iPon Hírek

2560 x 1440 képpont a tenyerünkben

Dátum | 2013. 05. 22.
Szerző | DemonDani
Csoport | MOBILTELEFON

A SID kiállításon az LG mellett a Qualcomm is kitett magáért. A show alkalmával a vezető SoC-gyártó a Mirasol kijelzőtechnológia népszerűsítésére helyezte a hangsúlyt. Nem is volt nehéz kitűnniük a tömegből egy olyan panellel, ami könnyű szerrel gyűri le az összes jelenlegi megoldást – legalábbis a felbontást tekintve. Az okostelefonok világában az egyre magasabbra törő felbontások rettentő sűrűn (és tulajdonképpen már feleslegesen) váltják egymást. A lavinát az Apple indította az iPhone 4-gyel 2010 nyarán, mikor lehullott a lepel a 960 x 640 pixeles, 3,5 colos megjelenítőről, melyet a mostanra mindenki által ismert Retina jelzővel bélyegeztek meg. Ez a készülék először sűrített 300-nál több képpontot egyetlen hüvelykre, ez pedig már olyan pixelsűrűség, amit az emberi szem nem tud elkülöníteni, tehát összefüggőnek látja a képet abból a távolságból is, ahonnan egy telefont nézünk. Ezt a szintet az androidos versenytársak is hamar megugrották a 720p-s HD kijelzőkkel, majd tavaly ősszel már túl is léptek ezen az 5 (majd 4,7) colra vetített 1920 x 1080 képpontos megoldásokkal. Ezek tűéles eredményt produkálnak, és ilyen téren már nem is lehet beléjük kötni, hiszen a 440 PPI-s pixelsűrűséget a sasszemű felhasználók is tökéletesnek látják. Ám nagyon úgy fest, hogy továbbra sincs megállás.

A Qualcomm a vancouveri SID kiállításon bemutatta a nagyközönség számára az 5,1 hüvelykes, 2560 x 1440 képpontos felbontású Mirasol megjelenítőt. Ez nem csak az 5 col környéki kijelzők fejlődésének történelmében nagy eredmény, hanem a Qualcommnak is, ha a Mirasol mögötti rögös útra visszatekintünk. Ez az eljárás az e-Ink és a hagyományos LCD megjelenítők előnyeit próbálja egyesíteni, de elég rögös út vezetett a mostani kijelzőkig. Kezdetben (évekkel ezelőtt) a képfrissítési rátával és az előállítási költségekkel volt rengeteg probléma, mostanra viszont már csak a legjobb világítási eljárás megtalálása és a képminőség csiszolása maradt a feladatok listáján. A Mirasol nem rendelkezik önálló fénnyel, a mesterséges világítás és a környezeti fények kombinálásával próbálja a legjobb eredményt elérni, ebből kifolyólag pedig kevésbé telt színeket produkál, mint az LCD vagy az OLED, ám napfényben nagyon kevés energiát igényel és tökéletesen olvasható. Ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor hamarosan minden akadály elgördülhet a tömegtermelés elől, de még hosszú az út az első Mirasollal szerelt mobilokig. Az 577 PPI-s képpontsűrűségű kijelzőből viszont nem csak egy volt. Az 5,1-es mellett egy 1,6 colos megoldást is kiállítottak, amely egy okosóra alakját öltötte magára 600 x 600-as felbontással. Ez a felhasználási lehetőség nagyon kézenfekvő lenne a Mirasol számára, hiszen az e-Inkhez hasonlóan, ez is csak a képfrissítéskor vesz fel energiát, vagyis takarékosabb, mint a vetélytársai. Gondoljunk csak a Pebble, már kész termékére, ami "szintén" e-Ink panel köré épült.

Kíváncsian várjuk a következő lépéseket a Mirasol ügyében, remélhetőleg nem kell újabb 5 évet várni az áttörésre és a kereskedelmi forgalomba kerülésre.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

24. DemonDani
2013.05.22. 19:26
Annyi jobbnál jobb technológia létezik már elméletben a több napos üzemidő elérése érdekében, de érdekes módon egyik kombináció sem akar igazán összeállni. Továbbra a lassan két éves Motorola Razr Maxx az etalon üzemidőben, és valamiért nem is akarják ezt a címet elvenni tőle egyik oldalon sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. nancsi
2013.05.22. 21:04
Jó, hát várjuk meg ebből a Mirasol csodából a 3. generációt - az első 2 generáció vásárlói majd letesztelik, hogy tényleg olyan szép-e meg jó-e, ahogy írják.
Mondjuk így ránézésre van kb 3x3 bites a színmélysége, bár ez engem kevésbé zavarna, ha tényleg megtöbbszörözné az üzemidőt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Antos
2013.05.23. 07:20
Ez most kell? "Fél" prémium kategóriás, 27"-os monitoroknak van ekkora felbontása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Zelbacsi
2013.05.23. 07:47
Nagyítót is mellékelnek hozzá?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. sjacint
2013.05.23. 07:56
0,044 mm két képpont között.
ez már tényleg nagyon jó, ez már retina felbontás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. ThePoweR Antos
2013.05.23. 08:38
És? Zavar?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. ncc1701
2013.05.23. 09:08
Remélem azért pár év múlva még (vagy már) lesznek 3.5" körüli, értelmes telefonok, megfelelő belsővel (2 mag, 2G ram, nagy akku, microsd...). Ezek az 5"-os lapátok nem tudom, kinek kellenek. De valakinek tuti, hiszen nyomatják őket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. ToMikaa87
2013.05.23. 09:26
Remélhetőleg pár év múlva az emberek is megértik, hogy hatalmas felbontás != apró, olvashatatlan betűk, alig látható UI komponensek. Értsük már meg, hogy fizikailag ugyanakkora méretben rajzolunk ki mindent, csak épp 2x, 4x, ... annyi pixelből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. nancsi
2013.05.23. 09:30
@ToMikaa87: "Értsük már meg, hogy fizikailag ugyanakkora méretben rajzolunk ki mindent, csak épp 2x, 4x, ... annyi pixelből."
Ezt egyrészt nem az embereknek, hanem a fejlesztőknek kell megérteni. Amíg azonban azok vagy tojnak a ppi-re, vagy mondjuk megcsinálják 3 féle ppi-re (160, 240, 320), mert az API eleve ezeket adja vissza, addig a hajukra kenhetik a 400 meg 500 meg 600 ppi-s kijelzőket, mert 320-asként lesznek kezelve, és mütyür lesz rajta minden.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. ToMikaa87 nancs...
2013.05.23. 09:44
@nancsi: ebből is tisztán látszik, hogy a google playstore-nak nagyon szüksége lenne egy erős minőség-kontrollra, hogy az olyan alkalmazások, amik nem megfelelően működnek a nagyobb felbontású kijelzőkön, törölve/korlátozva legyenek. Amíg minden kis pistike programozó alkalmazásokat gyárthat és tehet fel, addig nem lesz ösztönző erő, hogy valamit rendesen megcsináljanak. Az megint más kérdés, hogy az OS/API mit támogat és megint más, hogy a megfelelő támogatással rendelkező OS-t az adott telefon gyártója hajlandó-e felrakni a készülékre.

Szerk.: a minőség-kontrollra természetesen nem csak a felbontáshoz alkalmazkodás miatt lenne *nagyon* szükség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. DemonDani
2013.05.23. 10:37
ThePoweR

Annyiban zavaró a dolog, hogy tényleg kapsz egy telefont a kezedbe, aminél négyszer annyi pixel van, mint amit már amúgy sem tudnál megkülönböztetni, és ezzel kell dolgoznia a hardvernek.

A probléma ott van, hogy hatalmas terhelést kap a vas, lényegében "feleslegesen". Nüansznyival talán jobbnak látod az összképet, de négyszer nagyobb számítási feladat hárul a gépre ezért cserébe. Egy játék éppen hogy elkaristol majd kisebb akadásokkal, míg egy szinte ugyan olyan, 720p-s telefonon villámgyorsan pörögne rezzenéstelenül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. ToMikaa87
2013.05.23. 11:23
@DaemonDani

Szerintem pont ez húzza magával a SoC-ok és GPU-k fejlődését. Az egy másik dolog, hogy az energiatárolás terén nem sok fejlődés mutatkozik. Évek óta nincs jobb alternatíva a Li-Ion/Li-Po-nál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. wishformor...
2013.05.23. 11:29
Engem az zavar hogy 27 colos monitorokból amik 2560x1440 et visznek alig van választék, pedig 2 éve szeretnék venni egyet, de a DEll 27xx es családon kívül nemnagyon van életképes alternatíva. de 5 colba abba kell a ez a felbontás, nevetséges..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nancsi
2013.05.23. 11:37
@ToMikaa87: Látom nem érted. Ha az API azt adja vissza szerencsétlen programozó felé, hogy az adott készülék a 320 ppi-s osztályba tartozik, mert összesen 3 féle osztály van, akkor az nem a programozó bűne, hogy értelmetlenül növelik a felbontást. Csináljanak 640 ppi-s készüléket - mert rá lehet írni a dobozra, hogy goauld-retina display -, és oldja meg az oprendszer azt, hogy csináljon 4 pixelből 1 pixelt, ahogy az az iPad3-nál is működik az alkalmazások 90%-ánál.

A google-nak azt kellene kontrollálni, hogy a félhülye LCD gyárosok ne gyárthassanak akármilyen felbontású és méretű paneleket, vagy legalábbis android ne kezelje ezeket. Ha meg nem kontrollálja, akkor nem kéne azon csodálkozni, hogy olyanok az alkalmazások rá, amilyenek. Mikor a kulgiboltból fele lóvé folyik be, mint az almából, ahol kb 2-3 féle felbontásra elég megcsinálnod az alkalmazást, akkor nyilván nem fognak a kuglis verzióra több energiát fejleszteni a fejlesztők, mint az almásra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Zelbacsi
2013.05.23. 13:43
"fizikailag ugyanakkora méretben rajzolunk ki mindent, csak épp 2x, 4x, ... annyi pixelből"
Oké, ilyet is lehet. Csak mi a lóf@sznak? Ahogy DemonDani is írja, úgysem látod a különbséget, és negyede akkora felbontással sokkal takarékosabb lenne a géped, és nem kéne teszem azt naponta 2x a töltőre rakni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. mzso
2013.05.23. 23:57
Ilyen pixel sűrűséggel és fényvisszaveréssel igen igényes kinézetű digitális órát lehetne csinálni az ócsó kinézetű szürkés szegmenses kijelzők helyett. Elég lenne 400 ppi-re és fekete fehérre lebutítva is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Norboy
2013.05.24. 01:48
Az emberi szem kb kartávolságból 300 dpi. Ki lehet számolni, ha valaki közelebb tartja a telefont, akkor akár 1000 dpi-ben is láthatja a kijelzőt. Én az SGS4-en is látom a pixeleket közelről (~20cm). Nyilván nem egy tájképet kell nézegetni, hanem például egy játékot, ahol éles élek vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Zelbacsi Norbo...
2013.05.24. 07:53
Norboy: Nyilván nem 20 cm-ről nézegeted a játékot sem. No mindegy, vitát nem nyitok, ha van, akinek számít, hát csináljanak ekkora kijelzőt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. nancsi
2013.05.24. 10:41
@Norboy: Szükség van az olyan fogyasztókra, mint te vagy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Norboy
2013.05.24. 17:55
Én az ágyban tipikusan 20 centiről szoktam játszani a telefonnal, ha nem tilt kontrollos. Mivel jó a szemem, ezért nagyban és élesen látom így a képet. Innen még a 600 ppi sem retina. Egyébként is, ha meg van rá a pénzem, miért ne támogassam azt a fejlődési irányvonalat, amit én jónak tartok? Az pedig 1000 dpi telefonban és 500 dpi monitorban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Norboy
2013.05.24. 17:56
Egyébként is, így végre értelmét veszti az élsimítás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. jamborka
2013.05.25. 12:23
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.06.05. 13:12
Ez most így nem sok mindenkinek jó, mert senki sem fogja átszámolni ppi-re. Táblázat lenne az igaz távolság/ppi-ben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.06.05. 13:15
"Egyébként is, így végre értelmét veszti az élsimítás."

Úgy legyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!