iPon Cikkek

Worlds of Magic - Csiszolatlan gyémánt

Dátum | 2015. 04. 03.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

A klasszikus Master of Magic-et komoly rajongói bázis és nagyon pozitív értékelések övezik. Évről évre megjelent az IGN és más neves oldalak top 25-ös vagy 100-as listáján is, és a fantasy/stratégia játékok etalonjának számít a mai napig. Az már kevésbé ismert tény, hogy az 1994 szeptemberében megjelent játék kezdetben tele volt bugokkal, a kritikusok pedig a keresztvizet is leszedték a készítőkről, mivel a MoM a rengeteg ötlet és izgalmas újítás mellett majdhogynem játszhatatlan volt. Egészem 1995 májusáig, az 1.31-es patchig kellett várni, hogy gatyába rázzák a játékot, és ez volt az a késznek mondható alkotás, amit azóta is dicsérnek, méghozzá jogosan. A történelmi kitekintésre azért vállalkoztam, mert a Wastelands Interactive egyáltalán nem titkolt szándéka szerint a MoM örökösét szerette volna elkészíteni (ez többé-kevésbé sikerült is), de az indulás tekintetében úgy tűnik, a történelem ismétli önmagát. A játék megjelenését megelőző pár hónapot a közösség szempontjából két hozzáállás jellemezte leginkább: lelkesedés és aggodalom. Mindkettő érthető volt, hiszen egyfelől a neves előd legjobb részeit emelték át az új játékba, másfelől pedig látszott, hogy a WoM bizony nem lesz indulásra kész a megjelenés napjára. Ezt, a készítők a szerződésük korlátaival és kötöttségeivel magyarázták, tisztában voltak vele, hogy vannak hiányosságok, de elmondásuk szerint a megjelenéssel kapcsolatban nem tudnak mit tenni. Emiatt történhetett, hogy aki az első napokban akart játszani, az dobhatott egy 20-as kockával, és ha szerencséje volt, akkor pár körig bírta a játék, vagy épp betöltötte a térképet. A hiányzó tartalmak és a csiszolatlanság sokak kedvét elvette az első napokban, és hamar le is írták a játékot. Az azóta eltelt majdnem 2 hétben viszont komoly változáson ment át a program, és a fejlesztők azóta sem pihennek, ami két dologban mutatkozik meg igazán. Az egyik az őszinte kommunikáció, ahol nem is próbálnak szépíteni azon, ami van, de a fórumokon minden segítséget igyekeznek megadni, valamint a hibajelentésekre érdemben reagálni. Másfelől folyamatosan adják ki a patcheket amik stabilabbá, csiszoltabbá teszik a játékot. Az utóbbi két mondatot pedig nem dicséretnek szánom, hiszen az az elvárható minimum, hogy élvezhető és játszható legyen a kész termék, amiért pénzt adtak az emberek. Mégis említést érdemel, hiszen árnyaltabb képet fest arról, milyen az, amikor a kiadó és a fejlesztő párosából értelemszerűen az előbbi elképzelései szabják meg az irányt, aztán pedig lehet rohanni tüzet oltani.
Ha nem volt szerencsétek az elődhöz, akkor először is azt kell tudnotok a Worlds of Magicről, hogy egy 4X (explore, expand, exploit, exterminate) körökre osztott stratégiai játék, ahol egy Sorcerer Lord bőrébe bújva indulunk neki a világ meghódításának. A világ meghatározása pedig máris további magyarázatra szorul, hiszen az elsődleges sík (prime material plane) mellett a beállításoktól függően még 6 másik síkon tehetjük tiszteletünket hódító seregeinket vezetve. A síkok külön térképnek számítanak, egyedi érceket, egyéb nyersanyagokat és egységeket találunk rajtuk, és más módon is kihívás elé állítanak minket. A levegő síkjára például repülő lényekkel jó menni, ha a szigetek között mozogni képes sereget akarunk, a halál síkján pedig a megszentelt fegyver az alapkövetelmény. A térképek nagyságát, a földrészek és vizek (láva stb.) arányát, az ellenséges varázslók számát és a nehézséget beállítva pedig máris továbbléphetünk, mivel fontos kérdések várnak még válaszra. Az egész stratégiánkat és a játékmenetet is alapvetően befolyásolja, hogy milyen faj vezetőjeként lépünk a harcmezőre.
A szokásos „nincs előnye-nincs hátránya” emberek mellett a gyors és távharcban kiemelkedő szürke elfek, a hullák tömegeivel operáló élőholtak és a rettentő gyorsan szaporodó termeszekhez hasonló myrodant-ok jó példák arra, hogy mekkora eltérésekre számíthatunk városaink és egységeink tekintetében. Összesen 8 faj érhető el jelenleg, melyek közt minden bizonnyal megtaláljuk a céljaiknak leginkább megfelelőt.
Megérkeztünk a játék egyik legsarkalatosabb pontjához, a mágiához. Az elsőre szövevényesnek tűnő rendszer viszont csak addig tűnik bonyolultnak, amíg kicsit közelebbről meg nem nézzük. Az elején sokat fogunk olvasni, mert nem teljesen egyértelmű, hogy mi miben segít és mit ad, de ez is a tanulás folyamata és szerintem jó elmerülni a megannyi varázslat között, latolgatva, hogy mivel rontsuk el ellenségeink napját. A 12 mágiatípus a maga nemében mind azt adja, amire a neve alapján számítanánk. Az elemi mágiák, idézés, pusztítás, élet, halál mind magukért beszélnek, viszont egy kis csavar került a rendszerbe. Amellett, hogy a tűzmágia, a gyógyítás vagy a halálmágia urai is lehetünk, a készítők szándéka az volt, hogy specializálódni is tudjunk. Így például a pusztítás (destruction) varázslatainak gyűjteménye mindenféle forrásból merít. Lesz benne tűzlabda, földrengés, jégvihar, villámcsapás és megannyi gyengítő átok is, a lényeg, hogy az ellenségeink gyors és kíméletlen megsemmisítésére hegyezték ki. Hasonlóan az idézés (summoning) a szolgálatunkba állítható szörnyek és hősök seregét biztosítja számunkra.
Jó hír, hogy 300+ varázslat van a játékban, így jó időbe bele fog telni mire mindet kiismerjük, de a kedvenc varázslatformánk összes spelljének kikutatása is beletelik jó pár körbe. A varázslatok kavalkádjában külön részt foglalnak el a varázstárgyak is. Ezeket a térképen találhatjuk győztes csaták jutalmaként, vagy kocsmákban vehetjük meg. Lehetőség van viszont arra is, hogy általunk kiválasztott tulajdonságokkal rendelkező varázstárgyat készítsünk, csak bírjuk manával. Ezek hőseink és bajnokaink felszerelésének bővítésében hasznosak, tovább növelve amúgy sem csekély hatékonyságukat.
Visszaköszön a különböző előnyök (disciplines) megvásárlása is, mellyel kevesebb manába kerülnek a csata közben ellőtt varázslatok, gyorsabban kutatunk, alapból látjuk a mapot, erősebbek egy adott kör varázslatai és így tovább. Mindezekre értékes pontokat kell áldoznunk egy limitált keretből, így alakítva saját szánk íze szerint avatárunkat. Fejlődésre a játékon belül is lesz módunk, mert a térképen különböző ősi romok, könyvtárak, barlangok stb. felderítése és őreinek lemészárolása során előnyöket, új varázslatokat és egy adott varázslatkör szintjének növekedését is kaphatjuk jutalomként. Sok, a MoM-ban megismert karakter is visszaköszön, R’jak-kal a nekromanta/lich-el az élen. 13 pregenerált varázslóúr bőrébe bújhatunk bele minden előnyükkel és hátrányukkal együtt, és a velük követendő stratégia is teljesen más lehetőségeket nyit meg előttünk.
Bármennyire is szép lett, a játék térképét nekem szoknom kellett, mert elsőre zsúfoltnak és túlzásnak tűnt. Kellett pár óra, mire felismerhetővé váltak a különböző apróságok és a tooltipek is segítettek a kevésbé egyértelmű pontoknál. A városok fejlesztése az épületek kiválasztásával és a népesség managelésével zajlik, aki töltött már időt bármelyik Civilization-nel annak nem lesz nagy meglepetés. Az már kevésbé volt egyértelmű, hogy városainknak fix influence területe van. Ez az a terület, amelyen ha nyersanyag van, akkor abból a város profitál, tehát jól nézzük meg hova küldjük hős telepeseinket városalapításkor. Az AI egyik hiányossága volt kezdetekben, hogy egy cölöpfal minden kószáló szörnytől megóvott minket, hiszen csak ostromgéppel lehetett a falakat sebezni, így a biztonságos város receptje nagyon egyszerű volt, ezt azóta tudtommal javították.
Két sereg találkozásakor a csaták izometrikus nézetben játszhatóak le, hasonlóan, mint az elődnél. A csata helyszín figyelembe veszi, hogy milyen területen találkoztak az egységek (sivatag, mező, erdő, ősi rom stb.), és ugyanúgy körökre osztva léphetünk, használhatunk képességeket, lőhetünk el varázslatokat. A varázslatok effektjei közepesen változatosak, egyfelől a kötelező minimumot hozzák, másfelől elvileg nem került még bele mind a játékba, és a hangok terén sem volt jobb a helyzet a kezdetekben. A szörnyek és egyéb egységek hangjaival problémák voltak, ami azt jelenti, hogy egyféle hangja volt mindennek, legyen szó sárkányról, csontvázról vagy pixie-ről. A hangfájlok megvannak és az implementálásuk az egyik legfontosabb prioritás a készítők szerint. A játék zenéjéről viszont csak jót lehet mondani, eltalált, hangulatos lett és szerencsére változatos is. Nem véletlenül kapott vegyes értékelést a játék sok helyen, és azon sem csodálkozom, hogy a rajongótábor kemény magja ugyanolyan kitartóan védi a játékot és higgadtan áll a helyzethez, mint ahogy azt szó nélkül lehúzták sokan az első napok botrányos indulása miatt. Lehet úgy is nézni, hogy alapvetően mennyi jó dolog van benne, vagy került bele pár nap alatt, ahogy folyamatosan javították a bugokat, de tény, hogy nehéz elmenni szó nélkül egy ilyen katasztrofális start mellett. Örök vita téma, hogy csak a benne levő potenciál számít-e és majd az emberek kivárják, míg "kibontakozik a játék", vagy... Ezért éreztem magam nehéz helyzetben miközben játszottam és az információkat gyűjtögettem. Nyomon követtem a fejlesztők kommunikációját is, akik rengeteg energiát öltek (érthetően) abba, hogy oltsák a tüzet, amit a megjelenés szított. Mivel mostanra stabil lett és sok szempontból fejlődött is a Worlds of Magic, aki kipróbálja, az kellemes élményekre számíthat, ha szereti ezt a stílust. Igazság szerint kíváncsi leszek hol fog tartani pár hónap múlva, ahogy arra is, hogy a történelem újra megismétli-e magát és képes-e kimászni a WoM a nagy elődhöz hasonlóan a gödörből. Az értékelésünk az 1.07-es verziónak szól. Értékelés: 7/10 Platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. Shinjiii
2015.04.03. 08:41
Nem sokat láttam a játékból, de nekem a világtérkép nagyon nem jön be ezzel a griddel... Ráadásul túl kockás minden, mint pl. az utolsó előtti lépen a termőföld-dombocskák, mintha csak WP-re adták volna ki.

Ez az üres harctér meg nulla tereptárggyal... Meg milyen már, körbe zár a hegy az erdővel... Maradok a HOMM-nál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Leon121
2015.04.03. 09:44
Szerencsére mostanában elég sok 4X játék jelent meg, mondhatni meglepően sok, köztük van néhány igen jól sikerült darab is. A Fallen Enchantress: Legendary Heroes már eléggé kinőtte magát, iszonyú élvezetes, az Endless Legend (bár kicsit tágabban értelmezi a fantasy műfaját) pedig számomra kábé a tavalyi év játéka volt. Ezek után nem igazán érzek késztetést egy félkész játék kipróbálására. Bár a masszívan összetett mágia-rendszer azért tagadhatatlanul nyálcsorgatóan hangzik...

Az a térkép pedig tényleg nagyon gázosan néz ki a púp-dombjaival.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Szefmester
2015.04.03. 16:05
Azt hiszem maradok a Master of Magic GoG verziómnál... Meg a többi 4x játék mellett.. (ó jóféle Masre of Orion 2 felújításnak de örülnék...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Shinjiii
2015.04.04. 10:27
Leon121

Köszi a tippeket, utána néztem a két játéknak, baszottul tetszenek. Talán az Endless Legend jobban, kellemesebb hangulatot áraszt.

Cserébe ajánlom figyelmedbe a Meridian: New World-öt, ha szeretted a Starcraftot, ez is bejön majd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szefmester
2015.04.04. 14:00
Na és ezt most minek linkelted ugyan?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. VikMorroHu... Leon1...
2015.04.04. 18:28
Köszi a tippet, ez az Endless Legend érdekel. Fel is vettem a listámra, bár nem tudom, mikor keríthetnék rá sort. Worlds of Magic érdekes, de ahogy néztem egy játékmenet videót, a játéktér miatt valahogy nem támadt olyan kedvem, hogy rohanjak megvásárolni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Leon121
2015.04.04. 19:02
Igen, az Endless Legend az utóbbi évek talán legjobb 4X játéka, a két ajánlottam közül mindenképp az a jobb. Valahogy nem kapott túlzottan nagy hírverést (bár mi írtunk róla), kicsit a radar alatt maradt, de mindenképp érdemes ránézni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. benczeb90
2015.04.07. 08:23
Jaja Endless legend igazán nem rossz. Lekötött 3-4 napra elég rendesen. Aztán paff, meguntam. De nem bántam meg a vele eltöltött órákat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Meteoreso
2015.04.19. 09:27
A kint lévő példány bugos nagyon.
Mondjuk ki játszhatatlanul...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!