iPon Cikkek

Wii U: a Nintendo szintet lép

Dátum | 2011. 06. 09.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Nintendo konferencián (részletes összefoglalónk coming soon) a cég bemutatta a Wii utódját, a korábban Project Café néven futó Wii U-t (U mint you, azaz Te/Ti). Érdekes módon pont a fordítottja történt annak, mint néhány évvel ezelőtt, amikor bemutatták a Wii-t: anno láthattuk magát a gépet, de a kontrollerről egy ideig nem hallottunk, most pedig magáról a gépről titkolóznak, miközben a kontrollerről már lassan mindent tudunk. Pont ezért foglalkozzunk először az elsőre elég különös kinézetű vezérlővel, hiszen főleg ez különbözteti majd meg a többi konzoltól a Wii U-t.


A képen nem egy tábla PC és nem is egy marokkonzol látható, hanem az új kontroller, ami a megszokott gombok/analóg karok mellett egy óriási, 15,7 centis érintőképernyőt és egy kamerát is tartalmaz, miközben rendelkezik rezgő funkcióval és természetesen mozgásérzékelőkkel is. A különös kiegészítő lesz a lelke az új gépnek, de megmaradnak a MotionPlus-os Wiimote-ok is, amikből egyszerre négy csatlakozhat majd a konzolhoz, így öt kontrollert használhatunk maximálisan. Na de visszatérve az új kontrollerhez: a képernyő rengeteg lehetőséget nyit meg a játékfejlesztők előtt, csak pár példa a használatra: átrakhatjuk a TV-ről a kontrollerre a képet, rajzolgathatunk a kontrolleren, és ami a legfontosabb plusz információt jeleníthetünk meg rajta (mint a DS második képernyőjén). Érdemes megnézni a videót pár példáért, hogy ez mit is jelenthet a gyakorlatban.



Persze egyelőre a Nintendo-nál is csak ötletelnek, kevés olyan játék lett bejelentve, ami már aktívan használni fogja a kontrollert. Ráérnek, hiszen a Wii U csak valamikor 2012-ben jelenik meg. A kontrollerben elég gyenge hardver található, alapvetően nem az önálló munkavégzésre találták ki, ugyanis vezeték nélkül kapcsolódik majd a Wii U-hoz, és az küldi majd neki a megjelenítendő képet. Ezek az információk persze alapból felvetnek pár kérdést, amikre még nem tudjuk a választ: Milyen hatótávja lesz a Wii U-nak? Meddig bírja majd akkumulátorról az új kontroller?


Az E3-as beszámolók alapján az eszköz meglepően könnyű, úgyhogy túl nagy kapacitású akkumulátort nem préselhettek bele, pedig azt a kijelzőt táplálnia kell valaminek. Valószínűleg nem lőhetünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, hogy pár óra lehet a használati idő, aztán jöhet a kábel vagy a töltő. Bár az óriási kontroller elsőre kényelmetlennek tűnhet, a külföldi kollégák tapasztalatai alapján nagyon jó az ergonómiája és az anyaghasználata, hosszabb távon sem fárasztó használni.

Most pedig szedjük össze azt a keveset, amit magáról a gépről tudunk: a konkurenciához képest még mindig elég kicsi (4,57cm x 17,27 cm x 26,67 cm), belső flash memóriája lesz, ami bővíthető SD kártyával vagy USB-s eszközökkel (4 USB portja lesz), visszafelé kompatibilis az összes Wii játékkal, 12 centis lemezeket használ és a processzorát az IBM szállítja. Dióhéjban ennyi a hivatalos infó, de nézzünk egy kicsit a tények mögé.


Mivel flash alapú tárhelye lesz a gépnek, ezért nem valószínű, hogy túl sok üres hellyel gazdálkodhatunk majd, ismervén a Nintendót pár GB-ra számítunk (8/16). A 12 centis lemezekről (kb. minden fontosabb optikai lemez ekkora manapság) annyit tudunk, hogy akár 20GB felett is lehet majd tárolni rajtuk, de az elejtett megjegyzések alapján nem Blu-ray lesz. Legalábbis nyíltan nem, ami annyit tesz, hogy még ha az alapjai arra is építkeznek majd, filmeket nem nézhetünk rajta (ahogy a Wii-n sem DVD-ket).

A kérdés, ami valószínűleg sok embert foglalkoztat: mennyire lesz erős a gép? Nos, az eddigiek alapján a PlayStation 3 és az Xbox 360 szintje körül lehet majd, határozottan erősebb gépre senki ne számítson. Azt már tudjuk, hogy az IBM készíti a processzort hozzá és az AMD gondoskodik a grafikus magról. Előbbit még maga a Nintendo árulta el, utóbbi az AMD honlapjára került fel az E3 alatt. Az egyik interjú alapján a processzor 45nm-es gyártástechnológiával készül (ez változhat 2012-re), amit jelenleg is alkalmaznak például az Xbox 360-ban, ami ugyancsak IBM processzorra épít. A keresztplatform fejlesztések miatt a két processzor architektúrája (de legalább az utasításkészlete) eléggé hasonlíthat egymásra. A THQ azt mondta, hogy a Darksiders 2-t öt hét alatt sikerült portolni az új gépre, ami nagyon kevés idő. A Nintendónak persze fontos is, hogy könnyű legyen a gépükre fejleszteni a multiplatform játékokat, hiszen a Wii U-val a cég szeretné ledobni magáról azt a tézist, miszerint ők csak a casual játékosokkal foglalkoznak. A Wii-nél elég hamar bekerültek ebbe a skatulyába.


A grafikus magról még nem tudunk semmit, ez a jövő zenéje, de abból kiindulva, hogy a processzor 45nm-es, és milyen kicsi a gép, ez sem lehet egy szupermodern erőmű, és többek között ezért is gondoljuk, hogy teljesítményben a gép a két rivális mellett (esetleg egy kicsivel előttük) lehet. Egyrészt a chipeket viszonylag halkan le kéne hűteni abban a kis dobozban, másrészt a Nintendóra nem jellemző, hogy drága technológiát alkalmazna, az egyetlenek jelenleg a konzol iparban, akiknél már a vas is nyereséges az első naptól kezdve. Elég ha csak a Wii-re gondolunk, aminek a belseje már akkor rémesen elavult volt, amikor megjelent.

Persze ha már a nyereségnél tartunk, akkor érdemes egy kicsit az árral is foglalkozni, a baj csak annyi, hogy az még titok. Reggie Fils-Aime, az amerikai Nintendo feje azt mondta, hogy a gép jó értéket fog képviselni, de nem azt, hogy jó áron. Néhány megjegyzéséből arra következtetünk, hogy a konzol legjobb esetben is csak ugyanannyiba fog kerülni, mint a konkurencia, de inkább drágább lesz 50-100 dollárral. Tehát 250-300 dolláros induló árat saccolunk, de remélhetőleg a pontos szám majd kiderül a Tokyo Game Show-n vagy a GDC-n.

Mielőtt közzétennénk a játékok listáját még érdemes egy kicsit foglalkozni az alapkoncepcióval, amit sokan támadtak, mondván hogy ezért ezt már láttuk máshol is. A PlayStation 3-nál a PSP használható néhány játéknál vezérlésre vagy plusz információ megjelenítésére (pl. GT-ben tükörnek), a THQ uDrawja vezérlésre már hasonló volt, a kontroller úgy néz ki, mint egy nagy marokkonzol vagy tábla PC, stb., stb. Az elképzelés tehát nem annyira egyedi és hiperinnovatív, mint amilyennek azt jó lenne beállítani, de ettől függetlenül nem szabad elfelejteni, hogy mégiscsak ők lépték meg először. Egy Miyamotós interjúból kiderült, hogy mikor először elkezdtek ötletelni, csak azért szerettek volna egy plusz képernyőt a Wii-hez, hogy különböző állapotinformációkat meg tudjanak jeleníteni rajta. Aztán sok inspirációt adott még a karaoke, ami nagyon népszerű Japánban. Ott például amíg valaki énekel, addig egy másik ember egy kisebb képernyőn már beállíthatja, hogy mi legyen a következő szám, anélkül, hogy ezzel zavarná az épp éneklő társát (a nagy képernyőn nem látszik semmi csak a klip). Bár nem említették, de valószínű, hogy azért a DS is közrejátszott a dologban, hiszen már elég sok tapasztalatuk van abban, hogy mi mindenre használhatnának egy második képernyőt.


Ötlet pedig már most rengeteg van, nem csak második képernyős használatra, hanem egy-képernyős üzemmódra is. Például a Wii fit alapfukncióihoz nem kéne a TV, a Wii U a kamerával azonosíthatná a játékost, a kontrollerrel nem csak előrefelé látnánk a játékban, hanem attól függően hogyan mozgatjuk mindenfelé nézelődhetnénk, stb. Kreativitásban tehát nincs hiány, de hogy a gyakorlatban, azon a pár demón felül, hogy fog viselkedni a gép és mennyire fog tetszeni a játékosoknak, az csak 2012-ben derül ki.

Íme egy lista azokról a játékokról, amiket említettek az előadáson/interjúkban, vagy ki lehetett próbálni őket.

Megerősített:
-    Pikmin 3
-    Smash Bros. (még el se kezdték fejleszteni mint kiderült, csak biztos, hogy lesz)
-    Lego City Stories
-    Darksiders II
-    Ninja Gaiden: Razor's Edge
-    Batman: Arkham City
-    Új Ubisoft FPS (be nem jelentett, neve ismeretlen)
-    Új Ubisoft sportjáték a családnak
-    Ghost Recon Online
-    Assassin's Creed
-    Rabbids

Valószínűleg ezek is jönnek (videókban láthatóak voltak):
-    Aliens: Colonial Marines
-    Dirt
-    Metro Last Light
-    Tekken
-    FIFA
-    Battlefield
-    Madden NFL

Valószínűsíthető még:
-    BioShock (Ken Levine felbukkanása a Nintendo konferencián)
-    Zelda HD (egyike a demóknak)
-    New Super Mario Bros. Mii (egyike a demóknak)

Demók az E3-on (nagyrészt Wii-s játéknak tűnnek HD felbontáson, a Darksiders 2 pl. fényévekkel fejlettebbnek néz ki, úgyhogy ne ezekből ítéljünk):
-    Chase Mii
-    Shield Pose
-    Zelda HD
-    New Super Mario Bros. Mii
-    Battle Mii

Egyike a játékoknak. Egyelőre csak mint egy 1280*720-as Wii játék
További információk: e3.nintendo.com

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. XtreemX
2011.06.09. 12:35
Kétlem 250-300 dodó körül lenne,én inkább 350-et vagy 400-at saccolok. Pont amiatt mert a nintendo nyerni akar már a kezdeteknél a konzolon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. noPublicFG
2011.06.09. 12:35
A golfos játéknál felkiáltottam: Looool! Aztán átjöttek a szomszéd irodából, mi a baj?
Szerintem ez nagyon jó lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Svindler
2011.06.09. 12:43
XtreemX: ez igaz, de szerintem azt nem engedhetik meg maguknak, hogy sokkal drágábbak legyenek a többieknél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. XtreemX
2011.06.09. 13:19
Svindler
Az mondjuk igaz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nightmare1...
2011.06.09. 14:19
Azért az a golf veszélyes kicsit itt most már nem csak eldobott kontrollerek lesznek, hanem megtaposottak is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. lhatvani
2011.06.09. 15:40
Ráadásul ez a jópofa kis kontroller nem is lesz kapható külön, tehát ha rátapostál vehetsz egy új gépet. :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. tankerjedi
2011.06.09. 17:21
A dobozra rá lesz írva, hogy 6-10 éves korig ajánlott?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. YuGabe
2011.06.09. 18:01
Azt én sem értem, hogy miért nem árulják külön a kontrollert. Főleg, hogy mondták, hogy "az egyik játékos a TV-t nézi, a másik meg a kontrolleren mást lát", ami nagyon jó koncepció, de nyilvánvaló hátránya, hogy mindenkinek a régi Wii-s mozgásérzékelős kontrollerrel kell nyomulnia (amit ráadásul külön vesz meg, ha új belépő), és csak egy ember lehet a "kiválasztott".
Szerintem ez hardveres hátránya a dolognak, mégpedig hogy egyszerre több kijelzőre nem tudja elküldeni a képet a doboz.
Reggie bá' mondta, hogy egyelőre még nagyon illékony a dolog, nem akarnak felfedni róla gyakorlatilag semmit, amíg nem muszáj, márpedig nem muszáj. Az ára nem lehet túl magas, hogy kompetitív maradjon, viszont ha túl drága lesz, attól Ázsiában még valószínűleg ugyanolyan jól fog fogyni... Szóval ez is nyitott kérdés.
A gép meg szvsz nagyon kicsi, kábé fele egy PS3 slimnek, fura, hogy közel azonos grafikai súlycsoportban vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Svindler
2011.06.09. 20:29
YuGabe: annyira nem fura, az Eurogameres kollégák szerint üres dobozok vannak egyelőre kiállítva és mögöttük van a valódi vas amit nem látunk
Lehet gyártástechnológia váltásra várnak, hogy bele tudják szuszakolni, aztán ki tudja, az is lehet, hogy azért nem erőltették a mutogatását az előadáson, mert mire kijön nagyobb lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. YuGabe
2011.06.09. 20:30
Hát ez teljesen jogos
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. alfred_001
2011.06.09. 20:47
Én is megnéztem az e3-as prezentációt és valahogy engem nem győzött meg az új nintendo. Személy szerint úgy érzem, mintha túlzottan próbálnának innovatívak lenni. Nem hiszem, hogy a jövő konzoljai hasonló megoldásokkal fognának működni, mint ez a "két képernyős" megoldás. A wii az tényleg innovatív volt, hiszen a mozgásérzékelős irányítás teljesen új lehetőségeket nyitott meg, ezt támasztja alá az is, hogy a konkurencia is (noha nem azonnal), de ebbe az irányra lépett el. Igazán nagyot akkor tudnának dobni, ha a gép jóval nagyobb teljesítményű lenne, mint a mostani generációs gépek és tényleg nagy nevű kiadók támogatnák a wii-u-t, mert akkor már nem csak a casual réteget tudnák maguk mellé állítani. Habár az is valószínű, hogy akkor egy-másfél éven belül megjelennének a konkurencia nextgen gépei is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Tompeever
2011.06.09. 20:54
Lehet maradi vagyok, de egy akciójáték kellős közepén biztos nem azzal leszek elfoglalva, hogy a kontroller sasoljam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kullo1
2011.06.09. 22:49
A nintendo ott szúrja el a dolgokat h nem enged az elveiből mindent agyon cenzúráz ragyi gyerekjátékokat készit azokhoz illő gagyi grafikával.A másik meg az hogy mikor valaki mondjuk hazaér a nap 8-10-12 órás munka után annak szerintem baromira nincs kedve még ugrabugrálni a tv elött.A nintendó az Ultra 64 kijövetele óta halott,csak azért áll a 3. helyen a konzolpiacon mert a PS és az X-BOX-on kivül nincsenek riválisai
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kullo1
2011.06.09. 23:07
HA HA most olvasom csak a konzolra várható játékok listáját Aliens:colonial marines,Tekken na kináncsi vagyok kivel akarják ezt megeteni föleg hogy tekken nintendo-ra ugyanmár
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. alfred_001
2011.06.10. 11:24
"A nintendó az Ultra 64 kijövetele óta halott,csak azért áll a 3. helyen a konzolpiacon mert a PS és az X-BOX-on kivül nincsenek riválisai."

Lehet, hogy tévedek, de nem 2. helyen áll? Legalábbis sokáig megelőzte a ps3-at, bár az utóbbi években igaz, hogy visszaestek az eladások, de sokáig az ázsiai piacon, főleg Japánban number 1 konzol volt és jelentősen dobott a piaci részesedésén. A japcsik vitték, mint a cukrot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. DogTheDog
2011.06.10. 11:39
Én azon lepõdtem meg nagyon,hogy ebbõl a kontrollerbõl csak egy lesz csatlakoztathato egy gephez.A nintendo kemény fába vágja a fejszét,ha be akar szallni a ringbe a másik kettõ mellé.Azoknak saját területe az egyszemélyes játék.Nem biztos,hogy majd minden család lecseréli a Wii-t,ha az egyszemélyes játszást fogják eröltetni.Meglátjuk majd,hogy mennyi innovácio van még a tarsolyukban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. kullo1
2011.06.10. 17:50
alfred_001

Ne az Ázsiai hanem a világ piacot nézzed,még jó hogy a japánok veszik mint a cukrot a saját terméküket ami már kb 30éve van a piacom,mig a sony csak fele ennyi tapasztalattal bír a konzolok terén mégis,mióta94-95ben(ha jól emlékszem) kijöttek a PSX-el gyakorlatilag azóta föltbe döngöli folyamatosan a nintendo minden próbálkozását (az X-BOX megjelenéséröl meg ne is beszéljük).Ne értsd félre nem vagyok PS buzi volt nintendom ps-em is jelenleg pc-n hasítok,csak én ezt tapasztalom,gyakorlatilag még ismerösöm sincs aki nintendora áldozta volna a pénzét az utóbbi 10 évben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. gebana
2011.06.10. 18:55
sokaknak nemtetszik, megértem őket, de ez szuper lesz szerintem, csak kár, hogy kimaradok belőle.
több ilyen képernyő nemtudom mire lenne jó, nincs minden játéknál folyamatos interakcióra szükség egy második képernyőn.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Sturmtiger
2011.06.14. 20:58
Nekem az az FPS Sniper rész tetszik szívesen látnám egy komolyabb címben, pontos érzékeléssel, meg élethű fegyverimitációval... Nah az kva nagyot szólna a játékpiacon (Szerintem)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!