iPon Cikkek

Wolfenstein: A retró felemelkedése

Dátum | 2009. 08. 22.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Folytatni egy patinás sorozatot mindig nagy kockázattal jár. Ha azonban az adott széria nemcsak hogy jelentős, hanem egyenesen műfajteremtő gyökerekkel bír, a dolog fokozottan veszélyes, hiszen nem elég, hogy a régi rajongókat ki kell elégítenie, de újakat is muszáj szereznie, hogy a népszerűségből pénzt is kovácsolhasson. Ez a filmeknél sem egyszerű, de játékoknál talán még nehezebb, mert a fejlesztő kénytelen ötvözni a régit az épp divatban lévő trendekkel, majd imádkoznia kell, hogy a játékosok ráharapjanak és érezzék a klasszikus hangulatot egy merőben új köntösbe csomagolva is. 2001 végén volt egy cím, ami sikerre vitte a receptet. A Return to Castle Wolfenstein, ami az FPS stílus első képviselőjeként számon tartott id játék, a Wolfenstein 3D (1992) újragondolása, mondhatni rebootja volt, és nem csak hogy jó játék lett, de az autentikus atmoszféra megőrzésének jeles iskolapéldája is. Nagyon sokáig volt csend a játék jövőjét illetően (egyedül csak a multira kihegyezett Enemy Territory mod hódított), mígnem 2004-ben megszellőztették az első híreket egy Doom 3 motort használó új Wolfensteinről. A lehetőségek határtalansága sokak fantáziáját elragadta, ám akkor még senki sem hitte, hogy öt év telik el a sorozat nagy visszatéréséig. Most itt van, megérkezett a Wolfenstein, és bár nem lett rossz, meg se közelíti azt a szintet, amit elődei képviseltek.

Íme B.J., akinek az egész náci birodalmat egyedül kell leigáznia
A múlt árnyai

A játék története hivatalosan a RTCW közvetlen folytatása, ám meg kell mondjam, ennek nincs sok konkrét jele. Az amerikaiak utolsó nagy reménye, William "B.J." Blazkowicz épp hogy másvilágra küldte a feltámasztott I. Henrik német uralkodót, újra bevetésre megy, és mily meglepő, ismét ugyanoda. Jenki felettesei ugyanis aggódnak pár náci tábornok friss felfedezése miatt, így B.J. megint Németországban találja magát azzal a feladattal, hogy amit csak lehet, tudjon meg az ellenség titokzatos terveiről. A hely mit sem változott előző látogatásunk óta, és úgy összességében semmi nyoma annak, hogy B.J. földig rombolta a németek ki tudja mennyi helyőrségét. Ha ezt esetleg következetlennek gondolná a Tisztelt Olvasó, higgye el, hogy még semmit sem látott, mert a Wolfenstein sztoriszála annyi sebből vérzik, hogy nincs olyan őrült tudós, aki segíteni tudna rajta. Jó példa erre, hogy míg a város hemzseg a náciktól, akiket minden egyes sétánkkor halomra kell lőnünk, addig a harcoktól egy vékony faajtóval elválasztott kantinban azt sem tudják, hogy nem németek vagyunk. Van itt persze valami kavarás egy okkult lelet és a Fekete nap dimenziója körül, de sem a forgatókönyv nem olyan érdekes, hogy foglalkozzunk vele, sem a karakterek maguk. B.J. miatt különösen fájt a szívem, hisz egyébként egy szimpatikus főszereplő válhatott volna belőle, de nem hagyták kibontakozni, s ezért az azonosulás legkisebb csíráját sem tudta belőlem kipasszírozni.

A történet szereplőivel a kutya se fog törődni, annyira semmitmondóak
A történet egyébként a későbbiekben sem javul, sőt, tovább romlik, ha lehet ilyet mondani. A legnagyobb baj pedig nem is maga a kitalált körítés, hanem inkább annak összeférhetetlensége a játékmenettel. A fenti példa ugyanis csak egy a sok közül (Az se semmi, hogy egy óra fényes nappal tett gyilkolászás után B.J. milyen udvariasan jelentkezik be a kórházban, ahol mindenki olyan, mintha nem is lenne háború...), a végigjátszás alatt például még a legnagyobb ostromkor is mindig azt mondják ránk a németek, hogy "nézd, kém", amit nem nagyon értettem, lévén nem is próbálunk meg németként viselkedni. A legjobban azonban egy átvezető videó verte ki nálam a biztosítékot. B.J., miután megölt vagy kétszáz nácit egymaga a nyílt utcán, egy társával teherautóra pattanva próbálja átverni a németeket hamis papírokkal, hogy bejuthasson egy repülőtérre. Hogy miért nem megy oda és rúgja szét az alsó felüket e helyett a bénázás helyett (persze, hogy bénázás, hisz nem sikerül a csel), azt nem tudom, de nagyon ostobán jön ki, hogy mindezek után bevetve a szuperképességeit, tíz perc alatt lerendez egy egész hadsereget.

"Get Psyched!"

Nem, szó sincs elírásról, tényleg vannak B.J.-nek szuperképességei. Az előző Wolfensteinekben maximum lövöldözni tudtunk, ám az új rész ahelyett, hogy sajátos hangulatot és játékmenetet teremtett volna, minden ma divatban lévő elemet "kölcsön vett", és ebből eszkábált egy két lábon alig álló játékmenetet. Az alap koncepció egy nyílt város, melyet szabadon bejárhatunk, s melyben több, egymástól független ellenálló csoport tevékenykedik. Mi az ő küldetéseiket csináljuk meg (azaz amerikai szuperkémként titkos társaságoknak és partizánoknak végezzük el a piszkos munkát...) olyan sorrendben, ahogy azt mi akarjuk, és a kapott pénzből fegyvereket, képességeket fejleszthetünk. Ez eddig jól hangzik, de sajnos ennek ellenére nem tett jót a Wolfenstein univerzumának. Először is a nyitott város ötlete összeférhetetlen a történetvezetéssel, így butábbnál butább szituációk követik egymást, másodsorban pedig nevetséges, hogy képtelenek vagyunk úgy eljutni A-ból B-be, hogy ne kellene ugyanazokon a az utcákon kicsinálni megint vagy száz katonát. Bizony, az ellenfelek rendre újratermelődnek, sőt, vannak olyan missziók, melyek alatt addig jönnek a semmiből a katonák, amíg egy adott feladatot el nem végeztünk (ki nem kapcsoltunk valamit, vagy fel nem robbantottunk egy géppuskafészket, satöbbi). A legmókásabb, hogy a németek olyan helyekről jönnek, melyekbe begyalogolva nem találunk semmit. Az ilyen olcsó megoldásokat már a Call of Duty első részében se szerettem, és az nagyon nem tegnap volt.

"Látod ezt a fegyvert? Ezzel nyírtam ki Hitlert két játékkal ezelőtt!"
Maguk a küldetések egyébként a GTA-ból és a Stalkerből kölcsönvett (azaz lopott) stratégiával zajlanak. Elmegyünk valahová, ott beszélgetünk valakivel, majd az ad egy támpontot, ahol egy csomó ellenfél kiiktatása után általában egy boss állja utunkat. A legtöbb FPS-ben szoktak lenni főellenfelek, és ez jó, mert a csaták után az ember érzi a győzelem súlyát. Az sem baj, ha a boss nehéz, hiszen ez jelenti a kihívást. A Wolfenstein szörnyszülöttjeire ezek mind igazak. Az egyetlen, ami nem tetszett velük kapcsolatban, hogy konkrétan nem mi intézzük el őket, hanem legtöbbször csak megkeressük a pályán elrejtett megoldást a kiiktatásukhoz. Persze ez sem vészes, inkább személyes aggály. De amit a játék az esetleges elhalálozásunk után csinál, az mindennek a teteje. Nem a boss elé rak le egy jó kis mentéssel, hanem a pályán távolabb, ahol ugyan nincs egy darab ellenfél sem, de mégis mindig oda kell sétálgatunk a főszörny arénájához. Ezzel nem elég, hogy megölik a dolog dramaturgiáját, de még idegesítenek is, arról már nem is szólva, hogy az átvezető videót sem olyan könnyű elnyomni. Ha rátenyerelünk a space-re vagy az esc-re, a program még megkérdi, hogy tényleg el akarjuk-e kapcsolni a videót, ezzel tovább húzva az időt és a vérnyomásunkat. Amúgy pedig nem, nincs mentés, csak a konzolokról örökölt checkpoint-rendszer, mindez egy törzsgyökeres PC-s stílus megalkotójának újgenerációs változatában.

Ilyen a Veil... az a nagydarab izé balra egy Geist, egy interdimenzionális lény
A szuperképességekről még nem írtam egy szót sem, pedig illene, elvégre a hosszú szidalmazás után végre egy kis pozitívum is jut a Wolfból. A dolgot a történet egy Veil nevű különleges világgal magyarázza, amibe B.J. egy medál segítségével nyer bebocsátást. A sztori persze gagyog valamit a "Fekete nap világa és a mi dimenziónk közti síkról", de komoly magyarázatát vagy értelmét nem nagyon leljük a Veilnek, ami gyakorlatilag nem más, mint a F.E.A.R. 2 ellopott fókuszképessége. Belépve a Veilbe minden zöld és foszforeszkál, mi több, láthatóvá teszi az ellenfelek gyenge pontjait (bossoknál mindig használni kell), lelassíthatóvá teszi az időt, átlőhetünk vele az energiapajzsokon, és akár saját páncélt is növeszthetünk magunkra egy rövid ideig. A Veil persze energiát fogyaszt, amit a pályán szétszórt kutakból, vagy különleges konténerekből tölthetünk újra. Az ötlet nem valami eredeti, de a megvalósítás megér egy misét, mert tényleg szórakoztató lelassított idővel kicsinálni az ellenfeleket, majd gyorsan átcsapva pajzsba fedezékbe vonulni. Lesznek olyan helyek a játékban, amik csak és kizárólag a Veil segítségével oldhatóak meg, például bizonyos falnak álcázott ajtókon máshogy nem lehet átmenni. Ha azonban éppen az ajtófélfában, falban vagyunk, vissza ne lépjünk a valóságba, mert otthagyjuk a fogunkat.

Az ész hatalma

Ha már szó esett az ellenfelekről, időzzünk el rajtuk egy kicsit. A sima katonák mellett a Wolfenstein több mutánst és szuperkatonát is felvonultat, melyek néha erősek, néha gyorsak, de legtöbbször gond nélkül kiiktathatók. A legidegesítőbb talán a - szintén a F.E.A.R. 2-ből lopott - láthatatlan falmászó izé, ami mozgás közben csak a Veilen át látható, és egy ügyes scriptnek hála minden alkalommal a hátunk mögött terem (azért a repülő nácik sem túl szimpatikusak). Ezek még akár frusztrálók is lehetnének, ha a játék nehéz lenne, de nem mondható annak. Közepes nehézségi szinten a bossokat leszámítva nem nagyon fog megizzasztani egy igazi FPS-rajongót sem, és erre még rátesz egy lapáttal a mesterséges intelligencia, illetve annak hiánya. Komolyan, szánalmas, amit a Wolfenstein a németekkel művel. A katonák csak állnak és várják, hogy golyót kapjanak a fejükbe, taktikáról pedig véletlenül sem hallottak. Lőni jól lőnek, de a Veil miatt ez sem ér sokat, szóval félistenként rohangálhatunk közöttük, komplett hülyét csinálva a harmadik birodalomból. Ha már olyan jól koppintották a F.E.A.R. 2-t, akkor ezt a részét miért nem vették kölcsön? Ennek ellenére azért a tűzharcok élvezetesek lettek a jó pályadesignnak köszönhetően.

Pistikét az erőszakos magatartása miatt rúgták ki... nem is értem.
A katonák kiiktatására szánt felebarát-irtó eszközök tovább egyszerűsítik a dolgunkat, pláne, hogy még fejleszthetőek is. Nagyon szeretem az olyan játékokat, amelyekben változtathatunk a felszerelésünkön, de itt ezt is sikerült elrontani. Egyes fejlesztések ugyanis csak akkor válnak elérhetővé, ha már teljesítettünk egy-egy küldetést. Öröm az ürömben, hogy ezt leszámítva nagyszerű upgrade-eket szerezhetünk a flintákra. Az MP-43 feltuningolva a legjobb barátunk lesz, de az előző részből visszaköszönő Tesla-gun is csak egy kis pénz ráfordításával válik teljes értékűvé. A Veil képességei is javíthatóak, ám ezek közül egyedül a pajzs az, ami igazán hatásos. Onnantól ugyanis, hogy beleöltünk egy kis tőkét, nem csak hogy megállítja a lövedékeket, de vissza is veri őket. Már csak azt nem tudom, hogy a feketepiaci kereskedő honnan szerez ilyen cuccokat.

Néha társaink is akadnak, de nem élnek sokáig
Bár a Wolfenstein nem egy különösebben hosszú játék (10 óra nagyjából), a multiplayer nagyon sokat jelent, hisz az Enemy Territory ezzel tette világszerte elismertté a szériát. Azaz inkább jelentene... Az új Wolf ugyanis itt sem teljesít valami kiemelkedően. A grafika direkt butítva van a többjátékos mód alatt, és az ET-tól elszedett módok kissé kiegyensúlyozatlan megoldásaira máris patch-cset kellett kiadni. A pályák nem rosszak, és úgy összességében a játékélmény sem, de sokatmondó tény, hogy az ezen dolgozó külön csapatot a játék megjelenésével egy időben kirúgták a fejlesztők.

Süss fel nap, Sötét nap...

Most viszont tessék megkapaszkodni, mert innentől kezdve egy teljes oldalon át csak dicsőíteni fogom a játékot. Kezdjük mindjárt a grafikával! A Wolfensteint már a megjelenése előtt is sok kritika érte elavult motorja miatt, ami a Doom 3-ban debütált id Tech 4 agyontuningolt változata. Bevallom, az első videók és képek engem sem győztek meg, de meg kell mondjam, hogy futás közben az új Wolf kifejezetten szép lett, sőt, csak úgy süt belőle a hangulat. A karakterek kellően kidolgozottak, a színek és a speciális effektek pedig szemet gyönyörködtető módon pompáznak már egy közepes kategóriájú gépen is. Az én itthoni masinámnak például (AMD X2 4400+; HD3870; 6 giga RAM) meg se kottyant a 720p-s felbontás és a maximum grafika, noha tény, hogy az anizotropikus szűrést el kellett felejtenem. A látvány azonban nem csak technológiai, de művészeti szempontból is nagyon kellemes. A pályák remekül néznek ki és nagyon profi módon építették fel őket, míg az átvezető videók jó rendezést kaptak. Egyedül B.J. orángutánokra hajazó arckifejezése miatt vakartam a fejem, de ha egyszer ő a világ legnagyobb hőse, ki vagyok én, hogy becsméreljem az arcvonásait, nem igaz?

A grafika időnként egészen lélegzetelállító, s mindezt egy 5 éves motor tudja
A zene és a hang szintén telitalálat. A fegyverek jól szólnak (egyedül az MP-40 pötyög kicsit halkan), a szinkron első osztályú, a zene pedig bár nem olyan hatásos, mint az RTCW-ben volt, de sokkal változatosabb és jól illeszkedik a Wolfenstein univerzumhoz. Érdekessége a játéknak, hogy annak ellenére, hogy nem kifejezetten jó, készteti az embert a végigjátszásra, és minden frusztrációja ellenére ott tartja a monitor előtt. Nem kínzás játszani, és ez egyedül a hangulatnak köszönhető. A Wolfenstein világa mindig nagyon egyedi atmoszférával bírt, és ebben eddig a RTCW volt a király. Azt nem mondom, hogy az új rész felülmúlta volna, sőt, el is marad kicsit, de a mai, egy kaptafára készülő sci-fi játékok után valódi felüdülés egy autentikusabb univerzumban járkálni. S ez az, ami miatt a Wolf jó lesz. Ezt pedig nem lehet mérni...

Íme a F.E.A... izé, Wolfenstein egyik legidegesítőbb ellenfele
Tény ami tény: az FPS stílust megalkotó nagyágyúból 17 év elteltével újgenerációs trancsír-FPS lett. Nagyon sokat elégedetlenkedtem, és igaz, hogy kicsit (nagyon) csalódott vagyok, de ennek ellenére is azt mondom, hogy az új Wolfenstein megér egy misét. Vannak nála sokkal jobbak a piacon, de rosszabbak is, és tény, hogy a nyári uborkaszezonban megbocsátóbb az egyszeri játékos. Félelmetes részeket és profi megoldásokat ne várjon tőle senki, még véletlenül se, de ha értékeljük az igyekezetet, és megértjük a cím okozta súlyt a fejlesztők vállán, talán kicsit elnézőbbek lehetünk, és szemet tudunk hunyni a hiányosságok felett. Pedig sok van. Nagyon sok.

Chocho

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

38. 93.morph
2009.08.22. 16:36
VISSZA A CIKKHEZ

Nagyjából én egyetértek a végítélettel, így pár óra játék után. Nekem is sok dolog összelopottnak látszik, de kicsit most már nagyon feltűnt hogy 3 Activision játék (X-men Origins: Wolverine, Wolfenstein és Batman Arkham Asylum) ugyanazokat a dolgokat tartalmazza: elitebb, de könnyen legyőzhető katonák, néha-néha egy majdnem teljesen ugyanugy kinéző hatalom óriás mind a 3 játékban, és mindegyikben van egy másik fajta látási mód (x-men: Feral Sense, wolf: Veil, batman: X mód). És mind Activision. Nekem is jobban bejött a RTCW hangulata, ez a mostani már szerintem TÚL fantasy. Az előző részben még azon gondolkodtam, hogy tényleg mi lett volna ha náciknak vannak ilyen dolgaik meg technologiáik, de ebben már inkább csak röhögtem ezeken a varázslat dolgokon, ha még egy jol vezetett törivel lett volna akkor talán jobb lett volna.
Ez az én véleményem. (:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. thspo
2009.08.22. 16:45
Ez az idei év egyik nagy pozitív csalódása volt számomra (nem vártam tőle sokat az előzetes videók alapján). Akár mennyi kritika is éri sztem 2009-ben viszi a pálmát (eddig), főként a játékmenet és az igazi wolfenstein hangulat ami lebilincselő volt számomra bár tény h én az ősökön nevelkedtem, a mai kor játékaihoz szokott emberektől általában erős kritikát hallani.) Nem túl hosszú, én hard fokozaton valamennyivel több mint 8 óra alatt játszottam ki (80%-os teljesítés mellett), de én úgy gondolom h ez a játékidő bőven jó az idén eddig kapott fps-ekhez képest (pl fear 2 hasonló nehézségen meg volt egy röpke délután alatt). A grafikától nem voltam elájulva, de a tech 4-hez képest igen jó, a fények szépek, az effektek tűrhetők és már nyoma sincs a Doom 3 ban látott szögletes árnyékoknak. Én nagyon élveztem a játék majdnem minden percét (az eleje mondjuk nem tetszett, de nem kell sok h beinduljon) és azt mondom h akinek van lehetősége próbálja ki. Nálam a játék egy 10-es skálán egy stabil 8,5 pontot ér.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Chocho
2009.08.22. 17:22
93.morph: Igen, szerintem is elszálltak a fantasy irányába. Az előző rész inkább horrorisztikus volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. ZeeO
2009.08.22. 17:27
Sajnos egyet kell értsek a cikkíróval, bár nem teljesen. Kétségtelen, hogy a tech4- es motor nem teljesít rosszul, de mint írta is a szerző, ez a név egy legenda, az ős-ős. Ilyen szempontból azért elfért volna alatta egy modernebb dohogó, bár így majdnem mindenkinek megy manapság. Nekem egy kicsit rókabőr fílingje lett, olyan ha már más nincs akkor legyen ez. El nem tudom képzelni, hogy tudott az id rábólintani (gondolom volt beleszólása) a kiadására. Az új ötletekkel szerintem nem lett volna baj, de nekem vhogy nem állt össze szerves egésszé a dolog. Semmi nem lett kifejtve benne: van egy dark sun nevű dimenzió, meg egy veil nevezetű átmenet, slussz. végezetül az értékelésről, ha mint "egy" játékot kellene értékelni, úgy tényleg 70% körülinek tippelném. Ellenben van egy elődje amit talán a fiatalabbak is ismernek, és ahhoz képest ez nem minőség... sajnos. Kár érte, pedig bíztam benne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Blade0012
2009.08.22. 17:31
93.morph: az Activision-nek az égadta világon semmi köze a Batmanhez. Az X-Ment meg a Wolfit a Raven hegesztette, nem igazán hiszem, h az Activision erőltette volna az általad felsorolt cuccokat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. juhasz1
2009.08.22. 17:59
Hy mindenkinek.
Nem rég kiprobáltam a gamet és nekem naon bejött... igaz az elején már kapunk egy porlasztó fegyvert vagy mit amiröl nem tom de rögtön a "Világok Harca jutt eszembe amikro Tom Cruss menekül az Iponok elöll
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Chocho
2009.08.22. 18:15
Blade: Erre magamtól is rájöttem. A gond az, hogy a nyílt utcán már nem gáz nekik, ha egy méter nem sok, annyit se mehetnek harc nélkül. A katonásdit meg a CoD4-ben se szerettem, sőt, én úgy gondolom, hogy a CoD4 egy nagyon túlértékelt játék lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. adam0205
2009.08.22. 18:32
COD5-ben is jönnek a katonák csak ott idegesítőbbek. Ugyanis a japán-amerikai pályán úgy van script-elve az egyik pálya, hogy ameddig nem érsz el az egyik kapuhoz addig megállás nélkül jönnek a japánok. Elég illúzióromboló volt, úgy ahogy az egész játék, COD4 nincs túlértékelve, a hangulata miatt meg főleg nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. 93.morph
2009.08.22. 19:07
Jó ezt az Activisionös dolgot én se gondoltam teljesen komolyan, csak feltűnt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Chocho
2009.08.22. 19:16
adam: A hangulata elment 5 óra alatt, mert kb. annyi ideig tartott végigjátszani. A multi nem érdekelt. De ha kérhetem (ez azt jelenti, hogy muszáj), most már a Wolf legyen a téma!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. lackoo1111
2009.08.22. 20:10
Íme a F.E.A... izé, Wolfenstein egyik legidegesítőbb ellenfele

egyből ez ugrott be a kép láttán

http://www.imdb.com/media/rm1931581440/ch0028978
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Chocho
2009.08.22. 20:17
lackoo1111: És tényleg!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Adriján
2009.08.22. 22:02
Észrevétel: 2. oldal 1. kép játékbeli eseményei. Eléggé ismerős lehet a jelenet a Doom 3ból csak ott 1 tudóst (v mit) kapott el egy hasonló dög a portálból kijövet.

Nah amúgy nagyon jó lett sztem..(Nem részletezném miért... de már az is, hogy gamepaddal vmi eszméletlen j
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Chocho
2009.08.23. 00:12
Úgy érted, a 3. oldal 1. kép, nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. vna
2009.08.23. 01:23
Nekem egyáltalán nem tetszik ez a rész, főleg az előzőhöz képest. Ott még belefért pár csontváz, de ez már annyira gyenge és meggondolatlan.
A multiplayer-részről láttam videót és azért sem érdemes megvenni a játékot.

BTW, 8/10 látványra??? Ugyanennyit kapott a Sims 3 és a H.A.W.X.! Ez kb. úgy néz ki, mint a Mafia, ami azért már elég régi, ráadásul akkor még épp elment ilyen kisfelbontású textúrákkal, főleg, mert elég nagy volt a játéktér és a többi része kiváló volt.
De a Wolfentstein 2009-ben ne úgy nézzen ki, mint egy 2003 körüli játék. Azért a Doom 3, Quake 4 (vagy Mafia 2) sokkal kidolgozottabb volt és sokkal komolyabb fejlődést lehetett megfigyelni. Örülhetnek, ha nem véglegesen járatják le a nevet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Adriján
2009.08.23. 08:11
Jah tényleg a 3. oldalon van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. twollah
2009.08.23. 14:07
Ezt a jatekot is tullihegtek.

A csodat varta mindenki a videok alapjan, aztan negkaptuk a kozepszeruseget.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Chocho
2009.08.23. 14:29
vna: Ebben nem értünk egyet. Szerintem a grafikája van annyira hangulatteremtő és stílusos, hogy megérdemelje a 8/10-et. Ez persze nem szentírás.

Na meg Mafia... Az a játék egy legenda, de 2002-es... azért ne legyünk ennyire igazságtalanok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. adam0205
2009.08.23. 14:46
Szerintem is simán megérdemli a 8/10 pontot főleg, hogy sokkal szebb, mint a Doom 3 meg a Quake 4. Szerintem veled az idő szépítette meg a két játékot, mert nemrég raktam fel újra és sokkal csúnyábbak (Ulra High-on), mint a Wolfenstein. Persze nincs ebben semmi csoda, csak 4-5 éves játékok. Ráadásul ott minden műanyag hatású volt a karakterek is.
Szóval becsülendő, hogy kitartottak a régi Tech 4 mellett és nem csúszott el a megjelenés még jobban mert váltottak volna másik engine-ra. (Ez lett a veszte a Duke Nukem Forever-nek is a sok engine-csere.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Chocho
2009.08.24. 00:03
Castiel: Most erre írjam azt, hogy "nem, nem annyi, és baromság, amit ez a fórumozó összehord"? A dolog nem így működik. Ideje lenne megérteni végre, hogy a cikk is csak egy vélemény, de ezt nem fejtem ki jobban, mert nagyon sokszor megtettem már.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Blade0012
2009.08.24. 08:12
Aha, én is láttam olyan gamekapocs-féle szanaszétistenítő izéket...elég émelyítő ilyesmiket olvasni, mikor a vak is látja ha semmi kiemelkedőt vagy egyedit nem nyújt a játék...talán ez az egyetlen cikk ami úgy általában a valóságot tükrözi...

Adriján: a HAWX gyönyörű volt, többet is érdemelne nyolcnál
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Chocho
2009.08.24. 09:20
"rengeteg másik cikket is olvastam"

Gametrailers.com - 6,8
GameSpot - 7.5
Game Informet - 73
IGN - 73
Eurogamer - 6/10
CVG - 5,7/10

Az EDGE még nem tesztelte, de jó, ha egy 6-ost ad majd rá. Szóval miről is beszélsz?

Blade: Vannak emberek, akik képtelenek elfogadni, hogy nem lehet mindig igazuk. Az ilyenekre jó az "okos enged..." szabálya.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Svindler
2009.08.24. 10:04
Mindenkinek joga van ahhoz, hogy a véleményét _kulturált_ formában megírja. A cikk is egy vélemény, s mint olyan, nem vita tárgya (egyet nem érteni lehet vele, bár nekem az jött le a fórumból, hogy a legtöbb ember így gondolkodik a játékról, lehetett volna jobb is, ilyenkor viszont főleg nem kéne erőltetni a színvonalas jelzőket Castiel...)

Hogy a témához is hozzászóljak, nekem még nem volt szerencsém a játékhoz sajna, de az eddigiek alapján nem is került a prioritási lista élére.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nalaszi
2009.08.24. 10:23
Castiel:

Hol írnak olyat, hogy ennek jó lenne a története?! Chocho még finom volt és nőies amikor erről írt. Szerintem ez egy minősíthetetlen zagyvaság amit ember nem élvezhet aki életében két könyvnél többet elolvasott már... A végén lévő "nagy és meglepő fordulat" -tól már majdnem saját magamat lángszóróztam tarkón akkora blőd baromság! Viszont mentségére legyen mondva a játéknak, hogy nem is nagyon erőlteti a történet orientált játékmenetet úgyhogy a vacak sztori megbocsájtható neki ugyan, de azért tény ami tény.

Egyébként szerintem az egész játék csak némi bevételi forrás az ID -nek semmi több. Az utolsó komoly játékuk fejlesztőként a Doom3 2004 -ből, kiadóként a Enemy Territory: Quake Wars 2007 -ből. A Rage pedig lehet, hogy még jövőre sem jelenik meg, bár szerintem azért 2010 év vége elképzelhető. Úgyhogy fogták egyik jól csengő frencsájzukat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Chocho
2009.08.24. 11:11
"Végy egy kis GTA-t plusz egy kis STALKER-t. Jól keverd meg. Mikor már eléggé habos tégy hozzá csipetnyi PREY-t. Ezzel csak óvatosan mert szemet szúrhat.
S ha mindez megvan -tolj bele FEAR-t, hiszen arra már senki sem emlékszik és tedd be a sütőbe. Mikor kész a finom masszából összeállt móka nevezd el és tedd bele ötleteidet ha még maradt a zacskó alján. Próbáld agyonhypeolni és lesz még sok olyan idióta, mint én aki rohan a boltba és megveszi csak azért mert a neve Wolfenstein."

Ez tetszett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. nalaszi
2009.08.24. 12:06
Chocho:
Igen tényleg nem kiadói voltak a játéknak, de ez csak némi formai hiba részemről. A lényeg, hogy bizonyos játékaikat ők maguk fejlesztik megint másokat pedig kiadják "bérbe". Én csak azt mondtam, hogy az előző "kasszasiker" és a várható Rage között túl nagy idő telt volna el és be kellett szúrni valamit ami ha nem is váltja meg a világot, de azért hozza a pénzt.
Persze, hogy minden játék a pénzről illetve az anyagi sikerről szól, de szerintem a Wolfenstein, csak és kizárólag azért született, hogy átmenetileg bevételhez juttassa a céget. Azért egy ekkora cég mint az ID nyilván nagyot szeretne dobni a legújabb játékával, ami nagyon sok időbe telik.
Tehát amit mondani próbálok, hogy itt most messze nem egy kiemelkedő játék elkészítése volt a cél hanem csupán gyorsan némi pénzt szerezni egy tűrhető játék készítésével.

Castiel: Neked jogod van hozzá, hogy a játéktörténelem egyik legnagyobb játékának tartsd a Wolfenstein -t, nekünk meg ahhoz, hogy egy középszerűnél alig jobbnak. Oszt' jónapot...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Chocho
2009.08.24. 12:10
"Tehát amit mondani próbálok, hogy itt most messze nem egy kiemelkedő játék elkészítése volt a cél hanem csupán gyorsan némi pénzt szerezni egy tűrhető játék készítésével."

A gyorsaság relatív, hisz ez is öt évig tartott. Ezt leszámítva viszont igazad van. A sok lopott játékelem és az erőltetett döntések jellemzőek a divatmajom-viselkedésre. Az egész játék azért lett ilyen, mert gyors pénzt akartak egy jó termékből. Igen, a Wolf nem játék, hanem termék.

Mindazonáltal az idet nem tudom hibáztatni. Ha van vállalat, ami megérdemli a hosszú fennmaradást, még drasztikus és rossz döntések árán is, akkor az az id. A Raven meg nagy csalódás, hisz a RTCW egy nagyon jó FPS volt.

Castiel: Magadat jellemzed a viselkedéseddel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nalaszi
2009.08.24. 12:22
Igen abszolúte igazad van! Egyébként meg a Wolfenstein még így is jobb játék mint a piacon lévő nagyon sok más FPS! Amúgy az öt év fejlesztési idő nekem nagyon gyanúsnak tűnik... Szerintem az ID és a Raven egy ilyen játékot jóval(!) hamarabb "össze tud dobni" ennél. Adott a Doom 3 motorja (újabban Tech4) egy liszenszelt HAVOK, és egy átlagos játékelemekkel bíró FPS. Szerintem inkább azt döntötték el, hogy mikor kellene kiadni ahhoz, hogy a Rage -ig ne legyenek anyagi gondjai a cégnek. De maximálisan egyetértek veled abban, hogy ha ez kell a cég fennmaradásához, és majd valamikor kicsit ezen az áron is, de kapunk majd egy zseniális új FPS -t akkor megérte!

Szerintem mindent összevetve nem olyan drasztikus, vagy rossz döntés ez a Wolfenstein. Ha itt a készítők között nem az lenne, hogy ID, Raven és nem Wolfenstein lenne a játék címe szerintem mindenki sokkal(!) elnézőbb lenne vele szemben.
Szerintem a játék csupán a fejlesztők nevéhez, elődök által nyújtott élményhez nem képes felnőni. Úgy általában az FPS játékok mezőnyében nem egy rossz darab amúgy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. jano12
2009.08.24. 12:38
Szerintem is jó a játék. 25%-ig vittem, kettő óra alatt. Csak letöröltem (igaz nehéz szívvel). Hogy miért? Mert túl véres. Sajnos (vagy nem sajnos) én nem bírom.

De amennyit láttam, az nagyon tetszett. Szépen megcsinált. Végre ez az idősíkos dolog is rendesen ki volt dolgozva. Hangulatos kis játék, csak kár hogy 18+-os.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. lackoo1111
2009.08.24. 15:44
AtomicGamer 75%
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. jano12
2009.08.24. 18:42
Hát azért ez nem egy összehányt játék. Szóval elég nagy ostobaság azt állítani. Vagy ha igen, akkor evvel a többi fejlesztőt minősítettétek (akinek szól persze).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Chocho
2009.08.24. 19:43
Nem mondtuk, hogy összehányt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. pdx06
2009.08.24. 19:55
Nem dobtam tőle hátast egyáltalán. Engem már valahogy nem szórakoztat az a stílus hogy menni az iránytűvel mutatott út irányába, lőni, felszedni egykét tárgyat és kész. Egyre igénytelenebbek a mai játékok én úgy veszem észre. Jobban szeretem az olyasmiket amiben azért egy keveset gondolkodni is kell a továbbjutást illetően.

Az 5 év fejlesztés pedig hülyeség. Abból max 1 évet foglalkoztak a játékkal, kicsit loptak a Timeshift-ből, kicsit ebből, kicsit abból. Komolyan mondom egy 13 éves Redneck Rampage-val jobban elszórakozok még ma is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Chocho
2009.08.24. 22:29
pdx06: Épp ezért gáz, hogy öt éve a köztudatban volt. Hamarabb kellett volna kiadniuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Chocho
2009.08.26. 17:38
flameKing: Annyira de annyira lehúzta a GameStar, hogy 92%-ot adott rá...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. vlxe
2009.08.27. 09:34
Végigtoltam pusztán a régi Wolf miatt. Szigorúan egyszeri játszásra jó ez.... arra még azért elfér.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. alien24
2009.08.27. 11:26
radio station towernel, h lehet atjutni az electric shield -en?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. pdx06
2009.08.27. 15:58
Az tetszik a legjobban mikor gránát hatására egyszerre, ugyanazokkal a mozdulatokkal múlnak ki a katonák. Etéren valóban nosztalgikus hatása van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!