iPon Cikkek

XCOM: Enemy Unknown előzetes

Dátum | 2012. 09. 18.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A lassan 20 évessé váló eredeti UFO: Enemy Unknown-t az „öreg” rókáknak már biztos nem kell bemutatnunk, a többieknek pedig irány a PC-s játéktöri széria, mert egy alapműről van szó. Több újságban is sikerült elnyernie a minden idők legjobb játéka címet, és az tényleg megkérdőjelezhetetlen, hogy a MicroProse anno valami egyedit tett le az asztalra. Azóta UFO-k és X-COM-ok jöttek-mentek, de a legtöbb rajongó a „régen minden jobb volt” elvhez ragaszkodva egyiket sem tudta úgy szeretni, mint az eredetit. Éppen ezért a Firaxisnak óriási elvárásokkal kellett szembenéznie, amikor úgy döntöttek, csinálnak egy felújított, rebootolt Enemy Unknown-t, ami méltó az eredeti játékhoz. (Egyébként az új játék nem összetévesztendő a simán XCOM-nak hívott taktikai shooterrel, ami a bejelentéskor óriási visszatetszést váltott ki a játékosokból. XCOM FPS?)

Az új játék szellemiségében tényleg igyekszik visszatérni az őshöz, de mivel nem lehet elmenni amellett, hogy közben eltelt közel 20 év, modernebbé is teszi azt. Most biztos sokan felszisszennek, de nem kell félni. Bár a modernizálás manapság sok esetben kb. a butítást jelenti, mert a kazuárok millióira gondolva dollárjelek csillognak a vezetők szemében, a Firaxis okosan kezelte ezt a kérdést: míg az egyik kezével elvett, a másikkal adott, új élményeket behozva a játékba. Egy-két apróság persze biztos fájni fog a régi játékosoknak, például nem lehet akárhová bázisokat pakolászni később, amikor már elég pénzünk van (így nem fognak Magyarországról indulni az Interceptorok), de cserébe más aspektusaiban előnyére változott a játék. A katonáink például jobban a szívünkhöz nőhetnek majd, mert kevesebb van belőlük, és kaptak egy egyszerű fejlődési rendszert is, így folyamatosan foglalkoznunk kell velük, és a harctéren nem lesz mindegy, hogy ki hol áll épp.


Ha már harctér, akkor érdemes megemlíteni, hogy a rombolhatóság szerencsére megmaradt, sőt, néha akár egész épületeket is elpusztíthatunk majd. Az izometrikus nézet sem változott, de 90 fokonként körbeforgathatjuk a kamerát, ami nagyon hasznos néhány helyzetben. A 3D-nek hála az akciójeleneteket is feltuningolták, öröm nézni ahogy az orvlövészünk messziről kiszed egy Sectoidot a fedezéke mögül. Apropó fedezékek, ezeknek most igen nagy szerepe lett az új játékban, úgyhogy mindig érdemes lesz figyelni arra, hogy hová mozgatjuk emberünket, a nyílt terepen garantáltan nem lesz hosszú élete.

A bázis nézet megmaradt, csak feltuningolták sok átvezetővel, így főleg a tutorial módban rengeteget beszélgethetnünk majd a kutatók és a mérnökök vezetőivel. Kezdőknek egyébként nagyon hasznos ez a tanító mód, bő egy óra alatt, ahogy haladunk előre a történetben bevezet minket az irányítás minden részletébe. Mire végzünk, már mindenről tudni fogjuk, hol találjuk a bázison belül, és remélhetőleg a katonáinkat se hagyjuk majd könnyen lemészárolni.

Ez fájni fog
A játék az Unreal Engine 3-at használja, ami nem egy mai darab, de láttunk már vele egy-két igen jól összerakott címet. Az XCOM viszont biztos nem nyer idén technikai díjat, kicsit elavult a grafikája, látszik, hogy inkább a játékmenetbe fektettek időt a Firaxisnál. Ha a megjelenésre minden úgy is fog működni, ahogy kell, akkor ez nem is gond. Egy átlagos kinézete van a játéknak, de jó a hangulata, néhány óra játék után meg akinek még ott motoszkál a fejében, hogy ez nem egy Crysis 3, azzal valami baj van.

Multi is van, bár elég egyszerű fajta, egymás ellen mehetünk egy kiválasztott pályán, aztán az nyer, aki hamarabb lekaszálja az ellenfél embereit. Ami viszont nagyon meglepő, hogy gamepaddal is jól irányítható a játék, így az XCOM azon kevés játékok egyike lehet, ami bebizonyítja, hogy konzolokon is lehet jó irányítást csinálni egy taktikus játékhoz.

Igazából többet nem szeretnénk előre elmondani a játékról, aki nagyon várja az már úgyis megnézte az összes fejlesztői naplót, a többieknek pedig ajánljuk, hogy olvassák majd el a cikkünket a végleges játékról. Amit eddig láttunk az bíztató, egy pergősebb, de ugyanúgy taktikus XCOM-ot ismerhettünk meg a preview példány alapján, kíváncsian várjuk az októberi megjelenést!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. amitakarto...
2012.09.18. 16:01
Ha ezt elszúrják, abból rohadt nagy balhé lesz a fanok körében. De ha nem szúrják el... [tenyérdörzsölés]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Zelbacsi
2012.09.18. 16:39
"kicsit elavult a grafikája, látszik, hogy inkább a játékmenetbe fektettek időt a Firaxisnál"
Naggggggyon helyes!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mikej95
2012.09.18. 18:26
Manapság a történet(és annak összeférhetősége az elődökkel), a játékmenet és az ehhez hasonló dolgok nagyon háttérbe szorulnak. Mindenhol 8 magos processzor és 20 gb RAMot kérnek, GTX 666-tal minimumban, hogy minden funkciót használhasd, közben pedig ugyanazt a játékot kapod kézhez, mint 1 évvel (vagy többel) ezelőtt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Mandris90
2012.09.18. 19:41
persze mivel olyan fölösleges dolgokat számoltatnak az engine el hogy csak az eröforrást fogyasztja és nem nyujt cserébe láthato javulást, ne röhögtessenek már hogy egy régi 2000 elötti játékban a körök körnek néznek ki és nem 64 szögböl állnak mint egy két maiban. ezt meg már kiadhatnák lenne mivel eltölteni unalmas oráim
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. 0rigami
2012.09.18. 23:30
Hohohó! Fincsi lesz!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Razak
2012.09.19. 00:23
Nekem a régi fejlődési rendszer tetszett. Mindig az a képessége fejlődött, amit használt a katonánk az adott küldetésen.
De ahogyan nézem a leírást nem teljesen az lesz......
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. amitakarto...
2012.09.19. 11:48
@Mandris90: "ezt meg már kiadhatnák"

Most októberben már jön is, szóval nem kell sokat várni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. MrPrise
2012.09.19. 15:59
Kár, hogy nincs coop benne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Magon
2012.09.19. 16:22
"az XCOM azon kevés játékok egyike lehet, ami bebizonyítja, hogy konzolokon is lehet jó irányítást csinálni egy taktikus játékhoz"
Ez mókás, a taktikai RPG, mint fogalom péel eleve (közel) ismeretlen PCken, hanem alapvetően konzolos körökben dívik, ott is mondjuk inkább a japánoknál, de vagy húsz éve és dömpingben. Szóval pöttyet elsietett ez a mondat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Supra
2012.09.21. 10:08
Régi játék, régi motorral - igy könnyű antik hangulatot csinálni :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. magerg
2012.09.21. 11:56
a taktikai RPG, mint fogalom péel eleve (közel) ismeretlen PCken
Ahha, és a Pool of Radiance (és társai), Temple of Elemental Evil, Jagged Alliance micsoda? De lehet nem ugyanarról beszélünk.

Nekem eddig tetszik az új XCOM, kivéve hogy nincs inventory.

Kár, hogy nincs coop benne. - hogy mi?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. sanyix
2012.09.24. 00:07
@Magon: jrpg-nek annyi köze van a taktikához mint makónak jeruzsálemhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Butchy
2012.09.25. 13:50
Steam-en letölthető a Demo
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler sanyi...
2012.09.25. 14:04
Magon alapvetően nem a jrpg-kről beszélt (amikből mellesleg vannak elég taktikus darabok), hanem az olyan címekről, mint a Final Fantasy Tactics. Ez a kategória viszont a konzolokon alig képviseltette magát az utóbbi években, marokkonzolokon volt pár cím, de ami hirtelen eszembe jut, azokhoz elég egy kezem, hogy megszámoljam őket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Mandris90
2012.09.25. 21:38
na azt a demot inkább ne is emlitsük olyan jól megvan scriptelve hogy szinte semmi mástn em tudsz csinálni benne csak amit ök akartak 3 bevetés aztán kész, nekem arra a preview verziora fáj a fogam amit kiküldtek a külömbözö játékhirportáloknak tesztre amig megnem jelenik ami bizony 2 hét
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!