iPon Hírek

A játékvilág ismét reneszánszát élheti a PS4-en

Dátum | 2013. 07. 10.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

Mark Cerny a PS4 vezető mérnöke a brightoni Develop Conference-en előadásában kifejtette, miként lehetséges, hogy a PS4 visszahozza a PS1-es éra diverzitását játékokban. A mérnök előrevetítette a játékvilág ismételt újjászületését a legújabb generációs Sony konzolon, aminek a fő hajtóerejét a független fejlesztők által készített címek adják majd. "A PSOne-on nem volt lehetséges indie címeket kiadni. A hardver nem támogatta a digitális letöltéseket, minden játék CD-ROM-okon jutott el a felhasználókhoz. Nem lehetett közvetlenül elérni a közönséget. A tripla A-s fejlesztés viszont nagyon más volt, mint ma. A Crash Bandicoot, amiből 6 millió példány elkelt, mindössze 7 ember munkájának gyümölcse. Egyetlen személy hatalmas hozzájárulást jelentett a játék elkészültéhez. A kis csapatméretnek köszönhetően az új típusú élményt jelentő játékok elkészítésének küszöbe rendkívül alacsony volt, aminek hála a játékok diverzitása elképesztően magas volt. Ennek eredményeképp, fellelhető volt egy egyedi élmény faktor, ami kulcsfontosságú volt a PlayStation DNS-ében abban az időben. Az olyan új koncepciókra alapuló címek, mint a PaRappa the Rapper, a Devil Dice és az Intelligent Cube nagyon jó fogadtatást kaptak és mind millió fölötti eladásokat produkáltak." Ez a változatosság Cerny szerint elveszett a PlayStation 2-nél, mert a fejlesztőcsapatok mérete jóval megnövekedett, hogy élhessenek a konzolban rejlő erővel. Ez a probléma pedig tovább mélyült a PS3 megjelenésével. Most viszont, hogy annyi gátat ledöntöttek, amik a független fejlesztők boldogulásának útjába álltak a PlayStation-ön, a Sony további lépéseket tett, hogy felvirágoztassa ezt a szektort. Akadálymentesítették a folyamataikat és megkönnyítették a fejlesztést. Mi több, könnyen megtalálhatóvá tették az indie címeket, hogy biztosan mindenki rájuk leljen a PS Store-on. "A konzolos játékostábor felfedezte magának, hogy mekkora lehetőség van az indie játékokban" - ezzel Cerny a Telltale Games féle The Walking Dead széria sikerére célzott. "Rájöttünk, hogy a PS4-gyel olyan lehetőséget kaptunk, ami alapjaiban átrajzolhatja a játékvilág térképét." A PS4 PC-hez hasonló architektúrája nagyon megkönnyíti a platformra való fejlesztést. Még ha egy egyszerűbb grafikai motort is használ a játék, a megnövekedett rendszermemória lehetővé teszi, hogy nagyobb animációs készleteket használjanak és részletesebb világot jelenítsenek meg. "Mostantól a független alkotók úgy nézhetnek a konzolra, mint valamire, ami lehetőséget ad az ötletek megvalósítására, nem pedig mint a főszereplőre. Elvégre az Octodad sem arról szól, hogy ki hány háromszögből áll, hanem arról, hogy eltitkoljuk fejlábú mivoltunkat az ember családunk elől." Mindez az erőfeszítés persze nem sokat érne a fejlesztőcsapatok nélkül. Az ő összegyűjtésükben pedig óriási szerepe volt Adam Boyesnak, a Sony Computer Entertainment kiadó üzleti kapcsolatokért felelős emberének, aki a lándzsa hegyét képezte a műveletben. "Üzleti oldalról valóságos megvilágosodáson mentünk keresztül" - folytatta Cerny. "Amióta Adam Boyes csatlakozott az SCE-hez, az egész folyamat a feje tetejére állt. Azt akarta, hogy éljük bele magunkat egy független fejlesztő átlagos napjába és kihívott minket, hogy állapítsuk meg, hogy az egyes folyamataink segítik vagy hátráltatják az általunk megálmodott változatos címek rengetegének elkészítését. Végül ott találtuk magunkat, hogy radikálisan leegyszerűsítettük a koncepciók elfogadását. Teljes mértékben támogatunk minden saját kiadású címet a platformon, így az alkotók teljes kreatív és pénzügyi szabadságot élvezhetnek. Most már többé-kevésbé minden üzleti modellt támogatunk, legyen az buy-to-play, free-to-play, epizodikus vagy mikrotranzakciós. Mindent megteszünk, hogy támogassuk őket, pénzügyileg is, ha kell. Ez megnyilvánulhat akár abban, hogy fejlesztői csomagot kölcsönzünk, bevonjuk őket az inkubációs programunkba, vagy direkt támogatás nyújtunk a Pub Fund útján." Felismerték a jelentőségét a hozzáférhetőségnek is, így az, hogy csatlakozzatok a kezdeményezéshez mint fejlesztő, nem abból áll, hogy kitöltötök 672 db adatlapot, hanem dobtok egy tweetet Shahid Ahmad-nak. Az új felhasználói interfész is óriási segítség, a Share gomb segítségével a játékosok könnyedén kiemelhetik azokat a dolgokat és élményeket amik örömet okoztak nekik, felhívva ezzel a többiek figyelmét. A PS Store-ból való vásárlás pedig könnyebb és gyorsabb lesz, mint valaha. Mindebből pedig Cerny arra következtet, hogy a PS4-en elképesztő tartalombőség lesz majd, ami visszahozza a kreatív szabadságot és azt a széles tartalomválasztékot, ami a PS1-et felejthetetlenné tette.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

20. Gyurkov
2013.07.10. 16:38
Mostantól a független alkotók úgy nézhetnek a konzolra, mint egy mezei számítógépre. Ezzel a "módosított nyilatkozattal" tökéletesen megmagyaráznának mindent.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. atti2010
2013.07.10. 16:49
A PS4 PC-hez hasonló architektúrája nagyon megkönnyíti a platformra való fejlesztést.

Meg akkor is ha ezt sokan nem is akarják tudomásul venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. KisDre
2013.07.10. 17:26
De tudtommal az oprendszer a PS4-re még mindig saját nem? XbOne-n meg már ablakozgatnak félig (jó tudom az is saját ha az M$-t nézzük, de most konzol-PC különbségeket nézzük)

Csak azért kérdem, mert ugye hardverileg már szinte PC-k ezek a nextgenek, de szoftveri különbségek is számítanak (tudtommal) portoláskor.
Aztán javítsatok ki ha valamit rosszul tudok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. lhatvani
2013.07.10. 17:50
Azért nem sok mezei pc-ben van a CPU és a gyors GPU összeintegrálva úgy hogy egy közös gyors memóriaterületet használnak. Tehát hardverileg nem mezei pc, de az cpu és a gpu belső felépítése PC-s, így könnyebb portolni a programokat rá (v. róla).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. KisDre
2013.07.10. 18:09
#Ihatvani
Az APU-k gpu része végül is a rendszer memóriát használja nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. atti2010 KisDr...
2013.07.10. 18:29
Igen de ennél lesz jobb is a Kaveri APU ami közös memóriát használ a CPU -val olyan értelemben hogy a címzés is közös mintha egyetlen blok lenne, és ez már 1-1 olyan mint ami a konzolban van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Svindler
2013.07.10. 18:30
De, viszont a hangsúly a gyors GPU-n van. Arrébb van az még, hogy olyan erejű integrált grafikus vezérlőink legyenek, mint amik most a konzolokban lesznek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. ssjkingbra...
2013.07.10. 18:41
lhatvani: dehogynem... AMD Llano, Trinity, Brazos, Kabini és Kaveri APU k
Ezek mind koherens memóriát használnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Norbert09 ssjki...
2013.07.10. 19:37
Nem jól tudod..

Koherens memóriát asztali fronton először csak a Kaveri fog használni.



 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. maturasek
2013.07.10. 21:02
Gyönyörű dolgokra lesznek képesek a fejlesztők, és nagyon jól lehet majd optimalizálni az APU felépítés miatt, de az indie fejlesztőknek amúgy sem ez lesz a priorítás. Legtöbbször amúgy sem a legszebb grafikára törekednek, lehetőleg 60fps-felett.

Szerintem a könnyen hozzáférhető API jelenti majd az ismerős környezetet, hogy lefordíthatják és tesztelhetik, majd közzé is tehetik a játékaikat egyszerűen és olcsón. Az alacsonyabb belépési költség ami az indie-k számára vonzóvá fogja tenni a következő generációt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. MrFox
2013.07.10. 22:51
"De tudtommal az oprendszer a PS4-re még mindig saját nem?"

FreeBSD 9 alapú, alapvetően ingyenes rendszer.

"XbOne-n meg már ablakozgatnak félig (jó tudom az is saját ha az M$-t nézzük, de most konzol-PC különbségeket nézzük)"

Win8 / directx alapú, mindkettő fizetős liszecet igényel. Plusz 3 Os van benne, ha jól emlékszem a játékokat virtuális gépen belül futtatja. Én nem szopnék ilyesmivel nem-túl-gazdag independence fejlesztőként..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. MrFox
2013.07.10. 22:53
"Igen de ennél lesz jobb is a Kaveri APU ami közös memóriát használ a CPU -val olyan értelemben hogy a címzés is közös mintha egyetlen blok lenne, és ez már 1-1 olyan mint ami a konzolban van."

Ja, négyzet alakú mindkettő és soklábú. Majd ha gddr5 rendszer memória is lesz a Kaveri rendszerekhez, akkor taláááán érdemes lesz már hasonlítgatni, de még mindig ott a pécét igen nagy mértékben visszafogó API.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. gombabacsi
2013.07.10. 23:25
ez rizsa, simán megijedtek a mobil platformoktól
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. 0rigami
2013.07.10. 23:57
Én azt látom ki ebből a sok indie-fejlesztősdiből, h szeretnének megint 3-5-7 emberrel 4-5-6 millás eladásokat produkálni, azaz olcsón nagyot szakítani!
Nem baj ez persze, főleg ha tényleg népkedvenc lesz egyik-másik produktum, de akkor ez a sok-sok szöveg mindenről csak egy szép adag rizsa.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. KisDre
2013.07.11. 00:22
#0rigami
Mi az ami nem rizsa a játékiparban vagy egyáltalán a marketingben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Asagrim KisDr...
2013.07.11. 00:34
"A jelen tájékoztatás nem teljeskörű, nem minősül nyilvános ajánlattételnek, kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja."

Kábé minden marketingszöveg és reklám alá odaképzeltetik!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. MrFox
2013.07.11. 12:39
Origami : 10 ember jobban jár 3 millás eladással, mint egy 120 emberes cég, így jobban motiválja is őket a fejlesztés. Sőt ha villantanak, akkor akár a nagy stúdiók is megkereshetik őket. Jó lenne ez a verzió, így valóban tehetséges emberek fejlesztenék a játékokat, nem olyan buggenerátorok, mint amilyenek pl. a bethesdánál ülnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. atti2010 MrFox
2013.07.11. 12:45
A GDDR5 memóriának ehhez semmi köze, igen az API az még visszatartó erő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. 0rigami
2013.07.11. 19:35
MrFox: Nem azt mondom, h a stúdió nem járna jól, de aki a legnagyobbat szakítaná, az a kiadó. Pont ezért nyilatkozta ezt a rizsát most a Sony, mint kiadó.
Azon kívül, h fáraszt a maszlag nincs bajom vele, mi úgyis a pénztárcánkkal szavazunk majd!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Squall85
2013.07.15. 09:31
Shahid Kamal Ahmad jófej, olvastam pár tweet-jét. Azon dolgozott ezerrel, hogy több JRPG jöhessen ki Vitára, amik eredetileg nem jelentek volna meg Japánon kívül. Remélem lesz is belőle valami.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!