iPon Cikkek

Warframe – „Van szabad negyed órád?”

Dátum | 2013. 05. 07.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

Vágjunk bele a közepébe, mert a Warframe nem arról szól, hogy csak itt cicázgatunk egymással, míg fel nem helyezzük a játékipar térképére a mai cikkalanyt és vég nélkül beszélünk az MMO és multis játékokról általában. Nem. A Warframe pont arról szól, hogy csapjunk bele gyorsan, menjünk pár kört, ha van egy kis szabadidőnk, aztán álljunk tovább. Mit kell tudnunk? A Warframe egy kooperatív multiplayer TPS, amit négyen nyomhattok együtt ismerősökkel, vagy ismeretlenekkel. Ingyenes, pillanatok alatt le tudjátok szedni a hivatalos honlapról és már mehet… héééé, még nem fejeztem be a mondatot! Ezzel egyébként körülbelül le is írtam a játék legnagyobb pozitívumait, de azért nézzük meg miről is van szó, ha már bevállaltam, hogy egy egész cikket írok róla. Az egész játék könnyed sci-fi csomagolásban érkezik, ez már nyilván mindenkinek feltűnt. Túl sok sztorit ne várjatok, különösen játék közben ne, mert a narratívát igencsak szűkre vettek. Egy kellemes női hang minden küldetés elején lenyomja pár sorban, hogy most éppen mit, hol, merre kell halomra lőni és ennyi. Node ne szaladjunk ennyire előre, indításkor ugyanis egy iszonyú tutorial is vár még rátok. Ettől szerencsére nem kell megijedni, azért annyira nem rossz a játék, mint azt a tanító mód sugallja. Ha túlestetek rajta, akkor elsőre kapkodhatjátok a fejeteket egy kicsit, hogy mit és hol kell a menüben csinálni, de ha már el tudtok indítani egy küldetést, rendben vagytok. A többi szükséges tudnivalót úgyis felszeditek magatokra szépen lassan. Ez körülbelül úgy fog kinézni, hogy „WTF, mi ez az Affinity, amit folyton felszedegetek?” aztán folytatódik úgy, hogy „Mééé nem tudom berakni ezt a modot?”… Semmi pánik, ugyanis a játék nagyon kigyúrt Wiki oldallal rendelkezik, úgyhogy minden kérdésetekre pontos választ találtok. A fejlesztők nagyon letisztult interfészt hegesztettek a játékba és feltételezték mellé azt, hogy 2013-ban a játékosok nem nyafognak, hanem nyomnak egy Alt+Tab-ot és 4-5 másodperc múlva már olvassák a vonatkozó oldalt a neten. Ez a Warframe esetében jól is működik, bennünk sem maradtak kérdések.
A tutorial megmutatja hogy kell lőni, de a menüben már nem ad eligazítást...
Jöjjön inkább a lényeg, vagyis hogy mit tud nekünk nyújtani a Warframe játékélményben és hogyan működik a fizetési modellje. Az elején kiválasztunk egyet három exo-skeleton, vagyis warframe közül. Ezek képviselik a játékban a kasztokat, különböző, egészen pontosan 4 egyedi képesség tartozik mindegyikhez. Jó hír, hogy a játékban elég sok mindent meg lehet tenni anélkül, hogy egy forintot is rááldoznátok. Ha megunjátok azt az egy kasztot, amit játszotok, vagy az aktuális fegyvereiteket, van lehetőségetek fizetés nélkül is cserélni, vagyis a játékban talált receptek és alapanyagok felhasználásával építeni egy vagy két másikat. A rossz hír az, hogy ez iszonyú sok grindeléssel jár… és itt jön a lényeg: a játék nem elég jó ahhoz, hogy kétszer meglátogassátok ugyanazt a pályát, a milliónyi közül. Miért? Mert szürkék és egyhangúak, a játékmódok pedig nem elég változatosak. Egyszerűen hamar unalomba fullad az egész. Egy valami mentheti meg (egy időre), ez pedig pontosan a hosszú farmolással, vagy pénzért megvehető warframe-ek kipróbálása. Izgalmas tud lenni az eltérő játékstílust igénylő és teljesen különböző képességekkel megáldott kasztok próbálgatása, de ha ingyen toljátok a játékot, akkor bele vagytok kényszerítve az elsőre teljesen látatlanban (csak némi szöveg alapján) kiválasztott exo-skeletonba. Ha pedig ez nem lenne elég, akkor itt van még egy kis fekete leves: egyszerűen mindent fejlesztgetni kell a Warframe-ben, minden kasztot és fegyvert. Nem a fegyverhasználat képességet, hanem az aktuálisan kezetekben lévő példányt, amit ha elpasszoltok, akkor kezdhetitek előlröl egy másikkal. Ez nem lenne baj, ha nem tartana túl sokáig fejlesztgetni egy-egy fegyvert, és nem korlátozna ennyire az alacsony szint. Talán a moddolás az, ami a legjobban sikerült a fejlesztések terén. Nagyon sokféle mod van, amikkel személyre szabhatjuk a cuccainkat. Két meccs között vacakolhatunk a menedzselésükkel, agykikapcsnak nem rossz.
Itt csak a Warframe-hez illeszkedő modokat látni, ennél lényegesen több van!
Ha már a jó dolgoknál tartunk, akkor dicséret illeti az irányítást és mozgást a játékban. Van falon futás, becsúszás, szaltók, egészen látványosan is lehet irányítani a karaktert, amire a skillek csak rátesznek még egy lapáttal. Ennyi talán elég is volt a jóból, illetve bár mondhatnék többet, de most a zenei aláfestés és a hangok következnek. Vagyis következnének, ha emlékeznék akár egyetlen dallamra is… Ez megint egy olyan dolog, ami feldobhatta volna a játékot, ha jó lenne. A hangok nagyjából rendben vannak, de a zene egy nagy nulla és ezzel rövidre is zárhatjuk ezt a témát.
A pályákról még viszonylag keveset szóltunk, pedig van még mit mesélnünk. Megjelenésükben hozzák a sci-fi hangulatot, összetettségüket tekintve pedig dicséretes, hogy nem lineárisak. Mi több, az egyszeri játékos nagyon könnyen el is tévedhet rajtuk, előfordulhat, hogy nem találja a továbbvezető utat jelentő szellőzőaknát, vagy nem veszi észre, hogy egy szakadéknál falon futással érhető el a térkép következő szekciója. Mi a teszt alatt nem találkoztunk két ugyanolyan elosztással rendelkező pályával, de ez nem változtat az egyhangúságukon. Ugyanazokból az elemekből építkeznek és a látvány sem elég változatos. Mi nem szerelmesedtünk bele a játékmotorba sem, amit használnak, leginkább a fények kezelésével volt a probléma. Egyszerűen minden nagyon szürke és unalmas, még a természetben elhelyezett pályarészletek is.
Én legalább "szép" színes vagyok :)
Sajnos az utóbbi jelzők ráhúzhatóak a shooter élményre is. Az idő jelentős részében ugyanolyan ellenfelek tömkelegét kell darálni, a küldetések meg szinte mindegy, hogy mit mondanak, csak menni kell és lőni, legfeljebb felszedni pár tárgyat, ami miatt csak egykezes fegyvert használhattok, amíg cipelitek. A legizgalmasabb talán a „védj meg valamit” küldetés, amikor hullámokban jönnek az ellenfelek. Ezt, ha akarjátok, és elég ügyesek vagytok, jó sokáig ki lehet húzni, ha visszautasítjátok a kivonást (értelemszerűen minél tovább bírjátok, annál nagyobb a jutalom). Minden csillagrendszernek van egy főellenfele is. Ezek már egy fokkal érdekesebbek és van hozzájuk egy minimális taktika is, de amennyit mi láttunk, attól nem voltunk különösebben lenyűgözve. Inkább csak hosszú csaták, mint izgalmasak. Mindezek után felmerül a kérdés, hogy mi a jó ebben a játékban? Erre a válasz roppant egyszerű. A hihetetlenül alacsony belépési küszöb. Ha a neten beszélgettek a barátaitokkal és valaki elkiáltja magát, hogy mi lenne ha kipróbálnánk a Warframe-et, akkor esélyes, hogy fél óra múlva már mind leszedtétek (nagyjából 2 GB) és az első pályán nyomultok épp együtt. Kellemesen kikapcsol, és nem kell, hogy mindegyikőtök a pénztárcája mélyére nyúljon. Ezért cserébe el kell róla mondani, hogy minden ízében free-to-play, de legalább foglalkoznak vele és frissítgetik. A fejlesztők lelkesek, de én nem igazán látom ebben a játékban a potenciált. Unalmas és nem elég taktikus, a nehézség pedig nem állítható. Lehet egyedül is játszani, vagy ismeretlenekkel, de ha velük játszotok, akkor nagy eséllyel egy veszett rohanás lesz az egész, ahol az újoncoknak alaposan össze kell kapniuk magukat, ha nem akarnak lemaradni a tapasztalt farmerektől. Összefoglalás A Warframe kiválóan alkalmas az idő elütésére, ha unatkoztok a barátaitokkal és valahogy sosem sikerül ugyanazt a shootert megvennetek, mert az egyikőtök CoD-ozik, a másik BF-et tol, a harmadik Borderlands 2-t, Team Fortress 2-t vagy épp Mass Effect 3 multit (hogy egy TPS-t is említsünk) és még sorolhatnánk. (Esetleg nem jön össze a csapat PlanetSide 2-ben.) Ez könnyen elérhető, jók a képességek és az irányítás, de minden más szürke és unalmas. Nincsenek jó pályák, változatos játékmódok és taktikus játékmenet. Csak azoknak ajánlott a Warframe, akiknek nincs jobb dolguk, amivel elüthetnék unalmas 15-20 perceiket. Ti mivel játszotok aktuálisan? Értékelés: 5/10 Platformok: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. Zelbacsi
2013.05.07. 16:36
"Ti mivel játszotok aktuálisan?"
Ó ha én még ráérnék ilyen neten tolható fps-t komolyan venni. Akkor semmi másra nem lenne időm mellette, és azt nem akarom. Legutóbb CODoztam, még a "United Offensive" idejében, ami azt hiszem COD1 volt, előtte meg CS 1.5 és 1.6

De ne félj, így sincs unalmas 15 percem, mert mind egy szálig elmegy így is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. YellowFlas...
2013.05.07. 17:13
Candy Boxozok. Írtó jó játék.
Ha akad egy kis szabadidőm az egyetem mellett, akkor 1-2 kör War Thunder, 1-2 menet LoL, most szedtem le a Poker Night 2-t, vagy még pár meccs FIFA 13 a szobatársakkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. partxxx
2013.05.07. 19:08
World of Tanks .

ennél jobb 15 perces ingyenes játékot szerintem nem nagyon tudnék említeni (kivéve a wc-n játszós telefonos játékok )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. skripton
2013.05.07. 20:09
Most éppen CABAL Online all day all night (Igazábol már majdnem 6 éve tolom )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Bzsolt
2013.05.07. 20:44
Épp pár hete kezdtem neki, valamelyik fórumon említette valaki, aszem gs-en ki mivel tolja a hétvégét. Sci-fi fps wohoo gondoltam kipróbálom, és nem csalódtam benne. Ahhoz képest, hogy ingyen játszható nagyon odatették magukat a fejlesztők.

A cikk nagy részével egyetértek, viszont szerintem az értékeléssel egy kicsit alá lőtt, 7/10-et simán adnék neki.

Ami a cikkből kimaradt:
Későbbiekben, a mappok lehet hogy ugyan azokból az elemekből épülnek fel, így randomizálva állandóan a pályát, annyira nem lesz unalmas. Még eleinte egy-egy küldetés van a mappokhoz, azonban később elindul egy egyszerű szabotással, majd szól a diszpécser, hogy ne rohanjunk, szedjünk össze még 4 data-panelt, majd miután ez megvan kifelé menet vadásszunk már le valakit, és ha már olyan jól hentelünk, akkor szabadítsunk ki egy túszt is és vigyázzunk nehogy meghaljon.
És mindezt úgy, hogy közben végtelenül spawnolnak a pályán az ellenfelek, és fel alá járkál a csapat és keresi a kilyáratot, mert elég labirintusszerűek a pályák, és néha tényleg sasszem kell hogy kiszúrjuk hova lehet felfutni a falon és beugrani a továbbjutáshoz.

Nem esett szó a Deffens-es pályákról sem, pedig elég élvezetesek tudnak lenni, főleg a 10-15. kör után. Egy kicsit TowerDeffens-es élményt ad az fps-nek, és még rengeteg mod is esik. Ezeken a pályákon jól lehet fejleszteni a karaktert.

A bossok is egész jóra sikerültek, változatosak, nem mindegy melyiket hol lövöd, mikor ugrasz el, hogy jönnek a segítők, mikor mivel támad, mert nagyon könnyen levágják a figyelmetlen embereket
Ahogy halad előre a bojgókon a játékos egyre erősebbekbe botlik, és a végére már egy elég combos karaker kell, hogy le lehessen verni. Az 50 felettiekhet már jó party kell, a 80-ashoz meg már jól fejlesztett kártyák is.
Ja és a krafthoz szerezhető receptek nagyrésze boss-okból esik. Megvan hogy melyik boss milyen warframe receptjeit dobja, ebből a szempontból jó, hogy nem kell ezer félét farmolni, hogy új karaktert gyártsunk magunknak.

Ami viszont egy kicsit időigényesebb a játékban, és jobban hasonlít egy mmo-ra, mint egy fps-re az a kártyák és fegyverek fejlesztése. Ez bizony sokáig tart, és igen költséges. 2-300k-t simán el lehet költeni mecsek között kártyafejlesztésre.

A játék elég összetett ahoz, hogy josszútévon is lekösse az embert, és némi elérendő célt is adjon. Elég változatosak a random pályák és küldetések ahhoz, hogy sokadszorra se legyenek teljesen unalmasak, mindíg akad valami új.

De a lényeg a jó party, bármikor csatlakozhatsz máshoz, vagy ismerősökkel végigvinni egyaránt élvezetes. Itt még pluszba figyelni kell a társakra is, éleszteni őket, fedezni... Van benne kihívás.

És bónuszként felhozható még a rettentő alacsony gépigénye is, amihez képest viszont egész jól néz ki. Egy 6450-es belépő szingű vga-val egy 7 éves 2.4-es core2 duoval 4gb DDR2-vel 1080P és 60fps...
Persze shadow és reflekt nélkül. Nameg a különböző blure-okat is ki lehet kapcsolni, amit alapból ki nem állhatok egyik játékban sem, ide sem kellenek.

Ami még fontos, hogy a fejlesztőcsapat maximálisan odateszi magát, megállás nélkül jönnek a fejlesztések új contentek, minden héten bővülnek a pályák, karakterek, fegyverek.

Így a végére elég hosszóra sikerült, de sztem érdemel egy 7/10-et a jéték.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. ByrDer
2013.05.07. 21:10
Nálam még mindig a Tribes Ascend viszi a pálmát a free-to-play lövöldék közt (a team fortress 2 mellett). Oldschool feeling király sci-fi fegyverekkel, elképesztő sebesség, egyedi, semmi máshoz nem hasonlítható gameplay a "síelésnek" köszönhetően (kivéve persze a régi tribes játékokat.. a multi fps-ek atyját), magas skill felső határ, és relatíve nagy tanulási idő egy mai shooterhez képest... ugyanakkor emiatt is untam meg, mire már a képességeim felső határait feszegettem, annyi noob vett körül hogy már semmi kihívást nem jelentettek. A profibb játékosok meg lassan kihaltak vagy versenyben nyomják inkább, arra meg nekem már nincs időm. De azért így is eltöltöttem vele vagy 200 órát a zárt alfától a full verzióig több hónap alatt.

Ha valaki szereti a kihívást, meg a régi stílusú multi fps-eket, fizetve sem találni jobbat a Tribesnél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. 0rigami
2013.05.07. 23:11
PlanetSide2.
Világ életemben hanyagoltam az FPS-eket, de ez a "háborúszimulátor" valahogy beszippantott! Persze az egész csak csapatban ér valamit és nem számít hagyományos FPS-nek sem, de talán pont ezért hatott rám anno.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. noPublicFG
2013.05.08. 14:16
"Ti mivel játszotok aktuálisan?"

Advent Rising

A Warframe-hez: Habár le lett húzva rendesen az a game, azért kipróbálom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. cworm
2013.05.08. 15:24
A cikkírónak:

nyílván -> nyilván
előröl -> előlről

YellowFlash:
írtó -> irtó

A többihez nincs kedvem (gondolom mindenki bánja ). Trolol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Shinjiii
2013.05.08. 20:16
cworm az én emberem. : )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. FrancoCast
2013.05.09. 15:26
@cworm

előlről -> elölről

;>

Bad troll is bad.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Supra
2013.05.09. 15:50
Pont 1 hete próbáltuk ka a haverokkal, a Mass effect multi őrületes bugjain szétzilálódott aggyal.
Egyetértek a tesztel, ami miatt én 5/10-et adnék neki, az mikrotranzakciós rész drágasága...

Számomra sokkal értékesebb lenne, ha nem lenne ilyen borzasztó "arcade" jellegű...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tomchee
2013.09.20. 15:34
Szerintem ennek a tesztnek a megírásának még nagyon nincs itt az ideje. (Még most sem). Egy Beta fázisban lévő játékról beszélünk, ami azóta is rengeteget fejlődött. Értékelni pedig ezért nem kellet volna. És ha mégis akkor már azt is figyelembe vehetnénk hogy kategórián belül értékeljük. Így hogy egy F2P és még Béta játékról beszélünk, minimum egy 8/10-et érdemel, mivel még így is ez az egyik messze legszínvonalasabb F2P shooter amit találni lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Magrathea
2013.09.25. 17:04
Tomchee: A legtöbb gond sajnos olyan dolgokkal volt, ami alapkoncepciót érint. A pályák, a küllem, a rosszul megcsinált mikrotranzakciók. Ettől függetlenül szívesen veszek itt a fórumon ellenvéleményt, ha neked tetszik írd le, hogy miért, vagy mit fejlődött azóta, mióta teszteltem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. AlexanderD...
2013.10.16. 08:06
Hát nagyon nem tudom..
Egyetértek tomchee -vel.. ennek a tesztnek még a mai nap sincs itt az ideje.. akkor lenne érdemes ha az Open Beta felirat eltűnik.. Rengeteget változott azóta és még fog is nagyon sokat.
Én már csak tudom, mert a closed beta óta tolom.. azóta hogy mennyi változtatás volt, azt nem lehetne leírni.. azt csak tapasztalni lehet.
És amúgy igen.. az ellenfelek nem valami változatosak, de ez a closed beta alatt meg most a játékban található nagyon minimális történet alapján várható is.. Ugyanis a Grineer-ek klónok,A Corpus-ok (dobozfejek)... nos ezeknek nem látszik az arca..és végül az infestedek(fertőzöttek) most ha klónokból vannak akkor miért be lennének ugyan olyanok na meg minden közepes vagy nagyobb update-nél vannak újabb modok,fegyverek.. esetenként ellenfelek,Főnökök...
Szóval szerintem Érdemes lenne egy olyan fél év múlva újratesztelni.. még az is meglehet hogy addigra az 5/10 ből 15/10 lesz
És Igen az elején még viszonylag gagyi volt kicsit.. de azóta...
mivel én nem hagytam abba eddig még.. ezért én tapasztaltam is a sok javulást, viszont ettől függetlenül én szeretek "darálni" és itt lehet is rendesen..
Ajánlom figyelmetekbe a Survival módot is..(Túlélő játékmód) vagy akár a Nightmare-t is
A lényeg , nekem favorit lett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!