iPon Cikkek

WRC: FIA World Rally Championship

Dátum | 2010. 10. 31.
Szerző | Lawrence_Benson
Csoport | JÁTÉK

Bal ív hosszú, kettőszáz, a tető előtt fék, és bal három a fenyő után. Jobb kettő és jobb három, benntartod, sár, ötven, ötvenre bukkan, bal ív hosszú, bal egy fék, jobb huszonhárom, belül gumi, sodorhat. A navigátor fáradhatatlanul adja az utasításokat, a hangja néha elcsuklik, amikor centikre kerülöd a betonoszlopokat, de te nem veszel vissza, küzdesz. Hallod a kavicsok kopogását az alvázon, a motor minden visszaváltáskor úgy sikít fel, mintha kínoznád, kapkodod a kormányt, úgy tűnhet, hogy nem vagy ura az autónak, de ismered minden porcikáját, évek óta vezeted, és még egyszer sem értettétek félre egymást. Apró mozdulataid úgy hatnak rá, mintha egy test lennétek, ő a tökéletes működésre fejlesztett fém gépezet, és te vagy az élő szív, együtt nincsen ellenfeletek, most azonban nagyon kell figyelni. Egész éjjel esett, ma már ketten felborultak, te közeledsz a halálkanyar felé, másfél másodpercet kell behoznod, a melletted ülő már negyedszerre üvölti, hogy fékezz, de te kivársz, és csak az utolsó pillanatban taposol a pedálra. Kikapod a kormányt, a bal lábadat még fel sem engedted, de a jobbal már a gázt nyomod, egy rövid egyenes következik, a vakuk a szemedbe villannak, nem pislogsz, s úgy suhansz át a célvonalon, mintha hátulról lőnének rád. A szíved nem hagyja abba a dobogást, egy másodperc múlva a csapatrádióban azonban megszólal egy ismerős hang, s azt mondja: fiam, megcsináltad.

Száguldás, szerelem
World Rally Championship, Production, Super 2000, és Junior. A ralivilág legnagyobb megmérettetései várnak ránk az új WRC játékban, mely öt év után visszatért közénk, hogy megmutassa, bárki lehet olyan jó, mint Sébastien Loeb, csak kitartónak kell lenni. A játék feldolgozza a teljes idei rali idényt, megfordulunk benne az összes olyan helyszínen, ahol a valódi pilóták is jártak, a rátermettségünket pedig több különböző játékmódban is bizonyíthatjuk. A single stage a gyorsversenyeknek ad otthont, a single rally egy több futamos kihívás, a championship a négy különböző WRC bajnokságot nyitja meg előttünk, egyéni összeállításokban, a time trial egy online ranglistával kiegészített időmérő, a hot seat a négyjátékos mókák kedvelőinek kedvence, míg a rally academy egy oktatómód, melyben megtanulhatjuk, hogyan is kell profi szinten kezelni az autót. Utóbbit érdemes is végigcsinálni, hiszen jó pár másodpercet csiszolhatunk az időnkön azzal, hogy tudatosan vágunk neki a kanyaroknak, s nem árt az sem, ha tudjuk, hogy az ugratóknál, vagy a vízátfolyásoknál mire lehet számítani.

Ez nem egy hétvégi kirándulás
Ha a klasszikus futamok mellett valami nagyobb, és komolyabb kihívásra vágyunk, akkor érdemes meglátogatni még a road to the WRC-re keresztelt módot. Ez maga a karrier, melyben saját csapattal állhatunk rajthoz, először kisebb, helyi junior versenyeken indulva, majd meg sem állunk a rali vébé csúcsáig. Összesen nem kevesebb, mint ötvenöt bajnokság vár ránk, melyek során pénzt, tapasztalatot, és tiszteletet gyűjthetünk, s minél jobban teljesítünk, annál erősebb szponzoraink lesznek, mi pedig annál jobb autót vehetünk magunknak. A játékmód jó pár óra kellemes kihívást nyújt, segítségével magányosan vívhatjuk szélmalomharcunkat a stopperóra ellen: ahogyan a valódi WRC sorozatban, úgy itt is egyenként indulnak a versenyzők, s csak az számít, hogy ki tud kevesebb idő alatt átvágni a terepen.

A Milestone és a Black Bean Games nem spórolt a jogok megszerzésénél. A játékba tizennyolc különböző járműtípus, több klasszikus modell, ötvennyolc pilóta, tizenhárom helyszín, és hetvennyolc pályaszakasz került, pontosan ötszázötven kilométernyi úttal. A világbajnokság során megfordulunk Svédországban, Mexikóban, Jordániában, Törökországban, Új-Zélandon, Portugáliában, Bulgáriában, Finnországban, Németországban, Japánban, Franciaországban, Spanyolországban, és Walesben, és mindenhol más kihívás vár ránk. A saras, homokos, sziklás, városi, vagy havas pályák profi pilótát kívánnak, de szerencsére nem öreg Ladákkal kell indulnunk, komoly versenytechnika az, ami a fenekünk alá kerül. Az autók a bajnokságoknak megfelelően négy kategóriára lettek osztva, a junior osztályban van Suzuki Swift, Citroen C2, Renault Clio, Ford Fiesta, és Honda Civic, míg eggyel fentebb lépve már Subaru Impreza, illetve két Mitsubishi Lancer vár ránk. A kétezresek között Peugeot 207, Skoda Fabia, Punto Abarth, és egy nagyobb motorral szerelt Fiesta modellt találhatunk, a WRC osztályban pedig kétféle Ford Focusszal, egy csúcsteljesítményű Imprezával, és egy világbajnok Citroen C4-essel állhatunk rajthoz.

Városnézésre nincs idő
Ahogyan a fejlesztők korábbi játékaiban megszokhattuk, ezúttal is vagy ezer beállítást lehet végezni az autón, amik bizony komoly hatással vannak a menetteljesítményre is. A fékerő-elosztás a gyors sebességcsökkentést, illetve a fékezés közbeni kormányozhatóságot állítja egymással szembe, a leszorító-erőt magasra tolva növelhetjük a végsebességet a jó útfogás kárára, továbbá finomíthatunk a differenciálművön is, mellyel az alul-, illetve túlkormányzottságot lehet szabályozni. De itt még nincs vége, a hasmagasság növelése vagy csökkentése a különböző úttípusokon való stabilitásra van hatással, a kipörgésgátló állítgatása a négykerék-meghajtású modelleknél hoz látványos változást, a felfüggesztésnél az útfogást növelhetjük, míg az áttét megbütykölésével jó kigyorsítást, vagy nagyobb végsebességet érhetünk el. Játékstílusunktól függően érdemes ezeket végignézni, segítenek a finomhangolások akkor is, ha őrült módjára, padlógázzal, vagy éppen fordítva, lassan, de megfontoltan szeretünk vezetni.

Nehéz az út a dobogóig
Az ember és a vas határainak feszegetése sokszor azzal jár, hogy ripityára törjük az autót. Pályaelhagyásokkal, kisebb gázolásokkal, kicsúszásokkal rendesen le tudjuk amortizálni a technikát, sérülhet a motor, a fék, a kormánymű, a váltó, a hűtés, az elektronika, a felfüggesztés, de még a kasztnit, és a kerekeket is kicsinálhatjuk, ha nem vigyázunk. Ezek hozományaként gyengül az úttartás, az autó már nem úgy fog reagálni a mozdulatainkra, ahogyan korábban, nehezebb lesz a váltás, elfolyhat az olajunk, és túlmelegedhet a motor, így pedig súlyos másodperceket veszíthetünk, ami a világbajnoki címünkbe is kerülhet. Persze a versenyek után mindig van lehetőség az éppen szerzett sérülések kijavítására, erre azonban csak egy virtuális munkaóra áll rendelkezésre, s ha többet dolgozunk rajta, akkor a bajnokság soron következő futama kemény időbüntetésekkel indul csak.

A játék a szimulátor stílust képviseli, így nem lehet tőle elvárni, hogy akkora showelemekkel jelentkezzen, mint a DiRT, de ennek is megvan a maga szépsége. A látványos száguldások helyett egy lassabb, megfontoltabb tempót kell felvennünk, oda kell figyelni minden kis bukkanóra, bármi kibillenthet minket a tökéletes ívről, a legélvezetesebb versenyeket pedig belső nézettel kapjuk. A sebességérzetet nagyon eltalálták, a sóder finoman dobálja a kocsit, harcol a lengéscsillapító, minket pedig végre megcsap egy kicsi abból, amit úgy hívunk, hogy rali. Mindez azonban hatványozottan csökken, ha külső kamerára váltunk. Ekkor úgy tűnik, mintha lebegnénk a pálya felett, nem érezzük annyira, hogy merre fog menni az autó, és könnyebb kizökkenni a tempóból is, higgyétek el, kár erőltetni.

Ide már a téli gumi is kevés
A Superstars V8 Next Challenge és az SBK X motorja hajtja a WRC-t is, ennek megfelelően pedig a grafika se az a nagyon komoly eresztés. A látvány nem csúnya, de maszatos és ingerszegény, nem vágyik popularitásra, nincsenek is benne szemkápráztató effektek, mindenből csak a kötelezőt hozza. Ettől függetlenül azért vannak szép pillanatai, a napsütötte jordániai sivatag például nagyon hangulatos, és a svéd havas pálya is kellemesre sikerült, máskor viszont egyenesen ronda tud lenni, főleg alkonyatkor, vagy borús időben. Ezzel még meg is tudnánk békélni, a hangok viszont nagyon bénák lettek. A motorzajok élesek, ütközésnél olyan érzésünk van, mintha nem is autóban, hanem gumicsónakban ülnénk, a navigátor pedig minden bizonnyal tudathasadásos. Gépiesen darálja a soron következő kanyarok leírását, a legkisebb karcolásokra teli torokból ordít fel, majd egy pillanat alatt visszaáll a robotmunkára, és folytatja, mintha semmi sem történt volna.

Harc a másodpercekért
Ettől függetlenül a száguldozás jó móka, eltölthetjük a szabad óráinkat azzal, hogy építjük a karrierünket, és sorra próbáljuk ki mindegyik autót, meg pályát (van bőven), de hamar bele fogunk unni az egészbe. Ha az időmérőket bírjuk is, a gyenge kivitelezés és a sok apró hiba miatt nem kizárt, hogy félúton feladjuk a játékot, és becseréljük a lemezt valami másra. Nagy kár érte, hiába rétegjáték ugyanis a rali, azért illett volna odafigyelni ezekre, főleg pont most, hogy a legkeményebb, őszi, karácsonyi időszakra időzítették a megjelenést.

Ha már elegünk van az egyszemélyes körözgetésből, akkor érdemes kipróbálni a multiplayer módokat is. A hotseatről korábban már volt szó, itt egy gépnél legfeljebb négyen szállhatunk versenybe, cserélgetve a kontrollert, és igyekezve megdönteni egymás idejét, míg a special stage, a rally, meg a championship hasonló a single player kihívásokhoz, annyi különbséggel, hogy itt a gép helyett hús-vér emberek eredményeivel kell felvennünk a versenyt. Csak meg kell adnunk, hogy milyen futamot akarunk indítani, milyen autóosztály jelentkezhet, illetve hány játékost várunk, s már indulhat is a játék.

Valami nagyon félresiklott
A WRC: FIA World Rally Championship jó játék lehetett volna, ha egy kicsit profibb, tapasztaltabb stúdió veszi gondozásba. A Milestone munkáján sajnos látszik a pénztelenség, nincsenek közöttük alkotók, nem tudják, hogy mi kell az embereknek, és miként lehet feldobni egy ilyen versenyt, csak átrajzolták a korábbi játékukat, és azt gondolták, hogy ezzel meg van oldva minden. Így pedig nem is érdemelnek jobb értékelést egy erős közepesnél, a játék sok tekintetben lapos lett, még az sem menti meg, hogy a vezetési élmény (ha túl tudjuk tenni magunkat a hibákon) rendben van.


Platformok: PC, Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. maláj
2010.10.31. 07:06
hát jh - max. elpötyögni jó vele ráérő perceinkben reális értékelés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Sediqwe
2010.10.31. 08:38
Még sok is az értékelés!
Borzalmas, ez, szr
Egyszerüen ha nem az ideális íven mész (billentyüzettel lehetetlen) akkor kész, véged.
Nem kanyarodik, egy idő után csak oldalra csúszik, vegyenek téli gumit mert ez NEM REÁLIS, csalódás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Tirexi
2010.10.31. 08:57
A leggagyibb "szimulátor" amit valaha láttam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. sponnyabob
2010.10.31. 10:24
"PRO
-A rali rajongók ellesznek vele, a vezetési élmény jó"

Ez már szinte fáj komolyan a rali rajongók inkább sírnak mikor ezt meglátják a vezetési élményről meg annyit hogy ha nem ott mész ahol a játék akarja akkor kicseszik veled. Szóval ez így még csak közepesnek sem megy el sajnos ez a játék nagyon el lett rontva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. lamer_rich...
2010.10.31. 11:33
Még mindig a Richard Burns Rally a legjobb a Magyar, vagy a Francia, vagy a Cseh pluginjával(kinek melyik tetszik).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Heroes27
2010.10.31. 11:55
Tényleg katasztrófa lett a játék, még sokat is kapott. Feltettem, fenn is hagyom, talán egyszer végigviszem, de semmi több. A negatívumokhoz simán lehetett volna írni még pár dolgot, csak gondolom az elemző nem szerette volna nagyon azokat hangsúlyozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. szabtam
2010.10.31. 13:40
lehet, hogy túlzásnak hangzik, de ezt a játékot már a cmr2 is elveri, minden tekintetben. pedig azt nem ma adták ki.

már nem emlékszem pontosan,de:

-a g25 kormányt sem tudtam rá beállítani rendesen. valami nagy gubanc volt vele. asszem csak a kuplungot lehetett féknek definiálni (?)
- valamelyik nézet is hiányzott asszem...

arra viszont pontosan emlékszem, hogy egy óra szerencsétlenkedés és gyomorfájás után feladtam.

szerintem is borzalom, még közepes minősítést sem érdemel...
csak már nagyon vágyom egy kis havas pályára, amin utoljára egy régebbi cmr-ben játszottam... (dirt3-ban lesz újra hó!)

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. nedcoleman
2010.10.31. 13:55
Erősen középszerű kivitelezés az lehet ezen a szinten pro érv...
Most komolyan hülyének nézik a fogyasztót vagy vevőt vagy kit is?
Lassan hívhatnánk bűncselekménynek is amit elkövetnek ellenünk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. bmakszim
2010.10.31. 14:33
Akármennyire is gyenge a grafika és vacak a hang, nekem még mindig jobban tetszik, mint a Dirt féle majomkodás. Nagyon kellett már egy igazi rali Pc-re. Az értékeléssel egyetértek, de igazából nem is vártam többet ettől, a kiadót ismerve nem is lehetett. Én elvagyok vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Steve1207
2010.10.31. 15:16
A kivitelezés olyan amilyen, de végre van egy új wrc idényt bemutató játék. Irányítással nekem nem volt gondom, ralisabb, mint a dirt és hasonlók, itt fékezni is kell azért nem csak úgy beleszáguldasz a dolgokba. Ne kövezzetek meg ezért, imádtam a dirt-öt is Hivatalos kocsik, hivatalos pályák és végre van havas pálya! Jobb textúrák, optimalizálás és finomítás, ennyi a hibája (ami összességében elég sok és idegesítő), versenyzésre viszont nem rossz. El lehet ezzel lenni, értékelés jogos, de ennyit megérdemelt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. nedcoleman
2010.10.31. 17:30
Ne essünk bele abba hibába, hogy összehasonlítsuk ezt a játékot a Dirt-tel!
Semmi közük egymásoz elvileg. Illetve azért sem, mert így a lényeget veszitek figyelmen kívül. Mégpedig azt, hogy ez a játék egy hivatalos wrc rally játék lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kiskoller
2010.10.31. 18:00
nem csípem a rallys játékokat, nem is játszottam sokkal, lehet hogy a játék <#mod#>, de hogy a bevezető eszméletlen hangulatos lett az nem vitás!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Pales
2010.10.31. 19:10
Bárcsak a Dirt sorozat dolgozná fel a rally vb-t!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. rootshaper
2010.10.31. 19:56
kicsit furcsa nekem ez a cikk. ugy ir rola a szerzo mintha ez egy tokre popec jatek lenne ( kozben tudjuk mindannyian, hogy egyaltalan nem az ) majd a vegen felsorol csomo mindent a Pro oszlopba es a Kontraba meg egyetlen dolgot ( kozben tudjuk mindannyian, hogy joval tobb sebbol verzik a cucc ) es rabiggyeszt egy 65%-os ertekelest... nem erzem benne, hogy miert lett 65%, ( kozben pedig tudom, hogy nem jo a jatek, nagyon nem ), de aki eloszor a cikket olvassa, sztem osszezavarodhat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. TaRsY
2010.11.01. 17:14
Engem pl meg is össze is zavart.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Lawrence_B...
2010.11.01. 17:37
Az első két oldal inkább ilyen leíró rész, a vélemény a harmadikon olvasható, na az alapján a 65% szerintem teljesen rendben van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. MassKilla
2010.11.02. 06:40
utsó képen valami tényleg félresiklott... hova tűntek a textúrák?? de komolyan??? 2010-et írunk!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Everybody
2010.11.03. 18:28
Igaz, hogy a graf. nem üti meg a szintet, de élménynek nem utolsó gamma. Ehhez nekem pl ki kellett kapcsolni az összes segítséget, hadd drifteljen a gép a kanyarokban... Graf szempontjából ami elggé bosszantó volt, (a nyilvánvalókon kívül) hogy az autón a tükröződés eléggé low fpssel száguld... Nálatok is? Vagy csak kevés lenne a gépem hozzá? (naaa, azért ezt nem hiszem ) Elég sok buggal is találkoztam mondjuk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. funkyman
2010.11.16. 09:16
Egy korrekt rally-s játék. Nyilván ha valakinek nem okoz mámort az hogy a kedvenc csapatával/pilótájával autózza az időket, az hamar elunja a dolgot. Irányításilyg és grafikailag rendben van a program.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!