iPon Cikkek

World of Warcraft: harcolj és fejlődj a végletekig

Dátum | 2008. 09. 29.
Szerző | alien
Csoport | JÁTÉK

Elfekről, orkokról, trollokról és más, hasonló „kaliberű” lényekről bizonyára az is hallott már, aki nem túl tájékozott a fantasy és/vagy a szerepjátékok világának legeldugottabb berkeiben. De szinte kikerülhetetlennek tűnnek akkor is, ha a számos fantasy vagy fantasy-elemet felhasználó könyvre, filmre és PC-játékra gondolunk. E „fantasy-dömping” hatására mindig is sokan vágytak arra, hogy fantáziavilágukat tovább élhessék, másokkal is megoszthassák, tovább vívják a végtelen adrenalinszint-növelő harcot, és mindeközben a végletekig fejlesszék karakterük képességeit. Nekik egy alternatíva a World of Warcraft. Ez a cikk pedig azoknak szól, akik nem igazán járatosak a WoW univerzumban, de szeretnének megismerkedni vele.


Az egész talán ott kezdődött, amikor a Vivendi Games leányvállalata, a Blizzard Entertainment 1994-ben piacra dobta az első Warcraftot – a teljes címe Warcraft: Orcs & Humans („Orkok és emberek”) volt –, és ezzel megalapozta a későbbi trilógia sikerét. Ennek folytatásaként és a trilógia második részeként 1995 decemberében látott napvilágot a Warcraft II: Tides of Darkness, majd a kiegészítéseként jelent meg 1996-ban a Warcraft II: Beyond the Dark Portal. A trilógia harmadik része – Warcraft III:  Reign of Chaos – már jelentősebb mértékben különbözött elődeitől. Bővült a játszható fajok száma – az emberek (Humans) és az orkok (Orcs) mellett külön kampányban (campaign) lettek játszhatóvá az éjelfek vagy -tündék (Night Elves) és az élőhalottak (Undeads) –, a kampányokban pedig különféle küldetésekként játszhattunk végig egy-egy történetet. Ezek során megismertük „a fajok eredetét” a Warcraft legendás világában, és gyakorolhattuk is az adott fajjal való „bánásmódot”, valamint az egységek szerepét. Itt kell megjegyeznünk, hogy a Blizzard a sok-sok ismert és a fantasy-világban megszokott motívumot és karaktert lassanként egy olyan egy olyan egyedi hangulatú „Warcraft-világgá” ötvözte, mellyel egyfajta sajátos „mitológiát” teremtett, amit csak erősített a játékok mellett kiadott képregények és regények világa.

Ezt a folyamatot tetőzte be először a RoC hivatalos kiegészítéseként kiadott The Frozen Throne („A Fagyott Trón”) 2003-ban, amelyben több új egység is megjelent és négy új kampány vált elérhetővé, a számos új karakter pedig rengeteg újdonsült képességet „hozott magával”. Az igazi fordulatot azonban ennek egyenes folytatása, a 2004-es World of Warcraft jelentette, amely immár MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game), azaz csak interneten keresztül játszható, sok játékos által vívott szerepjáték volt. Első hivatalos kiegészítője, a The Burning Crusade (a továbbiakban BC, „A lángoló hadjárat”, mert ugye itt „keresztesekről” nemigen lehet szó) 2007 januárjában, a második pedig, a Wrath of the Lich King ez év végére várható.

 Magáról a játékról szólván: első lépésként le kell töltenünk a Blizzard oldaláról a játékot (wow-europe.com), majd telepítenünk azt, de lehetőségünk van a „portéka” tíz napra szóló ingyenes kipróbálására is (http://media.wow-europe.com/wrath/en/preorder.html). A trial account (azaz a „próbaverzió”) épp annyira elég, hogy egy kissé belekóstoljunk a játék hangulatába, komoly fejlődést ennyi idő alatt természetesen nem lehet elérni. Ám amennyiben megvesszük a játékot, a „próbaidő” alatti karakterünket akár folytathatjuk is. A játék kezdete előtti első „fogós kérdés”, hogy melyik szerverhez, avagy „birodalomhoz” (realm) is kapcsolódjunk. Hogyha viszonylag zavartalan(abb)ul fejlődve szeretnénk játszani, úgy a PvE (Player versus Environment, tehát a „játékos a környezettel szemben”) szervert érdemes választanunk. Ekkor egy ellenséges játékost csak akkor van alkalmunk megtámadni – és ha PvE módban vannak, ők is csupán akkor támadhatnak minket –, ha bekapcsoljuk a PvP módot, beavatkozunk egy küzdelembe vagy ellenséges területre lépünk.


Ezzel szemben PvP (Player versus Player, azaz „játékos a játékossal szemben”) szerveren az ún. contested („vitatott”) területeken a játékosok bármikor támadhatják egymást. Sajnos vannak olyan, „szadizmusra” hajlamosabb, magasabb szintet elért játékosok, akik imádják az alacsonyabb szintűeket gyilkolászni, magyarul nem hagyják őket játszani. Itt nyilván nehezebb fejlődni, de a komoly célokhoz könnyebb társakat találni. Emellett léteznek RP (Role-Playing, azaz „szerepjátékos”) szerverek; alapesetben normál PvE szerverek annyi megkötéssel, hogy „ildomos” szerepjátékosnak megfelelően viselkedni, azaz némileg azonosulni a választott karakter tulajdonságaival. Az RPPvP pedig tkp. RP szerver PvP „beütéssel”. Noha nem ingyen – 20 euró fejében –, de háromhavonta a szerverváltásra is lehetőség kínálkozik, bár jelenleg PvE szerverről PvP-re átmenni nem lehet – a közeljövőben ez is változni fog.

Az alapsztori szerint ugyebár a Horda és a Szövetség erői vívják egymással végtelen küzdelmüket, így nekünk is el kell döntenünk, hogy melyik oldalon szeretnénk bekapcsolódni a „csetepatéba”. Itt rutinosabb játékosok a speciális faji képességek szerint is választhatnak, viszont van, akit inkább a kinézet motivál – hiszen ki szeretne egy hullazabáló, rothadó élőhalottat nézni játék közben? (vannak bőven ;) ) A frakcióválasztás után a fajok közül válogathatunk: alliance (szövetséges) oldalon emberek, éjtündék (Night Elf), törpök, gnómok és a BC óta draenei-ek lehetünk. A Horda frakciójához csatlakozva pedig dönthetünk ork, troll, bölényszerű lény (tauren), élőhalott és a BC-vel jött vértünde (Blood Elf) karakter mellett. A faj kiválasztását követi a kasztba sorolódás; a kaszt szabja meg a karakter képességeit, az általa használt harci technikákat és varázslatokat. Alaposan megfontolandó ez a választásunk, hiszen hosszú időre meghatározhatja játékunk jellegét és eredményességét. A kasztok alapvetően négy osztályba sorolhatók: tank (aki állja az ütéseket), healer („gyógyító”, aki életben tartja a tankot és a többieket a csapatban), DPS (Damage Per Second, kb. a „hirtelen sebző”, aki a sebzést osztja), valamint a hibridek, akik tetszés szerint (bár nem túl könnyen) változtathatják a szerepük, de talán egyik szerepkörben sem nyújtanak tökéleteset.

Ha mindezzel megvagyunk, be is léphetünk Azeroth földjére. A karakter nevét is itt kell kiválasztanunk: vannak szabályok, amelyeknek meg kell felelnie a névnek, de ez csak a szokásos (nem lehet rasszista, uszító, trágár stb.). Kezdetnek rögtön találkozunk pár NPC (Non-Player Character), azaz „nem játékos” karakterrel, akik (ha már itt vagyunk) megbíznak minket kisebb-nagyobb feladatokkal. Ezek zömükben questek (küldetések), melyekért és a mobok („tucatlények”) gyilkolászásáért XP (eXperience Point, azaz tapasztalati pont) jár.


Célunk természetszerűleg minél több XP összegyűjtése, hogy ezáltal szinteket léphessünk. Jelenleg lvl 70 (level 70, azaz 70. szint) a csúcs, ami a BC előtt még csupán lvl 60 volt.

A játék elején a fejlődés nagyon gyors, majd egyre inkább lassul. Minden második szinten érdemes meglátogatni a class trainer-ünk („osztályedző”, bár ez inkább sportedzőnek hangzik), hiszen új képességeket tanulhatunk tőle a quest-ek jutalmául kapott (és a legyilkolt mobok kizsebeléséből szerzett) pénzünkön. Lvl 10-en megkapjuk az első talent (képesség) pontunkat (panelja a N lenyomásával jön elő, de külön ikonja is van). Itt kezd izgalmasabbá válni a játék: a talent pontokkal még különlegesebbé tudjuk tenni a karakterünket. Minden fajnak három talent-ága van, ezekből kell kiválasztani, hogy melyiket ítéljük a legideálisabbnak a fejlődéshez. Körülbelül ekkortájt „futunk össze” profession trainerekkel (kb. „foglalkozásra oktató/felkészítő”, ennek is erősen „pedagógus-szaga” van). Csak hogy ne legyen egyszerű, profession (foglalkozás) is két fajta lehet: main professions („elsődleges foglalkozások”) és secondary skills („másodlagos képzettségek”). Utóbbiakból három van, amelyek mindegyike felvehető: fishing („halászat”), cooking („sütés-főzés”) és first aid („elsősegély”). Ezek mind értékes segítséget nyújthatnak a későbbiekben. Elsődleges képességekből már több van, viszont ezekből maximum kettő lehet egyszerre a birtokunkban. Felhasználásukkal készíthetünk varázserővel felszerelt drágaköveket, potionöket („varázsital”), bűbájokat, ruhákat, páncélokat. De ezekkel gyűjthetünk virágokat a varázsitalokhoz, nyúzhatunk állatokat a bőrruhák készítésének alapanyagáért stb. Magasabb szinten néhány prof esetén specializálódhatunk, ami újabb előnyökkel járhat.

Lvl 20 környékén quest reward („küldetési jutalom”) apropóján megkaphatjuk az első varázstárgyunk: ez lehet az öltözet egy darabja/kiegészítője, avagy fegyver. A varázstárgyak színe az erősségüket mutatja (eszerint emelkedő sorrendben): zöld, kék, lila (epic, „hősi”), narancssárga (legendary, „legendás”). Utóbbiból nagyon kevés van, és megkapni is nehéz. Ezen szint környékén következik az első olyan quest, amit javasolt másokkal összefogva, csapatot (group) alkotva teljesíteni. Ez többnyire egy kiemelkedően erős lény legyőzése, akinek csatlósai is akadhatnak, így több ellenféllel kell egyidőben küzdenünk.


A hasonló group questek között is különlegesek az instance-okban (földalatti vagy –feletti elhatárolt helyeken, elhagyott várakban, börtönökben) végrehajtandóak, amelyek folyamatosan jelen lesznek a fejlődésünk során, és legalább öt emberre van szükség a „kipucolásukhoz”. Felépítésük a következő: van sok trash mob („időhúzó tucatlény”) és pár boss („főnök”), akiknek a loot („zsákmány”) táblái mindenféle kellemes meglepetéseket rejtenek, viszont nehéz (később speciális taktikát igényel) a legyőzésük. Itt említjük meg – bár nincs igazán szinthez kötve – a guildeket („céh”, tkp. erős szövetség), hiszen ekkortájt kezdik „zaklatni” az embert, hogy lépjen be egyikükbe. Ez sokféle előnnyel jár: pl. a guilden belül szorosabb a kötelék a játékosok között, könnyebb csapatot toborozni az instance-okba és van saját guild chat (chatből egyébként létezik általános, kereskedelmi, csapatkereső stb. és szabadon kreálható bármilyen, ami éppen eszünkbe jut). A jó guild valójában a magasabb szintű instance-okban nyeri el a valódi értelmét.

Lvl 30-on – BC előtt lvl 40-en – megvehetjük az első mountunk („hátas”), ez 60%-os sebességgel száguld. Minden fajnak van saját jellegzetes mountja, sőt két kaszt is kapott saját hátast: a warlock („boszorkánymester”) lángoló szemű és patájú lovat, a paladin („paplovag”) egy különleges páncélozott lovat. A mountok is elősegítik a fejlődés gyorsulását, nagy távokat rövidebb idő alatt tehetünk meg, vége a fárasztó gyaloglásnak. Lvl 50-en teljesedik ki a talent, ez az a szint, ahol eljutunk az egyik ág maximumáig. Itt kezd igazán erős lenni egy karakter, kialakul a saját stratégia, itt válik el, mire alkalmas egy karakter (tank, heal, dps). Lvl 58-on kimehetünk az új területre, ami a BC-vel került a játékba, az outland-re („külső világ”, itt újabb területek, újabb questek várnak. Lvl 60on megvehetjük az epic mountot („hősi hátas”, ami már 100%-os, még gyorsabban tudnunk haladni. Lvl 70-en hozzájutunk az első repülő mounthoz, és ha már jó sok aranyat gyűjtöttünk össze, megvehetjük az epic flying mountot, ami a mostani csúcssebességet jelenti a játékban.


Azt hihetnénk, hogy elértük a játék csúcsát, pedig ez csak a bemelegítés volt. Erre a szintre elsajátítottunk mindent, amire a továbbiakban szükségünk lehet, de itt kezdődik a játék sava-borsa. Itt már rengeteg frakció van, amiknél el kell nyerni a megbecsülést, hiszen az utolsó szintet, az exaltedet („emelkedett”) elérve szinte mindenütt erős jutalomban részesülünk, amikhez ezen az úton juthatunk hozzá. Ezen túl a komolyabb instance-okba való bejutás is feltételhez van kötve. Itt már kötelező instance-okba járni, hiszen a szintlépés kimaradtával már csak az öltözékünk jobbra cserélésével van lehetőség erősödni. Rengeteg öt fős instance-ot alakítottak ki számunkra, itt össze tudunk gyűjteni egy alap „cuccot” és reputationt („hírnév”). A megfelelő reputationt elérve (most honored, „legbecsültebb”) megvehetjük a kulcsot a heroic („hősi”) instance-okhoz, erősebb trashekkel és keményebb bossokkal. Ha innen is sikerült „felruházkodnunk”, akkor léphetünk tovább egy nagyobb, nehezebb terület felé, ahol már legalább tíz embernek kell együtt dolgozni.

A Kharazan egy nagyon hangulatos instance, talán a BC legeltaláltabb része. Itt találkozhatunk az első set itemekkel („készlet-tárgyakkal”; minden kaszt saját set-tel rendelkezik, aminek minél több darabja van meg, annál jobb bonusokat kap), a tier4 darabjaival (tier 1-2-3 BC előtti lvl 60-as high level instance-okból jött). Itt már találkozhatunk nagyon nehezen legyőzhető, erős boss-okkal, trükkös boss-okkal és egészen poénosokkal. Van, ahol egy helyen (opera) teljesen véletlenszerű boss jön (Piroska és a farkas, Óz, Rómeo és Júlia), persze mind-mind saját taktikát igényel, és sokszor egészen vicces megoldást. A T4 (tier4) csak pár darabja van Kharazanban, párhuzamosan kell bántalmaznunk két kisebb barlangban bújkáló bosst: Magtheridon és Grull, a Sárkányölő (Grull, the Dragon Killer).

Felöltözve, felfegyverezve felléphetünk a fejlődés következő lépcsőjére: T5 instance-ok. A két T5 instance-ba – ezek már „nehezebb diók” a Kharazannál – huszonöt emberrel lehet bemenni. A Black Temple („Fekete Templom”) a nehezebb és a hosszabb sokkal több boss-szal, és a végén meg kell ölni a Warcraft-mitológia egyik kulcsfiguráját, Illidiant.


Ehhez azonban már egy komoly guildben kell helyet szereznünk magunknak ami nem biztos, hogy könnyen megy.

A PvP (player vs. player) a másik lehetséges út a fejlődésre. Alacsony szinten is belefuthattunk, mikor békés questelgetés közben egy rogue („gazfickó”) a semmiből előtűnve legyilkolta szegény karakterünk. Három részre lehet osztani a PvP-t: outdoor („szabadtéri” vagy „kültéri”; ez az, ami alacsony szinten biztos megtalál minket, ha akarjuk, ha nem. Ahogy a neve is mutatja, ez külső területeken vívott, kontroll nélküli harc a másik frakció ellen. Kezdetben csak ez volt; mikor a Blizzard látta, hogy az emberek szeretik egymást gyilkolni, sőt kisebb háborúk alakulnak ki itt-ott, bevezették a rankokat („rangok”). 14 rankot találtak ki, minden rankon újabb, egyre erősebb páncélt/fegyvert adtak. A rank rendszert trükkösen alakították ki: egyrészt minél magasabb rankot kellett elérni, annál több honort („megbecsülés”, 1 ellenfél 1 és 20 közötti honor pontot ért attól függően, hogy mennyien segítettek a megölésében és mennyi volt a szintkülönbség.) Ha a játékos elért egy előre meghatározott pontot (ez mindig változott attól függően, hogy az adott realm (szerver) többi játékosa mennyi pontot gyűjtött), akkor előrébb lépett, viszont ha kevesebbet, rögtön csökkenni kezdett. A rankokkal majdnem egyidőben jöttek a battlegroundok („csatamezők”) is, szám szerint kettő: a Warsong Gulch („Csatadal-szurdok”) és az Alterac Valley („Alterac-völgy”).

Az elsőben 2 tábor áll egymással szemben ugyanolyan épületben, középen nagy mező terül el, mind a 2 bázison 1-1 zászló. A cél: megszerezni a másik zászlaját, és úgy a saját bázisra vinni, hogy ott a saját zászló, és ezt háromszor megtenni. Az Alterac Valley esetén 40-40 ember néz egymással farkasszemet, óriási térkép, a cél legyőzni az ellenfél főnökét. Kezdetben egészen bonyolult, lenyűgöző játék volt, sok részfeladattal, néha 1-1 meccs több napig is tartott, ezt szépen lecsökkentették egy gyors „futamra”: most már ritkán tart 15 percnél tovább. Ilyenkor mindeki számára kiderült, hogy rank 8-9 körülről csak premade („előre megszervezett”) csapatoknak volt igazi esélye a továbblépésre: az így összeszokó és együtt erősödő emberek egyre kevésbé találtak legyőzőre.

Nem sokkal ezután újabb battlegroundot építettek a játékba: ez volt az Arathi Basin („Arathi bázis”). Ez 15-15 emberrel és 5 bázissal – farm, stables („istálló”), gold mine („aranybánya”), lumber mill („fatelep”) és blacksmith („vashámor”) – folyik. Egy bázis helyezkedik el középen és 1-1 a négy égtáj felé. A cél elfoglalni a bázist, azaz felhúzni a saját zászlónk. Ha egy bázison mi uralkodunk, az erőforrást termel számunkra; minél több bázis a miénk, annál gyorsabban, és eszerint rövidebb-hosszabb egy-egy meccs.


A BC közeledtével megszüntették a rank rendszert, és végre nemcsak a saját szerverünkön lévőkkel játszhattunk, hanem több szervert összekötve kialakitották a cross battlegroundokat. Új tulajdonságként megjelent a resiliance („ellenállás, rugalmasság”; ennek segitségével lehet csökkenteni a minket ért sebzést), új battleground az Eye of Storm („Viharszem”). A legjelentősebb változást az Aréna jelenti: ezen csak premade csapatok vehetnek részt, 2-3-5 fővel. Itt már a saját frakciónk csapatai ellen is összesorsolhatnak. Az Aréna saját, nagyon erős setet kapott, egyes darabjait magas Arena Rating („Aréna-helyezés”) eléréséhez kötötték. Az Arénát szezonokra osztották, a szezonok végén egyedi jutalmakat kaptak a legtöbb pontot elérők.

Mint már korábban is említettük, hamarosan megjelenik az új kiegészítő (Wrath of the Lich King) a játékhoz, ami nyilván számos ponton átrendezi majd a játékmenetet. Ám a WoW jelenlegi formájában is ezer és egy olyan finomságot tartogat még, amikről nem beszéltünk, de ezen cikk kereteit meghaladják (akárcsak a teljes Warcraft történet). Addig is, a kezdő és leendő játékosok számára néhány hasznos linket tudunk ajánlani:


http://www.worldofwarcraft.hu/ - ez a játék hivatalos magyar nyelvű oldala;
http://www.wowwiki.com/ - a WoWWiki, a Warcraft-univerzum bárki által szerkeszthető információs bázisa, melyen megtalálható a játékmechanizmustól a Warcraft háttértörténetekig minden;
http://thottbot.com/ - a World of Warcraft-adatbázis.

Webáruházunkban megvásárolhatóak még a játékkal kapcsolatos alábbi termékek:

- Két hónapos előfizetési kártya a WoW európai szervereire;
- A World of Warcraft Battlechest mely tartalmazza az alapjátékot és első kiegészítőjét

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. Multitask
2008.09.29. 14:16
vissza a cikkhez

Ez aztán jó kis játékleírás volt, aki még nem játszott vele, de nagyjából ismeri a Warcraft részeket, az is nagyjából betekintést nyerhet a játékmenetbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. pluto
2008.09.29. 15:25
Jó kis játék teszt, még a gépigényt kellett volna valahova odabiggyeszteni.

u.i. Gratula hogy ennyit tudtál gépelni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2008.09.29. 15:37
Már készül az infoboxunk a jövőre nézve amiben lesz gépigény is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Svindler
2008.09.29. 15:55
Low-ra csavarva máig elmegy rajta
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. abazsaster
2008.09.29. 16:24
ez jó!!! ezentúl lesznek ilyenek is az oldalon???

jó teszt!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Asagrim
2008.09.29. 21:48
Vicceltek? WoW gépigényéről van szó?

Athlon XP 2200+
Radeon 9000 128 MB
1 GB RAM

speccel maxra állított textúrázással meg spell effectel _legalább_ 17 FPS-el tankolom CoT2-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sol
2008.12.12. 17:22
http://wow-europe.com, bal oldalt, az account fülön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!