iPon Cikkek

Warhammer 40000: Space Marine - Totális háború

Dátum | 2011. 09. 22.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

A sötét, távoli jövőben csak egyetlen dolog létezik: a háború. Ezzel a rövid mondattal lehetne összefoglalni annak a Warhammer 40000 univerzumnak a lényegét, amely már évtizedek óta az egyik legnépszerűbb táblás játéknak számít a piacon. A videójátékok térnyerésével természetesen a számítógépekre is egyre gyakrabban látogatott el ez a zord, véres világ, nem is sikertelenül. Mivel az eredeti táblás játék középpontjában a stratégiai, taktikai játékmenet állt, nem meglepő, hogy a PC-re készült legsikeresebb Warhammer programok is a valós, illetve körökre osztott stratégiák közül kerültek ki.  A legismertebb darabok az 1998-as Chaos Gate, illetve az elmúlt években hatalmas rajongótáborra szert tevő Dawn of War részek voltak. Sajnos a stratégiák műfaján kívül már nem volt ennyire sikeres a franchise, hiszen a 2003-as, Fire Warrior nevű akciójáték meglehetősen közepes értékeléseket kapott. Talán ez a bukás is közrejátszott abban, hogy nyolc évet kellett várnunk a következő hasonló próbálkozásra. Érdekes módon arra a Relic-re bízták az új játék fejlesztését, amely bár az RTS-ek piacán az egyik legelismertebb stúdiónak számít, az akciójátékok terén még egyáltalán nem bizonyított. Mellettük szólt viszont, hogy amint a Dawn of War-nál láthattuk, tökéletesen meg tudják ragadni a WH40K univerzum esszenciáját.

Rettenthetetlen csapatunk
Hangulat terén nem is okozott csalódást a játék, más kérdés, hogy másutt bizony vannak hiányosságai a programnak. No de ne szaladjunk ennyire a dolgok elébe, lássuk mi fán terem a Space Marine. Egy harmadik személyű nézőpontból irányítható akciójátékról van szó, amelyikben a WH40K univerzum egyik legismertebb, és az igazat megvallva, egyik legunalmasabb űrgárdista rendjének, az Ultramarine-oknak egyik harcosát vezérelhetjük. Ő Titus kapitány, akit két társával egyetemben a Birodalom egyik ipari bolygójára vezényelnek. A hadjáratmód elején egy nagyon hangulatos videóban láthatjuk, amint vészjelzést küldenek az ott lévő katonák, mivel orkok támadták meg a planétát. Azt is megtudjuk, hogy itt gyártják a Birodalom egyik leghatalmasabb harci járművét, a titán típusú lépegetőt, így a helyzet azonnali beavatkozást igényel. A felszabadító haderő tagjaként elsőként érünk a bolygóhoz, ahol rendkívül látványos módon, jetpack-et használva vetjük bele magunkat az orkok sűrűjébe. Aki jártas a WH40K univerzumban, az tudja, hogy e fajnak brutalitása, és számbeli fölénye adja a legnagyobb erejét, amit mi is megtapasztalhatunk a Space Marine-ben. Amerre csak nézünk, mindenhol ork harcosokat láthatunk, a csatákban pedig legalább tucatnyian vetik ránk magunkat minden egyes alkalommal. Természetesen az űrgárdistákat keményebb fából faragták annál, mintsem, hogy megrettenjenek párezer csenevész orktól.

A hadjáratmód játékmenete nincs túlbonyolítva, a fejlesztők mindent alárendeltek a megállás nélküli akciónak. Több embertől hallottam, hogy egy Gears of War klónnak tartják a játékot, pedig alapvetően tér el a két játék egymástól. Míg a GoW-ban nagy szerepe van a fedezékből vívott tűzharcoknak, a Space Marine a közelharcot bátorítja. Kis túlzással a lőfegyverek csak azért vannak, hogy addig is el tudjuk foglalni magunkat valamivel, amik ütőtávolságba kerülünk az ellenséghez. A mai TPS-ek 99%-ával szemben a játékban egyáltalán nincs fedezékrendszer (köszönet érte a fejlesztőknek). Elvégre egy űrgárdistának nem az a dolga, hogy egy fal mögött kuporogva lődözgessen az ellenfélre, hanem hogy tövig mártsa lánckardját az ellenségbe. Összesen négy fegyver lehet egyszerre nálunk, melyből az első a közelharci fegyver-pisztoly kombó, a másik három helyén pedig nagyerejű távolsági fegyvereket találhatunk. Ezeket lehetőségünk lesz cserélgetni is, mivel a pályákon elszórva találhatunk utánpótlás helyeket, munícióval és különféle fegyverekkel megpakolva. A WH40K univerzuma a háborúra épül, nem meglepő, hogy rengeteg pusztító eszközre tehetjük rá a kezünket. A közelharcban nekem a lánckard volt a személyes kedvencem, hiszen gyors és nagy ívben pusztít, de használhatunk energiabárdot, vagy épp egy hatalmas kalapácsot is. Utóbbi bár lassú, minden csapása azonnali halált okoz. A lőfegyverek között is van pár érdekes darab, mint például a nagyerejű lascannon, ami koncentrált energialövedéket lő ki, megolvasztva mindenféle páncélt, és biztos halált okozva az átlagos ellenfél esetében. No és ott van a klasszikus gépfegyver is, ami kiválóan alkalmas a tömegoszlatásra, egészen pontosan a tömegek megritkítására. Aki játszott egyébként a Dawn of War RTS-ekkel, annak szinte minden fegyver ismerős lesz, hiszen a Relic sok darabot egy az egyben onnan emelt át.

Jetpack-et használni minden játékban jó móka
Visszatérve a közelharcra, a játék egyik leglátványosabb eleme is ide kapcsolódik. Bár sajnos túl sok kombót nem tudunk összehozni, arra lehetőségünk van, hogy egy erőteljes ütéssel/rúgással rövid időre összezavarjuk ellenfelünket. Ilyenkor kivitelezhetünk egy kivégző mozdulatot, amik mondjuk úgy, a videójátékokban látott legvéresebb és legbrutálisabb mozdulatok közé tartoznak. Minden közelharci fegyverhez többféle animáció tartozik, de a végeredmény mindig ugyanaz, az ellenfélből csak egy véres massza marad a földön. Ez a játékmechanizmus nem csak a látvány kedvéért szerepel a játékban, mivel ily módon tudunk gyógyulni is. Itt nincsenek medkitek, ha elkezd fogyni az életerőnk, akkor rá vagyunk kényszerítve, hogy közelről aprítsuk a lényeket, kivégezve őket. Van egy folyamatosan regenerálódó pajzsunk, de az csak másodpercekig képes megvédeni minket. Kicsit frusztrálóvá válik ez a megoldás, amikor a nagy csatákban távolról pár lövéssel szinte lenullázzák az életerőnket, nekünk pedig úgy kell nekirontanunk egy tucat nagyra nőtt orknak, hogy közben alig van HP-nk. Ráadásul a pár másodperces, belassított kivégző animáció közben is sebződünk, megesett, hogy akkor gyalultak le, amikor én tehetetlenül az animációt bámultam. A játék egy másik problémás része a kamerakezelés, ami nem mindig áll a helyzet magaslatán. Ha egy fal mellett harcolunk, akkor könnyen előfordulhat, hogy az kitakarja az akciót, és nem fogunk mindent látni.

Ráadásul mit ér a látványos harc, ha nem elég változatos a játékmenet, elvégre a végeláthatatlan ork aprítást is meg lehet unni egy idő után. Ezen a téren merül fel sajnos a Space Marine legnagyobb hiányossága. A játék rettentően lineáris, a 8-10 óra játékidő minden egyes percét úgy fogjuk eltölteni, hogy egy folyóson, vagy romok között vezető úton haladunk előre, amelyről nem tudunk letérni. Bár körbenézve láthatjuk, hogy a körülöttünk lévő város meglehetősen nagy, sajnos egyáltalán nincs lehetőségünk bejárni azt, hiszen az előrejutást biztosító útvonalat leszámítva minden út le van zárva, vagy be van omolva. A másik dolog, amiért nem fog piros pontot kapni a Relic, az a rettentően kiszámítható, és ezáltal egy idő után megunható játékmenet. Minden helyszínen ugyanazt fogjuk tenni, haladunk előre a „csőben”, adott ponton nekünk ugrik pár tucat ork (illetve a játék második felében káosz űrgárdista), amiket le kell győznünk. Ha ezzel megvagyunk, akkor egy pár métert ismét haladnunk kell, aztán ismét jön az előre beállított csata. Néhány helyen a kaszabolást feldobják jetpack-es szakaszokkal, illetve előfordul, hogy egy gépágyú mögül kell fedeznünk a támadó repülőgépeket, de ezek a jelenetek ritkák, mint a fehér holló. Jó ötlet lett volna, ha a karakterünk képességeit, fegyvereit, netán közelharci támadásait tudjuk fejleszteni a játék során, elkerülve ezáltal a monotonitást. A tökéletes Warhammer 40000 hangulatnak köszönhetően mindenképpen érdemes végigtolni a sztorimódot, de ajánlott kis adagokban „fogyasztani” a játékot, hogy ne unjunk rá.

Sorozatvetőnk kiválóan használható a démonok ellen is
Ha a történet végére értünk, akkor belevethetjük magunkat a multiba. Ezzel kapcsolatban meg kell osztanunk veletek egy jó és egy rossz hírt. A jó, hogy a Space Marine-hez tartozik kooperatív mód, a rossz, hogy az egyelőre még nem elérhető. A fejlesztők szerint nem készült el időben ez a rész, ezért csak körülbelül egy hónap múlva, egy ingyenes DLC keretében fog megérkezni a koop mód. Van viszont kompetitív része is a multinak, amelyben 8v8-as csatákat vívhatnak az űrgárdisták és a káoszgárdisták. A játék ezen része sokkal változatosabb, mint a single mód, hiszen végre testreszabhatjuk karakterünket. Először ki kell választanunk, hogy melyik rendhez tartozunk, ez határozza meg a páncélzatunk festését. Persze ha akarjuk, akár saját festést is kreálhatunk. Ezt követően választhatunk magunknak egy karakterosztályt a következők közül: tactical marine (az alap katona, átlagos tulajdonságokkal), devastator marine (lassú, de nagy tűzerejű gárdista), assault marine (közelharcos, jetpack-kel felszerelve). Mindegyik osztálynak saját fegyverei vannak, amiket ráadásul fejleszthetünk is. Ha elég pontot szerzünk a meccsek során, akkor különféle „perkeket” nyithatunk meg, amik a fegyvereinket és páncélunkat ruházzák fel extra tulajdonságokkal. Végül essék szó a játékmódokról is. Nem kell a bőség zavarával küzdenünk, mivel csak kettő szerepel a játékban: az egyik a már ezerszer látott team deathmatch, a másik pedig egy pontfoglalós móka, tehát a pálya adott részét kell irányításunk alá vonni, ami által csapatunk pontokat szerez.

Ha a látvány és hangzás szempontjából elemezzük a játékot, akkor egy dolgot mindenképpen el kell ismerünk (bár jobban gondolva már megtettük): a Relic nagyon ért hozzá, hogyan kell megragadni a Warhammer 40K világ hangulatát. A romos világ kinézete, az egységek modelljei, és azok hangjai tökéletesen visszaadják e háború által szabdalt univerzum lényegét. Ezt bizonyították a fejlesztők a Dawn of War programokban, és bizonyították ebben az akciójátékban is. Furcsa módon sokszor az embernek olyan érzése van, mintha az előbb említett RTS-sel játszana, csak éppen a kameranézet változott volna. Nagyon hasonló a két játék grafikai stílusa, látványvilága, csak természetesen a Space Marine sokkal részletesebb textúrákkal és modellekkel dolgozik. A hangeffektek viszont szinte teljesen megegyeznek, mintha csak átmásolták volna a fájlokat az egyikből a másikba (ki tudja, lehet ezt tették). A zenei anyagot külön dicséret illeti, egy pillanatra sem unja meg az ember, és szinte harcra buzdítja a játékost. A játékmotor egyetlen igazán szembetűnő problémája, hogy a kivégző mozdulatok során a karakterek gyakran belelógnak a falba, ami 2011-ben már nem igazán elfogadható.

...és ez még nem a legdurvább jelenet a játékban
Összességében értékelve a játékot elmondhatjuk, hogy mindenképpen dicséret illeti a Relic csapatát, hiszen végre kaptunk egy élvezetes akciójátékot, ami a WH40K univerzumban játszódik. Sajnálatos módon mind az egyjátékos, mind a többjátékos résznek akadnak olyan hiányosságai, ami miatt a Space Marine megragad a „nem is rossz” kategóriában. A hadjárat mód túlságosan lineáris és monoton, a multi pedig egyelőre hiányos, igaz, ami szerepel a programban, az rendkívül élvezetes. Aki megunta a ma divatos multis játékokat, az adjon egy esélyt Relic alkotásának, hiszen teljesen más élményt nyújt egy ilyen játék keretében irtani az ellenséget, mint akármi másban. Elvakult Warhammer 40000 rajongóknak mindenképpen ajánlott a Space Marine, a többiek először próbálják ki a demót, hátha kedvet kapnak a teljes játékhoz.


Platformok: PC, Xbox 360, PlayStation 3
Tesztelt platform: PC
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

27. gezu1025
2011.09.22. 21:00
Nem rossz játék, de tény vannak hibái elég nagy kitartás kellett hozzá, hogy végig vigyem. De nem bántam meg, mert amint megjönnek a káoszok megnyílik egy új hangulat, és az addigi mosolygós hack and slash ork belezés helyett egy véresem komoly, sötét hangulatú szinte már drámába csöppen az ember. Számomra ütött, nagyon megkapott a hangulata.... Azóta már utána is néztem a könyveknek......
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Beatmad
2011.09.22. 21:20
Nagyon tetszett a játék, a cikkel is egyetértek, viszont én a kamera problémát nem igazán érzékeltem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Megyeric
2011.09.22. 22:42
Féltem hogy ez el lett tolva, nagyon konzol szerűnek hatott az előzetes videókon de nem bántam meg hogy adtam neki esélyt. Jó játék és hozza a WH40K hangulatot. Egy percet sem untam a játék során. Próbáljátok ki ti is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. nightmare1...
2011.09.22. 23:25
Én előrendeltem a játékot, és nem bántam meg. Kamerakezelési problémával én se találkoztam még.

/OFF Az a jetpack nem jump pack véletlenül?/OFF
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. LechooEdy
2011.09.23. 00:10
Jó játék, a hangulat nagyon jó, de a single-t agyonvágja, hogy mész és darálsz, néha egy kis váltással (láncfűrész helyett fejsze), sajnos nagyon monoton. Azért van pr jó ötlet is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Axekiller
2011.09.23. 00:24
Szerintem nagyon jó lett a játék és teljesen hozza a w40k Feelinget!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Axekiller
2011.09.23. 00:26
gezu1025

Kezd a könyveket Ian Watson Teljes Warhammer 40.000 Univerzumával!


For Emperor!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. exec79
2011.09.23. 08:12
a negativumkent felhozott dologgal teljesen egyetertek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. noPublicFG
2011.09.23. 10:10
A demot kiprobáltam, azalapján jó. Majd kiderül a többi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. SünDörgés
2011.09.23. 12:42
Nálam vmiért a játékban hiányoznak a textúrák.. de nem egyedi hiba.. Volt aki rájött a megoldásra?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. nightmare1...
2011.09.23. 13:22
Én még nem találkoztam ezzel a textúra-hibával
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. kullo1
2011.09.23. 15:57
Nekem sokkal jobban tetszett minta gears of war, a hangulata egészen egyedi remélem lesz folytatása,talán valamilyen karakter fejlesztést-fejlődést tehettek volna még a játékba,de ez már csak szörszálhasogatás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. csx01
2011.09.23. 16:23
Egyet értek a cikkel, habár én a Power Axe-t favorizáltam.
Imádom a WH40K világát (bár jobban tetszik a Horus Heresy éra) de ennek ellenére sem tudtam végigjátszani még a gamet, mert valami eszméletlenül unalmas lett ahogy megyek ölök, ölök, megyek, ölök, boss... noha a story maga megfogott.

A WH40K világa elég sokrétű ahhoz, hogy ilyen (viszonylag) kevés játékot adjanak ki belőle. És ahogy elnéztem a Fire Warrioron kívül az összes játék az űrgárdistákat helyezi középpontba, és ellenségként az orkokat.
Pedig vannak még inkvizítorok, rouge traderek, birodalmi gárdisták stb. és ez még csak az emberi oldal a teljesség igénye nélkül.

Szóval remélem jön még WH40K-s játék, esetleg film, vagy sorozat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Heroes27
2011.09.23. 16:27
Én meg speciel a látvány 8-at tartom túlzottnak. Szerintem egy erős 6.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Axekiller
2011.09.23. 18:17
csx01

Ha nem csak tps-ben gondolkozol akkor ott van a soulstorm vagy a dark crusade rts ott minden faj játszható!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. deathtania
2011.09.23. 20:21
mi az hogy jetpack??? annyira látszik, hogy nem vagytok W40K fanok, mert az jump-pack! ahogy az assault marine-ok mondják mindig "Activating jump-pack." többek között lásd: http://www.youtube.com/watch?v=9s2n5KjkxHM&feature=player_detailpage#t=40s
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dragon83
2011.09.23. 23:05
Tudom, hogy jump pack, de úgy gondoltak egy nem WH40K fan olvasó jobban tudni fogja, hogy miről van szó, ha jetpack-et írok. A játékokban az gyakrabban előforduló kifejezés. Arra meg nem akarok exta sorokat pazarolni a cikkben, hogy elmagyarázzam mi az a jump pack.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. csx01
2011.09.24. 09:22
@Axekiller: Én FPS-ekre gondolok, RPG-kre, story orientált AAA címekre, űrszimulációkra, vagy mint ahogy írtam filmekre, esetleg tv sorozatokra ilyesmikre gondolok. Az alapvetően táblás játék miatt van hogy RTS-eket csinálnak főként, de a WH40K világa annyira változatos, és hatalmas, főként a regények miatt, hogy kiszolgálhatná a fentebb leírt dolgokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Ashtm
2011.09.24. 13:38
Elvakult rajongóként azt kell mondjam, hogy bitang jó lett. A hangulata csillagos 5-ös (még ha elírások vannak is benne, pl. Heavy Bolter helyett Storm Bolter, de ne kukacoskodjunk), valóban lineáris az egész, de minden egyes percét élveztem. A grafika szép (nem érdekel a Crysis vagy bármi más, id, ez elég és szép is), a zene nagyon ott van és a történet is érdekes.
Remélem, hogy folytatni fogják, a befejezést tekintve nagy erre az esély.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zelbacsi
2011.09.24. 16:57
Jaj ne kötekedjetek már a jetpacken! A "jetpacket használni minden játékban jó móka" szövegkörnyezetet tekintve ráadásul helyesen mondta, mert az ilyet az esetek 90%ban jetpacknek hívják. (edit: látom már dragon is válaszolt ugyanerre, no nem baj ^^"

Mellesleg a Dawn of Wars a mai napig elő-elő veszem, a Relic nagyot alkotott vele az biztos, úgyhogy előbb utóbb ennek is fogok adni egy próbát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nightmare1...
2011.09.24. 17:54
Zelbácsi

Tény, hogy a játékok nagy részében jetpack, de egy Warhammer 40k játék esetén akkor is a jump pack kifejezés a helyes (Tény, hogy a jetpack ismertebb, de egy jó kép és képaláírás páros ezt is kiküszöböli)

Ashtm

Van bent Heavy bolter is, ezek az állványról leaggatható nagy dögök, a Stormbolter a kétcsövű bolter. Szóval itt nem hibáztak, főleg nem egy Relic, akiknek lassan már ott a bőrük alatt a második fekete bőr
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Axekiller
2011.09.24. 18:21
csx01

Az Ultaramarines után én is remélem a megfilmesítést és ha jól megcsinálják az Avatar meg az összes ilyen film elmehet kapálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Ashtm
2011.09.25. 16:02
nightmare: Igaz is meg nem is. Valóban az állványokon Heavy Bolterek vannak - meg a vége felé egy Autocannon is volt azt hiszem - de van egy felvehető fegyver is, ami Heavy Bolternek van megcsinálva, nem sokkal a Chaos Marine-ok színre lépése után lehet felszedni, ha jól emlékszem, mégis Storm Bolterként - amit ugye csak Terminátor páncélzattal használnak - hivatkozik rá a játék.
Nem hibaként hozom fel a dolgot, csak kicsit zavaró a dolog.
Vagy pedig akkor nagyon benéztem valamit, mert nekem a Plasma Pistol után már nem volt új egykezes kézifegyver a Single-ben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Skulljumpe...
2011.09.25. 19:38
nekem személy szerint a játék nagyon adta!! igaz én is eléggé WH40K fan vagyok
és mellesleg már készült 1 film amit magyarországon be sem mutattak... így sajna magyar hang és felirat egyáltalán nincs rajta de angolul is tökéletesen megérthető, a film kb 1 órás, animált de piszok jó lett az is
a film címe: Warhammer 40k Ultramarines ha jól emlékszem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. darthr
2011.09.26. 08:41
A demo alapján azt kell mondjam, hogy a játék nem lett rossz. A körítés, a kidolgozás (Főleg a Forge World épületei) nagyon megfogtak. Kb. hasonló látványvilágot képzeltem el a regények, novellák alapján.

A jump pack használatával kicsit birkóznom kellett, és fejetlenül sem lehet menni előre gyakni. Oda kell figyelni, kire hogyan ront rá a lelkes űrgárdista. Szóval a látszat ellenére annyira nem agyatlan játék, mint ahogy elsőre tűnik, bár tény: a purgáláson (értsd. gyakás-hentelés-mészároskodás) van a hangsúly.

Skulljumper: rosszul tudod, az Ultramarines elérhető magyar felirattal, ha valaki nagyon akarja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. nightmare1...
2011.09.27. 00:14
Ashtm

A játékban tényleg a Storm bolter vehető fel, ez a kétcsöves fegyver.



Heavy Bolterrel a Devastator egységek mászkálnak. Plusz még ugye van a Kraken lövedékes Bolter, amit a vége felé lehet felszedni.

Lehet én nem értelmezem jól, amit mondasz, megeshet, de szerintem korrektül neveztek el mindent, és nem hinném, hogy az a stúdió, aki már évek óta wh40k játékokkal foglalkozik, pont ilyenben hibázzon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kray
2011.09.27. 12:49
Meg is találtam a legjobban ehhez a játékhoz illő zenét
Chosen ones
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!