iPon Hírek

A legkisebb MacBook Pro is Retina kijelzőt kap?

Dátum | 2012. 06. 18.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | NOTEBOOK

Az elmúlt napokban bemutatkozott az Apple MacBook Pro sorozatának legfrissebb tagja, amelynek legnagyobb különlegessége hatalmas felbontású, LED-es háttérvilágítással is ellátott Retina LCD kijelzője. Persze emellett impozáns hardvert is rejt az alumíniumból készült vékony gépház, de ez a 2199 dolláros alapárat elnézve bizony inkább követelmény, mint extra, főleg, hogy a gép fogadtatása még így is felemás lett, sokak szerint túlárazott konfigurációról van szó. Úgy néz ki azonban, hogy hamarosan lesz olcsóbb alternatíva is: a 13 colos Retina kijelzővel ellátott példány érkezésére egyes források szerint már „csak” októberig kell várni.

A szóban forgó 13-as MacBook Pro Retina kijelzője már természetesen nem 2880 x 1800 pixeles, hanem „csak” 2560 x 1600 pixeles natív felbontást kínál majd (megnégyszerezvén az 1280*800 pixelszámát) – utóbbi érkezéséről a különböző pletykák már régóta szólnak, így apró csalódás volt, hogy az elmúlt hét folyamán csak a 15 colos modell debütált.

Ahogy az várható, az új modell belsejében is Ivy Bridge sorozatú processzor és hetes sorozatú Intel lapkakészlettel ellátott alaplap bújik meg, igaz, ebben az esetben a videokártyát már sajnos el kell felejtenünk: a nagytestvérrel ellentétben ez a modell GeForce GT 650M videokártyát nem, csak és kizárólag Intel HD Graphics 4000-es sorozatú IGP-t tartalmaz. Borítékolható, hogy az 1,8 centiméternél csak egy leheletnyivel vastagabb konfigurációban SSD kártya is helyet kap, sőt, a sorból valószínűleg a FaceTime HD kamera és az USB 3.0-s portok sem fognak hiányozni.

A vélemények szerint a hatalmas felbontású LCD kijelző mellé kevés lehet az Intel HD Graphics 4000-es videó vezérlő. Hogy ez így van-e? Nos, erre pár hónap múlva remélhetőleg visszatérhetünk.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. Laccnow
2012.06.18. 16:06
Apple hater comments in 3..2..1..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. AxoPy
2012.06.18. 16:26
nem vagyok hater, de itt az igazság:
"A vélemények szerint a hatalmas felbontású LCD kijelző mellé kevés lehet az Intel HD Graphics 4000-es videó vezérlő. "
ez így igaz...nagyon kevés lesz a teljesítmény amit a "videókártya" fog kínálni...egy ilyen drága laptopba szerintem befért volna egy normálisabb is, de ez csak az én véleményem. na most:
"Apple hater comments in 3..2..1.."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. chapwees
2012.06.18. 16:33
Ami igaz az igaz. Apple így, Intel úgy, ekkora felbontásokhoz végképp értelmetlen HD4000-erre erőltetni a dolgot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Simba
2012.06.18. 16:38
Hmm instant get.

AxoPy: tévedsz általános felhasználásra elég. Jó nyilván játékra nem, de azt 1280x800-on sem tudnád élvezni azzal a vacakkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. princeps
2012.06.18. 17:01
Annyiból jó, hogy másokat is ösztönözhet. Jöjjenek a nagyobb felbontású tartalmak, vhogy el kéne érni a 4K-t
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. AxoPy
2012.06.18. 17:30
ekkora képernyőn nincs értelme nagyobb felbontásnak, már a fullHD is sok egy 13"-os kijelzőre véleményem szerint, nemhogy még ez. de ha már adottak a vizulális feltételek, hozzámérhetnék a grafikai részét is....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nyerek01
2012.06.18. 17:43
"Borítékolható, hogy az 1,8 centiméternél csak egy leheletnyivel vastagabb konfigurációban SSD kártya is helyet kap, sőt, a sorból valószínűleg a FaceTime HD kamera és az USB 3.0-s portok sem fognak hiányozni."

SSD kártya? Mióta van ilyen szó, kifejezés?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. audio_assa...
2012.06.18. 17:50
nem azért ombrék(trollok), de az ÖSSZES MCP retina verzióban ott figyel a NVIDIA GeForce GT 650M, az gondolom elég a kijelző meghajtásához ^^
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Simba AxoPy
2012.06.18. 17:52
Minek nagyobb VGA?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. audio_assa...
2012.06.18. 17:53
*MBP my bad
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. hunmyke
2012.06.18. 20:03
audio_assassin, a cikket gondolom nem olvastad el:
"Ahogy az várható, az új modell belsejében is Ivy Bridge sorozatú processzor és hetes sorozatú Intel lapkakészlettel ellátott alaplap bújik meg, igaz, ebben az esetben a videokártyát már sajnos el kell felejtenünk: a nagytestvérrel ellentétben ez a modell GeForce GT 650M videokártyát nem, csak és kizárólag Intel HD Graphics 4000-es sorozatú IGP-t tartalmaz."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. sanyix
2012.06.18. 21:07
nem csak hd4000 miatt kár erőltetni ilyen felbontást, hanem általában is, mert ilyen felbontások 20" fölé valók...

Ez így olyan mint a pixelnél kisebbre tesszalálás, vagy a föld alatt hullámzó tenger
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Simba
2012.06.18. 22:33
Ugyan ez csak 261 ppi, ez még mindig nem "retina display".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. NKing
2012.06.19. 07:29
sanyix: Nem igazán, mert a nagyobb kijelzők esetében azért lehet magasabb a felbontás, mert a nagyobb területen több képpont fér el ugyanakkora képpontméret és sűrűség mellett. A Retina display lényege az, hogy a képpontok mérete jóval kisebb, míg a sűrűségük (képpontok közötti távolság a töredéke) jóval nagyobb. Így egy kisebb kijelzőn is olyan "érzeted" lehet, mintha nem is képpontokból állna a kép, hanem a szemed előtt látnád a dolgokat (bár az emberi szem felbontóképessége ennél még vagy 5-10x jobb tudomásom szerint). Ezért hívják Retina Displaynek, ami kicsit túlzás lehet, de a jelenlegi képpontméretekkel megáldott monitorok mellett ez igencsak nagy előrelépés. Az LCD TV-kről meg már ne is beszéljünk...

Ami meg a kihajtást illeti: az Intel HD 4000 (ahogy már jó pár elődje is) simán képes lekezelni 2D-ben és általános célú 3D renderben ekkora - sőt sokkal nagyobb felbontásokat. HD videókkal nyugodtan megbirkózik pl, ahogy a Win7 Aeroját is simán lekezeli bármekkora felbontásban (főleg WQXGA felbontásban). Nyilván játékhoz kevés, de a kistesó Macbook Pro-t (ahogy mondjuk a nagyobbakat is) elsősorban grafikai munkákhoz, webfejlesztéshez, videovágáshoz készítik. Eleve aki játszani akar, az nem nagyon próbálkozik MAC-en, mert elvétve készülnek portolások, ritka az olyan játék, ami eleve kijön MAC-re is (pl. Diablo 3).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. sanyix
2012.06.19. 13:09
jóval kisebb felbontású, nagyobb átmérőjű kijelzőn is olyan érzetem van hogy nem képpontok vannak, ugyanis, ha normálisan nézi(nem nagyítóval vagy rátapasztva a szemet a kijelzőre) a világító fénypontok körül kialakuló ragyogás, környezeti megvilágítás összemossa/ eltűnteti a lyukakat. Ha nem világítana akkor talán lenne értelme.
Egyébként a szem felbontóképessége állítólag 250ppi.

HD videoknak kisebb a felbontása. Játékra alkalmatlan, grafikára alkalmatlan a video miatt. Akkor még is mi a rákra jó? Kb arra mint az amcsiknál a 4 tonnás 300 lóerős SUV munkábajárásra, meg vásárolni... sima sznobizmus. Bár jelenesetben a hasonlat inkább olyan hogy 4 tonnás(retina display) SUV, 50 lóerős motorral( HD4000)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. NKing
2012.06.19. 17:53
sanyix: Szerintem ez tipikusan olyan dolog, amit ki kell próbálni, hogy érezd. Már csak pl. a képminőség is - én korábban biztos ilyen hitetlen lettem volna, amíg nem láttam Apple kijelzőt élőben. De egyébként ha már a felbontásnál tartunk - vegyünk egy FullHD monitort, annak a felbontása valahol 2,3 megapixel környékén van. Ha egy grafikus a 12-15 megapixeles fotóit (vagy nagyobb grafikai elemeket) akarja editálni rajta, akkor igencsak más képet fog kapni egy kisfelbontású kijelzőn, mint mondjuk egy Retina display-en. De ugyanilyen összevetéssel hasonlíts össze egy CGA monitort egy VGA vagy XGA monitor felbontóképességével. És akkor még ott a tény, hogy a Retina Display ugyanakkora képernyőfelületen teszi lehetővé a 2x akkora felbontóképességet - grafikusoknak és fotósoknak ez rendkívül vonzóvá teheti munkához.

Az árról meg: megfizethetetlen - nekünk. Ahogy a 300 lóerős SUV is. De Amcsiban más a lépték, más a mérce. Az meg külön megjegyzendő, hogy az Apple esetében a design-t, a technológiát és a presztízst egyszerre kell megfizetni (beleértve a fejlesztő team munkáját is). Mert pl. ki dönti el, hogy egy FullHD lcd TV árának megfelel a 2-300 ezer forint? Mitől érzed azt reálisabbnak, mint a 600 ezret egy ilyen high-tech notebookért? Ugye nem csak a materiális alkatrészárakat kell nézni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. CyberPunk6... sanyi...
2012.06.19. 18:06
Az az értelme a láthatónál jóval nagyobb felbontásnak, hogy SOKKAL jobb rajta a nem natív felbontásban használt dolgok skálázódása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. NKing
2012.06.19. 21:04
CyberPunk666: Igen, és webfejlesztésben meg nem annyira sokkal jobb, ha ilyen kicsi a képpontméret, mert nem látod a valós megjelenését a dolgoknak egy "nem retina" kijelzőn Persze ha jól tudom, az Apple erre is kitalált valami szoftveres megoldást már, hogy mindenki boldog legyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. CyberPunk6... NKing
2012.06.19. 21:17
Nem azt mondtam, hogy nincs hátránya, mert van. Csak elmondtam, hogy mi az értelme.

Például mobilokon is azért erőltetik, hogy lassan jönnek 1280*720 és társai, mert ott a skálázódás kiemelten fontos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Ultrabukta
2012.06.20. 07:58
Nehogy már ennyi embert zavarjon a FEJLŐDÉS. Ja a Föld már kerek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. rabgabor
2012.06.24. 10:04
Bárki bármit mondd, óriási a különbség a retina és a nem retina képernyő között, aki még nem látta menjen el egy apple boltba és nézze meg. És itt nem csak a felbontásról van szó, hanem a hihetetlenül szép színekről is. A szem felbontása sokszorosan nagyobb 300 ppi-nél, viszont itt azt kell nézni hogy milyen távolságból nézed. az iphonenál ez kb 320 ppi, ipadnál 264, laptopnál 220. Önkényes számok, de közel állnak az igazsághoz. Ennél nagyobb pedig egyenlőre fölösleges, sok erő és áram kell hozzá, ami pl egy laptopnál hátrány lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!