iPon Cikkek

Uncharted: Golden Abyss – Új platform, régi élmény

Dátum | 2012. 03. 03.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Aki figyelemmel kíséri az iPonon publikált játékteszteket, az bizonyára tisztában van vele, hogy idáig kizárólag a PC-s és a „nagy” konzolok kínálatával foglalkoztunk, a kézikonzolokra, telefonokra megjelenő programokról nem jelent meg írásunk. Örömmel jelenthetjük, hogy a jövőben ez változni fog, ugyanis ezentúl a PlayStation Vitára készült játékokra is oda fogunk figyelni. A Sony játékgépe két héttel ezelőtt érkezett meg hazánkba, mi pedig villámgyorsan rátettük a kezünket egy darabra, így első kézből tapasztalhattuk meg, hogy bizony nagy lehetőségek rejlenek ebben a kis gépben. Reméljük a fejlesztők folyamatosan ellátják majd jobbnál jobb játékokkal, így gyakran írhatunk Vitás címekről. Az előjelek mindenesetre bíztatóak, ugyanis a gép debütálásakor rögtön egy rakás, ígéretesnek tűnő program is megjelent, amiket terveink szerint itt az iPonon is be fogunk mutatni nektek. A tesztek sorozatát pedig mi mással is kezdhetnénk, mint a díjnyertes Uncharted széria első kézikonzolos darabjával, a Golden Abyss-szal. Bár a programot nem a Naughty Dog, hanem a Sony Bend Studio készítette, előbbiek felügyelték a fejlesztést, nehogy homok kerüljön a gépezetbe.

Drake továbbra is a helyzet magaslatán áll
Uncharted játékról lévén szó, bizonyára mindenki tisztában van azzal, hogy milyen stílust képvisel a program, ám a kevésbé felvilágosultak számára álljon itt egy rövid bemutató. Egy akció-kalandjátékról van szó, amelyben a vakmerő kincsvadász, Nathan Drake kalandjait követhetjük nyomon. Hősünk amolyan Indiana Jones típusú karakter, aki él-hal a régészeti kincsekért, és nem rest az életét sem kockáztatni, ha egy legendás tárgyat vagy várost kell megkeresnie. A Golden Abyss története időrendben megelőzi az PS3-as Uncharted 1-et, tehát ez játszódik a legkorábban a sorozatból. Drake-et Közép-Amerika dzsungelében látjuk viszont, ahova kincsvadász és sírrabló „barátjával”, Dantéval érkezik meg azzal a céllal, hogy fényt derítsen egy rejtélyes legendára. Jó szokásához híven hősünk ismét slamasztikába kerül, ugyanis feltűnik a színen egy kapzsi admirális, aki amellett, hogy a mi kincsünkre vadászik, még egy kisebb hadseregnek is parancsol. Ami a többi szereplőt illeti, felbukkan egy hölgy archeológus, Chase is, aki a segítségünket kéri a nagyapja munkájának befejezéséhez, és természetesen nincs Uncharted játék Sully nélkül sem, aki a sztori felénél csatlakozik hozzánk.

A történetet a fejlesztők 34 fejezeten keresztül mesélik el, melyek egyenként körülbelül 15-30 perc hosszúak, tökéletesen alkalmasak tehát arra, hogy utazás közben lenyomjunk belőlük egyet-kettőt. A sorozat védjegyének számító kiválóan megrendezett átvezető animációk nem maradtak ki a Golden Abyss-ból sem, és fontos szerepük van a sztori elmesélésében, de a fejlesztők néha kissé túlzásba vitték őket. Bár nincsenek ellenünkre az effajta videók, ám bizonyos helyszíneken szó szerint félpercenként elvették tőlünk az irányítást a játék készítői, hogy megmutassanak nekünk egy rövid párbeszédet. Ilyenkor érezni igazán, hogy a kevesebb néha több. No persze szemtanúi voltunk olyan akciójeleneteknek is, amiket élmény volt nézni, ezek ellen nem volt ellenvetésünk. Utóbbiak között akadtak olyan kiváló minőségűek is, amik egy kis grafikai tuninggal PS3-on is megállnák a helyüket.

Még jó, hogy nincs tériszonyunk
A sok átvezető videó természetesen nem jelenti azt, hogy háttérbe szorulna a játékmenet, sőt. A program nagyon jól kiaknázza a Vita hardveres adottságait, aminek köszönhetően hasonló élményt nyújt, mint nagytestvérei. A két analóg karnak köszönhetően a mozgás, kameraforgatás, célzás tökéletesen működik, így a platformrészeknél és az akcióval teli szakaszoknál sem ütközünk akadályokba. Nagyszerű érzés, hogy végre nem kell kompromisszumot kötnünk az irányítást illetően. Még az sem jelentett problémát, hogy a PS3-as kontroller négy „vállgombja” helyett csak kettő áll rendelkezésünkre a Vitán, ugyanis a gép érintőképernyője tökéletesen helyettesíti azokat. Ez utóbbi a konzol egyik legérdekesebb eleme, és szerencsére a Golden Abyss ügyesen kihasználja a benne rejlő lehetőségeket. A vállgombok hiánya miatt például ezt használva tudunk gránátot dobni. Ez rendkívül intuitív módon működik, hiszen csak meg kell „rajzolnunk” a gránát útját, és Drake pontosan oda fogja azt dobni, ahova mi szeretnénk. Ám ez még csak a kezdet, hiszen a játékban felvillanó quick time eventeket is úgy tudjuk ezúttal teljesíteni, hogy a kívánt mozdulatot hajtjuk végre a képernyőn (nem kell tehát gombokat nyomogatnunk ilyenkor). De az érintőképernyőt használjuk a tárgyak letisztogatásához, az összetépett papírdarabok kirakásához és a kőbe vésett minták papírra másolásához is. Akár még azt is megtehetjük, hogy a platformrészeknél megrajzoljuk Drake útját, aki pont arra fog aztán haladni, így egy gombnyomás nélkül teljesíthetjük ezeket a szakaszokat. Mi ezt a funkciót nem használtuk, hiszen túlságosan is megkönnyítette az amúgy sem nehéz játékmenetet, de a lehetőség adott, ha valakinek ez lenne a szimpatikus.

Ne feledkezzünk meg a PS Vita további képességeiről sem, ugyanis azok mindegyike felhasználásra került a játékmenetben valamilyen módon. A hátsó érintőfelület például kiválóan használható a tárgyak forgatásához, illetve a kamerák, távcsövek esetében a zoomoláshoz. A konzol mozgásérzékelője pedig az egyensúlyozáshoz, illetve a fegyverek és a kamera esetében a célzáshoz használható. Persze aki inkább a régi iskola híve, az továbbra is használhatja ezekhez az analóg karokat. Az egyik legelmésebb játékelem a Vita beépített kamerájához kapcsolódik. A játék egy pontján ugyanis egy rejtett írást kell megtalálnunk egy papírdarabon, amit úgy tehetünk meg, hogy a konzolt egy fényforrás felé fordítjuk. Az ötlet nagyszerű, ám a valóságban nem működött túl jól, ugyanis túlságosan erős fényre volt szükség. A szobában lévő villanykörte fénye nem is volt elegendő, a feladványt csak úgy tudtam megoldani, hogy egy elemlámpával közvetlen közelről a kamerába világítottam. Kicsit még finomítani kellett volna ezt a részt, de az ötlet mindenesetre dicsérendő.

Közelharcban továbbra is verhetetlenek vagyunk
Mielőtt a játék technikai részleteibe belemerülnénk, érdemes megemlíteni, hogy az amúgy igencsak korrekt játékidőt a fejlesztők próbálták még inkább kitolni azzal, hogy rengeteg tárgy összegyűjtésére adtak lehetőséget. Ha kinyitjuk a naplónkat, láthatjuk, hogy több tucat ékkövet és különféle eszközöket szedhetünk össze a játék során, melyek megszerzését trófeákkal jutalmazzák a fejlesztők. A legérdekesebb a fényképek összegyűjtése. Ehhez meg kell találnunk bizonyos helyeket a pályákon, és előre meghatározott szögből lefotózni azokat. Ötletes feladat, de sajnos előfordult, hogy egy-egy esetben a játék annak ellenére sem fogadta el az általunk készített fényképet, hogy szerintünk pont megfelelő módon készítettük el azokat. Nagyon érdekes az is, hogy a Vita Near alkalmazását használva lehetőségünk van arra, hogy a játékban lévő úgynevezett feketepiacon cserélgessük egymással a gyűjtögethető tárgyakat. Nagy segítség lehet ez azoknak, akik nem találnak meg mindent a pályákon. Az említett Near funkció egyébként azt teszi lehetővé, hogy a közelünkben lévő többi Vita tulajdonossal kapcsolatba lépjünk, és jelen esetben cserélgethessük az Uncharted-es cuccainkat. Sajnos azt hozzá kell tenni, hogy kis hazánkban nem fogunk minden sarkon egy másik Uncharted játékosba botlani, így nem egyszerű kihasználni ezt a lehetőséget.

Most pedig lássuk, mit várhatunk technikailag. Az Uncharted széria mindig élen járt e téren, így magasak voltak az elvárásaink, és szerencsére nem is kellett csalódnunk. Azt tudtuk, hogy egy kézikonzolhoz képest a Vita rendkívül erős hardverrel rendelkezik, ám még mi magunk is meglepődtünk azon, hogy milyen nagyszerűen néz ki a Golden Abyss. A kis képernyőn játszva a program megközelíti az PS3-as Uncharted 1 színvonalát, ami nem kis fegyvertény. Ráadásul a legnagyobb akciójelenetek közepén se lassult be egy pillanatra sem a játék. A karaktermodellek és a helyszínek is részletesek, a színgazdag helyszínek pedig szinte kiugranak az OLED képernyőből, olyan éles és kontrasztos minden. Összességében a mozgásanimációk is jól sikerültek, de néhány helyen azért láttunk talajba belelógó cipőket és félresikerült mozdulatokat. Az audio rész viszont abszolút kompromisszummentes. A szinkron tökéletesen sikerült (természetesen Nolan North kölcsönzi megint Drake hangját), és a zenére sem lehet panaszunk, a latinos stílusú számok nagyszerű atmoszférát teremtenek a játékban.

Két analóg karral végre élvezetesek a tűzharcok
Vitathatatlan, hogy a Golden Abyss képében a sorozathoz méltó darabbal bővült az Uncharted széria. Bár a játéknak vannak apró hiányosságai, összességében nagyszerű élményt nyújthat azoknak, akik egy élvezetes akció-kalandjátékra vágynak. Drake új kalandja, közel a nagykonzolos szintet hozza, csak épp a kezünkben, egyértelműen az egyik legjobb nyitócímet adva a Vitának.


Platform: PlayStation Vita

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. HUFEUR
2012.03.03. 13:33
Látvány 8?
Oké, atomerős PC-hez meg PS3-hoz képest lehet csak annyi, de kézben ez szerintem 12/10
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. zsolt200
2012.03.03. 15:50
A viszonyítási alapra én is kíváncsi lennék hogy miért lett annyi amennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. XtreemX
2012.03.03. 17:01
Elfogultnak erzem az ertekelest... Latvanyra aki nem ad minimum 9-et az vagy total elfogult vagy nem normalis(es vak is..). Haver 4 napja vett Vita-t es nala toltam,egeszen elkepeszto a cucc. Mindegy,manapsag mar nemigen letezik olyan honlap ahol elfogultsag nelkul ertekelnenek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. shaddam
2012.03.03. 17:13
2012-ben mi hozza handhelden a 10-es látványt?Gameloftos csoda vagy infinity blade?Na ne már.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. HUFEUR
2012.03.04. 09:21
@proggie

Gondolom életedben még csak nem is láttál Vita-t, de még PSP-t sem.
30-40 centire a szemedtől bőven elég az az 5 col, főleg ha egy Uncharted megy rajta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. DogTheDog
2012.03.04. 09:48
angry bids?Ez valami aggressziv ebay klon?Megvernek ha nem nyerem meg az arverest?
Remelem nem lesz Vitara.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. rastawicc
2012.03.04. 11:10
angry bids.

Szerencsétlen. Mi a francnak szólsz hozzá olyan dologhoz, amiről egyáltalán semmi fogalmad nincs?
Menj inkább kapálni te tudatlan bunkó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. uristen
2012.03.04. 11:48
Erosen verni az arakat... majdnem olyan, mint az arzabalo, csak itt meg verik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Svindler
2012.03.04. 12:24
Jelenleg az az egyik (ha nem A) legszebb játék Vitára ez tény. De pl. még nem natív felbontáson megy, még ha ez nem is nagyon látszik. Ha csak a jelenlegi kínálatot nézzük akkor bizony 10-es, de ha azt, hogy egy éven belül mit hoznak ki a gépből akkor reális lehet a 8. És ne felejtsétek a látványban nem csak a technikai oldal van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Blade0012
2012.03.04. 12:35
Ezen analógián haladva nem létezne 10-es látvány, mert előbb-utóbb úgyis lesz szebb - ami pont nem igaz arra az oldalra, ahol minden harmadik játék megkapja rá a maximumot. Egyértlemű, hogy a nagykonzolos színvonalhoz mérten lett pontozva, a saját kategóriájában sima 10-es, esztétikai oldalról is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. SShadow82
2012.03.04. 13:54
A játék tényleg nagyon gyönyörű főleg egy kézikonzolhoz képest szerintem is megérdemli a 10-et.

A számomra fájó pont az lesz (bár ne legyen) hogy baromira elkezdett fejlődni a mobil platform.
És ezt nem csak Hardware-esen értem, lásd a GTA3-at vagy a ShadowGunt!

Namármost ha már a 4S-be is ugyanezt a GPU-t kapta mint a Vita mi lesz majd ha jön a Tegra3 és a Samsung fél Chip???

Amondó vagyok de szerintem a Vita-ból sokkal kevesebb fog fogyni mint az előző generációból, mert mindenki mobilon akar/fog majd játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Zoe01
2012.03.04. 13:59
Uhh, megint csak az a fránya értékelés, meg a látvány...

A játék tök jó amúgy, csak gondoltam szólok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. SShadow82
2012.03.04. 14:11
Én kimondottan a látvány viláilágról beszéltem hogy az érdemel 10et, pont azért mert ahogy említetted MODERN "kavarcjátékról" beszélünk és azt azért ne hasonlítsuk egy Ps3,Xbox360, vagy Pc szinvonalához!!!!!

Azért külön kellene kezelni a Mobil/Kézi konzol vonalat a rendes konzoloktól vagy a Pc-től.

Ezt max egy Mobilos játékkal tudnád összehasonlítani mert ott van hasonló erőforrás
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. SShadow82
2012.03.04. 14:38
Akkor te most összehasonlítottad a PS3-as játékot a PSP-el ha jól vettem ki a szavaidból??Gratulálok

Már elmondtam hogy én a látványon csak a grafikát értem, engem nem érdekel a játék nem is vittem végig nem is akarom.
Persze van olyan réteg akinek nem tetszik, de abba is gondolj bele hogy van aki rajtad röhög, még sem érdekel a véleménye!!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dragon83
2012.03.05. 21:24
Délelőtt HETVEN (!) darab anyázó hozzászólást kellett kitörölnöm innen. Ne kelljen még egyszer megtennem! Ejtsétek a témát!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!