iPon Hírek

A nagy THQ aukció lezárult...

Dátum | 2013. 01. 24.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A THQ elárverezése tegnap éjszaka lezárult. A SEGA távozott a Relic-kel, a Koch-hoz került a Volition és a Metro franchise, a Crytek megvásárolta a Homefrontot, a Take-Two az Evolve-ot, a Ubisoft pedig a THQ Montreal csapatát és a South Park játékot vitte.

Mielőtt belekezdenénk a mesébe, lássuk a konkrétumokat:

A felvásárlások véglegesítése Jason Rubin dolgozóknak írt levele alapján még a héten megtörténik.

A jelentések szerint nem volt jelentkező a Vigil Gamesre, a Bethesda anyavállalata, a ZeniMax Media viszont tett egy tartalék ajánlatot a Relic-re, arra az esetre, ha a Segával való üzlet nem jönne össze. A további tartalékosok közt ott van a Ubisoft a Volitionért (5,4 millió) és a Metróért (5,175 millió), a Turtle Rock pedig az Evolve-val szemezgetett, de csak 250,000 dollárt ajánlott érte.

Mi lesz azokkal a szellemi termékekkel, csapatokkal és a kiadói rész alkalmazottaival, akikre nem volt vevő? Továbbra is maradnak 'Chapter 11' és a pénzügyi átalakítási folyamat részei, vagyis még van esélyük megfelelő vevőt találni.

"Várakozásaink szerint azokat a dolgozókat, akik az eladásokkal foglalkoztak, a stúdiók új tulajdonosai majd alkalmazzák" - írta Rubin. "Sajnos nem vagyunk tisztában a szándékaikkal, így nagy a valószínűsége, hogy egyes pozíciókban dolgozókra nem lesz szükségük. Erről még a héten értesítést kap mindenki."

"Ha olyan helyen dolgozol, ami nem kelt el az árverezésen, akkor sajnálattal közöljük, hogy a munkaviszonyod megszűnt. A központ dolgozóinak egy kis része továbbra is a THQ alkalmazásában marad január 25-ig, hogy segítsen véglegesíteni az átadásokat. A THQ-nak elegendő erőforrása van, hogy ezt finanszírozni tudja, az érintett dolgozókkal azonnal felvesszük a kapcsolatot."

"Engedélyt kértünk, hogy végkielégítést fizethessünk azoknak, akik nem a felvásárolt egységeknél dolgoznak, hogy legyen idejük megtervezni a következő lépést a karrierjükben."

A mai napon lesz egy újabb találkozó, amin Jason Rubin további tárgyalásokat folytat az alkalmazottakkal. A vezér kifejezésre juttatta azt is, hogy büszke arra, amit a cég elért, a szomorú végkimenetel ellenére is.

"Bár a cég megszűnik létezni, megkönnyebbülés számunkra, hogy a stúdióink folytathatják tovább, új tulajdonos alatt."

A vezetőség reménykedett benne, hogy a THQ épségben marad, bíznak benne, hogy jó híreket hallanak majd minden különálló egységtől, akik mostantól egy új szervezet részeként folytatják.

A THQ története röviden

A THQ-t 1989-ben alapították, úgy ismerhettük, mint kiadót és fejlesztő házat olyan videojátékcímekkel, mint a Warhammer 40k, WWE, Company of Heroes, Darksiders, Red Faction vagy a Saints Row.

Működését Trinity Acquisition Corporation néven kezdte, majd 1990-ben, az üzlet átalakulásával a nevét is megváltoztatta THQ Inc.-re, ami a Toy Head Quarters rövidítése (mivel gyerekjátékok gyártásával foglalkoztak anno). A név mellett a Broderbund videojáték divíziójának felvásárlása után döntöttek. Az első játékuk ami a polcra került a Peter Pan and the Pirates volt, 1991-ben.

1994-ben a cég abbahagyta a gyerekjátékok gyártását és a fókuszt teljes egészében a videojátékokra és azok kiadására tolta. 2000-ben vásárolták meg az illinois-i bázisú Volition-t. Az ezt követő években további felvásárlások közvetkeztek, megvették a Blue Tongue Entertainment-et, a Relic-et, a Kaos Studiost, a Vigil Gameset és még néhány céget, közben pedig irodákat nyitottak Európában, Ausztráliában, Japánban és Dél-Koreában.

2007-ben a THQ bevételei már 1 milliárd dollár fölött voltak, de a siker feletti öröm nem volt felhőtlen. 2008 novemberében 5 belsős stúdiót kellett bezárniuk, köztük a Paradigm Entertainmenttel. A cég bevételei elkezdtek zuhanni, míg 2009-ben bejelentették, hogy 220 millió dollárral kell csökkenteniük az éves költségvetést 2010-ig. A stratégia részét képezte, hogy elengedték a kezét, vagyis független fejlesztőkké hagyták válni a Heavy Iron Studiost és az Incinerator Studiost, valamint eladták a Big Huge Gamest a 38 Studiosnak. 

Emellett azért zsákmányoltak is egy csapatot, a Midway Games árverezésén a kiadó san diegói csapatát vették meg 200,000 dollárért.

A 2010-es évben további költségcsökkentések következtek, és egy nagy kudarc, a uDraw tábla képében. Ez tovább mélyítette az anyagi gondokat 2011-re. Ebben az esztendőben eladták a wireless játék divíziójukat, bezárták a Homefrontot fejlesztő Kaos Studiost, ejtették a Red Faction címet és bezárták a Digital Warringtont. A cég bejelentette, hogy többé nem fejleszt gyerekeknek szánt címeket, ami a Blue Tongue és a Digital Phoenix bezárást jelentette és lelőtték az MX vs. ATV franchise-t is.

2012 májusában a cég 239,9 millió dolláros veszteséget jelentett a 2012-es gazdasági évre, ami még elkeserítőbb az egy évvel korábbi 136,1 millió dollárhoz képest. Tavaly a cég elvesztette az UFC licencét, amit az EA gyűjtött be előle. Novemberben eljutottak oda, hogy nem tudták visszafizetni az 50 milliós kölcsönt a Wells Fargonak. Év végén levették a céget a Nasdaq listájáról.  Elhalasztották a Company of Heroes 2, South Park: The Stick of Truth és a Metro: Last Light megjelenését.

2012 decemberében a THQ csődeljárásért folyamodott. A cég körül 5 potenciális vevő legyeskedett, akik legalább egy részét megvették volna a bajbajutott kiadónak. Az érdeklődők között ott volt a Warner Bros., az EA és a Ubisoft... (forrás: VG24/7)

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. bizsu17
2013.01.24. 11:39
Ez most vajon azt is jelenti egyben, hogy ami a THQ tulajdona volt eddig (IP-k), azok "visszaszállnak" a fejlesztő stúdióra, vagyis a Company of Heroes és a 95%-os Company of Heroes 2 most a Relic-é, és ezáltal az új tulajé, vagyis a SEGA-é?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Morte
2013.01.24. 12:03
A játékokat fejlesztő stúdióknak ugyanúgy meg kell a jogokat vásárolniuk a kiadótól, ha eddig nem volt az övék. Pl. a Crytek fejleszti a Homefrontot, ők azért vették meg a jogait a THQ-tól. Az Evolve-ot a Turtle Rock fejleszti, ők is szerették volna megvenni a jogait, nekik sajnos nem volt erre elég pénzük (250 000-es ajánlatukat csúnyán lemosta a 11 millás a Take Two-tól). A THQ stúdióit felvásárló nagy kiadók pedig valószínűleg az általuk fejlesztett játékaik jogaival együtt vették meg azokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Shinjiii
2013.01.24. 12:26
Istenkém, van remény még a pokol legsötétebb bugyraiban is, nem kapott készhez semmit az EA és a haverjai. Látom, vannak olyan szarrágók, mint elképzeltem. Gondolom a licitek nem tetszettek nekik.
Szerintem is teljes jogkörben vásárolták meg a vásárló kiadók ezeket a cégeket. Így a SEGA tulajdona a CoH2 is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. SzAdamAndy
2013.01.24. 12:27
Na de maga a THQ mint név akkor kié lesz, vagy megmarad mint kiadó csak be lesz zárva? Kié a név joga egyáltalán, már mint személy?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Trevize198...
2013.01.24. 12:40
Na így végülis nem olyan vészes a dolog. Ha már a Red Faction meg van említve, sztem a mai napig az egyik legjobb FPS, fasza történettel és jóféle kreativitással. De csak és kizárólag az első rész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szefmester
2013.01.24. 14:17
És az olyan címekkel mi lesz amik itt nincsenek felsorolva? Régi brandek mint pl a Titan Quest. Az visszaszáll a készítőre vagy megmarad a senkié? Mert akkor viszont lehet csinálni TQ2-t anélkül hogy parázni kellene a jogtulajjal, mivel mint olyan az már nem létezik. Vagy tévedek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Lann
2013.01.24. 14:36
A titan quest fejlesztő "csapata" már belekezdett egy Grim Dawn nevű arpg-be. Viszont szerintem nem fogja megütni még a tq szintjét sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Sturmtiger
2013.01.24. 18:10
Nah akkor mehetek a SEGA-hoz verni az ajtót egy Dawn Of War Soulstorm 2 vagy HD remake-ért meg a WH40k tactical FPS-ért Mellesleg nagyon sajnálom hogy pont a THQ lett a hiénáké, nagyon kreatív ötleteik voltak, és összességében is egy nagyon szimpatikus kiadó volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Humbuk
2013.01.25. 10:00
Szomorú hírek szerettem a játékaikat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. MaximumGam...
2013.01.26. 23:08
THQ volt a 2. kedvencem az Eidos után... a sok szar megmarad
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!