iPon Cikkek

X1950GT és Pro

Dátum | 2007. 03. 16.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

"Tavaly, az utolsó negyedévben jelent meg az AMD-Ati X1950Pro-ja, mely most a középkategóriában küzd a kiélezett harcban vetélytársai ellen. Akkor úgy tűnt, hogy ő lesz az utolsó hírmondója a DirectX9-es Radeon hadseregnek, azonban már színrelépésekor sötét fellegek gyülekeztek az ellenfél vára felett, és az nVidia útjára bocsátotta legújabb zászlóshajóját, a 8800GTX-et, ami iszonyatos pusztítást végzett a hadszíntéren. Új király született a felsőkategóriában. Eközben az Ati futárai egyre csak rossz híreket hoztak nyugat felől: a megváltó még csak ébredezik, nem áll készen a bevetésre, érkezésének időpontja egyre csak csúszik… A vezetők úgy döntöttek, keményen megvetik lábukat a középkategória mezején, a 8800-as csatlósairól ugyanis reményteli hír érkezett: sokszor bukik még le a nap a szilikon völgy felett, mire hallunk felőlük.

Teltek a hónapok, a katonák napról napra egyre elgyötörtebbé és fáradtabbá váltak, és a horizonton megjelent az, amitől a legjobban tartottak: az nVidia új hadserege úton van. Már-már feladták volna a reménytelennek tűnő harcot, amikor megremegett lábuk alatt a föld, iszonyatos kiáltást hozott hátán a szél. Az R600 felébredt! Ráadásul magával hozza minden alattvalóját! A régi harcosok újult erővel vetették magukat a csatába, hogy még egyszer megmutassák mire is képesek igazán. Legtöbbjüknek fel sem tűnt, hogy a forgatagban egy új, ám nem teljesen ismeretlen társ rohan mellettük. X1950GT-k harcolnak vállvetve testvéreikkel a DirectX9-es háború utolsó felvonásában, ám a távolból, mint az apokalipszis angyalai közelednek mindkét fél seregei, bizonyítván, hogy ez csak előjátéka egy sokkal hatalmasabb csatának. Az évtizedes háború folytatódik…”


Bár jelen cikkünk a Radeon X1950GT bemutatása végett készült, szeretnénk egy régi adósságunkat törleszteni, és megragadni az alkalmat, hogy bemutassuk az X1950Pro-t is. A GT nem más, mint a Pro csökkentett órajelekkel rendelkező változata, költséghatékonyabb kártyák létrehozása céljából. Talán egy kicsit megkérdőjelezhető a létjogosultsága, mert ára nagyon közel található a Pro árához és órajelei sem sokkal alacsonyabbak. Árkategóriájukat nézve nV oldalról a 7900GS az ellenfelük, így egy erre épülő kártyát választottunk melléjük a tesztek során, továbbá az egy kategóriával lejjebb elhelyezkedő 7600GT-t viszonyítási alapnak. A négy kártya tulajdonságait egy táblázatban foglaltuk össze:


A legszembetűnőbb különbség –ahogy az a táblázatból látszik- az, hogy a Radeonok sokkal több Pixel Shader egységgel rendelkeznek, míg a 7900-ban több textúrázó egység kapott helyet. Nem szeretnénk már a cikk elején messzemenő következtetéseket levonni ebből, de papírforma szerint a shader-intenzív játékokban, melyekből egyre több van napjainkban, a Radeonoknak kéne vezetniük. Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a tesztekbe, vessünk pár pillantást magukra a kártyákra.
Mindkét Radeonunk 256MB memóriával ellátott Sapphire kártya. Árban mindössze 2.500 forint áll közöttük, a GT még nagyon friss, idővel elindulhat az ára lefelé. Jelenlegi áraik: bruttó 42.000,- (GT) és 44.500,- (PRO). Az 512MB-tal szerelt példányok egy kicsit magasabb áron helyezkednek el, és jelenleg csak a PRO-k rendelkezhetnek ennyivel.

Egy pillantást vetve a dobozaikra, a Sapphirenél az X1xxx szériára jellemző robotlányos látvány tárul elénk. Beszédes csomagolások, a kártyák minden fontosabb tulajdonsága leolvasható róluk.


Kibontva a dobozokat tartozékok széles tárháza jelenik meg előttünk. Igazán nem lehet okunk semmi panaszra, a Sapphire a TV kimenethez mellékel S-Video és RCA kábelt is, valamint komponens és S-Video -> RCA átalakító kábeleket, így nem okozhat problémát készülékünk csatlakoztatása. Mivel mind a két kártya két DVI kimenettel rendelkezik, a gyártó 2-2 DVI->D-SUB átalakítót csomagol melléjük. Egy vékony, többnyelvű (sajnos a magyar nincs köztük) kézikönyv segíthet minket a kártya beszerelésében. A felsoroltak mellé jár még egy driver CD, valamint egy eredeti PowerDVD plusz egy játékszoftver. Ez utóbbi az egyetlen, amiben a kiegészítők eltérnek egymásban.

A két képen egyetlen különbséget rejtettünk el (GT/Pro)
Mielőtt kézhez kaptuk volna a kártyákat, szinte biztosak voltunk benne, hogy olyan egyformák lesznek, mint két tojás. Úgy néz ki azonban, hogy a Sapphire-nál kétpetéjű ikrek születtek, mert jól látható, hogy nem ugyanazt a nyákot használja a két kártya, és a hűtési megoldásaik is különböznek. Ez utóbbiakról sajnos elmondható, hogy egyik megoldás sem sikerült túl halkra, és bár hallottunk már zajosabb darabokat is, aki érzékeny erre a részre, annak sajnos idővel el kell gondolkoznia a hűtés cseréjén. Az egyetlen előnyük, hogy nem foglalnak el két kártyahelyet. Mindkét kártyához szükséges külső tápellátás. Ha esetleg régebbi tápegységgel rendelkeznénk, akkor sincs probléma, kapunk egy átalakítót, mely az alap molex csatlakozót átvarázsolja nekünk.

GT/Pro
Érdemes még megjegyezni, hogy mind a GT, mind a PRO CrossFire képes, így a megfelelő alaplapban kettő-kettő is dolgozhat egyszerre. A szükséges összekötő kábel természetesen mindegyik csomagban megtalálható.

A kártyák igen méretesre sikerültek, ám napjainkban ez már sajnos nem egy meglepő látvány. Az X1900-as és GF7900-as szériák mind ilyen nagy nyákkal rendelkeznek. A méret szemléltetésére egymás mellé helyeztünk egy X1950-est és a tesztünkben használt 7600GT-t.


Most pedig lássuk mikkel is izzasztottuk meg tesztalanyainkat, hogy egy percig se unatkozhassanak!

A tesztgép pontos paraméterei:

Hardver
Processzor:  Intel Core 2 Duo 6300 (1,87 GHz)
Alaplap: ASUS P5N SLI
Memória: 1 GB Kingmax Mars DDR2-800 MHz (5-5-5-18)
Winchester: Maxtor 80 GB (SATA II)
Videokártyák:
- X1950GT
- X1950PRO
- 7900GS
- 7600GT
Tápegység:  Chieftec 420W

Szoftver
Operációs rendszer: Microsoft Windows XP

Meghajtók:
- ForceWare 93.71
- Ati Catalyst 7.2

Szintetikus tesztprogramok:
- 3Dmark 2005
- 3Dmark 2006

Játékok:
- F.E.A.R
- Doom III
- Prey
- Company of Heroes
- Tomb Raider: Legend
- NFS : Carbon


3DMark05-ben a Radeonok láthatóan jól elhúznak a 7900GS mellett, a magasabb órajel és a jóval több pixel shader egység állva hagyja a konkurenciát. A Pro 30%-al van a GS előtt. Viszont fontos megjegyeznünk, hogy a GT csúnya képhibákat produkált mindkét 3DMark alatt a 7.2-es driverrel. A pontos okot sajnos nem sikerült kideríteni, a Pro-val nem akadtak gondjaink, és a GT is tökéletes képet nyújtott az összes többi tesztben.


3DMark06-ban már közelebb húzódik egymáshoz a mezőny, csak a 7600GT kezd egyre jobban leszakadni nagyobb társától, a Pro előnye 15%-ra csökken.

Futtattunk 3DMark03 teszteket, de alig volt eltérés a négy kártya között, ami azzal magyarázható, hogy a program már kicsit öregecske ehhez a mezőnyhöz, teljesen processzorlimitálttá válik.


A Doom III tesztünk legrégebbi tagja. A maga korában rendesen megizzasztotta a grafikus vezérlőket. A 3DMark teszteknek ellentmondva a 7900GS felzárkózik az X1950 Pro mellé és folyamatosan képes vezetni a GT előtt. Meglepő módon még a 7600GT is képes játszható sebességet biztosítani szűrők nélkül magas felbontáson. Az eredményeket talán az magyarázza, hogy a D3-nak a 7900-ban lévő shadermennyiség is bőven elegendő, így ez most nem jelent előnyt a Radeonoknak, míg a több textúrázó egység és ROP kompenzálja a kisebb órajelet, továbbá az OpenGL alapú programokat mindig is szerették az nV kártyák, nagyon jó driverekkel rendelkeznek ezen a téren.



A Prey egy erősen felújított Doom III motorra épül, az eredmények nem sokban változnak. Szűrők nélkül a 7900 egy hajszállal az X1950Pro elé kerül, szűrőkkel pedig mögé. Az X1950GT szorosan a nyomukban van. A 7600GT körülbelül a Pro felét képes teljesíteni minden tesztben.



A F.E.A.R már egy jóval frissebb motorra épül, és sokkal komolyabban megizzasztja a shadereket. A helyzet teljesen megváltozik, kezd emlékeztetni arra, amit a 3DMarkokban is megtapasztalhattunk. Mint látható, maximális grafikai beállítások mellett a 7600GT és a 7900GS olyan értékeket produkál melyek játszhatatlanná teszik a F.E.A.R-t. 1600-ban a Radeonok is épphogy elérik a minimumnak mondható 30fps-t, de még a Pro is képes leesni 11-20 FPS-re néhány jelenetnél. 1280-ban a Radeonok szépen elviszik a játékot, a GeForce-okhoz ajánlott pár beállítás lejjebb vétele. A F.E.A.R nagyon jól skálázható és könnyen játszhatóvá tehető bármelyik kártyán közepes beállítások mellett. (A játék nem lesz sokkal „rondább”, határozottan szép még így is.)

A Company of Heroesból sajnos ki kellett hagynunk az AA-s eredményeket, mert akárhogyan is trükköztünk, a 7.2-es driver mellett a Radeonok egyszerűen nem voltak hajlandóak AA használatára. Bevetettünk mindent, majd feladtuk. Ha nem hát nem, kaptak egy rossz pontot. Jól látható, hogy ebben a játékban a 7900GS párban van az X1950GT-vel, és még 1600x1200-ban is képesek játszható értékeket produkálni. A mért minimum FPS 15.5 volt, de ritkán esnek le ilyen szintre a kártyák. Ebben a műfajban ez még megengedhető.


Az NFS: Carbon nagyon kedvező a Radeonoknak, szinte megsemmisítik a konkurenciát. A szégyenletes vereség miatt a GF-ek inkább visszamennek Doom III-azni. A chipek felépítését ismerve nem nagy csoda a jelenség: az olyan játékok, amik szinte a pixel shaderekből élnek szépen kihasználják az X1950-ek hatalmas előnyét ezen a fronton. Oblivion teszteket nézegetve is hasonló eredményekkel találkozhatunk netszerte.


Végére hagytuk a videokártya-gyilkos Tomb Raidert. Maximális részletesség és szűrök mellett bármely videokártyával szaggat a játékmenet sok helyen, a TR képes még az X1950Pro-t is két vállra fektetni. A Next-gen opció kikapcsolásával viszont erőre kap bármelyik, tehát aggodalomra semmi ok, van megoldás.
Elérkeztünk a vállalkozó kedvűek részlegébe, akik ki akarnak sajtolni minden egyes FPS-t a videokártyájukból. Véleményünk szerint felesleges tuningolni egy kártyát az univerzális „csak” indok miatt, így azt ajánljuk, hogy akinek nincs szüksége tuningra, az ne is kísérletezzen vele. Mégis, hogy megmutathassuk, mekkora tartalékok rejlenek a kártyákban, egy-egy rövid teszt erejéig eljátszottunk a tuningolásukkal.

Először a memóriával próbálkoztunk, ám áthatolhatatlan falba ütköztünk. Az X1950-ek már 1Mhz változtatástól megsértődnek és tüntetni kezdenek, gépünk pedig nemtetszését harsány pittyegéssel adja tudtunkra. Bevetettük az összes ismert tuningprogramot, de még az Ati saját driverében lévő sem járt sikerrel, a RAM-ok védve vannak.

Csalódottságunkat csak az volt képes enyhíteni, hogy az X1950GT magórajele szépen elindult felfelé minden probléma nélkül, és meg sem állt 625Mhz-ig! Ez 25%-os tuningot jelent core fronton, ami elég szépnek mondható. Boldogan estünk neki az X1950 Pronak is, aminél ugyanezt az eredményt sikerült elérnünk, ám figyelembe véve, hogy ő alapból 575-ről indul, ez nem olyan nagy teljesítmény. Ugyanattól a magtól viszont nem illik csodákat várni, természetes, hogy körülbelül ugyanarra képesek. Ám míg a GT-nk memóriájának az órajele gyárilag 1182 volt, addig a Pro-é 1404. A plusz memória-sávszélesség pedig mindig jól jön. Kipróbáltuk mire volt jó a mag órajelének megemelése.


Mint látható a Preynél az órajel 8%-os emelésével 3% előrelépést értünk el. A GT-vel jobb volt a helyzet, de a memóriája miatt nem volt képes elérni a Pro sebességét.


Tomb Raiderben a teljes 25%-os tuning egyetlen FPS-nyi előrelépésre volt elég.
Sapphire Radeon X1950GT 256MB

A legkisebb X1950-es jött, látott, és… nem győzött meg minket. Bár a 7900GS-hez képest megfelelő a teljesítménye, az ára túl közel van a hasonló X1950 Pro-hoz. Idővel, ha csökkentik az árakat, és nő az árrés a két kártya között, akkor életképessé válhat, ám addig érdemes rádobni azt a kis többletet. További zavaró tényezők a 3DMarkok alatt jelenleg tapasztalt problémák. Egyéb információkhoz érdemes ellátogatni a Sapphire honlapjára.


Ami tetszett:
     - Teljesítmény
     - Gazdag körítés
     - Tuning
Ami nem tetszett:
     - Felesleges
     - Hangerő

Sapphire Radeon X1950Pro 256MB

Tesztünk ár/teljesítmény bajnoka! Ebben az árkategóriában a legerősebb kártya. A 7900GS csak néhány OpenGL-es játékban képes egy kis előnyt szerezni magának, mint például a Doom III, egyébként esélye sincs a majd kétszer annyi Pixel Shader egység ellen. Néhány tesztben képes 100%-kal többet felmutatni, mint egy 7600GT, miközben 50%-kal kerül csak többe annál. Az X1650XT-vel karöltve biztosít erős pozíciót az Atinak a középkategóriában. Egyéb információkhoz érdemes ellátogatni a Sapphire honlapjára.


Ami tetszett:
     - Teljesítmény
     - Gazdag körítés
     - Ár/teljesítmény

Ami nem tetszett:
     - Hangerő

nVidia 7900GS

Bár csak mint viszonyítási alap szerepelt tesztünkben, érdemes pár szót ejteni a 7900GS családról is. A 7600GT-ket leszámítva a 7900GS a mezőny legolcsóbb kártyája, ára gyártótól függően a vizsgált Sapphire X1950GT alatt lehet. Az OpenGL teljesítménye igen meggyőző, bár sajnos ezt nem sokszor tudja megmutatni, a legtöbb játék DirectX-et használ. Ami mellette szól az az, hogy egyetlen driver problémába sem futottunk bele tesztelés közben, és ez sem egy utolsó szempont. (Fontos megjegyezni, hogy az X1950Pro-nál is csak a Company of Heroes-os szűrők miatt haragszunk) Nincs miért szégyenkeznie, a shader-intenzív játékokat leszámítva jól állta a sarat a Radeonok ellen.

A felsőkategóriát jelenleg a 8800-ak uralják, a középkategóriát pedig a Radeonok, a távolból idehallatszó dübörgés pedig izgalmas hónapokat ígér nekünk.

iPon link: X1950GT
iPon link: X1950Pro
iPon link: 7900GS

Köszönjük a tesztkártyákat az Expert Computer Kft.-nek!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. amazing
2007.03.16. 10:51
vissza a cikkhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Svindler
2007.03.20. 23:56
Köszönöm, örülök, hogy tetszett. ^^

Szerintem akkor térünk vissza a témára, amikor kijönnek a 8600-asok. Azokat érdemes lesz összehasonlítani a 7600GT, 7900GS és GT teljesítményével. Ha lesz rá lehetőség a tuning szekcióba beleveszünk egy Galaxy-t. Ár/teljesítményben nagyon jó helyen vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2007.03.29. 23:00
Sanyi: Sajnos nekem nem állt rendelkezésemre semmi, amivel lemérhettem volna, de más forrásokból tekintve az X1950Pro-k úgy átlagosan 10W-el kevesebbet mint a 7900GS. Pontos mérést nem lehet adni a kártyákról, maximum a teljes rendszerről, így csak ennyit tudok mondani.

DaNeE: mivel csak a Radeonok voltak a tesztek végén tuningolva, ezért nem is hasonlítgattam a tuningos teljesítményeket a GF-ek teljesítményével, így korrekt, a legtöbb ember nem tuningol. A következő tesztben ha az idő és egyebek engedi akkor lehet becsempészek minden tesztbe tuning eredményeket mindkét oldalról.

Egyébként mióta elkészült a cikk árcsökennés is kezdődött az Atinál, ami mint az árlistán látható kezd ide is bejönni. A GT pl 5 ezret esett a cikk óta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2007.04.01. 14:22
Hm? Miért törölték volna?
Csúsztatják 65nm-re ami megint csúszás... Valószínűleg a 8800 Ultra miatt.
8300/600 sajnos már így is csúszik. 2 hét múlva csak paper launch lesz :S
Rég láttam ennyi csúszkálást VGA piacon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!