iPon Cikkek

Xbox One - Multimédia-központtól játékgépig

Dátum | 2014. 09. 02.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Szeptember 9-én Magyarországon és 28 másik régióban mutatkozik be hivatalosan az Xbox One. Habár a konzol sikeres, hiszen a megjelenése óta eltelt kilenc hónapban többet adtak el belőle, mint ugyanennyi idő alatt az előző generációs Xbox 360-ból és PS3-ból annak idején, ezt a sikert mégis számos dolog beárnyékolta a kezdetek óta. Például a tény, hogy a Sony által készített PlayStation 4 még ennél is sikeresebb, sőt, valójában a leggyorsabban fogyó otthoni konzol. A japánok a GamesComon jelentették be, hogy már több, mint 10 millió PS4-et adtak el a felhasználóknak, míg a Microsoft gyanúsan hallgat az Xbox One pontos számairól. Az üzleti jelentésekből viszont ki lehet következtetni, hogy valahol 5 és 6 millió között lehet a felhasználói bázis. Mindez nem véletlen. A Sony pontosan tudta, hogy egy új és viszonylag drága konzolt leginkább a keményvonalas játékosok fognak megvenni első körben, így a teljes marketinget erre építette fel. Az előző generációban túl sokat akartak markolni a PS3-mal, amit a Cell processzorral és a Blu-ray lejátszóval egy otthoni multimédiás mindenesnek szántak, döbbenetesen magas, 599 dolláros áron. A cég megtanulta a leckét, a PS4 üzenete egyszerű volt: mindent a játékosokért, ráadásul mindezt viszonylag baráti, 399 dolláros ajánlott fogyasztói áron. A Microsoft azonban már az Xbox One bemutatásakor elkövetett minden hibát, amit annak idején a Sony a PS3-mal, és aztán még többet is, a biztonság kedvéért. Az Xbox One először tavaly május 21-én mutatkozott be egy külön eseményen Redmondban, hogy aztán az egy órás előadás végén mindenki értetlenül bámuljon a monitorra, és próbálja kitalálni, mit is szeretne ezzel a konzollal a Microsoft.
Rossz kezdés után... Az előadás tetemes részét ugyanis a multimédiás lehetőségek bemutatása tette ki. A Microsoft büszkén ecsetelte, hogy az Xbox One rendelkezik HDMI-bemenettel, aminek köszönhetően így a nappali igazi multimédia-központja lehet (ismerős?). A konzol sokakat összezavaró elnevezése is innen született: “one”, vagyis az egyetlen eszköz, amire szükségünk van ahhoz, hogy jól érezzük magunkat otthon - ezen jön a tévé, ezen nézünk online streamelve videót, fényképeket, ezen tartjuk a kapcsolatot a barátainkkal, ezen Skype-olunk, és úgy mellékesen még ezen is játszunk. Félreértés ne essék, az alapötlet nem rossz: miért ne nézhetnénk addig (akár osztott képernyőn) tévét, amíg a Call of Duty betölti a következő többjátékos mérkőzést? Miért ne beszélgethetnénk Skype-on édesanyánkkal, miközben lenyomunk pár kört a Forza Motorsport 5-ben? Ráadásul a Microsoft tervei szerint mindezt egy új szintre emelte volna a Kinect, amit minden Xbox One konzol mellé odacsomagoltak. A távirányítók tengere megszűnik, az egész rendszert hangvezérléssel irányítva pedig elröpülünk a jövőbe. Ráadásul mindezt a Microsoft saját gyártású tévésorozatokkal spékelte volna meg, melyek a konzol lehetőségeit kihasználva interaktív elemeket kaptak volna, és közelebb hozták volna egymáshoz a két médiumot. Jól hangzik? Tulajdonképpen igen. Mi volt a probléma? Az, hogy ezt igazából senki nem kérte, és akkor itt kanyarodhatunk vissza oda, hogy egy konzolt, ami ráadásul drágább mint a konkurencia (az Xbox One 499 dollárról indult), az első egy-két évben a technológiai újdonságokra fogékony keményvonalas játékosok vesznek meg. Ők pedig nem akartak tévéről, sorozatokról, meg alkalmazásokról hallani, ők arra lettek volna kíváncsiak, mennyivel lesznek jobbak a játékok Xbox One-on, mint az előd Xbox 360-on, és hogy egyáltalán milyen új címek fognak megjelenni, amiért érdemes lesz kiadni ezt a nem kevés zöldhasút, hiszen alapvetően ezért vennék meg a gépet.
Kinect: egy eszköz, amit senki nem kért Kinect. Az Xbox-részleg előző vezetője, Don Mattrick által megálmodott kamera, amivel a Microsoft a Nintendo Wii sikere után ment volna, meghódítva ezzel az alkalmi játékosokat, és amit most már a rendszer szerves részeként próbált nekünk eladni a cég. A probléma ismét két részből állt: egyrészt a Kinect sosem működött igazán, de az biztos, hogy keményvonalas játékra teljességgel alkalmatlan volt. Másrészt pedig azonnal mindenki úgy gondolta, hogy az Xbox One mellé kötelezően csomagolt Kinect miatt drágább a konzol 100 dollárral, mint a konkurens PS4, ez pedig sokakat zavart. A Microsoft tehát itt is duplán mellélőtt annak a célközönségnek, amelyik a kezdeti időben meghatározza egy játékkonzol sikerét. Mert mi történt tulajdonképpen? Valami hasonló, mint a Wii U-val. Igen, a Wii annak idején rengeteg alkalmi játékost tudott meghódítani azzal, hogy nem kellett ismerni a kontrollert, nem kellett kihívást keresni, elég volt beállni a tévé elé, és hadonászni kicsit. Nem ekkora, de viszonylag nagy üzleti sikert aratott az első Kinect is, azóta azonban ez a vonal lecsengett. Kiderült, hogy az alkalmi játékosokra nem lehet felépíteni igazából semmit, ugyanis az első adandó alkalommal tovább állnak. Az alkalom pedig megjött az okostelefonok és tabletek képében, ezek az eszközök ugyanis ki tudják elégíteni ennek a rétegnek a játékokkal kapcsolatos igényeit.
A Kinectben pedig már korábban csalódott a keményvonalas réteg, és az eszköz pontossága, késleltetése nem javult annyit az új verzióval, hogy meggyőzze a kétkedőket. Az egész rendszer hangvezérlése ugyan jól hangzik, de az eszköz lassan dolgozza fel a beérkező parancsokat, és bizonytalanul fogadja el a hangutasításokat, aminek következtében a használata sosem egyszerűen sima élmény. Ráadásul a Kinect egy olyan kor szülötte, amikor a gyártók még azt hitték, a konzolok lehetnek a nappalink központja, és ezért érdemes küzdeni, ugyanis aki uralja a nappalit, az nagy versenyelőnyre tehet szert a tartalomszolgáltatásban. Azóta tudjuk, hogy ez nem igaz: a nappaliban is a tablet lett az uralkodó informatikai eszköz, így tehát feleslegesnek tűnik egy állandóan figyelő és hallgató kamera a tévé elé. Online DRM: egy rendszer, amit mindenki utált Akadtak azonban más problémák is. A Microsoft ugyanis az egész konzolt egy olyan DRM-rendszer köré építette volna, ami megkövetelte, hogy az Xbox One (majdnem) folyamatosan online legyen, és hogy a boltban megvásárolt játékainkat is a felhasználói fiókunkhoz kösse, hogy aztán azt ne tudjuk utólag használtan eladni. Persze számos ilyen rendszer működik sikeresen, például a PC-n jelenleg egyeduralkodó Steam is. A különbség azonban, hogy a Steam rendelkezik offline móddal, és sokszor olyan nyomott áron kínál játékokat, hogy gyakorlatilag fel sem merül az igény a játékok továbbértékesítésére. A Microsoft tervezett egyébként olyan, jól hangzó lehetőségeket, melyekhez feltétlenül szükség lett volna az online rendszerre (például játékok online ajándékozása, kölcsönadása, megosztása), ezt azonban az Xbox-részleg vezetői egyáltalán nem tudták kommunikálni, a májusi bemutatót követően úgy tűnt, hogy még ők sem tudják, mit akarnak kezdeni ezzel az egésszel. A céget ekkor jellemző kommunikációs katasztrófa nagyságrendjét jól mutatja, hogy Don Mattrick egy interjúban azt találta mondani, hogy ha nincs interneted, akkor vegyél Xbox 360-at. Kösz. Ekkor azonban még mindig hónapokra voltunk a megjelenéstől, és júniusban következett a játékipar legnagyobb éves eseménye, az E3. A Microsoft ekkor már érezte a nyomást: a keményvonalas játékosok mind a Sony felé fordultak, a legnagyobb amerikai játékboltok önkéntesen tolták a vásárlóik arcába a PS4-előrendelést (hiszen nekik a használt játékokkal való kereskedésből rengeteg bevételük származik), és az online előrendelésekben is nem hogy kategóriákkal, de dimenziókkal vezetett a Sony konzolja. A Microsoft tudta, hogy most már tényleg a játékokra kell koncentrálni, különben elúszik a hajó, és ezt is tette. Azonban éppen az E3-on derült ki a tömegek számára, hogy a PS4 erősebb lesz, mint az Xbox One, és ráadásul 100 dollárral olcsóbb is, miközben az Xbox felett továbbra is ott lebegett a kötelező online DRM réme, ami egy Hello Kitty rajongói felvonulásnál is hatékonyabban riasztja el a hardcore játékosokat.
A Sony letarolta az E3-at, a PS4 előrendelési mutatói folytatták a rekordok döntögetését, ráadásul hamarosan kiderült, hogy további gondok is felmerültek. Bejelentették ugyanis, hogy a PS4 egész Európában és Észak-Amerikában mindenhol egyszerre rajtol majd el (oké, egy hét eltéréssel), miközben az E3-as sajtókonferencián a Microsoft pusztán 21 országot tudott megígérni, amit ráadásul pár héttel később lecsökkentett 13-ra, állítólag a Kinecttel kapcsolatos hangutasítások, és a felhasználói felület, valamint a szolgáltatások lokalizációja miatt. Nem csoda hát, hogy a megjelenést követően a PS4-ből minden egyes hónapban többet adtak el, mint az Xbox One-ból, még az Xbox hazai pályájának számító Egyesült Államokban is, ez pedig kilenc hónap után oda vezetett, hogy majdnem dupla annyi PS4 van a felhasználók kezében, mint Xbox One. A Microsoft tehát ahhoz, hogy versenyben tudjon maradni, folyamatosan kénytelen volt meggondolni magát a konzol alapvetéseivel kapcsolatban. A legelső kézifékes kanyart pár héttel az E3 után kaptuk, amikor visszavonták az online DRM-mel kapcsolatos összes tervüket, és az Xbox One-ból (az előző generációhoz és a PS4-hez hasonlóan) egy használt játékokat támogató, internet nélkül is használható konzol vált. Ezt követően nem kellett sokat várni arra, hogy az új konzolt a pokolba vezető útján elindító Xbox-főnök Don Mattrick távozzon a Microsofttól, helyét pedig a vállalat belsős játékfejlesztő-csapatainak vezetője, Phil Spencer vegye át. Spencer kinevezése után sokan reménykedtek abban, hogy végre az kerül középpontba, aminek a kezdetektől kellett volna: a játékok. És ez így is lett. Spencer kidobta a kötelező Kinectet a konzol mellől, és kiadott egy csomagot 399 dolláros áron, vagyis pontosan annyiért, amennyiért a konkurens PS4-et lehet kapni. Ezt követően Spencer alatt ment a kukába az utolsó elem is, ami nem kapcsolódott közvetlenül a játékokhoz: a Microsoft saját gyártású sorozatai.
Kinect nélkül mi marad? Mindezzel azonban érdekes helyzetbe került a Microsoft. Adott ugyanis egy konzol, ami ugyanannyiba kerül, mint a konkurencia, viszont hardveresen gyengébb annál, ráadásul még a hírneve is elég rossz. Ebben az egész egyenletben különös módon a Kinect volt az egyik megkülönböztető dolog, egy hozzáadott érték, amivel az Xbox One többet adhatott volna, mint a PS4. Sokan pedig hittek az eredeti vízióban. Amikor hónapokon keresztül bizonygatta az Xbox-vezetőség, hogy a Kinect örökre a konzol része marad, azt számos fejlesztő elhitte, és azzal számolt, hogy minden egyes eladott gép mellett ott lesz a kamera - ráadásul ez volt az egyetlen dolog, ami hozzáadott értéket jelentett a PS4-hez képest, és amire valószínűleg számos független fejlesztő tudott volna rendkívül kreatív alkotásokat készíteni. Mennyire lesz így sikeres például a Harmonix által fejlesztett Fantasia: Music Evolved? De fordítsuk meg a dolgokat, ugyanis a Microsoft nem csak a stúdiókat biztosította arról, hogy a Kinect be van betonozva a rendszerbe, hanem a felhasználókat is. Sokan hajlandóak voltak egy ígéretre kifizetni 100 dollárral többet, amiért cserébe nem csak a bevett exkluzív címeket (Halo, Forza Motorsport és társait) várták, hanem azt is, hogy a világ legnagyobb szoftvercége végre tényleg mutassa meg, mit lehet kihozni egy - állítólag - rendkívül fejlett mozgásérzékelős hardverből. A játékfejlesztés egyre drágább, így a legtöbb stúdió, de leginkább a független fejlesztők egyszerűen nem tehetik meg, hogy ne célozzanak meg egy teljes platformot - ha pedig Kinectre készítik játékaikat, annak ezek után jóval kevesebb potenciális vásárlója lesz, mintha a sima Xbox One kontrollerhez írnának játékot. Mire számíthat tehát az a felhasználó, aki a drágább, Kinecttel együtt adott konzolt vette meg, azt gondolva, hogy kap is rá játékokat? Nos, legrosszabb esetben semmire, esetleg néhány (amúgy felesleges) hangutasítás használatára, arra is leginkább a Microsoft saját játékaiban. A legjobb esetben pedig nagyjából arra, amit már az Xbox 360-on egyébként is megunt mindenki: állatsimogatásra, a középszert sem elérő party- és sportjátékokra, meg néhány gyerekjátékra.
Oké, de akkor sorozatok nélkül mi marad? Azt látni kell, hogy a Microsoft az Xbox 360-nal remekül kitalálta és bevezette a konzolok világába a prémium előfizetéses modellt. A robosztus rendszer tartalmi felhozatala, stabilitása és lehetőségei annyira a sarokba szorították az online fejlesztésekkel lemaradó Sony-t, hogy mikor végre a japánok is behozták saját előfizetési lehetőségüket, kénytelenek voltak annak több értéket adni, így például minden hónapban két ingyenes játékot vágtak hozzá a felhasználókhoz, ráadásul a PS3 esetében még a többjátékos módhoz sem tették kötelezővé (aztán a PS4-nél már igen). Mindez végül azt eredményezte, hogy bármennyire jó az Xbox Live, felmerült az emberekben a gondolat, hogy “tulajdonképpen miért is fizetek én ennyit?”. A Microsoftnak fontos volt tehát, hogy valahogy tovább növelje az Xbox Live-előfizetés értékét, és ezzel párhuzamosan megerősítse azt a tényt, hogy az Xbox már nem csak egy játékgép, hanem egy olyan platform, ahol minden multimédiás szórakoztatóipari termék összefut. Éppen ezért hozta létre a vállalat az Xbox Studios-t, melynek saját tévés tartalmak kifejlesztése, és azok legyártásának felügyelete volt a feladata. Mindez nem véletlen: a Halo mellé készített rövid websorozatok már korábban hatalmas sikert arattak, így egyre többen szerették volna, ha teljes filmek és sorozatok készülhetnének, nem csak a Halo, de más, nagyobb Xbox-játékok alapján. A belső stúdió létrehozása logikus lépés volt, elvégre csak így tudja garantálni a Microsoft a minőséget, ami pedig egyértelműen fontos, hiszen ha valamiből, hát rettenetes játékadaptációból már sokat láttunk a tévében és a moziban.
Ráadásul nem lehet nem észrevenni, hogy a játékipar és a filmipar sokat közeledett egymáshoz az elmúlt években. Számos játék helyez nagyobb hangsúlyt a narratívára és a filmes történetmesélési elemekre, és Hollywood is kezdi komolyan venni a játékipart, főleg azért, mert bevételben meg is előzte őket. Ha tehát az Xbox egy szórakoztató központ, akkor logikus lépés a saját, exkluzív sorozatok bevezetése, mely kiválóan működhet az Xbox Live-előfizetés értékének igazolásában is. Ráadásul a konzol és annak keretrendszere lehetőséget ad az interakcióra, így a mezei sorozatok helyett olyanokat kaphattunk volna, melyekbe például mi is bele tudunk szólni, vagy legalább folyamatos információkat, extra tartalmakat kapni mellette, például egy oldalra snappelt alkalmazás segítségével. Ehhez hasonlóan érdekes jövőképet festett a sorozatok és a játékok világának közelítése egymáshoz, amire keményen épít például a Microsoft által kiadott, és a Remedy által fejlesztett Quantum Break is. Mi lesz most, hogy már nem ezen van a hangsúly, hogy nem ez a fontos? Vajon megkapja-e ugyanazt a marketing büdzsét és hype-ot a játék a Microsoft részéről, mint akkor, amikor még a jövő hírnöke volt, egy szép új világ első képviselője, aminek egy trendet kellett volna elindítania? Egy olyan trendet, ahol a különböző médiumok szülöttei nem egymással versenyeznek, hanem kiegészítik egymást? Ha megnézzük, innentől kezdve a Quantum Break nem több, mint egy viszonylag egyszerűnek tűnő TPS-akciójáték, hosszú, élőszereplős átvezető jelenetekkel - avagy FMV-kkel, amik amúgy már a ‘90-es évek végén kimentek a divatból. Itt tartunk most, a magyar megjelenés előtt A Microsoft tehát most felégette a hidakat a lojális felhasználó bázisával, majd felégette a hidakat a fejlesztőkkel is, hiszen ezek után ki hinne el bármit az Xbox vezetőségének? Aki egyszer hagyta magát csőbe húzni, nem valószínű, hogy mégegyszer engedi. Az Xbox 360-nál felépített helyzeti előny elveszett. Akkor a Microsoft konzolja előbb jelent meg, olcsóbb volt, és a jobb kontroller, valamint a konkurenciára köröket verő Xbox Live online szolgáltatás miatt eleinte sokkal jobban terjedt. Ennek köszönhetően a több platformra megjelenő, vagy a multiplayerre kihegyezett játékokból rendre jóval többet adtak el ott, mint a konkurens PS3-on. A helyzet most megfordult: a legtöbb multiplatform játék némileg szebben néz ki PS4-en, az online multiplayerrel pedig beérte a Sony a Microsoftot, és közben a konzolból is jóval többet adnak el a japánok. Innentől pedig egy olyan kör indul el, amit nehéz megtörni: az egyre fontosabbá váló indie-fejlesztők minél kevesebb költséggel szeretnének elérni minél nagyobb közönséget, így szinte automatikusan a PS4-et favorizálják a PC mellett, a multiplayer és a konzol népszerűsége pedig azért fontos, mert a felhasználók nem csak a játékok, vagy szolgáltatások alapján döntenek egyik vagy másik gép mellett, hanem az alapján, hol vannak a barátaik, melyik platformon tudnak együtt játszani.
Mindez talán némileg sötét jövőképet festhet az Xbox One elé, de szerencsére a helyzet azért közel sem ennyire rossz. Most, hogy egyértelműen kiderült; az Xbox One egy játékkonzol, ami a legjobb játékokat akarja adni nekünk, végre úgy tűnik, hogy van egy egyértelmű cél. Exkluzív címekben eddig sem gyengélkedett a konzol, és szubjektív ugyan, de az őszi-téli felhozatala még erősebbnek is tűnik a PS4-nél (bár egyik sem igazán erős még). Ezek mellett az operációs rendszere és felhasználói felülete is előremutató, alkalmazásokra épülő, szemben a PS4 előző generációra emlékeztető, enyhén primitív monolitikus OS-ével. Ennek köszönhetően a Microsoft nagyon gyorsan is tud frissíteni: havonta érkeznek új fejlesztések, melyek folyamatosan és gyors ütemben növelik a gép lehetőségeit, sebességét és használhatóságát. Már csak egyetlen kérdés maradt: a játékosok el tudják-e, el akarják-e felejteni azt a PR-katasztrófát, ami az Xbox One volt a bemutatásakor? Vagy ezt egy kicsit megfordítva: tud-e olyan játékokat mutatni a jövőben a Microsoft, ami el tudja feledtetni ezeket?
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

33. Phantomstr...
2014.09.02. 09:40
Ezt a generációt az MS szerintem már elvesztette. Talán majd a vége felé tud majd szépíteni, de akkor meg már amiatt lesz hátrányban, mert gyengébb a hardver. Az Xbox zakója miatt szerintem a PS4 akár beérheti népszerűségben a PS2-t, az MS feladata pedig felépíteni azt, amit Mattrick lerombolt, ha a következő generációban vissza akarnak kapaszkodni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. tookmindeg...
2014.09.02. 09:56
"Félreértés ne essék, az alapötlet nem rossz: miért ne nézhetnénk addig (akár osztott képernyőn) tévét, amíg a Call of Duty betölti a következő többjátékos mérkőzést? Miért ne beszélgethetnénk Skype-on édesanyánkkal, miközben lenyomunk pár kört a Forza Motorsport 5-ben?"

Most komolyan, mindenki ennyire siet, hogy már egy dolgot egyszerre ciki csinálni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. xXdoki88Xx tookm...
2014.09.02. 10:15
Senki nem siet ennyire, ezért nem is fogy ez a grillsütő, ez csak marketing duma, amivel többnyire azokat tudják maguknak megvenni akik nincsenek otthon a konzol témában. Meglátják hogy húúú, ezzel a masinával 83 féle dolgot lehet egyszerre csinálni, és meggyőzik magukat hogy erre bizony nekik szükségük van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. YellowFlas...
2014.09.02. 10:59
Csak az vesz Xbox-ot akinek valami exkluzív játék kell. Akinek igazából mind1 lenne, csak konzolt akart tudni a lakásban, az nem normális, ha Xbox One-t vesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Pogg
2014.09.02. 11:01
Jó kis cikk, de én is Phantomstranger véleményét osztom: ez a hajó már elment, pont a cikkben is említett okok miatt (több egység, nagyobb elérhetőség a fejlesztőknek és nagyobb vonzerő az új vásárlóknak, + erre még rátesz az is, hogy a bone gyengébb, azonos áron).

Mondjuk én bottal se piszkálnám meg őket csak azért követem a konzolpiacot mert sajna jelentősen befolyásolja mindkettő a pc-t is... Mindenesetre érdekes volt az a pár hónap, ahogy az MS pr-részlege szépen rakja maga alatt a máglyát egyre nagyobbra, a Sony meg hátradőlve vigyorogva nézi, max. néha visz nekik egy kis kanna benzint ajándékba
Mint amikor az MS nekirohant fejjel a "használt piac" feliratú betonfalnak, a Sony meg csak csendesen kitolta ezt válaszul [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. CyberPunk6...
2014.09.02. 12:04
Ebből a cikkből is látszik, hogy a másik fél "halálát" kívánni mennyire butaság. Hiszen tisztán látszik, hogy minden ami jó lett, az a versengésből ered. Azért, mert egymásra kellett folyamatosan licitálniuk.

Amúgy szerintem ez az utolsó konzol generáció. De ez csak a személyes véleményem. Ha ki is adják a következőt, az vagy paradigmát vált, vagy elbukik. <újra mondom, ez személyes vélemény>
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Phantomstr... Cyber...
2014.09.02. 13:02
A kérdés nem szarkasztikus. Ki tudnád fejteni, miért gondolod ezt, illetve milyen paradigmaváltást képzelsz el?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. xXdoki88Xx Cyber...
2014.09.02. 13:14
Ezeket a nettó hülyeségeket honnan szeded? Csak józan paraszti ésszel kellene gondolkozni. A mostani generáció sokkal jobb megy (több konzol fogy) mint az előzőben, (sokkal több) akkor majd szerinted a következő nem fog fogyni? (mother of god)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. dzsuz87
2014.09.02. 13:41
Szerintem paradigmaváltásra akkor fog csak sor kerülni, amikor a hálózaton élőben tudják az átlagfelhasználóknak küldeni a központilag kiszámolt grafikát. Addig még lefut egy-két generációnyi konzol biztosan.

A versengés pedig valóban egészséges, de csak felhasználói szemmel nézve. Nyilván örülne a Sony, ha egyeduralkodó lenne a piacon, mert akkor nem kéne ennyit erőlködnie a talpon maradásért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. CyberPunk6... xXdok...
2014.09.02. 14:21
Neki küldtem pmet, mert a jelenlegi társasággal nem lehet kulturáltan vitázni.

Téged meg megkérlek, hogy vegyél vissza a stílusból és beszélj velem normálisan.

A józan paraszti eszedet meg dobd a kukába, mert a mostani generáció sikere semmit nem jelent a következőre nézve.

2006-ban adták ki a ps3-at, ami akkor 600 dollárba kerül, most pedig 8 évvel később 400 dollár az utód.
A kettő között még egyazon időszakban is nagy a különbség (33%-al olcsóbb), de 2006-ban a 400 és 600 dollár sem ugyanaz volt, mint ma.
Ha ezt is belevesszük, akkor kevesebb, mint felét kérik érte most, mint anno.

Józan paraszti ésszel, ha valamit sokkal olcsóbban adunk, akkor nyilván többen veszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Senbonzaku...
2014.09.02. 16:31
Képzeld nekem van egy valamire való PC-m. De mégis vágyom egy PS4-re és évvégén fogok is venni. Nekem jobban tetszik konzolon a játék valamiért. Legfőképpen természetesen az exkluzívok érdekelnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. gKomor
2014.09.02. 17:26
csak az early adopterek, a kogazdagok es a total noobok vesznek annyiert jatekot, maradjunk ennyiben.

mar most lehet 4-8K kozott jopar cimet venni ha tudod hogy hol keresd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. gKomor
2014.09.02. 17:29
cikkhez hozzaszolva. az xbox USA piacra keszult, es sosem lesz jatekgep sajnos, ennek egyszeru oka van - nem igy ultek le a tervezok az asztal melle, innentol fogva te tweakelhetsz amennyit akarsz, a tervezes oran olyan donteseket hoztak ami determinaljak hogy a xbone egy oszver es sajnos az is marad. mondom ezt ugy hogy ez elozo gent vegig boxon toltam (meg mielott nekiall valaki ps-fanboyozni)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. kunrichard
2014.09.02. 18:37
Nemhiszem hogy a közeljövőben beújítok egy ilyen masinát. a 360 is itt porosodik az asztalon. meg a controllert is PC-hez használom. persze vannak exkluzívok ami miat érdemes lenne. De ennyit nem áldozok rá
Hogy hardveresen gyengébb az meg különösebben nem érdekel ez legyen a fejlesztők dolga. a PS2 is gyengébb volt mint az Xbox. és most akkor mivan?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. InGen kunri...
2014.09.02. 19:12
"a PS2 is gyengébb volt mint az Xbox. és most akkor mivan?"

Semmi nincs, csak akkor még nem volt közösségi média, meg annyira széles körben internet sem, ami tök feleslegesen felfújja az ilyen marhaságokat. ))

Akkor még egy rendkívül bonyolult képlet alapján vettünk konzolt, aminek az alkalmazását ma is vissza kéne hozni. Valami ilyesmi volt az egyenlet:

- Érdekelnek az X konzol exkluzív címei?
- Igen.
- Akkor vedd meg az X konzolt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. dongo84
2014.09.02. 19:33
Sanszos, hogy ez a generáció ilyen formában (TV előtt játszok vele...) tényleg az utolsó.
Nagy valószínűséggel az utódok már virtuális valósággal kecsegtetnek majd, amire a SONY-nak már jóformán most is van versenyképes alternatívája (Project Morpheus.)
Nagy kérdés, hogy az MS majd honnan licenceli / lopja a technológiát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. nemlehet gKomo...
2014.09.02. 21:14
Igen, csak éppenséggel az egész konzol piac nem arról szól, hogy te használtan veszel játékot. Én éltem angliában és németországban és amikor panaszkodtak, hogy drágák a konzolos címek megkérdeztem mi a túróért nem veszik meg használtan? Erre néztek rám mint borjú az újkapura, hogy hülye vagyok? Az tuti illegális, meg bugos lesz, meg amúgy is milyen macerás már meg mi van ha az eredeti tulaj visszakéri stb...

Amúgy meg ha valamit összehasonlítunk akkor nem a mindenféle alternatív lehetőségeket vesszük figyelembe. Meg szerinted Ifj Vér Istvánkát érdekli hogy fél/egy év múlva harmadáron is megkaphatja az adott játékot? Ő most akar überkilla lenni és a kiadók ebből élnek jól.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. noPublicFG
2014.09.02. 23:39
Az a helyzet, hogy pont az exluzivok miatt szimpatikus az xbox.. (nekem)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. InGen
2014.09.03. 11:11
Az egyértelmű, hogy az Xbox mennyivel erősebb volt, mint a PS2... már csak azért is, mert 2 évvel később jelent meg.

De én nem erről beszéltem. Hanem arról, hogy - ahogy te is írod - a két konzol között jóval nagyobb különbség volt, mint most az Xbox One és a PS4 között, ahol az esetek többségében csak annyi az eltérés, hogy az egyik 900p-ben fut, a másik 1080p-ben (amit a felhasználók egy jelentős része amúgy sem vesz észre, mert eleve messzebb ülnek a tévétől), mégsem volt tizedannyira sem felfújva a dolog, mint most.

Mindenki megnézte, hogy melyik konzol exkluzív játékai kellenek neki, és azt vette meg, mert ugyebár ennek kellene egy konzol lényegének lennie, nem a hardvernek, ami egy sokadlagos tényező.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. tookmindeg... nemle...
2014.09.03. 11:12
PS Plus, havi 1000 forintért 4 játék, van még kérdés? A türelmetlenek csak fizessenek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. kunrichard
2014.09.03. 17:10
Igen valóban ez az igazság. Ez a hardveres tényező túlzottan is egy fölfújt dolog.
Most hogy megint egy hülye de a leglényegretapintóbb hasonlattal éljek... Ugye mindenki tudja hogy van 2 rivális CPU gyártó akiknek van 2 rivális tábora. ugyebár játékra mind 2 cég terméke tökéletesen megfelel a kilóméteres szakadék ellenére.
Persze teljesen megértem a PS4 pártolóit mert igazuk van... Annyiban hogy a 2 kozol azonos árban van mégis van teljesítménybeli külömbség a hardverek között. Bár szerintem ez elhanyagolható. Én még mindíg inkább az exkluzívok miatt vennék konzolt.
Az Xbox-ra visszatérve... Igen akkor az a 64MB-os NV Geforce 4 még nagy szám volt. főleg hogy ebben a konzolban debütált. a 2 év ülömbség annyira nem szempont szerintem. Gondoljunk a 360 és a PS4 közötti külömbségre. mennyivel lett fejlettebb a PS4? Hát kb egy BD meghajtóval
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. RaimiHS kunri...
2014.09.03. 19:59
Ha jól tudom az PS+-ban is van nekem anno az xbox a kontrollerével fogott meg (a legjobb a gamecube), de vannak azok az emberek is akik szeretik a fullhd játékokat és mint tudjuk az xbox nem mindegyik játékot viszi úgy
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nemlehet tookm...
2014.09.03. 20:27
Egy kicsit az orcából vegyünk vissza légyszi. Azért a PS+ sem tökéletes lévén a 4-ból 1 ami tényleg nagy cím a többi indie vagy kevésbé jól sikerült. Ráadásul ott is van egy vagy fél év a megjelenés és a potenciális felkerülés között szóval ez sem igazán megoldás, arról nem is szólva hogy simán lehet hogy évi 1-2 cím jön csak PS+-on azok közül amiket te szeretnél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. gKomor nemle...
2014.09.04. 08:28
Te biztos elhiszed ezt a marhasagot amit beszelsz, mert nagyon ugy tunik, de ettol ez meg nem igaz sajnos.

Biztosan azert volt orias felhaborodas az MS baszakodasaval a hasznalt jatekok kapcsan, es emelte ki kulon a Sony hogy naluk nem lesz semmi ilyesmi, mert a koznol piac nem errol szol es ez jelentektelen kis hulyeseg. Valoszinuleg epp ezert volt millios nezettsege amerikai meg nyugat-europai youtuberek videoinak ami atemaval foglalkozott, mert ez senki nem erdekel...

Azert mert te egyszer megkerdeztel 5 embert es ok nem ertettek mit beszelsz, meg nem jelenti azt hogy a dolognak nincs jelentosege, de nyilvan erre magadtol is rajottel volna inkabb hosszabb mint rovidebb ido alatt.


Tudod nem azzal van a baj amikor valaki nem ert valamihez, ha nincs tapasztalatod meg nem vagy konzolos ez tok nromalis, a baj ott kezdodik amikor elkzdesz okoskodni valamirol amirol egyebkent fogalmad nincs, na olyankor csinalsz hulyet magadbol - mint pl. most is.
Szoval legalabb olvass kicsit utana legkozelebb ha valami olyasmivel kapcsolatban akarsz eszt osztani amirol latszolag fingod nincsen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tomtom88
2014.09.04. 18:51
Olvasgatva a kommenteket mindig jót mosolygok amikor megjelenik egy pc-s mondván hogy hülyeség konzolt venni. Én kb 6 éve döntöttem úgy hogy veszek egy x360-at és a mai napig nem bántam meg. Annak idején 60 ezerért vettem, ami már akkor is egy középkategóriás videókártya ára volt, és azóta sem kell azon aggódnom hogy költenem kell, hogy tudjak újabb játékokkal játszani. Tudom, hogy nem 1080p, meg nem 200 fps, meg butított grafika meg miegymás, de én csak játszani szeretnék, szóval nekem megfelel.

MS tényleg nagy buktát csinált és amennyire fanboy vagyok még én is inkább ps-t vennék. Szerintem max akkor tudnák beérni viszonylag gyorsan a sony-t ha tudnának faragni a gyártási ktg-eken vagy szimplán lemondanának a profit egy részéről és árban alávágnának a ps-nek. Emellett mondjuk a live által nyújtott szolgáltatások bővítése is megoldás lehet pl. még nagyobb kedvezmények goldosoknak vagy éppen ha mondjuk meg tudnák csinálni, hogy a legnépszerűbb multis játékok (battlefield, cod, halo, forza stb.) első dlc-i baromi olcsón vagy akár ingyen a boxosoké legyenek.

Amiatt hogy gyengébb a vas mint a ps-é én nem aggódnék, mivel a legtöbb játék multiplatform és így kb. ugyanúgy futnak majd box-on mint ps-en, pont mint az x360-ps3 esetén. Most komolyan kit érdekel hogy pl ps-en kicsit élénkebbek a színek, kicsit magasabb a felbontás vagy hogy nem 60 hanem csak 50 fps-sel mennek a játékok? A játékélmény ugyanaz. Egyedül az exkluzív címeknél lehet lényegi különbség.

Egyébként meg valahogy az az érzésem, hogy nem tervezték ezt a konzol generációt túl hosszúra, mert bármelyik cég előállhatott volna azért hardveresen combosabb masinákkal. Ha a következő években elterjednek az 4k-s tv-k meg monitorok, akkor nyilván hamar váltani kell, hiszen már most is van olyan játék (pl. bf 4) ami egyik konzolon sem fut 1080p-ben, szóval a 4k-val nem hiszem hogy bármelyik gép meg tudna birkózni.

Ami a lényeg a két gép szerintem nagyjából ugyanazt tudja, és az exkluzív játékoknak meg a plusz szolgáltatásoknak kellene hogy eldöntsék ki melyiket választja. MS-nél baromira elszúrták ezzel a multimédiás iránnyal az egészet, mert casual gamerekből nem fognak megélni, meg persze abból hogy csak olyan "fícsöröket" nyújtanak ami csak az amcsiknak szól pl. sok nfl-es, netflixes meg hasonló cuccok. Kíváncsian várom, hogy mit lépnek, addig részemről marad a ps.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. gab78
2014.09.04. 19:39
Erről az egészről az a véleményem hogy már maga a koncepció el lett cseszve. Multimédia központtól a játékgépig? Erről nekem a settopbox-ok jutnak eszembe, amit én 2 hónappal ezelőtt hajított vissza a szolgáltatónak, az én idegeimet ne borzolják tovább vele. Nem kell semmi plusz szolgáltatás, én a TV-t akarom nézni, nem bohóckodni minden szarra. Ennél is ez a helyzet, a játékos játszani akar.

Egy játékkonzol elsődlegesen játékra készüljön, az hogy mellette milyen egyéb szolgáltatásokat nyújt az már másodlagos, de első a játék, nem a videónézegetés stb.

A kinect, Valami rettenet ahogy használják. Azt gondolom nem lenne rossz, ha egy Wii-s kontrollerrel együtt használnák, úgy, hogy pl a játékos testi mozgását próbálná meg bevinni a játékba, de az amiket én láttam, inkább vicces, mintsem játékoscsalogató. Pl fedezékbe húzódás, guggolás, közelharc egy FPS-nél. Vagy mondjuk egy box ( ha már xbox ) játéknál. Jó persze nem lehet mindenhol használni, de ahol lehet ott jól lehetne kihasználni a lehetőségeit. De önmagában kontroller nélkül, inkább csak alkalmi játékosok bohóckodására jó. A többletpénzt nem éri meg. És nem mutatták meg, hogy több van benne.

Ezt az egész online bohóckodást is le lehetett volna tudni azzal, ha nincs lemezes forgalmazás és csak online töltheted le a játékokat, plusz mellé egy 2 TB-os merevlemez, sőt még lehetett volna egy bővíthetőséget is felkínálni, hogy 2 lemezt használhass, vagy lemez nélküli változat és a felhasználó tesz bele olyat amit akar/tud. (És olcsóbb is lenne) A net is egyszerűen indokolható lett volna a legtöbben online játszanak, ahhoz is kell a net, ennyi. Egyébként pedig csak indításnál ellenőrizni, hogy nem machináltak-e valamit a felhasználók, és ennyi.

Sokat akart markolni az M$, de csak keveset sikerült fogniuk, jó tanulság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gKomor tomto...
2014.09.05. 10:26
+1
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Balleno gab78
2014.09.06. 00:33
Nem értem a problémát, ha nincs szükséged rá, akkor nem használod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Balleno tomto...
2014.09.06. 00:36
Szintén zenész, azokat a szolgálatosokat amelyekre nincs szükséged, nem használod. Gondolom te sem a 360-on Skype-olsz egész nap, pedig "rajta van". Az igazi fanboy pedig nem dobja ki a nehezen megszerzett eredményeit az ablakon, ennek alapján te csak egy szimpla felhasználó vagy, ez a szomorú igazság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. tookmindeg... nemle...
2014.09.06. 14:00
Fél év múlva már elavul a játék? Mert szerintem nem. Ráadásul ha van PS3/PS4/Vita-d akkor több játékot kapsz, mint 4-et egy hónapban.

A drága a konzol az egy vicc, hiszen a PC-s játékok ugyan valamivel olcsóbbak, de oda is meg kell venni, ráadásul a PC-re folyamatosan költeni kell, mert gyorsan elavul, a konzolra meg nem költesz minimum 5 évig, de inkább többig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. DogTheDog tookm...
2014.09.06. 14:36
Az a funkcioja,hogy bekapcsolas utan visszarak a jatekban oda,ahol pont abbahagytad,rohadt jo.Teszi ezt "kevesebb" memoriaval mint a PS4.
Az is jobban tetszik a Box-nal,hogy elerheto specialis festesekkel mindenhol,PS4-nel az egyszeru aranyszinu matricakat sem lehet japanon kivul kapni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dwhcgamer
2014.09.07. 09:07
Aki kifejezetten csak jatszik, annak tokeletes valasztas.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. piter
2014.09.14. 18:54
Ez erdekes itt Izraelben september 15-en erkezik az xbox.Fifa 15 es Forza 5 jatek jar hozza.Es olcsobb mint a PS4.A PS4-hez a desteny jatekot adjak+az asztali talpat.De kb forintba atszamolva az xbox 18ezer forintal olcsobb,igy elorendelve.Es mar csak a kinect miatt is jobb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!