iPon Cikkek

Utópia pláza

Dátum | 2006. 12. 16.
Szerző | amazing
Csoport | EGYÉB

A dániai Steen & Strøm bevásárlóközpont látogatóit ezen túl a Nagy Testvér figyeli, mióta egy HP által kifejlesztett megoldás segítségével mindent pillanatok alatt megtalálhatnak Wifi eszközeik segítségével– még elkóborolt gyermeküket is.

A WiFi korábban elsősorban a gyors és mobil Internet hozzáférést biztosító technológiaként volt közismert az iparágban. Egyre többen ismerik azonban fel, hogy ezen túl lehetőséget ad új, értéknövelt mobil szolgáltatások megvalósításra is. Az új megoldásokat kedvelő vállalkozások keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel ezek a szolgáltatások hozzájárulhatnak üzleti sikereikhez.


A dán Steen & Strøm, amely 52, részben saját tulajdonú bevásárlóközpontot üzemeltet Skandináviában felismerte, hogy az ilyen helyi szolgáltatásokkal vevőinek kellemesebbé tudják tenni a vásárlást a bevásárlóközpontjaikban. A felismerésből csakhamar működő rendszert kovácsolt a HP ProCurve üzletága, amivel a plázás vásárlás egy XXI. századi utópiához kezd hasonlítani.


„Mindig is fontosnak tartottuk az olyan csúcstechnológiákat, amelyekkel kellemesebbé tehetjük a vásárlást a fogyasztóinknak. Az új technológiák iránti fogékonyságunk segít bennünket piacvezető pozíciónk megőrzésében.” – mondja Finn Chabert, a Steen & Strøm műszaki igazgatója. A helyhez kötött szolgáltatások szakértője, a ProCurve kifejlesztett egy olyan rendszert, amelyet a digitális kéziszámítógéppel (PDA), vagy a WiFi kapcsolatra is alkalmas mobiltelefonnal rendelkező vásárlók tudnak használni. A projektben részt vett az Aalborg-i Egyetem is, amely a beállítási szolgáltatások kifejlesztéséhez nyújtott segítséget.

Hardver oldalon a megoldás alapját vezeték nélküli hozzáférési pontok (Wireless Access Point) hálózata adja. A WiFi alapú, háromszögeléssel való helymeghatározáshoz a hozzáférési pontokat a 29 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont minden zugában sűrűn kellett telepíteni, így viszont olyan részletességgel lehet meghatározni az eszköz helyét pillanatokon belül, hogy akár méterenként különböző tartalmakat kaphat kijelzőjére a vevő.


A szoftver oldal három fő komponensből áll. Az első a felhasználó pozícióját pontosan meghatározó háromszögelő alkalmazás, amelyre a helyhez kapcsolódó szolgáltatás biztosítása érdekében van szükség. A második a tartalom menedzselő rendszer (CMS - content management system), amely összekapcsolja az adatokat és a háromszögeléssel kapott koordinátákat, így a megfelelő tartalom továbbítódik a megfelelő felhasználói profilhoz a megfelelő zónában. A bevásárlóközpont minden egyes boltjának saját zónája van a fizikai helyének megfelelően, és van egy globális zóna is, amely lefedi a teljes bevásárlóközpontot. Az egyes boltoknak saját felhasználóbarát webfelületük van a CMS-hez, és szabályozni tudják, hogy milyen marketing információk jussanak el a zónájukba belépett vásárlókhoz. Ezek az információk lehetnek statikusak vagy dinamikusak is akár, így lehetővé válik a vásárlók számára egyedi üzenetek továbbítása is vagy a napszaknak, vásárló preferenciáinak megfelelő egyedi tartalmak küldése is.

A harmadik szoftveralkalmazás a digitális vásárlói asszisztens (DSA - digital shopping assistant), amely a végfelhasználó eszközén fut, és automatikusan telepíthető, amikor a felhasználó első alkalommal bejelentkezik a bevásárlóközpont vezeték nélküli hálózatába. Számos beállítási lehetősége van, többek között felhasználói profilokat lehet benne létrehozni és aktiválni. Minden olyan ajánlat, amely megfelel ennek a profilnak, meg fog jelenni a készüléken, amikor a felhasználó belép az adott zónába. A nagy sávszélesség lehetővé teszi, hogy az ajánlatok mozgókép, zene, szöveg vagy képek formájában jelenjenek meg.



A felhasználók felderíthetik az őket különösen érdeklő árucikkek helyét is. Azoknak az üzleteknek a listája, ahol árusítják ezeket a cikkeket, megjelenik a készüléken, és ha a felhasználó kiválaszt közülük egyet, az eszköz egy interaktív térkép segítségével elvezeti őt a célpontjához. Ezek a megoldások az eladó részéről egyértelmű előnyt jelentenek, hiszen biztonságos és nagy teljesítményű informatikai hálózattal rendelkezik majd, amit egyéb célokra is képes használni, a tartalommenedzselő szoftver a boltok számára jelent egy újabb minden eddiginél hatékonyabb marketing felületet. A vásárlók szempontjából szintén beszélhetünk előnyökről, hiszen a vásárló asszisztens szoftverrel jóval tudatosabban mozoghat a vevő, bár az impulzus vásárlások számának növekedésére is számítani kell, hiszen mostmár olyan boltok is be tudnak csábítani egy termékért, aminek még a kirakatára sem néztünk rá, csupán elhaladtunk előtte.

Vicces kiegészítő viszont a gyermekek ruhájára akasztott WiFi eszköz, aminek segítségével folyamatosan követheti a szülő a gyermekét az áruházon belül, így akár el is lehet engedni a gyerkőcöket egyedül az állatkereskedésbe, vagy letenni őket a számítástechnikai üzletbe, amíg anyu ruhát próbál. A hátránya viszont az a technológiának, hogy amennyire a gyerek követhető, annyira a szülő és minden vevő, minden dolgozó is. Gyakorlatilag méternél alaposabb pontosságú helymeghatározó rendszert kap az üzemeltető, amivel akár azt is tudja regisztrálni, hogy ki mennyi időt töltött a mellékhelyiségben vagy a dohányzóban. Az ehhez hasonló rendszerek elterjedése valószínűleg nem kizárólag áruházakban történik majd meg a közeljövőben, hanem akár szórakozóhelyeken vagy irodaépületekben is.


Ehhez némileg hasonló rendszereket a Sony is fejleszt, az viszont egyoldalúan a vevő megfigyelését célozza meg. Digital Signage néven egy olyan projektet valósítottak meg szintén Skandináv bevásárlóközpontokban és Európaszerte egyre több helyen, ami egy sűrű IP kamerahálózaton keresztül adatokat gyűjt a vásárlók mozgásáról, képessé téve az eladókat annak regisztrálására, hogy melyik kirakat, polc, termék vonta magára a figyelmet, de akár a ruha kollekciók tervezői is képet kaphatnak arról, hogy melyik ruhát próbálták fel legtöbben, mi az amit csak megnéztek, de sosem vettek meg. Mindkét esetben felmerül a személyiségi jogok kérdése, de úgy tűnik az informatika fejlődése egyben magában hordozza az emberiség minden lépésének regisztrálását is.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!