iPon Hírek

55. születésnapján kényszerszünetbe kezd a NASA...

Dátum | 2013. 10. 02.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Míg az amerikai kormányzat tegnaptól kezdődő leállása miatt a NASA gyakorlatilag bezárta a boltot (de erről majd később), az űripar magáncégei rendkívül sikeresen zárták az elmúlt napokat. Az Orbital Sciences Cygnus nevű teherűrhajójának Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozását ugyan az eredeti időponthoz képest egy kisebb technikai malőr miatt néhány nappal el kellett halasztani, az űrjármű vasárnap a Canadarm2 nevű robotkar segítségével sikeresen végrehajtotta a dokkolást. A csatlakozás előtt a Cygnus többször is megközelítette, majd elhagyta az állomást, végrehajtva mindazon manővereket, amelyeket a NASA a tesztrepülés során megkövetelt. A dokkolást követő nap reggelén felnyitották a teherhajó és az állomás közti ajtót, és a hatfős legénység kipakolta a nagyjából 600 kilogrammnyi rakományt. A Cygnus raktere nagyobb, mint a Dragon űrhajóé, ugyanakkor kevesebb súly hordozására képes, mint a SpaceX űrjárműve. A másik jelentős különbség a Nemzetközi Űrállomás ellátására szerződött két cég teherűrhajója közt, hogy a Dragon képes visszatérni a Föld felszínére, a Cygnus viszont nem. Ez utóbbit a lecsatlakozás előtt megtöltik az állomáson felgyűlő szeméttel, majd az űrhajó bolygónk légkörébe belépve elég, hasonlóan a jelenleg használatos az orosz és japán teherűrhajókhoz. A sikeres tesztrepülés végrehajtása azt jelenti, hogy az Orbital Sciences már decemberben teljesítheti a NASA-val kötött szerződésben vállalt nyolc teherküldetés egyikét. Ezt az utánpótlási utat eredetileg a SpaceX vállalta, azonban Elon Musk cége jelenleg legújabb, függőleges startra és landolásra képes (VTVL) rakétáinak tesztelésével van elfoglalva, így következő teherfuvarjuk valószínűleg 2014-re halasztódik. A SpaceX Dragonja a Cygnus által most teljesített tesztúton tavaly tavasszal esett át, és azóta már kétszer is szállított utánpótlást az űrállomásra.
Ahogy az előzőekből kiderült, a SpaceX-nél sem tétlenkednek a mérnökök, akik a hétvégén szintén egy nagyon fontos tesztet hajtottak végre a Falcon 9 hordozórakéta legújabb (1.1-es) verziójával. Az új rakéta erősebb Merlin hajtóműveket kapott, amelyek másfélszer akkora tolóerőt biztosítanak, mint amennyivel az első változat rendelkezett. A kilenc hajtómű elrendezésén is változtattak a szakértők, a háromszor hármas kiosztás helyett ezúttal a Merlin hajtóművek közül nyolcat kör alakban helyeztek el, a kilencedik pedig kör közepére került. A fejlesztők szerint az új elrendezés hatékonyabb védelmet biztosít az egyes hajtóműveknek, illetve könnyebbé teszi a menet közben meghibásodó darabok pótlását is. A kilövést követően a mérnökök megpróbálkoztak az első fokozat hajtóműveinek újbóli begyújtásával is. A cég célja egy teljesen újrafelhasználható rakéta létrehozása, ehhez pedig biztosítani kell, hogy a kilőtt fokozatok mindegyike épségben vissza tudjon térni a felszínre. A VTVL rendszert főként a Grasshopper nevű prototípuson tesztelik, amellyel már több különböző magasságú függőleges startot és leszállást hajtottak végre. A Falcon 9 tesztrepülése során a visszatérés idején kétszer sikerült újra beindítani az első fokozat hajtóműveit. Az első alkalommal ennek hatására hangsebesség alá csökkent a rakéta sebessége, a második begyújtás pedig tovább lassította a rakétát közvetlenül az óceánba csobbanás előtt. Elon Musk és a fejlesztők előre figyelmeztettek, hogy az első fokozat újrafelhasználhatóságát biztosító leszállórendszer még nagyon kezdetleges állapotban van, így ettől a teszttől sok sikert nem lehet várni, de annál többet lehet belőle tanulni. Így is lett. Az elemzések alapján a rakéta első újraindítását követően a Falcon 9 kontrollálatlan pörgésbe kezdett, és emiatt nagyon hamar kifogyott az üzemanyagból. A fejlesztők azonban meg vannak győződve róla, hogy a Grasshopperen végrehajtott legutolsó módosítások integrálása után a Falcon 9 első fokozata a jövő év vége előtt újrafelhasználhatóvá válhat.
A mostani teszt egyben a SpaceX első nyugati parti startját is jelentette, illetve ez volt az első alkalom, hogy a Falcon 9 műholdakat állított pályára. A hordozórakéta egy kanadai meteorológiai műholdat, és több kisebb műholdat szállított az űrbe. A floridai és kaliforniai kilövőállások együttes használatával mostantól elmondható, hogy Elon Musk cégénél tényleg beindult az üzlet, hiszen az űrállomás ellátásával és a különféle magán, illetve kormányzati műholdak űrbe szállításával a SpaceX a következő években gyakorlatilag havi rendszerességgel indítja majd rakétáit. Közben az 1958. október 1-jén megalapított NASA 55. születésnapja korántsem a terveknek megfelelően zajlik. Mivel a demokrata többségű szenátus és a republikánus irányítású képviselőház politikusai szeptember 30-án éjfélig nem tudtak megegyezni az október 1-jén induló új pénzügyi év költségvetésének szerkezetében, az Egyesült Államok kormánya keddtől határozatlan ideig szünetelteti nem esszenciális szolgáltatásait. Ez többek közt azt is jelenti, hogy az állami pénzből fenntartott tudományos intézmények, könyvtárak, múzeumok, emlékművek és nemzeti parkok bezárták kapuikat, a személyzetet pedig kényszerszabadságra küldték. (Hasonló leállásra utoljára 1995 decemberében került sor, akkor 21 napig tartott a kormányzati szünet.) A leállás egyik legnagyobb vesztese az amerikai űrügynökség lehet, amelynek 18 ezer alkalmazottjából kevesebb, mint hatszáz maradhatott munkában. Gyakorlatilag az egyetlen továbbra is zavartalanul működő részleg a Nemzetközi Űrállomás személyzetével kapcsolatot tartó irányítóközpont, így ha a fedélzeten tartózkodó hatfős legénység segítségre szorul, van kihez fordulniuk. Minden más küldetést és szolgáltatást leállított a NASA, így például az űrügynökség honlapja is elérhetetlenné vált, több más kormányzati fennhatóság alá eső intézmény honlapjával együtt. Egy ideig arról szóltak a hírek, hogy kényszerszünetet tart a Sharp-hegy felé vezető útján a Curiosity marsjáró is, amelyet a leállás idejére készenléti módba kapcsolnak, John Grotzinger projektvezető azonban tegnapi nyilatkozatában tisztázta a helyzetet. Mivel a küldetést irányító NASA JPL kutatóinak többsége elsődlegesen a Caltech alkalmazottja, a marsjáró üzemeltetése a továbbiakban is megoldható, bár a kormányzati leállás ideje alatt hétről hétre mérlegelni fogják a helyzetet, és a további lépéseket.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. Digu
2013.10.02. 15:41
Egyre szánalmasabban vergődik az USA, csak nehogy megint elinduljanak olajért demokráciát hirdetni valahová, hogy ki tudják finanszírozni a költségvetést...

Egy ideig arról szóltak a hírek, hogy kényszerszünetet tart a Sharp-hegy felé vezető útján a Curiosity marsjáró is

Ennél a pontnál azt hittem az lesz a folytatás, hogy leáll a szerkezet, mert nem fizették ki a zsoldját
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. vivanto
2013.10.02. 15:51
Ha speciel a katona nem kapja meg a fizut, ő sem fog ingyé "dolgozni".

.. Bárcsak így működne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.10.02. 15:55
ocsabi

Másik cikkben pont a Marson talált vízről van szó, bezzeg ha olajat talált volna a szerkezet, már úton lenne pár önkéntes oda
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lajcsi1975
2013.10.02. 21:01
Hát igen, Nem úgy tűnik hogy ez a bolygó a válságból evickél kifele. A nagy amerikai jóléti illúzió is most sokat vesztett a szilárdságából.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tibaimp
2013.10.02. 21:39
Nem az a baj, ha oda beüt a baj, akkor ide 1000x-en, és akkor lesz csak kis hazánkban vészhelyzet...-ne legyen igazam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. budspencer
2013.10.04. 15:01
Game Over
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!