iPon Hírek

500 km/órás kínai vonat

Dátum | 2011. 12. 28.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Kínai mérnökök 500 km/h végsebességű vonatot teszteltek a hétvégén. A China Daily hétfői híre szerint az új rekorder 200 km/h-val gyorsabb az eddigi leggyorsabb kínai vonatnál, amely a Beijing‒Shanghai nagysebességű vonalon közlekedik, 22800 kilowattos teljesítménye pedig csaknem két és félszerese a forgalomban lévő nagysebességű vonatokénak. A Sifang Locomotiv által gyártott vonat szénszálas műanyagból készült, tervezésénél az ősi kínai kardok formavilágát használták inspirációnak.

Jelenleg Kínában található a világ legnagyobb kiterjedésű nagysebességű-vonalhálózata. Az építkezések 2006 óta tartanak és a jövőben is folytatódnak. 2020-ig el akarják érni a 16000 kilométer vonalhosszúságot, amely Kína összes nagyvárosát összekötné.


A program működése azonban nem problémamentes. A vasútvonalakért felelős miniszteri biztost nemrég korrupció gyanújával tartóztatták le, és már több fórumon felmerült, hogy az építkezéseknél a gyorsaság érdekében biztonsági előírások tömegét szegik meg, valamint az alapanyagok minősége is messze alatta marad a kívánatosnak.

Júliusban negyvenen haltak meg, amikor két nagysebességű vonat ütközött össze Zhejiang tartományban, így a biztonsági intézkedések fokozása a kormány elsődleges célja. A vonatok maximális sebességét 350-ről 300 km/órára, a 250-es csúcssebességűekét pedig 200 km/órára csökkentették a biztonságosabb közlekedés érdekében.

A tervek 2020-ig
Bár a kínai sajtó világrekorderként harangozta be az új vonatot, ez nem egészen helytálló: az abszolút világrekordot „hagyományos” pályán a francia V150 tartja 574,8 km/órás csúcssebességgel, ezt 2007 áprilisában futotta. Lebegő mágnesvasúton vagy maglev pályán 2003 óta a japán MLX01 tartja a rekordot 581 km/órával. Mindezek a sebességek természetesen csak kísérleti vonatokra vonatkoznak, a forgalomban közlekedő nagysebességű szerelvényeknek ugyanúgy sebességkorlátozásokat kell betartaniuk, mint az autósoknak. Európában a legkorszerűbb pályákon 250 km/h, a régebbieken 200 km/h, Amerikában 200 km/h körüli csúcssebességet ítéltek biztonságosnak a hatóságok.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

51. NorbeArt
2011.12.28. 11:09
Talán ükunokáink majd látják, amikor kis hazánkban is valami hasonló fejlesztés történik, és végre nem cirka 7 óra lesz a Pécs-Debrecen út.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. kkowika4
2011.12.28. 11:20
Akkor már a fejlettebb államok teleporttal közlekednek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. gery84 Norbe...
2011.12.28. 11:22
itt nem lesz olyan mire felgyorsulna meg kell állnia!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. sniperjoce...
2011.12.28. 11:27
7-óra ne viccelj a Balatontól felérni Pestre 4-5 óra vonattal nem hinném hogy a Pécs-Debrecen távolság meglenne 7 óra alatt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. Szerzetes
2011.12.28. 11:31
Hm... ha két ilyen vonat ütközik, mekkora területre szóródnak szét a darabok?
A kínai vonat mivel megy? Nem látok felette kábelt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. BiP
2011.12.28. 11:58
Kínában tényleg vannak olyan távolságok, ahol lenne értelme. De én is azon vagyok, hogy biztonság mindenekelőtt. Annyit nem ér, hogy emberek haljanak meg.
Meg ilyen sebességű vonalaknál magát a pályát is őrizni kell. Ott nem szabad, hogy emberek kóricáljanak a sínek között (ha körülnéz, akkor sem látja, mi csapta el), síneket, akksikat lopni az átjáróból stb. még itt is életveszélyes, hát még ekkora tempónál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. redoxi
2011.12.28. 12:17
BiP szerintem arra fele nem élnek olyan életformák akik akkumulátorokat meg vezetékeket lopnak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. CyberPunk6...
2011.12.28. 12:22
BiP, külföldön azonnal észreveszik, mivel pontosan a szakadás jelzésére a sínen belül kábel fut, ami azonnal jelez, ha megbontják. ez elvileg a sínszakadásos balesetek megelőzésére van, de gyakorlatilag a tolvajok ellen is véd.

Azon a részen jót nevettem, hogy a kardok formavilágát használták inspirációnak, egy ilyen mérnöki dolognál, ami 500 km/h sebességgel megy, úgy tervezik; hogy az műszakilag jó legyen, majd utólag kitalálják mire hasonlít...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. CyberPunk6...
2011.12.28. 12:23
redoxi - meg merem kockáztatni, hogy halálbüntetés járna érte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. r-chee
2011.12.28. 12:34
Egy ilyen, majdhogynem kerek formánál nem sok lehet a leszorító erő. Egyszer majd 500km/h-nál szépen elemelkedik a síntől a szerelvény, oszt' elrepülnek a pusztába. Lehet, hogy hamarosan lesznek a kínai vonatokon spoilerek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. Vendég-Ven...
2011.12.28. 12:37
"meg merem kockáztatni, hogy halálbüntetés járna érte."

Amúgy teljes joggal.

Hagyományos pályán az 500km/h sebesség vétkes felelőtlenség. Senki nem tudja felelősséggel garantálni, hogy a kerekek és a sín hosszabb távon bírja a terhelést, plusz a legkisebb akadály katasztrófához vezethet. Csakis maglevet lenne szabad ilyen sebességekre használni, azt is zárt páyán.

Szurkolok Kínának, van honnan és hová fejlődniük, de szemmel láthatóan komolyan veszik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. jozsefm
2011.12.28. 13:29
A vasútvonalakért felelős miniszteri biztost nemrég korrupció gyanújával tartóztatták le, és már több fórumon felmerült, hogy az építkezéseknél a gyorsaság érdekében biztonsági előírások tömegét szegik meg, valamint az alapanyagok minősége is messze alatta marad a kívánatosnak.

Ha ez a kép valódi akkor érthető is, nevetséges hogy 500KM/h sebességű vonalon a vasúti talpak a sinek alatt FÁBÓL vannak!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Zabalint
2011.12.28. 13:31
sniperjocek:
Gondolom autóval gondolta...

Amúgy ha ez a kínai terv megvalósul, és 12 óra alatt átszelhető lesz Kína, akkor "beérnek minket", ugyanis Magyarországon is 12 óra kell az ország átszeléséhez vonattal...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. r-chee
2011.12.28. 13:51
....a vonat végén vajon ősi kínai kard-szerűen kétoldalt kiáll egy-egy lemez, plusz utána van a markolat....?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Bugatty
2011.12.28. 13:58
józsef m., miért lenne nevetséges faterom is mondta betonalj csak a tehervonatoknak kell, nem szükséges személyvonatok alá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. jozsefm Bugat...
2011.12.28. 14:03
Hát én szerintem ekkora sebességnél már olyan dinamikus terhelések vannak, amit azért a vb. gyámok jobban bírnak, arról nem beszélve mennyivel többet kell fordítani az állapot megóvásra!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Shelby
2011.12.28. 14:45
Az tuti, hogy ez nem síneken megy. Ez valószínűleg egy propagandakép.

A kardszerű vonat megvan, alatta sín, így mi más lehet, mint egy vonat.

Ami a háttérben látszik, na az megy sínen, de nem ez.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Balucsek
2011.12.28. 14:54
józsef m.: az valami állomás rendezője lesz ahol ez a kép készült itt nemfog nemhogy 500-at, de még 100-at se megfutni egy vonat se.

Ami a sebesség korlátokat illeti szerintem tök mindegy, hogy 350 helyett 300 lett ha a váltókezelő balfékvolt és rossz vágányra küldi ki a vonatokat tök mindegy már az az 50km/h, ez annyira elég, hogy ha a mozdony vezető észreveszi még lesz annyi ideje, hogy leperegjen szeme előtt az élete... Azt kell megelőzni, hogy egyáltalán balesetek előfordulhassanak. Nagysebességű pálya körül végig dróthálló nehogy bárki bármi rámenjen, fákat pályától 50m szélességben kiírtani nehogy ráboruljon a sínekre. Nah meg olyan biztonsági rendszer kiépítése ami lehetetlenné teszi, hogy két vonat azonos sínen haladjon szembe, egymás mögött meg legalább 15km-es követési táv, 7km alatt meg automata vészfék...
Sorompók meg ugye értelemszerűen gyorsvasútnál nincsenek, helyettük alul felüljárók, a sínen semmi sem haladhat át...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. jozsefm Baluc...
2011.12.28. 15:04
Erre nem gondoltam, ez még lehet magyarázat, bár akkor inkább ilyen képeket szoktak tenni:

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. bkrisztian
2011.12.28. 15:06
Javítsatok ki ha tévednék, de nekem úgy tűnik, hogy a cikkben lévő képen a vonat csak oda van vágva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Jools
2011.12.28. 15:46
Kínai lapokban jelent meg ezzel a képpel a hír, úgyhogy sok minden elképzelhető egyelőre nem találtam nyomát, hogy promóciós kép lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. jozsefm Jools
2011.12.28. 15:54
Mindenesetre nem egy berendezett helyszín reklám felvétele, az biztos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. prohlep
2011.12.28. 16:20
"A vasútvonalakért felelős miniszteri biztost nemrég korrupció gyanújával tartóztatták le, és már több fórumon felmerült, hogy az építkezéseknél a gyorsaság érdekében biztonsági előírások tömegét szegik meg, valamint az alapanyagok minősége is messze alatta marad a kívánatosnak."

A haldoklo nyugati gazdasagi modell (AKA kapitalizmus) szerint ez ugy hangzana, hogy a vallalkozo jelentos haszonra tett szert, persze a letartozatatas fel sem merulne, hisz a haszon az szent tehen. Es mar tobb forumon felmerult, hogy az extra profit erdekeben biztonsagi eloirasok tomeget szegik meg, valamint az alapanyagok minosege is messze elmarad a kivanatostol. Lasd a hasznald nehany evig es dobd el minosegu uj autok, kontra a fel evszazadot is kibiro regi veteran autok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. prohlep
2011.12.28. 16:23
"Javítsatok ki ha tévednék, de nekem úgy tűnik, hogy a cikkben lévő képen a vonat csak oda van vágva."



A reszleteket megnezve, meglehetosen realisak a tukrozodesek, beleertve a hatso feher vonat tukrozodese az elso vonat orranak tetejen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. prohlep
2011.12.28. 16:28
Kina egyre jobb.

Valahol irtak, hogy most mar jobb a kinai kozoktatas az amerikainal, es hogy Kina ertelmiseg kikepzo ereje jobb, mint az amerikai.

Masutt arrol irtak, hogy urkutatasban erezhetoen felzarkozott, es hamarosan, egy-ket evtizeden belul egyertelmuen tulszarnyalja amerikat.

Tudjuk, hogy nagyon sok fejlett elektronikat valojaban Kina-ban gyartanak.

Kinaiak magyarorszagi latogatasan INFORMALISAN arrol erdeklodtek, hogy milyen hatassal van a keresztyenseg a muszaki fejlodesre.

El tudjatok kepzelni, hogy partunk es allamunk vezetoi, es szakertoi erre mit valaszoltak.

Ugyanis allitolag mostantol nem fogjak Kinaban uldozni a keresztyeneket, hanem hovatovabb allamilag tamogatjak a keresztyen missziot!

Miert?, mert hogy szeretnenek muszakilag fejlodni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. jozsefm prohl...
2011.12.28. 16:47
"Valahol irtak, hogy most mar jobb a kinai kozoktatas az amerikainal, es hogy Kina ertelmiseg kikepzo ereje jobb, mint az amerikai."

Erről én is olvastam már, meglepő dolgokat írtak ott az elemzők a Kínai tudományos eredményekről és a képzésről!

NA meg is van a cikk, eltettem anno:

Kína mint az új világrend letéteményese
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. uristen
2011.12.28. 17:31
Akkor irany kina! Bar nem tudok a nyelvukon beszelni, hacsak nem fejlesztenek ki egy hordozhato tolmacsrobotot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Zsoooooti
2011.12.28. 17:32
Endre batyi 5 perc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. zodiac83
2011.12.28. 18:31
Valószínűnek tartom, hogy mágnesvasút ez is. A Peking-Shanghai vonal is az (nagybátyámék utaztak is rajta néhány éve).

A képen a mozdony elején én kereket nem látok (hátrébb pedig meg már a felbontás miatt nem látni), anélkül pedig hogy megy a sínen?

Az kétségtelen, hogy kínában továbbra is hatalmas fejlődési potenciál lakozik. Más kérdés, hogy milyen áron. A több, mint egymilliárd lakosnak van még hova emelni az életszínvonalát, de egyrészt a nyersanyag készletek végesek, másrészt a hulladékkal is kéne valamit kezdeni. Ezen a téren nem tudom mennyire állnak jól jelenleg, illetve mennyire hangsúlyos eleme a fejlesztési politikának. És ugye ott van még a klasszikus emberjogi vetülete is a dolgonak, hogy a párt kénye-kedve szerint rendelkezik az emberekkel. Pl közlik, hogy x város y lakóparkjába (amik amúgy igen korszerűek) mehetsz lakni, ha akarsz. A házadat bedózeroljuk, mert z dolgot építünk a helyére. (Itthon mondjuk sokan még ennek is örülnének a jelen viszonyok között).

Mindenesetre a megfelelő oktatás és k+f megtérülő befektetetésnek bizonyult már korábban is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. asdsa
2011.12.28. 18:40
A hír csak egy kacsa...A vonatot a magyar sínekre tervezik, valószínűleg 2014 környékén adják át az utasok számára.A kép meg nem erősített források szerint a MÁV Pilissörösjenői tesztpályájáról származik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. jozsefm asdsa
2011.12.28. 18:43
Kontár munka!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. r-chee
2011.12.28. 19:06
D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. thertoni
2011.12.28. 19:25
Talán nem itt megy 500-zal, mert a sinpár alatt VALÓDI talpfák vannak!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. jozsefm
2011.12.28. 19:35
Lehet!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Szaszyka
2011.12.28. 19:43
Asdsa: Jól látom, hogy egy Szergej kell a Bz mögé, hogy legyorsulja ezt a konzervnyitót?
Kína akárhová fejlesztheti a technológiáját, Csillagkapujuk nekik már úgysem lesz, annál gyorsabb pedig úgysem nagyon létezik....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. twollah
2011.12.28. 22:19
Eleg fenykepbolt gyanus a kep.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Balucsek twoll...
2011.12.29. 00:07
Ugyan már ha a kínaiaknak ezt

nem kellett photoshoploniuk akkor egy vonatocska már tényleg semmiség nekik... Eddig csak a nagy létszám miatt tojtak tőlük az amcsik, de most már kezdenek technikailag is a nyakukra mászni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Szaszyka
2011.12.29. 01:12
Balucsek: Ezt a hajót is a ruszkiktól vették anyag-árban
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. gery84 Szasz...
2011.12.29. 05:03
Nem az egy MDmot (piroska)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Vendég-Ven...
2011.12.29. 09:51
"A reszleteket megnezve, meglehetosen realisak a tukrozodesek, beleertve a hatso feher vonat tukrozodese az elso vonat orranak tetejen."

Amennyiben figyelmen kívül hagyjuk azt az apróságot, hogy sehol nem látszik kereke, amire azért szüksége lenne a sínpáron való közlekedéshez. A borítólemezek elvileg eltakarhatják a kerekeket, de nem úgy, hogy a lemezek a sínek fölé hajlanak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. noherczeg
2011.12.29. 14:53
Ha a MÁV-os vonat menne valahol erre fele 100at én annak is örülnék...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Humbuk
2011.12.29. 14:58
Látom a sok "technikai zseni" nem gondolkodik arról, hogy mi van a légellenállással. Simán lehet, hogy a kisebb futófelület miatt nem látni a kerekeket. Ha megnézzük azoknak a forgózsámolyoknak tűnő dolgokat a vonaton végig, feltételezhető, hogy ott lapulnak a kerekek is. Másrészt egy maglev-re minek forgózsámoly?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. bkrisztian
2011.12.29. 21:23
A reszleteket megnezve, meglehetosen realisak a tukrozodesek, beleertve a hatso feher vonat tukrozodese az elso vonat orranak tetejen.
igen, az tényleg jó, de az orr részénél meg nagyon elüt a háttértől (gondolok itt főként a sínre)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. pdx06
2011.12.30. 06:42
Az biztos mert 500 km/h -val nehezen fog egy vonat sínen közlekedni anélkül hogy ne landoljon egy kisebb kanyarban a közeli szántóföldön. . Ahhoz már mágnespálya kell.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. pdx06
2011.12.30. 06:45
...egy kerék pedig szerintem széthasználódna egy óra alatt ha egyáltalán tud olyan gyorsan forogni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Humbuk
2011.12.30. 08:14
a kerék "széthasználódik"? max el...
de itt van csak nektek a tgv 574km/h-val [Videó]

Egyáltalán nem kell mágnespálya az 500km/h-hoz és azt is elmondom, hogy a maglev is csak azért tudott egyelőre 581km/h-t menni, mert akkora a légellenállás azon a sebességen, hogy az energia 2/3át arra kell fordítani, hogy "lebegtetni" tudják a vonatot. Ezt fogják megpróbálni úgy megoldani, hogy vákuum alagutat építenek a maglevnek és akkor már több ezer Km/h-ás sebességre is gyorsulhat.

A maglevnek annyi előnye van a sima vonatokkal szemben, hogy gyorsabban gyorsul, és lassít, tehát nem kell akkora pálya neki mint a hagyományasknak. Hátránya az, hogy rossz árnyékolás esetén minden elektronikai berendezést kikészít ami a jövő utasánál majd lehet, és drága a pálya fenntartása (Jah és még annyit a témához, hogy maglevből is van legalább 3 fajta technológiájú, tehát az sem mind 1 melyikről beszélünk)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. jozsefm Humbu...
2011.12.30. 08:20
Kemény!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2011.12.30. 08:32
Hát nem akarom elhinni hogy az utastérben csak simán álldogáltak az emberek ekkora sebességnél. Normális esetben borultak volna szanaszéjjel. Már 150-nél i a székbe süpped az ember.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Vendég-Ven...
2011.12.30. 10:55
"Az biztos mert 500 km/h -val nehezen fog egy vonat sínen közlekedni anélkül hogy ne landoljon egy kisebb kanyarban a közeli szántóföldön. . Ahhoz már mágnespálya kell."

Bedöntött pályáról még nem hallottál? Autópályán is bedöntik a kanyarokat.

"Már 150-nél i a székbe süpped az ember."

Sebesség vs. gyorsulás...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. asdsa
2011.12.30. 19:30
Ez a videó eléggé durva azért nekem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6... pdx06
2011.12.30. 19:42
egyenesvonalú egyenletes mozgás... Csakis az ettől eltéríteni akaró erőket érezzük, aka gyorsítás, lassulás, kanyarodás.

Ha mégis a sebességet éreznénk elég szar lenne, mert a naprendszerünk laza 72 ezer kilométer/óra sebességgel száguld, még bele se vettem, hogy a bolygónk forog, meg kering a nap körül...

A kanyar témára meg a bedöntésen kívül nem kell elfelejteni, hogy nemcsak a pályát tudják dönteni, hanem még légrugókkal rá is tudnak segíteni a dologra, illetve szinte biztos, hogy nem a kanyarban megy 500-al, illetve nem mindegy a kanyarnak a kerülete, mert ha elég nagy, akkor megteheti simán döntés nélkül max sebességen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!