iPon Hírek

23 hüvelykes, 240 Hz-es LCD kijelző az LG-től

Dátum | 2010. 11. 25.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az LG egy új LCD kijelzővel jelentkezik a piacon, ami két okból is különleges: a termék 240 Hz-es képfrissítési ráta mellett dolgozik és szokatlan módon csak mindössze 23 hüvelykes képátlóval rendelkezik, pedig a 240 Hz-es kijelzők esetében megszokhattuk, hogy azok általában 40 col felett kezdődnek.

Az új LCD kijelzőt a gyártó olyan termékeknél fogja felhasználni, amelyek monitorként és televízióként egyaránt használhatóak. A 240 Hz-es képfrissítési rátának köszönhetően a gyors mozdulatokat sokkal gördülékenyebben adja majd vissza a megjelenítő, azaz nem tapasztalhatunk majd "szellemképet", ami kisebb képfrissítési ráta esetében sokszor jelentkezik. A piacon egyébként elég régóta tart a képfrissítési rátával kapcsolatos versengés a gyártók között: az egyes vállalatok 120 Hz-es, míg mások 240 Hz-es képfrissítés mellett üzemelő termékekkel próbálják levenni a lábukról a felhasználókat. A műsorszórás 60 Hz-es képfrissítési rátával dolgozik, azaz a 120 Hz-es megjelenítők kétszer, míg 240 Hz-es társaik négyszer nagyobb képfrissítéssel dolgoznak.

A különleges, 23 hüvelykes képátlójú, 240 Hz-es LCD kijelzőt tömeggyártásra szánja a gyártó, így rövidesen találkozhatunk majd olyan monitorokkal, amelyek az említett LCD panelt tartalmazzák és a bennük elhelyezett beépített TV tunernek köszönhetően televízióként is használhatóak. A 240 Hz-es képfrissítési rátát egy 120 Hz-es LCD kijelző és a Scanning Backlight (ún. pásztázó háttérvilágítás) technológia segítségével érik el. Utóbbi eljárás a háttérvilágítás gyors ki- és bekapcsolásával, azaz a háttérvilágítás gyors villogtatásával járul hozzá a 120 Hz-es képfrissítési ráta megduplázásához, vagyis 240 Hz-es képfrissítési ráta megvalósításához.


Csendben jegyeznénk meg, hogy ezzel az eljárással a kutatások szerint nem lehet olyan jó képet létrehozni, mint a valódi 200/240 Hz-es képfrissítési rátával dolgozó kijelzők esetében, ahol a rendszer elektronikája a meglévő képkockák közé három új képkockát számol ki és illeszt be (interpolál). Ezeket a kijelzőket, ahol a 120 Hz-es panelhez pásztázó háttérvilágítást illesztenek, szokás pseudo 200/240 Hz-es, azaz látszat 200/240 Hz-es megoldásoknak is hívni. A szakvélemények szerint a pásztázó háttérvilágítással szerelt "200/240" Hz-es megjelenítők ugyan nem nyújtanak olyan képminőséget és képélességet, mint valódi 200/240 Hz-es társaik, de ezt a felhasználók többsége nem veszi észre.

No de a kis kitérő után térjünk vissza az újdonságra. Annak érdekében, hogy a termék a lehető legjobb képminőséget garantálhassa, a gyártó IPS típusú LCD panelt alkalmazott, amely megfelelően széles betekintési szögeinek és színhű képének köszönhetően ideális mind számítógépezésre, mind pedig televíziózásra. A kijelző 8 ms-os válaszidő mellett üzemel.

A DisplaySearch elemzése szerint a 26 hüvelykesnél kisebb képátlójú kijelzővel ellátott termékek közül azon monitorok száma, amelyek hagyományos monitorként és LCD televízióként is használhatóak, 2010 folyamán 20%-kal növekedhet. A termékekből így 2010 folyamán már 60 millió darabot szállíthatnak le világszerte, szemben a  2009-es évvel, amikor még "csak" 49 millió darab 26 hüvelykesnél kisebb képátlójú terméket szállítottak le.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. Zotya
2010.11.25. 13:26
Hm, én 24-26" 144hz-es, ips paneles, ledes monitort várnék már..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. kkarika222
2010.11.25. 13:49
Nos csak hogy tisztázzuk, mert én nem vagyok nagyon ott a témában:
a normális 60Hz-es adás, az valójában 25-30 fps, (azért váltom át erre mert egyedül az fps fogalmát értem és zavaró, hogy egy moziban is darabosnak látom a képet) és így egy olyan lcd tv, ami 100Hz-es, akkor az kétszer annyi fps-nek megfelelő képet tud megjeleníteni, így nem látod akadozónak a képet, tehát folyamatosnak?

A 200Hz, meg gondolo akkor négyszer annyi képet jelent, tehát két képkocka közé nem 1plusz, hanem 3 plusz képet szerkeszt be a TV?

köszi

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pjszilard
2010.11.25. 14:13
Valaki magyarazza el hogyan lehet a 240 Hz-es kijelzo 8 ms-os.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Sheldon
2010.11.25. 14:16
A Hz (hertz) jelentése = 1/másodperc. Azaz egy darab mértékegység nélküli objektum pl.képkocka, vagy rezgés, vagy ufo, vagy bármi, csak darabra lehessen mérni másodpercenként. Az fps = frame per second, azaz másodpercenkéni képek száma.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. pjszilard
2010.11.25. 14:22
Tehat 240Hz = 240 kep per masodperc?

8ms valaszido 1/0.008=125 tehat 125 kep per masodperc.

Es manapsag a jatekra szant LCD-k tudnak 2ms-ot, hogy ne legyen elmosodott a kep.

Valaki magyarazza el miert is jo ez az uj kijelzo???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. dance
2010.11.25. 14:39
Elmagyarázom én neked :
Parasztvakításnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Svindler
2010.11.25. 15:17
Valahogy úgy. Maga a kijelző 120Hz-es, arra elég a 8ms, csak minden képkockát kétszer villantanak meg, mert ki-be kapcsolják a háttérvilágítást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. rabib
2010.11.25. 15:48
Az én Samsung LCD TV-m "csak" 60Hz-s.

Az FPS és a képfrissítési gyakoriság úgy függ össze, hogy a képernyőn annyi képkocka tud megjelenni maximálisan másodpercenként, amennyi Hz-s a monitor. Az efeletti FPS-eket nem tudja megjeleníteni a monitor, bár a számítógép kiszámolja. Tehát: ha van egy TV-m, ami 60Hz-s, akkor annál több FPS teljesen felesleges, hiszen nem fogom látni a különbséget 60 és 100 között, így a géppel sem érdemes kiszámoltatni. Erre a célra találták ki a Vsyncet, ami maximalizálja az FPS-ek számát a monitor képfrissítési gyakoriságához, és ezt a Vsyncet szokták szidni néha itt az iPonon is videokártya tesztek során, amikor a videokártya drivere nem hajlandó lemondani a syncről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Nagysandor...
2010.11.25. 16:26
A képfrissítésnek semmi köze a monitor ms-ban mért késleltetéséhez... Az csak annyit jelent, ha te az egeredet megmozdítod, akkor annak nem láthatod "azonnali" hatását a megjelenítőn, mert kell az egérnek a gépnek a videokártyának, valamit a monitorodnak idő, amíg ezt a jelet /eseményt/ feldolgozzák. Na most ebből a láncból a monitornak kell a legtöbb(mivel a többi komponens sokkal gyorsabb),ami ez esetben 8ms... A képfrissítést pedig már szépen leírták...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. MassKilla
2010.11.25. 18:08
és azt se felejtsük el említeni, hogy a monitor képaránya ránézésre 21:9-es, nem pedig 16:9-es, tehát filmnézésen kívül nem sok mindenre jó, játékok...talán tv-adás 4:3-as 16:9-es képaránya nem szuperálna rajta...igazából csak az igazi mozis blu-ray.ekhez lenne jó... meg netezésre, de csak ha van a monitorban pivot mód
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. MassKilla
2010.11.25. 18:11
pjszilard: 8 ms-ot nem fogsz észrevenni játéknál... 16-20 ms fölött észrevehető és zavaró ez a jelenség... de ha 2 centiről nézed a monitort akkor a 2-4 ms-t is észreveszed, és fél év múlva mehetsz üvegszemet venni, mert szétégett a retinád!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Nagysandor...
2010.11.25. 20:09
MassKilla:
Ez így van. Azt én sem mondtam, hogy feltétlenül észreveszed Pl én sem veszem észre...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. kiskoller
2010.11.25. 22:34
nekem 28ms-es moitorom volt egy hónapja (még mindig használom második monitorként) és nem veszek észre különbséget a régi és az új, 8 ms-es monitor között válaszidőben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. NKing
2010.11.25. 22:55
Nana! A 8ms-nak semmi köze a képfrissítés gyakoriságához! A 8ms azt jelzi, hogy egyetlen képpont mennyi idő alatt vált színt. Általában szürke-szürke közötti átmeneteket szoktak vele jelezni, mert a színek közötti átmenet tovább tart, viszont így lehet vele reklámozni, hogy "nekem hűdejó mer 2 ms-es a monitorom".

Az FPS-Hz összefüggést rabib jól leírta, még annyit tennék hozzá, hogy a vsync-nek nem csak ennyi a funkciója, hanem azt is megoldja, hogy a monitor által kiadott kép és a sok-sok kiszámolt fps között vsync nélkül olyanok is kikerülnek a monitorra, amik nem a kép adott állapotában vannak (pl egy játéknál olyan kép kerül ki a monitorra, amit az előtt láttunk volna, hogy elfordultunk pl egy first person shooterben). Ezért hívják sync-nek = szinkronizációnak, mert a monitor képfrissítéséhez szinkronizálja a kiadott fps számot. Így nem lesz olyan szaggatott a kép a "hibás" lekésett képkockák miatt. Persze ez csak azóta zavaró, mióta LCD-k vannak, mivel a CRT-ken a képpontok felvillanása teljesen más módszert követett (ott a képkockákat kvázi egyszerre rajzolta ki a monitor).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dezz
2010.11.26. 05:15
dance: Nem, koránt sem parasztvakítás. Sokkal többet ér ez a panel így 8ms-kel, mint a hagyományosak 2-vel! Hogy miért? Azért, mert ott minden, pillanatnyi képkockát jó hosszú ideig látsz (aktív mátrix ugye), aztán egy gyors váltással a következőt is jó sokáig, és így tovább. Ettől a szem megduplázva látja a mozgó dolgok széleit! Minél kisebb a ms, annál élesebben látható ez a megduplázódás. De ugyebár nem ez a cél... Ennél a megjelenítőnél viszont mindig csak egy pillanatra jelenik meg a mozgás egy pillanatát ábrázoló kép (mellesleg akkor, amikor már beálltak a pixelek). Hasonlóan, mint CRT-n! És ugyebár azon mennyivel is szebbek a mozgások, mint az akármilyen kis ms-es hagyományos LCD-ken...

Svindler: Nem, frissítésenként csak 1x villantják fel a háttérvilágítást. Onnan jön a (pszeudó) 240Hz, hogy ha ezt az "effektet" a háttérvilágítás kapcsolgatása nélkül akarnák elérni, akkor 1-1 rendes kép közé mindig be kellene iktatni egy fekete képet, amihez 2x frissítés kellene a 120Hz-hez képest.

NKing: Hogy pontosak legyünk, az mindegy, hogy szürke vagy valamilyen középárnyalatú színes, hiszen a váltás szubpixel szinten történik. Lényeg, hogy a szabványosan megadott érték valójában két váltás összege (Trise+Tfall, ami paneltípustól függően fekete->fehér->fekete vagy ennek ellentéte), aminél -- ma már -- gyorsabb az egyszeri G2G.

A vsync-cel kapcsolatban jól írod, csak a zárójeles részt helyesbíteném: soronként rajzolja ki az elektronsugár a képet, nagyjából egy képfrissítésnyi idő alatt (és egy pici idő kell, amíg a sugár-eltérítés visszaáll a kép tetejére). Az eltérés, amit említettél, itt szintén attól van, hogy a hagyományos TFT-LCD-ken folyamatosan "kint van" a kép, így hosszabb ideig látható az is, ha a szinkronizáció (monitor-videokártya) hiánya miatt "szét van esve" (pl. alul már az új képkocka látható, felül még az előző, stb.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!