iPon Cikkek

XP vs. Vista játékos szemmel

Dátum | 2008. 07. 30.
Szerző | Svindler
Csoport | SZOFTVER

Már eltelt némi idő a Windows XP SP3 és Vista SP1 megjelenése óta, ám máig zajlanak viták a felől, hogy melyik rendszer a gyorsabb, stabilabb, stb. A mai napon nem célunk teljesen átfogó tesztet készíteni a két megoldásról, csak teljesítmény szempontjából vesszük szemügyre őket, azon belül is a játékokban felmutatott eltérésekre vagyunk kíváncsiak. Amikor megjelent a Vista a grafikus vezérlők gyártói még nem voltak a helyzet magaslatán és a kezdeti driverek borzasztóan lassúak és hibáktól hemzsegőek voltak. Szerencsére ebből pár hónap alatt sikerült kilábalni, de az emberek többségében megmaradt, hogy nagyobb erőforrás igényének köszönhetően a Vista máig lassabb. Kíváncsiak voltunk hát, hogy ha van kimutatható különbség, akkor az mekkora.

A megmérettetéshez kellett egy-egy VGA-t a két legnagyobb gyártótól, mert az ő meghajtóik, amik igazán számítanak. Hogy körülbelül egy erősek is legyenek egy HD4850-re és egy 9800GTX-re esett a választásunk. Bár a mai szösszenet nem róluk szól azért egy gyors emlékeztető a képességeikről:


Szerettük volna a tesztben szerepeltetni a Vista 64 bites változatát is, ám gépünk merevlemeze a kétévnyi munka után úgy döntött, nyugdíjba megy, így ezzel sajnos később kell foglalkoznunk.  Egyébként a felhasznált alkatrészekben túl sok meglepetés nem lesz. Az összes játékban mellőztük a DX10-es opciókat Vista esetén természetesen, hogy egyenlő esélyekkel induljon a két operációs rendszer.

Tesztgép
Alaplap: Gigabyte P35-DS3
Videokártya: Sapphire HD4850 és XFX 9800GTX
Processzor: Intel Core2Duo E8400@3.6GH
Memória: Corsair 2x2GB DDR2-800 KIT
Operációs rendszer: Windows Vista SP1 és Windows XP SP3
Driverek: Catalyst 8.7, GeForce 177.79


DX9 miatt egyértelmű volt, hogy a 3DMark06 marad erre a hétre is. ATI esetén a két eredmény mérési hibán belül van, míg az nVidia Xp alatt pár százalékkal jobban teljesít.


A F.E.A.R. a régebbi játékokat képviseli még mindig. Mint látható az ATI driverek teljesen azonos teljesítményt csiholnak ki a VGA-ból, míg nVidiánál megint egy pici előny látszik az XP részére, ám ezúttal még ez előzőnél is csekélyebb.


Itt láthatóan gyorsabb mindkét gyártó VGA-ja XP alatt, ám a különbség itt sem éri el a 10%-ot.


Érdekes módon a HD4850 a 8.7-es meghajtóval az eddigiek fordítottját mutatja, némileg lassabb XP alatt. Helytől függően a 9800GTX vagy tized fps-re pontosan ugyanazt az eredményt kapta a két rendszer alatt vagy egy picit gyorsabb volt XP alatt.


A népszerű Unreal Engine 3 motoros játékban mérési hibán belül teljesít megint a két kártya, nem lehet azt mondani, hogy az egyik rendszer egyértelműen gyorsabb lenne a másiknál.


A Crysis az első játék ahol jelentősebb gyorsulást is el lehet érni az XP-vel, ha közepes beállítások mellett játszunk. Feljebb tornászva a beállításokat már eltörpül a különbség.

Konklúzió

Mint látható az elmúlt másfél évben a Vista-hoz készült meghajtók óriásit fejlődtek. Bár a legtöbb esetben jobb eredményeket értünk el XP alatt, ezek annyira parányiak voltak, hogy nem igazán érdemes velük foglalkozni. A Crysis volt az egyetlen játék ahol komolyabb sebesség különbséget tudtunk mérni, de ott is csak közepes beállítások esetén (~12%-ot). A két rendszer tehát kezet foghat egymással, csak játékos szemmel nézve amennyi előnyt összeszedett az XP, annyival a Vista is rendelkezik, mert neki meg van DX10-e. Mindenki válassza magának az egyéb szempontok alapján szimpatikusabb megoldást.

A teszteléshez kapott két VGA-t köszönjük az Expert Computer kft.-nek!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. bunfi
2008.07.30. 12:09
ahogy mondtad: "(szájbarágós cseszeget?s kérdezget?s dizájn, túlbonyolított egyszer?ség) " nekem ez nem jön be. nem érdekelne a rendszerkövetelmény, mert ahol játékokra van kakaó ott a vista is kényelmesen megél. szerintem. de ez az állandó piszkálás, hogy JAJ! ÚRISTEN! te rádugtál egy pendrivevot! most mit csináljak. és most? és most? nem kéne er?ltetni.

(Vendég_[OP]Destroy-man_* @ 2008 Jul 30, 10:54)
Jonny: a Vista NT-s szálon készült, elég sok módosítással, a Seven viszont, egy teljessenn, 0-ról kezdett kernellel fog rendelkezni! Ugyhogy még lehet bel?le valami...

ha jól tudom a Vista a windows server 2008 kernelét használja és a windows seven kódnéven futó 2011-ben megjelen? oprendszer is ennek továbbfejlesztett változatát fogja használni. egyre jobban arra tendálódik a dolog, hogy a "hozzánemért?knek" és "nagymamáknak" csinálnak oprendszert, ami nem lehet tönkretenni csak annak aki már ért hozzá egy kicsit és nem tetszenek neki dolgok. az aero desktop meg TELJESEN felesleges.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Alamos
2008.07.30. 12:17
(Vendég_Kane_* @ 2008 Jul 30, 10:58) "Szerintem az igazi különbséget 1 vagy 2 GB rammal lehetne érzékeltetni...
A legnagyobb különbséget akkor lehet látni mikor a memória a határt kezdi surolni..."

Az Vistával szemben hátrányos lenne, hisz ez a 4GB ram, valjuk be kell a Vistának, aki játszani is akar.
Elvégre XP 2001-2002-be volt kiadva, és mégis 1GB rammal az igazi, csak ezt mindenki elfelejti és szidja a Vistát.
Elnézésed, de ezt te el is hiszed?
Már bocsánat, de a 64 bites Vista tudod mennyit eszik? Ultimate csomag nálam! 3 giga ram, de ebbe benne van már a torrent, a Firefox 12 ablaka, a Total Commander, az ACDSee, a foobar2000, Daemon Tools, a telefonom vezérl?je a háttérben, és még jó pár program.

Egyetlen program se tud az Oprendszeren kívül 2 gigánál több memóriát használni és megcímezni se nagyon sok...
Hiába van a gépben 8 giga ram, ki nem használja.

A Seven új szálon fog készülni még 15 évig is... Amilyen M$ gárda van alatta, helyb?l az els? kanyart rosszul veszik és utána a többit is...
Nem várok sokat így el?re a Seven-t?l. Majd az utána lév?...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. pluto
2008.07.30. 13:28
Sztem most még az XP éri meg játszani,de jövőre mikor jönnek a DX10-es játékok akkor már Vista lesz a nyerő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. leviske
2008.07.30. 16:17
Hmm... meglepett, hogy DX9-ben ennyire egyszinten van a két kártya.... Várom a Vista 32bit vs. 64bit tesztet, de abba már DX10-et használjatok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. polarx
2008.07.30. 16:58
hozzá se merek szólni.. feltételezem miattam is készült ez a test.. az xp vs vista téma maitt ms topic-ba.. én még mindig azt mondom mint elöttem páran.. nekem 88GT-vel is fele annyi fps-em volt.. és a f? ok meg is mondom miért.. mert a 3,6-os p4 ló kólbász neki.. csak ennyi.. tudom hogy a 88GT-nek alapból az.. de XP alatt legalább nem kajálja le a proci 10-15%-át alapból a win amivel gyorsabb a kártya xp alatt.. azért nem mind1 hogy xp alatt az rFactor megy 100-230fps közt az alatt nem is nagyon vista alatt megy 80-140-el mikor frissen van feltéve.. 1 nap után meg 20-40-fps-el ment.. hát torolvey nem mondom...

(Vendég_Valdez_* @ 2008 Jul 30, 14:44) Mi ez a nagy Sevenezés meg hogy teljesen új kernel a 0-ról indulva? Érdemes lenne megnézni a verziószámokat: Vista 6.0 (ez volt a teljesen új kernel), win7 6.1, tehát a 7 a vista úgymond tökéletesítése lesz, vista alapokon. Ezért is lesznek kompatibilisek a driverek hozzá. Olyan mint anno a win2000 volt az 5.0, xp 5.1, 2003 pedig az 5.2.

bár akkora változás lenne a vista és a win 7 között mint a 2000 és az xp között.. a millenium akkor @#!. volt mint most a vista.. viszont az xp 1000x-er jobb volt nálla.. 2000-be nekem volt olyan hogy játszottam v.mi fps game-et és húztam jobbra az egeret és balra ment... hát mondom szép.. vista alatt szerencsére ekkora bakik nem voltak.. de az vicces hogy 1 nap alatt belassúlt elején 350mb ramot evett 1 nap után 600 körül meg felette.. simán ala nature csak a win.. semmi nem ment közbe.. játékokról meg írtam el?z? hsz-be.. azzal meg ne jöjjön senki hogy csak az fikázza a vistát aki nem ért hozzá.. csináltam már néhány xp-t magamnak.. egyik se evett többet 120mb ramnál.. a mostani bekapcsolásnál, úgy hogy minden fenn van, eszik 95mb ramot.. most jelenleg megy egy Firefox 8 ablakkal foobar 3 msn ablak utorrent tcm meg 1-2 móka és eszik 262mb ramot.. meg 0-2-4 %-ot a prociból.. hát azért van különbség már boccs.. ezt vista alatt 1g ram nélkül nem igen úszod meg.. de mivel már leírtam leírom újra.. nem azzal van a baj.. 2g ram van a gépbe vehetnék még 2-?t.. nem err?l van szó.. csak 2 magos proci nélkül halott ügy.. hiába 2g ram 88GT az egész gép vista alatt.. xp alatt meg úgy megy az sp3 alatt hogy az hihetetlen.. mondjuk nem is hiába.. a megszokott 600mb-s telepít? csak 160mb volt.. és még lehetne mit keszedni belöle.. a vista telepít?m meg 680mb.. sikerült levinni annyira.. viszont most egyet értek abban hogy aki nem ért hozzá annak .. de az úgy pontos aki ért egy kicsit hozzá annak aki nem ért hozzá meg nagyon .. mert mondták itt az elöbb hogy 10g-t feltesz.. én minden progival együtt értem el a 10g lefoglalást.. a stock win így hogy "kicsit" lebutítottam 4-5g-t foglalt "csak".. ennyib?l felteszem minden progival az sp3-at bár nem a hely a lényeg.. mert van.. de minden megtettem érte hogy normálisan mehessen mégse ment.. csak a telepítés után kb 3 órát.. én azt mondom aki vistát akar a gépére xp gyorsaságúra.. annak kell a testben szerepl? gép.. az meg ugye nem mindenkinek van meg.. E8400 ról ami 3,6-on van meg 2x2g ramról én is ugatnék hogy hülye gyerek tedd már fel a vistát mert jó az.. jó a .. lényegtelen vista xp üggyel kapcsolatba nem kívánok többet hozzá szólni.. XP foreva..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Zotya
2008.07.30. 17:21
(Vendég_EarL 007_* @ 2008 Jul 30, 15:55) A Vista kezdetben 6.0 volt, de az SP1 után megkapta a Server 2008 kernelét (ami tkp egy finomított Vista) és lett 6.1-es. Windows 7 is valószín?leg 6.1-es.

vista: 6.0.6000
vista sp1: 6.0.6001
2008: 6.0.6001
win7: 6.1.xxxx

Ezért mondtam, hogy nézzük meg a verziószámokat mielött hülyeséget beszélünk. (Valdez voltam)

szerk: Részemr?l maradok egyel?re az 5.2-nél (64-bit), eddigi legjobb oprendszer amivel dolgom volt, sztem vistát kihagyom, dx10 még úgysem igazán van, win7-b?l lehet majd valami. Bár lehet a 2008-ra majd ránézek, azt mondják jobb mint a vista.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. polarx
2008.07.31. 12:01
(Vendég_94d_* @ 2008 Jul 30, 19:54) Polarx-nak lefagyott az XP a mondat végén
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Svindler
2008.07.31. 19:00
Két felvetés jött amire válaszolnom kéne azt hiszem. Az egyik a 64 bites Vista tesztje. Ezt később pótolni fogjuk, ha nem adja meg magát a merevlemez akkor már most bekerült volna.
A másikkal (DX10) viszont nem értek egyet. Ezer és egy tesztünkben szerepelt, hogy xy játék mennyivel lassabb DX10-el és anélkül. Ha először használtuk leírtuk a tapasztalatainkat is a látvánnyal kapcsolatban (mint például Lost Planetben kb zéró látványkülönbségért a kezdetekben felezett fps-t kaptunk, de mára pl a Bioshock nagyon hasonló fps-eket produkál mindkét esetben és a vizen látható különbség is van)
De ha van rá igény összedobhatunk egy frissítőt erről, ez esetben azt is, hogy mely játékokat tartjátok fontosnak. (pl CoD4 is olvasói kérésre került bele az utóbbi két tesztbe)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. polarx
2008.07.31. 19:56
Én kíváncsi lennék egy ilyen tesztre.. Képekkel lehetne illusztrálni ugyan azon a helyen melyiknél milyen stb stb? remélem megoldható köszi előre és várjuk a teszteket
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. polarx
2008.07.31. 21:07
ilyen sok pénzed van? DDR3-as memó..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Alamos
2008.07.31. 22:56
(Vendég_wh_* @ 2008 Jul 31, 21:39) ...
"... xp-t boltba nem kapni, támogatás lassan nuku"

XP támogatást kitolták 2014-ig. XP-ét valóban nem kapni, de Vista downgrade-elhet? XP-vé, OEM is.
Igen, ez így helyes:
Vista Business és Ultimate Downgrade-elhet? XP-re, Home edition nem... Se a Basic, se a Premium. Vajon miért a 250e-300e Ft-os notebook-októl kezdve adnak Mo-n többségében XP telepít?t mellé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Easylife
2008.07.31. 23:12
És az nem zavar senkit, hogy az XP 2 giga ram felett meghal?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Alamos
2008.07.31. 23:24
Easylife már miért halna meg?
4 gigát kezel, csak abban minden benne van.

Igazából azt nem veszik észre, hogy a 4x1 giga xp alatt lassabb mint a 2x1 giga
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. polarx
2008.08.01. 12:36
megértem a problémád.. bár én nem hiszek a DDR3-as ramokba.. az árához képest szinte semmivel se jobb.. az a 1-2fps amit produkál 1-1 játékba.. meg esetleg a betöltési idő 2sec-el rövidebb.. hát nem tudom.. nagyon drága még ahhoz.. és szvsz az a ram fél év múlva fele ennyi lesz.. de minden képpen kevesebb.. én a helyedbe az új gépen megnézném 1-1 tört op-t hogy számodra melyik a szimpibb és utánna venni egyet a választottból.. mert most annyit nem ér hogy veszel egyet.. aztán 2 hónap múlva vagy még annyi se azt mondod hogy hát fölösleges volt megvenni mert nem érte meg.. inkább tölts le mind a 2-ből de inkább 3-ból egyet (XP 32bit, Vista 32bit, Vista 64 bit).. dobd fel és teszteld mondjuk 1 hétig mindeggyiket.. aztán meg vedd meg a legszimpibb.. jó illegális meg stb.. de így azért látja az ember melyik is a megfelelő.. mellesleg ki nem tölt le manapság?.. ha ezt megcsinálod biztos nem kidobott pénz lesz az OS vásárlás.. szvsz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Easylife
2008.08.01. 13:21
Alamos az egész érdekes, ha nálad 4 gigát is kezel. Felénk 2 giga ram felett már a telepítésnél szétmegy az xp, nemhogy 4nél! Egyszer volt, hogy sikerült nagy nehez megcsinálni, de akkor is csak 3,2 gigát fogott fel a 4 helyett, pedig nem egy helyen próbáltuk. Szóval... errefelé nem jó 2 giga fölött
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. polarx
2008.08.03. 21:35
ATI: nincs sok köze van az nV-nek hogy fejre áll a rendszer vagy nem.. ha fejre akar állni az ATI-val is fejre áll.. az "értelmes" hsz-eidet tartsd meg.. ennek semmi értelme nem volt..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Alamos
2008.08.03. 21:57
(polarx @ 2008 Aug 3, 20:35) ATI: nincs sok köze van az nV-nek hogy fejre áll a rendszer vagy nem.. ha fejre akar állni az ATI-val is fejre áll.. az "értelmes" hsz-eidet tartsd meg.. ennek semmi értelme nem volt..
Akkor idézzünk a magyar helytelenírás szabályai szerint
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Alendaar
2008.08.10. 13:08
A csomagban 4 lemez érkezett:

Windows Xp Professional CD
Office Professional 2003 CD
Windows Vista Business DVD
Office Eneterprise 2007 DVD

Ezek viszont teljes programok mindahányan
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Fix3r
2008.09.02. 14:49
Nah nekem meg tört vistám van és frissíti magát és stabil és jól futnak a gamek szal erről ennyit.
Sokáig sp2-m volt és 2-3 hónap után széthalt, sp3 bírta 1 hétig. Vistával eddig semmilyen gondom nem volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. miszterhen...
2009.01.27. 12:01
Két dolog miatt van fent vista a gépemen. Az egyik hogy szebb mint az xp. A másik hogy nem lassúlt be 1 év használat után sem. Emlékszem az xp ennyi idő után még a sajátgépre is homokórával válaszolt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. békuska
2009.04.06. 21:30
hát miszter ez gáz hogy nem tudtad megtanulni az xp kezelését. érdekes nekem 3 éve megy az opom...nem lassú...azóta persze volt gépcsere de elindítható az új lappal is a régi system. feltételezem lövésed sincs hogyan.... az xp szép és jó csak bukott olyat hogy Redmondban már lövik ki win hetest.. ha olyan szép és jó miért sürgetik az uj opot?... ja és nem azért homokórázik a gépem mert sztárgépem van..egy átlaggépen értem el...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!