iPon Hírek

A GDDR5 új lendületet ad majd a gyártóknak?

Dátum | 2008. 04. 09.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Mindkét videokártya gyártó nagyvállalat piacra dobta már legújabb, két GPU-val felvértezett zászlóshajóit, ám ezzel egy időben az egy GPU-s videokártyák piacán némi stagnálás figyelhető meg. Radikálisabb teljesítménynövekedés a piacon majd csak a következő generációs videokártyák megjelenésekor lehet, ám egyelőre nem tudni, hogy ez pontosan mikor következhet be. Az elemzők véleménye szerint könnyen lehet, hogy mindkét gyártó a GDDR5-ös chipek megjelenésére vár.

Az Nvidia, aki jelenleg az asztali videokártya piacvezető gyártója néhány nappal ezelőtt dobta piacra legújabb egy GPU-val felvértezett kártyáját, a 9800 GTX-et, ám a termék megjelenésekor semmiféle hangzatos kijelentést nem tett a gyártó. Ennek egy meglehetősen nyilvánvaló oka van: a kártya nem sokkal nyújt többet teljesítmény tekintetében, mint a másfél évvel megjelent GeForce 8800 GTX, sőt, újabb támogatások vagy újabb fejlesztések sem érkeztek a kártyával. Ugyanez nagyjából igaz az AMD-re is: a gyártó a Radeon HD 3870-es novemberi megjelenésekor a gyártó nagy reményeket fűzött a termékhez, ám a tények szerint a kártya nem sokkal volt gyorsabb, mint a korábbi Ati Radeon HD 2900 XT modell.


Mivel az Ati Radeon HD 2900 XT és a GeForce 8800 GTX is támogatja a több GPU-s üzemmódot, így egyetlen kártyára könnyedén helyezhető két darab GPU, ennek köszönhetően a Radeon HD 3870 X2 és a GeForce 9800 GX2 személyében egy ideig megvan mindkét gyártónak a csúcskategóriás modellje, az már más kérdés, hogy ezek a kártyák rendkívül drágák.

A Radeon HD 4000-es és a GeForce 10-es kártyák már teljesen más világot jelentenek majd, legalábbis teljesítmény tekintetében, ám az újdonságok megjelenésével kapcsolatban egyelőre nem sok információ látott még napvilágot. Lehet, hoyg maguk a gyártók sem tudják pontosan, hogy mikor kezdődhet meg az újdonságok szállítása?

GDDR3-as memóriák Samsung-módra.
A GPU-k rendkívül komplex egységek, amelyek teljesítménye nagyban függ a tranzisztorok számától, ezeket az egységeket rendkívül nehéz fejleszteni és gyártani. Amennyiben a chipek tranzisztorainak számát limitálják, egyszerűbb őket kifejleszteni és legyártani, de a tranzisztorok alacsony száma miatt csökkenhet a potenciális teljesítmény, mivel így kevesebb végrehajtó egység áll rendelkezésre. A másik fontos tényező, ami a teljesítmény szempontjából meghatározó szereppel bír az nem más, mint a memória sávszélesség.

Kétféleképpen lehet növelni a memória sávszélességet: vagy növeljük a chipek órajelét, vagy szélesebbé tesszük a memória interfészt. Mindkét gyártó kísérletezett korábban az 512-bites és a 384-bites memória interfészekkel, de a legfrissebb termékek mindkét vállalatnál 256 bites memória interfészt használnak, mivel a legfrissebb ATI RV670-es és Nvidia G92 chipek a 150 dolláros és az annál valamivel drágább piaci szegmenseket célozzák meg.

A jelenlegi GDDR3-as chipek 2 GHz-es vagy 2,2 GHz-es órajeleken képesek üzemelni, így 140,8 GB/s-os sávszélesség elérésére képesek 512-bites memória interfész alkalmazása esetén, de ezek a chipek drágák csak úgy, mint az 512-bites memóriavezérlőnek helyet biztosító PCB előállítása.

GDDR4-es memóriák.
Az ATI számára a GDDR4-es memóriák használata opcióként járható út, ám a GeForce 8-as és 9-es családok nem támogatják a GDDR4-es chipeket. Ennek értelmében az Nvidia vagy drága GDDR3-as chipeket használ szélesebb memóriainterfésszel karöltve, vagy GDDR5-ös chipeket, amelyek akár 6 GHz-es órajelen is képesek lesznek működni és amelyek elérhetőek többek között a Samsung, a Hynix és a Qimonda kínálatában.

A GDDR5-ös ramok, ugyancsak a Samsung kínálatában.
Egyelőre sem az ATI, sem az Nvidia nem mutatott különösebb érdeklődést a GDDR5-ös chipek iránt, de az elemzők szerint a következő generációs videokártyák közötti harcokban már jelentősebb szerephez juthatnak a GDDR5-ös ramok is.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. Iceman
2008.04.09. 17:10
Hát igen, teljesen igazad van!
Kicsit számolgattam, ha tényleg 6Ghz-en fog menni, de tegyük fel, hogy "csak" 4Ghz-en... és a memória sávszélesség 512bit, akkor a teljes sávszélesség 256GB/s!!!! (6Ghz-nél 384GB/s) Ultra brutál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. danee91
2008.04.09. 17:31
(Iceman @ 2008 Apr 9, 17:10) [snapback]22633[/snapback]
Hát igen, teljesen igazad van!
Kicsit számolgattam, ha tényleg 6Ghz-en fog menni, de tegyük fel, hogy "csak" 4Ghz-en... és a memória sávszélesség 512bit, akkor a teljes sávszélesség 256GB/s!!!! (6Ghz-nél 384GB/s) Ultra brutál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Svindler
2008.04.10. 00:03
(Guest @ 2008 Apr 9, 16:52) [snapback]22642[/snapback]
Pont ezek a vga-k szükségesek majd a Crysis 2 futtatásához!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. J.o.k.e.r
2008.04.10. 14:18
Egyébként úgy tűnik, hogy az AMD valóban fel akarja használni a GDDR5-ös chipeket, méghozzá a HD 4000-es sorozatnál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2008.04.10. 19:00
(Vendég_r700_* @ 2008 Apr 10, 17:46) [snapback]22709[/snapback]
Ha ddr5ös ramokkal is olcsó lesz az akkor gratulálok nekik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2008.04.10. 20:05
Mi is kíváncsian várjuk a 3690-et ami végül lehet 3830 lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!