iPon Cikkek

WRC 6 - Még mindig kevés

Dátum | 2016. 10. 14.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Nem panaszkodhatnak a rali rajongói, hiszen ebben az évben alaposan el vagyunk látva játékokkal. Talán már egy kicsit túl sokkal is, így nem árt tisztázni, hogy mi a helyzet. Először is, ott van ugyebár a Dirt Rally. Itt a felállás viszonylag egyszerű: a Codemasters fejleszti, és jelenleg a legjobb ralis játék, amiért csak pénzt lehet adni. Aztán most megjelent a WRC 6, ami ugyebár a WRC-sorozat (meglepő módon) hatodik része. Annak a sorozatnak, amit egészen az ötödik felvonásig a mostanában autós-motoros játékokat futószalagon gyártó olasz Milestone készített. A WRC 5-re azonban elvették tőlük a hivatalos licencet, így azt már a francia Kyoton fejlesztette, mint ahogy jelen tesztünk alanyát, a WRC 6-ot is. Ezzel párhuzamosan azért a Milestone sem adta fel a ralis témát, így pár hónapja tőlük érkezett a Sebastien Löeb Rally Evo. De visszakanyarodva a WRC-hez: a franciák által összerakott előző rész nem volt éppen jó, és akkor még nagyon finoman fogalmaztam. Persze, ezt betudhatjuk annak, hogy még az előző generációra is gondolniuk kellett, valamint először készítettek ilyen játékot.
A WRC 6 azonban már csak az új generációs konzolokra és PC-re készült, ráadásul most már tapasztalatuk is van a srácoknak, így joggal reménykedhettünk valami sokkal jobban. És ez részben be is igazolódott: a WRC 6 tényleg jobb, mint az elődje, de még mindig inkább középszerű, és messze elmarad a Dirt Rallytól. A problémák technológiai fronton kezdődnek: nekem PC-n például csak minden harmadik-negyedik indításra volt hajlandó ténylegesen el is indulni, egyébként meg valami DirectX-hibát dobott fel. De akkor is rendszeresen kifagyott és visszadobott a desktopra, amikor screenshotokat próbáltam készíteni FRAPS-szal. Szerencsére azért néhány így is összejött. De sajnos a konzolosok sem jártak jobban. A teljesítménytesztek szerint a WRC 6 ugyan nagyon igyekszik magát belőni 30fps-re, de sajnos az esetek többségében ez nem igazán sikerül neki. Eleve hatalmas probléma és megengedhetetlen egy ralis játék esetében, hogy ne 60fps-sel fusson, de a 25-30fps közötti ingázás egyenesen élvezhetetlenné teszi az anyagot számos ponton. Főleg úgy, hogy a Dirt Rally jobban néz ki, és közel tökéletesen fut 1080p-ben és 60fps-sel konzolokon.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a WRC 6 csúnya lenne, de azért nem is kifejezetten szép. Az autók modelljei rendben vannak, és a környezetet is sikerült autentikus módon visszaadni, de itt már azért feltűnnek az elnagyolt útszéli modellek, a közönség szinte teljes hiánya, és a fű, ami még két generációval ezelőtt is éppen csak elment volna. A fejlesztők egyébként jól használták ki a hivatalos WRC-licencet, hiszen megkapjuk mind a 14 helyszínt, így autózhatunk Argentínától Olaszországon át Svédországig, sőt, még Kína is bekerült, amit közben már kivettek a versenynaptárból. A helyszínek elég hangulatosak tudnak lenni: mindenhol kapunk 4-5-6 szakaszt (összesen 67 szakaszon mehetünk végig), melyek között sokszor még az útfelület is változhat. Aztán persze mindehhez hozzávehetjük, hogy versenyezhetünk éjszaka, ami szintén egészen jól néz ki, és nagyon félelmetes, ahogy a fényszóróink csak egy kis részt világítanak be a szűk utakon. Viszont esőben már teljesen borul a grafika: eleve nem úgy tűnik, mintha esne az eső, inkább csak olyan az egész, mintha köd borítaná be a pályát, és az útfelületek sem tűnnek nedvesnek. Szóval bőven van még hová fejlődni.
A következő furcsaságot a navigátorral kapcsolatban kell megemlítenem. A navigátor a ralisport egyik legfontosabb eleme: mivel a pilóta tulajdonképpen vakon vezet, ha nem jó a navigátor, akkor viszonylag hamar kötnek ki az autóval az első fában. Namármost, a WRC 6 úgy indít, hogy megkérdezi tőlünk, mennyire vagyunk jóban a ralis játékokkal, és ez alapján, meg az első néhány vezetésünket figyelembe véve próbálja meg belőni a nehézségi fokozatot (amit aztán amúgy úgy változtathatunk, ahogy akarunk). Igen ám, de az első próbaszakaszban valamiért egyáltalán nincs navigátor. Nem tudtam rájönni, hogy direkt vagy véletlenül, mindenesetre nagyon furcsa volt. Aztán amikor rendesen versenyzünk, a navigátor úgy 80%-ban jól teszi a dolgát, a maradék időben viszont nagyon nem. Kicsit olyan érzésem volt néha, mintha előre kitalált pontokon kezdené el bemondani a következő kanyarokat még akkor is, ha a közelükben sem vagyok... aztán meg (mintha rájött volna, hogy hülye szegény) csöndben maradna, és elkésne a kettővel későbbi kanyar bemondásával. A menüből ugyan lehet állítani, hogy mennyire mondja előre, vagy későbbre a dolgokat, de tapasztalatom szerint ha ezzel babrálunk, akkor csak lerontjuk a 80%-ot, amikor viszont jól működik. Ezen kívül olyan esetek is előfordulnak, amikor arra utasít, hogy ne vágjuk le a kanyart, holott nyugodtan le lehet és érdemes is, vagy hogy maradjunk a pálya külső ívén, amikor pedig ott éppen egy akadály található, amit aztán jól telibe csapunk.
Ami az autók felhozatalát illeti, elérhető a WRC-ben szereplő összes típus, így a Mini Cooper WRC, a Citroen DS 3 WRC, a Wolkswagen Polo R WRC, a Hyundai i20 WRC, és a Ford Fiesta WRC is, de a legfelsőbb kategória mellett indulhatunk még a WRC 2-ben és a WRC Juniorban is. Az egyjátékos kampány tulajdonképpen erre épít, és rendkívül fapados az egész: nevet adunk pilótánknak és kiválasztjuk a nemzetiségét, majd a Juniorból felküzdjük magunkat a WRC-be, teljesítve az elénk rakott, sorban érkező versenyeket. És ennyi. A szakaszok és a versenynapok között sincs szinte semmi lehetőségünk, csak azt kell kitalálnunk, hogy a rendelkezésre álló idő alatt milyen javításokat végezzünk el. Ez bizony a Dirt Rally után azért elég kevés. Játszhatunk a kampányon kívül gyors versenyeket, illetve testreszabott bajnokságot, ahol mi határozhatjuk meg a pályák sorrendjét, valamint ott van még a Driving Test, ami néhány egyszerű vezetéstechnikai gyakorlattal vizsgáztat minket. De online területen sem túl nagy a választék: tolhatunk versenyt nyolc másik játékos ellen, ahol a többiek szellemként jelennek meg, így mindig láthatjuk, hogy teljesítünk velük szemben, illetve vannak még bizonyos ideig élő kihívások, amiknek megpróbálkozhatunk a megdöntésével.
A WRC 6 tehát alapvetően eléggé fapados, tulajdonképpen a kötelezőt hozza. Ami azonban megmenti a teljes középszerűségtől, hogy a vezetési modellje egészen jó. Persze meg kell jegyezni, hogy még mindent teljes szimulációra állítva sem beszélhetünk szimulációról, és még így is elmarad a Dirt Rally mögött, de azért élvezeteseket lehet vele autózni. Jól érződnek a járgányokra ható erők, a gumik közötti különbségek, és persze az útfelület jellege is komolyan befolyásolja a vezethetőséget. A nehézségből lejjebb véve tulajdonképpen teljesen árkád játékká válik a WRC 6, túlzottan is leegyszerűsödik a vezethetőség, így ezt igazából nem tudom ajánlani. Összességében igazából azoknak való, akik mindenképpen egy hivatalos WRC-licenccel rendelkező játékot szeretnének tolni, és már járatosak a rali világában, így nem nagyon foglalkoznak a körítéssel. Ha nem számít más, csak a nyers verseny, akkor a WRC 6 nem rossz választás, főleg, hogy egyébként PC-n 10 euróval olcsóbb a Dirt Rallynál. De ezzel együtt én inkább kifizetném azt a tíz eurót, mert a Dirt Rally annyival jobb, hogy nem tudnék együtt élni a tudattal, hogy ha már ralis játékot vettem, nem voltam rá hajlandó kiadni még háromezer forintot.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Wines
2016.10.14. 10:45
Életemben nem vezettem még rally autót verseny körülmények között, így sajnos nekem mindegy, hogy ez szimulátor-e és milyen a vezetési modell. Még jó, hogy a cikkeket profi és tapasztalt rallyversenyzők írják.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Gorgonka Wines
2016.10.14. 11:06
Nagyon cinikus...
Szerintem nem rossz a cikk, kiderült belőle, amit tudni kell a játékról.
Próbáld ki a Dirt Rallyt és a WRC ötödik részét és érteni fogod miért írta a cikk írója, amit írt. Ég és föld különbség.
Persze azt nem tudom, hogy tényleg úgy kell-e viselkednie egy autónak, ahogy a Dirt Rallyban teszi, de szerintem is közelebb állhat a valósághoz, mert a WRC nagyon árkád.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Quapaw Wines
2016.10.14. 15:22
Ne haragudj, de egy rally játéknál mégis mi legyen a referencia, ha nem a fizikai motor és a járművek viselkedése? Az összes feature ezen kívül csak körítés, ha ez nem közelíti meg a valóságot, akkor abszolút nem érdemes vele foglalkozni. Arcade játéknak ott van a Need For Speed és a Burnout széria, én abszolút egyet értek a cikk írójával.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Dante73
2016.10.14. 15:24
Nekem 1-2 dolog hiányzik a cikkből.
pl; van-e benne belső nézet? Irányítása van, vagy fizikája? (nem, az "árkád" a "nem szimulátor" és hasonlók erre nem válaszok.) Sajnos, az utóbbi 10 évben elharapódzott, hogy nem fizikai engine, hanem script alapú az irányítás. Egy fizikai alapút lehet szimulátortól bolondbiztos árkádig belőni, (gyárilag, és kisebb mértékben otthon, a gép előtt ülve) míg egy script alapú "irányítás" inkább az otthon, a szőnyegen folyó matchbox csatákra emlékeztet. Nem tudom, mire jó, de mostanság már a cikkekben, (nem, nem csak itt, sajnos mindenhol) is keverik a dolgokat. A fizikai engine-nél állandóan a szimulátor szót erőltetik, a scriptnél az árkád szót, de sajnos ma már ebben is iszonyú keveredés van. Mind a fejekben, mind a gyári marketing anyagban, mind a tesztekben... Mindenki csak azt erőlteti, hogy jó, mert más az irányítása x, mint y autónak... Pedig ez mennyire nem mond semmit!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!