iPon Hírek

A legerősebb Kabini APU-val érkezik az ECS kompakt alaplapja

Dátum | 2013. 06. 19.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az AMD Kabini és Temash APU egységei néhány hete mutatkoztak be, így csak idő kérdése volt, mikor érkeznek az első olyan termékek, amelyek már az új APU egységekre alapoznak.

Az ECS most elsőként mutatott be olyan mini-ITX formátum köré épülő alaplapot, amelyen Kabini APU egység teljesít szolgálatot, méghozzá nem is akármilyen, hanem a létező leggyorsabb. A pofás kis deszka A6-5200-as Kabini APU-t rejt, amely négy darab Jaguar processzormaggal és egy AMD Radeon HD 8400-as integrált videó vezérlővel gazdálkodik. A 28 nm-es csíkszélességgel készülő Kabini APU processzormagjai 2 GHz-es magórajelen üzemelnek, a 128 stream egységet tartalmazó Radeon HD 8400-as IGP pedig 600 MHz-es magórajelen ketyeg. A 25 wattos TDP-vel büszkélkedő Kabini APU-t egy kisméretű, apró ventilátorral ellátott hűtőre bízták az ECS mérnökei. A DirectX 11.1-es támogatással érkező újdonság kiérdemelte a Windows 8 WHCK minősítést, így megfelelő környezetben tökéletesen képes kiaknázni a Microsoft friss operációs rendszerében rejlő összes lehetőséget.

A KBN-I típusjelzéssel ellátott mini-ITX alaplap kiváló választás lehet, ha kompakt, alacsony fogyasztású, helytakarékos asztali számítógépre van szükség, ami a legmodernebb technológiákban rejlő lehetőségek kiaknázására is képes. Az alaplap PCI Express 3.0 x16-os bővítőhellyel érkezik, így videokártya, illetve egyéb bővítőkártya alkalmazására is lehetőséget ad. Extraként mini PCI Express bővítőhely is rendelkezésre áll, méghozzá kettő: az alsóban alacsony profilú, a felsőben pedig normál méretű mini PCI Express bővítőkártya foglalhat helyet. A rendszer így TV tuner kártyával és WiFi adapterrel egyaránt felvértezhető - hogy csak két példát mondjunk.

DDR3-as memóriafoglalatokból kettőt kapunk, csak úgy, mint USB 3.0-s és SATA 6 Gbps-os portokból. USB 2.0-s csatlakozókból négy a hátlapon, kettő pedig alaplapi kivezetés formájában érhető el, azaz összesen hattal gazdálkodhatunk. Az alaplap maximum 32 GB-nyi DDR3-1600 MHz-es rendszermemóriával gazdálkodhat - a memóriamodulokhoz természetesen AMP (AMD Memory Profile) támogatás is jár. A videó kimenetek között egy HDMI és egy D-Sub port lapul, de a sorban RJ45-ös Ethernet csatlakozó, egy COM port és három darab 3,5 milliméteres jack audió csatlakozó is jelen van.

Az audió vezérlő szerepét egy VIA VT1705-ös egységre osztották, amely hatcsatornás audió támogatást kínál. Az audió vezérlő 3 D/A és 2 A/D konvertert kapott, amelyek mindannyian 100 dB-es jel/zaj aránnyal rendelkeznek. Gigabites Ethernet vezérlőből egy RTL8111E típusú egységet kapunk, de opcionálisan RTL8106E vezérlővel is elérhető lesz az alaplap.
A rendszer UEFI alapú EZ BIOS-t használ, amihez eBLU támogatás is jár. Utóbbi lényege annyi, hogy a rendszer képes online beszerezni a legfrissebb BIOS-t, ami kényelmes, gyors BIOS frissítést tesz lehetővé. Hasonló funkciót kínál az eDLU szolgáltatás is, ám az nem a friss BIOS, hanem a legfrissebb driverek beszerzésében segít. Aki esetleg tuningolni is szeretné szegény Kabini APU-t, a M.I.B. III segítségével akár azt is megteheti. Az ECS KBN-I típusjelzéssel ellátott alaplapja rövidesen forgalomba kerülhet, az viszont egyelőre rejtély, hogy pontosan milyen árcédulát kap.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. tibaimp
2013.06.19. 22:01
"...egy kisméretű, apró ventilátorral ellátott hűtőre bízták az ECS mérnökei...." -- gratulálok nekik, ez csak arra lesz jó, hogy egy fél év múlva olyan zajos legyen, hogy házilag le kelljen barkácsolni róla. Nem hiszem, hogy egy 25w -os proci esetében nem lehetett volna passzív megoldást keresni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Fzoltan
2013.06.19. 22:33
25W-ot passzívan lehűteni igencsak necces, gondolni kell arra is, hogy OEM is fogják árusítani, akkor meg ki tudja, hogy hova rakják be az emberek...
Ettől függetlenül egy normális, emberi méretű, de lassú járású venti nagyon illene rá. Nem hiszem, hogy ne lenne rá kereslet. Mennyi többlet lenne, +100 Ft?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. jozsefm
2013.06.19. 22:45
Érdekesen választották meg, a videó kimeneteket!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. marceex
2013.06.19. 22:46
PS/2 és soros port minek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. ThompsoN marce...
2013.06.19. 22:48
PS/2-t sokan használnak még a mai napig. Pl. én is használom a billentyűzetemhez. Minek foglaljon el egy USB-t, amikor nem muszáj?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. CyberPunk6...
2013.06.19. 22:54
Fzoltan - 30 watt tdp-s processzorra van passzív megoldás. A 25W még azért nem olyan hatalmas. Egy borda, meg egy házhűtő is elég, ami nagyobb, lassabb és halkabb.

Ilyenből vannak passzívak és csak olyat vennék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Fzoltan
2013.06.19. 23:03
CyberPunk: Persze, hogy megoldható: házhűtő, igen, viszont itt vérpistikére is kell gondolni, aki egy zárt házba belerakja ezt a lapot...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. NKing
2013.06.20. 00:02
marceex: A soros port érthető, hiszen ezeket a konfigokat vehetik olyan alkalmazásokra, ahol még régi, de drága eszközöket csatlakoztatnak rá, amiknek a lecserélése csak a csatlakozó miatt nem lesz időszerű. Pl.: hangstúdiókban, egyedi vezérlésű esztergáknál/gyártógépeknél, stb.
Például tudtommal sok helyen a mai napig használnak floppy lemezeket ilyen okból kifolyólag, mert a több milliós (esetleg tízmilliós) cuccot nem cserélnék le csak emiatt, ha egyszer tökéletesen működik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. jozsefm
2013.06.20. 10:13
Lehetne ebbol olcsobban gyarthato modell is,kapasbol sokaknak felesleges a x16-slot. Ezt elhagyva sokkal egyszerubb lehetne a PCB. Az ATX tapellataa se tul jo otlet. Egy olcsobb tapnak tobb hatascok vesztesege mint a soc. teljes fogyasztasa.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. atti2010 jozse...
2013.06.20. 10:28
Már rég át kellett volna gondolni az ATX szabványt, szerintem elég lenne a +12V és a többit maga az alaplap állítaná elő egy rakás kihasználatlan feszültség van amire néha a tápgyártók jó alaposan rá is túloznak pld. minek a 3,3V ágon 20-30A rakni, ezek az alkatrészek csak feleslegesen fogyasztanak egy tápban, a múltkor lemértük a 3,3V ágon 4A fogyasztás volt 3 HDD -vel, de ugye ki kell jojjon valahogy az az 500-600W meg 1000W mert vérPista ez után tud örülni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. ThompsoN atti2...
2013.06.20. 10:40
Ezzel egyébként teljesen egyetértek. Kell egy erős, egyben hagyott 12V-os ág, a többit meg az alaplap is elő tudja állítani.
3,3V tipikusan a vezérlőchipeknek kell, és azoknak az áramfelvétele mindössze néhány mA. Egy 150Ft-os IC-vel, és két, egyenként 15Ft-os kondenzátorral stabil 3,3V-ot elő lehet állítani 12V-ból is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. atti2010 Thomp...
2013.06.20. 10:49
És még hely is maradna az alaplapon mert úgy is minden költözik befele az APU-CPU-ba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. ThompsoN atti2...
2013.06.20. 11:06
Így van. Nem beszélve arról, hogy a tápegységeknek sem kellene ekkora doboznak lenniük.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. CyberPunk6... Thomp...
2013.06.20. 11:07
Meg ilyen hangosnak és melegnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. atti2010 Cyber...
2013.06.20. 14:13
Nem beszélve hogy megszabadulnánk egy csomó felesleges kábeltől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. prohlep
2013.06.20. 16:40
"PS/2 és soros port minek?"

Hogy öreg motorosok is és hozzáértő emberek is megvegyék!

Öreg motorosnak lehet még régi szép időkből olyan PS/2 trackball-ja, amiben a ball átmérője több mint 5 cm, és felületét megsuhintva a kurzor átröpül az átellenes sarokba, de ujjadat rápihentetve 2560 pixel széles képernyőn is pixel pontosan tudsz pozícionálni, és ha meg elereszted, akkor nem kell ügyeskedni, hogy az egér ne menjen odébb, azaz igen effektív munkára alkalmas.

Hozzáértő pedig gyakorta soros porton kommunikál a különféle Cisco eszközökkel, vagy a különféle digitális áramkör fejlesztő panelekkel.

OK, tudom, mindenre van USB átalakító, ... na de az olyan buhera: ilyen driver olyan driver, ide konvertálom oda konvertálom, ... nem szép tiszta kapcsolat.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Fzoltan
2013.06.20. 17:52
prohelp: Trackball? Ne... annyit próbáltam már, egy átlagos egér már jóval jobb, mint egy trackball. Soros port nagyon kevés embernek kell, én is fölöslegesnek tartom. Attól, hogy vannak olyan eszközök még, amelyek kihasználják, még nem indok, hogy minden alaplapon foglalják a helyet, még ha fillérekbe is kerül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. szugyiczki...
2013.06.20. 17:54
Ésszerűbbnek látom én is az ipari célú felhasználást. Mivel HTPC-nek csak nagyon nagy kompromisszumok árán alkalmas. Csak 2db SATA eszközt képes vezérelni, single channel(?) memóriavezérlés. A VIA cuccok meghajtógonjairól is vannak szép emlékeim Linux alatt. ATX méretű táp minek egy max 40 watt fogyasztású gép alá?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!