iPon Cikkek

Year Walk - Utazások a svéd folklór sűrű, sötét erdejében

Dátum | 2014. 08. 14.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

A játék címéül szolgáló Year Walk (Årsgång) egy olyan érdekes, napjainkban már nem gyakorolt svéd népszokás, amelynek eredete az idők homályába vész. Lényege, hogy aki végigcsinálja a procedúrát - valamilyen jeles napon, leginkább karácsonykor, vagy szilveszterkor étlen-szomjan bezárkózik egy sötét helyre, majd éjfélkor kimegy az erdőbe, rituálisan párszor körbekerüli a templomot - az betekintést nyerhet a saját jövőjébe és választ kaphat élete nagy kérdéseire. Ez a különös utazás azonban nem mentes a veszélyektől, az utazó ugyanis félelmetes, mitikus lényekkel találkozhat, és a dolog akár az életébe is kerülhet. A puzzle elemekkel tarkított horror-játék főhőseként egy ilyen utazásra indulunk az év utolsó napján, egy stilizált, művészien megrajzolt 2D-s erdőben, amely sokkal félelmetesebb tud lenni, mint bármilyen hipperrealisztikus 3D-s szörnyetegekkel teli pusztulat. Az egyszerűen ábrázolt környezet megmozgatja az ember képzeletét, főleg, ha sokáig nem hall mást, csak a léptei nyomán ropogó havat és a szél süvítését. A hatást még tovább fokozza, hogy a 2D-s világban tudunk ugyan előre, hátra, jobbra, balra lépni, de mindig ugyanabba az irányba, fixen előre nézünk. Misztikus erdő, titokzatosan suttogó nyírfák és művészi hatás ide vagy oda, bevallom eleinte falra tudtam volna mászni attól, hogy nem látom, hová megyek, később azonban a játék bőven kárpótolt ezért a kényelmetlenségért. Ez a szokatlan közlekedési forma, ha úgy nézzük segít, hogy átérezzük az erdőben bolyongó főhős bizonytalanságát, hiszen ő sem nem tudja, mit hoz számára a jövő. Míg a főhőst kísérjük magányos útján, játékosként egyetlen útitársunk az a rövid kis enciklopédia, amely a történetben szereplő misztikus figurákat és eredetüket mutatja be. Az enciklopédia szerzője, Theodor Almsten ugyanolyan kitalált alak, mint a H. P. Lovecraft-féle Abdul Alhazred, de míg az általa írt könyvről, a Necronomiconról tudjuk, hogy szintén csak Lovecraft agyszüleménye, addig az enciklopédia valós néprajzi alakokról és szokásokról szól: a játék így még közelebb hozza hozzánk a horrort, a valóság még egy síkját hozzáadva a fikcióhoz. Nagyon örültem, hogy a fák mögül nem a megszokott, már-már klisének számító zombik, vérfarkasok vagy vámpírok jöttek elém, hogy üdvözöljenek, hanem olyan kevésé ismert alakok, mint a Skogsrĺet, a Kyrkogrimen vagy a Bäckahästen - kiejteni még most sem tudom ezeket a neveket, de a játék végére már-már a svéd néprajz szakértőjének éreztem magam. Mit várnak tőlünk ezek a lények? Jót akarnak nekünk, vagy rosszat? Nem könnyű a válasz, és nem szabad elfelejtenünk, hogy a jó horror mindig az emberi lélek mélységeibe visz el, a valódi szörnyek ugyanis ott lakoznak.
A Year Walkot fejlesztő kis független csapat, a Simogo tagjai profik, jól játszanak a hangulatteremtés eszközeivel; az egyszerű, meseszerű grafika, Daniel Olsén és Jonathan Eng zenéjével a háttérben még jobban kihangsúlyozza a történetből áradó misztikumot, magányt és szomorúságot. A muzsika nem az a fajta, amit az ember a lejátszólistájára feltesz, játék közben azonban hihetetlenül hatásos tud lenni és tökéletesen illik ehhez a különös hangulatú játékhoz. A Year Walk eredetileg iOS-re készült, és a fejlesztők igen dicséretes módon vették a fáradtságot, hogy ne csak egyszerűen egy portot készítsenek belőle. A PC-s verzióhoz a játék több részét teljesen átdolgozták, mivel bizonyos dolgokat nem lehet vagy nem kényelmes megtenni érintőképernyő nélkül, így néhány fejtörő megoldása is megváltozott. Külön említést érdemelnek a Steam Achievementek, melyek mindegyike egy-egy új fejtörő. Ezek megfejtése nem szükséges a fő sztorihoz, de adnak még egy kis elfoglaltságot a játék befejezése után is. Az enciklopédia és egyéb szöveges részek a mobilos verzióhoz társ appként voltak elérhetőek, a PC-s változatba ezek már bele lettek építve. Nemcsak a platformváltás miatt kell azonban néhány szokatlan játékmechanikai megoldásra számítanunk: a játék trükkös természetéből adódik, hogy a megoldásokhoz olykor nem a megszokott módon juthatunk el, a darab ugyanis kiterjeszti a fejtörőket azon a területen kívül is, amit hagyományosan játéktérnek tekintünk, így előfordul, hogy egy-egy rejtvény megoldása, vagy a folytatás kulcsa a térképen, az enciklopédiában, vagy az egyik menüpont alatt rejtőzik. Kellemes meglepetésként ért, hogy a Year Walk fejtörői nehezek voltak. Pesze nem megfejthetetlenek, de előfordult, hogy egy-egy keményebbnél hosszabb időre elakadtam. A menüben van egy rész, ahol segítséget lehet kérni, ha végképp tanácstalanok lennénk, ez időnként olyan információkkal szolgál, amelyek még titokzatosabbá teszik a helyzetet és még jobban összezavarnak - ennek kifejezetten örültem, mert rávett arra, hogy ne lustálkodjak, tényleg alaposan nézzek körül, gondoljak át mindent és hallgassak a megérzéseimre. A játék nem kínálja tálcán a megoldást semmire, de annál nagyobb sikerélményt nyújt, amikor rájövünk a dolgok nyitjára.
Könnyed kis fejtörő
A fejtörők megfejtéséhez nem árt jegyzetelni, minden kis részlet amit látunk, fontos lehet. Számomra az volt a játék egyik legjobb pillanata, amikor ráébredtem, hogy az asztalomon szétszórt cetliken lévő macskakaparások, jelek, rúnák és rajzok kísértetiesen emlékeztetnek annak a szereplőnek a macskakaparásaira, jeleire, rúnáira és rajzaira, aki a sztoriban épp kezd megőrülni. Zseniális. A Year Walk rövid játék, de annak, aki végigjátszotta, sokáig emlékezetes marad. Attól függően, hogy mennyit kell gondolkodnunk a fejtörőkön, a darab 2-3 órányi szórakozást nyújt, és ad annyi élvezetet, mint egy jó Poe vagy Lovecraft novella. Horror rajongóknak, a fejtörők kedvelőinek, vagy a különleges játékok iránt érdeklődőknek mindenképp ajánlom. 5,99 Eurót bőven megér az élmény. Platform: PC Értékelés: 9/10
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. violapeter
2014.08.14. 18:11
Jó cikk, mindennel egyetértek!
Fantasztikus atmoszférájú játék, sokszor borsódzott a bőröm, mikor játszottam vele! Vannak benne igen ijesztő részek, de összességében tényleg maradandó élmény!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!