iPon Hírek

A legfelsőbb bíróság helybenhagyta Tenenbaum büntetését

Dátum | 2012. 05. 23.
Szerző | Jools
Csoport | IT VILÁG

Az Egyesült Államok legfelsőbb bírósága elutasította Joel Tenenbaum kérvényét, és jóváhagyta a 675 ezer dolláros (nagyjából 156 millió forint) büntetést a világ leghíresebb fájlcserélő perében. A Harvard egykori doktoranduszára 30 zeneszám letöltését és megosztását bizonyították rá még 2009-ben, és azóta gyakorlatilag csak a büntetés mértékéről szólt az egyre magasabb szintre emelkedő ügy. A legfelsőbb bíróság döntésével az ügy visszakerül a körzeti bíróság hatáskörébe, ahol Tenenbaum még reménykedhet abban, hogy mérséklik az összeget.

A történet 2007-ben kezdődött, amikor öt nagy zenei cég (Sony BMG, Warner Bros. Records, Atlantic Records, Arista Records and UMG Recordings) beperelte Tenenbaumot. Az esküdtszék 675 ezer dollár értékű anyagi károkozást állapított meg, 2010-ben azonban egy kerületi bíró tizedére csökkentette a büntetés összegét. A cégeknek a következő körben ismét sikerült visszatornászniuk a büntetést az eredeti összegre, ezután fordult Tenenbaum és az őt képviselő harvardi jogászcsapat a legfelsőbb bírósághoz.

A PirateBay „válasza” az ügyre 2009-ben
A védelem képviselői többek közt azzal érveltek, hogy az olyan egyéni felhasználókat, akik nem jutnak pénzhez a fájlok megosztásából, nem kellene egy kalap alá venni egyes, a kalózkodást ipari méretekben űző cégekkel. A bíróság álláspontja szerint viszont az illegális letöltés ‒ történjen bármilyen céllal is ‒ egységesen büntetendő.

Az amerikai film- és zeneipar képviselői a kétezres évek közepén indították meg hadjáratukat a fájlmegosztók ellen. Először magukat a fájlcserélő oldalakat és ezek tulajdonosait próbálták bíróság elé citálni, de hamar feladták az értelmetlennek tűnő harcot, és a sokkal könnyebben hozzáférhető felhasználók ellen fordultak. Az elmúlt években több tízezer egyéni felhasználó ellen indítottak eljárást, akik többsége a peren kívüli megegyezést választotta a bírósági hercehurca helyett. Aki mégis bíróságra vitte az ügyet, az Tenenbaumhoz hasonlóan veszített vagy erősen vesztésre áll.
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. patrik2991
2012.05.23. 10:07
Vicc. Na meg a bíróság is, arra viszont kíváncsi lennék, hogy hogy csinálták a dolgot... ráböktek a telefonkönyvben 1 névre, hogy na nála tuti van torrent, pereljük be? Vagy ha egy oldalról szűrték ki, akkor mi van a többezer másik felhasználóval?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Simba
2012.05.23. 10:10
Bekaphatja az összes jogvédő csürhe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. freyr
2012.05.23. 10:12
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. atti2010
2012.05.23. 10:12
Ez egy kirakatper amit valószínűleg a jogvédők szponzoráltak, szerencsére Európában még eszüknél vannak az emberek, én az Amerikaiak helyében rájuk gyújtanám a bíróságot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Turai
2012.05.23. 10:16
"nem kellene egy kalap alá venni egyes, a kalózkodást ipari méretekben űző cégekkel."
Nem is vették ez a büntetés mértékéből is látszik...

Egyébként jó Magyar példákon is lehet látni ezt a fajta hozzáállást.
Ha nincsenek milliárdjaid akkor jogaid sincsenek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. malvoisen
2012.05.23. 10:29
Szerzői jogi matematika:
http://www.ted.com/talks/rob_reid_the_8_billion_ipod.html
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dfsz34
2012.05.23. 10:30
A Tanenbaum most egyet tehet, kivándorol egy olyan országba, ahol nincs kiadatás. Hacsak nem milliomosok a szülei, akkor ott a nyakán a diákhitele meg még ez a 672 ezer dolláros kifizetnivaló is. Ha meg tud csípni egy kezdő 50-60ezer dolláros bruttó állás, akkor már ügyes, ami nettó olyan 45-50e. Magyarul egész életében fizetni fog. Ennél még az is jobb, hogy mondjuk kimegy Dél Afrikába vagy Norvégiába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. efbialy dfsz3...
2012.05.23. 11:07
Amerikában lehetőség van magánszemélyeknek is csődöt jelenteni, ilyenkor minden tartozását eltörlik, cserébe viszont 10 évig a legrosszabb adósbesorolásba kerül(ergo nem kaphat hitelt).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. zodiac83
2012.05.23. 11:13
Én arra lennék kíváncsi, hogy a 30 zeneszámból hogyan hoztak ki 156 millió HUF-nyi összeget. Ez számonként 5,2 millió. Ha abból indulok ki, hogy elsősorban az online zenebolt platform károsodott, és 250 Ft-os zeneszám árral számolok, akkor ez összesen 624.000 letöltést jelent, 300 Ft-os egységáron is 520 ezret. Ekkora forgalmat elég valószínűtlen egy személynek tulajdonítani.

Kérdés, hogy ebben az összegben már a perköltség is benne van e, és ha igen, akkor mekkora annak az aránya.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Antiserver
2012.05.23. 11:29
A film- és zeneipar képviselőinek van egy korszakalkotó ötletem!

A fájlmegosztók és a felhasználók elleni folyamatos és irreális támadások helyett próbálják meg, hogy az egyes zenei CD-k darabját átszámítva nem 4-5 ezer Ft-ért adják! Mert ez is ugyanúgy lopás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. NimKorko
2012.05.23. 11:29
Ezt úgy hozták ki, hogy USA-ban 1 zeneszámért akár 150ezer USD-t is kérhetnek jogcímen. Neki, ha jól emlékszem zeneszámonként kb. 22ezer USD-t szabtak ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. dfsz34
2012.05.23. 11:30
A boston.com leírja, hogyan jött ki az összeg: "The jury was told to impose damages, set by US copyright law, of between $750 and $150,000 per violation. Jurors set a rate of $22,500 for each of 30 songs he downloaded."

22500 dollár zeneszámonként

Ezek szerint még nagyon kegyesek is voltak, mert lehetett volna akár 150e dollár bírság zeneszámonként is.

Tudjátok a viccet, amit a megaupload kapcsán terjesztettek mikor két tetkós, kigyúrt rab beszélget a hosszú idejű elítéltek részlegében miközben fekve nyomnak felváltva 150kg-al.
Te miért vagy itt?
-Kiraboltam fegyverrel 2 boltot és leütöttem egy biztonsági őrt is, kaptam összesen 10 évet meg százezer dollár bírságot. És te?
- Feltöttem és megosztottam három zenét az interneten és kaptam fémillió dollár bírságot meg 12 évet.

a vicc rámutat az aránytalanságra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Riddick77
2012.05.23. 11:38
Nem tudom elképzelni,hogy egy esküdtszék ilyen irreális döntést hozzon. Szerintem lefizették őket. Röhej az egész. Általában minden ember rendelkezik egy morális igazságérzettel, egy ilyen cselekedetnél szerintem ,maximum 50e Ft-os büntetési tétel lenne a reális. Szóval vicc az egész.Remélem megérjük azt a kort,amikor a fiatal generáció összeáll, és akár egy kalózpártként ,mint a németeknél,de kiállnak az emberek mellett,a kiadókkal szemben.
Mert a jelenlegi világban elavultak azok a letöltés ellenes szabályok ,törvények,amiket régen hoztak,és jó pénzekért cserében rendesen fel is tuningoltak a jogvédők.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Gundam00
2012.05.23. 11:39
azt megértem hogy a szegény zenészek éhenhalna a torrent miatt és hogy a filmstúdiók éhenhalnak a 3x bevétel ből amit általában behoz egy jobb film de hogy az embereket nevetséges módon beperelhetik és hogy irreális árat fizettetnek vele ez szégyen, mondjuk leszed 30 zene számot , számoljunk mondjuk $1,5 számonként ha letölti legálisan pénzért cserébe mondjuk büntessék meg a 10x-ére $350 na de majdnem $700.000 az groteszk morbid összeg ahoz képest milyen értékben szedett le ingé zenét!!

Amerikában is a gazdagok és nagy cégek érdekvédelmére alakítot társulatok oldalán van a törvény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.05.23. 12:08
Persze ez ott is így van. A pénz beszél kutya ugat. Lényegében a választások is így mennek, hogy összeharácsolnak kampánypénzt innét, onnét. Tehát a nagy cégek gyakorlatilag megveszik a maguk politikusait.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.05.23. 13:58
Nem ez a vicc, hanem az usákiai jogrendszer...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Asagrim Gunda...
2012.05.23. 14:01
Míg a zeneszám bevétele elér a szerzőhöz, addig 90%-ának annyi, ebből a legtöbbet a kiadók nyúlják le. Ők lopnak, nem a letöltők!

http://pooplist.net/wp-content/uploads/2010/07/greatDivide.jpg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. prohlep
2012.05.23. 18:43

Jogaszok tarsadalma egyuttesen igenis tehet arrol, hogy a jog, jogaszkodas, jogallamisag becsulete annyira a sor vegen kullog.

Erte-e 5 dollar veszteseg a melyen tisztelt jogtulajdonosokat, ha ...

... afrikai ehezonek jogtalanul megengedtem, hogy rendszeresen meghallgassa azt az 5 dollaros szamot?

Igaz-e az az erveles, hogy en jogsertesem MIATT a jogtulajdonosok ELESTEK 5 dollar beveteltol???

Megfejtes: a jogasz kar teli van olyan hallgatoval az utobbi evszazadban, akik KERULIK a real targyakat, kulonosen a logikus gondolkodas hianyara erosen erzekeny matematikat.

Nagyon ideje volt, hogy allami koltsegvetesbol NE finanszirozzuk az egyes jogi hallgatok tanulasat.

Igazsagosabb az lett volna, hogy aki matkebol mindig kiemelkedo volt ES ENNEK ELLENERE HAJLANDO ELMENNI JOGASZNAK, annak egeszen kiemelkedo allami osztondijat kellene adnunk.

Mert ritka, mint a feher hollo.

Mi pedig, sok mas orszag lakosaival egyutt, ALA VAGYUNK RENDELVE a jogallamisag miatt a jogasz tarsadalomnak!

Ilyeneknek. Tisztelet a kiveteleknek (anyai nagyapam is jogot vegzett, allitolag, en nem lattam sosem a jogi diplomajat, fojegyzo volt Gyorben, de en gyermekken nem ereztem rajta semmi cikit vagy furcsat).

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. casillas85
2012.05.24. 10:03
Szánalmas...Ennyi erővel mindenkit be lehetne perelni,kétlem,hogy létezik manapság olyan ember,aki nem töltött le valamit...Plusz ebből a magyar keresetből vegyen meg valaki 5000 ft-os cd-t...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. accocomp
2012.05.29. 16:38
"Plusz ebből a magyar keresetből vegyen meg valaki 5000 ft-os cd-t..."

Alapvetően egyetértek, hülye és aránytalan a büntetés, de a fenti érveléstől mindig kiakadok. 100e Ft-os PC-re, az internet havidíjára és áramra van pénz? Ha a PC-t mint "szórakoztató centrumot" ("Hi-Fi tornyot" nézzük, a hardvert nem szabad lopni, a szoftvert és a tartalmat igen? [Nem, én sem vagyok bűntelen, csak ne gyertek már ilyen érvekkel!]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. laca50
2012.05.30. 10:16
accocomp, teljesen igazat adok, tényleg nem kell kellene lopni a szoftvert, ha látnám, hogy miért is kell egy szoftveren vagy egy filmen dollár 100 milliókat keresni. Miért kell egy színésznek 15-20 millió § fizetés egyetlen filmért? És ezt nem azért írom mert irigy vagyok, hanem azért mert dühít, hogy jó dolgukban nem tudják már milyen hóbortot találjanak ki maguknak. Ide jön a Brad Pitt család és átépíttet egy villát, vagy külön szakácsokat tesztel, hogy melyik felel meg nekik? Nevetséges. Keressenek többet, de ne ennyivel! A másik "sztár" repülőteret építtet a birtokára, a másik vidámparkot? Na ne már. Tényleg szükség van erre? És hozzáteszem, még csak nem is ők keresik a legtöbbet a produkción, hanem azok akik művészileg szart sem érnek. Hát ezek mellé állnak a világ bíróságai.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!