iPon Hírek

20 éves a Doom

Dátum | 2013. 12. 10.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

1993. december 10-én jelent meg a ma már korszakalkotó nagy klasszikusnak számító FPS, a Doom. Az id Software játékával nagy hatást gyakorolt a játékok világára, mindez annak volt köszönhető, hogy a Doomban komplex, egymással is harcoló ellenfelekkel, agresszív, jól reagáló MI-vel futhatunk össze hihetetlenül jól megtervezett nagyméretű pályákon. Nem mellesleg minden idők legemlékezetesebb fegyvereivel (kinek ne lett volna kedvence a BFG 9000?) segíthettük át nemeziseinket az örök pixelmezőkre. A játék motorját, amely szintén Doom névre hallgat, John D. Carmack fejlesztette, a pályák legnagyobb részét pedig John Romero és Sandy Petersen tervezték. A szörnyek közül sokat először agyagból formáztak meg, a fegyverek modelljeinek egy része pedig a játékboltból származott. A heavy metal kísérőzene Bobby Prince munkája volt. A Doom első harmada, azaz összesen 9 szint shareware-ként volt elérhető, ami szintén hozzájárult népszerűségéhez: becslések szerint a játékkal a megjelenése utáni első két évben több mint 10 millióan játszottak, ami ma sem kis szám, akkoriban pedig igazán nagynak számított. A játék nemcsak az FPS-seket tette népszerűvé, hanem egy teljes játékos szubkultúrát teremtett, emellett hozzájárult a 3D grafika és a hálózati multiplayer lehetőségek fejlődéséhez is. A Doom támogatta a modok és addonok létrehozását, ezeket WAD fájlcsomagokba lehetett pakolni, ami a "Where's all the data?", azaz "Hol vannak az adatok?" rövidítése. Akkoriban, az internet hőskorában, még a World Wide Web elterjedése előtt ezek a modok még BBS-eken terjedtek. A Doom közvetett módon rengeteg fejlesztőnek adott munkát, egyrészt a megjelenését követő években számos Doom-klón született, másrészt a rajongók közül kikerülő modderek közül sokan váltak később profi dizájnerré. Ilyen volt például Tim Willits, aki lelkes modderből az id Software kreatív rendezőjévé és társtulajdonosává vált, és később olyan játékokon dolgozott, mint a Rage, a Doom 3 és a Quake széria. A játékot, annak ellenére, hogy már 20 éves még ma is meglepően sokan játsszák, és a modderek közössége is igen aktív. Alant megtekinthető, hogyan változott a Doom-széria 1993-tól napjainkig, de mi is írunk egy visszatekintőt a sorozatról.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. j.panzer
2013.12.10. 16:48
Világ egyik legjobb játéka. Ezen nőttem fel, meg a Wolfy 3D-n. Aztán jött Mr. Duke, majd az UT, majd jött a modern kor...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. arn
2013.12.10. 17:17
Amikor kezdtem akkor volt uj a wolf3d, a doom pedig tenyleg felelmetesnek hatott egy sotet szobaban a 14 colos monitoron es az akkor meg nem is tul gyakori hangkartyan. A gust is elsok kozott tamogatta ;-) ejj de visszasirom azokat az idoket. Annyi uj stilusu jatek jelent meg, hogy az ember csak kapkodta a fejet. A kilencvenes evek elso fele igazi aranykor volt a pcn, hihetetlen, hogy ott lehettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. arn
2013.12.10. 17:20
No meg a lanpartyk... Osszehozni a pinceben a hajnalig tarto virtualis gyilkolaszast. A netes multi szinte sose ragadott meg, nincs olyan hangulata, mint a haverokkal egyutt logni.

A demopartykrol nem is beszelek... Rip 90s.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. tibaimp
2013.12.10. 19:48
arn: úgy van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Simba
2013.12.10. 20:11
Boldogat neki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. No.1.
2013.12.10. 20:42
Mi is sokszor bereltuk ki annak idejen a szomszed faluban a kulturt.
Osszeultunk 2-3 napra, vegere ugy neztunk ki mint a zombik.
Azota sem jatszottunk olyan jot, mint ott. Hogy is szoktak mondani?,
**megboldogult fiatalsag..
Akkor meg jo volt, mert eleg volt egy 900as cerka 256-512 ram meg egy Ti4200 is a boldogsaghoz.. Ma pedig? Az Elmuhoz le kell szolni egy nagybb LAN-nal, hogy valami + aramot hozzanak oda.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. arn
2013.12.10. 21:30
amikor mi lanpartykat csinaltunk, meg 3ds gyorsito sem volt a vege fele kezdtek csorgedezni a rivak meg a 3dfxek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. jedi
2013.12.10. 21:50
Én a 90'-es évek második felébe csatlakoztam a Pc-s táborba ( az elsőbe az Amigás tábort erősítettem )! Nekem a Doom valahogy kimaradt, mivel én egyből a Quake-el kezdtem 96'-ban ! És milyen jól nézett is ki a Quake Woodoo1-en Glide támogatással
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Xesxow
2013.12.10. 22:16
Örök kedvenc. Legutóbb PSP-n toltam ki az első két részt, hatalmas élmény volt. Doom 3-at is toltam pc-n, de ez a mesterkélt, erőltetett sötétség a pályákon annyira nem jött be. Meg emlékszem telóra is volt Doom, de ott amolyan társasjáték módjára lehetett csak lépni meg harcolni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Xesxow
2013.12.10. 23:02
Csoda, hogy most ez alkalomból nincs akció a Steam-en.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ByrDer
2013.12.11. 11:54
Kár hogy a CoD felzabálta és elpusztította ezt a műfajt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dtomka
2013.12.11. 13:18
A 90' években kezdtem aktívan a PC vel foglalkozni, és a Doom-ot a BNV-n láttam meg először, milyen jól nézett ki és mindenkinek le volt esve az álla . Aztán egy másik BNV-n a Carmageddon volt az akkor kedvenc
(Mivel szeretem az FPS műfajt egy párat már kipróbáltam: Doom1-3,Quake1-3,UT2003,COD,MoH,Far CRY1-3,Crysis1-3,BF1942-BF3/4... és még biztosan vannak, de ezek amik a kedvencek )
Azért sajnálom, hogy elmúltak azok az idők, mert akkoriban a játékok más érzésekeit is kiváltottak, amelyeket a mostaniak már nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Palatinus
2013.12.11. 16:37
@ByrDer a COD is jó volt hajdan a PS2-es korszakban,de aztán tényleg egy nagy rakás b**iság lett az egészből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!