vilaghaborut milyen fegyverekkel vivjak meg majd, de abban biztos vagyok, hogy a negyediket ujra botokkal es kovekkel fogjuk!" Lehet benne valami sracok?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Humbuk
2011.12.30. 20:19
Egy vírusból csak akkor lehet fegyver, ha lesz ellenszer

Cyberrel egyetértek, de szerintem lassan nem a föld erőforrásai lesznek a célkeresztben. Mert kb Kínában is, és a legtöbb országban is elfogynak az értékes ásványok az elkövetkezendő 50-80 évben és akkor nem igen lesz értelme harcolni a sivatagért. Az új fizető eszköz az édesvíz lesz és az élelem. Kíváncsi vagyok melyik ország leplezi le először (és mikor) azt az űrtechnikát amivel utazni is lehet akár már bolygók között. Mert akármennyire is a föld ami otthonunk nem ezért fog menni a végső harc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. CyberPunk6... Humbu...
2011.12.30. 20:32
Már léteznek csak egy rasszt támadó vírusok, és betegségek, illetve genetikai hibák.
Mondjuk kínai van 1.4 milliárd, kérdés, hogy a vírus mennyi mutáción megy át egy esetleges bevetés alatt, kialakulhat, hogy átterjed másik rasszra, esetleg még az ellenanyagra is immúnissá válhat... veszélyes területről van szó, de a fegyverkezés nem áll meg. Ma már másodpercekbe kerülne kiirtani a föld teljes élővilágát, ide is eljutottunk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Phantomstr...
2011.12.30. 22:52
"a terrorizmusban pedig csak addig halnak meg kevesen, ameddig biztosítják, hogy ne legyen atombombájuk és biológiai fegyverük."

Mese habbal. Breivik 77 embert gyilkolt le egymaga egy nap atombomba és biológiai fegyverek nélkül. Ha a terrorok nagyon akarnák ennél sokkal többre lennének képesek világszerte. A helyzet az, hogy a terrorveszély irreálisan el van túlozva. Effektíve nagyobb veszélyt jelent rám egy zacskó mogyoró, mint a Föld összes terroristája együtt véve.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. kiskoller
2011.12.30. 23:05
Én még soha semmilyen influenza ellen nem oltottam be magam. Még H1N1 ellen sem. Vannak évek amikor egy vagy két napra ágynak dölök, ezért most minek oltassam be magam? A H1N1-es szezonban is lebetegedtem egyszer, sima megfázás, de a többiek már a keresztet rótták rám "nalátod, mondtam hogy oltsd be magad!" stb stb. Lábon kihordtam, ennyi.

Ha megnézitek a haláleseteket, az összes egyednek gyenge immunrendszere volt, mert öreg, rákos, leukémiás, stb stb.

Humbuk az űrtechnológiára várhatsz, azért az nem oly egyszerű téma. Mindenki az emberiség intellektusának vésztartalékában bízik, ami eddig bevált a nagyobb krízisek idején. "Elfogy a szén amivel a gőzcuccokat hajtjuk? Nem para, gyorsan találjuk fel a kőolaj energiájának kinyerésének módszereit" "Egyre lyukasabb az ózonréteg? váltsuk le a hajtógázokat másra!"
ezt továbbgondolva
"Fogy a kőolaj? nincs elég urán? Nem baj, mindjárt kitaláljuk a hidegfúziót!"
"Elkúrtuk az egész bolygó ökoszisztémáját? Nincs már víz, se élelem? Az állatok kihaltak? A fél világ víz alatt van? Neeeem baj, gyorsan találjunk ki valamit a relativitáselmélet helyett, találjuk ki hogy lehet fénysebességnél gyorsabban mozogni, majd ezt az elméletet vigyük gyakorlati szintre, mindezt pár év leforgása alatt, majd utána építsünk egy működő űrhajót, s eközben keressünk egy lakható bolygót amin élet is van"

Aha, csak attól még hogy ez eddig bevált nem kéne kisgyerekként erre alapoznunk a jövőnket.

Én kétlem hogy a közeljövőben (az én életemben) sikerül az emberiségnek csillagközi űrhajót építenie. Ugyanis ez nem egy, hanem több tucat problémába ütközik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. noPublicFG
2011.12.31. 10:04
"2011. szeptember 11. óta fokozódnak azok a félelmek... "

A Dátum rossz, a cikk jó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Humbuk
2011.12.31. 10:55
kiskoller:

Az űrutazáshoz szükséges technológiák egy része már egy ideje rendelkezésre áll, csak baromira drága. A felfedezéseket meg egelőre nem más naprendszerekben kellene keresgélni, hanem itt a sajátunkon belül. Mennyi idő a Marsra az út? 9hónap? Nem vészes! Csak hát össze kéne végre fogni az embereknek és elindulni valamerre, hogy el tudják oszlatni a föld lakosságát bizonyos bolygókra, mert ha ez nem sikerül tényleg csak a népírtás marad.

Ha számításba veszed az informatika fejlődését nem kizárt, hogy 50éven belül az emberiség tud majd a naprendszeren belül utazni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. kiskoller
2011.12.31. 11:49
annak meg nem sok értelmét látom hogy kimenjünk a Marsra. Minimális légkör, rossz hőmérsékleti vizsonyok, eszméletlen erős viharok, semmi élet = esélytelen hogy a közeljövőben találjunk egy gazdaságos módszert arra hogy ott éljünk.

Persze egy űrbűzisnak lehet haszna, meg az megvalósítható, node Mars mint hosszútávra lakható bolygó? Ugyanmár...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pjszilard
2011.12.31. 13:16
Szabadsag vagy biztonsag a ketto nem megy egyutt.
En a szabadsagot valasztom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. freyr kisko...
2011.12.31. 14:07
A Marson van víz, víz=víz+energia, plusz napenergia. A légkörnek köszönhetően a TV-ben látott szkafanderekre sem lenne szükség, a valódi Marsra utazós tervekben sem levegővel töltött ruhák szerepelnek, hanem direkt a Mars-Föld közti nyomáskülönbséget kompenzáló, "vékony", szorító ruházat, amiben úgy lehet mozogni, mint egy könnyűbúvár felszerelésben, minden más meg megoldható félgömb alakú kupolák alatt. Ja és a gravitáció is elég erős, minimális kompenzáció lesz csak szükséges, hogy növénytermesztés, állattenyésztés, később emberi szaporodás is biztonságos legyen. Egy marsi kolónia nagyon is reális elképzelés, hosszú távon akár több milliós populáció számára is.
Az meg nem igazán gond, hogy (már) nincs ott élet (legalábbis a felszínen), a Mars ugyanis annyira hasonlít a Földhöz, hogy ha lenne élet, aközött lenne vírus is, az eddigieknél is súlyosabb betegségek kerülhetnének kilátásba. Egy kolónia persze azt ki tudná szűrni, de bárhová is menne az ember az univerzumban, ennek a veszélye mindig meglesz, még üstökösök tanulmányozása közben is. Életkeresésre egyébként az Európa a legideálisabb.

A cikkhez és pár hsz-hez: A félelem egyszerre jogos és nem jogos. Egyrészt teljesen felesleges tudományos lapokban ilyen eredmények részleteit közzé tenni, elég ha az ismeri őket, aki ott dolgozik. Nagyobb probléma, ha a részleteket más kutatóintézetekkel sem osztják meg, akkor ott sántítani kezd a dolog és megint nem a megelőzés, hanem a már megjelenő fertőzés minél további elhúzása a cél a nagyobb profit reményében.
Az régóta köztudott dolog, hogy a betegségek kezelése jobban megéri a gyógyszergyártóknak és az orvosoknak, mint a gyógyításuk. Ehhez hozzátesszük a modern-kori orvosokat, akik nem azért lettek orvosok, mert gyógyítani akarnak, hanem mert nagy pénzeket akarnak zsebre tenni, emiatt túl sok esetben nem is figyelnek oda a betegekre, tüneteket hagynak figyelmen kívül, nem végeznek el vagy nem küldik el a beteget vizsgálatokra (feltehetően felsőbb parancsra, spórolás céljából), félrediagnosztizálnak, stb., és máris megvan az igen sok összeesküvés-elmélet alapja.
Senki sem tesztelget halálos vírusokat falvakon, ugyanis az ilyesmit képtelenség kontrollálni, az ilyen betegségeknél mindennapos a mutáció, ami után a létező gyógymódok és kezelések hatástalanok, a betegség pedig sokszor halálosabb és sokkal fertőzőbb is lehet, illetve aeroszollá is válhat, onnantól meg senki nem állítja meg a terjedését, nincs olyan elszigetelt népcsoport a Földön, ahonnan ne törne ki igen nagy eséllyel. Ennek kockázata tehát óriási. Ha viszont ismernék annyira az adott vírust vagy baktériumot, hogy képesek legyenek irányítani, felesleges lenne az emberkísérlet, hisz pontosan tudnák mire képes és hogyan. Ezt az elméletet tehát kihúzhatjuk.
A terroristának kikiáltott emberek jelentős többsége sosem vetne be nukleáris-, vegyi- vagy biológiai fegyvert. Nem érné meg nekik, mert egyáltalán nem a népirtás a céljuk, főleg nem saját maguk alatt kivágni a fát, hanem a terror által elérhető célok, terrort azonban csak úgy tudnak fenntartani, ha az áldozataik száma nem éri el az adott ország vezetőinek ingerküszöbét. Egy város kiirtása után azonban szőnyegbombázás alá vennék az összes gyanított terrorlétesítményt és -bunkert, nem számítana az USA hadseregének, hány nem USA polgár, de ártatlan civil hal meg, a média erről úgysem számolna be.
Viszont tényleg van a terroristáknak egy olyan csoportja, akik kiirtanák az egész emberiséget, ha tehetnék. Ezek az emberek szimplán őrültek (vallási köntösben), azonban nagyon valószínűleg ők vannak kisebbségben, mégis ők a valódi veszélyforrás. Viszont ami azt illeti, nem kell terroristának lenni ilyesmihez, elég tényleg csak egy őrült tudós, egyetlen ember akár a "belső körből", aki hozzáfér a vírushoz és ráengedi a világra. Talán a 12 majom című film a legjobb szemléltetés ennek lehetőségére. Azt hitték a filmben a jövőben (leírom a végét is, szóval ne olvassa tovább, aki meg akarja nézni), hogy egy magát 12 majomnak nevező terrorszervezet okozta az emberiség nagy részének pusztulását egy vírus kiengedésével. Visszaküldtek valakit utánajárni, végül kiderült, hogy a csoport csak egy állatkertből engedett ki állatokat, a betegséget egy, a vírust létrehozó kutató engedte ki és terjesztette el úgy, hogy elrepült egy halom nagyvárosba és mindenhol kinyitotta a vírust szállító tartályt, a biztonságiak meg értelem szerűen nem tudták mi az, így nem is állították meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. mtrx220
2011.12.31. 14:28
pár véleményt olvastam, párral egyet is értek.
szerintem kár ilyenről beszélni, jobb ha az ember a saját életét éli és megpróbálja a legtöbbet kihozni belőle, miközben tanulsz a hibáiból. szereted magad, és másokat is szeretsz, ők is téged. anélkül, hogy egy tróger állat lennél a többi emberrel. kb ennyi.
pjszilard.
ez szép lenne, de nincs ilyen éles határvonal azért szerintem.
én arra jutottam, hogy az a nagy büdös igazság, hogy az ember nincs olyan tudatossági szinten, hogy értékelni tudja a korlátlan szabadságot.
egy ideje relative szabadság van - és ide vezetett, ahol most tartunk. ezért van a kontroll, a biztonság, de az ellen meg lázad mindenki.
elcseszett egy kísérlet az egész ember, sokat kell még tanulnunk nekünk ahhoz hogy űrhajók meg stb.
marad a populáció kontroll, meg a technikai fejődés. aztán vagy megérjük, vagy nem.
vagy kiirtjuk magunkat, vagy nem. globálisan kell megérnie az emberek tudatának, az pedig az egyéni szemléletváltással kezdődik.
ez idő lesz, és akik irányitanak azok sem teszik könnyebbé.
most perpill épp megint a hatalmak rendeződnek át, a németek az eu-t hajtják uralmuk alá, kina és az arabok meg a világ többi részét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Ahpi007
2011.12.31. 22:46
Terror nevetnem kell. A fogalmat jobban teszi, ha mindenki elolvassa mi a pontos megfogalmazás. A média amit eröltetnek rád az biztos hogy az igazat mondja? Itt olvastam, hogy a társadalom a profit alapja. Akkor, ha valaki a társadalmat irányítja, uralja akkor ő az ÚR.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. agyturbini...
2012.01.01. 09:05
Ugy gondolom sokan nem tudjak de az I Vilaghaboru egy Terror torveny inditotta el. Mert hat a Terror az megtorlas amit Mindig a kisebbseg(Oslakossag) inditja az elnyomo hatalom ellen. Es lass csodat pontosan igy van. Vagyis ha torvenyesen nem juthatnak szohoz akkor mi mast tehetnenek? Erre meg az elnyomo hatalom akinek mindig "igaza" van hat megtorolja azt a gazsagot amit maga provokalt ki. Milyen szep Vilag ugye? Elljen a Vad kapitalizmus Izrael Foldjen elszigetelve szerintem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Vendég-Ven...
2012.01.01. 11:40
"Amíg többen halnak meg, mert megfulladnak a tulajdon vacsorájukban, amint ahány emberrel terrortámadás végez, szerintem ne a tudományos cikkek cenzúrázásával foglalkozzanak."

A kettő nem zárja ki egymást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Vendég-Ven...
2012.01.01. 11:46
"Szabadsag vagy biztonsag a ketto nem megy egyutt.
En a szabadsagot valasztom."

Ez egy jól hangzó hülyeség. Egyik végletnek sincs értelme, mert mire mégy a szabadságoddal, ha naponta rettegned kell a saját vagy a szeretteid életéért. A kettő között kell megtalálni egy egészséges kompromisszumot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. jaszkari
2012.01.01. 20:11
szabadáság vagy biztonság? Igazán csak az lehet szabad akinek semmi veszíteni valója nincs. Amint van valaki/valami ami miatt aggódsz, már nem vagy szabad onnantól kezdve a biztonság fontosabb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. CyberPunk6... jaszk...
2012.01.02. 11:13
Látom sok emberre volt nagy hatással a harcosok klubja

Csak akkor tehetsz meg mindent, hogyha már semmid sincs.

[LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. agyturbini...
2012.01.02. 13:36
Mar csak azt szeretnem megtudni mi az igazsag? Mert ugye a mai vilagban minimum 2-3 teoria keringg mindenrol amit el lehet kepzelni. Vagyis ki allit valotlansagot es ki allitja az igazsagot az csak rajtunk mulik mikent szimpatizalunk az elhangzotakkal, de hogy pontosan mi tortent azt csak akik szem es fultanuk voltak az adott esemenyen azok tudhatjak, de azok sem biztos hogy elaruljak a tortenteket. Akkor meg mirol beszelunk minden titok tulajdonkeppen a dezinformacios tarsadalomban. Ertelmetlen szrintem akarmirol is beszelni hogy igy vagy ugy tortent ha megnezzuk a tortenelemkonyveket az elmult 100 evbol kb 20 modon irjak le akar az elso vilaghaborut es nehol teljesen ellentetes tenyekkel alatamasztva. Csak 2 dolog biztos es valtozatlan eddigi kulturankban: Az Ado es a Halal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tobias88
2012.01.03. 13:31
"A Marson van víz, víz=víz+energia, plusz napenergia."

Nagy dolog, a holdon is van édesvíz temérdek mennyiségben.
Amúgy a lakhatóvá tételi dolog amit írsz, az meg a tudatlanságod jele, hiszen a Marsnak nincs számottevő mágneses tere, így minden kihal...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Kaede
2012.01.05. 16:05
Érdekes cikk és kommentek,akkor vegyük sorba.

1.amerika ellenségei?: olyan háborút nem vívtak amit nem ők kezdtek volna,kiprovokálták vagy önző érdekekből léptek volna be.Csupán gazdasági nyereség, illetve túlnépesedés meg akadályozása(nem vicc)céljából.

2.a terrorizmus megelőzése?: 9/11 et a CIA tervezte meg,a saját kormányuk ölt állampolgárokat! félrevezetve a közvéleményt és ürügyet szerezve hősként támadva meg a közel keletet,természetesen ismét gazdasági érdekekből.Most meg a sok hülye az utcán ünnepel mert meghalt bin laden,egy ember a barlangban amerika ellensége,amerika a világ
legnagyobb terrorista szervezete!

3. mars? milyen mars? : a legtöbb ember nem tudja de nem létezik olyan hogy globális felmelegedés,legalább is nem a CO2 okozza.A CO2 0.valahány % -t teszi ki az üvegház gázoknak.És a legtöbb CO2 őt a növények illetve a tenger bocsájtja ki,az emberi tényező jelentéktelen.A föld hőmérséklete állandóan ingadozik pár száz évente lehűl utána felmelegszik.Ezt a nap okozza kölcsönhatásba lépve a kozmikus sugárzással.
Ez az egész humbuk csak a pénz miatt van ismét,CO2 ADÓ! a szegény országok még nagyobb nyomorba döntése a fejlődés megállításával.És ismét a sok hülye megeszi és lényegében azért tüntet csak nem tud róla hogy még több afrikai kisgyerek halljon meg (green)PEACE!
A félrevezetések tengerében a legtöbb ember nem tudja hogy a hiány keltés (nyers anyagok)
miatt tudják fenntartani a magas árakat,az igazság az hogy több mint elég energia nyerhető ki a bolygóból.Csupán geotermikus energiából 2000 ZJ nyerhető ki évente,ez a mennyiség 4000 évig elég a bolygó fenntartásához.Tehát még egyszer évente 4000 évig elegendő energia nyerhető ki és ez megújuló forrás,nem beszélve a szél,nap,ár apály,és hullám energiáról.

4.oké de nincs rá pénz!?:A föld vagyonának 40% val a föld lakosságának 1% a birtokolja! A mai technika már ott tart hogy szinte mindent lehet gépiesíteni,csak azért dolgozunk hogy fenntartsuk a pénz alapú rendszert,hogy annak az 1% elite nek jó legyen.
A legtöbb terméknek van tervezett elavulása,muszáj elromlaniuk hogy vegyél újat ne szakadjon meg a körforgás,pedig lehet úgy tervezni hogy egy termék kitartson életed végéig már most.Már létezik egy olyan rendszer ahol azért dolgozol hogy ha végzel soha többé nem kell dolgoznod! Miért dolgozol?(azon kívül hogy fizetett rabszolga vagy)hogy legyen étel,víz és hajlék neked és családodnak.Ha ez biztosítva van nem dolgoznál azon hogy mások is megkaphassák? dehogynem.Ha kiépülne a rendszer minden ingyen igényelhető,olyan minőségben hogy nem kell másik soha,és nem kéne a másiktól lopni.Lehetetlenek tűnik de nem az,a társadalomba nevelték a pénzt mint egyetlen lehetőséget az életben maradásra, csak hogy mi nem azért születünk a bolygóra hogy pár gazdag ember mohó önző hatalmi vágyait kielégítsük.Számolniuk kell az emberi akarattal, hogy egy olyan egyenlő társadalmat tudunk létrehozni amire büszkék lehetünk.Ideje felébredni és azt mondani elég volt!
Ajánlom figyelmetekbe The Zeitgeist Movement szervezetet az igazság megismeréséhez.
És a Venus Project et mint megoldást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. agyturbini...
2012.01.08. 10:14
Kaede

Nagyon szep kovetkezetes es hasznos amit leirtal csak egy apro bibi van: a Kommonizmus is hasonlo elevekre epult de amig letezeik az ember nevu leny addig letezni fog a kapzsisag es hatalmi vagy. Sajnos ezt az emberiseggel egyutt kell kiirtani aminak szerintem mar eljott az ideje es be is fog hamarosan kovetkezni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!