iPon Hírek

A dízelmotoros hajók vassal dúsítják az óceánokat

Dátum | 2013. 02. 12.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Geoengineering (vagy geomérnökség) alatt olyan nagy léptékű, tervezett hatásokat okozó tevékenységet értünk, amely során direkt beavatkozás történik a Föld, mint komplex rendszer működésébe. Sok vita övezte tudományterületről van szó, egyesek szerint politikai-gazdasági intézkedések helyett ilyen módszerekkel kellene megállítani klímaváltozást, mások szerint az efféle közvetlen beavatkozások beláthatatlan veszélyekkel járnak, mivel még közel sem tudunk mindent bolygónk ökoszisztémájáról. Egy új kutatás nemrég felhívta a figyelmet arra, hogy akarva, nem akarva a Csendes-óceán máris egy geoengineering-kísérlet színtere, mégpedig az azt átszelő teherhajóknak köszönhetően. Mint kiderült, a dízelmotoros hajók évente nagyjából ezer tonna oldódó vasat juttatnak a vízbe egy 6 millió négyzetkilométeres óceáni területen. A légköri szén-dioxid megkötésével kapcsolatos egyik sokat vitatott terv pedig éppen azt javasolta, hogy vasdúsítással fokozott algavirágzást lehetne elérni világszerte, a rövidesen elpusztuló élőlények pedig a tengerfenékre süllyedve legalább száz évre megkötnék a magukba lélegzett szén-dioxidot. Az algatrágyázás ötletét először John Martin óceánkutató tette ismertté 1991-ben, akkor azt ígérte, hogy kellő mennyiségű vassal akár egy új jégkorszakot is be tudna indítani.

A vasdúsítást ellenzői viszont mérgező algafajok robbanásszerű elszaporodásától, illetve oxigénhiányos zónák kialakulásától tartanak az óceánok fenekén, ami beláthatatlan következménnyel lehet az ottani, és áttételesen az egész élővilágra. Hogy csak egy példát említsünk, az eddigi kísérletek alapján egyértelműen úgy tűnik, hogy az algák mennyiségének növelése a halak uralta ökoszisztémákban a halfajok visszaszorulásához és a medúzák dominanciájának kialakulásához vezet, mondja Alex Baker, a Kelet-Angliai Egyetem kutatója. Éppen ezért 2010-ben moratóriumot rendeltek el a hasonló kísérletek ellen, most kiderült azonban, hogy akaratlanul is működésbe lendült egy gigantikus geoengineering-projekt. Ito Akinori japán kutató és kollégái a teherhajók óceánokra kifejtett hatásait vizsgálták. A korábbi modellek azt sugallták, hogy a vasnak mindössze 1-2 százaléka kerül aeroszolok, vagyis vízben oldódó cseppecskék formájában az óceánba, a fém 98-99 százaléka pedig mindenféle hatás kiváltása nélkül a tengerfenékre süllyed. A legújabb vizsgálatok azonban úgy találták, hogy a vasnak akár 80 százaléka is beleoldódhat a vízbe, így ténylegesen megvalósul az algatrágyázás. A Csendes-óceán északi vizei természetes módon szegények vasban, így várhatóan itt lesz észlelhető először a vasdúsítás következménye. A koncentráció egyelőre túl alacsony ahhoz, hogy mérhető hatást váltson ki, de azt nem lehet tudni, hogy mikor ér el egy olyan küszöbértéket, amelyen túl már nincs megállás. A szakértők mindenesetre elmondták, hogy a hajóforgalom egyelőre nem sérti a moratóriumot, hiszen senkinek sem állt szándékában az óceán kémiai összetételének megváltoztatása. Az persze már más kérdés lesz, ha valaki kifejezetten ebből a célból áll neki oda-vissza hajókázni.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. atti2010
2013.02.12. 09:26
1000 tonna vas az óceánokban lepkefing ahhoz képest amit a tudtunk nélkül beledobálnak a nagyvállalatok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. vivanto
2013.02.12. 09:37
Gyorsan valaki szóljon már a színesfém kereskedőknek hogy mehetnek úszni!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. cortex_
2013.02.12. 10:30
vagy inkább a színes fémkereskedőknek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. jozsefm
2013.02.12. 10:33
Akkor ez oldott állapotban értendő?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. r-chee
2013.02.12. 11:39
Egyszer majd kibújik a mutáns vaspikkelyes Godzilla a vízből....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. comeon
2013.02.12. 12:10
És akkor újra lehet forgatni a Godzilla Mechagodzilla ellen című japán csodát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gyozokulcs...
2013.02.12. 12:33
"...a vasnak mindössze 1-2 százaléka kerül aeroszolok, vagyis vízben oldódó cseppecskék formájában az óceánba..."

Szerintem a vízben oldódó kolloid részecske megnevezésére inkább a hidroszol lenne megfelelőbb. Ettől függetlenül gratulálok a fellelt érdekes tanulmányhoz. Tanulságos, hogy akarva akaratlanul az ipari forradalom óta egy globális geoengineering kísérlet közepében élünk, aminek még az alapszabályait is csak felszínesen ismerjük.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Taranisz
2013.02.12. 13:26
Nah most ha eddig nem vették észre az okos tudósaink, hogy "Geoengineerkedünk" akkor vakok...

A sok atomkísrélet föld alatt, -felszínen, -felett (sztratoszférában) az óceánok/tengerek mélyén, az ipari forradalom óta kibocsátott és kitermelt széndioxix, -monoxid, -trioxid az valahogy nem Geoengineer dolog, de a hajózás az igen (ami kb. lópikula mértékű az előbb soroltakhoz képest)... nagyon érdekes nézőpont.

Ha ezeket nem néztük eddig a kutatások során akkor az egész egy nagy BULLSHIT és SEMMI ÉRTELME!

A hír egyébként szerintem jó és érdekes, csak a kutatás ami az alapja szerintem egy nagy sz@rrágás...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Cannapeace
2013.02.12. 15:42
"Titanic" amúgy meg régen mutattak be egy olyan hajót ami úgy nézett ki mint egy négy lábú fúró torony a lábain amik a vízben voltak légtartályos elektromos motorok ez volt az a hajó ami nem billeg a vízen még a napkollektorok is elfértek rajta vagy hidrogénnel ment már nem tudom de nem is érdekes. DE hogy nem képesek a mérnökök és a tudósok egy közös célért lépni mikor már vannak olyan alga fajok vagy baktériumok amik a tenger vízben élnek és azt bontják le hidrogénre és oxigénre nem lenne célszerűbb durranó gázzal üzemeltetni ezeket a hajókat?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Humbuk
2013.02.12. 17:32
Cannapeace: A napkollektor az vízmelegítő, gondolom te napelemre gondolsz
(napenergia->elektromos áram).

Nem a mérnökök és nem is a technológia hibája, hogy sok helyen elavult technológiát használnak hanem a társadalomé és a pénzé! Lehet csinálni olyan hajót amiről írsz, de milyen áron?? Te megvennéd azt a konzerv halat ami 5000 forint(csak mert ökohajóval fogták és "csomagolták" be)?
Elképzellek a boltban a konzerveket nézegetve "Hmm ez a hal 500Huf ez meg 5000Huf.. Mi a fa**??!!"
Természetesen nem vennéd meg, inkább az olcsóbbat! Nos ameddig nem akarjuk megfizetni a technológiát mellyel lassabban hozzuk a pusztulást a fejünkre, addig nem is kell csodálkozni.

Fizetni fogunk a pusztításért! A kérdés az: Hogy mikor?

Érdekes tanulmány! Kérdés az, hogy a "nem mérhető kategória" mennyire szól bele már most az ökoszisztémába?? Mert minden apróság számít!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!