iPon Cikkek

Yesterday: Tegnapi hiányosságok a ma kalandjátékában

Dátum | 2012. 03. 29.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Pendulo mostanában fénysebességre kapcsolt, lassan minden évben kiadnak valamilyen kalandjátékot, ami ugyanazt a grafikus motort és ugyanazt a csavart logikát használja, mint a korábbi programjaik. A The Runaway trilógiát volt időnk megszeretni, és a tavalyi The Next Big Thing is jól sikerült, de a mostani, Yesterday című játék valahogy sehogy sem akar működni. Sötét hangulatú nyomozós thriller, rajzfilmes grafikával és nehéz, már-már kitalálhatatlan fejtörőkkel? Hát igen, a spanyolok mellélőttek.

Yesterday szereti a húzós ügyeket... legalábbis azt hiszi, szereti őket
Szociális tanmese, sátánistákkal

A történet középpontjában egy John Yesterday nevű fickó áll, aki egy sor hajléktalan erőszakos halála ügyében nyomozott. Valami viszont biztos, hogy balul sült el, mert egy nap John meg akarta ölni magát. A kísérlet kudarcot vallott, Yesterday életben maradt, de a memóriáját elvesztette, így csak azt tudja magáról, amit a családja hajlandó volt megosztani vele. Hogy befejezze a munkáját, és rájöjjön, ki is valójában, Párizsba utazik, ahol a sztori másik két fontosabb karakterével Cooper-rel és Henryvel megoldja a furcsa bűnügyeket, melyekkel sem a média, sem a rendőrség nem foglalkozik.

A játékot a fejlesztők a prológusban a hajléktalanoknak dedikálják - bár értékelhető a jó szándék, azért vicces látni, hogy egy alapvetően drága hobbi gyümölcsét pont a nincstelenekkel próbálják szimpatikusabbá tenni. Maga a sztori egyébként jól indul, sőt, a műfaj egyik legerősebb és legdinamikusabb bevezetőjét éljük át az első két órában. Sajnálatos, hogy csak ott, ugyanis később a Yesterday egyre ötlettelenebbé és átlagosabbá válik. A karakterekkel nehéz szimpatizálni, mert kissé furcsák és túl gyorsan jönnek-mennek -- egyedül John motivációit ismerjük meg annyira, hogy megkedveljük (mondjuk azokat nem nehéz, lévén szerencsétlen flótás alig emlékszik valamire). A játék forgatókönyve elég szedett-vedett, időnként nehéz követni, a dialógusok 90%-a pedig egyszerű kérdezz-felelek, mellőzve ezzel a műfaj sziporkázó jellegét. Mi több, a humor szinte teljesen kiszorul a koncepcióból, a végkifejlet pedig, bár kielégítőnek mondható, garantált, hogy kellemetlen szájízt hagy maga után.

Mankó nélkül...

A sztori és a karakterek tehát inkább közepesek, mint jók, de vajon a játékélmény képes kárpótolni a hiányosságokért? Nos, részben igen, részben nem. Ahogy a bevezetőben említettük, a Yesterday megörökölte a Pendulo Studios csavaros észjárását, így a játék feladványai közül sok egyszerűen kitalálhatatlan. A történet első harmadában még egész furfangos fejtörőkkel találkozunk, így könnyen azt gondoljuk, hogy a derék spanyolok tanultak a korábbi hibáikból. Később azonban bekeményít a program, és ember legyen a talpán, aki józan paraszti ésszel képes végigjátszani. Teljesen véletlenszerű kattintgatással és tárgykombinálással egy idő után persze megoldható minden puzzle, de a kalandjátékok műfajának nem erről kéne szólnia. Mivel könnyen frusztrálóvá válik, a Yesterdayt csak a legkeményebb point and click fanatikusoknak ajánljuk, és nekik is csak akkor, ha van egy üveg szíverősítő az asztalon.

A feladványok sokszor teljesen logikátlanok is frusztrálók
... és mankóval

A fejlesztők a Yesterdaybe is beépítették a The Next Big Thing hint rendszerét, azaz ha elakadunk, a játék megmutatja az eldugott tárgyakat és az interaktív felületeket. Így egy kicsit jobb a helyzet, elfogadhatóbbá válik a nehézség, de... Nos, aki valaha játszott kalandjátékkal, tudja, hogy ennek a stílusnak pont az agymunka adja a savát-borsát. Mankókkal játszva az egész elveszti az értelmét, a Pendulo pedig látszólag nem tett mást, mint segítségekre támaszkodott, mondván, hogy ha nehéz egy feladvány, majd szépen kisegíti a hintrendszer az egyszeri gamert, hadd örüljön. Ezt viszont el kellett volna kerülni: a fejlesztőknek muszáj lett volna venni a fáradtságot, és kiegyensúlyozni a játék hibáit.

S hogy miféle pozitívumokra utaltunk az imént? Mondjuk úgy, hogy a készítők legalább próbálkoztak itt ott: érdekes és üdítő újdonság például, hogy a karakterünk egyből az interaktív objektumoknál terem, nem kell fél órát várnunk, hogy odaérjen, illetve az interfész is könnyen átlátható, jól kezelhető. Bár úgy tűnhet, hogy ezek apróságok a fent említett problémákhoz képest, valójában többet segítenek, mint az egész hint rendszer.

A látványivlág nehezen illeszkedik a történethez
A Pendulo Studios évek óta ugyanazt a motort használja, ami 3D-s cell shaded karaktereket mozgat 2D-s, kézzel festett hátterek előtt. A látvánnyal alapjaiban véve most sincs gond, sőt, a karakterek dizájnja kifejezetten jó, a hátterek pedig szépek, kellően részletgazdagok. A probléma a szörnyű animációknál kezdődik: a mimika olyan fertelmes, hogy sokszor sikítani támadt kedvünk a teszt alatt, a szereplők mozgása pedig remekül imitálja az első Terminátor filmet, noha valószínű, hogy nem ez volt a fejlesztők szándéka. A legnagyobb gond azonban mégsem ez, hanem az inkonzisztens látványvilág. A tónus sötét, a sztori erőszakos és nélkülözi a humort, a grafika mégis színpompás, a figurák pedig mintha csak egy rajzfilmből léptek volna ki. Az egész játék úgy fest, mint egy későbbi LucasArts kaland, ami önmagában szuper, de egyáltalán nem illeszkedik a témához. Képtelenség átérezni a helyzet súlyát és a játék tónusát, ez pedig hatalmas hiba, amit előre kellett volna látni. Még szerencse, hogy az audio rész teljesen rendben van.

A tegnap hibái

A Yesterday nem lett rossz játék, inkább csak a középszerbe hajlik, amit el lehetett volna kerülni néhány ezer éve szajkózott kritika átgondolásával. A fejtörők túl nehezek, a sztori túl bonyolult, az animációk elavultak... és bár megvan a hangulati plusz, ez még kevés hozzá, hogy igazán jó játék legyen a Pendulo munkájából. Ha nagy kalandjáték fanatikusnak tartja magát az olvasó, akkor egy vásárlást megér a dolog, de ha már találkozott a cég korábbi játékaival, és nem volt megelégedve velük, jobb, ha inkább a német kalandok között néz körül.

Platformok: PC
Tesztelt platform: PC


Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. DogTheDog
2012.03.29. 14:13
Bevizsgalom,mert nagyon vartam.Kicsit most utallak Chocho
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95
2012.03.29. 16:42
A Lula 3D-nek is bonyolult a története.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Castiglion...
2012.03.29. 20:02
A játék jóval rövidebb és ötlettelenebb, mint a Runaway-széria bármelyik része volt (szvsz azok még szebbek is). Mikor az ember megismeri John Yesterday alaptörténetét, az első dolog, ami eszébe juthat, ez lesz: THE NAMELESS ONE!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!